مسیر خط آهن شمال از زیباترین مناطق استانهای تهران، سمنان و مازندران عبور میکند. خط آهن شمال پس از ساری تا گرگان نیز ادامه دارد.
مسیر قطار تهران ساری
-
بنکوه
-
کبوتر دره
-
سیمین دشت
-
زرین دشت
-
مهآباد
-
فیروزکوه
-
گدوک
-
دوگل
-
ورسک
-
سرخ آباد
-
سوادکوه
-
پل سفید
-
زیرآب
-
شیرگاه
-
قائم شهر
-
گونی بافی
۱. بنکوه

اولین ایستگاهی که به آن خواهید رسید، ایستگاه بنکوه است. این ایستگاه در مجاورت روستایی به همین نام قرار دارد و جالب است بدانید که این روستا، یکی از روستاهای کمجمعیت کشور بهشمار میرود؛ چراکه در سرشماری سال ۹۵، روستای بنکوه گرمسار فقط ۲۹ نفر جمعیت داشته است.
ایستگاه قطار بنکوه امروزه متروکه است و قطار در آن توقف نمیکند؛ البته در زمان پهلوی این ایستگاه پررفتوآمد بوده است. اگر قصد بازدید از ایستگاه متروکه بنکوه را دارید، میتوانید بلیط قطارهای گردشگری را تهیه کنید؛ قطارهای گردشگری در این ایستگاه توقف میکنند تا مسافران بتوانند وارد محیط آن شده و به عکاسی و وقتگذرانی بپردازند.
۲. کبوتردره
کبوتردره یکی از روستاهای شهرستان فیروزکوه بهشمار میرود. این روستا نیز مانند روستای بنکوه، جمعیت بسیار کمی داشته و فقط ۱۱۰ نفر در آن ساکن هستند.
۳. سیمیندشت

سیمیندشت نیز یکی از روستاهای فیروزکوه است و حدود ۱۲۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد. این روستا جاذبههای طبیعی فراوانی دارد و بههمینخاطر، بسیاری از پایتختنشینان معمولا برای طبیعتگردی به این منطقه میروند. مناظر زیبا و شگفتانگیز، تقریبا از سیمیندشت آغاز میشوند و تا رسیدن به مقصد ادامه پیدا میکنند.
طبیعتگردهایی که میخواهند دریاچه آهنَک یا غار اسپهبد خورشید را ببینند، در این ایستگاه از قطار پیاده میشوند. شنا در این دریاچه از تفریحهای خیلیها در روزهای گرم تابستان است مسیر پاکوب صعود به دریاچه از ایستگاه سیمیندشت دیده میشود. با اینکه دهانه غار از داخل قطار نمایان است، خوب است بدانید بدون تجهیزات صخرهنوردی نمیشود به غار رسید.
۴. زریندشت

