دومین گزارش ابعاد و علل سانحه بالگرد رئیس‌جمهور منتشر شد/ گزینه انفجار خرابکارانه در بالگرد رئیس جمهور منتفی است

  4030309125 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

    دومین گزارش هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه منتشر شد.

دومین گزارش ابعاد و علل سانحه بالگرد رئیس‌جمهور منتشر شد/ گزینه انفجار خرابکارانه در بالگرد رئیس جمهور منتفی است

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مرکز ارتباطات ستادکل نیروهای مسلح دومین گزارش هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه را به شرح زیر منتشر کرد:

بیشتر بخوانیدگزارش اول از حادثه بالگرد رئیس جمهور
1.گزارش هواشناسی در 30 اردیبهشت هوای حاضر و پیش‌بینی فرودگاه تبریز (مبداء) تا مقصد اول و دوم گروه پروازی (پل آغبند و سد قیز‌قلعه‌سی) تا ساعت 08.50 صبح مساعد و متناسب با شرایط پرواز با دید بوده است. اما هوای مسیر برگشت با دریافت آخرین اسناد دریافتی و اظهارات خلبانان و سرنشینان 2 بالگرد دیگر نیاز به بررسی بیشتر دارد.

2. بخش اعظمی از اسناد، سوابق و مدارک مرتبط با تعمیر و نگهداری بالگرد سانحه‌دیده بررسی دقیق شد و اشکالی که به لحاظ تعمیرات و نگهداری بتواند در وقوع سانحه موثر باشد مشاهده نشد.

3. ظرفیت بالگرد از جهت تعداد سرنشین و تجهیزات، متناسب با حداکثر وزن استاندارد بالگرد در شروع پرواز و به هنگام برخواستن از مبداء تا مقصد و مسیر برگشت در حد مجاز رعایت شده است.

4. بر اساس پیاده‌سازی مکالمات ضبط‌شده بین خلبانان گروه پروازی، آخرین تماس با خلبانان بالگرد سانحه‌دیده تا زمان وقوع حادثه و پاسخ‌ندادن آن‌ها 69 ثانیه طول کشیده است و هیچ گونه اعلامی مبنی بر وضعیت اضطراری ضبط نشده است. (زمان تقریبی اعلام شده (حدود 1.5 دقیقه) در گزارش اوّل با پیاده سازی نوار ضبط شده در بالگرد MIL-17، 69 ثانیه تأیید می‌شود.)

5. با توجه به نمونه‌برداری و آزمایشات صورت‌گرفته از بقایا و قطعات بالگرد و نحوه‌ٔ پراکندگی آن‌ها و فواصل اجزای جداشده از بدنه‌ٔ اصلی، وقوع انفجار ناشی از خرابکاری در جریان پرواز و لحظات قبل از برخورد به دامنه ارتفاعات منتفی است.

6. در طول مدت مأموریت و تا 69 ثانیه قبل از وقوع سانحه، تماس روی فرکانس‌های مشخص شده با بالگرد سانحه‌دیده برقرار بوده و آخرین تماس و پیام نیز توسط فرمانده گروه پروازی (شهید مصطفوی) صورت گرفته لذا هرگونه بروز اختلال در سامانه ارتباطی و یا تداخل فرکانسی منتفی است. (ارتباط بین 2 فروند بالگرد دیگر کماکان تا فرود در معدن مس سون‌گون ادامه داشته است.)

7. برابر گزارش کارشناسان تخصصی آثاری ناشی از اقدامات جنگ الکترونیک بر روی بالگرد سانحه دیده مشاهده نشده است.

