فقر ذهنی سریع‌القلم / دوقطبی می‌سازم، پس هستم/ زیباکلام، خواستار گران‌تر شدن قیمت بنزین شد!

گروه سیاسی الف،   4040909075 ۱۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال‌کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند‌ ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی «الف» با رصد اخبار، رویدادهای مهم و همچنین تحلیل‌های صورت‌گرفته، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

فقر ذهنی سریع‌القلم  / دوقطبی می‌سازم، پس هستم/ زیباکلام، خواستار گران‌تر شدن قیمت بنزین شد!

فقر ذهنی سریع‌القلم 

خبرگزاری تسنیم نوشت:

فقر حتماً چیز خوبی نیست؛ فقر را باید مرتفع کرد؛ و البته حتی برخی لیبرالها هم معترفند که بخش قابل توجهی از فقرها نه ناشی از کمبودهای ذهنی یا عملی فرد، بلکه برآمده از نقصهای ساختاری است. بر این اساس، صرف فقیر بودن هیچ نشانه‌ای از نقص نیست بلکه بسیار بوده‌اند در تاریخ که از جامعه یا خانواده‌ای فقیر برخاستند ولی با شکستن چرخه‌ی فقر و حصار تبعیض، وضعیت متفاوتی را برای خود رقم زدند. 

به هر حال تقریباً هر نوع فقر اقتصادی قابلیت علاج دارد؛ این علاج در بخش مهمی می‌تواند ساختاری باشد. یعنی وضعیت ساختارها و نهادها در طول زمان به نحوی تغییر کند که افرادی که کوشش کافی دارند، از چرخه فقر خارج شوند اما آن فقری که علاجش از همه دشوارتر است، فقر ذهنی و وجدانی است. فقر ذهنی آنجاست که فردی علیرغم همه‌ی نواقص و کمبودهایش در علم و معرفت و به رغم همه تجربه‌های غلطش در سیاست و اقتصاد و مشاورت، نسخه ای علیه انسانهای شریف می پیچد و آنها را از گرفتن پست منع می‌کند.  این فقیر ذهنی، حتی نمی‌داند که ناقص می اندیشد و این بزرگترین فقرها و نداری‌هاست. 

جناب سریع القلم ایده‌ای در توسعه دارد که اندیشمندان متعددی تذکر داده‌اند که به لحاظ منطقی ناقص و به لحاظ انسانی، عاری از شرافت است. توسعه‌ای که سریع القلم از آن سخن می‌گوید در بهترین حالت تبدیل شدن به سرایدارانی برای استعمار است - و البته سرایداری هم شغل شریفی است به شرط آنکه نوچه استعمار نباشد- و صد البته مازوخیسمی هم به این تز مخلوط است که از آن استعمار لذت هم می‌برد و به آن فخر می‌فروشد. 

حالا صاحب چنین ایده مشعشع غیرانسانی که البته هشت سال هم به دست روحانی تجربه شد و ماحصلش سنگین ترین تحریمها علیه کشور بود، چطور میتواند فقرا را به مضحکه بگیرد و به آنان توهین کند؟ سریع القلم یک‌زمانی هم لبوفروشان را به تمسخر میگرفت و میگفت که نباید اصلا به نظر آنان اعتنا کرد؛ بعدها مشخص شد که خیلی از لبوفروشان از این فخرفروشان بهتر می‌اندیشیده‌اند.

******

دوقطبی می‌سازم، پس هستم

روزنامه فرهیختگان نوشت:

روحانی در دوران بازنشستگی‌ هم همان عادت دوران ریاست‌جمهوری‌اش را ترک نکرده است. او هنوز از  ساخت دوقطبی‌ها و نزاع‌های ساختگی لذت می‌برد. در تازه‌ترین دیداری هم که با جمعی از وزرا و معاونین دولت داشته است، عادت همیشگی‌اش را تکرار و تلاش کرده تا در روزهایی که دلسوزان بر حفظ و تقویت وحدت اجتماعی تاکید دارند، سخنانی بگوید که در تعارض با این رویکرد است. روز گذشته متن سخنرانی حسن روحانی، در دیدار با جمعی از وزرا و معاونان دولت‌های یازدهم و دوازدهم در رسانه‌ها منتشر شد؛ سخنانی که نشان می‌دهد تجربه «جنگ ۱۲ روزه» و بحران‌های اقتصادی اخیر، صرفاً فرصتی برای بازتولید نزاع‌های بی‌پایان است. گویی هر سخن و تحرکی که با جریان غالب مخالف باشد، می‌تواند سوخت لازم برای بقای سیاسی‌ او را فراهم کند.

روحانی هرازچندگاهی به این بحث‌ها بازمی‌گردد و نه‌تنها به طرح یک راه‌حل عملی یا ترسیم افق روشن نمی‌پردازد، بلکه با تأکید بر بحران و دوگانه‌های نخ‌نما‌شده‌ای مانند «میدان در مقابل دیپلماسی» یا «برجام در مقابل امنیتی شدن» فضا را به سمت بازتولید شکاف‌های کهنه سوق می‌دهد. این فرم از سیاست‌ورزی او در ظاهر با شعار «برگرداندن آرامش و امنیت به مردم» همراه است اما عملاً در خدمت بازتولید همان دوقطبی‌ها و تنش‌هایی است که سیا و موساد و ناتو در بهره‌برداری‌اش ناکام ماندند.

روحانی در این دیدار در حوزه‌های مختلف سخنانی گفته و در خلال آن، گریزی به مسئله اتباع افغانستانی و وضعیت امنیت کشور هم زده است. او تأکید کرده که پس از ۵ ماه از جنگ ۱۲ روزه، کار چندانی برای خروج از وضعیت «نه جنگ، نه صلح» صورت نگرفته و این وضعیت، به احساس ناامنی روحی، فکری و ذهنی منجر شده که خود، مانع جدی در مسیر رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری است. زمان‌بندی و محتوای این سخنان نشان می‌دهد که هدف، صرفاً ارائه یک راه‌حل راهبردی نیست بلکه استفاده از بستر فضای موجود برای پررنگ کردن گفتمان گذشته است.

طرح دوباره دوگانه‌هایی چون «میدان» در مقابل «دیپلماسی»، یا «برجام» در مقابل «امنیتی شدن»، تلاش برای بازگرداندن سیاست به لایه رادیکال و دامن‌زدن به همان شکاف‌هایی است که جامعه را در طول یک دهه به سمت فرسودگی سوق داد؛ اما روحانی حالا با طرح موضوعاتی تحت عنوان بازگرداندن «آرامش» به «مردم»، در حال فاصله‌گذاری میان این دو مولفه است.
مسئله دیگر این است که عبور از شرایط تعلیقی جنگ و صلح، بیش از هر چیز نیاز به افق روشن و اطمینان‌بخش دارد و اظهارات او به جای ترسیم افق، بر تکرار ایده‌های سلبی «نه این و نه آن» و تأکید بر «بحران» بنا شده است. اگر قرار است بخشی از ترسیم افق آینده از دل همین جدال‌ها درآید، تجربه نشان داده که خروجی نهایی چنین کشمکش‌هایی، صرفاً به یک‌سری ایده‌های سلبی محدود می‌شود.

******

تکاپوی تازه موساد در مرزهای شرقی ایران

خبرگزاری فارس نوشت:

پس از جنگ تحمیلی دوازده‌روزه و ناکامی رژیم صهیونیستی در برابر پاسخ‌های کوبنده جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی، دوباره به ابزار قدیمی خود یعنی بهره‌گیری از گروه‌های تروریستی و شبکه‌های اجاره‌ای در شرق کشور روی آورده است. تحرکات اخیر در مرزهای جنوب شرق ایران، به‌ویژه تلاش برای سازماندهی و تجمیع گروه‌های تروریستی بلوچ، دقیقاً در همین چارچوب قابل تحلیل است؛ خطی که هدف آن ایجاد یک ظاهر تازه برای همان شبکه کهنه و بی‌پایه‌ای است که سال‌ها با عناوین مختلف تلاش کرده علیه امنیت ملی ایران اقدام کند.

مقامات مطلع در ماه‌های گذشته از ترددهای مشکوک برخی عناصر مرتبط با سرویس‌های خارجی در مناطق مرزی شرق کشور خبر داده بودند. هم‌زمان، اظهارات یکی از فرماندهان گروه جیش‌الظلم درباره ادغام گروه‌های تروریستی بلوچ، نشان می‌دهد پروژه جدیدی در حال شکل‌گیری است؛ پروژه‌ای که تلاش می‌کند مجموعه‌ای پراکنده و شکست‌خورده را با یک عنوان تازه و چهره به‌ظاهر واحد وارد میدان کند. اما بررسی سوابق این گروه‌ها آشکار می‌کند که تغییر نام، تغییری در ماهیت آنها ایجاد نمی‌کند و مردم منطقه نیز به‌خوبی این موضوع را درک کرده‌اند.

اسناد و شواهد نشان می‌دهد که در یک سال گذشته، هر زمان که میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی تنش نظامی بالا گرفته یا رژیم درگیر بحران‌های میدانی شده، گروهک جیش‌الظلم به‌طور قابل توجهی فعال شده است. الگوی تکرارشونده عملیات‌های این گروه نشان می‌دهد که کارکرد آن بیش از آنکه «اقدام مستقل» باشد، بخشی از سناریوی فرعی رژیم صهیونیستی برای مشغول‌سازی ایران در جبهه‌ای دیگر است. همین هم‌زمانی‌ها برای افکار عمومی سیستان و بلوچستان معنای روشن دارد؛ مردم استان، این گروه‌ها را بازوی اطلاعاتی و عملیاتی رژیمی می‌دانند که دشمن امت اسلامی است و به همین دلیل هیچ پیوند اجتماعی واقعی میان تروریست‌ها و جامعه محلی شکل نگرفته است.

در ماه‌های پس از پاسخ کوبنده ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی، موساد تلاش تازه‌ای برای استفاده از عناصر غیربومی، مزدوران اجاره‌ای و حتی بازماندگان داعش آغاز کرده است. هدف این شبکه، ایجاد یک ساختار جعلی تحت عنوان «جبهه متحد بلوچستان» بوده است؛ نامی که تلاش دارد شکل یک حرکت گسترده قومی یا منطقه‌ای را القا کند، در حالی که هیچ ریشه‌ای در واقعیت اجتماعی بلوچستان ندارد. با این حال، مقامات امنیتی کشور تأکید کرده‌اند که اشراف اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران بر مرزهای جنوب شرق کامل و مستمر است. نیروهای مرزبانی و امنیتی آماده‌اند تا در صورت احساس کوچک‌ترین تهدید، اقدامات پیش‌دستانه و قاطع انجام دهند.

