راهبرد تکراری اصلاح‌طلبان

یوسف مشفق، گروه سیاسی الف،   4030326090 ۹۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
راهبرد تکراری اصلاح‌طلبان

بخش عمده‌ای از کنش اصلاح‌طلبان در هر دوره از انتخابات بر هراس‌افکنی استوار بوده است؛ ترسیم چهره‌ای ترسناک از رقبا و هراس‌افکنی پیرامون تبعات قدرت‌گرفتنشان. از نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۸۴  تا به امروز آنان به همین منوال حرکت کرده و هر چند در مقاطعی این مسئله شدت و ضعف داشته اما پیوند و همنشینی زیادی میان اصلاح‌طلبان و هراس‌افکنی پیرامون رقبا وجود داشته است. از احمدی‌نژاد ۸۴ و ۸۸ گرفته که قرار بود در پیاده‌روها دیوار کشیده، ایران را به ورطه جنگ بکشاند و اصولگرایانی که در سال ۹۲ قدرت‌گرفتنشان مساوی با افزایش تحریم‌های جهانی بود تا مرحوم رئیسی در سال ۹۶ و جلیلی و قالیباف در ۱۴۰۳ از این هراس‌افکنی اصلاح‌طلبان مصون نمانده‌اند.

اگرچه در برهه‌هایی هم این جنگ روانی علیه رقبا و هراس‌افکنی‌های سنگین اثر خود را برجای گذاشته و موجب تحرک اقشار خاکستری برای رأی به نامزد مقابل اصلاح‌طلبان شده اما قرار نیست که این ایده تکراری، ضعف‌های اصلاح‌طلبان را پوشانده و ابزاری برای رای‌آوری آنان باشد. ترسیم راهبرد در هر دوره از انتخابات مقتضیات خاص خود را می‌طلبد و تمسک به ایده تکراری هراس‌افکنی، نتایج یکسانی برای اصلاح‌طلبان نخواهد داشت و چه‌بسا به ابزاری علیه خود آنان تبدیل شود. اگرچه به این راهبرد از منظر دیگری هم می‌توان نگریست و آن مستعمل‌شدن و کهنگی ایده‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان است. دیگر امکان به‌میدان آوردن مسئله آزادی‌های فرهنگی و سیاسی که در گذشته برای طبقات متوسط جذابیت داشت وجود ندارد و حتی شرایطی برای تبدیل‌کردن سیاست‌خارجی، مذاکره با غرب و رفع تحریم‌ها به نقطه نزاع انتخابات همانند سال ۹۲ مهیا نیست چون عملکرد اصلاح‌طلبان در هنگامه زمامداری آنان و ناکامی در تحقق به شعارهای مطروحه خود، سرخوردگی عمیقی بین بدنه اجتماعی این جریان ایجاد کرده است. بنابراین راهی جز تمسک به هراس‌افکنی پیرامون رقبا و بهره‌گیری از ظرفیت رای سلبی دیگر نامزدها وجود ندارد و از این روست که رسانه‌های آنان با تمام ظرفیت در این انتخابات، تمرکز خود را روی تخریب رقبا بنا نهاده‌اند.

فراتر از این، چهره‌های رسانه‌ای و خبرنگاران اصلاح‌طلب در شبکه‌های اجتماعی هم با اهتمام قابل‌توجهی جلیلی و قالیباف را آماج حملات خود کرده و حتی در رویکردی غیرحرفه‌ای به خبرپراکنی روی آورده‌اند. 

این رویکرد‌ها حاکی از تهی‌شدن جریان اصلاحات از درانداختن ایده‌ای نو و به بن‌بست‌رسیدن ایده‌هایشان دارد و بدون تردید قرارگرفتن در شرایط کنونی، ناشی از نوع سیاست‌ورزی رهبران این جریان است. وقتی به‌جای مسئولیت‌پذیری و قبول خطاها و ناکامی‌ها هنگامه زمامداری قدرت، با ایجاد دوگانه تصنعی «حکومت و اصلاح‌طلبان» ناکامی‌ها را به گردن نظام سیاسی انداخته و در مقاطعی با اتخاذ سیاستی رادیکال، بخشی از بدنه اجتماعی و حامیان به دامان براندازان انداخته شوند، دیگر ایده‌ای برای نقش‌آفرینی هواخواهان و جلب نظر آنان وجود نخواهد داشت و لاجرم، هراس‌افکنی و ترسیم چهره‌ای دژخیمی از رقبا تنها حربه‌ای است که می‌توان به آن متوسل شد.

