وقتی نام هوندا به میان میآید، ذهن بیشتر ما به سمت موتور سیکلت یا خودروهای محبوب این برند میرود، اما کمتر کسی میداند این غول ژاپنی سالهاست در آسمان هم پرواز میکند. هوندا با جتهای تجاری سبک خود، نهتنها به دنیای لوکس گام گذاشته بلکه موفق شده عنوان پرفروشترین جت سبک جهان را برای چندین سال پیاپی از آن خود کند.
به گزارش فارس؛ نام هوندا برای بسیاری یادآور خودروهای بادوام و اقتصادی مانند سیویک و CR-V است، اما این برند ژاپنی مدتهاست از جاده فراتر رفته و به دنیای هوانوردی قدم گذاشته است.
کمتر کسی میداند که هوندا از دهه ۱۹۸۰ میلادی رویای ساخت هواپیما را در سر داشته و امروز با عرضهی مدلهای پیشرفتهی هونداجت (HondaJet) به یکی از بازیگران مهم صنعت جتهای تجاری سبک تبدیل شده است.
داستان ورود هوندا به آسمان به سال ۱۹۸۶ بازمیگردد؛ زمانی که بخش تحقیقاتی شرکت، پروژهای برای توسعهی جتهای کوچک را آغاز کرد.
نخستین نمونهی اولیه در سال ۱۹۹۳ معرفی شد و همکاری با آزمایشگاه هوافضای دانشگاه ایالتی میسیسیپی، زمینهساز تولد رسمی بخش هوندا ایرکرفت کمپانی (Honda Aircraft Company) شد.
سه دهه بعد، حاصل آن رویا، جتهایی شدند که با طراحی چشمنواز، کارایی بالا و قیمت رقابتی، آسمانها را درمینوردند.
مدل HondaJet Elite II یکی از محبوبترین نمونههای این شرکت است که با قیمتی حدود ۶٫۹۵ میلیون دلار عرضه میشود؛ رقمی تقریباً نصف قیمت رقبایی چون Bombardier Learjet ۷۵ که بیش از ۱۴ میلیون دلار قیمت دارد.
همین مزیت قیمتی، در بازاری که سالها در انحصار برندهای بزرگی مانند Gulfstream، Dassault و Embraer بوده، برگ برندهی هوندا محسوب میشود.
هوندا با عرضهی رسمی هونداجت در سال ۲۰۱۵، به سرعت توجه خریداران خصوصی و شرکتهای هواپیمایی اجارهای را جلب کرد. این جت در پنج سال متوالی عنوان پرفروشترین جت سبک تجاری جهان را به دست آورد.
نسخههای جدیدتر از جمله Elite در ۲۰۱۸ و Elite II در ۲۰۲۲، با طراحی کابین بزرگتر (۲۰ درصد فضای بیشتر)، سیستم ناوبری پیشرفته Garmin G3000 و موتورهای کممصرفتر، جایگاه این برند را در رقابت با بزرگان صنعت تثبیت کردند.
یکی از ویژگیهای کلیدی هونداجت، توانایی پرواز بینقارهای در داخل آمریکا است؛ قابلیتی که معمولاً در جتهای بزرگتر دیده میشود. همین موضوع باعث شده است بسیاری از مدیران شرکتهای خصوصی و اپراتورهای پروازی به خرید این هواپیما روی آورند.
هوندا اکنون با معرفی طرح جدیدی به نام Echelon که قرار است تا سال ۲۰۲۸ عرضه شود، در حال گسترش مرزهای خود در صنعت هوانوردی است. این مدل قرار است دامنهی پرواز و کارایی بیشتری داشته باشد و نسل جدیدی از جتهای سبک اما پرقدرت را به بازار معرفی کند.
هوندا با تکیه بر همان فلسفهی همیشگی خود یعنی کیفیت، اعتماد و نوآوری، توانسته از خیابانهای جهان به آسمانها پرواز کند. همانطور که خودروهایش با دوام و کارایی شناخته میشوند، اکنون جتهایش نیز در مسیر کسب همان اعتبار جهانی قرار دارند.