******

پیش‌بینی عطریانفر از آینده فیلترینگ

محمد عطریانفر، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با سایت با خبرآنلاین پیرامون مسئله فیلترینگ صحبت کرده که بخش‌هایی از اظهارات وی به شرح زیر است:

* به نظرم افق پیش رو به این سمت است که این ماجرای فیلترینگ حل شود، نهایتاً این ماجرا به نفع نظریه‌ی توسعه‌گرایان حل خواهد شد. اما اینکه امروز آمده‌اند و برخی دسترسی‌ها را ساده‌تر کرده‌اند، به نظر من این ایرادی ندارد. نباید نوشت که چرا برخی از این ظرفیت اینترنت بدون فیلتر استفاده می‌کنند.

* اگر با کسانی که دست به این اقدام زدند (اعطای سیم‌کارت‌های سفید) گفت‌وگو کنید، می‌گویند چه اشکالی دارد. شما که طرفدار رفع فیلترینگ هستید، ما به‌صورت تدریجی، بخشی از دسترسی‌ها را آزاد می‌کنیم و اولین دسترسی آزاد شده برای مسئولان مرتبط با کشور است.

* من فکر می‌کنم اگر این مقوله‌ی «دسترسی آزاد» یا «اینترنت سفید» را به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی بلندمدت نگاه کنیم که در شورای عالی فضای مجازی مورد بحث قرار گرفته و گفتند گروه‌هایی را می‌توان به‌تدریج وارد شبکه‌ی اینترنت آزاد و بدون فیلتر کرد، طبیعتاً نباید با آن مخالفت کرد.

* اما اگر تصور کنیم که این باز شدن اینترنت فقط برای تعداد اندکی انگشت‌شمار از مسئولان حوزه‌ی سیاست ـ چه موافقان و چه مخالفان ـ باشد، این هدف محقق نمی‌شود و پاسخگوی جامعه هم نخواهد بود. اما به نظر می‌رسد این فقط مقدمه‌ای باشد برای آزادسازی تدریجی امر فیلترینگ.

******

زیباکلام، خواستار گران‌تر شدن قیمت بنزین شد!

صادق زیباکلام، فعال سیاسی و تحلیل‌گر اصلاح‌طلب در روزنامه سازندگی نوشت:

بیایید برای یک لحظه مسئله را از منظر غیرسیاسی نگاه کنیم، از منظر ایران و آینده ایران. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا فروش بنزین لیتری ۵ هزار تومان، حتی از نیمه آذر که شروع می‌شود، هزینه هنگفتی برای کشور دارد یا نه؟ من نشان داده بودم و الان هم در این یادداشت نشان خواهم داد که چرا حتی فروش بنزین ۵ هزار تومان هم تیشه به ریشه منافع ملی ایران می‌زند.

اگر قیمت نفت خام را در نظر نگیریم، هزینه تولید و حمل یک لیتر بنزین ۱۰ هزار تومان است. وقتی دولت این را ۵ هزار تومان می‌فروشد، یعنی در ازای هر لیتر بنزینی که می‌فروشد ۵ هزار تومان از مصرف‌کننده دریافت نمی‌کند. مصرف روزانه بنزین حدود ۱۳۷ میلیون لیتر در روز است که ۱۱۴ میلیون لیتر آن توسط پالایشگاه‌های داخلی تولید و ۲۳ میلیون لیتر از خارج کشور وارد می‌شود.

بگذارید اول نگاهی به آن ۱۱۴ میلیون لیتر داخلی بیندازیم. اگر هزینه روزانه ۱۱۴ میلیون و ۵۰۰۰ تومان را در نظر بگیریم و آن را در ۳۶۵ روز ضرب کنیم، هزینه سالانه در واقع حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. البته دولت این مبلغ را دریافت نمی‌کند. بنزینی که از خارج وارد می‌شود به قیمت حدود ۰.۸ دلار (۸۰ سنت) است که معادل تقریبی ۱۳ هزار تومان می‌شود؛ یعنی هزینه واردات این بنزین حدود ۹۰ هزار تومان برای هر واحد است.

دولت این بنزین وارداتی را با قیمت ۵ هزار تومان می‌فروشد بنابراین از هر لیتر بنزین وارداتی حدود ۸۵ هزار تومان را دریافت نمی‌کند. اگر این مبلغ را در ۲۳ میلیون لیتر در روز سپس در ۳۶۵ روز سال ضرب کنیم، رقم سالانه حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که جمع این ارقام با سهم داخلی حدود ۹۰۰ همت خواهد بود. ۹۰۰ همت یعنی چه؟ وقتی ارقام زیاد می‌شوند، انسان درک درستی از آن ندارد.

اقتصاد ایران سال‌هاست در چرخه‌ای تکراری از «انجماد و شوک» گرفتار مانده؛ چرخه‌ای که ریشه آن را می‌توان در توقف سیاست افزایش تدریجی قیمت بنزین جست‌و‌جو کرد.

******

نقد کیهان بر تیتر روزنامه اعتماد 

روزنامه کیهان نوشت:

روزنامه اعتماد، متعلق به الیاس حضرتی (رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت)، دیروز ذیل تیتر اصلی و در سوتیتر فرعی از قول رهبر انقلاب نوشت: «شایعاتی درست می‌کنند که دولت به واسطه فلان کشور به آمریکا پیام فرستاده، این دروغ محض است و چنین چیزی حتماً وجود نداشت». این، تمام توضیح روزنامه اعتماد، پس از دو روز دروغ‌پراکنی به نفع ترامپ و بن‌سلمان و در خدمت تضعیف موقعیت اقتدار ایران بود! این روزنامه پیش از این در دو روز متوالی (همزمان با سفر بن سلمان به آمریکا)، با تیتر یک‌هایی مانند: «بمب خبری ریاض» و «میانجیگری بن سلمان» به دروغ چنین القا کرد که آقای پزشکیان در آستانه سفر بن سلمان به واشنگتن، طی نامه‌ای از وی درخواست میانجیگری را مطرح کرده است! این در حالی بود که پنج مقام دولتی (سخنگوی دولت، وزیر امور خارجه، سخنگوی وزارت خارجه، سفیر ایران در عربستان، و رئیس سازمان حج) ادعای پیام رئیس‌جمهور برای میانجیگری عربستان را تکذیب کردند.

اکنون باید از آقای حضرتی سؤال کرد چه کسانی، آن شایعه دروغ را درست کردند و دو روز پشت سر هم، تیتر اول روزنامه اعتماد کردند؟! آیا او از اصل ماجرا خبر داشت یا نداشت؟ قطعاً خبر داشت که ادعای درخواست از بن سلمان برای میانجیگری دروغ است. حتی اگر به فرض محال خبر نداشت، آیا نمی‌توانست از موضع رئیس شورای اطلاع‌رسانی، کسب اطلاع کند و مانع نشر اکاذیب به نفع ترامپ و بن سلمان، در روزنامه تحت مسئولیت خود شود؟!

برخی تحلیلگران معتقدند حضرتی در قبال باند غالب در روزنامه اعتماد، منفعل است... او و فیاض زاهد (دیگر عضو شورا) و روزنامه اعتماد، دو ماه قبل از خیانت آمریکا به مذاکرات و حمله به ایران هم، ادعا کردند توافق با ترامپ و سرمایه‌گذاری دو هزار میلیارد دلاری در راه است!

******

چهار وزیر در شرایط استیضاح هستند

عضو هیئت‌رئیسه مجلس می‌گوید که وزرای کار، کشاورزی، راه و نیرو در فضای استیضاح قرار گرفته‌اند.

عباس پاپی‌زاده بالنگان عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره احتمال استیضاح وزرای دولت گفت: «انصافاً در یک سالی که گذشت دولت و مجلس تعامل خیلی خوبی با هم داشتند و در سال گذشته دیدیم که مجلس با حداکثر آرا به همهٔ وزرای پیشنهادی دولت رأی اعتماد داد، اما قانون اساسی به مجلس این اختیار را داده که براساس اختیارات قانونی بتواند آن وظایف نظارتی خود را در جهت بهبود هرچه بهتر عملکرد دستگاه اجرایی جهت خدمت‌رسانی به مردم اعمال کند».

نماینده مردم دزفول در مجلس بیان کرد: «بیش از یک سال از فعالیت دولت گذشته و تعدادی از وزرا عملکردشان خوب بوده و تعدادی از وزرا در حد متوسط و عملکرد برخی از آنها ضعیف بوده است».

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: «در حال حاضر چهار وزیر در شرایط استیضاح قرار دارند. هر کدام از این چهار وزیر محترم توسط تعدادی از نمایندگان بحث استیضاحشان دنبال می‌شود و این هم ناشی از عملکردی بوده که در بیش از یک سال گذشته صورت گرفته و عمدتاً هم وزیرانی هستند که در حوزهٔ خدمت‌رسانی مستقیم به مردم هستند و یا وزیرانی هستند که فعالیتشان مرتبط با شرایط پیش‌آمده برای اقتصاد کشور است و با توجه به اینکه شرایط اقتصادی فعلی باعث فشار بر معیشت مردم شده، افزایش تورم‌های مکرری که متأسفانه در چند ماه گذشته شاهد آن هستیم، باعث مطالبهٔ مردم از نمایندگانشان شده تا از ابزار نظارتی مجلس جهت پاسخگو کردن وزیرانی که می‌توانستند بهتر عمل کنند، استفاده کند».

عضو هیئت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: «وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و نیرو در فضای استیضاح قرار گرفته‌اند و عمدتاً هم وزارتخانه‌های معیشتی مدنظر نمایندگان مجلس است تا بتوانند با استفاده از ابزار نظارتی، قدری فعالیت این وزارتخانه‌ها را در جهت کاهش فشارهای اقتصادی و معیشتی بر مردم بیشتر کنند».

