طبل غازی میان تهی!

حسین علی زاده، گروه سیاسی الف،   4030419068 ۷۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
 طبل غازی میان تهی!

در شرایطی که انتخابات اخیر با افزایش نسبی مشارکت، جوانه های امید و آرامش را در جامعه و همه طیف های سیاسی فراهم آورده و این همدلی زمینه مناسبی برای رفع مشکلات کشور ایجاد کرده و در حالی که همه نامزدهای حاضر در انتخابات، از جمله رقیب برنده، برای همکاری با او اعلام آمادگی کرده اند ، برخی از اطرافیان نامزد بازمانده از ورود به پاستور که معلوم نیست در چه سطح و  اندازه سیاسی و فکری هستند، اصرار دارند پیروزی رقیب خود را خسارتی جبران ناپذیر برای کشور تصور کنند و در این راه حتی از توهین به دیگران نیز ابایی ندارند !  

یکی از این افراد به تازگی نوشته است «جامعه نابالغ و کودک‌صفت که گرفتار تلاطم‌هاست. این ۱۷ میلیون نفر، هزینه گزاف نادانی سیاسی خویش را بر بخش دیگر جامعه تحمیل کردند. فقط نادان می‌تواند به نادان دیگر، رای بدهد. این نوع مردم‌سالاری، شایسته کودک‌صفتان بی‌بهره از تعقل است.»

حقیقت این است که بهره مندان از کمترین درجه تعقل و خرد سیاسی هم  موقعیت امروز کشور را -در قیاس با سستی و رخوت قبل از انتخابات - به دلیل احیای نسبی مشارکت و گرمای نسبی ایجاد شده در عرصه سیاست پاس می دارند چون نیک می دانند که  فقط با حضور فراگیر طیف های مختلف سیاسی و فرهنگی  جامعه است که  تعابیری چون  «ملت» و «شهروندان» معنا می یابد و اگر قرار باشد اوضاع سیاسی به وفق و مراد عده معدودی بگردد نخستین چیزی که تضعیف می شود قدرت ملی آن جامعه است.

سیاست ملی ایجاب می کند حداکثر شهروندان در تصمیمات سیاسی مشارکت داشته باشند و بهترین موقعیت برای این مهم نیز انتخابات است. انتخابات قرار نیست محل رقابت «فرقه» های مختلف باشد. هر جریان سیاسی باید بخش های خاصی از جامعه را نمایندگی کند که طبیعتا وزن و اندازه یکسانی ندارند اما حق برابری برای رقابت سیاسی دارند و همگان باید نتیجه این رقابت را بپذیرند. 

در انتخابات اخیر جریان مورد حمایت فردی که این توهین را به رای دهندگان روا داشته با حداکثر توان خود ظاهر شد و توانست علیرغم نوظهور بودن (و البته در غیاب سازوکارهای رقابتی کامل) بخش قابل توجهی از مردم را همراه خود کند. اما در شرایطی که به دلیل حاکمیت تصوری مغایر با اصول مردمسالاری تعداد قابل توجهی از رقبای سیاسی در میدان حاضر نبودند و سرخوردگی ناشی از ناکارآمدی های چندین ساله نیز انگیزه مشارکت را در بخش قابل توجهی از شهروندان ضعیف کرده بود حداکثر قدرت این جریان سیاسی به اندازه حداقل ظرفیت پایگاه اجتماعی پیروز این انتخابات هم نبود! و عجیب است در چنین شرایطی که نهایت توش و توان یک جریان سیاسی نوظهور، آن هم در یک میدان نابرابر خرج شده و کاری هم از پیش نبرده حامیان آن چنین متوقعانه و پیروزمندانه زبان به توهین و تحقیر برندگان انتخابات می گشایند!

عجیب تر آنکه پیروز این انتخابات، هم در ایام رقابت های انتخاباتی و هم پس از آن، به دلیل شرایط دشوار کشور بر همکاری همه جریان های سیاسی فعال و شناسنامه دار کشور برای حل مشکلات مردم تاکید کرده است.

مواضعی مشابه موضع فرد توهین کننده به آرای برنده انتخابات فقط به دلیل نوع داوری شان درباره رای دهندگان به پیروز انتخابات نیست که از لحاظ اخلاقی شایسته سرزنش اند. بلکه این عنادورزی و خودبزرگ بینی در پس زدن دست همکاری دراز شده برای رفع مشکلات مردم است که بیشتر سرزنش برانگیز است.

مختصر خرد سیاسی هم حکم می کند موقعیت نسبتا مناسب ایجاد شده در فضای سیاست کشور را پاس بداریم نه آنکه به قول سعدی چون طبل غازی میان تهی به صدا درآییم !