تا زمان کشف علت اصلی سانحه، بررسی آزمایشات و تجزیه و تحلیل داده‌ها ادامه می‌یابد و نتایج اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۰۳۶۵۸۲۰:۲۳:۲۳ ۱۴۰۳/۳/۹
موضوع از حیث خرابکاری از نوعی مانند شل کردن قسمتی از تجهیزات که به مرور زمان باعث از دست دادن تعادل و کنترل بالگرد توسط خلبان شود را نیز بررسی نمایید
ناشناس۳۵۰۳۶۵۹۲۰:۲۴:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۹
لطفا این موضوع را شفاف بیان کنید بالگرد سقوط کرده و یادر حین پرواز به کوه و جنگل برخورد کرده
ناشناس۳۵۰۳۶۷۵۲۰:۴۶:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۹
خلبان شهید که فرماندهی تیم پرواز را به عهده داشت به ۲ بالگرد دیگه اعلام میکنه بریم بالای ابرها .. چطوریه که اون ۲ تا میرن بالا ولی خودش نرفته و خورده به کوه؟
ناشناس۳۵۰۳۶۸۰۲۰:۵۱:۲۲ ۱۴۰۳/۳/۹
آیا بالگرد رییس جمهور نباید جعبه سیاه داشته باشد
ناشناس۳۵۰۳۶۹۰۲۱:۰۲:۲۷ ۱۴۰۳/۳/۹
سقوط از حیث حمله لیزری نیز بررسی شود
ناشناس۳۵۰۳۷۱۲۲۱:۲۸:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۹
اگه هلیکوپتر ای اسکورت فقط یه دقیقه با هلیکوپتر اصلی فاصله داشتن چرا واسه پیدا کردن مختصات محل حادثه از پهباد و ...استفاده شد و اونقدر طول کشید؟؟؟
ناشناس۳۵۰۳۷۳۲۲۱:۴۶:۰۵ ۱۴۰۳/۳/۹
بالگرد افتاده یا برخورد کرده
ناشناس۳۵۰۳۷۵۴۲۲:۱۳:۱۷ ۱۴۰۳/۳/۹
اولا سازمان هواشناسی کشوری از روز قبل وضعیت نارنجی آب و هوایی اعلام کرده بود و ملاک پرواز در کمیته بحران وضعیت اعلامی از متولی آن یعنی سازمان هواشناسی است ،ثانیا چه ضرورتی داشت که در این شرایط پر مخاطره پرواز بالگرد انجام شود آنهم پرواز بالگرد ریاست جمهور نه یک فرد عادی ، ،در این ارتباط به مصاحبه آقای احمد علیرضابیگی»، نماینده تبریز در مجلس و استاندار اسبق آذربایجان شرقی اشاره میشود برایم مبهم است که چرا فاصله میان تبریز تا سد قیز قلعه سی را که فاصله کمی دارند، با هلیکوپتر طی کردند؟» او افزود:«چرا پرواز در فرودگاه پارس‌آباد فرود نیامد که با محل برگزاری مراسم فاصله ۲۰ تا ۲۵ دقیقه‌ای دارد؟ کمااینکه سد خداآفرین که در دوره مسئولیت من در سال ۹۰ افتتاح شد، هواپیمای آقای معاون اول در فرودگاه پارس آباد نشست. علیرضابیگی همچنین گفته است :«اما اینکه چرا تصمیم گرفتند این فاصله را با بالگرد طی کنند را نمی‌دانم. آن هم در شرایطی که وضعیت آب و هوایی نارنجی اعلام شده است و اصلا به صرفه نیست این مسیر با بالگرد طی شود...ثالثا در فیلم های موجود لحظه بازگشت کاملا برخلاف اظهارات برخی کاملا هوا نامساعد و ابری است .اجازه مجوز به هلیکوپتر ریاست جمهوری بخصوص در بازگشت که در کوه ها در مه غلیظ پرواز می کرده، قوانین ایمنی را به شدت نقض کرده است.در مه، به ویژه در مناطق کوهستانی، پرواز با هر هلیکوپتری طبق اسناد هوانوردی ممنوع است، اما اگر خلبان هلیکوپتر خود را در مه دیده، باید فوراً این منطقه را ترک می کرده است ،مه در ارتفاع بالا اتفاق نمی افتد بلکه در ارتفاع حداکثر 300 متری اتفاق می افتد؛ خب خلبانان آن هلیکوپتر باید این ارتفاع را می شکسته و بالای ابرها می رفته است؛ موتور آن هلیکوپترها بسیار قدرتمند بوده و می توانسته این کار را انجام دهد؛ اما ظاهراً شرایط فنی بالگرد یا موارد دیگر محتمل قابل بررسی اجازه این کار را از خلبانان سلب کرده رابعاً چرا در مسیر بازگشت از خودرو استفاده نشده خامسا ذکر شده هیچ اختلال الکترونیک انجام نشده چطور این مورد را میتوانید ثابت کنید اگر به این راحتی اختلال و یا هک قابل تشخیص بود که جنگ الکترونیک مفهوم پیدا نمی‌کرد، سادسا ذکر شده هیچ انفجار یا خرابکاری نبوده ،از طرفی آقای اسماعیلی تاکید می‌کند: «نه صدای انفجار شنیدیم و نه دودی مشاهده شد» و مضافا اظهارات آقای اصغر عباسقلی‌زاده»، فرمانده سپاه «عاشورا» تبریز نیز گفته بود: «حدود ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه امروز آیت‌الله آل‌هاشم تماس گرفت و گفت