وقتی خودباوری نتیجه می دهد

بیژن ایرانی، گروه سیاسی الف،   4040812066 ۵۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
وقتی خودباوری نتیجه می دهد

به تازگی شاهد آزمایش موفق هواپیمای ترابری تمام ایرانیِ "سیمرغ" در کشورمان بوده ایم. هواپیمایی که در زمره هواپیماهای ترابری سبک است. این موفقیت، ایران را در زمره 20 کشور هواپیماسازِ جهان قرار داده است. در سال های گذشته بسیار در مورد عزم جدی ایران جهت ورود به حوزه طراحی و ساخت هواپیما گفته و شنیده شده است و اکنون شاهد اجرایی شدن این مساله و گامی محکم در این رابطه هستیم. 

سیمرغِ ایرانی نتیجه تلاش متخصصان و دانشمندان صنعت هوافضای کشورمان است که آزمایش موفقیت‌آمیز آن، با بازتاب های گسترده ای در محیط بین‌المللی رو به رو شده است. هواپیمایی که می توان به ساخت نسخه مسافربری آن نیز امیدوار بود. 

 کسب این قبیل موفقیت ها و دستاوردها، موقعیت ایران به عنوان یک قدرت مهم و قابل توجه در عرصه بین المللی را تثبیت و تحکیم می کند. به هر حال وقتی صحبت از قدرتمند‌بودن یک کشور می شود، صرفا مساله قدرت نظامی و امنیتی نیست بلکه ابعاد مختلف قدرت مورد توجه است. اینکه ایران کشوری است که در حوزه طراحی و ساخت هواپیما حرفی برای گفتن دارد و در این حوزه به صورت مستقل عمل می کند، چیزی نیست که جهان بتواند آن را نادیده بگیرد. موضوعی که هم از منظر منطقه ای و هم بین المللی، جایگاه ایران را به نحو ملموسی ارتقا می دهد. 

کسب موفقیت های اینچنینی نشان می دهند که تا چه اندازه ایمان داشتن به شعار "ما می توانیم" می تواند معجزه کند و کشور را به قله های پیشرفت برساند. وقتی ایران می تواند اقدام به طراحی و ساخت یک هواپیمای ترابری نظیر سیمرغ کند، تردیدی نیست که در ادامه راه می توان به کسب موفقیت های بیشتر امیدوار بود و این تازه آغاز راه است. در این میان، تکیه بر ظرفیت های داخلی و باور داشتن به قدرت داخلی، حقیقتا دستاوردساز است. 

 وقتی کشور به موفقیت های بزرگ در حوزه هایی نظیر ساخت یک هواپیمای ترابری می‌رسد، این مساله تا حد زیادی در جامعه ایجاد امید می کند و به طور خاص، جامعه علمی و دانشمندان را مصمم‌تر می‌کند تا به پیشرفت های بزرگ‌تر و بیشتری به نفع کشور برسند. در حقیقت، این قبیل موفقیت ها، روحیه پیشرفت و در عین حال، امید به آینده را در جامعه تقویت می کنند. سیمرغِ ایرانی به معنای واقعی کلمه، جلوه ای از ظرفیت های فراوان ایران است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۵۸۶۰۵۰۰:۱۳:۲۰ ۱۴۰۴/۸/۱۳
جالبه هواپیما ساختیم اما خودرو نه ،یک جای کار میلنگه!!