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۵۲۹۹۹۰۹:۲۲:۴۰ ۱۴۰۳/۴/۲۰
این نهایت بی مسئولیتی است که پزشکیان را جلو بفرستیم و بعد همه خرابی ها را بخواهیم تقصیر او بیاندازیم. همه مردم می دانند چه خبر هست. این عادت زشت فرار از مسئولیت و گردن یکی مانند پزشکیان زدن در این شرایط کشور که کاملا همه چیز در استانه هست مانند همین کمبود برق و گرانی و تورم و.... فقط برای افراد خیلی ضعیف هست که جسارت اخلاقی قبول مسئولیت را ندارند. حالا میگن همه چیز گل و بلبل بود ولی پزشکیان خراب کرد. البته پزشکیان وکسانی مانند ظریف که او را هول دادند بلکه دوباره به نوایی برسند هم مقصر هستند. از روز روشن تر بوده اجازه نخواهند داد که پزشکیان منشا تغییر مثبت بشود.
ناشناس۳۵۵۳۰۵۴۱۰:۲۳:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۲۰
شرایط کشور 1403 به مراتب بهتر از شرایط 1400 هست و ریل های خراب اکثرا درست شده توسط دولت شهید که یا تعمیر یا تعویض شده و امیدوارم این دفعه جریان غرب کشور را عقب نبرند
ناشناس۳۵۵۳۰۸۷۱۱:۰۳:۳۷ ۱۴۰۳/۴/۲۰
معلومه حقوق های شما خوب ترمیم شده. ما که الان بدبخت تر از سه سال پیشیم. حداقل اون موقع کمی گوشت میخوردیم.
ناشناس۳۵۵۳۱۰۵۱۱:۱۷:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۲۰
احتمالا شما از برکات دولت قبل به نون و نوایی رسیدی و فربه شدی. والا اکثر مردم در این سه سال فقیرتر شدند
ناشناس۳۵۵۳۱۲۷۱۱:۴۹:۰۰ ۱۴۰۳/۴/۲۰
خیر نیاز به آواربرداری هست حداقل 6 سال باید آواربرداری بشه
ناشناس۳۵۵۳۱۴۹۱۲:۲۱:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۲۰
گوشت از کیلوی 300 رسیده به 800 تومن. چرا خودتان را به خواب زدید؟ جوری حرف میزنید انگار ایران گل و بلبل الان
ناشناس۳۵۵۳۳۵۲۱۵:۱۶:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۲۰
گوشت گوسفند و گوساله مرداد 1400 کمتر از 140 هزار تومن بوده.
تبریزی۳۵۵۳۱۵۶۱۲:۳۳:۵۵ ۱۴۰۳/۴/۲۰
برای شمایی که یه لوله با قطر دو متر از خونه تون مستقیم وصله به بیت المال البته که شرایط هر سال بهتر از قبل میشه.
ناشناس۳۵۵۳۱۶۵۱۲:۴۴:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۲۰
به زودی خواهی فهمید البته امیدوارم ،که کشور در چه شرایط فاجعه باری تحویل دولت ۱۴ می شود!
ناشناس۳۵۵۳۲۰۰۱۳:۱۱:۳۱ ۱۴۰۳/۴/۲۰
آقا جریان غرب چیه دقیقا شما معتقد هستید رقبای شما که حرفشون گفتگو سازنده با جهان هست غربگرا هستند حتما شما که میگین روسیه و چین شرق گرا هستین برادر بیخیال این داستانها بیاین کشور رو آباد کنیم بیاین کشوری که 7 امین کشور ثروتمند هست و دارای منابع انسانی و معدنی رو به جایگاهی برسونیم که لایقشه این داستان شرقگدا و غربگدا دقیقا طبق میل کسانی هست که نمیخوان این کشور پیشرفت کنه
ناشناس۳۵۵۳۲۸۲۱۴:۱۷:۴۵ ۱۴۰۳/۴/۲۰
جریان غرب هم مانند جریان پیشرفت ها و پیروزی های تخیلی این جماعت، تنها یک توهم است که با آن بتازند و ببرند و بزنند و خسران دنیا و آخرت بخرند، بلکه شکمشان و طمع قدرت پرستیشان کمی آرام یابد!
ناشناس۳۵۵۳۴۶۱۱۷:۰۵:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۲۰
نمونه آن غرب می گوید برجام 1 تا 3 و غرب گدایان ایرانی هم می گویند آره!!!
ناشناس۳۵۵۳۲۱۳۱۳:۱۹:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۲۰
ظاهرا آنچنان جو گیر شده اید که خودتان هم باورتان شده هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد و اگر بوده هم حل شده !!
ناشناس۳۵۵۳۲۶۱۱۳:۵۳:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۲۰
آره اینقدر جوگیری هست که گوشت آنقدر شده را می بیند اما بنزین آنقدر نشده را نمی بیند یا کف حقوق 100 دلاری سال 1400 می بیند اما 122 دلاری الان را نمی بیند!!!
ناشناس۳۵۵۳۲۹۵۱۴:۲۳:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۲۰
