• تالاب شادگان

    تالاب شادگان

    تالاب شادگان یکی از بزرگترین تالاب‌های ایران است که در نزدیکی شهر شادگان در استان خوزستان قرار دارد. این تالاب زیستگاه گونه‌های بسیاری از پرندگان، گیاهان و آبزیان است. در نزدیکی این تالاب تعدادی روستا از جمله روستای «صراخیه» قرار دارد که این روستا به عنوان یکی از روستاهای دارای جاذبه گردشگری خوزستان معرفی شده‌است. سالانه مسافران و توریست‌های بسیاری برای قایق سواری در تالاب به این روستا می‌آیند.

  • قوهای مهاجر در تالاب سرخ رود

    قوهای مهاجر در تالاب سرخ رود

    تالاب «سرخ‌رود» شهرستان محمودآباد در استان مازندران در فصول سرد هر سال میزبان تعداد زیادی از قوهای مهاجر است. تعداد قوهای مهاجر هر سال متفاوت است و در سال جاری، این تالاب میزبان حدود ۲ هزار قو است. حضور پرندگان مهاجر به خصوص قوهای فریادکش در تالاب سرخ رود ظرفیتی مهم و اثرگذار برای استان مازندران به ویژه شهر سرخرود است.

  • قوهای مهاجر در تالاب سرخ رود

    قوهای مهاجر در تالاب سرخ رود

    تالاب «سرخ‌رود» شهرستان محمودآباد در استان مازندران در فصول سرد هر سال میزبان تعداد زیادی از قوهای مهاجر است. تعداد قوهای مهاجر هر سال متفاوت است و در سال جاری، این تالاب میزبان حدود ۲ هزار قو است. حضور پرندگان مهاجر به خصوص قوهای فریادکش در تالاب سرخ رود ظرفیتی مهم و اثرگذار برای استان مازندران به ویژه شهر سرخرود است.

  • تالاب مره قم

    تالاب مره قم

    تالاب مره قم بهشت پرندگان مهاجر در دل کویر تالاب حوض مره در ضلع غربی منطقه حفاظت‌شده کویر و در دشت مسیله در کیلومتر ۵۰ اتوبان قم – گرمسار واقع‌شده که یکی از پنج تالاب مهم استان قم است. مساحت تالاب مره که این روزها به سبب بارش‌های خوب باران، پر آب‌شده به بیش از ۱۰ هزار هکتار می‌رسد و در فصول مختلف سال میزبان انواع پرندگان مهاجر و نادر است.

  • زخم تغییرات اقلیمی بر تن تالاب‌ها

    زخم تغییرات اقلیمی بر تن تالاب‌ها

    امروز همزمان با ۲ فوریه مصادف با روز جهانی تالاب‌هاست؛ پهنه‌های آبی ارزشمندی که خدمات زیادی ارایه می‌دهند ولی تغییرات اقلیمی موجب خشک‌ شدن برخی از آن‌ها و تبدیل شدنشان به کانون‌های گرد و غبار شده است.

  • تالاب شادگان

    تالاب شادگان

    تالاب بین‌المللی شادگان یکی از تالاب‌های بزرگ ایران است این تالاب در جنوب‌غربی ایران در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان واقع شده‌است.

  • گاوخونی لب ‌تَر کرد

    گاوخونی لب ‌تَر کرد

    تصاویر هفته گذشته ماهواره‌‌ها از آبگیری تالاب گاوخونی پس از رهاسازی کشت اول پاییزه کشاورزان خبر داد.

  • تزریق جان تازه به ۲ تالاب کشور

    تزریق جان تازه به ۲ تالاب کشور

    تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد، در ۲ تالاب بامدژ و شادگان بر اثر رهاسازی حقآبه محیط زیستی شاهد افزایش سطح آب هستیم.

  • شیطان بنفش

    شیطان بنفش

    «سنبل آبی» یک گیاه بومی از جنگل‌های آمازون است. این گیاه در سال‌های‌ گذشته وارد ایران شد و تالاب انزلی را درگیر خود کرد. آن شرایطی را به وجود آورد که امروزه به عنوان یکی از چالش‌های این تالاب محسوب می‌شود. هدررفت آب، کاهش تنوع زیستی، انقراض و حذف گیاهان بومی، کاهش سطح پهنه‌های آبی تالاب‌ها، اختلال در تردد قایق‌های موتوری و پارویی و تسریع در روند خشک شدن تالاب‌ها از خطرات گیاه مهاجم «سنبل آبی» اعلام شده است.