******

پاداش خوش خدمتی

روزنامه خراسان نوشت:

اعلام رسمی آرژانتین مبنی بر نامزدی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای دبیرکلی سازمان ملل در دوره ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۱ موجی از تحلیل‌ها و تردیدها را درباره آینده این سازمان برانگیخته است. مسئله تنها یک انتخاب اداری نیست؛ بلکه پرسشی جدی درباره این است که آیا سازمان ملل درسال‌های پیش‌ رو به نهادی مستقل ومبتنی برحقوق بین‌الملل باقی خواهد ماند، یا به شکلی پررنگ‌تر در مسیر سیاسی‌کاری ودوقطبی‌سازی جهانی قرارمی‌گیرد.

نحوه مدیریت گروسی درآژانس، به‌ویژه درتعامل با پرونده هسته‌ای ایران، برای بسیاری از بازیگران منطقه و تحلیلگران بین‌المللی نشانه‌ای از فاصله‌گیری او از بی‌طرفی فنی بوده است. گزارش‌های جهت‌دار، اظهارنظرهای غیرمتعارف و سکوت درمقابل حملات به تأسیسات هسته‌ای ایران این تصور را تقویت کرده که او در بزنگاه‌ها، ملاحظات سیاسی برخی قدرت‌ها را بر بی‌طرفی سازمان ارجحیت می‌دهد. اگر این الگو به دبیرخانه سازمان ملل منتقل شود، بعید است این نهاد بتواند نقش میانجی عادلانه خود را حفظ کند.

این که در رسانه‌های مختلف ازگروسی با عنوان «نامزد غرب» یاد می‌شود، صرفاً یک برچسب سیاسی نیست؛ بلکه بازتاب‌دهنده این نگرانی است که انتخاب او می‌تواند توازن‌های سنتی قدرت درسازمان ملل را برهم بزند. دبیرکل، هرچند اختیارات اجرایی نامحدودی ندارد، اما جهت‌گیری‌های سیاسی و اولویت‌بندی موضوعات تحت نظر او شکل می‌گیرد. اگر این اولویت‌ها به‌طورمحسوس به سمت دیدگاه‌های واشنگتن وهم‌پیمانانش حرکت کند، کشورهای مستقل وغیرهمسو با غرب، وزن و نفوذ خود را درنظام چندجانبه از دست خواهند داد.

یکی ازنگرانی‌های اصلی دولت‌ها و افکار عمومی درخاورمیانه آن است که با انتخاب گروسی، انعکاس دیدگاه دولت‌ها و ملت‌های منطقه درسازمان ملل بیش از گذشته محدود شود. اگر گزارش‌دهی‌های یک‌طرفه درآژانس الگوی رفتارآینده او باشد، احتمالاً مسائل مهم منطقه‌ای با اولویت‌بندی‌های جدید و کمتر همسو با واقعیت‌های میدانی مطرح خواهد شد.

سابقه سکوت گروسی در برابر حملات به تأسیسات هسته‌ای درمنطقه، به‌ویژه از سوی اسرائیل، موجب نگرانی جدی درباره اثراو بر پرونده فلسطین است. اگر دبیرکل سازمان ملل رویکردی همسو با دیدگاه‌های غربی داشته باشد، احتمالاً درمواجهه با نقض حقوق بشر و جنایت و نسل کشی رژیم صهیونیستی درفلسطین نیز کم‌تحرکی بیشتری مشاهده خواهد شد.

******

تندروهای اصلاحات دنبال آشوب می‌گردند؟

سایت جهان‌نیوز نوشت:

بیانیه خائنانه جبهه اصلاحات بعد از توقف آتش جنگ ۱۲ روزه هنوز از یادها نرفته است؛ موضوعی که حتی رئیس قوه قضائیه به آن واکنش نشان داد و از دادستان خواست تا درباره صادرکنندگان آن به وظیفه خود عمل کند. شدت ذلت، حقارت و خیانت در نامه به میزانی بود که صدای برخی چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح طلب را هم به اعتراض بلند کرد. در کنار آن بیانیه، نامه پراکنی رئیس جبهه اصلاحات خطاب به رئیس جمهور و مطالبات مشکوکی که مطرح کرد را نیز باید اضافه کرد. در حالی که هنوز برای افکار عمومی سوال است چرا جریانی در داخل کشور باید بلافاصله بعد از توقف آتش جنگ، چنین بیانیه و نامه‌ای را منتشر کند، مواضع و ادبیات این جریان سیاسی روز به روز در حال وخامت است.

در تازه ترین مورد، جواد امام، چهره نزدیک به سید محمد خاتمی  و سخنگوی جبهه اصلاحات گفته است: «فکر می‌کنیم که اساساً انتخابات دیگر موضوعیتی ندارد»! قطعا یکی از معانی مهم تاکید به کنار گذاشتن انتخابات، جلو آمدن راه‌های دیگر غیرانتخاباتی خصوصا خیابان و آشوب است که اصلاح طلبان ید طولایی در حمایت از اغتشاش‌گران دارند. در همین باره، آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات نیز به بهانه گزارش مهم وزارت اطلاعات پیرامون هنجارشکنی‌ها در جامعه که منجر به صدور دستوراتی شده، با انتشار توئیتی جمهوری اسلامی را به یک مناقشه ویرانگر تهدید کرده است. در کنار این موضوع، اصلاح طلبان تندرو در هفته‌های گذشته به طور جدی خط القای ناامیدی به جامعه و بن‌بست نمایی با ترسیم یک آینده سیاه را دنبال می‌کنند.