از سال 1400 تا الان قیمت میوه اکثرا 2 الی 3برابر قیمت ماهی ها بین 2 الی 3 قیمت خانه 2/5برابر قیمت ماشین 2/5برابر قیمت اینترنت 2/5برابر قیمت نان 2 برابر قیمت گوشت 5 برابر قیمت بنزین صفر برابر و.... میزان افرایش حقوق 2/7 برابر کف حقوق 100 دلار و الان 122 قدرت خرید الان نسبت به سال 1400 فرقی نکرده در حالت کلی اما نسبت به سال 92 50 درصد کاهش یافته که برمی گردد به خلق ارز 4200 از سال 97 وهنوز برخی ارزهای رانتی برای برخی کالا ها وجود دارد یعنی سال 92 بدون ارز رانتی و تک نرخ و بدون سرکوب شده... و همین طور سال 1400 دلار 26500 دلاری سرکوب شده بود و نرخی اصلی بعد اتفاقات سال 97 و خلق ارز 4200 می شود 33 هزار تومان و کف حقوق 77 دلار و الان هم با توجه به دلار امسال می بایست 70 الی 80 هزار تومان باشد و کف حقوق حقوق می شود 85 دلار در حالی که سال 92 151 دلار بود این باشد برای طرفداران پزشکیان که همان دوستانی که از سال 92 تا 1400 اقتصاد را نابود کردن باز همان ها را رای دادید
ناشناس۳۵۵۳۴۸۰۱۷:۳۲:۱۶ ۱۴۰۳/۴/۲۰
دقیقا در چه زمینه ای بهتر شده؟! تورم 60 درصد؟ تعطیلی بورس و بازار؟! تنگی معیشت و بیچارگی مردم؟!! ادعای پوچ راه به جایی نمی برد
ناشناس۳۵۵۳۲۶۴۱۳:۵۶:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۲۰
تورم از 43 درصدی رسیده به 36 درصد آن هم با کمترین سرکوب ها و جنگها و تورم جهانی و تحریم و تا آخر سال به کانال 20 درصد و اواری دیگر باقی نمانده به آن صورت!!!
محمد۳۵۵۴۱۳۲۱۵:۴۵:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۲۱
کافیه اقلام اساسی سبد خرید در کنار قیمت ملک و خودرو و سکه رو بررسی کنید تا بفهمید رشد بالای 60 درصد رو!!!
ناشناس۳۵۵۳۳۳۲۱۴:۵۳:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۲۰
اینکه تولید ناخالص داخلی سقوط کرده را رشد بدهی اینکه رشد اقتصادی صفر را مثبت کنی اینکه میزان فروش نفت را به قبل تحریم ها برگردانی آن هم بدون اینکه منافع ملی را وارد میدان کنی بیکاری را کاهش بدهی تورم رو به بالا را به را به نزول تبدیل کنی آن هم با کمترین دستکاری اقتصادی نشان از چی هست؟نشان از اینکه دارد این چیزها در میان مدت و بلند مدت اثر خودش را می گذارد و دولت پزشکیان با انبوه مشکلات شدید سال 1400 روبرو نیست
فرناز۳۵۵۳۰۰۰۰۹:۲۸:۲۴ ۱۴۰۳/۴/۲۰
بهترین جواب رو خداوند متعال در قرآن فرموده: وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا
ناشناس۳۵۵۳۰۷۱۱۰:۴۲:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۲۰
این افراد خود را حق و طبیعتاً بقیه را باطل می پندارند اگر روزی لازم باشد مقابل بالا ترین اشخاص کشور می ایستند...
ناشناس۳۵۵۳۰۰۳۰۹:۳۰:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۲۰
خیلی تعجب دارد افرادی که در انتخابات شکست خورده اند هم دارند به رای دهنده ها توهین می کنند و هم در حال خط و نشان کشیدن و توصیه و پند و اندرز رئیس جمهور منتخب هستند این جوریش را دیگه ندیده بودیم هدف واقعا چیست؟
ناشناس۳۵۵۳۰۵۱۱۰:۲۱:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۲۰
همان هایی که با تخریب دیگر نامزد انقلاب می خواستند رای خود را بیشتر کنند ولی برعکس شد و موفق نشدن
ناشناس۳۵۵۳۹۴۸۱۱:۳۵:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۲۱
تا ما یاد داریم تخریب کار این دوستانه (بخشی از بدنه حامیان پزشکیان) هستش، بدترین توهینها رو به رقیب کردن، سایتی نبود که باز نکنی و در مدح پزشکیان و علیه رقیب حرف نزده باشه، و کلا یه جورایی امپراتور فضای مجازی هستند
ناشناس۳۵۵۳۰۱۰۰۹:۳۵:۳۲ ۱۴۰۳/۴/۲۰
من از سال 1384 فعال بودم در تمامی انتخابات ها جهت تبلیغ و تشویق ملت به رای دادن. اما در انتخابات اخیر حجم بی تفاوتی ملت به انتخابات و کاندید ها به قدری زیاد بود که من هنوز متحیر هستم.
ناشناس۳۵۵۳۰۱۱۰۹:۳۷:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۲۰
نادان سیاسی اون کسانی هستند که به خیال خود از روستاییان ساده دل سواستفاده میکنند ، طولی نخواهد کشید که ذات آنها برای همانهایی که بهشان رای دادند برملا خواهد شد
ناشناس۳۵۵۳۰۱۲۰۹:۳۸:۲۴ ۱۴۰۳/۴/۲۰
وقتی شرایط انتخاب وزرا رو از آقای پزشکیان دیدیم به آینده کشور امیدوار شدم
ناشناس۳۵۵۳۱۴۴۱۲:۱۹:۰۵ ۱۴۰۳/۴/۲۰
چه عجب! شاید اولیبن بار باشه که چینن مواضع صریحی علیه برخی گروهها که سالها بدون پاسخگویی بر منبر سخنرانی بوده اند می شنوم.