ناشناس۴۰۵۸۷۳۷۰۸:۴۲:۵۱ ۱۴۰۴/۸/۱۳
آیا مقامات ایران حاضر هستند این هواپیما رو سوار بشوند؟
ناشناس۴۰۵۸۷۷۴۰۹:۲۲:۴۲ ۱۴۰۴/۸/۱۳
چندین دهه است خودرو می سازیم، هنوز نتوانستیم یک خودرو ایمن و کارا تولید کنیم. چه طور می توان پذیرفت که در کوتاه مدت هواپیمای ایمن بسازیم؟
مهران۴۰۵۸۹۳۷۱۲:۲۱:۰۳ ۱۴۰۴/۸/۱۳
خیلی راحت میشه پذیرفت وقتی که بدانیم ساخت این هواپیما توسط وزارت دفاع و ساخت خودرو توسط ایران خودرو و سایپا هست ، آیا در دنیا تکنولوژی بالاتر از ماهواره بر هست که حتی کشور انگلیس توانایی ارسال ماهواره به فضا رو ندارد ولی ایران بهش رسیده پس مشکل خودروسازی ما مشکل مدیران اون صنعت ها هستند نه مشکل مغز و ذهن و توانایی ایرانی ها.
ناشناس۴۰۵۸۷۴۰۰۸:۴۵:۱۰ ۱۴۰۴/۸/۱۳
اگر یادتان باشد چندین سال قبل، ۵ فروند ایران ۱۴۰ ساختیم که سه تای آنها سقوط کرد.
ناشناس۴۰۵۸۷۴۳۰۸:۴۷:۱۷ ۱۴۰۴/۸/۱۳
کارایی این هواپیما چیست؟ به چه درد می خورد؟ گواهی ایمنی پرواز از کدام مؤسسه بین المللی معتبر دریافت کرده؟
ناشناس۴۰۵۸۹۰۳۱۱:۴۸:۳۶ ۱۴۰۴/۸/۱۳
اسمش روش هست که به چه درد می خورد حالا اگر عربستان همین هواپیما را ساخته بود به به و چه چه می کردید
ناشناس۴۰۵۸۹۵۳۱۲:۳۰:۴۰ ۱۴۰۴/۸/۱۳
عربستان اگر بسازد زیر نظر موسسات معتبر جهانی استاندارد ایمنی می گیرد. ما از کدام موسسه استاندارد ایمنی گرفتیم؟
ناشناس۴۰۵۹۰۲۳۱۳:۱۳:۵۸ ۱۴۰۴/۸/۱۳
اگر بسازد نکته مهم در همین اگر است.
ناشناس۴۰۵۹۳۰۲۲۱:۳۸:۵۵ ۱۴۰۴/۸/۱۳
مهم اینکه درس و بی نقص کار کنه موسسات بین المللی سیاسی عمل میکنند. به موشک ایرانی میگفتن مخزن آبگرمکن ولی دیدید که اجماع تمام تکنولوژی غرب نتونست جلوی موشک ایرانی را بگیره.زنده با دانشمد و صنعتگر ایرانی.
ناشناس۴۰۵۸۷۴۴۰۸:۵۰:۱۶ ۱۴۰۴/۸/۱۳
روسیه و چین از هواپیماهای ساخت غرب در خطوط هواپیمایی خود برای حمل ونقل مسافر استفاده می کنند. زیرا آمار سوانح هوایی مربوط به هواپیماهای ساخت خودشان بسیار بالا بود.
ناشناس۴۰۵۸۷۴۹۰۸:۵۳:۴۳ ۱۴۰۴/۸/۱۳
اگر تحریم نبودیم با هزینه بسیار کمتر مانند کشورهای دیگر می توانستیم انواع هواپیماهای نو را بر اساس نیازهایمان خریداری نماییم.
ناشناس۴۰۵۸۸۷۳۱۰:۵۳:۱۴ ۱۴۰۴/۸/۱۳
وقتی قطعه ای را می سازی، علاوه بر دانش ساخت اشتغال ایجاد می کنی و هزینه ساخت وارد جیب هموطن می شود. هزینه تعمیر و نگهداری هم همین طور. وقتی قطعه ای را می خری، هزینه ساخت و نیز تعمیر و نگهداری وارد جیب کشور دیگر می شود.
