بهترین سن اقدام برای ارتودنسی کودک و عواقب بی توجهی به آن در بزرگسالی

گزارش بازرگانی، 283958،   4030203061

کودکان بسیاری با مشکلاتی نظیر جلو بودن دندان‌ها، عقب بودن فک پایین و یا کج بودن دندان‌ها رو به رو هستند. این مشکلات باعث می‌شود کودک هنگام جویدن غذا و حتی صحبت کردن قدرت کافی نداشته باشند. اگر کودک شما هم با این مشکلات مواجه است بهتر است به فکر درمان و اقدام جدی باشید. اگر دندان های کودک جلو یا عقب‌تر آمده باشدُ نشان از وجود مشکل در فک است و می‌بایست برای ارتودنسی اقدام شود تا کودک در بزرگ‌سالی با مشکلاتی مانند کمبود اعتماد به نفس یا مشکل در تلفظ لغات نداشته باشد. ارتودنسی یکی از بهترین راه‌های درمان مشکلات فک و دندان کودکان محسوب می‌شود. اما همواره این نگرانی وجود دارد که بهترین دکتر ارتودنسی را چگونه انتخاب کنیم و پیامد ناشی از بی توجهی به مشکل کودک در بزرگسالی چیست؟ وما در این نوشتار تمام چیزهایی که باید راجع به ارتودنسی کودک بدانید را شرح داده‌ایم!

از کجا بفهمم کودکم به ارتودنسی (سیم کشی دندان) نیاز دارد؟

فهمیدن اینکه چه کودکی به ارتودنسی دندان نیاز دارد، کار آسانی است. این کودکان نشانه هایی دارند که آن‌ها را از سایر هم سن و سالانشان متمایز می‌کند. اگر بیشتر به آن ها دقت کنید می‌بینید که این کودکان با مشکلات زیر رو به هستند:

  • جلو بودن دندان فک بالا

جلو بودن دندان فک بالا که به عنوان اوربایت مشهور هست باعث می‌شود، کودک نتواند به درستی کلمات را بیان کند و یا با گفتن برخی از حروف مشکل داشته باشد.

  • وجود فاصله میان دندان‌های بالا و پایین

وجود فاصله میان دندان‌های بالا و پایین که به اصطلاح اپن بایت خوانده می‌شود، باعث می‌شود، دندان‌های بالا و پایین حتی در حالت بسته هم فاصله داشته باشد. وجود این مورد در کودک باعث بروز علائمی چون خوب نجویدن غذا، باز ماندن دهان هنگام خواب و حتی مشکل در تلفظ کلمات مختلف شود.

  • جلو بودن دندان‌های فک پایین

جلو بودن دندان‌های فک پایین نسبت به دندان‌های فک بالا در اصطلاح دندانپزشکی اندربایت خوانده می‌شود و اغلب باعث وجود مشکل در جویدن غذا می‌شود.

نتایج موفقیت آمیز بهترین دکتر ارتودنسی کودکان

برای مراجعه به بهترین دکتر ارتودنسی نیاز است، ابتدا از مهارت‌ها و تجربه دندانپزشک اطمینان داشته باشید و نظرات و دیدگاه بیماران قبلی را به دقت بخوانید. این عوامل به شما کمک می‌کند پزشک را بیشتر بشناسید و با اطمینان بیشتری به وی مراجعه کنید. علاوه بر این کودک با این پزشک راحت‌تر خواهد بود و احساس ترس را تجربه نمی‌کند. از جمله ویژگی‌های بهترین دکتر ارتودنسی کودک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن تجربه و مهارت کافی
  • تشخیص درست

کودک من نیاز به ارتودنسی دارد! می‌توانم به دندانپزشک عمومی مراجعه کنم؟

اغلب والدین تصور می‌کنند که هر دکتر دندانپزشکی می‌تواند کار دکتر ارتودنسی را انجام بدهد. اما این دیدگاه کاملا اشتباه است و در صورت مراجعه به پزشک عمومی به جای دکتر متخصص ارتودنسی ممکن است خسارات جبران ناپذیری به وجود آید. پزشک عمومی دندانپزشک صرفا درمان‌های ساده با پلاک متحرک را انجام می‌دهد، در حالی که ارتودنتیست‌ها که از تخصص و مهارت بیشتری برخوردار هستند، متخصص رشد صورت و دندان هستند. ارتودنتیست‌ها می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های تخصصی ناهنجاری‌های صورت و فک کودک را درمان کنند.

بهترین سن برای ارتودنسی دندان کودکان چقدر است؟

مادران به رشد کودکان اهمیت می‌دهند و همیشه دوست دارند که کودکانی زیبارو بدون هیچ گونه مشکل پرورش دهند و در صورت بروز مشکلاتی در فک و دهان در صدد رفع آن بر می‌آیند. لذا به محض اینکه از وجود مشکل در دندان و فک کودک مطمئن شدید، نیاز است که سن کودک را هم مورد ارزیابی قرار دهید.

بسیاری از ارتودنتیست‌ها توصیه می‌کنند که بهترین سن برای مراجعه به ارتودنسی سن 7 سال است، چرا که دندان‌های شیری به قوت خود باقی هستند و دندان‌های دائمی هنوز رشد نکرده است. بنابراین با مراجعه زود هنگام می‌توان به نتایج بهتری دست یافت. اما برخی بر این باور هستند که بهترین سن ارتودنسی کودکان 10 الی 14 سال است. آنچه در ویکی دندان پیشنهاد می‌شود، مراجعه و معاینه تخصصی توسط ارتودنتیست است.