این رویکرد رسانه‌های اصلاح‌طلب که نقطه‌کانونی آن بر وحشت‌آفرینی تکیه دارد، نشانه‌ای واضح از رو به ضعف نهادن گفتمان سیاسی آن است. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۲۰۴۳۲۰۹:۱۷:۴۵ ۱۴۰۳/۳/۲۷
مردم دیگه نه اهمیتی به اصلاح طلبان می دهند نه به اصولگراها. سر و ته این جماعت یک کرباس است. دعوای این جماعت هم صرفا سر قدرت است. وگرنه برای ما مردم هیچکدام دیگر فرقی نمی کنند. چون هیچ دردی از مردم دوا نکرده و نخواهند کرد.
رضا۳۵۲۰۴۶۷۰۹:۵۳:۲۱ ۱۴۰۳/۳/۲۷
بالاخره این از حجم از ناکارمدی، بیکاری، تورم و فساد ویرانی یک گردن‌گیر که می‌خواد. کی بهتر از اصلاح‌طلب‌ها و روحانی و ظریف.
ناشناس۳۵۲۰۵۱۳۱۰:۳۰:۲۵ ۱۴۰۳/۳/۲۷
تورم های بالاتر از 20 درصد همه آن زیر سر همین جریان هست
ناشناس۳۵۲۱۳۳۴۱۳:۲۸:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۲۸
کاش بری یه دور آمار دوره خاتمی و احمدی نژاد رو مقایسه کنی
ناشناس۳۵۲۰۵۵۶۱۱:۲۶:۵۸ ۱۴۰۳/۳/۲۷
چقدر هم گردن می گیرن اینها و شما.
ناشناس۳۵۲۰۷۴۴۱۴:۲۴:۲۵ ۱۴۰۳/۳/۲۷
باید به کسی رای بدهیم که از همکلام شدن با مردم و محرومین ابایی نداشته باشد با کفش به چادر حادثه دیدگان نرود در ماشین زرهی با کارگران دیدار نکند و قیمت دلار را 10 برابر نکند و در زمان بحرانی مثل کرونا کاخ نشین نباشد.
ناشناس۳۵۲۰۹۷۴۱۹:۲۹:۴۰ ۱۴۰۳/۳/۲۷
کاملا صحیح است. واقعا ملت به چنین رئیس جمهوری نیاز دارد. آنهایی که نظر منفی داده اند یعنی دنبال یک رئیس جمهور متفرعن هستند که به مردم از بالا به پایین نگاه کند و هیچ نوع سنخیتی با مردم نداشته باشد؟ به دهه ۹۰ بر نخواهیم گشت. خوشبختانه شهید رئیسی با رفتارش، بزرگ منشی اش، همنشینی اش با محرومان بسیاری از صفات لازم برای یک مسئول، یک رئیس جمهور را به همه ما عملا یادآوری کرد.
ناشناس۳۵۲۱۵۳۲۲۱:۲۰:۰۰ ۱۴۰۳/۳/۲۸
از شهید رییسی خرج نکن.
ناشناس۳۵۲۰۷۵۶۱۴:۳۹:۳۴ ۱۴۰۳/۳/۲۷
خیلی راحت می‌گن رئیس‌جمهور اختیارات نداره تموم می‌شه می‌ره، دور بعد هم همونا دوباره میان وسط.
ناشناس۳۵۲۰۷۵۹۱۴:۴۳:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۲۷
یعنی دولت روحانی که 8 سال میانگین رشد اقتصادی و جذب سرمایه خارجی صفر بود و قیمت دلار و سکه و خانه و ماشین و موبایل 10 برابر شد و 4 سال پیاپی تورم افسارگسیخته داشتیم و خزانه را منفی و صندوق توسعه را خالی و کشور را با 1500 هزار میلیارد تومان بدهی و 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه در شرایطی تحویل داد که حتی برای خرید گندم و روغن دلار در خزانه بانک مرکزی نبود و روزانه 6 ساعت قطعی برق داشتیم کارامد بود ؟!
ناشناس۳۵۲۰۵۵۴۱۱:۲۵:۵۴ ۱۴۰۳/۳/۲۷
یعنی روحانی که میاد خزانه رو خالی و با کلی بدهی تحویل میده با رئیسی که تحریم ها رو دور می زنه و خزانه رو پر و بدهی ها رو تسویه می کنه یکی هست؟؟؟ یعنی روحانی که می گفت بدون fatf نمی شه واکسن وارد کرد و روزی 700 نفر می مردن با رئیسی یکسان هست؟؟؟ و ...
ناشناس۳۵۲۱۸۵۷۱۲:۲۰:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۲۹
پس الآن مشخص کن خزانه پره؟ بعد اگه دوستان اومدند نگویند خزانه خالیست و ما به سختی اموراتمان می گذرد.
ناشناس۳۵۲۰۷۱۳۱۳:۴۹:۴۲ ۱۴۰۳/۳/۲۷
چرا سایت الف از وضعیت اسفبار بورس چیزی نمی نویسه؟ چرا نمایندگان مجلس ساکت هستند ؟ سرنایه مردم داره نابود میشه ؟ شما مگر خبررسان و خبرنگار نیستید ؟ نباید تیم اقتصادی دولت مستقر رو بازخواست کرد ؟
ناشناس۳۵۲۰۹۲۹۱۸:۲۰:۴۹ ۱۴۰۳/۳/۲۷
خوب خودت بنویس
ناشناس۳۵۲۰۸۷۱۱۶:۲۴:۳۰ ۱۴۰۳/۳/۲۷