ناشناس۳۵۵۳۰۱۴۰۹:۴۳:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۲۰
اخیرا یکی دیگر از این اقایان شورای نگهبان را شدیدا سرزنش کرده که چرا میدان را برای یک نفر از رقبا باز گذاشته وما نتوانسته ایم علیرغم دوندگی در گرما پیروز شویم ! یاللعجب! دوستان بی رودر بایستی بگویند انتخابات را تعطیل کنید و هر که ما خواستیم را رییس جمهور ونماینده کنید!
امیر۳۵۵۳۰۵۰۱۰:۲۰:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۲۰
دقیقا! خیلی عیان و بی پرده میگن تقصیر چینش شورای نگهبان هست! عزیز من پس ته حرفت رو بیا با بزن که مردم معنی نداره انتخابشون و شورای نگهبان بیاد کاندیداهای مد نظر شما رو بچینه و یکیش در یک انتخابات حداقلی بره بالا و به خواسته تون برسید! دیگه از این واضح تر بگن؟
ناشناس۳۵۵۳۲۹۰۱۴:۲۰:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۲۰
تقصیر شورای نگهبان است که چند بار این کار را کرد تا مثلا بتوانند جوهره خود را ثابت کنند، ویرانی پس از ویرانی به بار آوردند و شورای نگهبان نیز کمی سر کیسه را سفت کرد، به همین سادگی طلبکار شدند!
ناشناس۳۵۵۳۰۷۶۱۰:۵۴:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۲۰
حرفش کاملا درست هست نمی شود دو تا فرد مهم که رای تقریبا مشابه دارند در این جریان تایید صلاحیت کنی اما آن طرفی یک نفر را تایید صلاحیت کنی
ناشناس۳۵۵۳۲۸۱۱۴:۱۶:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۲۰
درست گفته ایشان و سال 92 تکرار شد یعنی یک طرف تایید صلاحیت می شود که تفکرش معلوم هست چی هست و چند نفر مقابل که تفکر انان تقریبا یک شکل آن وقت چه اتفاقی می افتد؟ پخش شدن آرا آنان و روحانی پیروز
ناشناس۳۵۵۳۰۱۵۰۹:۴۴:۲۶ ۱۴۰۳/۴/۲۰
عالی بود. این جماعت تازه به دوران رسیده خودبرتر بین تا حالا مشق دمکراسی نکرده اند و فقط مرد میدان بی رقیب هستند.
ناشناس۳۵۵۳۰۱۷۰۹:۴۷:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۲۰
ریشه اینگونه حرف ها فقط یک چیز است خود حق پنداری والسلام
ناشناس۳۵۵۳۰۲۵۰۹:۵۲:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۲۰
استفاده مطلوب به نفس خود ، از گفتار دیگران ، اگه بد است ، برای همه بد است !!!!
عمران۳۵۵۳۰۳۰۰۹:۵۴:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۲۰
بنظرم نباید از صحبت آن فردی که به قول نویسنده به آرای ۱۷ میلیون توهین کرده ناراحت شد. دموکراسی یعنی مردم امکان اشتباه داشته باشند، مسئولیت خسارات اشتباه احتمالی هم با خود مردم است. حالا شاید به قول آن فرد واقعا این ۱۷ میلیون اشتباه کرده باشند و کودک صفت باشند، اشکالی ندارد کشور مال همه ی مردم است و اکثریت تصمیم مشخصی گرفته اند و باید تصمیمشان اعمال شود. شاید هم تصمیم درستی گرفته باشند و نتایج مثبت این تصمیم به همه ی مردم برسد. دموکراسی لزوما به معنی تصمیم گیری درست نیست بلکه به معنی به عهده گرفتن مسئولیت تعیین مسیر کشور توسط مردم با ساز و کار انتخابات است. دقیقا مثل تصمیمگیری یک فرد که با اختیار خودش تصمیم میگیرد و اگر درست باشد سود میبرد و اگر غلط تصمیم بگیرد خسران میبیند. عدم اخلال در این چرخه خود موجب افزایش آگاهی جمعی است.
جواد۳۵۵۳۰۸۴۱۱:۰۱:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۲۰
این نگرش در مورد انتخابات بریتانیا صدق میکند که رای ملت در تمامی امور کشور جاری و ساری میشود نه در شبه انتخابات استصوابی ایران که رییس جمهور حتی در حد رییس دفتر بیت برش ندارد
ناشناس۳۵۵۳۱۳۰۱۱:۵۰:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۲۰
این درست است شرط آن هم پذیرفتن اشتباه است نه اینکه مثلا همه مشکلات را گردن ترامپ و بیرون رفتن از برجام بیندازیم
عمران۳۵۵۳۸۴۸۰۹:۱۹:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۲۱
شرط آن گذار به دموکراسی است.
ناشناس۳۵۵۳۰۳۴۰۹:۵۹:۳۱ ۱۴۰۳/۴/۲۰
نتیجه هر دو انتخابات بیانگر این واقعیت است که اکثریت مردم معترض به شرایط موجود میباشند در کشورهای مردمسالار حتی یک رای اضافه مسیر حکمرانی را عوض می کند حال عزیزان با بیست درصد رای هزار توجیه وبهانه می اورند
