آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

  4030202029 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

روز گذشته خبر اعطای مجوز خرید جت شخصی در رسانه ها خبر ساز شد؛ این مساله در حالی مطرح است که با توجه به قیمت بلیت هواپیما هم اکنون قشر مرفه جامعه از هواپیما استفاده می کنند.

آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

به گزارش مهر، از اواسط دی‌ماه سال گذشته (۱۴۰۲) قیمت بلیت‌های هواپیما با افزایش رو به رو شد از سوی دیگر کمبود ناوگان هوایی نیز موجب کمیاب شدن بلیت هواپیما در بازار شد؛ پس از رأی دیوان، قیمت بلیت پروازهای داخلی از سوی شرکت‌های هواپیمایی حدود ۱۰۰ درصدی افزایش یافت.

نامشخص بودن قیمت بلیت هواپیما

ایرلاین‌ها مدعی هستند که دلیل گرانی بلیت به دلیل ثابت بودن نرخ در طول ۲ سال گذشته بود. البته همچنان ایرلاین‌ها ادعا می‌کنند که قیمت بلیت هواپیما با توجه به افزایش هزینه‌ها برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و باید نرخ‌گذاری توسط خود شرکت‌های هواپیمایی انجام شود؛ البته دیوان عدالت اداری قیمت گذاری را به خود ایرلاین‌ها واگذار کرده بود اما وزارتخانه راه و شهرسازی این قانون را موقوف‌الاجرا کرد.

بر همین اساس ایرلاین‌ها با موقوف الاجرا شدن قانون آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به لج و لجبازی کردن با سازمان‌های مربوطه افتادند و بلیت‌های خود را قیمت‌های بالا یا «بیزینس» در بازار عرضه می‌کنند که موجب نارضایتی مسافرین شده است.

به طور مثال با شروع موج بازگشت مسافران تهران از کیش و کمبود مسافر در مسیر معکوس، بلیت پرواز تهران - کیش در برخی سایت‌های فروش به کمتر از ۲۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد. این در حالی است که بلیت پرواز کیش به تهران با قیمت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

وضوح کمبود بلیت در اغلب مسیرها

در حالی که تصور می‌شد بعد از موقوف‌الاجرا رأی دیوان عدالت شاهد بازگشت قیمت بلیت هواپیما به قبل باشیم اما براساس بررسی سایت‌های فروش بلیت هواپیما نشان می‌دهد؛ که برخلاف تذکرهای رئیس سازمان هواشناسی و وزیر راه و شهرسازی همچنان فروش بلیت بالاتر از نرخ‌های مصوب در برخی مسیرها و توسط برخی ایرلاین‌ها ادامه دارد. از طرف دیگر با چارتر کردن برخی از خطوط پروازی توسط آژانس‌های هواپیمایی در روزهای مختلف، بلیت هواپیما نایاب می‌شود.

با وجود اظهارات مسؤولان وزارت راه و شهرسازی در رابطه با ورود هواپیماهای متعدد به کشور و الحاق آنها به ناوگان هوایی، اما در عمل تغییر محسوسی در عملکرد شرکت‌های هواپیمایی و افزایش خدمات‌رسانی آنها به مردم صورت نگرفته است؛ البته بعضاً در برخی از مسیرها بلیت هواپیما نیست یا با قیمت نجومی چند برابر قیمت مصوب عرضه می‌شود.

به طور مثال در برخی از مسیرها پر تردد مانند تهران - مشهد یا بالعکس، بلیت هواپیما نیست! البته با توجه به اینکه هم‌اکنون زمان زیادی از تعطیلات «عیدنوروز» و «عیدفطر» گذشته، پس در نتیجه عدم وجود بلیت در چنین شرایطی توجیه کننده نیست.

در ایام پیک وقتی با کمبود بلیت مواجه می‌شویم یک دفعه سر وکله دلالان پیدا می‌شود و قیمت بلیت هواپیما به یکباره چند برابر به فروش می‌رسد و تنها بخش معدودی از جامعه می‌توانند نرخ آن را بپردازند.

آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

 

البته اخباری مبنی بر آزادسازی سوخت هواپیما و حذف یارانه مطرح شد؛ شرکت‌های هواپیمایی اعتقاد دارند که یارانه سوخت هواپیما عدد قابل توجهی نیست و نخواهد بود در حالی که مسؤولین سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی اظهار می‌کنند که قیمت سوخت یارانه‌ای موجب کاهش چشمگیر بلیت هواپیما می‌شود و اگر سوخت یارانه‌ای هواپیما حذف شود قیمت بلیت قابل کنترل نیست.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در خصوص قیمت سوخت هواپیما، گفت: هم‌اکنون سوخت هواپیما با قیمت لیتری (۶ هزار ریال) به شرکت‌های هوایی عرضه می‌شود که در مقایسه با قیمت سهمیه‌ای بنزین در بازار آزاد (۱۵ هزار ریال) عرضه می‌شود که طی جلسات اخیر موضوع افزایش قیمت سوخت هواپیما در دولت مطرح شد که این طرح تا اطلاع ثانوی لغو شد.

کلاف قیمت بلیت هواپیما روز به روز در حال پیچیده شدن است؛ مسافران سرگردان برای پیدا کردن بلیت مجبورند سراغ بازار سیاه بروند و هزینه بیشتری پرداخت کنند. اما گرانی بلیت، فقط یک مسئله نیست؛ مسئله دیگر کمبود بلیت در برخی از خطوط پرتردد است. اما مجوز افزایش ۲۹ درصدی بلیت پروازهای داخلی در اردیبهشت (۱۴۰۲)، شرکت‌های هواپیمایی را راضی نکرد.

پس‌از موقوف‌الاجر قانون دیوان عدالت اداری، از سوی سازمان بالادستی تذکرات جدی مبنی به سایت‌های فروش بلیت مبنی بر عدم گران‌فروش داده شد اما در نهایت سایت‌ها از این قوانین سرپیچی کردند. عدم توجه به تذکرات سازمان‌های بالادستی موجب تعلیق سایت‌های گران‌فروش شد.

عدم مشخص شدن قیمت بلیت هواپیما پس‌از سه ماه نا به‌سامانی

محمد محمدی بخش (۲۰ فروردین) در نشست خبری وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه نحوه قیمت‌گذاری بازار بلیت هواپیما چه زمانی به ثبات می‌رسد، گفت: بررسی قیمت بلیت هواپیما با حضور مسؤولان در شورای عالی هواپیمایی و دیوان عدالت اداری برگزار و بررسی شد و قیمت مد نظر ایرلاین‌ها پس‌از تصویب و سیر مراحل قیمت تعیین شده اعلام خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: تا پیش‌از مشخص شدن قیمت مصوب بلیت هواپیما، شرکت‌های هوایی بر اساس ماده ۶ قانون شورای عالی هواپیمای کشوری اگر ایرلاینی دچار تخلف شود، قطعاً تنبیه خواهد شد.

به گزارش مهر، اگرچه رئیس سازمان هواپیمایی کشور طی هفته‌های اخیر از ارسال قیمت مدنظر به دیوان عدالت اداری خبر داد اما همچنان خبری از تصویب نهایی قیمت بلیت هواپیما در بازار نیست!

نحوه قیمت‌گذاری بلیت هواپیما در انتظار رأی ستاد تنظیم بازار

سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال مهر در خصوص زمان مشخص شدن نحوه قیمت بلیت هواپیما، اعلام کرد «تا امروز هنوز رأی دیوان عدالت اداری در مورد قیمت‌گذاری‌های بلیط هواپیما نهایی نشده و تا زمانی که ابلاغ شود همچنان ستاد تنظیم بازار تصمیم‌گیرنده اصلی در این زمینه است.

وی در ادامه تاکید کرد: قیمت بلیط هواپیما در شورای عالی بررسی و به ستاد تنظیم بازار ارسال شده است و باید منتظر باشیم تا ستاد تنظیم بازار در این زمینه تصمیم‌گیری کند.»

در حالی این شرایط هم اکنون گریبان گیر متقاضیان بلیت است که روز گذشته خبری مبنی بر مجوز خرید جت شخصی نیز از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در رسانه‌ها مطرح شد و سرو صداهای زیادی نیز به پا کرد.

خرید و فروش جت شخصی در بازار صنعت هوایی!

محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور خبری مبنی بر آزاد بودن خرید و فروش جت شخصی ۷ نفره خبر داد و اعلام کرد «خرید و فروش جت‌های ۷ نفره برای عموم شهروندان آزاد است.

همچنین وی افزود: در حال حاضر «بسیاری از مردم از این فضا استفاده می‌کنند، مانند: تاجرها، برخی از مسئولان، تیم‌های ورزشی و تیم‌های اقتصادی از متقاضیان جت‌های خصوصی‌اند.»