این ماجرا وقتی بیشتر قابل تامل می‌شود که با دستور آمریکا به ایران در حال مذاکره حمله شد اما افراد این جریان با توقف آتش جنگ، اصرارهای پُرحجمی را به مسئولان برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا شروع کردند! آخرین مورد هم خبرسازی دروغین همین طیف بدسابقه پیرامون واسطه‌گری بن‌سلمان برای تبادل پیام بین ایران و آمریکا بود که رهبرانقلاب آن را دروغ محض خواندند. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۷۹۳۷۰۲۰:۴۸:۵۱ ۱۴۰۴/۹/۹
حسن روحانی در مورد خروج بی هزینه ترامپ از برجام و تحریمهای دوبله و سوبله بعد از برجام و اسنپ بک پاسخگو باشد و فرار به جلو نکند.
ناشناس۴۰۷۹۴۶۳۲۳:۵۲:۳۲ ۱۴۰۴/۹/۹
کمیسیون محترم اصل ۹۰ مجلس تکلیف شکایت مردم از آقای روحانی را معلوم فرمایند
علی کاشفی۴۰۷۹۸۶۸۱۴:۳۸:۳۰ ۱۴۰۴/۹/۱۰
از آنجا که دولت آقای پزشکیان وضعیت اقتصاد و فرهنگ‌ و سیاسی کشور را افسار گسیخته کرده آقای روحانی تصور کرده که ایشان موفق بوده است برای همین است هر چند وقت یکبار برای وزرای خود جلسه میگیرد.
امیر حسین سلطان/تهران۴۰۷۹۹۹۲۱۷:۲۳:۵۶ ۱۴۰۴/۹/۱۰
با یک تیر به خیال خودتان چند نشان می زنید؟! بدشاتس تر از دکتر پزشکیان رئیس دولتی این کشور به خود ندیده است.
ناشناس۴۰۷۹۴۶۸۰۰:۰۲:۲۶ ۱۴۰۴/۹/۱۰
سازمان اطلاعات سپاه باید طی یک عملیات ضربتی تمامی مسولان گذشته کشور و همپالگی های آنان را که اینک در کسوت براندازان قرار گرفته اند و قوانین و احکام کشور را نقض میکنند دستگیر و برای محاکمه تحویل قوه قضاییه دهند
ناشناس۴۰۷۹۵۲۶۰۵:۵۲:۱۱ ۱۴۰۴/۹/۱۰
احسنت
ناشناس۴۰۷۹۷۸۸۱۲:۲۴:۳۹ ۱۴۰۴/۹/۱۰
روحانی، ظریف و آخوندی درست می گویند.
ناشناس۴۰۷۹۷۹۹۱۲:۴۹:۵۸ ۱۴۰۴/۹/۱۰
حسین فریدون و مهدی اخوندی و مهدی جهانگیری درست نمی گویند.
ناشناس۴۰۷۹۸۰۷۱۳:۰۳:۳۵ ۱۴۰۴/۹/۱۰
در شرایطی که دولت و مجلس تمام تلاش خود را می کنند تا از طریق چین و روسیه مانع اجرای اسنپ بک شوند امثال روحانی و ظریف در این مسیر سنگ اندازی و کار شکنی می کنند.
ناشناس۴۰۷۹۵۳۲۰۶:۳۵:۴۴ ۱۴۰۴/۹/۱۰
مگر مملکت قانون نداره که سپاه باید چنین کاری را بکند
ناشناس۴۰۷۹۷۰۹۱۱:۰۲:۰۶ ۱۴۰۴/۹/۱۰
شما چرا دردت گرفت؟ اتفاقاً کاملاً قانونیه کمی قانون مطالعه کن
ناشناس۴۰۷۹۶۹۵۱۰:۴۷:۴۲ ۱۴۰۴/۹/۱۰
عجب! به حق چیزهای ندیده و نشنیده!
ناشناس۴۰۷۹۳۷۱۲۰:۵۰:۴۲ ۱۴۰۴/۹/۹
مدتهای طولانی طرفدران رئیسی ادعا کردند که روحانی نتوانست واکسن تامین کند ولی رئیسی با یک تلفن تامین کرد یا اسب زین شده و خرانه پر تحویل پزشکیان داده شد یا در خصوص برجام حرفهایی می زنند که عجیب است ولی روحانی امکان پاسخ دهی در دوران رئیسی نداشته یا هجوم عجیب افغانها به کشور از آن سوالاتی است که در ذهن همه هست و می خواهیم بدانیم چرا اینطور بوده چرا از پاسخ های روحانی براشفته می شوید ؟؟
ناشناس۴۰۷۹۴۶۹۰۰:۰۶:۳۵ ۱۴۰۴/۹/۱۰
کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران است بر همگان به هر دین و آیین و مذهب مسلک و مرام و عقیده و تفکر و ایدئولوژی فرض و واجب و لازم است در سطح جامعه و اماکن عمومی رعایت قوانین مصوب کشور و احکام دین مبین اسلام را بنمایند قطعا تخطی از قوانین کشور و احکام دین مجازات های قانونی و حدود را خواهد داشت
ناشناس۴۰۷۹۵۳۳۰۶:۳۷:۴۶ ۱۴۰۴/۹/۱۰
شما به چه استنادی چنین فتوایی صادر کردید؟!
ناشناس۴۰۷۹۵۷۵۰۷:۵۲:۲۸ ۱۴۰۴/۹/۱۰
حسن فریدون هیچوقت پاسخگو نبوده
ناشناس۴۰۷۹۶۹۱۱۰:۴۵:۳۰ ۱۴۰۴/۹/۱۰
ملت ایران بعد از امضای برجام به مدت 10 سال تحریمهای امریکا و اتحادیه اروپا را تحمل کردند که حتی از محتوای قطعنامه های پیشین نیز شدیدتر بود دولت روحانی و برجامش عایدی برای ملت و کشور نداشت.
ناشناس۴۰۷۹۷۰۳۱۰:۵۴:۳۹ ۱۴۰۴/۹/۱۰
حسن روحانی میگفت واکسن سوهان قم نیست که فراوان باشد !!! شهید رئیسی در اولین روز ورود به پاستور با رئیس جمهور چین تماس تلفنی گرفت و سیل واکسن را به کشور روانه کرد تعلل دولت روحانی در خرید واکسن باعث فوت بیش از 100 هزار نفر از مردم ایران شد روحانی باید محاکمه شود.
ناشناس۴۰۷۹۸۸۴۱۴:۵۷:۵۶ ۱۴۰۴/۹/۱۰
این حرفها صرفا توهمات ذهن شماست آنهایی که می خواستن واکسن تولید کنند و در رویای صادرات واکسن بودن مانع بودند.
ناشناس۴۰۷۹۶۰۵۰۸:۴۲:۵۱ ۱۴۰۴/۹/۱۰
چقدر پاسخ پر ربطی دادی شما ! آفرین ! آفرین !
ناشناس۴۰۷۹۶۹۸۱۰:۴۹:۱۰ ۱۴۰۴/۹/۱۰
دولت روحانی میگفتند بدون برجام و FATF نمی توانیم واکسن بخریم !!! دولت را در شرایطی تحویل دادند که 1500 هزار میلیارد تومان بدهی و 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و خزانه منفی و صندوق توسعه خالی بود و روزانه 800 نفر فوتی کرونا و 6 ساعت قطعی برق داشتیم و مردم در صف های طویل مرغ و روغن بودند.
ناشناس۴۰۷۹۶۶۷۱۰:۲۹:۴۵ ۱۴۰۴/۹/۱۰
به استناد قوانین کشور
ناشناس۴۰۷۹۷۴۴۱۱:۲۸:۴۸ ۱۴۰۴/۹/۱۰
مملکت قوه قضائیه داره شما هم با استناد به هیچ چیز حق تهدید نداری.
ناشناس۴۰۷۹۸۲۴۱۳:۲۰:۳۵ ۱۴۰۴/۹/۱۰
ترک فعل شده!
امیر حسین سلطان/تهران۴۰۷۹۵۱۷۰۳:۳۸:۱۱ ۱۴۰۴/۹/۱۰
چرا از پاسخ های روحانی برآشفته می شوید؟! پاسخش ساده است! این گروه یا جمع مورد نظر شما که میبایست پاسخگوی این سئوال باشند به غیر از برآشفتگی کار دیگری از عهده شان ساخته نیست! اگر شهامت پذیرش اشتباه را داشتند نیازی به این همه برآشفتگی نمی بود. جمعی که ذهنیتش فراتر از یک محدوده زمانی را شامل نمی شود از تغییر و تحولات عجیب و دور از تصور و انتظارش راهی به جز همین برآشفتگی ها باقی نمانده است! جمعی که به یمن فروش نفت و درآمدهای ارزی حاصل از آن در سالهای منتهی به پایان دهه نود فکر می کرد وضعیت درآمدی ارزی دولت همیشه به همان منوال باقی خواهد ماند و در نتیحه تا ابدالدهر خواهند توانست فرضا قیمت دلار را حول و حوش همان مبلغ هزار تومان و یا قدری بالاتر از آن نگه دارند هرگز به فکر این روزها نبودند که اگر بودند آنقدر نسبت به آثار و تبعات قطعنامه های صادر شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران در همان سالهای آخر دهه نود کم توجه و یا حتی بی توجه نمی بودند! وضعیت امروزی ما با وجود آمدن و رفتن چند دولت همچنان ماحصل همان دوران بهره مندی از درآمدهای ارزی فروش نفت با قیمت های بالا و ایجاد خرسندی و رضایت از عملکردشان و تصور تداوم آن شرایط برخورداری برای همیشه بوده است در حالی که اگر واقعا مغرور و سرمست از دوران برخورداری از درآمد حاصل از فروش نفت در آن سالها نمی شدند(و یا نمی شدیم) چه بسا وضعیت آینده بعد از آن روزها و ماهها را هم در محاسبات شان(و یا محاسبات مان) می آوردند(و یا می آوردیم) مسلما وضعیت امروزمان بهتر از اینی بود که اکنون هست! خب حالا وقتی شهامت قبول این عدم محاسبات در زمان خودش را جمع دست اندرکار و تصمیم گیرنده در زمان خودشان نداشته و ندارند راهی غیر از این برآشفته شدن ها برای شان باقی مانده است؟! لطفا پاسخ بدهید! کوتاه ترین و منطقی ترین پاسخ قطعا «خیر» خواهد بود. والله اعلم
ناشناس۴۰۷۹۶۶۰۱۰:۲۲:۵۶ ۱۴۰۴/۹/۱۰
بر فرض که حرف شما درست باشد آیا آقای روحانی و ... اشتباهات خود را پذیرفتند که شما همیشه از آن ها دفاع می کنید.