احتیاجی نیست اصلاح طلب ها کاری بکنند ، واقعا این دوستان ترسناکند
ناشناس۳۵۲۰۸۷۲۱۶:۲۷:۲۸ ۱۴۰۳/۳/۲۷
شما نماینده مردم نیستید - فقط از طرف خودتون صحبت کنید - اصلاح طلبان 8 سال اقتصاد مملکت رو به برجام گره زدند و آخرش هیچ چی - نمیتونید اون هارو با اصولگرایان یکی کنید
ناشناس۳۵۲۱۰۴۷۲۲:۱۲:۴۶ ۱۴۰۳/۳/۲۷
آنهایی که به خیال خودشون بعد از دولت روحانی اومدند واقتصاد رو به برجام گره نزدند دلار ۲۵ تومنی رو به ۶۵ تومن رساندند تورم را ۱۰۰ درصد اضافه کردند.
ناشناس۳۵۲۱۲۴۶۱۰:۵۵:۵۷ ۱۴۰۳/۳/۲۸
تیم اقای نوبخت در اواخر دولت قبل پیش بینی دلار 260 هزار تومانی و تورم 3 رقمی را کرده بودند این دولت از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کرد.
پرویز۳۵۲۰۹۷۰۱۹:۲۵:۴۹ ۱۴۰۳/۳/۲۷
همین شعار نه اصلاح طلب و نه اصولگرا خودش روشی برای ترغیب عدم مشارکت است تا نفعش به افراد خاصی برسد.
ناشناس۳۵۲۱۶۳۹۰۸:۳۳:۱۹ ۱۴۰۳/۳/۲۹
من به پزشکیان رای میدهم اصلاح طلب اصولگرا
امیر حسین سلطان/تهران۳۵۲۰۴۳۶۰۹:۱۹:۲۸ ۱۴۰۳/۳/۲۷
و باز و باز و باز دیواری کوتاه تر از دیوار اصلاح طلبان پیدا نکرده اید! و البته آنچه بیش از تایید نظریه شما نویسنده مطلب به اذهان می تواند خطور کند هراس مخالفان اصلاح طلبان از اقبال و بازگرد آرای عمومی به سمت و سوی اصلاح طلبان و کاندیدای مورد نظر است. والله اعلم
ناشناس۳۵۲۰۵۵۹۱۱:۳۰:۱۵ ۱۴۰۳/۳/۲۷
این انقلاب دیگر بار بدست نااهلان و نامحرمان نخواهد افتاد.
ناشناس۳۵۲۰۶۵۴۱۲:۵۱:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۲۷
میشه خلاصه مانیفست اصلاح طلبی و اصولگرایی را توضیح دهید. من ۵۳ سال سن دارم هنوز نفهمیدم که اینا چیو میخوان اصلاح کنند و اونا به چه اصولی گرایش دارند. لطفا مرا روشن بفرمایید. فقط باور دارم طبق فرمایش قرآن اتامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم مصداق کامل هر دو گروه است.
ناشناس۳۵۲۰۵۶۱۱۱:۳۳:۵۷ ۱۴۰۳/۳/۲۷
هراس هم دارد وقتی اصلاح طلبان ضرر زیادی به اقتصاد و فرهنگ کشور می زنند
ناشناس۳۵۲۰۵۷۰۱۱:۴۲:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۲۷
وقتی اصلاح طلبان به کشور ضررهای زیاد اقتصادی و فرهنگی می زنند باید هم از روی کار آمدنشان هراس داشت
ناشناس۳۵۲۰۶۱۰۱۲:۰۷:۵۲ ۱۴۰۳/۳/۲۷
شورای نگهبان که تا قبل از تنفیذ می‌تواند نامزدها را رد صلاحیت کند باید به بیانات ضد قوانین کشور و احکام دین آقای پزشکیان که برای کسب رای از اقشار خاص جامعه است ورود جدی بنمایند
امیر حسین سلطان/تهران۳۵۲۰۶۳۳۱۲:۲۹:۲۵ ۱۴۰۳/۳/۲۷
در یک کلام لطفا بس کنید!!! دیگر شورش را درآورده اید! حتی اگر فقط یک جمله از سخنان دکتر پزشکیان را بدون حب و بغض می شنیدید این چنین بی پروا و غیرمنصفانه و متاسفانه ظالمانه یک پزشک متخصص مومن و دلسوز و معتقد و فرهیخته و وفادار به خانه و خانواده و ملت و کشور را یاد نمی کردید! والله اعلم
ناشناس۳۵۲۰۶۶۶۱۳:۰۴:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۲۷
با تسویه لایحه عفاف و حجاب برخورد لازم با مروجین بی حجابی و بی حیایی و بی غیرتی خواهد شد
ناشناس۳۵۲۰۷۸۵۱۴:۵۶:۱۷ ۱۴۰۳/۳/۲۷
تصویب، آرامش
ناشناس۳۵۲۰۶۷۰۱۳:۱۲:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۲۷
بهتر است شما بدون حب و بغض تحلیل کنید و به دنبال اطلاعات باشید. کسی که بدون هیچ سند و مدرکی می گوید پلیس خانم امینی را کتک زده به نظر شما خیلی با تقوا و معقول است؟؟؟
ناشناس۳۵۲۰۷۳۰۱۴:۰۵:۳۰ ۱۴۰۳/۳/۲۷