ناشناس۴۰۵۸۹۲۰۱۲:۰۴:۵۷ ۱۴۰۴/۸/۱۳
با همین شعار های دکور شده تان در 20 سال گذشته حق طبیعی تمام شهروندان ایران را در داشتن یک خودرو به قیمت و ایمن است پایمال کرده اید . قطعه ساختن و ایجاد شغل و سود رسانی به سرمایه دار آن قطعه زمانی ارزش دارد که اول قطعه استاندارد باشد، دوم قطعه در بازار رقابتی و با قیمت معقول ارائه شود.
ناشناس۴۰۵۹۴۳۰۰۶:۴۲:۱۹ ۱۴۰۴/۸/۱۴
وقتی جان انسان در میان است هزینه بعدش بیشتره خودرو سازها هر روز گرون تر میکنن و اجازه دسترسی مردم به انتخاب ازاد رو نمیدن سالانه هزاران نفر جانشونو از دست میدن و خانوده های بی سرپرست میشن و بسیاری معلول حالا جیب سازنده مهمه یا جان انسان؟
ناشناس۴۰۵۸۹۰۴۱۱:۴۹:۵۱ ۱۴۰۴/۸/۱۳
ساخت خیلی از چیزها در داخل هزینه اش کمتر می شود
ناشناس۴۰۵۸۹۲۴۱۲:۰۷:۲۰ ۱۴۰۴/۸/۱۳
اگر آن چیز ها در بازار رقابتی جهان مشتری داشتند، بلی!
ناشناس۴۰۵۸۹۵۷۱۲:۳۲:۰۴ ۱۴۰۴/۸/۱۳
و خیلی از چیزها هم خیر
ناشناس۴۰۵۸۷۵۲۰۸:۵۶:۰۱ ۱۴۰۴/۸/۱۳
اگر این هواپیما خدای نکرده سقوط کند و جان سرنشین های آن از دست برود، چه کسانی مسؤلیت آن را به عهده می گیرند؟
ناشناس۴۰۵۹۱۸۵۱۷:۵۳:۵۱ ۱۴۰۴/۸/۱۳
خدا! مرگ دسته خداست اینها وسیله هستند
ناشناس۴۰۵۸۷۶۸۰۹:۱۷:۰۱ ۱۴۰۴/۸/۱۳
ساخته شده عزیز
ناشناس۴۰۵۸۹۵۲۱۲:۲۹:۵۵ ۱۴۰۴/۸/۱۳
وقتی خط تولید با تیراژ اقتصادی وجود ندارد. هزینه های نجومی تحقیقات و آزمایش های ایمنی نیز تامین نمی شود. با تولید سالی یک یا دو هواپیما هیچ هزینه ای بابت تحقیقات وجود ندارد.
ناشناس۴۰۵۹۰۵۷۱۳:۳۸:۴۶ ۱۴۰۴/۸/۱۳
جالبه که هنوز نمیدونی هواپیما رو نظامی ها میسازند.
ناشناس۴۰۵۹۱۲۵۱۵:۵۳:۰۱ ۱۴۰۴/۸/۱۳
ترابری است برای حمل بار مسافربری نیست کار خوبیه یک قدم به جلو ان شاءالله یه روزی مسافربری هم بسازیم
ناشناس۴۰۶۰۱۶۹۰۸:۳۸:۳۷ ۱۴۰۴/۸/۱۵
خلبان و خدمه رو حساب نمیکنی؟
محمد قاسمی۴۰۵۸۶۰۶۰۰:۱۴:۳۰ ۱۴۰۴/۸/۱۳
حتی چین هم ادعای ساخت هواپیمای صد درصد چینی رو نداره
1۴۰۵۸۷۳۴۰۸:۳۰:۰۵ ۱۴۰۴/۸/۱۳
ولی باور کنید که تحریم های آمریکا اجازه ورود یک پیچ هم نمی دهد
ناشناس۴۰۵۸۹۲۶۱۲:۱۱:۰۲ ۱۴۰۴/۸/۱۳
اینهمه هواپیمای امریکایی و اروپایی داخل کشور در حال پرواز هستند قطعات اینها ایرانی هستند؟
ناشناس۴۰۵۹۱۰۱۱۵:۱۱:۵۹ ۱۴۰۴/۸/۱۳
منفی دا دم به خاطر توهینت! چرا الف برخلاف رویه اعلامی خود ، پیامهای شامل توهین را منتشر میکنه؟!