ناشناس۴۰۷۹۷۳۶۱۱:۲۲:۵۱ ۱۴۰۴/۹/۱۰
دفاع از دولت خسارت بار روحانی طنز تلخ تاریخ معاصر ایران است.
ناشناس۴۰۸۰۱۲۹۲۱:۰۲:۳۶ ۱۴۰۴/۹/۱۰
برای این جماعت که درکی از تجربه تاریخی ندارن و چشمهاشون از شدت بردگی امریکا و غرب کور شده ، دفاع از ابن دولت در تاریخ معاصر هم عجیب نیست
امیر حسین سلطان/تهران۴۰۷۹۷۵۱۱۱:۳۳:۳۱ ۱۴۰۴/۹/۱۰
سلام و سپاس این بر فرض که می فرمایید یک فرض ساده و کم ارزشی نیست. فوق العاده بااهمیت است. بنابراین هر وقت واقعا این فرض جامه عمل پوشید آن وقت می شود روی این قول و قرار شما(ولو در همین حد نوشتاری در الف) حساب جدی باز کرد و عنقریب(بزودی) بازمی گردم توقعات و انتظارات تان(و همینطور توقعات و انتظارات مان) از جناب آقای روحانی را نیز پیگیری نماییم. فعلا باید آینده امان منتظر اجابت همین بر فرض شما باشیم. «الخیر فی ماوقع» (با پوزش) سلامت باشید.
ناشناس۴۰۷۹۸۰۲۱۲:۵۵:۳۱ ۱۴۰۴/۹/۱۰
رئیس دولتی که 8 سال با برجام فرصت سوزی کرد و تحریمها را بیش از دو برابر و قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و موبایل را نجومی کرد و اقتصاد کشور و سفره های مردمو نابود کرد باید پاسخگو باشد نه مدعی !
امیر حسین سلطان/تهران۴۰۷۹۸۶۲۱۴:۲۶:۱۲ ۱۴۰۴/۹/۱۰
کدام فرصت سوزی؟؟؟!!! شما اگر برجام نمی بود می خواستید چه کار کنید؟! انسان هر چه را خواند یا شنید و یا دید که نباید طوطی وار تکرار نماید! برجام در حکم یک مسکن در زمان خودش بوده است. شما وقتی بیمار اورژانسی دارید و برای زنده ماندنش به او داروی مسکن تزریق می کنند باید خیلی سپاسگزار هم باشید که جان بیمارتان را در آن شرایط بس بحرانی نجات داده اند. طبیعی است که نباید فقط و فقط به تزریق همان واکسن برای همیشه اکتفا شود و معالجات تکمیلی هم نیاز است. برجام هم همان حالت مسکن را داشته است. برجام هیچ قیمتی را بالا نبرده است بلکه با انعقاد برجام از لحاظ روانی قیمت ها تا چند صباحی سیر نزولی هم پیدا نمودند و این واقعیات ملموس تاریخی با دهها نظر و کامنت مخالف برجام از بین رفتنی نیستند. برجام می توانست همچنان اقتصاد و سیاست کشورمان را محفوظ و مصون از مخاطرات احتمالی اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و حتی فرهنگی نگه دارد اما به شرط و شروط ها! بد و بیراه گفتن به آنانی که برای برجام از هیچ‌کوششی دریغ نکردند چاره کار و رهایی از وضعیت اقتصادی ناگوار کنونی نبوده و نیست وگرنه جناب آقای روحانی و همکاران ایشان در برجام و غیربرجام با بنده کمترین آشنایی و قرابتی نداشته و ندارند اما وقتی حرف های مختلف و متنوع را از اینجا و آنجا می شنویم نمی شود با بی تفاوتی و یا همراهی با حق ناشناسان و حداقل ناآگاهان برای خود بار گناه را بخریم. هموطن عزیز و گرامی اتهام زدن و توهین و افترا اگر از گناهان کبیره نباشند یقینا هر کدام گناه کوچکی هم نیستند. حالا امثال شماها هی بیایید و اینحا حرف های تکراری و عمدتا اتهام زننده و ناروا را در حق کارگزاران خدوم نظام جمهوری اسلامی در دولت های یازدهم و دوازدهم ردیف کنید که مثلا چه شود؟! باز می برگردم به سخن ابتدایی این کامنتم که اگر برجام نمی بود می خواستید چه کار کنید؟! لطفا جایگزین برجام بی فرجام بدفرجام ... الی آخر را بگویید چه بوده است و یا چیست! که لااقل ما هم بدانیم و شاید کمی به آینده نان امیدوار شویم. والله اعلم
ناشناس۴۰۷۹۶۸۴۱۰:۳۹:۴۴ ۱۴۰۴/۹/۱۰
ایشان باید پاسخگوی تمامی خسارت های مادی و معنوی و جانی که در زمان ایشان صورت گرفت و با ایشان و تیمشان مماشات صورت گرفت و الا ایشان و دولت و مدیرانش تماما باید مورد محاکمه قرار می گرفتند تنها یک قلم از دسته گلهای ایشان از دست رفتن اعتماد عمومی مردم به نظام در بورس شد
ناشناس۴۰۷۹۷۴۶۱۱:۳۱:۰۱ ۱۴۰۴/۹/۱۰
احمدی نژاد نباید مورد محاکمه قرار می گرفت ؟ مرحوم رئیسی برای باز کردن درهای مملکت روی افغان های بی سواد و گرسنه و بی پول نباید مواخذه می شد ؟
ناشناس۴۰۷۹۸۰۱۱۲:۵۳:۲۷ ۱۴۰۴/۹/۱۰
در زمان روحانی در شهرهای شمالی از جمله چالوس و نوشهر و کلاردشت و رامسر و بابل و محمود اباد و رشت و غیره و جزایر و شهرهای جنوبی از جمله کیش و قشم و شیراز و قم و غیره مملو از افاغنه شد.
ناشناس۴۰۷۹۸۰۹۱۳:۰۷:۲۹ ۱۴۰۴/۹/۱۰
از زمان جنگ تحمیلی سال 59 تا پایان دولت اصلاحات کالاهای اساسی با کوپن توزیع می شد در دوران احمدی نژاد اوضاع اقتصادی مردم خوب شد و کوپن ها جمع شد حالا دولت روحانی خرابکاری کرد دوباره به دوران کالابرگ (کوپن) برگشتیم.
ناشناس۴۰۷۹۶۹۹۱۰:۵۱:۳۸ ۱۴۰۴/۹/۱۰
در سالهای 82 تا 84 که حسن روحانی مسئول مذاکره کننده اتمی بود 2 قطعنامه ضد ایرانی صادر شد و پرونده ایران به شورای امنیت رفت روحانی باید پاسخگو باشد.
ناشناس۴۰۷۹۷۵۰۱۱:۳۳:۳۱ ۱۴۰۴/۹/۱۰
در زمانی که جلیلی مذاکره می کرد اوضاع چطور بود ؟ در دوران احمدی نژاد که اون همه قطعنامه صادر شد و ایشون فرمودند کاغذ پاره است چرا شماها سکوت کرده بودین ؟
ناشناس۴۰۷۹۸۰۴۱۲:۵۷:۱۵ ۱۴۰۴/۹/۱۰
ریشه تمام قطعنامه ها به دورانی بر می گردد که حسن روحانی مسئول مذاکره کننده بود و پرونده ایران به شورای امنیت رفت.
ناشناس۴۰۷۹۹۲۱۱۵:۳۹:۲۶ ۱۴۰۴/۹/۱۰
مرد مومن! آقای جلیلی چندی قبل اعتراف کرد که سه قطعنامه از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در زمان مذاکره خودش صادر شده. که ظاهرا ۳ از ۲ بیشتر است! یعنی ابتدا باید جلیلی پاسخگو باشد. لطفا دست از تعصب کورکورانه بردار و برای هر دو درخواست کن.
ناشناس۴۰۷۹۶۶۶۱۰:۲۹:۲۲ ۱۴۰۴/۹/۱۰
چون جوابی ندارید بدهید و این دوستت هم فرار روبه جلو می‌کند در حرف های نادرست که خودش را بالا بکشاند
ناشناس۴۰۷۹۷۹۷۱۲:۴۹:۱۷ ۱۴۰۴/۹/۱۰
مخبر در یک مناظره با روحانی پاسخگو باشد.
ناشناس۴۰۷۹۸۱۷۱۳:۱۵:۱۵ ۱۴۰۴/۹/۱۰
روحانی و ظریف و زنگنه در 12 سال گذشته همواره از مناظره با منتقدین طفره رفته و می روند و فقط تریبون یطکرفه را دوست دارند !
ناشناس۴۰۷۹۳۷۲۲۰:۵۲:۱۱ ۱۴۰۴/۹/۹
هجوم افاغنه به ایران از اوائل دهه 90 در دوران روحانی تشدید شد در دولت شهید رئیسی ساخت دیوار مرزی و انسداد مرز افغانستان شروع شد روحانی باید در مورد هجوم افاغنه جوابگو باشد.
ناشناس۴۰۷۹۴۷۱۰۰:۱۰:۳۹ ۱۴۰۴/۹/۱۰
از آنجا که کشور چندین سال است مورد شبیخون و هجمه و فتنه فرهنگی قرار گرفته است که از جنگ نظامی بسیار سخت تر و پیچیده تر است لذا ایجاب میکند سازمان بسیج بصورت تمام قد ‌به عنوان آمر به معروف و ضابط قضایی پا به عرصه مبارزه با این شبیخون بگذارد بسیج نشان داده هر کاری که به او محول شده به بهترین شکل ممکن به سرانجام رسانده است
ناشناس۴۰۷۹۶۱۰۰۸:۴۸:۰۶ ۱۴۰۴/۹/۱۰
در زمان مرحوم رئیسی حضور افغانها در ایران بطور عجیبی اوج گرفت طوری که فرحزاد و چیتگر و تمام مترو ها و بازار و شاه عبد العظیم و پارک آب و آتش و باغ فیض و شهرکهای اطراف تهران و عبدل آباد و یافت آباد و چهار دانگه و ...افغانی موج می زد
ناشناس۴۰۷۹۶۷۹۱۰:۳۶:۱۸ ۱۴۰۴/۹/۱۰
در ناف آمریکا هم رفتند ولی چرا آن دوران کشور با بحران روبرو نشد؟؟!!!!
ناشناس۴۰۷۹۶۸۰۱۰:۳۷:۵۲ ۱۴۰۴/۹/۱۰