زریندشت نیز بهخاطر اقلیمی که دارد، جاذبههای طبیعی فراوانی را در خود جای داده است؛ پیشنهاد میکنیم که هنگام عبور از آن، تماشای مناظر بیرون را از دست ندهید.
۵. مهآباد
روستای مهآباد که در زبان طبری با اسم «ماها» شناخته میشود، یکی دیگر از روستاهای فیروزکوه است که قطار تهران ساری از آن عبور میکند. این روستا نیز طبیعت زیبایی داشته و چشماندازهای فراوانی را به شما هدیه خواهد داد. پیش از اینکه به فیروزکوه برسید، منظره خیلی قشنگی از کوهها جلوی چشم شماست. سالها فرسایش یک اثر هنری زیبا از کوهها بهوجود آورده است.
۶. فیروزکوه
بعد از گذشتن از روستاهای فیروزکوه، به مرکز این شهرستان خواهید رسید. ایستگاه راهآهن فیروزکوه در سال ۱۳۱۰ ساخته شده است و یکی از ایستگاههای راهآهن قدیمی کشور بهشمار میرود. بعد از عبور از فیروزکوه، به بخشی از راهآهن شمال وارد خواهید شد که پر از تونلها و پلهای معروف است.
برای بازدید از تنگه واشی باید در همین ایستگاه از قطار پیاده شد و تاکسی گرفت. از فیروزکوه به بعد قشنگترین صحنههای مسیر را میبینید. پیشنهاد میکنیم چشم از پنجره برندارید، یعنی از هیچکدام از پنجرهها. چون در هر دو طرف قطار زیبایی است و بس. درحالیکه به صندلی راحتتان تکیه دادهاید، از دل کوهستان میگذرید و مسیر پر پیچ و خمی را پشت سر میگذارید.
۷. گدوک
گدوک نام منطقهای در جنوب مازندران و شمال استان تهران است. دلیل شهرت این منطقه، تونل طولانی آن است که تونل قطاری بلند در خاورمیانه بوده و نزدیک به ۳ کیلومتر طول دارد؛ قطارهای امروزی این مسافت را درعرض ۳ دقیقه و ۲۰ ثانیه طی میکنند.
بین فیروزکوه تا ورسک تا دلتان بخواهد تونل وجود دارد. اما تونل گدوک طولانیترین و هیجانانگیزترین آنهاست که ۲۸۸۷ متر طولش است. بلندترین نقطه مسیر هم همین نقطه است.
۸. دوگل

بعد از گذر از گدوک، به روستای دوگل خواهید رسید. نکته جالبی که درمورد مسیر قطار دوگل وجود دارد، این است که تونلهای فراوانی در این مسیر قرار دارند و هربار که قطار وارد یکی از این تونلها میشود، بعد از مدتی یک دور ۱۸۰ درجه زده و در جهتی مختلف خارج میشود.
مسیر قطار دور کوه میچرخد و شبیه کارتونهای والتدیزنی میشود. اگر میشد از دور تصویرش را ببینید، شبیه سه خط آهن موازی بودند. سه خط طلا بهخاطر شکوه و زیباییاش و البته زحمتی که برای ساخت پلها و خط آهن کشیده شده، خیلی معروف است. طراحی و مهندسی این پلها بهترتیبی بوده که شیب مسیر برای عبور قطار مناسبتر شود و قطار آسانتر بتواند کوه را دور بزند.
۹. ورسک


ورسک یکی از روستاهای سوادکوه است که پل ورسک نیز در نزدیکی همین روستا قرار گرفته است. این پل در سال ۱۳۱۵ توسط رضاشاه به بهرهبرداری رسید. نکته جالبی که درمورد آن وجود دارد، این است که بعد از گذشت حدود ۱۰۰ سال هنوز هم مشکلی برای آن ایجاد نشده و قطارهای فراوانی بهصورت روزانه از روی این پل عبور میکنند.
یکی از هیجانانگیزترین لحظههای سفر، رسیدن به پل ورسک است. این پل که حتما خودش و عکسش را زیاد دیدهاید، در منطقه سوادکوه قرار گرفته است. وقتی مهندسهای آلمانی و اتریشی پل را ساختند، گفتند تا ۷۰ سال عمر میکند؛ و میبینیم که برآورد کاملا درستی داشتهاند. پل ورسک که در جنگ دوم جهانی به پل پیروزی معروف شد، ۶۶ متر طول و ۱۱۰ متر ارتفاع دارد و روی دره ورسک ساخته شده. این پل در سال ۱۳۵۶ ثبت ملی شد و جالب اینکه در کتاب گینس هم در بخش پلهای بلندتر از ۶۰ متر ثبت شده است.
۱۰. سرخآباد

بعد از عبور از ورسک، به سرخآباد خواهید رسید. سرخآباد یکی از روستاهای سوادکوه است که جمعیتی درحدود ۵۰ نفر دارد.
۱۱. سوادکوه

