از نان شب واجب تر !

حسین علی زاده، گروه فرهنگی الف،   4030120008 ۱۰۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
از نان شب واجب تر !

۱- من هم در کنار دیگر علاقمندان فلسفه و علوم اجتماعی همیشه نسبت به طرح عجولانه برخی آرا و ادعاها از سوی اهل خطابه آن هم در سطح عمومی و از تریبون هایی مانند صدا و سیما با دیده تردید و انتقاد نگاه کرده ام. ایراد دیگر این نوع طرح آرا این است که معمولا این فرصت به افراد خاصی داده می شود نه همه شایستگان و این افراد هم علیرغم تمام فضایل احتمالی دیگری که ممکن است داشته باشند چندان متواضعانه طرح بحث نمی کنند و فی المثل در ابتدای سخنان شان نمی گویند- یا به اندازه کافی تاکید نمی کنند- که: این نتیجه بررسی من است و ممکن است دیگران به آن انتقاداتی داشته باشند.

 تعبیر مهم و درس آموزی در سنت اندیشه دینی ما و حنی عرف کلام عامیانه مان هست که اقتدا به آن بسیار راهگشاست: «الله اعلم»! . چه بسیار بزرگان فکری و دینی ما که در میانه شرح و بسط افکار نغز و عمیق شان چه در تفسیر کلام الهی و چه در سایر فعالیت های فکری با نوشتن و گفتن صادقانه و متحیرانه همین دو کلمه از عجب علمی و بعضی خواطر احتمالی ناپسند براحتی جسته اند . تازه این تقوا و تواضع علمی در زمینه اندیشه های عمیق و دوران ساز بزرگان است و حساب برخی تاملات سریع و سطحی از پیش معلوم است. 

۲- با همه این احوال برخی انتقادات شدید به اظهارات اخیر آقای پناهیان در زمینه ویژگی شخصیتی امام علی (ع)  - سختگیری در عدالت و تعهد شدید به حقیقت و تنهایی ناگزیر حضرتش به واسطه این ویژگی و « دافعه» ای که این رفتار برای طمع ورزان و آلودگان و قدرت طلبان ظاهرالصلاح ایجاد می کرد-، قابل درک نیست. 
با مراجعه  به فیلم این گفتگو کاملا معلوم است که گوینده، تعبیر « گوشت تلخ» را از زبان همان متوقعان و زیاده خواهان مطرح می کند نه اینکه این ویژگی را از زبان خود به آن حضرت اطلاق کند. مگر این حقیقت را که مجری برنامه نیز به درستی در توضیح تعبیر پناهیان به آن اشاره کرد، بارها در فضایل امیر مومنان نشنیده ایم که او شهید شدت عدلش شد؟!. حتی اگر پناهیان در این باره توضیح هم نمی داد معنا و مراد این بخش از اظهاراتش به اندازه کافی معلوم بود. 

در سلسله مباحث سخنران مشهور ما چه امسال و چه در ماه رمضان سال گذشته  موارد قابل انتقادی وجود دارد که کمتر کسی به آن معترض شد. شاید به این دلیل که چندان جنجال برانگیز نبوده اند، مانند نسبت دین و اخلاق یا برخورد قرآن با یهودیت، یا نسبت حسادت دادن به نقد یکی از عالمان دینی درگذشته از رهبر انقلاب. این واقعیت نشان می دهد که ترازوی وزن کشی در اغلب نقد و انتقادها چندان دقیق نیست و حتی این احتمال هم هست که برخی بزرگان بدون شنیدن تمام و کمال اظهارات پناهیان و صرفا از روی عاطفه دینی متعرض بخشی از این سخنان شده باشند. 

برای نقد اظهارات کسی باید تمام سخن او را شنید و حتی چنانکه شیوه برخی پهلوانان ( هم در سنت فکر دینی ما و هم در منطق و معرفت شناسی مدرن) است اشکالات مدعی را در بیان و صورت بندی ادعا اصلاح کرد و سپس به نقد آن پرداخت نه آنکه از قضا دست روی ادعاهای درست او گذاشت.  این شیوه برخورد حتی درباره کسانی که معمولا اظهارت شان چندان از شانیت علمی برخوردار و افراد مشهوری هم نیستند باید رعایت شود. 