در زمان روحانی هم تعداد افغان ها در ایران فراوان بود و فقط مربوط به دوران رئیسی نبود.
ناشناس۴۰۷۹۳۷۸۲۰:۵۶:۵۲ ۱۴۰۴/۹/۹
جناب سریع القلم در دولت روحانی قیمت ارز بیش از 10 برابر شد یعنی مردم بیش از 10 برابر فقیر شدند این نتیجه فقر ذهنی امثال شماست.
ناشناس۴۰۷۹۶۱۱۰۸:۵۰:۱۶ ۱۴۰۴/۹/۱۰
در دوران رئیسی که مملکت گل و بلبل شد و احمدی نژاد که شماها تمام قد پشت او ایستادین هم پدیده قرن بیست
ناشناس۴۰۷۹۶۶۲۱۰:۲۷:۰۸ ۱۴۰۴/۹/۱۰
در دوران رئیسی اتفاقات خیلی خوبی افتاد که شما از روی تعصب قبول نمی کنید و چشم به دهان دشمنان او دوخته اید مانند کاهش بیکاری رشد اقتصادی احیای هزاران کارخانه و تولیدی افزایش 4 برابری یارانه جبران بخش قابل توجهی از بدهی های دولت قبل و ..
ناشناس۴۰۷۹۹۲۳۱۵:۴۴:۱۱ ۱۴۰۴/۹/۱۰
گرانی شدید اکثر کالاها با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با ادعای گرانی فقط ۴ قلم کالا !
ناشناس۴۰۷۹۹۶۶۱۶:۴۴:۵۲ ۱۴۰۴/۹/۱۰
اگه رئیسی یک ایراد داشت روحانی ده ایراد داشت
ناشناس۴۰۷۹۶۶۳۱۰:۲۷:۴۰ ۱۴۰۴/۹/۱۰
برای همین رفاه در آن دو دولت بالاتر بود هیچ ناترازی ها هم کمتر شد یا از بین رفت
ناشناس۴۰۷۹۶۸۳۱۰:۳۹:۲۱ ۱۴۰۴/۹/۱۰
در دوران احمدی نژاد 7 سال نرخ تورم تک رقمی بود و قیمت ارز فقط 2 هزار تومان گران شد و 4 میلیون مسکن مهر ساخته شد.
ناشناس۴۰۷۹۹۲۵۱۵:۴۶:۳۶ ۱۴۰۴/۹/۱۰
با وجود فروش نفت با فیمت بالا ، ۷ سال افزایش حقوق کمتر از تورم بود.
ناشناس۴۰۷۹۷۱۰۱۱:۰۲:۴۰ ۱۴۰۴/۹/۱۰
دکتر سریع القلم مودب ترین و با سوادترین استاد در ایران امروز است و همه فرهیختگان قدر این استاد ارجمند و دوست داشتنی را میدانند.
ناشناس۴۰۷۹۷۴۱۱۱:۲۷:۲۸ ۱۴۰۴/۹/۱۰
حتی لبو فروش ها و راننده های تاکسی هم میدانستند که برجام بی فرجام است و تحریمهای امریکا هرگز لغو نخواهد شد زیرا که امریکا به تحریم به چشم برگ برنده نگاه میکنه اما سریع القلم نمیدانست !
ناشناس۴۰۸۰۱۳۴۲۱:۰۵:۴۰ ۱۴۰۴/۹/۱۰
کم سوادتر از امثال ظریف و زیباکلام و سریع القلم و ... نداریم .
ناشناس۴۰۸۰۱۳۳۲۱:۰۵:۰۴ ۱۴۰۴/۹/۱۰
اونی که به یکی مثل سریع الاراجیف علاقه داشته باشه ، معلومه چیکاره ست
ناشناس۴۰۷۹۳۸۰۲۰:۵۸:۴۹ ۱۴۰۴/۹/۹
تندروهای اصلاحات بدنبال اشوب هستند تا اصلاح طلب هست فتنه و اشوب و تحریم و جنگ و فقر هست.
ناشناس۴۰۷۹۶۱۲۰۸:۵۲:۰۵ ۱۴۰۴/۹/۱۰
ظاهرا ماجراهای مهسا امینی و اون همه کشتار و آشوب را خیلی دوست داشتین !
ناشناس۴۰۷۹۶۷۲۱۰:۳۲:۲۴ ۱۴۰۴/۹/۱۰
شما کمتر رسانه های دشمن خودت ببین تا گول نخوری که بروی آشوب کنی چه برسد به این که قوانین حجاب اجرا نمیدشد و یا دوقطبی سازی غربگراها از دهه 90 به بعد علیه آن ولی نگران نباش دیگر بابت آن رخ نمی‌دهد در آشوب دشمن روی چیزهای دیگر زوم می کند
ناشناس۴۰۸۰۵۸۲۱۳:۵۳:۴۴ ۱۴۰۴/۹/۱۱
برو به ۲۰/۳۰ برسی
ناشناس۴۰۷۹۶۸۷۱۰:۴۰:۴۵ ۱۴۰۴/۹/۱۰
ماجرای مهسا امینی و فتنه و کشتار 78 و 88 و 98 زیر سر تندروهای اصلاح طلب بود.
ناشناس۴۰۷۹۳۸۲۲۱:۰۱:۴۹ ۱۴۰۴/۹/۹
مصر هم جنگنده چینی خرید. لغو قرارداد خرید جنگنده های چینی در دولت روحانی نشان داد که برجامیون تهدید اصلی برای امنیت ملی کشورند تفکر اینها برای کشور خطرناک است.
ناشناس۴۰۷۹۵۸۶۰۸:۱۲:۳۴ ۱۴۰۴/۹/۱۰
زمان مرحوم رییسی سه سال فرصت بود چرا نخریدند؟ نکته اساسی این است که قوای نظامی اصلا زیر نظر دولت نیست و ساز کار مستقل دارد.
ناشناس۴۰۷۹۶۸۱۱۰:۳۸:۳۴ ۱۴۰۴/۹/۱۰
بودجه را دولت می‌دهد یا در شورای امنیت ملی تصمیم گیری هم می‌شود به ریاست جمهوری با درخواست نظامیان اما بحث این است چرا دولت روحانی مانع شد نه اینکه چرا دولت رئیسی دنبالش نرفت
ناشناس۴۰۷۹۷۰۵۱۰:۵۶:۵۹ ۱۴۰۴/۹/۱۰
شهید رئیسی میراث دار دولت ورشکسته و بدهکار روحانی بود و ماهیانه 20 هزار میلیارد تومان بدهی های دولت روحانی را پرداخت می کرد و پول برای خرید جنگنده نداشت.
ناشناس۴۰۷۹۸۱۴۱۳:۱۴:۱۳ ۱۴۰۴/۹/۱۰
پس چرا میلیونها افغانی رو وارد کرد ؟؟؟
ناشناس۴۰۷۹۸۴۴۱۳:۵۸:۲۶ ۱۴۰۴/۹/۱۰
میلیون ها افغانی در سالهای 92 تا 1400 وارد کشور شدند روحانی باید پاسخگو باشد.
ناشناس۴۰۷۹۶۳۲۰۹:۰۹:۵۵ ۱۴۰۴/۹/۱۰
چین به دلیل تحریم های سازمان ملل که خودش امضا کرده بود حق فروش جنگنده به ایران ندارد اگر هم داشت به دلیل مخالفت اعراب به ایران نمی فروخت. الان مصر هم نیازی به جنگنده چینی ندارد ولی اعراب پولش را می دهند تا به ایران نفروشد.
ناشناس۴۰۷۹۶۶۱۱۰:۲۶:۲۴ ۱۴۰۴/۹/۱۰
همان موقع هم مراوده نظامی بین دو کشور بوده شما درخواستی نکردی!!!
ناشناس۴۰۷۹۷۰۷۱۱:۰۰:۱۷ ۱۴۰۴/۹/۱۰
تحریمهای سازمان ملل با برجام تعلیق شده بود و دولت روحانی به راحتی می توانست قرارداد خرید جنگنده های چینی را به سرانجام برساند اما گفتند می خواهیم میراژ دست دوم فرانسوی بخریم که هرگز نخریدند!
ناشناس۴۰۷۹۹۲۷۱۵:۵۲:۳۵ ۱۴۰۴/۹/۱۰
عجب! انگار تاکنون ملتفت نشده‌ای که برجام فقط در مورد هسته‌ای بود و تعلیق هم مربوط به تحریم‌های ناشی از هسته‌ای. نه جنگ افزار! با این ادراک بایدهم مخالفین خود را با انگ غربگدا بنوازید!
ناشناس۴۰۷۹۶۴۴۰۹:۳۱:۲۴ ۱۴۰۴/۹/۱۰
دلیل اصلی شکست معامله، ناتوانی ایران در «پرداخت نقدی» بود؛ چین راضی نبود که جنگنده را در ازای نفت یا گاز بدهد. از سوی دیگر، تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی نیز مانعی بزرگ بودند
ناشناس۴۰۷۹۷۱۴۱۱:۰۵:۴۱ ۱۴۰۴/۹/۱۰
دولت روحانی که میلیاردها دلار 4200 تومانی نقدی صرف واردات کالاهای مصرفی چینی کرد چطور برای خرید جنگنده دلار نقد نداشت ؟!
ناشناس۴۰۷۹۷۱۶۱۱:۰۶:۳۷ ۱۴۰۴/۹/۱۰
روحانی که سال 92 میگفت دیوار تحریمهای ضد ایرانی فرو ریخته است !
ناشناس۴۰۷۹۷۷۹۱۲:۱۰:۵۱ ۱۴۰۴/۹/۱۰
دیوار تحریمها فروریخته بود تندرو ها دوباره محکمتر و بلندتر کردند
ناشناس۴۰۷۹۸۰۵۱۲:۵۹:۲۴ ۱۴۰۴/۹/۱۰
تندروهای غربگدا که در سال 88 گرای تحریم به دشمن می دادند باعث و بانی تحریمها هستند.
ناشناس۴۰۷۹۸۲۵۱۳:۲۳:۱۰ ۱۴۰۴/۹/۱۰
همان تندروهای مذاکره کننده به همراه آمریکا که از اول برداشته نشد
ناشناس۴۰۷۹۳۸۴۲۱:۰۳:۱۹ ۱۴۰۴/۹/۹
جالبه وقتی اقایون بخان بقیه رو بزنن دوقطبی نمیشه .. از نظر اینا هرکی خلاف نظر اینا باشه میشه دوقطبی ربطی هم نداره مملکت تو چه وضعیه
ناشناس۴۰۷۹۶۷۷۱۰:۳۴:۵۷ ۱۴۰۴/۹/۱۰
چون دو قطبی سازی می کنید علیه منافع ملی.
ناشناس۴۰۷۹۹۳۰۱۵:۵۵:۱۴ ۱۴۰۴/۹/۱۰
اخوی اولی ترین منافع ملی در سفره‌های مردم نمود پیدا میکنه نه در دعواهای جناحی.
ناشناس۴۰۷۹۳۸۵۲۱:۰۳:۵۴ ۱۴۰۴/۹/۹
بنزین را 5 هزار تومان کردند قیمت ارز و طلا صعودی شد زیباکلام لطفا تز اقتصادی ندهد.
ناشناس۴۰۷۹۳۸۸۲۱:۰۶:۱۳ ۱۴۰۴/۹/۹
دولت باید بفکر کنترل تورم و بهبود معیشت مردم باشد فیلترینگ مهم نیست همتی و ظریف و اخوندی خودشان خط سفید دارند.
ناشناس۴۰۷۹۹۳۲۱۵:۵۸:۰۷ ۱۴۰۴/۹/۱۰
با قسمت اول پیامت کاملا موافقم. اما اگه به بقیه هم پاسخ نمیدی لااقل بخودت پاسخ بده که آیا از طیف شما کسی خط سفید ندارد؟!
mostafa.kamali95@yahoo.com۴۰۷۹۳۸۹۲۱:۰۷:۳۱ ۱۴۰۴/۹/۹