لطفا شما بس کنید. کانالهای اصلاح طلبی پر شده از مطالب کذب و شایعه و بی اخلاقی ودروغ بافی علیه کاندیداهای انقلاب. اتفاقا شخص خود شما آنقدر تعصب کور دارید که فکر نمی کنم کارنامه و برنامه بقیه رو بخونید و........
امیر حسین سلطان/تهران۳۵۲۰۸۱۳۱۵:۱۹:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۲۷
من مسئول رفتار دیگران نیستم و فقط نسبت به کامنت غیرمنصفانه نسبت به شخصیت جناب آقای دکتر پزشکیان پاسخ داده ام و باز هم بر بطلان چنین نظرات بی پروا تاکید می کنم. اما از ۶ کاندیدای مطرح دقیقا سه نفرشان که در دوره قبلی هم حضور داشتند و نظرات و برنامه های شان ناشناخته نیست و می ماند جناب قالیباف که قبلاً هم بنده ریاست مجلس ایشان را ترجیحا بر ریاست جمهوری ایشان خیلی بیشتر می پسندم با این حال برنامه های تبلیغاتی ایشان را هم در صدا و سیما کمابیش دنبال می کنم و جناب پورمحمدی را هم از قضا به خاطر صراحت لهجه و لحن کلام شان چندان بی میل به شنیدن گفتارشان نبوده و نیستم. بنابراین هیچ تعصب کورکورانه ای در میان نیست. اظهارات جناب دکتر پزشکیان در سطح و اشل و تراز دیگری قابل دفاع و حمایت همه جانبه بوده. هویت و خواهد بود. سلامت باشید.
ناشناس۳۵۲۰۶۹۶۱۳:۳۷:۱۸ ۱۴۰۳/۳/۲۷
اینکه به حکم خدا می تازد و یا با حرف های نادرست که می گه.....! حتما بدون حب و بغض هست!!!
امیر حسین سلطان/تهران۳۵۲۰۷۸۶۱۴:۵۶:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۲۷
کی به حکم خدا می تازد؟! دکتر پزشکیان؟! کی؟! چرا اتهام می زنید؟! شما دوست دارید هر آنچه را که اتفاق می افتاد به حکم الهی نسبت بدهید دلیل نمی شود دیگران همینطور چشم و گوش بسته آن را بپذیرند! بله دقیقا فقط به واکنش ها و رویکردها و رفتارهای غیر معقولانه ای که به اسم اجرای احکام الهی هر از گاهی در گوشه و کنار جاری و ساری می شود تاخته می شود. اقدامات نسنجیده و سلیقه ای و افراط و تفریط گونه را که نمی توان با دستاویز قرار دادن حکم الهی توجیه نمود. والله اعلم
ناشناس۳۵۲۱۰۴۹۲۲:۱۶:۵۲ ۱۴۰۳/۳/۲۷
حکم خدا فقط حجاب نیست، زمین خواری هم هست، توهین و افترا به رقیب هم هست، تخریب شخصیت هم هست. قدرت طلبی به هر قیمتی هم هست.
ناشناس۳۵۲۰۴۳۷۰۹:۱۹:۴۰ ۱۴۰۳/۳/۲۷
مردم از این طیف غربگرا عبور کردن
ناشناس۳۵۲۰۴۷۰۰۹:۵۵:۵۸ ۱۴۰۳/۳/۲۷
و همینطور از شرق گراها .
ناشناس۳۵۲۰۵۱۴۱۰:۳۰:۵۳ ۱۴۰۳/۳/۲۷
شرق گر نداریم بلکه وطن پرست داریم!
ناشناس۳۵۲۰۵۹۲۱۱:۵۲:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۲۷
چطور اصلاح طلبان میشن غرب گرا اصول گراها که دائما حامی روسیه و چین هستند به شما بر میخوره بگن شرق گرا
ناشناس۳۵۲۰۶۲۹۱۲:۲۶:۰۹ ۱۴۰۳/۳/۲۷
همکاری کردن با تفکر که خود را شبیه دیگران کردن و تفکر و خواسته های آنان در کشور اعمال کردن حتی به قیمت... فرق دارد!!!
ناشناس۳۵۲۰۶۷۵۱۳:۱۵:۲۷ ۱۴۰۳/۳/۲۷
وقتی غرب همکاری نمی کنه و هی ناز می کنه باید با دیگران همکاری کرد
ناشناس۳۵۲۰۷۷۳۱۴:۵۲:۰۳ ۱۴۰۳/۳/۲۷
طرفداران چین و روسیه کمونیسم به هیچ عنوان وطن پرست نمیشن
ناشناس۳۵۲۰۸۴۷۱۵:۵۱:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۲۷
چین و روسیه تحریم و تهدید و ترور نمی کنند اما غربی ها چنین نمی کنند.
ناشناس۳۵۲۱۶۴۱۰۸:۳۶:۲۷ ۱۴۰۳/۳/۲۹
از غرب گذشتند از شرق و روس و چین چطور؟ لاشرقیه و لاغربیه جمهوری اسلامیه
ناشناس۳۵۲۰۴۵۶۰۹:۴۰:۵۳ ۱۴۰۳/۳/۲۷
هر وقت مردم آمدن اصولگرایان رفته اند .
ناشناس۳۵۲۰۵۱۶۱۰:۳۳:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۲۷
این ادبیات ها را برخی مشکل داران می‌گویند برای فرار رو به جلو و بارها هم دیده اید در نتیایج مجلاس و ریاست جمهوری ها