متاسفانه در جامعه ما فرهنگ نقد و روش شناسی و منطق در طرح مباحث و تحلیل آن جایی ندارد و نه در مدارس و دانشگاه ها و نه در رسانه ها چندان به آموزش آن اهتمامی دیده نمی شود در حالی که با گسترش حیرت انگیز شبکه های اجتماعی که هر کدام به منزله یک رسانه نافذ و اثرگذار ظاهر شده اند توجه و فرهنگ سازی در این زمینه گاه از نان شب هم واجب تر است چون « حیات» فکری سالم جامعه به آن وابسته است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۴۸۲۳۰۰۳:۱۴:۳۹ ۱۴۰۳/۱/۲۰
می گوید من از زبان حسودان گفتم علی علیه السلام فلان است، خب اگر حسودان ناسزای زشتی بگویند تو مجازی آن را در یک برنامه تلویزیونی بر زبان اوری ؟
ناشناس۳۴۴۸۴۸۶۱۰:۰۲:۲۱ ۱۴۰۳/۱/۲۰
بیان خوب ،خوب است اما سواد وتخصص موضوع دیگری است
ناشناس۳۴۴۸۶۷۷۱۲:۵۷:۳۶ ۱۴۰۳/۱/۲۰
سواد خوبه ، عقل خوبتره
مهران۳۴۴۸۵۸۳۱۱:۴۳:۳۱ ۱۴۰۳/۱/۲۰
بدتر از این حرفا رو به پیامبر نسبت دادن و بیان می‌شود برای آگاهی مردم. به عنوان مثال به پیامبر میگفتن دیوانه آیا نباید بیان شود یا در موردی وقتی شخصی به مادر امام معصوم توهین ناشایستی کرد اما امام با شیوه برخوردش اون فرد رو‌متنبه کرد آیا بیان نمی شود؟ آن فرد چه نسبتی به مادر امام معصوم داد ؟ یا در مورد امام حسن آیا بیان نمیشود که به امام حسن میگفتن خوار کننده مومنین آیا برای بیان مظلومیت امام حسن این قضیه بیان نمیشود ؟ نکنه باید یه جوری نشون داده بشه که همه عاشق معصومین بودن ؟ نه خیر وقتی این واقعیت ها بیان نشود مردم بدتر سوال پیش میاد پس چرا معصومین با این همه خوبی اما مورد قبول مردم زمان خویش نبودن
ناشناس۳۴۴۸۹۳۴۱۷:۱۳:۴۷ ۱۴۰۳/۱/۲۰
شما لازمه یک بار دیگه دقیق سخنان ایشان را گوش کنید
ناشناس۳۴۴۹۲۴۴۲۲:۳۶:۱۵ ۱۴۰۳/۱/۲۰
این چه حرفی است تو می زنی این روحانی چرا باید این حرفها را بزند
ناشناس۳۴۴۸۶۶۲۱۲:۴۷:۲۹ ۱۴۰۳/۱/۲۰
یک سوال کلیدی این است که چرا ایشان چنین تریبونی دارد.
ناشناس۳۴۴۸۷۴۴۱۴:۲۲:۱۳ ۱۴۰۳/۱/۲۰
تو که مثل من هیچکاره‌ای تریبون و قلم داری چرا یه عالم و مبلغ و کارشناس فقهی و دینی نباید داشته باشه؟
ناشناس۳۴۴۸۲۳۲۰۳:۲۲:۰۴ ۱۴۰۳/۱/۲۰
یکی از حربه های دشمنان دین عرفی کردن جایگاه رسول خدا و اهلبیت است،تا آنها را از جایگاه ویژه و منتخب الهی پایین آورده و در ردیف آدمهای عادی جلو دهند، مثلا شرق شناسان غربی تماما محمد(ص)را پیامبر اسلام خطاب می کنند نه پیامبر خدا!در حالیکه قرآن او را رسول الله می نامد، حرفهای این شیخ جاهل خود عالم بین خواسته یا ناخواسته در راستای همان تئوری های دشمنان است،
ناشناس۳۴۴۸۶۰۴۱۲:۰۲:۳۰ ۱۴۰۳/۱/۲۰
حرفهای حجت الاسلام پناهیان در مورد عدالت حضرت علی(ع) و حسادت و دشمنی حسودان با اون حضرت کاملا صحیح بود تنها اشتباه ایشان این بود از یک واژه غلط استفاده کردند.
ناشناس۳۴۴۸۶۰۷۱۲:۰۴:۲۴ ۱۴۰۳/۱/۲۰
انتظار نمی رود شما با علم زبان شناسی آشنا باشید. ولی بد نبود یک جستجویی می کردید تا متوجه شوید حضرت عیسی و حضرت موسی نیز در زبان آکادمیک پیامبر دین نامیده می شوند، اگر در فیلم می بینید کشیش به حضرت عیسی می گوید پسر خدا، آن نوشته سرگرم کننده یک فیلنامه نویس است نه یک نوشته آکادمیک. لطفی به خودتان بکنید و دانشمندان و متفکران و پژوهش گران را با سلاح جنگی سیاست مداران اشتباه نگیرید!