با توجه به اینکه ۹۰ درصد ثروت موجود در کشور در اختیار ۱۰ درصد جامعه می باشد و این مهم باعث عدم تعادل و توازن اقتصادی و ایجاد فاصله های طبقاتی از فرش تا عرش شده لذا لازم و ضروری است قانونی جامع و فراگیر مبنی بر مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها برای همه افراد جامعه اجرا تا تمامی ثروت های حرام و نامشروع تصرف شده مشخص و به بیت المال باز گردد و تا حدودی توازن و تعادل به اقتصاد کشور باز گردد
ناشناس۴۰۷۹۳۹۱۲۱:۰۸:۴۲ ۱۴۰۴/۹/۹
دو قطبی سازی و تفرقه افکنی بین مردم و دولت سیاست انگلیس خبیث است که برخی اون را دنبال می کنند.
ناشناس۴۰۷۹۶۳۱۰۹:۰۹:۳۸ ۱۴۰۴/۹/۱۰
چرا این افراد غربگرا در سیستم اجازه می‌دهند نفوذ کنند که اینقدر تابلو هستند ؟!!!
ناشناس۴۰۷۹۳۹۳۲۱:۰۹:۴۴ ۱۴۰۴/۹/۹
مماشات بیش از این جایز نیست تمامی ناقضین قوانین کشور در هر موردی باید قلع و قمع شوند
ناشناس۴۰۷۹۶۰۶۰۸:۴۳:۲۹ ۱۴۰۴/۹/۱۰
با میلگرد آجدارنمره ۱۴ چینی که خشک و زمخت است باید شل و پل شوند
ناشناس۴۰۷۹۶۱۷۰۸:۵۶:۵۲ ۱۴۰۴/۹/۱۰
نهادها و موسسات بی خاصیت که بودجه می گیرند و بازده ندارند کارمندانی که علاف می چرخند و حقوق می گیرند و پارتی کلفت برای استخدام داشته اند کسانی که وام کلان گرفته اند و پس نمی دهند کسانی که رانت دارند و محصولات اساسی را بطور اختصاصی با ارز دولتی وارد می کنند گران می فروشند
ناشناس۴۰۷۹۳۹۶۲۱:۱۲:۱۵ ۱۴۰۴/۹/۹
حسن روحانی باید بدلیل تخلفات در حوزه بورس و ارز و خساراتی که به تعداد کثیری از مردم وارد کرد محاکمه بشود.
ناشناس۴۰۷۹۶۲۵۰۹:۰۰:۳۳ ۱۴۰۴/۹/۱۰
محسن رضایی در رقابت های انتخاباتی گفت که لیست کسانی که بورس را به این روز انداختند در جیب اوست ولی در زمان روحانی نمی شه کاری کرد ! بعد روحانی چی ؟؟ باز هم نمی شد کاری کرد ؟ اون لیست چی شد ؟؟
ناشناس۴۰۷۹۷۲۱۱۱:۰۸:۴۱ ۱۴۰۴/۹/۱۰
احمدنژاد هم همین حرفها رو زده بود!!!
ناشناس۴۰۷۹۳۹۹۲۱:۱۴:۰۳ ۱۴۰۴/۹/۹
غربگدا همین هست تقصیری ندارند ا !!!
ناشناس۴۰۷۹۶۱۶۰۸:۵۶:۰۸ ۱۴۰۴/۹/۱۰
اما عجیب تر اجازه تصمیم گیر شدن آنان را می‌دهند و می شود این مشکلات
ناشناس۴۰۷۹۶۱۹۰۸:۵۷:۴۴ ۱۴۰۴/۹/۱۰
شرقگدا هم از اول از نعمت عقل و تحلیل رها بوده و خوشحاله و فقط خیلی حرف می زنه !
ناشناس۴۰۷۹۶۷۰۱۰:۳۱:۰۸ ۱۴۰۴/۹/۱۰
شرقگدا نداریم الان دهه هاست با کی مذاکره می کنیم و قبول نمی کند یا بعد زیرش می زند؟ غرب یا شرق؟
ناشناس۴۰۷۹۶۷۵۱۰:۳۳:۳۷ ۱۴۰۴/۹/۱۰
چند بار گفته شد نمونه ای از شرق گدا بیار ولی نداری مجبوری همین را تکرار کنی!!!
ناشناس۴۰۷۹۷۲۰۱۱:۰۸:۰۳ ۱۴۰۴/۹/۱۰
غربگراها بجز تحریم و جنگ و فقر و بی برقی و فیلترینگ چیزی برای مردم ندارند.
ناشناس۴۰۷۹۴۱۵۲۱:۳۹:۴۲ ۱۴۰۴/۹/۹
روحانی و دولتش به قدر کافی خرابکاری کردند دیگه بس است بانیان وضع موجود بهتره سکوت کنند.
ناشناس۴۰۷۹۵۵۱۰۷:۱۱:۵۸ ۱۴۰۴/۹/۱۰
رو که نیست سنگ پای قزوینه تا حالا باید در حبس بودند بهشون رحم شده
ناشناس۴۰۷۹۴۱۷۲۱:۴۴:۴۵ ۱۴۰۴/۹/۹
بنظر من که وقایع اتفاق افتاده در این چند دهه کاملا نشانگر درست بودن حرف های سریع القلم است.
ناشناس۴۰۷۹۴۲۱۲۱:۵۴:۰۶ ۱۴۰۴/۹/۹
سریع القلم باید بداند غربگدایی مسیر توسعه نیست دولت غربگرای روحانی 22 هزار مگاوات کسری برق ایجاد کرد و مسیر توسعه کشور را متوقف کرد.
ناشناس۴۰۷۹۶۲۷۰۹:۰۳:۳۶ ۱۴۰۴/۹/۱۰
از روسیه و چین هم برای مملکت دوست و حامی در نمی آید باید با تمام دنیا در راستای منافع ملی تعامل دوستانه و سازنده داشته باشیم سیاست ایدئولوژی زده پدر مردم ایران را دراورده
ناشناس۴۰۷۹۷۰۲۱۰:۵۳:۰۹ ۱۴۰۴/۹/۱۰
خب الان ما دهه هاست با غرب مذاکره می کنیم الان هم دولتمردان می گویند حاضر به مذاکره منطقی هستند پس چرا تا مقداری می خواهیم با شرق هم تعامل کنیم صدای بعضی در می آید؟
ناشناس۴۰۷۹۷۴۸۱۱:۳۲:۲۴ ۱۴۰۴/۹/۱۰
بعد از این همه اتلاف وقت و از بین رفتن منابع کشور، دیگر مذاکره معنا ندارد، کافی است بطور صادقانه کشورهای دیگر را تهدید به مرگ و نابودی نکنیم و منافع مردم را در نظر داشته باشیم والسلام.
صارحی۴۰۷۹۴۴۳۲۲:۵۵:۲۸ ۱۴۰۴/۹/۹
باید به جای سریع القلم به ایشان صریح القلم بگوئیم . از آنرو که صراحت قلم ایشان موجب آزردگی خاطر دست اندرکاران امور شده است.
ناشناس۴۰۷۹۶۲۹۰۹:۰۶:۲۲ ۱۴۰۴/۹/۱۰
دست اند کاران امور که مملکت را از همه لحاظ به این روز سیاه نشانده اند که نه آب داریم و نه هوا و اوضاع ارزش پول ملی و اعتبار پاسپورت و اشتغال و ... این شکلیه باید از آزردگی و شرمندگی بمیرند ولی افسوس که آنقدر پر رو تشریف دارند که در چشم ملت خیره می شوند و مردم را مسبب سیاستها و عملکرد اشتباه خود می دانند و حتی ادعا می کنند که مردم باید توبه کنند !
بهرام۴۰۷۹۴۴۴۲۲:۵۷:۰۵ ۱۴۰۴/۹/۹
اقای زیبا کلام ایا میدانید که نفت ملی شد چرا ?حتما خبردارید چرا ملی شد بنزین برای ملت ایران نباید گران شود چون مالک نفت و بنزین دراصل ملت ایران میباشد
ناشناس۴۰۷۹۵۷۷۰۷:۵۶:۴۴ ۱۴۰۴/۹/۱۰
به نظر من گران شدن بنزین؛ با یک شرط در حال حاضر محال، به نفع ملت است چون این نفت متعلق به تمام نسل‌های کشور است و طبیعتاً اگر بودجه کسب شده از این محل برای کشور و آینده کشور سرمایه گذاری شود همه از این مورد منتفع خواهیم بود ولی متاسفانه کلوا اشربو را گفتن و لاتسرفو را فراموش کردن است چون تجربه نشان داده در اینجا نفت فقط گران شده و درآمده های حاصل خرج عطینا میشود و تنها گران شدن زنجیر وار همه کالاها و خدمات برای ملت باقی میماند بدون آنکه کسی توضیح دهد درآمدها کجا هزینه شده است
ناشناس۴۰۷۹۶۳۳۰۹:۱۳:۰۰ ۱۴۰۴/۹/۱۰
بنزین باید گران شود چون باعث مصرف بی رویه و قاچاق به کشورهای همسایه شده ولی : 1- قیمت چند برابر بنزین مصرفی یک خودرو و طول عمر مالک آن را در هنگام فروش خودرو به صورت قیمت دستوری در کارخانه یا عوارض گمرکی و مالیات و ... از جیب مردم بیرون می کشند 2- خودرو های داخلی آشغال پر مصرف و آلوده کننده هستند 3- حمل نقل عمومی ناکارآمد و بدون پیوستگی منطقی است و مردم ملزم به استفاده از خودرو شخصی هستند 4- حقوق ها نسبت به تورم و گرانی بسیار عقب است 5- روی فرهنگ ورزش و دوچرخه یا پیاده روی کار نکرده ایم و پیاده راه و مسیر دوچرخه نساخته ایم و سوار شدن خودرو هنوز در مملکت ما نشان از باکلاسی دارد بنابراین تا حل نشدن مشکلات موجود گران کردن بنزین به ضرر مردم است.
ناشناس۴۰۷۹۹۳۸۱۶:۰۵:۵۷ ۱۴۰۴/۹/۱۰
پس چرا عده‌ای آنرا قاچاق میکنند؟!
ناشناس۴۰۷۹۴۵۹۲۳:۳۷:۱۳ ۱۴۰۴/۹/۹
حرفهای سریع القلم و روحانی حرف دل اکثریت مردم است.
ناشناس۴۰۷۹۵۶۲۰۷:۴۱:۳۴ ۱۴۰۴/۹/۱۰
دقیقاً، دقیقا، دقیقا جانا سخن از زبان ما می گویی
ناشناس۴۰۷۹۷۳۰۱۱:۲۰:۵۲ ۱۴۰۴/۹/۱۰
طبق نظر سنجی های معتبر محبوبیت روحانی در ماههای پایانی دولتش حدود 6 درصد شده بود این یعنی اکثریت مردم اینها را قبول ندارند.
ناشناس۴۰۷۹۹۴۲۱۶:۱۰:۱۰ ۱۴۰۴/۹/۱۰
چند بار این مطلب را نوشتی منهم خواستم آن منبع معتر را معرفی کن ولی معرفی نکردی!
ناشناس۴۰۷۹۵۶۶۰۷:۴۴:۳۰ ۱۴۰۴/۹/۱۰
اکثریت‌مردم‌درفقرهستن رفاه‌زده‌براکثریت‌محروم‌یعنی‌پذیرش‌ بردگی
ناشناس۴۰۷۹۵۷۰۰۷:۴۵:۲۲ ۱۴۰۴/۹/۱۰
استثمار شده و مستعمره یعنی همین
ناشناس۴۰۷۹۶۰۷۰۸:۴۳:۵۷ ۱۴۰۴/۹/۱۰
خود آقای روحانی برای مردم مشکل زیاد ایجاد کرد
ناشناس۴۰۷۹۶۷۱۱۰:۳۱:۲۵ ۱۴۰۴/۹/۱۰
