به گزارش فارس؛ معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی مهران قربانی با اشاره به اینکه طول کل مسیر خطآهن رشت–آستارا حدود ۱۶۰ کیلومتر است، گفت: تاکنون ۱۱۲ کیلومتر از اراضی این پروژه تملک شده و فرآیند تملک باقیمانده مسیر نیز در حال انجام است؛ بهگونهای که هدفگذاری شده تا پایان سال به سرانجام برسد.وی با بیان اینکه این خطآهن یکی از پروژههای اولویتدار و راهبردی کشور در سطح ملی و بینالمللی محسوب میشود، افزود: رشت–آستارا بهعنوان حلقه مفقوده کریدور بینالمللی شمال–جنوب، نقش کلیدی در اتصال شبکه ریلی ایران به قفقاز، روسیه و اروپا ایفا میکند و تکمیل آن تأثیر مستقیمی بر افزایش ترانزیت و درآمدهای حملونقلی کشور خواهد داشت.
بر اساس این گزارش، ارزش قرارداد اجرایی پروژه خطآهن رشت–آستارا حدود ۱.۶ میلیارد یورو برآورد شده که ۱۵ درصد آن توسط ایران و ۸۵ درصد از سوی فدراسیون روسیه تأمین مالی خواهد شد.به گفته مسئولان، فرمت نهایی قرارداد آماده شده و پس از رفع یک تأخیر کوتاه حقوقی، امضای آن طی یکی دو هفته آینده انجام میشود.
پیش از این نیز فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی، در ۲۴ آبانماه ۱۴۰۴ از نهایی شدن مذاکرات قراردادی این پروژه خبر داده و تأکید کرده بود که چشمانداز اجرای خطآهن رشت–آستارا «روشن» است و روند پیگیری آن با سرعت بیشتری نسبت به گذشته دنبال میشود.شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور بهعنوان مجری پیگیری تأمین مالی و اجرای پروژه، مسئولیت هماهنگیهای داخلی را بر عهده دارد و طرف روسی نیز بهعنوان شریک خارجی، نقش اصلی در تأمین منابع مالی ایفا میکند.این پروژه در مجموع یکی از مهمترین طرحهای ریلی کشور برای تکمیل شبکه حملونقل و تقویت جایگاه ایران در کریدورهای بینالمللی به شمار میرود.




نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.