کدام نوع ارتودنسی برای کودکم مناسب است؟

بخشی از نگرانی‌های مادران مربوط به ارتودنسی کودک است. اینکه چه نوع ارتودنسی برای کودکتان مناسب است و مراقبت‌های پس از آن و قبل از آن شامل چه مواردی می‌شود؟ هزینه ارتودنسی کودک چقدر است؟ این موارد مهم‌ترین سوالاتی هستند که ذهن شما را به خود مشغول می‌کند.اما با دانستن اطلاعات بیشتر و شناخت انواع ارتودنسی کودک این نگرانی از بین خواهد رفت. ارتودنسی کودک شامل بخش‌های زیر می‌شود:

  • ارتودنسی ثابت دو فک
  • ارتودنسی ثابت یک فک
  • ارتودنسی ثابت دو فک با مشکلات ریتینر
  • ارتودنسی ثابت نیم فک
  • ارتودنسی نامرئی
  • ارتودنسی متحرک یک فک
  • وسیع کننده کام
  • ارتودنسی ثابت دو فک با دندان نهفته

پس از معاینه کودک توسط متخصص ارتودنتیست، نوع ارتودنسی که مناسب کودک شماست برطرف خواهد شد. دقت داشته باشید که از این میان ارتودنسی نامرئی یا الاینر شفاف بیشترین هزینه را دارد و کمترین هزینه مربوط به ارتودنسی متحرک یک فک است.

بی توجهی به مشکل ارتودنسی کودک چه پیامدهایی در بزرگ‌سالی دارد؟

در صورتیکه والدین به مشکل فک و دندان کودک بی توجهی کنند، کودک در بزرگسالی با مشکلات زیادی مواجه می‌شود. این مشکلات شامل موارد زیر است:

  • کاهش اعتماد به نفس در برقراری ارتباط
  • عدم تلفظ صحیح کلمات
  • ایجاد خر و پف
  • ساییده شدن دندان‌ها
  • ایجاد درد در گردن و فک
  • تداخل در انجام‌ کارهای روزمره
  • افزایش سن و طولانی شدن دوره درمان

اما با توجه به پیشبرد علم و قدرت پزشکان ایرانی، جای نا امیدی وجود ندارد و حتی در بزرگسالی می‌توانید برای ارتودنسی اقدام نمایید. ارتودنسی بزرگسالان به دلایل مختلفی انجام می‌شود که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ازدحام دندان‌ها و کراودینگ
  • ایجاد طرح لبخند
  • درمان انحرافات عرضی یا کراس بایت
  • درمان انحرافات عمودی
  • درمان انحرافات قدامی

با توجه به اینکه ارتودنسی با اهداف مختلف انجام می‌شود و انواع مختلفی دارد، هزینه ارتودنسی بزرگسالان در مقایسه با هزینه ارتودنسی کودکان کاملا متفاوت است.

معرفی انواع ارتودنسی‌هایی که اخیرا در ایران انجام می‌شود

از متداول‌ترین انواع ارتودنسی می‌توان به ارتودنسی‌های لینگوال، شفاف، نامرئی و متحرک اشاره کرد. هزینه هر یک از این موارد برای کودکان و بزرگسالان متفاوت و انتخاب استفاده از آن با مطابق با نظر پزشک انجام می‌شود:

  • ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال یکی از انواع ارتودنسی بزرگسالان است که تجهیزات درمانی دقیقا پشت دندان نصب شده و به عنوان ارتودنسی پشت دندان شناخته می‌شود. هزینه این نوع ارتودنسی به ازای فک بالا، پایین و حتی پیچیدگی مشکل دندانی متفاوت خواهد بود.

  • ارتودنسی شفاف

ارتودنسی شفاف که به عنوان ارتودنسی نامرئی لینگوال خوانده می‌شود برای هر فک به صورت جدا، اجرا می‌شود. الاینرهای شفاف در واقع پلاک‌هایی هستند که برای هر بیمار به صورت اختصاصی ایجاد می‌شود. هزینه این نوع ارتودنسی بسته به نوع ارتودنسی دارد که شامل 3 نوع زیر است:

ارتودنسی شفاف با الاینر شفاف و متحرک

ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی

ارتودنسی با براکت‌های شفاف و همرنگ دندان

  • ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک به وضعیت فک، نحوه قرار گیری دندان‌های بیمار، سن بیمار و نوع ارتودنسی بستگی دارد. ارتودنسی متحرک انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر است:

  • ارتودنسی نامرئی فک بالا لینگوال
  • ارتودنسی نامرئی سرامیکی فک بالا
  • ارتودنسی فک بالا دیمون
  • ارتودنسی نامرئی فک بالا شفاف

متخصص ارتودنتیست با توجه به وضعیت بیمار بهترین نوع آن را پیشنهاد خواهد داد.

تلگرامفیس‌بوکتوییترلینکدیننسخه‌ی متنی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. من عجله ندارم!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

    4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

    6. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

    7. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

    8. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

    9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

    10. دور باطلی که تمامی ندارد!

    11. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

    14. تضادی عجیب و پر ابهام!

    15. برای این عکس شما تیتر بزنید

    16. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

    17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

    18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

    19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

    20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

    22. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

    23. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    24. سقوط در آغوش پهلوی!

    25. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    آخرین عناوین