ناشناس۴۰۵۸۶۰۷۰۰:۱۵:۳۶ ۱۴۰۴/۸/۱۳
قبلاً در مورد هواپیمای ایران 140 هم از این حرفها زیاد زدید و نتیچه اش را دیدیم. الان اگر در مورد سیمرغ مطمئنید لطف کنید و 7 هواپیمای دولتی آشیانه جمهوری اسلامی را به ناوگان عمومی ملحق کنید و خود مسئولان با همین سیمرغها سفر کنند.
محمدی۴۰۵۸۶۱۵۰۰:۲۸:۰۶ ۱۴۰۴/۸/۱۳
این همان ایران صد و‌چهل یا انتونوف اوکراینی هست که طراحیش مال پنجاه سال پیش هست
ناشناس۴۰۵۸۷۷۰۰۹:۱۸:۲۶ ۱۴۰۴/۸/۱۳
ایتقدر ناراحتی ندارد که در ضمن قطعات روز هست
ناشناس۴۰۵۸۶۳۶۰۱:۴۵:۳۸ ۱۴۰۴/۸/۱۳
ایران ما می‌توانست خیلی زود به قله های پیشرفت و بالندگی برسد اگر نگاه‌های تنگ نظرانه و گزینش های بی دلیل و سرمایه سوز وجود نداشت.گزینش هایی که باعث مهاجرت مغزها و متخصص ها در همه حوزه ها شد.
ناشناس۴۰۵۸۶۵۳۰۳:۵۱:۰۰ ۱۴۰۴/۸/۱۳
انگار یه جورایی داره با زبان بی زبانی میگه ببین غربگدا من رو ببین بالهای بلندم رو ببین
ناشناس۴۰۵۸۷۳۸۰۸:۴۳:۵۸ ۱۴۰۴/۸/۱۳
هر وقت مقامات ایران سوار این هواپیما شدند بیا ادعا کن.
ناشناس۴۰۵۸۸۵۷۱۰:۳۲:۳۶ ۱۴۰۴/۸/۱۳
این هواپیما اصلا مسافربری نیست. هواپیمای باری است و استانداردهای متفاوتی دارد
ناشناس۴۰۵۸۹۳۶۱۲:۲۰:۳۶ ۱۴۰۴/۸/۱۳
جناب کارشناس! هواپیمای باری پنجره نداره
ناشناس۴۰۵۹۱۴۶۱۶:۲۲:۳۲ ۱۴۰۴/۸/۱۳
همین الان هواپیمایی که ملت سوار می شوند خیلی از قطعات آن در داخل درست می‌شود!
ناشناس۴۰۵۸۶۵۵۰۴:۱۱:۵۵ ۱۴۰۴/۸/۱۳
کیفیت چینی.
ناشناس۴۰۵۸۶۷۶۰۶:۳۷:۰۰ ۱۴۰۴/۸/۱۳
آیا مسؤلان و خانواده هایشان حاضرند سوار این هواپیما شوند؟
ناشناس۴۰۵۸۹۳۴۱۲:۱۹:۴۶ ۱۴۰۴/۸/۱۳
خیر.