ناشناس۳۵۲۰۵۴۹۱۱:۲۳:۵۱ ۱۴۰۳/۳/۲۷
حرف حق
ناشناس۳۵۲۰۷۴۶۱۴:۲۷:۲۶ ۱۴۰۳/۳/۲۷
منافع ملی ما با اصلاحات تامین نمی شود در دولت خاتمی سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر 9 درصد شد و منافع ملی ما برباد رفت.
ناشناس۳۵۲۰۸۰۱۱۵:۰۴:۳۳ ۱۴۰۳/۳/۲۷
سهمی داده نشده و حتی سهم بیشتری هم می خواهیم اما منافع ملی را واگذار می کنند درست هست مانند برجام یا سعد اباد
ناشناس۳۵۲۰۷۴۷۱۴:۲۸:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۲۷
هر وقت اصلاح طلبان اومدن قیمت دلار 10 برابر شد و مردم بیچاره شدند.
ناشناس۳۵۲۰۴۶۶۰۹:۵۱:۱۹ ۱۴۰۳/۳/۲۷
و کجای این هراس افکنی کاذب بوده است ؟!
ناشناس۳۵۲۰۶۷۳۱۳:۱۴:۳۲ ۱۴۰۳/۳/۲۷
همه جاش
ناشناس۳۵۲۰۷۱۲۱۳:۴۹:۳۸ ۱۴۰۳/۳/۲۷
از بنزین 20 هزار تومانی و جمله من هم صبح جمعه فهمیدم باید هراس داشت .
ناشناس۳۵۲۰۴۷۹۱۰:۰۱:۳۸ ۱۴۰۳/۳/۲۷
متاسفانه اصلاح طلبان خیر الموجودین هستن. چاره ای نیست باید رای داد. اصولگراها که واقعا از لحاظ مدیریتی توانمند نیستن فقط دنبال حجاب هستن!
ناشناس۳۵۲۰۵۵۵۱۱:۲۶:۲۸ ۱۴۰۳/۳/۲۷
کلهم اجمعین اشتباه!
ناشناس۳۵۲۰۵۷۸۱۱:۴۶:۴۰ ۱۴۰۳/۳/۲۷
رئیسی اومد تحریم ها رو دور زد و با فروش بیشتر نفت، بدهی های دوران روحانی را پرداخت و خزانه رو پر کرد نامه خود آقای روحانی در اواخر دولت دومش موجوده که میگه خزانه خالی است. رئیسی اومد واکسن کرونا وارد کرد و از روزی 700 کشته نجاتمون داد در حالیکه روحانی می گفت بدون fatf نمیشه. رئیسی کارخانه های تعطیل شده و کارگران بیکار رو نجات داد و هزار مورد دیگه. واقعا خیلی ناآگاه یا قدر ناشناس هستید!!!
ناشناس۳۵۲۰۶۳۶۱۲:۳۱:۵۹ ۱۴۰۳/۳/۲۷
در هردو دولت سرکوب ارزی شده اما دولت روحانی با کف حقوق که 151 دلار بود تحویل گرفت و 100 دلار تحویل داد(بدون سرکوب ارزی 77 دلار) و دولت رییسی هم 100 دلار تحویل گرفت و 122 دلار تحویل می‌دهد (بدون سرکوب ارزی 83 دلار) البته اگر تا آخر سال دلار همین نرخ باشد و سرکوب شود جالب این است که دو سال آخر دولت رئیسی کمتر از تورم افزایش حقوق هم داده شده!!!
ناشناس۳۵۲۰۶۹۵۱۳:۳۶:۳۲ ۱۴۰۳/۳/۲۷
در دولتهای اصلاح طلب هاشمی و روحانی قیمت دلار و طلا و مسکن و خودرو 10 برابر شد و شاخص فلاکت و ضریب جینی رکورد زد اصلاح طلبان از نظر مدیریتی ضعیف هستن و فقط بفکر منافع شخصی و جناحی شون هستند.
ناشناس۳۵۲۰۷۵۴۱۴:۳۷:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۲۷
من ۲ سال پیش بلیط هواپیما میگرفتم ۳۰۰ هزار تومان الان شده ۳/۵ میلیون نمیدونم کدام شاخص اقتصادی این ۳ سال بهتر شده بلکه چندین برابر شده قیمت سکه خودرو مسکن قیمت گوشت ۱۲۰ هزار الان ۷۵۰ هزار سکه ۱۴ میلیون الان ۴۰ میلیون و....‌ میزان فروش نفت نگاه کنید طی این چند سال ؟ با وجود بایدن در آمریکا خیلی فرصت بود که استفاده نشد و اگه ترامپ بیاد، هر ریس جمهوری که در ایران انتخاب بشه با چالش بزرگی روبرو خواهد شد
ناشناس۳۵۲۰۸۰۷۱۵:۱۱:۲۲ ۱۴۰۳/۳/۲۷
تورم داشتن با موارد دیگر فرق دارد
ناشناس۳۵۲۰۸۲۸۱۵:۳۰:۰۴ ۱۴۰۳/۳/۲۷
دولت قبل هواپیما و واگن مترو و اتوبوس نخریدند و ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده شده است . اگر دولت روحانی و صادرات روزانه 100 هزار بشکه نفت تداوم داشت الان قیمت دلار 300 هزار تومان و قیمت گوشت حداقل 2 میلیون تومان شده بود.
ناشناس۳۵۲۰۸۵۷۱۵:۵۷:۲۹ ۱۴۰۳/۳/۲۷
رشد اقتصادی و رشد تولید و تجارت و رشد صادرات نفت و غیرنفتی و جذب سرمایه گذاری خارجی در 3 سال گذشته مثبت شده و روند تورم کاهشی شد.
سیدرضا۳۵۲۰۵۱۱۱۰:۲۶:۵۴ ۱۴۰۳/۳/۲۷