  • تالاب بین المللی گندمان

    تالاب بین المللی گندمان

    تالاب گندمان،یکی از دو تالاب بین المللی استان چهارمحال و بختیاری است که در مجاورت شهر گندمان قرار دارد. این تالاب در لیست ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران قرار دارد و در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن ثبت شده است. وسعت این تالاب، ۹۸۰ هکتار است و ارتفاع آن از سطح آب ۲۲۱۹ متر است.

  • درخواست منابع طبیعی از وزارت نیرو: تکلیف کانال هامون را مشخص کنید

    درخواست منابع طبیعی از وزارت نیرو: تکلیف کانال هامون را مشخص کنید

    معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: برای حل مشکلات زیست‌محیطی سیستان اقدامات باید در قالب یک طرح مدیریت جامع اقدام شود و کل حاکمیت پای کار بیاید، به‌گونه‌ای که هم موضوعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و روابط منابع طبیعی و محیط زیست دیده شود.

  • تکمیل سد بخش‌آباد حقابه تالاب هامون را مختل می‌کند

    تکمیل سد بخش‌آباد حقابه تالاب هامون را مختل می‌کند

    معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اختصاص حقابه هامون صابوری از فراه‌رود که با بهره‌برداری سد بخش‌آباد مختل می‌شود، باید به صورت مستمر پیگیری شود.

  • مرطوب سازی تالاب بین‌المللی هامون در دستور کار

    مرطوب سازی تالاب بین‌المللی هامون در دستور کار

    معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: مرطوب سازی تالاب بین‌المللی هامون در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد.

  • رئیس سازمان محیط زیست کشور از تالاب خشکیده هامون بازدید کرد

    رئیس سازمان محیط زیست کشور از تالاب خشکیده هامون بازدید کرد

    رئیس سازمان محیط زیست کشور به همراه رئیس منابع طبیعی کشور و جمعی از مسوولان سیستان و بلوچستان امروز سه‌شنبه از بستر تالاب خشکیده هامون بازدید کردند.

  • تالاب بین المللی آذینی

    تالاب بین المللی آذینی

    مجموعه تالابی آذینی در جنوب شرقی تنگه هرمز از شگفت انگیزترین تالاب های گرمسیری کشور و مجموعه ای از جنگل های مانگرو با دو گونه برتر حرا و چندل است. این تالاب یک پهنه ماندابی گلی، ماسه ای و بین جزر و مدی با خورهای بزرگ و کوچک و جزایر کوچک متفرقه است که توسط جنگل های حرا و چندل در حد فاصل ۲ رودخانه گز و هیوه پوشیده شده است.

  • مرگ تدریجی هورالعظیم

    مرگ تدریجی هورالعظیم

    براساس اعلام اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان تالاب هورالعظیم به دلیل شرایط کنونی حاکم بر کشور در خصوص کمبود آب به ویژه در حوضه بالادست کرخه، با تنش و بحران آبی مواجه است. بر اساس آخرین آمار تا اواسط مردادماه امسال، مخازن شماره یک و دو هورالعظیم حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد آب دارند، مخزن سه کمتر از ۵۰ درصد آب دارد اما مخازن چهار و پنج کمتر از ۲۰ درصد آب داشته و در وضعیتی بسیار بحرانی قرار دارند.

  • تالاب انزلی در حاشیه روستای آبکنار

    تالاب انزلی در حاشیه روستای آبکنار

    روستای آبکنار یکی از بزرگترین روستاهای گیلان و از توابع شهرستان انزلی است. به دلیل قرارگیری این روستا در کنار آب، از چند قرن قبل، نام «آبکنار» بر این روستا گذاشته شد. پل چوبی و گل‌های نیلوفر از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه است که متاسفانه به دلیل رویش سنبل آبی در تالاب انزلی، احتمال تخریب این تالاب وجود دارد.