نوری۳۵۵۳۰۴۰۱۰:۰۷:۲۶ ۱۴۰۳/۴/۲۰
آیا همه کسانی که رای دادند ویا رای ندادند ازروی آگاهی وتعقل بوده است؟
پرویز۳۵۵۳۶۸۵۲۱:۴۴:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۲۰
اگر بپذیریم بخشی از رای دهنده ها از احاد ایران هنگام رای تعقل نمیکنند در واقع داریم به صحت رایی به جمهوری اسلامی شک میکنیم. یادتان باشد مقبولیت نظام به ان رای گیری است.
ناشناس۳۵۵۳۰۴۳۱۰:۱۰:۵۰ ۱۴۰۳/۴/۲۰
و نمی دانم رو چه حسابی خود را حق و سایرین را باطل می دانند
ناشناس۳۵۵۳۰۴۸۱۰:۱۹:۲۵ ۱۴۰۳/۴/۲۰
دولت رئیسی خزانه ریالی و ارزی کم تحویل گرفت و خزانه چاق تر تحویل همان جریانی که خزانه را کمتر کردن می‌دهد خودش گویا هست جناب نویسنده....!!!
ناشناس۳۵۵۳۱۸۲۱۲:۵۹:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۲۰
بدون مدرک صحبت کردن کار بسیار ساده ای است لطفا عدد موجودی خزانه زمان تحویل دولت به شهید رییسی را ذکر فرمایید تا با عدد چاقی که الان قرار است تحویل رییس جمهور جدید شود قیاس شود.اتهام زدن و به جان هم انداختن جامعه در عین جهل ، خیانت عامدانه به کشور و مردم است
ناشناس۳۵۵۳۲۶۹۱۴:۰۰:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۲۰
مگر نمی گفتند دیگر پولی ندارند و حتی دو ماه پایانی آن دولت 50 هزار میلیارد تومان چاپ پول کردن..... الان هم فروش نفت بالا رفته و طبیعی هم خزانه پرتر هست
ناشناس۳۵۵۳۶۸۹۲۱:۴۹:۵۹ ۱۴۰۳/۴/۲۰
فرمایشتون قبول مقایسه به معیار احتیاج داره و معیاره فروش نفت اعداد هستند لطفا عدد فروش نفت در دوره قبل رو با این سه سال مقایسه کنید سپس نتیجه گیری رو به بیننده یا مقایسه کننده .
امیر۳۵۵۳۰۵۲۱۰:۲۱:۴۸ ۱۴۰۳/۴/۲۰
از اینکه این مطلب رو در سایت الف می‌بینم که به این بداخلاقی پرداخته خیلی خوشحال شدم. امیدوارم که این گونه مطالب در راستای افزایش همدلی بین مردم از هر جناحی بیشتر بشه و بداخلاقی‌ها و خود حق پنداری عده‌ای معدود هم به کمک این روشنگری ها کم بشه.
ناشناس۳۵۵۳۰۵۵۱۰:۲۶:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۲۰
مشکل اصلی این جریان نوظهور، نفوذ و قدرت آنها در حاکمیت است، به نحوی که لیدر این جریان بدون سابقه حضور در مقام اجرایی و یا انتخابی از فیلتر شورای نگهبان رد می شود. در تمام دنیا فردی با این مشخصات حتی اگر بهترین ایده های حکومتی را داشته باشید در مقابل فردی با چندین دوره سابقه نمایندگی مجلس و وزارت شانس چندانی ندارد.
ناشناس۳۵۵۳۰۵۶۱۰:۲۶:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۲۰
پزشکیان از شورای نگهبان ممنون باشد در نحوه چینش نامزدها و ایجاد اختلاف بین طرف مقابل وگرنه خودش در زمان ثبت نام فکرش را هم نمی کرد رای بیاورد
ناشناس۳۵۵۳۰۹۲۱۱:۰۶:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۲۰
کشتین خودتونو ... شما حتی تناقضات داخلی جناح خودتونم میخواید بندازید گردن دیگران؟؟؟ یک نفر رفته کاندید شده مردم باهاش حال کردن بهش رای دادن، پایان داستان! به نظرم به جای اینکه به شورای نگهبان و غیره و ذلک گیر بدید یکم بد نیست به تفکرات خودتون فکر کنید که فکر کنم علت شکستتشون دقیقا همین موضوع بوده.
ناشناس۳۵۵۳۱۱۰۱۱:۱۸:۴۵ ۱۴۰۳/۴/۲۰
خدا کشتی آنجا که خواهد برد اگر ناخدا جامه بر تن درد!
ناشناس۳۵۵۳۱۳۲۱۱:۵۳:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۲۰
شما برای رسیدن به قدرت حاضرید : از امکانات دولتی استفاده کنید نهادهای حاکمیتی را متهم به مهندسی انتخابات کنید دروغ بگویید و به وعده ها عمل نکنید مسئولیت پذیر نباشید و...
ناشناس۳۵۵۳۱۶۹۱۲:۴۶:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۲۰
عجب!
ناشناس۳۵۵۳۲۱۱۱۳:۱۷:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۲۰
شما عادت کردید به رانت سیاسی دو انتخابات قبل رو ما فراموش نکردیم
ناشناس۳۵۵۳۲۵۳۱۳:۴۵:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۲۰
اگر در دور اول فقط جلیلی یا فقط قالیباف مقابل پزشکیان قرار میگرفت ، در همان دور اول پزشکیان پیروز میشد. شما ممنون شورای نگهبان باشید که به دور دوم کشیده شد و شما یه کور سوی امیدی بدست آوردید!