همون فساد اکثریت کشور و جهان رو به این روز انداخته
ناشناس۴۰۷۹۴۹۷۰۱:۲۹:۲۵ ۱۴۰۴/۹/۱۰
سریع القلم بر عکس متوجه شده - تفکر این اصلاح طلبان باعث و بانی وضع موجود اقتصادیه
ناشناس۴۰۷۹۵۳۵۰۶:۴۳:۴۰ ۱۴۰۴/۹/۱۰
نمی دانم با چه دانش و پشتوانه علمی و تجربی به خود اجازه می دهند به افرادی مثل آقای دکتر سریع القلم نسبت ناروای فقرعلمی بزنند و یا آقای دکتر روحانی را زیر سوال ببرند؟!
ناشناس۴۰۷۹۵۳۷۰۶:۵۳:۵۸ ۱۴۰۴/۹/۱۰
رسانه های ما را ببین ! هر کس در این کشور چهارتا کلمه حرف منطقی بزنه میشه برانداز و دو قطبی ساز و دارای فقر ذهنی. باید دیگر واقعا به حال وضعیت رسانه های این کشور خون گریست!!
ناشناس۴۰۷۹۶۶۸۱۰:۳۰:۱۳ ۱۴۰۴/۹/۱۰
از حماقت خودت خون گریه کن.
ناشناس۴۰۷۹۵۳۸۰۶:۵۴:۱۰ ۱۴۰۴/۹/۱۰
با سلام ای کاش افرادی مانند سریع القلم در راس امور بودند و برای این ملت تصمیم گیری می کردند
ناشناس۴۰۷۹۸۳۱۱۳:۲۶:۴۸ ۱۴۰۴/۹/۱۰
هستند که این شده در اقتصاد و جنگ علیه کشور و این طور افراد بیشتر شوند لیبی سازی و اوکراینی کردن ایران حتمی هست
ناشناس۴۰۷۹۵۵۰۰۷:۰۶:۴۰ ۱۴۰۴/۹/۱۰
بیشتر‌انسانهایی‌که‌به‌بشریت خدمت‌کردند‌از‌میان‌قشر‌فقرا‌بودند‌تا‌ثروتمندان.امیرکبیر‌در‌تاریخ‌ایران‌بی‌همتا‌است‌او‌از‌خانوادهای‌فرودست‌به‌مقامات‌بالا‌رسید‌به‌ایران‌خدمت‌کرد.افکار‌ سریع‌ القلم‌ برای‌ توجیه‌ کارنامه‌ سیاه‌ خود‌ است.
علی۴۰۷۹۵۶۰۰۷:۳۹:۵۳ ۱۴۰۴/۹/۱۰
تفکرات امثال سریع القلم که این روزها عیان تر از همیشه بیان میشود برگرفته از تفکرات مرحوم هاشمی رفسنجانی است که در دوران ریاست جمهوری بعداز دفاع مقدس علنی از آن دفاع میکردند و طبقه نوکیسگان نیز در زمان ایشان بوجود آمد حالا همانها که امروز و به لطف همان تفکر به ثروتهای افسانه ای دست پیدا کردند و جزو افراد مرفه جامعه در دهک دهم کشور شدند مدعی اند نباید اقشار ضعیف جامعه رشد علمی کرده و به جایگاه وزارت برسند و خروجی همان تفکر در مدارس غیر انتفاعی ( بخوانید مدارس پولی ) بجائی رسیده که رتبه های زیر هزار کنکور برای تصاحب رشته های تاپ را بخودش اختصاص داده و مدارس دولتی خروجیشان حداکثر رشته های کارشناسی و کاردانی غیر تاپ در کنکور سراسری شده است و متاسفانه تفکر امثال سریع القلم اکثریت مردم کشور را به زیر خط فقر برده و دولتها با افتخار !!! دم از دادن کالا برگ و یارانه به مردم با هزار منت میزنند راهی که امثال سریع القلمها در حوزه اقتصادی در پیش گرفته اند نسخه غربی لیبرالیسم اقتصادی است که در غرب جز افزایش فاصله طبقاتی و گسترش فقر در آن کشورها نتیجه دیگری نداشته است
ناشناس۴۰۷۹۶۸۶۱۰:۴۰:۲۵ ۱۴۰۴/۹/۱۰
عملکرد و افکار آقای هاشمی رفسنجانی در دو دهه اول انقلاب از نظر بنده اصلا قابل دفاع نیست اما چون آدم باهوشی بود و در نهایت دوست داشت ایران پیشرفت کند، مسير فکری و عملی خود را اصلاح کرد و با مردم ایران همراه شد.
ناشناس۴۰۷۹۷۱۲۱۱:۰۴:۵۴ ۱۴۰۴/۹/۱۰
دقیقاً، کاملا با این فرمایش شما موافقم.
ناشناس۴۰۷۹۸۲۲۱۳:۱۹:۲۲ ۱۴۰۴/۹/۱۰
در دوران هاشمی رفسنجانی و کرباسچی هیچ خبری از توسعه و پیشرفت نبود و حتی یک کیلومتر خط مترو ساخته نشد.
ناشناس۴۰۷۹۷۲۳۱۱:۱۰:۳۲ ۱۴۰۴/۹/۱۰
حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی اگر کمی باهوش بود هرگز نمیگفت دنیای فردا دنیای مذاکره است نه موشک ها !!!
ناشناس۴۰۷۹۷۲۶۱۱:۱۴:۰۴ ۱۴۰۴/۹/۱۰
در دولت هاشمی رفسنجانی که قیمت ارز بیش از 10 برابر شد و تورم و شاخص فلاکت و ضریب جینی رکورد زده بود او میگفت مردم باید زیر چرخ های توسعه له بشوند !!
جواد۴۰۷۹۷۲۷۱۱:۱۵:۵۵ ۱۴۰۴/۹/۱۰
و اما به زیر کشندگان امیرکبیر و دسیسه چینان قتل و جانشین امیرکبیر هم از طبقه فرودست بودن فقر فکری باعث فقر اقتصادی و فرهنگی میشود
ناشناس۴۰۷۹۵۶۴۰۷:۴۳:۱۱ ۱۴۰۴/۹/۱۰
با این حرفها نه ارزش دکتر سریع القلم کم می شود و نه اتهامات علیه دکتر روحانی را کسی باور می کند
مهران۴۰۷۹۶۹۴۱۰:۴۷:۳۰ ۱۴۰۴/۹/۱۰
برای من هیچ کدوم از این حرفا مهم نیست چیزی که میبینم این است. ر دولت روحانی دلار ده برابر شد و زندگی مردم نابود شد اونم به اسم رفع تحریم و چرخیدن چرخ زندگی مردم
حامدی۴۰۷۹۶۵۱۱۰:۰۴:۱۷ ۱۴۰۴/۹/۱۰
حرف حق تلخه . علت این همه اختلاس رشوه .... پر کردن همین جیب‌های خالی هست .
ناشناس۴۰۷۹۷۰۰۱۰:۵۱:۴۹ ۱۴۰۴/۹/۱۰
دفاع از دولت‌های رئیسی و احمد نژاد تلخترین طنز تارخ است.
ناشناس۴۰۷۹۷۲۵۱۱:۱۱:۴۱ ۱۴۰۴/۹/۱۰
دفاع از دولت بی تدبیر روحانی طنزی تلخ تر است.
ناشناس۴۰۷۹۷۳۴۱۱:۲۲:۳۶ ۱۴۰۴/۹/۱۰
برای شما که تعصب دارید و فقط بدی مخالفانتان را می بینید نه خوبی ها را این طور جلوه می کند روحانی چه گلی به سر ملت زد غیر از گرانی و کمبود مرغ و قطعی برق و فاجعه بورس و ...؟ پزشکیان از وقتی آمده غیر از گرانی چه ارغوانی داشته؟
ناشناس۴۰۷۹۹۵۲۱۶:۲۲:۲۵ ۱۴۰۴/۹/۱۰
آیا شما از سطر اول پیامت مبرا هستی؟! اگر بله یک کلمه هم از خوبی روحانی بگو! میبینی شما و طرف مقابل فرقی به هم ندارید!
ناشناس۴۰۸۰۰۱۷۱۸:۰۱:۰۷ ۱۴۰۴/۹/۱۰
احتمالا منظورت ارمغان بوده
مهران۴۰۷۹۷۶۹۱۱:۵۶:۴۶ ۱۴۰۴/۹/۱۰
در دولت احمدی نزاد در هشت سال دلار سه برابر شد در دولت شهید رییسی در سه سال دلار دو برابر شد در دولت روحانی دلار در هشت سال ده برابر شد ( البته با اون همه امتیازی که داد در برجام) در دولت پزشکیان در یک سال دلار دو برابر شد
ناشناس۴۰۸۰۰۹۸۲۰:۰۶:۵۱ ۱۴۰۴/۹/۱۰
مرتب میگویند فتنه ۷۸و۸۸و ...
حسین قلی خان۴۰۸۰۱۷۸۲۲:۲۲:۵۲ ۱۴۰۴/۹/۱۰
حرف آقای سریع القلم کاملا درسته مدیران باید از طبقه متوسط باشند وگرنه تا به مدیریت می رسند شروع به فساد و جمع آوری مال می کنند که جبران مافات کنند. ما خیلی از این آدم‌ها رو در ادارات دیده ایم و مقامات بالاتر
علی۴۰۸۰۲۶۱۰۷:۱۶:۵۴ ۱۴۰۴/۹/۱۱
از نظر شما ایا این مدیران طبقه متوسط جزو کسانی هستند در مواقعی که کشور را خطر جنگ تهدید میکند مانند دفاع مقدس 8 ساله و جنگ تحمیلی 12 روزه برای دفاع از کشور از جان و مال خود خواهند گذشت یا با گرین کارت و تابعیتی که از قبل برای زندگی در سایر کشورها ی غربی گرفتند فرار را برقرار ترجیح میدهند ؟ ضمن اینکه بخشی از سرمایه های خود را هم قبلا به همان کشورها منتقل کرده اند دیگر اینکه نخبگان علمی کشور بخصوص دانشمندان شهید هسته ای که باعث پیشرفت کشور در عرصه های حساس شدند از کدام قشر بودند اقشار پائین جامعه یا اقشار متوسط به بالا ؟
حسین قلی خان۴۰۸۰۹۷۵۲۲:۵۶:۰۴ ۱۴۰۴/۹/۱۱
در زمان دفاع مقدس ۸ ساله افراد از طبقات مختلف شرکت کردند اصولا آن زمان خیلی طبقات مختلف تفاوت نداشتند. در جنگ اخیر همه دانشمندان شهید از طبقه متوسط به بالا بودند می‌توانید از آدرس محل سکونت آنها متوجه شوید
ناشناس۴۰۸۴۶۴۳۱۲:۳۵:۲۷ ۱۴۰۴/۹/۱۶
من کاری به روحانی و رئیسی و ... ندارم. اما به نظرم حرف دکتر سریع القلم نسنجیده، متکبرانه و با نگاه بالا به پایین بود. بعضی از مردم طبقه مرفه حتی مخالف پیشرفت و رفاه مردم عادی هستند چون معتقدند همیشه باید گروهی باشند که نیازمند ثروتمندان باشند که بشود از آنها بهره کشی کرد. تفکر ایشان آدم را به دوران خان و رعیت می بره.
yektanetتریبون

آخرین عناوین