  •  ۹۹ درصد تالاب گاوخونی خشک شد/ خزان‌ درختان در ‌‌نوار زاینده‌رود

    ۹۹ درصد تالاب گاوخونی خشک شد/ خزان‌ درختان در ‌‌نوار زاینده‌رود

    مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۹۹ درصد تالاب گاوخونی خشک شده و این تالاب خود به کانون خیزش گرد و غبار تبدیل شده است.

  • خشک شدن "هورالعظیم" بعید نیست/ چیزی از حق‌آبه به تالاب نمی‌رسد

    خشک شدن "هورالعظیم" بعید نیست/ چیزی از حق‌آبه به تالاب نمی‌رسد

    معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان نسبت به خشک شدن تالاب هورالعظیم هشدار داد.

  • تالاب سنبل آبی آغوزبن

    تالاب سنبل آبی آغوزبن

    تالاب‌های استان مازندران در طول چند سال گذشته با گیاهی مهاجم و غیربومی روبه رو شده‌اند که با توجه به قدرت تکثیر آن، سطح آب را به صورت کامل می‌پوشاند، این اتفاق مانع ورود نور و اکسیژن به داخل آب می‌شود که به مرور به دلیل تولید لجن آلی، خشک شدن پهنه‌های آبی را به دنبال دارد.

  • تالاب سئیران گولی میزبان ۱۰ هزار فلامینگو

    تالاب سئیران گولی میزبان ۱۰ هزار فلامینگو

    یکی از تالاب‌های حوضه دریاچه ارومیه تالاب بین‌المللی سئیران گولی(درگه سنگی) است که امسال میزبان حدود ۱۰ هزار قطعه فلامینگو است. در حال حاضر مجموع فلامینگوهای موجود در تالاب‌های حاشیه دریاچه ارومیه حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار قطعه تخمین زده می‌شود.

  • جاذبه‌ای غیر طبیعی در دل کویر

    ایران زیباست؛جاذبه‌ای غیر طبیعی در دل کویر

    دریاچۀ تالاب «پساب»، در قلب کویر یزد، سال‌ها قبل توسط مردم بومی این شهر خشتی شکل گرفته است. دریاچه‌ای که هر چند به صورت طبیعی به وجود نیامده، اما جاذبه‌ای دیدنی در میان تپه‌های شنی کویر دروازه قرآن است، که از رها سازی آب‌های تصفیه خانۀ فاضلاب در چهار کیلومتری شمال شهر یزد به وجود آمده است.

  • دریاچه کویر

    دریاچه کویر

    دریاچه کویر یا تالاب پساب یزد در اثر رهاسازی آبهای تصفیه خانه فاضلاب یزد در قلب کویر ایجاد شده است. وجود این تالاب، میان ماسه‌های روان، صحنه‌ای زیبا ساخته و به مقصدی موقت برای پرندگان مهاجر زمستانی تبدیل شده است.

  •  کابوس گردوغبار منطقه سیستان در روزهای سیاه تالاب هامون/ مردم غم خشکی تالاب را دارند + تصاویر

     کابوس گردوغبار منطقه سیستان در روزهای سیاه تالاب هامون/ مردم غم خشکی تالاب را دارند + تصاویر

    دریاچه ارومیه در حالی با طرح‌های متنوع احیا می‌شود که احیای تالاب بین‌المللی هامون همچنان در حرف اولویت مدیران باقی مانده و مردم سیستان چشم‌انتظار اقدام عملی مسئولان هستند.

  • ابتکار: تامین حق‌آبه هیرمند به نفع هر دو کشور است/ حفاظت از تالاب هامون وظیفه همه دولت‌هاست

    ابتکار: تامین حق‌آبه هیرمند به نفع هر دو کشور است/ حفاظت از تالاب هامون وظیفه همه دولت‌هاست

    رئیس اسبق سازمان محیط زیست تالاب هامون را یک میراث جهانی دانست و گفت: حفاظت از تالاب هامون وظیفه همه دولت‌ها است.

  • ضرب‌الاجل یک ماهه رئیس‌جمهور برای تهیه سند توسعه تالاب شادگان  

    ضرب‌الاجل یک ماهه رئیس‌جمهور برای تهیه سند توسعه تالاب شادگان  

    رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت بسیار خوب گردشگری دریایی خوزستان بویژه تالاب شادگان، به مسئولان استانی برای تهیه سند توسعه این تالاب فرصت یک ماهه داد.