ناشناس۳۵۵۳۷۱۷۲۲:۲۹:۲۲ ۱۴۰۳/۴/۲۰
خیر قربان چون تخریب ها کمتر می بود و هم تشکیک و سرخوردگی هم درست نمی شد...
نامی۳۵۵۳۰۷۹۱۰:۵۹:۲۸ ۱۴۰۳/۴/۲۰
چنین افرادی منافع کشور و حقوق ملت را به پای خودخواهی و خودبرتر پنداری خود براحتی ذبح میکنند. اقلیتی که مکرر از سوی اکثریت مردم دست رد به سینه شان زده میشود، ناتوانند از فهم بدیهیات سیاست ورزی و درس گرفتن از اشتباهاتشا، اما گویی کشور را مایملک خود میدانند و زبانی دراز و گستاخ دارند. در فضای هر کشوری، احتمال وجود چنین افراد و نظرات خارج از قاعده، متوهمانه، متعصبانه وجود دارد. مساله اصلی این است که در ساختاری درست چنین افرادی به حاشیه رانده میشوند نه آنکه با رانتهای عظیم از تریبون بهره مند شده و گستاخانه توهین کنند بدون آنکه عقوبتی یابند. آیا قوه قضاییه نباید در این مورد اقدام کند؟
ناشناس۳۵۵۳۰۸۹۱۱:۰۵:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۲۰
اندر حكايت شيخ اجل سعدي و حكايت « طبله عطار و طبل غازي » به روايت او !! ------------------------_ يادش بخير زماني كه در كلاس چهارم ابتدايي تلمذ مي كرديم و دانش مي آموختيم ، در كتاب فارسي درسي داشتيم با عنوان « چند سخن از سعدي » ! --- بسيار خوب ! حالا چند تا از اون سخنان سعدي اگر بعد از اين همه سال به ياد داري بفرما تا ما هم مستفيض بشويم ! -- با كمال ميل ! ... مگه برادر ، ممكنه كسي اين سخنان سعدي را بخواند و فراموش كند ، مخصوصاً در زمان كودكي و ابتدايي ... كه حكما فرموده اند : « العلم في الصغر كانقش في الحجر » ! ... حالا حاشيه نروم ! عرضم به حضور انورتان كه استاد سخن فرموده بود : « دو كس رنج بيهوده بردند و سعي بي فايده كردند يكي آن كه اندوخت و نخورد و ديگر آن كه آموخت و نكرد ، علم چندان كه بيشتر خواني ، چون عمل در تو نيست ناداني » ! -- ميگم كه عجب سخني فرموده استاد سخن ! بايد با آب طلا نوشت ، خب ديگه استاد چه فرموده بود ؟ --- بله ! در ادامه درس فرموده بود : « لقمان را گفتند ادب از كي آموختي ، گفت از بي ادبان ! .. هر چه از ايشان در نظرم ناپسند آمد از انجام آن پرهيز كردم » ! -- اين را هم بايد با آب طلا نوشت ! --- و سخن ديگر سعدي شيراز اين بود كه : « مشك آن است كه خود ببويد نه آن كه عطار بگويد ،دانا چون طبله عطار است ، خاموش و هنر نماي ، و نادان چون طبل غازي ، بلند آواز وميان تهي » ! البته ما به نغز بودن اين سخنان سعدي بعدها بيشتر پي برديم ، چون در آن ايام كه كودك دبستاني بوديم ، خيلي ملتفت دُر فشاني شيخ اجل نمي شديم و نمي دانستيم كه شيخ مشرف الدين چه دُرّ هايي سُفته است ! ... حالا كه بنده چشمم افتاد به عنوان مقاله امروز در اين سايت وزين با اين تيتر « طبل غازي ميان تهي » به ياد خاطرات آن ايام افتادم ، انگار ديروز بود ، چه زود آن سالها گذشته است ، خدا رحمت كنه مرحوم ابوي ،هميشه مي گفت : « اين كه ميگن عمر مثل برق ميگذره ، اشتباهه ! عمر خيلي سريعتر از برق ميگذره » ! --- خدا رحمتش كنه ! --- خدا اموات شما هم بيامرزه ! ... ميگم كه آقا هاشم بياييم از خداوند متعال استعانت بجوييم كه هميشه در زندگي « طبله عطار » باشيم و زبانم لال « طبل غازي » نباشيم ! -- خوب گفتي اصغر آقا ... خوووووب ! گل گفتي ! بايد از همين حالا اين توفيق را از خداوند در خواست كنيم كه ما را در كسب اين سخن موفق بدارد ! به لطف خودش ، به كرم خودش ، كه اين موهبت هر كه داشته باشد و يا هر كه كسب كند موهبت عظيمي است !!
صمصام۳۵۵۳۰۹۴۱۱:۰۸:۲۲ ۱۴۰۳/۴/۲۰
خدا به دادت برسه اقای پزشکیان با این جماعت ! این جماعت(۵نقر ) به دلیل حرص و طمع شدید به قدرت نتوانستند در داخل خودشان به اجماع برسند انوقت چطور میخواهند با شما به اجماع برسند و به شما کمک‌کنند ؟
عليرضا۳۵۵۳۱۰۸۱۱:۱۷:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۲۰
آيا به نظر شما اگر چنين جملات توهين آميزي به بخش بزرگي از جمعيت ايران توسط فرد ديگري گفته مي شد دادستان به عنوان مدعي العموم ورود نمي كرد ؟
ناشناس۳۵۵۳۱۱۷۱۱:۳۲:۲۸ ۱۴۰۳/۴/۲۰