نویسنده محترم بهتر نیست بجای کلی گویی ،مقایسه ای بین شاخص های اقتصادی در دوران حاکمیت این دو گروه کنید تامردم خود قضاوت کنند
ناشناس۳۵۲۰۶۹۷۱۳:۳۹:۲۷ ۱۴۰۳/۳/۲۷
در دهه 90 شاخص های اقتصادی منفی بود و کشور در تمام زمینه ها دچار عقب ماندگی شد ناترازی بانک ها و صندوق های بازنشستگی و بنزین و گاز و برق و خزانه بدهکار و صندوق توسعه خالی و 1500 هزار میلیارد تومان بدهی و 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه نتیجه عملکرد ضعیف دولت روحانی بود.
ناشناس۳۵۲۰۷۵۷۱۴:۳۹:۵۴ ۱۴۰۳/۳/۲۷
نرخ تورم در دولت فعلی بیشترین نرخ در دولت های بعد انقلاب به روایت مرکز آمار ایران
ناشناس۳۵۲۰۸۱۹۱۵:۲۳:۳۲ ۱۴۰۳/۳/۲۷
بیشترین تورم مربوط به دولت هاشمی هست در ضمن همه کشورها در دو سال قبل به خاطر جنگ تورم شدید چند برابری تجربه کردن الی ایران
ناشناس۳۵۲۱۲۷۱۱۱:۲۶:۴۹ ۱۴۰۳/۳/۲۸
لطفا آدرس اشتباه ندهید وبروید مرکز آمار ایران را نگاه کنید .بیشترین تورم مربوط به این دولت است.
ناشناس۳۵۲۰۸۲۹۱۵:۳۱:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۲۷
طبق امار بانک مرکزی دولت قبل رکورددار تورم در 75 سال اخیر بود.
ناشناس۳۵۲۰۵۱۲۱۰:۲۸:۲۱ ۱۴۰۳/۳/۲۷
مردم از اصلاح طلب ها اگر عبور کردند به دلایلی هست که همه بهتر میدانیم نه ضعف عملکرد اقتصادی آنان بلکه سطح انتظار بالایی در جهت آزادی های اجتماعی وروابط خارجی و… داشتند که عملی نشد به هر حال ناامیدی از اصلاح طلبی به هیچ عنوان به معنی حمایت از اصولگرایی نیست
ناشناس۳۵۲۰۶۶۱۱۳:۰۰:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۲۷
مردم بیشتر دنبال اقتصاد و معیشت هستند و نه چیزهای حاشیه ای و چنان بلایی سر اقتصاد آوردن که نمونه نداشت در بین دولت‌ها و برای همین مشارکت برای چندین دوره کاهش یافت
ناشناس۳۵۲۰۸۸۹۱۶:۵۸:۳۹ ۱۴۰۳/۳/۲۷
به روایت آمار درخشان‌ترین عملکرد اقتصادی بعد انقلاب متعلق به دوره اقای خاتمی بوده است منکر این حقیقت نمیتوان شد .
ناشناس۳۵۲۰۹۳۳۱۸:۲۵:۲۹ ۱۴۰۳/۳/۲۷
دولت خاتمی اگر عملکرد قابل قبولی داشت مردم در سال 84 با گردش 180 درجه به احمدی نژاد رای نمی دادند.
ناشناس۳۵۲۰۵۴۸۱۱:۲۳:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۲۷
تخریب تکراری اصلاحات
ناشناس۳۵۲۰۵۶۲۱۱:۳۴:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۲۷
ًبه جای مسئولیت پذیری و قبول خطاها ً،خطاب به نویسنده و همفکرانش:مگر شماها خطاهای خود را پذیرفته و جبران کرده‌اید؟
ناشناس۳۵۲۰۵۶۴۱۱:۳۶:۲۸ ۱۴۰۳/۳/۲۷
جناب مشفق من که اصلاح طلبی در بین کاندیدای این دوره نمیبینم یا تعریف شما از اصلاح طلبی با تعریف اصلاح طلبان تفاوت دارد. هدف تبلیغاتی شما برای ایجاد شور انتخاباتی است.
ناشناس۳۵۲۰۵۸۲۱۱:۴۸:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۲۷
کیهان از حضور اکثریت وحشت کرده !
ناشناس۳۵۲۰۶۰۵۱۲:۰۴:۴۸ ۱۴۰۳/۳/۲۷
کسانی که با انواع و اقسام ترفندها حرکت های اصلاحی را به بن بست می کشانند تا اندک جماعت امیدوار به اصلاح را نیز ناامید و منفعل کنند تا بتواند از منافع قدرت برخوردار شوند دشمنان واقعی این مرز و بوم هستند.
ناشناس۳۵۲۰۶۳۷۱۲:۳۲:۵۸ ۱۴۰۳/۳/۲۷
اصلاح طلب یعنی بن بست کشاندن کشور اما با شعار قشنگ اصلاح طلبی!
ناشناس۳۵۲۰۶۵۷۱۲:۵۹:۳۵ ۱۴۰۳/۳/۲۷
دشمن واقعی این کشور اصلاح طلبان ناآگاه هستند
ناشناس۳۵۲۰۶۶۲۱۳:۰۱:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۲۷
