به گزارش ایبنا، به نقل از ایبیسی، رمانهای عاشقانه که زمانی به عنوان ادبیاتی سطحی و «لذت گناهآلود» شناخته میشد، اکنون در استرالیا دوران طلایی تازهای را تجربه میکند. طبق آمار منتشرشده از سوی «نیلسن بوکاسکن استرالیا»، در سال ۲۰۲۴ بیش از ۳ میلیون جلد کتاب عاشقانه به ارزش ۴۶.۴ میلیون دلار در این کشور به فروش رفته است. این آمار به معنای رشد متوسط سالانهای معادل ۴۹ درصدطی سه سال اخیر است که نشان از علاقه فزاینده مخاطبان برای این ژانر دارد.
اما آنچه بیش از رشد فروش جلب توجه میکند، تحول در ساختار و محتوای رمانهای عاشقانه امروز است. زنان قهرمان در این داستانها دیگر شخصیتهای منفعل و در انتظار نجات نیستند؛ بلکه با چالشهای واقعی زندگی مانند تنهایی، فروپاشی خانوادگی، تبعیض جنسیتی، بحرانهای شغلی و شکافهای فرهنگی مواجه هستند و با اراده و تصمیمگیری، مسیر خود را میسازند.
امروز تنوع در زیست جهان زنان در این رمانها گستردهتر از همیشه است. ژانرهای فرعی چون «عاشقانه روستایی»، «تاریخی»، «ماورایی»، «میلیاردر»، و ژانر نوظهور «رومانتیسم» (ترکیبی از فانتزی و عاشقانه) بستری برای بیان تجربههای زنانه از منظرهای متنوع فراهم کردهاند. از زنان مهاجر و مادران تنها گرفته تا کارآفرینان مستقل و نوجوانان در جستوجوی هویت.
ناتاشا هانت، صاحب کتابفروشی «کالینز بوکسلرز» در ایالت ویکتوریا، معتقد است دلیل اصلی این اقبال گسترده، نیاز زنان به تجربه عاطفی عمیق و معنوی در جهانی پر از اضطراب، تنش و سطحینگری دیجیتال است.
هانت میگوید: «مردم به دنبال فرار از واقعیت نیستند، بلکه به دنبال فضایی برای بازسازی امید، همدلی و معنا هستند و کتابها، بهویژه رمانهای عاشقانه، این فضا را فراهم میکنند.»
او اضافه میکند که تجربه لمسی کتاب، نشستن در گوشهای دنج با فنجانی قهوه و فرو رفتن در داستان، جایگزینی است برای دنیای بیوقفه و پراکنده شبکههای اجتماعی.
یکی از چهرههای مطرح این جریان، «جنیفر اسکولار» نویسندهی اهل ویکتوریاست. او پیش از آنکه به نوشتن روی آورد، وکیل بود و در سازمان ملی مبارزه با جرایم و دفاتر حقوقی دولتی کار میکرد. سالها تماس روزمره با تراژدیهای انسانی باعث شد تا او بهتدریج دچار بیحسی عاطفی شود.
وی طی مصاحبهای گفته است که احساس میکردم همدلیام را از دست دادهام. میخواستم جایی را بسازم که انسانها بتوانند دوباره رشد کنند و آیندهای بهتر داشته باشند—و داستاننویسی این امکان را فراهم کرد.
او که پس از جدایی از همسرش، چهار فرزند را به تنهایی بزرگ کرد، در نهایت با شرکت در کنفرانس نویسندگان و ملاقات اتفاقی با ویراستار انتشارات پنگوئن، توانست نخستین کتاب خود را منتشر کند. اکنون، اسکولار با انتشار ۱۳ عنوان کتاب، از نویسندگان تثبیتشده ژانر «رمان روستایی با مؤلفههای عاشقانه» است.
«لیسا ایرلند» نویسندهای دیگر که پیشینهای ۲۰ ساله در آموزش دارد، اکنون در آستانه انتشار نهمین رمانش از سوی انتشارات پنگوئن است. او باور دارد نسل جوان زنان، بهویژه از طریق شبکههایی چون تیکتاک و اینستاگرام، راهی تازه به سوی کتاب یافتهاند. راهی که در آن، نه فقط عشق رؤیایی، بلکه عشق واقعی به خود، قدرت تصمیمگیری و مواجهه با چالشهای زندگیرا میجویند.
او میگوید: «کتابهایم آیینهای از مراحل مختلف زندگیام هستند: از عاشق شدن تا مادر بودن و حالا عبور از میانسالی. این تجربیات برای زنان بسیاری آشناست.
این نویسندگان، همراه با صدها زن دیگر در سراسر استرالیا، در حال بازتعریف جایگاه ادبیات عاشقانه هستند: از روایتی پیشپا افتاده به ابزاری برای بازتاب واقعیتهای زنانه، طرح مسائل اجتماعی و خلق فضاهایی که زنان در آن دیده، شنیده و درک میشوند.