--- « جامعه نابالغ و كودك صفت ؟ فقط نادان مي تواند به نادان ديگر رأي بدهد ؟ اين نوع مردم سالاري شايسته كودك صفتان بي بهره از تعقل است ؟ » الله اكبر .. الله اكبر كبيرا اين ها را كي گفته ؟ .. --- نميدانم ! نامي از گوينده سخن نبرده .. فقط معلومه كه يك آدم نادان مي تواند اين حرفها را افاضه كنه ... آدمهايي كه حاضرند به خاطر يك دستمال قيصريه را به آتش بكشند ! اهميت نده برادر ! حرف فيلسوفانه نيست كه در تاريخ طنين انداز شود !
ناشناس۳۵۵۳۱۲۳۱۱:۴۰:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۲۰
پس نتیجه می گیرم که مهندسی انتخابات خیلی مهم است و اگر مهندسی نمی شد هیچکدام از این آقایان شانسی برای موفقیت نداشتند.
ناشناس۳۵۵۳۱۳۷۱۱:۵۹:۰۰ ۱۴۰۳/۴/۲۰
امان از دست این حجتیه و پایداری چی ها که مملکت را به این وضعیت انداختند و دست بردار هم نیستند!
ناشناس۳۵۵۳۳۹۲۱۶:۱۱:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۲۰
هنوز مانده به گرد غرب گرایان برسند
ناشناس۳۵۵۳۱۷۳۱۲:۴۸:۰۱ ۱۴۰۳/۴/۲۰
جای تاسف داره که این جماعت که تعداد اندکی دارند در عرصه قدرت و سیاست در این کشور مشارکت دارند .این جماعت چه سریع چهره وقیحانه خود را نشان دادند.خیلی راحت به شعور مردم توهین میکنند . از این ۶۰میلیون نفر که واجد شرایط بودند چه آنهایی که رای ندادند و چه آنهایی که به پزشکیان رای دادند برای این جماعت فقط همان آرای جلیلی مهم است و بقیه مردم این کشور ارزشی قایل نیستند . آینده ایران و مردم عزیز ایران هیچ ارزشی برای این جماعت ندارد . فقط دنبال سیاست بازی هستند نه رفع مشکلات مردم .به جای این بداخلاقی‌ها و تندروی ها باید دنبال اتحاد تک تک افراد با کفایت از هر حزب و گروه بود و پرهیز از سیاست بازی های بی ثمر و به دنبال یافتن مسیر درست و حل مشکلات مردم و کشور عزیزمان بود .
ناشناس۳۵۵۳۳۳۵۱۴:۵۶:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۲۰
اونهایی که رای ندادن و چرا به خودتون میگیرید. پزشکیان 26 درصد رای مردم را گرفته.کار خاصی هم ازش ساخته نیست.
محمد۳۵۵۳۲۲۳۱۳:۲۲:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۲۰
با سلام، در صورت پیروز شدن کاندید مورد نظر این فرد، می بایست بر کودک صفتان حکمرانی نماید.!!!! عجب اندیشه نابی!!!
ناشناس۳۵۵۳۳۷۲۱۵:۵۱:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۲۰
البته من با اطرافیان آقای جلیلی همراه نیستم اما دلیل نمیشود که شما رفتار ناشایست و صحبتهای آقای آذری جهرمی را نادیده بگیرید
ناشناس۳۵۵۳۴۶۲۱۷:۰۷:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۲۰
ایکاش میشد بفهمیم این قوم حداقلی پر مدعا از کجا و چگونه به این نتیجه رسیده اند که فقط خودشان بر حق هستند و بقیه مردم ایران و همچنین همه مردم دنیا ناحق هستند .
ناشناس۳۵۵۳۴۹۰۱۷:۴۰:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۲۰
اقلیت خود حق پندار برای منتخب عزیز مردم مانع تراشی نکنيد
ناشناس۳۵۵۳۵۲۱۱۸:۰۳:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۲۰
اولا این که یک یا چند نفر از افراد جامعه از هر طیف و گروهی چنین تحلیلی از انتخابات داشته باشند حق مسلم آنهاست و هر کسی هم می تواند نظر آنها را نقد کند و نادرست بشمارد،این که این تحلیل را به هواداران فرد شکست خورده نسبت می دهید روشن است که اشتباه است.
ناشناس۳۵۵۳۵۵۹۱۸:۴۹:۲۹ ۱۴۰۳/۴/۲۰
اگر به جمهوریت معتقدیم باید رای اکثریت را بپذیریم من خودم به پزشکیان رای ندادم ولی ایشان را رییس جمهور خودم و ایران عزیز میدانم
ناشناس۳۵۵۳۵۶۱۱۸:۵۱:۳۸ ۱۴۰۳/۴/۲۰
پزشکیان باید به قولی که به مردم داده وفادار بماند. اول احیای برجام. احیای برجام نمی تواند جدا از ایجاد فضای مثبت با غرب امکان پذیر شود. یعنی اول باید حسن نیت ثابت شود. دوم اجازه بارزسی برای اطمینان غربی ها سوم مذاکرات مداوم با نمایندگان اتحادیه اروپا و سه کشور حاضر در برجام و نهایتا مذاکره مستقیم با امریکا.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. مسیرهای نامرئی مهاجرت غیرقانونی اتباع بیگانه به ایران

