چرا هر روز قیمت میوه و مرغ در میادین میوه و تره بار تغییر می‌کند؟  

  4040621008 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیرعامل سازمان میادین شهر تهران گفت: یکی از دلایل اصلی گرانی میوه افزایش هزینه‌های تولید از جمله حمل‌ونقل و نهاده‌هایی مانند کود و سم است که باعث بالا رفتن قیمت تمام‌شده در مبدا شده است.

مهدی بختیاری زاده مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، در گفتگو با مهر، درباره وضعیت قیمت محصولات حوزه کشاورزی در ماه‌های اخیر توضیح داد: قیمت محصولات کشاورزی در یکی دو ماه گذشته روندی رو به افزایش داشته است و این موضوع دلایل متعددی دارد.

وی افزود: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت‌ها، افزایش هزینه‌های مترتب بر تولید محصولات است؛ از جمله هزینه‌های حمل و نقل، هزینه‌های کارگری و هزینه‌های تولیدی مانند کود، سم و سایر نهاده‌ها که همه آنها در این مدت افزایش یافته‌اند و این موضوع باعث بالا رفتن هزینه تمام‌شده محصول در مبدا شده است.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار با اشاره به مشکل اساسی نبود برنامه‌ریزی مناسب در تولید اظهار داشت: متأسفانه ما الگوی تولید و کشت مناسبی در کشور نداریم و همین باعث شده در بازه‌های زمانی مختلف، با نوسانات شدید در عرضه و قیمت محصولات مواجه شویم. در برخی مواقع تولید محصول آنقدر زیاد می‌شود که قیمت آن پایین می‌آید و برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد که محصول را برداشت کند و در مقابل، گاهی محصول آنقدر کم می‌شود که قیمت آن در بازار سرسام‌آور بالا می‌رود.

وی ادامه داد: البته خوشبختانه در حال حاضر کمبودی در بازار وجود ندارد، اما همین عدم برنامه‌ریزی منسجم تولید و تأمین بازارهای هدف، یکی از علت‌های اصلی گرانی محصولات کشاورزی است.

بختیاری‌زاده به موضوع نوسانات قیمت در حوزه مرغ نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه مرغ هم وضعیت مشابهی داریم. ظرفیت تولید مرغ در کشور خوب و بالا است، اما بازار با نوساناتی روبه‌روست. در برخی برهه‌ها قیمت مرغ آنقدر پایین می‌آید که برای مرغدار صرفه اقتصادی ندارد و در برخی برهه‌ها قیمت آن به حدی بالا می‌رود که مردم متضرر می‌شوند.

وی در ادامه تأکید کرد: دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های متولی تولید باید برنامه‌ریزی‌های مناسبی انجام دهند تا از این نوسانات شدید و غیرمنطقی جلوگیری شود. نباید به گونه‌ای باشد که بازار به شکلی سینوسی یا همان مدل‌های عنکبوتی اقتصاددان‌ها عمل کند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار گفت: برای اصلاح این وضعیت، لازم است برنامه‌ریزی و مطالعه بازار به شکل دقیق انجام شود، تولید بر اساس نیاز بازار تنظیم شود و اهداف صادراتی نیز در کنار آن لحاظ گردد تا بازار به شکل کنترل‌شده و منطقی پیش برود.

دیدگاه کاربران

رضا - املش - گیلان۴۰۲۲۷۹۲۱۲:۵۹:۵۸ ۱۴۰۴/۶/۲۱
بازار میوه و تره بار و مواد پروتیئنی ( گوشت - مرغ و لبنیات ) رها شده است و مردم هم سرگردان و مسئولین هم فقط حرف می زنند و وعده می دهند ......
بنده خدا اصل۴۰۲۲۷۹۵۱۳:۰۶:۰۳ ۱۴۰۴/۶/۲۱
تثبیت قیمت مرغ پاشنه آشیل دولتهای پس از انقلاب اسلامی است. آقایان هیات دولت شما که توانایی ثابت نگه داشتن قیمت مرغ را ندارید. پس چگونه میتوانید مملکت را بااین همه مشکلات اداره کنید؟
yektanetتریبون

آخرین عناوین