• چگونه جریان تبادل اطلاعات جهان را دگرگون کرد!

    «عصر اطلاعات»؛ مانوئل کاستلز؛ ترجمه احمد علیقلیان؛ فرهنگ نشر نوچگونه جریان تبادل اطلاعات جهان را دگرگون کرد!

    حمیدرضا امیدی‌سرور،

    در روزگاری که جهان چنان دستخوش تغییر و تحول شده که جمیع جماعت به نوشته‌های تلگرافی خو کرده‌اند؛ اگر بخواهیم مختصر و مفید به کتاب «عصر اطلاعات» اثر مانوئل کاستلز بپردازیم؛ به گمانم این اشاره از همه گویاتر است که اثر حاضر به لحاظ اهمیت، کتابی است همپایه‌ی «سرمایه» اثر کارل مارکس.

  • بهای جاودانگی

    «جاودانگان»؛ رضا جولایی؛ نشر چشمهبهای جاودانگی

    حمیدرضا امیدی‌سرور،

    اندیشه جاودانگی و نامیرایی بی گمان یکی از شیرین ترین رویاهای آدمی‌ست؛ رویایی که انسان هنوز راه حلی برای آن نیافته و از این منظر مرگ به عنوان نقطه پایان جاودانگی از جمله کابوسهایی بوده که آدمی همواره با آن دست به گریبان بوده است.

  • گذر از واقعیت به عالم وهم و خیال

    «داستانهای جن و پری»؛ آکوتاگاوا ریونوسوگه و...؛ ترجمه مصطفی رضوی؛ نشر چشمهگذر از واقعیت به عالم وهم و خیال

    حمیدرضا امیدی‌سرور،

    در هر فرهنگی چه برخاسته از تمدنی غنی و قدیمی باشد و چه برآمده از تاریخی نه چندان طولانی، موجودات فراواقعی همانند جن ، دیو و پری یا هیولا و زامبی و از این دست را می توان یافت که نقشی تاثیرگذار نیز در شکل گیری قصه ها یا باورهای فولکلوریک آنها دارند.

  • آیا دوران انحطاط بشری فرارسیده است؟

    «مدرنیته مشروع است»؛ سید مسعود آذرفام، نشر ققنوسآیا دوران انحطاط بشری فرارسیده است؟

    حمیدرضا امیدی‌سرور،

    برای جا نماندن از جهانی که به سرعت پیش می‌رود و همراه شدن با مدرنیته، همانگونه که در دیگر سرزمینهای پیشرفته شاهد آن بوده‌ایم، ناگزیر از فهم جهان مدرن هستیم. در ایرانِ معاصر نیز لااقل از روزگار مشروطه به این سو، رفته رفته به واسطه آشنایی بیشتر ایرانیان با غرب و پیشرفت های آن چیستی سنت و تجدد و چگونگی رابطه این دو باهم مسئله‌ای مهم و برخوردار از نقشی تعیین کننده بوده است