ناشناس۴۰۵۸۶۸۹۰۷:۰۳:۱۲ ۱۴۰۴/۸/۱۳
یاک ۱۴۰
ناشناس۴۰۵۸۷۰۴۰۷:۴۲:۱۰ ۱۴۰۴/۸/۱۳
ایران 140چی شد؟؟؟
ناشناس۴۰۵۸۷۲۳۰۸:۰۷:۲۳ ۱۴۰۴/۸/۱۳
این صحبتها را در زمان ساخت هواپیما ایران 140 که بسیار بسیار شبیه سیمرغ بود هم میگفتید
ناشناس۴۰۵۸۸۵۵۱۰:۳۱:۵۵ ۱۴۰۴/۸/۱۳
خودباوری وقتی نتیجه میدهد که این هواپیما در خط تولید قرار بگیرد و تعداد مورد نیاز کشور تولید شود . اگر تعداد آپدیت شده و یا تولید شده در حد بسیار محدود باشد حتی هزینه های تحقیق و توسعه و تولید بازگشت داده نمی‌شود. پروژه ایران ۱۴۰ که در نهایت به این هواپیما منجر شد هرگز نام پروژه موفق را ندارد .باید دید سرنوشت این هواپیما چگونه خواهد بود
ناشناس۴۰۵۸۸۸۳۱۱:۲۴:۲۱ ۱۴۰۴/۸/۱۳
این هواپیما موتور بومی ندارد واحد توان کمکی بومی ندارد بر پایه هواپیما آنتونوف 140 ساخته شده و صرفا یک بدنه ساخته شده است. حال این را اسمش را بومی می گذارند اشکالی ندارد مثل بقیه کارهای دیگر مانند سمند خودرو ملی !
ناشناس۴۰۵۸۸۷۹۱۱:۰۵:۲۸ ۱۴۰۴/۸/۱۳
مسئله کیفیت اقلام، خودکفایی در تولید، بهینه سازی در طراحی، توانایی تولید انبوه و رقابتی کردن قیمت هست که مهمه .. برای رسیدن به این اهداف هم شما باید کل صنعت رو بتونید پیشرفت بدید. اگه بقیه صنعتتون ضعیف باشه مطمئن باشید در صنایع بزرگتر هم هیچ وقت موفق نخواهید شد.
ناشناس۴۰۵۸۸۹۱۱۱:۲۹:۱۶ ۱۴۰۴/۸/۱۳
کامنت های خود تحقیرانی که تمام هنرشان نق زدن و تحقیر کردن مملکت خودشان است را ببیند و پی ببرید که دلیل عدم پیشرفت کشورمان در برخی زمینه ها چیست اینها بدون اینکه اطلاع دقیقی از کم و کیف ساخت هواپیما داشته باشند مانند دشمنان مملکتشان برای ایراد گیری به صف می شوند.
ناشناس۴۰۵۸۹۱۳۱۲:۰۱:۰۲ ۱۴۰۴/۸/۱۳
هيچ كشوري امكان نداره همه چيز رو خودش توليد كنه و مهم اينه كه بر اساس ظرفيت هاي سرزمينت پول رو در جاي درست سرمايه گذاري كني و با جهان در تعامل و ارتباط موثر باشي و اين موضوع هيچ ربطي به خود تحقيري نداره
ناشناس۴۰۵۹۰۳۳۱۳:۱۸:۱۱ ۱۴۰۴/۸/۱۳
ولی وقتی تحریمت می کنند هر چه خودکفاتر باشی بهتر است
ناشناس۴۰۵۹۱۰۳۱۵:۱۶:۰۸ ۱۴۰۴/۸/۱۳
علت واقعی تحریم را از خود پرسیده ای؟
ناشناس۴۰۵۹۰۵۰۱۳:۳۲:۳۵ ۱۴۰۴/۸/۱۳
اتفاقا این شما هستید که هیچ اطلاعی از ساخت هواپیما نداربد فقط از اخبار کیف میکنید.