بعد از پیمودن ۲۵۰ کیلومتر مسیر، به سوادکوه خواهید رسید. سوادکوه یکی از شهرستانهای مهم استان مازندران بوده و درکنار تاریخی طولانی، جاذبههای طبیعی فراوانی را نیز در خود جای داده است.
نزدیک ایستگاه سوادکوه قلعه کنگلو در روستای کنگلو قرار گرفته. این قلعه تاریخی بالای تپه خیلی بلندی قرار گرفته و زمستانها پوشیده از برف است. همچنان از زیبایی درختان اطراف که انبوهتر هم شده، لذت میبرید تا به ایستگاه معروف پل سفید برسید. در این فاصله قطار کمکم از کوه پایین میآید.
۱۲. پلسفید

پلسفید مرکز شهرستان سوادکوه است و یک پل به همین نام نیز در این شهر قرار دارد. ایستگاه قطار پلسفید، یکی از ایستگاههای قطار مهم شمال کشور است؛ چراکه تعمیرات اصلی دیزل در این ایستگاه انجام میشوند.
یکی از مهمترین ایستگاههای مسیر تهران شمال، پل سفید است. رودخانه تالار بین خط آهن و جاده ماشینرو قرار گرفته و آنها را جدا کرده است. یکی از دیدنیهای مازندران دریاچه شورمست است که در منطقه پل سفید قرار گرفته است. بخشی از مسیر رسیدن به دریاچه خاکیست، اما رسیدن به آن خیلی هم سخت نیست.
پل سفید را که پشت سر بگذارید، منظره سبز کوهستانی به جنگل تبدیل میشود.
۱۳. زیرآب

یکی دیگر از شهرهایی که از آن عبور خواهید کرد، زیرآب است. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که اسم این شهر ابتدا زیورآب به معنای روشنآب بوده که بعدها به زیرآب تغییر یافته است.
دریاچه سد البرز یا لفور خیلی تماشایی است و گردشگران زیادی را جذب خودش میکند. ضمن این که به جنگل لفور هم نزدیک است.
پارک جنگلی جوارم بین زیراب و شیرگاه قرار گرفته و امکانات کافی برای پیکنیک دارد، مثل آلاچیق، محوطه بازی کودک و سفرهخانه.
برج تاریخی لاجیم را در زیرآب، روستای لاجیم پیدا میکنید. قلعه از زیرآب حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد و روی گردنه مرتفعی ساخته شده است. قدمت آن ۱۵۰۰ سال است و به دیدنش میارزد.
راه رسیدن به آبشار ولیلا ساده نیست، اما منظرهاش حسابی قشنگ است. از زیرآب به سمت لاجیم که بروید، به دوراهی روستای اتو و روستای ولیلا میرسید. از روستا تا آبشار هم دو کیلومتر پیادهروی لازم است.
۱۴. شیرگاه

بعد از گذر از زیرآب، به شیرگاه خواهید رسید. شیرگاه نیز مانند دیگر مناطق استان مازندران، چشماندازهای زیبایی را به مسافران قطارها هدیه میکند. جالب است بدانید که سریال معروف پایتخت نیز در همین شهر فیلمبرداری و ساخته شده است.
پل سرتپه در منطقه شیرگاه که با قطار از روی آن میگذرید، یکی دیگر از پلهای زیبای این مسیر است که ثبت ملی شده است.
۱۵. قائمشهر

یکی دیگر از شهرهای استان مازندران که در مسیر ریلی تهران ساری قرار دارد، قائمشهر است. ایستگاه قطار این شهر در سال ۱۳۲۵ ساخته شد که نهتنها در آن زمان، بلکه امروزه نیز یکی از ایستگاههای مهم کشور محسوب میشود.
۱۶. گونیبافی
بعد از گذر از قائمشهر، به ایستگاه گونیبافی خواهید رسید. این ایستگاه فاصله چندانی با ساری نداشته و قطار پس از چند دقیقه به مقصد میرسد.