ما سانحه دیدیم، کمک برسانید.» او بدون اشاره به نام افراد می‌گوید: «از نقاط امیدوارکننده موضوع این بوده که هم با یکی از سرنشینان بالگرد و هم با عزیزان کادر پرواز ارتباط برقرار شده و این نشان می‌دهد که میزان سختی حادثه بالا نبوده، چون دو تن از عزیزانی که در بالگرد بودند، در چند نوبت با عزیزان‌مان ارتباط برقرار کردند ضمنا اخیرا مکالمه وزیر نیرو با آقای آقای آل هاشم پخش شده و ضمنا عنوان شد آقای آل هاشم میگویند «صدای آمبولانس میآید» و اینکه چرا بدون ن شنیدن صدای انفجار تمام جنازه ها سوخته بجز جناب ال هاشم که روی صورت اثرات کبودی داشتند سوخته بود و اما خبرنگار «سی‌ان‌ان» ترکیه در گزارش خود توضیحاتی از بدنه بالگرد پس از بازدید منطقه داد و عنوان کرد هلی‌کوپتر بزرگی بود، بدنه و کابین از هم جدا شده بودند و قسمت دم هلی‌کوپتر سالم باقی مانده بود.  اما او تاکید می‌کند که در بقایای بالگرد، سوختگی شدید یا انفجار وجود نداشت و برخی قطعات متلاشی نشده و ضمنا صحبت از ۹ پیکر میکند...ضمنا چرا با وجود بالگردهای روسی جدید که عنوان شد دو فروند اسکورت همراه بالگرد ریاست جمهور روسی بوده و جدید برای ریاست جمهور از بالگرد پر حادثه با ۲۱۲ که امکانات پرداز در شرایط مه را ندارد و صرفا به دید خلبان نامی است آنهم بالگرد ۴۶ ساله و مستهلک ،صمنا انواع جدید تر این بالگرد در کشور بوده چرا آن استفاده نشده ،بل ۲۱۲ حتی مدل های جدید آن اصلا بالگرد پر حادثه می‌باشد...هنوز با وجود تماس‌های متعدد و قابلیت شناسایی موقعیت توسط سیستم های موبایل چرا ۱۷ ساعت طول کشید که امداد رسانی شود ضمنا چرا از امکانات بسیج روستاهای آن منطقه که بسیار نزدیک به موقعیت بوده استفاده نشده روستاها بسیار نزدیک به یکدیکر هستند ..‌‌مردم‌منتظر پاسخ قانع کننده هستند ...
ناشناس۳۵۰۳۷۶۹۲۲:۳۲:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۹
اولا سازمان هواشناسی کشوری از روز قبل وضعیت نارنجی آب و هوایی اعلام کرده بود و ملاک پرواز در کمیته بحران وضعیت اعلامی از متولی آن یعنی سازمان هواشناسی است و چطور فقط بالگرد ریاست جمهور فقط بقول شما تحت تاثیر این هوا قرار میگیرد ،ثانیا چه ضرورتی داشت که در این شرایط پر مخاطره پرواز بالگرد انجام شود آنهم پرواز بالگرد ریاست جمهور نه یک فرد عادی ،در این ارتباط به مصاحبه آقای احمد علیرضابیگی»، نماینده تبریز در مجلس و استاندار اسبق آذربایجان شرقی اشاره میشود برایم مبهم است که چرا فاصله میان تبریز تا سد قیز قلعه سی را که فاصله کمی دارند، با هلیکوپتر طی کردند؟» او افزود:«چرا پرواز در فرودگاه پارس‌آباد فرود نیامد که با محل برگزاری مراسم فاصله ۲۰ تا ۲۵ دقیقه‌ای دارد؟ کمااینکه سد خداآفرین که در دوره مسئولیت من در سال ۹۰ افتتاح شد، هواپیمای آقای معاون اول در فرودگاه پارس آباد نشست. علیرضابیگی همچنین گفته است :«اما اینکه چرا تصمیم گرفتند این فاصله را با بالگرد طی کنند را نمی‌دانم. آن هم در شرایطی که وضعیت آب و هوایی نارنجی اعلام شده است و اصلا به صرفه نیست این مسیر با بالگرد طی شود...ثالثا در فیلم های موجود لحظه بازگشت کاملا برخلاف اظهارات برخی کاملا هوا نامساعد و ابری است اعطای مجوز به هلیکوپتر ریاست جمهوری بخصوص در بازگشت که در کوه ها در مه غلیظ پرواز می کرده، کاملا ناقص پروتکل های امنیتی پرواز بوده و قوانین ایمنی را به شدت نقض کرده است.