یک ایرانی۴۰۵۹۰۲۵۱۳:۱۵:۳۴ ۱۴۰۴/۸/۱۳
بسیار مبارک است، من طرفدار ایران هستم چه به نام، چه به ننگ. یک بچه هم که قراره در آینده دوندۀ قهاری بشود، در دوران کودکی ابتدا با هزار زحمت و تشویق اطرافیان برای لحظاتی سرپا می‌ایستد و چندین بار زمین می‌خورد بعد از مدتی فقط یک قدم برمی‌دارد باز دوباره بارها زمین می‌خورد دوباره این دفعه بعد از قدم اول، قدم دوم را برمی‌دارد و ... پس از زحمت‌های فراوان و افتادن‌های بسیار آرام آرام راه می‌افتد. ایرادهای بنی‌اسرائیلی گرفتن برای این بچه دور از انصاف است. هموطنان عزیز، از هر تلاشی برای ارتقا نام کشورمان استقبال کنیم، تشویق کنیم، لااقل زخم زبان نزنیم. موفقیت در صنعت هوانوردی بسیار زمانبر، انرژی‌بر و نیازمند صبر و صرف هزینه‌های فراوان است. تا به حال مهندسین و متخصصین دلسوز و وطن پرست ایرانی در زمینه‌های مختلف (حتی صنعت هوانودی) کارهای قابل توجهی انجام داده‌اند از نظر ناظران منصف خارجی و بین‌المللی کارهای انجام شده، بسیار درخشان و مهم هستند انشاالله این راه ادامه داشته باشد.
ناشناس۴۰۵۹۰۹۷۱۵:۰۵:۱۰ ۱۴۰۴/۸/۱۳
آقای ایرانی به ایران خوش اومدی! ها باریکلا! از ایران بنویس البته از مشکلات معیشتی مردم
علی۴۰۵۹۳۶۰۲۳:۵۳:۰۲ ۱۴۰۴/۸/۱۳
هر کسی را بهر کاری ساخته‌اند، این مهم را اکثر دوستان متقبل شده‌اند. اجازه دهید تعداد اندکی از دوستان نیز از ایران دفاع کنند جای دوری نمی‌رود.
مهدی۴۰۵۹۲۹۶۲۱:۲۴:۴۳ ۱۴۰۴/۸/۱۳
من نظرات را خواندم متاسفانه اغلب نظرات بدون کارشناسی و احساسی مطرح شده است در هر علمی ابتدا سختی‌هایی وجود دارد و وقتی به بالندگی می‌رسد افتخاری برای کشور می‌شود ما در صنعت پهپاد و هوافضا یا سانتریفیوژها برای غنی سازی چگونه پیشرفت کردیم غیر از این بود که به جوانان این مملکت اعتماد کردیم در مورد خودروسازی سیاست مسئولین کشور و خودرو سازان این است که هیچ وقت ما خودمان خودروساز نشویم مقداری اطلاعات خودتان را بالاتر ببرید به این واقعیت تلخ خواهید رسید معماران تحریم ناکار آمدی خود را کردن تحریم ها می‌اندازند
مجید۴۰۵۹۵۰۱۰۹:۳۳:۳۷ ۱۴۰۴/۸/۱۴
این هواپیما توربو تراب یا ملخ دار مربوط به اتحاد جماهیری شوری سابق وباقیمانده در اکراین بود قبل از جنگ روسیه واکراین در غالب آنتونوف 140وارد ایران شده ومونتاژ می شد ولی یک سقوط داشت که منجر به فوت هم وطنان عزیر گردید بعد وارد فاز طراحی مجدد قرارگرفته با موتور قوی تر وملخ های مدرنتر وجدید تر موتور آنتونوف 140موتور هلی کوپتر میل 8جنگی وترابری شوری سابق بود که دستکاری شده وتبدیل به موتور هواپیما شده بود موتور کنونی موتور روسی ومدرن تری هستند انشااله هواپیمای سنگین تر باموتور جت ساخته شود همانند مدل چینی آن که از آمریکا ویا روسیه کپی شده اند.
ناشناس۴۰۶۰۵۶۶۲۲:۱۱:۳۲ ۱۴۰۴/۸/۱۵
یک عکس از ایران 140 بزارید کنار این، با هم مو نمیزنن. راستی اون جنگنده بومی چی شد؟
yektanetتریبون

آخرین عناوین