متاسفانه جرات انتشار مطالب بر اساس واقعیت ها را ندارید. سوال این است چرا وقت یک اصولگرا مطرح می شود نرخ ارز بالا می رود و وقتی یک اصلاح طلب مطرح می شود نرخ ارز پایین می آید؟ الان حکومت یکدست است همه ارکان نظامی چه انتخابی چه انتصابی اصولگرا هستند. سوال این است در سه سال گذشته که همه ارکان قدرت دست شما بود چه اقدامی برای برداشته شدن تحریم ها کردید؟ نتیجه برای مردم محم است. مردم الان نسبت به گذشته بسیار فقیرتر شده اند. گشت ارشاد را مگر قرار نبود برای مدیران بگذارید اما دختران را در خیابان با بکارگیری نیروهای ویژه دستگیر می کنید حالا دیوار فیزیکی نکشیدید اما دانشگاه ها را جداسازی می کنید ادارات را جدا سازی می کنید.
ناشناس۳۵۲۰۷۵۲۱۴:۳۵:۰۶ ۱۴۰۳/۳/۲۷
در دولتهای اصلاح طلب هاشمی و روحانی قیمت ارز بیش از 10 برابر شد در هیچ دولت دیگری این تراژدی غمناک اتفاق نیفتاد.
ناشناس۳۵۲۰۷۸۱۱۴:۵۴:۱۹ ۱۴۰۳/۳/۲۷
روحانی شما که ارز را ده برابر کرد
ناشناس۳۵۲۰۸۲۳۱۵:۲۵:۵۷ ۱۴۰۳/۳/۲۷
عزیزم حالت خوبه؟
ناشناس۳۵۲۰۶۹۰۱۳:۳۲:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۲۷
روی حجاب و آزادی فردی و قومی، آقای پزشکیان تاکید کرده و موثر خواهد شد. خانم هایی که تنها نگرانی آنها آزادی در حجاب است، به ایشان فقط به همین دلیل رای می دهند.
ناشناس۳۵۲۰۷۵۳۱۴:۳۶:۳۸ ۱۴۰۳/۳/۲۷
پزشکیان در دهه 90 خودش بدنبال گشت ارشاد بود.
ناشناس۳۵۲۰۷۷۹۱۴:۵۳:۵۱ ۱۴۰۳/۳/۲۷
این دروغ و تهمت
ناشناس۳۵۲۰۸۵۲۱۵:۵۴:۰۸ ۱۴۰۳/۳/۲۷
مستندات در سایت مشرق نیوز موجود است دیروز این بحث جزو پر بحث ترین مطالب مشرق بود.
ناشناس۳۵۲۰۷۰۴۱۳:۴۵:۵۱ ۱۴۰۳/۳/۲۷
با دیدن سه سال یکدستی قدرت اصول گرایان دیگر نیازی به هراس افکنی توسط اصلاح طلبان نیست، مردم با چشم خودشان هراس را دیدند
ناشناس۳۵۲۰۷۸۴۱۴:۵۶:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۲۷
نسبت به دوران روحانی، بهشت است و دستشان درد نکند
ناشناس۳۵۲۰۷۰۷۱۳:۴۷:۵۸ ۱۴۰۳/۳/۲۷
بزرگترین شانس دکتر پزشکیان اینه که مردم اوج ناکارمدی و هرج و مرج رو دیدن و حالا می فهمن که باید بیان پای صندوق تا دوباره این وضعیت تکرار نشه. (البته مرحوم رئیسی شخصا انسان سالمی بود که دور و بری های بی صلاحیت و مخربی رو بهش تحمیل کرده بودن ).
ناشناس۳۵۲۰۷۶۲۱۴:۴۵:۱۴ ۱۴۰۳/۳/۲۷
اوج ناکارامدی و هرج مرج در دولت روحانی مشهود بود لذا مردم برای اینکه اون دوران تکرار نشه دیگه تکرار نمی کنند.
ناشناس۳۵۲۰۸۲۰۱۵:۲۳:۵۲ ۱۴۰۳/۳/۲۷
همون روحانی تمام تلاشش رو برای رفع تحریم ها کرد و تا زمان امدن ترامپ موفق بود ایران رو بندهای شورای امنیت خارج کرد .شما چه کردید جز افزایش ؟
ناشناس۳۵۲۰۸۶۲۱۶:۱۰:۳۰ ۱۴۰۳/۳/۲۷
تلاشش بی نتیجه بود زیرا تحریمها بیش از دو برابر و قیمت دلار و طلا و خانه و ماشین بیش از 10 برابر شد و اقتصاد مملکت ته دره رفت.
ناشناس۳۵۲۰۹۷۲۱۹:۲۷:۱۹ ۱۴۰۳/۳/۲۷
دنبال برجام 1 تا 3 و مانند لیبی و عراق و اوکراین اما آمریکا فکر کرد می تواند با فشار بیشتر 2 و 3 را تحمیل کند!
ناشناس۳۵۲۰۸۴۶۱۵:۵۰:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۲۷
متاسفانه در تاریخ ایران پر است از افراط و تفریط و صفر و یک دیدن.از نگاه طرفداران اصلاح طلبان نمره اصول گراها صفر است و نمره خودشان 20. از طرف طرفداران اصولگراها نیز نمره اصلاح طلب ها صفر و نمره خودشان 20. اما در واقعیت نمره هر دو نزدیک به هم و زیر 10 است.
علی کریمی۳۵۲۱۱۶۹۰۸:۴۱:۰۰ ۱۴۰۳/۳/۲۸
واقعا اگر اصلاح طلبان دیگر پایگاه اجتماعی ندارند چرا فعالیت افراد شاخص این جریان به شدت زیر نظر و محدود شده است ؟
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. مسیرهای نامرئی مهاجرت غیرقانونی اتباع بیگانه به ایران