در مه، به ویژه در مناطق کوهستانی، پرواز با هر هلیکوپتری طبق اسناد هوانوردی ممنوع است، اما اگر خلبان هلیکوپتر خود را در مه دیده، باید فوراً این منطقه را ترک می کرده است ،مه در ارتفاع بالا اتفاق نمی افتد بلکه در ارتفاع حداکثر 300 متری اتفاق می افتد؛ خب خلبانان آن هلیکوپتر باید این ارتفاع را می شکسته و بالای ابرها می رفته است؛ موتور آن هلیکوپترها بسیار قدرتمند بوده و می توانسته این کار را انجام دهد؛ اما ظاهراً شرایط فنی بالگرد یا موارد دیگر «محتمل قابل بررسی» اجازه این کار را از خلبانان سلب کرده رابعاً چرا در مسیر بازگشت از خودرو استفاده نشده خامسا ذکر شده هیچ اختلال الکترونیک انجام نشده چطور این مورد را میتوانید ثابت کنید اگر به این راحتی اختلال و یا هک قابل تشخیص بود که جنگ الکترونیک مفهوم پیدا نمی‌کرد، سادسا ذکر شده هیچ انفجار یا خرابکاری پیش از سقوط و یا پس از فرود اضطراری بالگرد نبوده که این مورد با اظهارات سرنشینان دو بالگرد دیگر من جمله اظهارات آقای اسماعیلی که تاکید می‌کند: «نه صدای انفجار شنیدیم و نه دودی مشاهده شد» و مضافا اظهارات آقای اصغر عباسقلی‌زاده»، فرمانده سپاه «عاشورا» تبریز نیز گفته بود: «حدود ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه امروز آیت‌الله آل‌هاشم تماس گرفت و گفت ما سانحه دیدیم، کمک برسانید.» او بدون اشاره به نام افراد می‌گوید: «از نقاط امیدوارکننده موضوع این بوده که هم با یکی از سرنشینان بالگرد و هم با عزیزان کادر پرواز ارتباط برقرار شده و این نشان می‌دهد که میزان سختی حادثه بالا نبوده، چون دو تن از عزیزانی که در بالگرد بودند، در چند نوبت با عزیزان‌مان ارتباط برقرار کردند ضمنا اخیرا مکالمه وزیر نیرو با آقای آقای آل هاشم پخش شده و ضمنا عنوان شد آقای آل هاشم میگویند «صدای آمبولانس میآید» و اینکه چرا بدون ن شنیدن صدای انفجار تمام جنازه ها سوخته بجز جناب ال هاشم که روی صورت اثرات کبودی داشتند سوخته بود و اینکه گوشی خلبان دست آقای آل هاشم چه می‌کرده و از طرفی خبرنگار «سی‌ان‌ان» ترکیه در گزارش خود توضیحاتی از بدنه بالگرد پس از بازدید منطقه داد و عنوان کرد هلی‌کوپتر بزرگی بود، بدنه و کابین از هم جدا شده بودند و قسمت دم هلی‌کوپتر سالم باقی مانده بود.  اما او تاکید می‌کند که در بقایای بالگرد، سوختگی شدید یا انفجار وجود نداشت و برخی قطعات متلاشی نشده و ضمنا صحبت از ۹ پیکر میکند و بعد از سانحه صحبت از ۸ پیکر میشود ...ضمنا چرا با وجود بالگردهای روسی جدید که عنوان شد دو فروند اسکورت همراه بالگرد ریاست جمهور روسی و جدید بوده و چرا برای ریاست جمهور از بالگرد پر حادثه بل ۲۱۲ که امکانات پرواز در شرایط مه را ندارد و صرفا به دید خلبان متکی است آنهم بالگرد ۴۶ ساله و مستهلک و با امکان بروز سانحه بسیار استفاده میشود ،انهم با وجود آنکه انواع جدید تر و بروزتر این بالگرد در کشور بوده چرا آن مدل قدیمی استفاده شده ،بل ۲۱۲ حتی مدل های جدید آن اصلا بالگرد پر حادثه می‌باشد...چرا با وجود تماس‌های متعدد سرنشینان بالگرد سانحه دیده و دور زدن بالگردهای اسکورت در منطقه سانحه که موقعیت را کاملا ثبت کردند و قابلیت شناسایی موقعیت توسط سیستم های موبایل سرنشینان حادثه دیده و تماس های آنان چرا ۱۷ ساعت طول کشید که امداد رسانی شود ضمنا چرا از امکانات بسیج روستاهای آن منطقه که بسیار نزدیک به موقعیت بوده استفاده نشده روستاها بسیار نزدیک به یکدیکر هستند ..‌‌مردم‌منتظر پاسخ قانع کننده علمی و کارشناسی هستند نه کلی گویی ...
ناشناس۳۵۰۳۷۷۱۲۲:۳۳:۴۹ ۱۴۰۳/۳/۹
خلبان بالگرد ظرف چند ثانیه پس از ورود به ابر متوجه تغییر وضعیت بالگرد ونامتعادل شدن بالگرد به چپ یا راست نشده وقتی متوجه شده که کنترل دوباره وسیله ناممکن شده وبالگر باسرعت زیاد به طرف زمین سقوط وبه صورت واژگون با ارتفاع برخورد کرده واین فقط ۱۵ ثانیه طول کشیده وخلبان فرصتی برای تماس نداشته
ناشناس۳۵۰۳۸۰۳۲۳:۱۷:۵۸ ۱۴۰۳/۳/۹
اما هوای مسیر برگشت با دریافت آخرین اسناد دریافتی و اظهارات خلبانان و سرنشینان 2 بالگرد دیگر نیاز به بررسی بیشتر دارد.!!!
ناشناس۳۵۰۴۱۶۰۱۲:۴۳:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۱۰
اتفاقا باید رسیدگی به سانحه رییس جمهور فقید تا مشخص شدن مقصران کش پیدا کند نه آنکه کش پیدا نکند
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  5. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  6. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  7. آشی که نباید خیلی شور شود!

