در دنیای بازاریابی امروز، برگزاری رویداد دیگر یک فعالیت جانبی نیست، بلکه هسته اصلی بسیاری از کمپینهای موفق برندینگ و تعامل با مشتری را تشکیل میدهد. دومین دورهمی زومیت، که با بهانه رونمایی آیفون ۱۷ و جشن ۱۵ سالگی این رسانه برگزار شد، یک نمونه درخشان از اجرای یک کمپین ۳۶۰ درجه بود که در آن، از تمام نقاط تماس با مخاطب برای تقویت هویت برند، افزایش وفاداری و تولید محتوای کاربرمحور (UGC) استفاده شد.
دورهمی زومیت با دستیابی به نتایجی فراتر از انتظار، معیارهای جدیدی را در بازاریابی رویداد در ایران تعریف کرد. حضور ۱۱۰۰ نفر در سالن ضرغام، آن هم با میانگین سنی ۲۶.۳ سال، اجتماعی از جوانان عاشق تکنولوژی را تشکیل داد. اما موفقیت واقعی در شاخصهای پس از رویداد نهفته بود: نرخ رضایت ۸۲ درصدی از رویداد، نرخ توصیه ۸۴ درصدی به دیگران برای حضور در رویداد زومیت و اعلام آمادگی ۸۸ درصدی، برای شرکت در رویداد بعدی که این رسانه برگزار میکند، نشاندهنده موفقیت این گردهمایی بود.

زومیت در این رویداد، هویت برند خود را حول مفهوم «قهرمان» بازتعریف کرد و مخاطب را در مرکز داستان برند (Brand Storytelling) خود قرار داد. این رویکرد، از یک رابطه یکطرفه (رسانه به مخاطب) به یک رابطه دوسویه و مشارکتی تغییر جهت میدهد. این استراتژی در سخنرانی مسعود یوسفنژاد، مدیرعامل و سردبیر زومیت، دیده میشد. او با شفافیت کامل، چالشهای برند را با مخاطبان در میان گذاشت و آنها را به عنوان شرکای استراتژیک برند معرفی کرد. او با اشاره به روزهای سخت جنگ و اختلال اینترنت گفت:
«در آن روزهای تاریک، بخش کامنتها سنگر ما و شما شد. جایی که کاربرها از نگرانیهایشان میگفتند. بدون شک باارزشترین دارایی زومیت جامعهی مخاطبش است. در همان روزهای جنگ ما روزی ۴، ۵ هزار تا کامنت داشتیم. دلخوشی ما در آن روزهای تاریک شما بودید.»
این سطح از شفافیت، اعتماد (Brand Trust) را به شدت تقویت میکند. او در ادامه، مخاطبان را دلیل اصلی بقای برند در شرایط سخت اقتصادی معرفی کرد:
«جنگ ضربه جدی به اقتصاد زد و شرایط سخت را سختتر کرد؛ زومیت هم بهعنوان یک رسانه مستقل با کاهش شدید درآمد روبهرو شد و فقط به لطف همراهی شما توانست ادامه دهد. سوخت ما برای ادامه دادن این راه شما هستید؛ شما قهرمان قصه زومیت هستید. زومیت را شما زومیت کردید. شما بزرگترین سرمایهی ما هستید.»
علاوه بر این، یوسفنژاد با اتخاذ موضعی مشخص در قبال مسائل اجتماعی مانند «اینترنت طبقاتی»، برند زومیت را به عنوان یک برند مسئولیتپذیر و دارای هدف معرفی کرد:
«ما نهتنها با فیلترینگ؛ بلکه با ایده خطرناک و تبعیضآمیز «اینترنت طبقاتی» همواره جنگیدهایم. عمیقاً باور داریم اینترنت آزاد، حق بدیهی همهی ماست؛ آزاد حق بنیادین است، نه یک امتیاز لوکس برای عدهای خاص. با محدودیت اینترنت، جامعه از ترندهای روز علم و فناوری و فرهنگ دور میماند و دانش عمومیاش سطحی میشود. در زومیت این شکاف را با پوست و استخوان حس میکنیم؛ شکافی که پُر کردنش روزبهروز سختتر میشود.»
او همچنین با اشاره به شکاف قدرت خرید مردم، همدلی (Empathy) برند با شرایط واقعی مخاطبان را به نمایش گذاشت:
«ما در زومیت از آیفونها و گلکسیها مینویسیم؛ درحالیکه سبد خرید اکثریت قاطع جامعه را گوشیهای اقتصادی پر کردهاند. اساسا وجود همین شکاف عمیق بین واقعیت جامعهی ایران با دنیا، فعالیت در حوزهی کاری ما رو بینهایت دشوار و طاقتفرسا میکند.»
در این رویداد، زومیت با ترکیب محتوای جذاب (پوشش زنده اپل)، ایجاد حس تعلق (تجلیل از مخاطبان)، شفافیت در ارتباطات و مسئولیتپذیری اجتماعی، توانست یک تجربه برند بهیادماندنی خلق کند.
زومیت در جریان این مراسم از «زوبین» پرده برداشت؛ محصولی که پیشتر با عنوان «محصولات زومیت» شناخته میشد و اکنون با نام و هویتی تازه ارائه شده است. زوبین با هدف تسهیل انتخاب و خرید کالاهای دیجیتال شکل گرفته است.

اطلاعات کالاها در این پلتفرم زیر نظر تیم تحریریه تخصصی زومیت ثبت میشود. زوبین ابزارهایی برای مقایسه ویژگیهای فنی، مشاهده قیمت در فروشگاههای معتبر و بررسی دیدگاه سایر کاربران در اختیار مخاطبان قرار میدهد تا فرآیند خرید به انتخابی هوشمندانه تبدیل شود.
حضور اسپانسرهای متعدد مثل میلی، پراپکو، اسنپ، اسنپفود، اسنوا، پوزیترون، افراشاپ، باهماستور، میوا و افس و اهدای جوایز ارزشمند همچون آیفون ۱۷ پرو، پلیاستیشن ۵، ایرپاد پرو ۲، SSD یکترابایتی، پرتابل و دوترابایتی، کارت هدیه بهارزش یکگرم طلا و...، از طریق قرعهکشی و کوییز، به عنوان ابزاری برای افزایش تعامل (Engagement) و ایجاد هیجان، این کمپین موفق را تکمیل کرد.
زومیت رسانهای آنلاین در حوزه فناوری است که با انتشار روزانه اخبار، بررسیهای تخصصی و محتوای چندرسانهای، به یکی از منابع اصلی اطلاعرسانی برای علاقهمندان به تکنولوژی در ایران تبدیل شده است. این وبسایت از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده و طی سالها با تنوع محتوای تولیدی توانسته مخاطبان گستردهای را جذب کند.
این مجموعه توسط مسعود یوسفنژاد و مهدی یوسفنژاد پایهگذاری شد و با مدیریت هدفمند آنها رشد یافت. توجه ویژه به کیفیت و بیطرفی در تحلیلها باعث شده زومیت نهتنها بین کاربران، بلکه در میان فعالان صنعت فناوری نیز جایگاهی معتبر پیدا کند و به مرجعی قابل استناد بدل شود.