  2. چالش های بازدارندگي هسته ای ایران

  3. پس چرا وزیر شدید؟!

  4. چرا به سلاح اتمی نیاز نداریم؟

  5. کشورهای عربی از جنگ ایران ـ اسرائیل استقبال می‌کنند/ باکو به دنبال بهره‌برداری از چنین شرایطی است

  6. تمرینات بدنسازی جمشید هاشم پور در ۸۰ سالگی

  7. توطئه پنداری یک نقد !

  8. مصائب بنزینی پزشکیان!

  9. ابو موسی یا "بوموسی"

  10. رسانه ملی «برنده» است یا «بازنده»؟

  11. پاسخ عراقچی به اظهارات بایدن در مورد زمان حمله اسرائیل به ایران/ حمله پهپادی حزب‌الله به اقامتگاه نتانیاهو

  12. آسیب ناترازی بنزین؟؛ بزودی به اندازه نابودی کل صنعت پتروشیمی ایران!

  13. اعراب و اتحادیه اروپا بدنبال تعامل دیپلماتیک با ایران

  14. حمله کیهان به همتی درباره فیلترینگ/ هشدار مجدد عراقچی به آمریکا

  15. خبری که دروغگویان را رسوا کرد

  16. کسی حواسش به این جانورهای زخمی هست؟!

  17. در نقد راهبرد پینگ‌پنگی!

  18. پزشکیان:دولتی بدهکار درست کردند بعد می‌گویند مشکل را حل کنید

  19. ماجرای تذکر دفتر رهبر انقلاب به رائفی‌پور/ پشت‌پرده فراخوان‌های ضد امنیتی در تهران/ زمزمه‌هایی درباره استیضاح زاکانی

  20. نقشه شوم صهیونیست‌ها برای کشورگشایی

  21. انتقاد روزنامه اصولگرا از هجمه به دولت درباره ظریف/ دشواری ماموریت رهبری به مخبر

  22. صدور احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از آبان ماه

  23. تغییر راهبردی بزرگ ایران

  24. اعلام رسمی پایان تحریم‌های شورای امنیت

  25. سایه‌روشن‌‌های اظهارات رئیس‌جمهور

پربحث‌های هفته

  1. چالش های بازدارندگي هسته ای ایران

  2. چرا به سلاح اتمی نیاز نداریم؟

  3. توطئه پنداری یک نقد !

  4. ابو موسی یا "بوموسی"

  5. پاسخ عراقچی به اظهارات بایدن در مورد زمان حمله اسرائیل به ایران/ حمله پهپادی حزب‌الله به اقامتگاه نتانیاهو

  6. حمله کیهان به همتی درباره فیلترینگ/ هشدار مجدد عراقچی به آمریکا

  7. در نقد راهبرد پینگ‌پنگی!

  8. پزشکیان:دولتی بدهکار درست کردند بعد می‌گویند مشکل را حل کنید

  9. ماجرای تذکر دفتر رهبر انقلاب به رائفی‌پور/ پشت‌پرده فراخوان‌های ضد امنیتی در تهران/ زمزمه‌هایی درباره استیضاح زاکانی

  10. نقشه شوم صهیونیست‌ها برای کشورگشایی

  11. انتقاد روزنامه اصولگرا از هجمه به دولت درباره ظریف/ دشواری ماموریت رهبری به مخبر

  12. تغییر راهبردی بزرگ ایران

  13. تصاویری از حضور ظریف با عینک و کلاه و ماسک در مراسم تشییع شهید نیلفروشان/ معاون راهبردی رئیس جمهوری چرا با پوشش ناشناس به مراسم رفت؟

  14. مرگ نمادین نتانیاهو و حیات نمادین سنوار

  15. محسن رضایی: مهیای نبردیم

  16. ظریف:‌کُت تن مردم است / مردم از کارنامه ما راضی نیستند

  17. ایران در جزیره بوموسی خانه می سازد

  18. ظریف: به‌زور هم شده باید به تحمل یکدیگر عادت کنیم

  19. پزشکیان : تا آخر روی حرف هایی که زده ایم، هستیم ؛ فیلترینگ برداشته می شود

  20. ادعای بادامچیان درباره پایان حصر موسوی و کروبی

  21. حماسه سنوار

  22. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نباید در برابر تحریم‌ها منفعل بود/ وضعیت امروز مهدی نصیری، نتیجه افراط او در گذشته است

  23. شبکه صهیونیستی: آخر خط ما برهنگی است نه فقط مخالفت با الزام حجاب

  24. دور ایران چه خبر است؟ 

  25. رسانه آمریکایی: موشک کم داریم و حریف ایران نیستیم

آخرین عناوین