با توجه به سخنان رئیس سازمان هواپیمایی در خصوص «خرید و فروش جت شخصی» و عدم توجه به وضعیت بازار بلیت هواپیما مشخص است این بازار به دست متمولین افتاده، زیرا قطعاً مبلغ جت شخصی به‌گونه‌ای نخواهد بود که عموم مردم توانایی خرید آن را داشته باشند. به نظر بهتر بود متولی صنعت هواپیمایی کشور ابتدای به دنبال سامان‌دهی بلیت هواپیما بود تا آزاد سازی خرید جت شخصی برای عموم مردم! نکته جالب توجه این است که وقتی نگاهی به قیمت جت شخصی ۷ نفره می‌اندازیم مشخص می‌شود فقط بخشی از جامعه توان خرید این وسیله را دارند زیرا کمتر کسی می‌تواند حداقل ۱۸۰ میلیارد تومان بابت یک وسیله نقلیه شخصی بپردازد.

دیدگاه کاربران

محمد۳۴۶۲۹۲۳۱۰:۴۸:۱۱ ۱۴۰۳/۲/۲
انقلاب نشد تا عده ای با 200 میلیارد تومان جت شخصی بخرند و بروند آسمان و عده ای تا کمر در گل فرو بروند!
ناشناس۳۴۶۳۳۳۰۱۸:۰۸:۵۵ ۱۴۰۳/۲/۲
در سریال اژدهای هفت سر فساد هم سلطان هواپیمای شخصی برای خودش چارتر میکرد از دوستان کسی میداند این سلطان در واقع کنایه از چه شخص واقعی است ؟؟
ناشناس۳۴۶۲۹۳۷۱۱:۰۶:۱۹ ۱۴۰۳/۲/۲
قیمت بلیت اتوبوس شده نصف قیمت هواپیما. خب همین نشون میده چقدر قیمت بلیت هواپیما سرکوب شده.
ناشناس۳۴۶۳۰۶۳۱۳:۰۶:۰۵ ۱۴۰۳/۲/۲
اونوقت ورود ماشین خارجی ممنوعه تا مجبور بشیم تولیدات این خودروسازهای داخلی را به قیمت چند برابر جهانی بخریم و خودمون را به کشتن بدهیم
علی۳۴۶۳۱۳۷۱۳:۵۹:۰۶ ۱۴۰۳/۲/۲
چه خوش فرمود : هیچ کجا قله های ثروت را ندیدم مگر اینکه دره های عمیق فقر را در کنارش دیدم،
ناشناس۳۴۶۳۳۱۰۱۷:۵۱:۰۰ ۱۴۰۳/۲/۲
بهانه ای برای گرون کردن بلیط هواپیماست، هواپیماهای دست دوم ۲۰ سال کار کرده رو به قیمت مفت می‌خرند و مثل تاکسی ازش کار می کشن، قیمت بلیط بر اساس دلار در ایران از ۱۰ سال پیش رو برابر شده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. فردا دیر است...

  6. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  7. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  9. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  12. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  13. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  14. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  15. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  16. تنوری که هنوز سرد است...

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  19. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  20. ایثارگران را بدنام نکنید !

  21. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  22. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  23. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  24. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  25. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

پربحث‌های هفته

  1. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  2. پاسخ بانک مرکزی به همتی درباره ادعای خلق پول

  3. حداقل «حقوق» بازنشستگان؛۱۰ میلیون و ۹۰ هزار تومان/ افزایش۱۰۰ و ۵۰ درصدی حق عائله‌مندی و اولاد

  4. شباهت های عجیبِ قیمت و قدرت!

  5. بانک مرکزی پاسخ ادعای «همتی» را داد

  6. ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

  7. میانگین روزانه مصرف بنزین ۸ میلیون لیتر افزایش یافت

  8. خاندوزی: نرخ رشد نقدینگی به ۲۴ درصد رسیده است

  9. روایت عضو هیأت‌رییسه مجلس از نظر مراجع عظام درباره تعطیلی شنبه

  10. جریمه به کارگیری اتباع غیرمجاز ۱.۲ میلیون تومان در روز شد

  11. مصرف انرژی کشور دو برابر استاندارد مصرف جهانی است

  12. فرار رو به جلوی متهمان مفاسد اقتصادی و دو برابر شدن تحریم‌ها

  13. بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

  14. بانک سینا بابت طلب ارزی توسط صندوق توسعه ملی تملیک شد

  15. دهه «رکود، عبرت، تجربه»/ ۱۰ میلیون فقیر حاصل ۱ دهه اقدام غلط

  16. جریمه ۲۰۰ میلیونی پرسپولیس وسپاهان/ بانوان تنها تماشاگران بازی

  17. کشف بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در جنوب شهرستان ری

آخرین عناوین