  8. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  9. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  10. سخت است آقای پزشکیان ...

  11. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  12. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

  13. یک شاخص برای انتخاب اعضای کابینه جدید

  14. دو برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم

  15. پورمحمدی محتمل‌ترین گزینه برای وزارت کشور دولت پزشکیان

  16. رهبر انقلاب: موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است

  17. تمجید ضرغامی از عملکرد مخبر/ انتقاد شریعتمداری از شورای راهبری پزشکیان

  18. چینش کابینه؛ سهل اما ممتنع !

  19. نظر حدادعادل درباره تعامل اصولگرایان با پزشکیان/ توضیحات قوه قضائیه درباره محکومیت وزیر سابق کشاورزی

  20. مخبر: پس از جلسه با رهبری، دید دیگری پیدا کردم و مدیر دیگری شدم

  21. پزشکیان: حساب مردم شریفی که به هر دلیلی ناراضی هستند، از دشمنان و بددلان جداست

  22. نظرات برگزیده مخاطبان الف: توهین از جانب هر گروه سیاسی محکوم است/ ظریف قانون اقدام راهبردی را قانون کشور می‌داند/ باید به پزشکیان فرصت داد

  23. تکذیب تماس شمخانی با فرمانده سابق سپاه  

  24. کواکبیان؛ روحانیِ حامی سعید جلیلی را به مناظره طلبید /در هر زمان و هر مکان!

  25. صدور کیفرخواست برای علی اکبر رائفی‌پور/ تحقیقات در مورد موسسه «مصاف» ادامه دارد

آخرین عناوین