  2. چالش های بازدارندگي هسته ای ایران

  3. پس چرا وزیر شدید؟!

  4. چرا به سلاح اتمی نیاز نداریم؟

  5. کشورهای عربی از جنگ ایران ـ اسرائیل استقبال می‌کنند/ باکو به دنبال بهره‌برداری از چنین شرایطی است

  6. تمرینات بدنسازی جمشید هاشم پور در ۸۰ سالگی

  7. توطئه پنداری یک نقد !

  8. مصائب بنزینی پزشکیان!

  9. ابو موسی یا "بوموسی"

  10. رسانه ملی «برنده» است یا «بازنده»؟

  11. پاسخ عراقچی به اظهارات بایدن در مورد زمان حمله اسرائیل به ایران/ حمله پهپادی حزب‌الله به اقامتگاه نتانیاهو

  12. آسیب ناترازی بنزین؟؛ بزودی به اندازه نابودی کل صنعت پتروشیمی ایران!

  13. اعراب و اتحادیه اروپا بدنبال تعامل دیپلماتیک با ایران

  14. حمله کیهان به همتی درباره فیلترینگ/ هشدار مجدد عراقچی به آمریکا

  15. خبری که دروغگویان را رسوا کرد

  16. کسی حواسش به این جانورهای زخمی هست؟!

  17. در نقد راهبرد پینگ‌پنگی!

  18. پزشکیان:دولتی بدهکار درست کردند بعد می‌گویند مشکل را حل کنید

  19. ماجرای تذکر دفتر رهبر انقلاب به رائفی‌پور/ پشت‌پرده فراخوان‌های ضد امنیتی در تهران/ زمزمه‌هایی درباره استیضاح زاکانی

  20. نقشه شوم صهیونیست‌ها برای کشورگشایی

  21. انتقاد روزنامه اصولگرا از هجمه به دولت درباره ظریف/ دشواری ماموریت رهبری به مخبر

  22. صدور احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از آبان ماه

  23. تغییر راهبردی بزرگ ایران

  24. اعلام رسمی پایان تحریم‌های شورای امنیت

  25. سایه‌روشن‌‌های اظهارات رئیس‌جمهور

پربحث‌های هفته

  1. چالش های بازدارندگي هسته ای ایران

  2. چرا به سلاح اتمی نیاز نداریم؟

  3. توطئه پنداری یک نقد !

  4. ابو موسی یا "بوموسی"

  5. پاسخ عراقچی به اظهارات بایدن در مورد زمان حمله اسرائیل به ایران/ حمله پهپادی حزب‌الله به اقامتگاه نتانیاهو

  6. حمله کیهان به همتی درباره فیلترینگ/ هشدار مجدد عراقچی به آمریکا

  7. در نقد راهبرد پینگ‌پنگی!

  8. پزشکیان:دولتی بدهکار درست کردند بعد می‌گویند مشکل را حل کنید

  9. ماجرای تذکر دفتر رهبر انقلاب به رائفی‌پور/ پشت‌پرده فراخوان‌های ضد امنیتی در تهران/ زمزمه‌هایی درباره استیضاح زاکانی

  10. نقشه شوم صهیونیست‌ها برای کشورگشایی

  11. انتقاد روزنامه اصولگرا از هجمه به دولت درباره ظریف/ دشواری ماموریت رهبری به مخبر

  12. تغییر راهبردی بزرگ ایران

  13. تصاویری از حضور ظریف با عینک و کلاه و ماسک در مراسم تشییع شهید نیلفروشان/ معاون راهبردی رئیس جمهوری چرا با پوشش ناشناس به مراسم رفت؟

  14. مرگ نمادین نتانیاهو و حیات نمادین سنوار

  15. محسن رضایی: مهیای نبردیم

  16. ظریف:‌کُت تن مردم است / مردم از کارنامه ما راضی نیستند

  17. ایران در جزیره بوموسی خانه می سازد

  18. ظریف: به‌زور هم شده باید به تحمل یکدیگر عادت کنیم

  19. پزشکیان : تا آخر روی حرف هایی که زده ایم، هستیم ؛ فیلترینگ برداشته می شود

  20. ادعای بادامچیان درباره پایان حصر موسوی و کروبی

  21. حماسه سنوار

  22. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نباید در برابر تحریم‌ها منفعل بود/ وضعیت امروز مهدی نصیری، نتیجه افراط او در گذشته است

  23. شبکه صهیونیستی: آخر خط ما برهنگی است نه فقط مخالفت با الزام حجاب

  24. دور ایران چه خبر است؟ 

  25. رسانه آمریکایی: موشک کم داریم و حریف ایران نیستیم

آخرین عناوین