ناشناس۳۴۴۸۷۵۳۱۴:۳۶:۲۲ ۱۴۰۳/۱/۲۰
اگر یک برنامه از صحبتهای سحر ماه رمضان آقای پناهیان درباره حسادت را دیده بودی کمی در بروز این حسادت دقت بیشتری می‌کردی الله اعلم‌.
ناشناس۳۴۴۹۴۲۶۰۴:۲۵:۴۱ ۱۴۰۳/۱/۲۱
اولا ایشان هیچ توهینی به ساحت مقدس رسول الله وامیرالمومنین نکردن بلکه همینی بود که در این مقاله به خوبی بیان شد از دید حسودان عدالت خواهی و قرب الهی امیرالمونین باعث شده بود باندی نداشته باشند وگرنه خیلی ها پیشنهاد هم دسته شدن با ایشون دادن که حضرت اونها رد میکرد و از نظر اون افراد امیرالمومنین قابل مذاکره نبودند و دوم اینکه مگر در ایات پایانی سوره فتح نداریم اشدا الکفار رحما بینهم واین صفات مگر برای پیامبر خدا و اصحابشون بیان نشده
صادق۳۴۴۹۶۰۱۱۰:۵۴:۰۲ ۱۴۰۳/۱/۲۱
اینکه این روحانی میگه پیامبر وعلی هیچ رفیقی نداشتند یعنی هیچ باندی نداشتند ؟!! عمار و مقداد و سلمان و ابوذر و سعسعه وصدها نفر دیگر اینها رفیق نبودند ! ؟ تا کی چشم بسته از باطل دفاع میکنید؟
ناشناس۳۴۴۸۲۳۴۰۳:۳۰:۳۶ ۱۴۰۳/۱/۲۰
... اصلا کسی تلویزیون نگاه نمیکنه ... نهایت یکی دو درصد مخاطب داشته باشه
ناشناس۳۴۴۸۵۱۰۱۰:۱۸:۵۹ ۱۴۰۳/۱/۲۰
ولی ۹۸ درصد راجع بهش حرف می زنند !
ناشناس۳۴۴۸۵۶۳۱۱:۲۳:۵۲ ۱۴۰۳/۱/۲۰
این ادبیات نادرست تکراری شده بروید رو فاز دیگر
ناشناس۳۴۴۸۶۱۷۱۲:۱۰:۳۴ ۱۴۰۳/۱/۲۰
اگر نگاه نمی کنند این همه هیاهو برای چیه ؟
ناشناس۳۴۴۸۷۷۳۱۴:۵۰:۰۱ ۱۴۰۳/۱/۲۰
بخاطر اینکه رفت تو فضای مجازی همه فهمیدن مطلب را .
ناشناس۳۴۴۸۶۳۹۱۲:۲۹:۱۱ ۱۴۰۳/۱/۲۰
برنامه های خوب نوروزی تلویزیون از جمله مردان اهنین و سریال نون خ و زیرخاکی و شب خوش و معرکه و پانتولیگ و غیره باعث افزایش 20 درصدی مخاطبان تلویزیون شد.
ناشناس۳۴۴۸۷۵۸۱۴:۳۸:۳۴ ۱۴۰۳/۱/۲۰
مهم اینه که پیامش به شما می‌رسه.
ناشناس۳۴۴۸۲۵۲۰۴:۳۰:۲۲ ۱۴۰۳/۱/۲۰
ایشان می‌گوید بزرگان دین گوشت تلخ بودن برای دزدان و حسودان و چپاولان... چرا باید به عده ای بربخورد؟!
ناشناس۳۴۴۸۴۱۷۰۸:۵۷:۳۱ ۱۴۰۳/۱/۲۰
برای اینکه حفظ حرمت امام و رسول واجب است . به جای این واژه های سخیف می توانستند همانند شهید مطهری از جاذبه و دافعه استفاده می نمودند که بسیار شایسته تر بود !
ناشناس۳۴۴۸۶۰۳۱۲:۰۰:۴۵ ۱۴۰۳/۱/۲۰
این که گفته شد برای افراد فاسد گوشت تلخ بود بی حرمت هست؟!!
ناشناس۳۴۴۸۶۸۱۱۳:۰۴:۵۷ ۱۴۰۳/۱/۲۰
بله !!! ایشان نقل قول آنها را در رسانه مطرح کردند ! هزاران بد و بیراه شاید کفار بگویند آیا باید بالای منبر انها را تکرار کرد ؟! اگر اینگونه است چرا برای قضیه دیجی کالا یقه پاره کردید !؟
ناشناس۳۴۴۸۷۳۸۱۴:۱۸:۴۸ ۱۴۰۳/۱/۲۰
فعل حرام و به سخره گرفتن بزرگان دین چه ربطی به حرف ایشان دارد؟!
ناشناس۳۴۴۹۴۲۸۰۴:۲۹:۱۵ ۱۴۰۳/۱/۲۱
به نظر بنده حقیر مشکلی برای ایشون ایجاد نشد و هجمه رسانه ای برای کلام ایشون وبرداشت بد از این کلام نبود چون کاملا بدیهی بود که نطر ایشون از دیدگاه دشمنان وغاصبان حق امیر المومنین بیان میشه.
منصف۳۴۴۹۹۰۲۱۴:۱۴:۳۱ ۱۴۰۳/۱/۲۱
اولش از نظر مخالفان اینو میگه ولی بعدش خودشم تایید میکنه، خوبه که همینجا سایت الف فیلمشو گذاشته. ضمنا اگه نظر شما درست باشه آیا چنین امکانی به گوینده های دیگه داده شده که بگن اشتباه برداشت کردید؟
ناشناس۳۴۴۸۲۵۴۰۴:۳۵:۰۸ ۱۴۰۳/۱/۲۰
با آمدن فضای مجازی و کلیپ درست کردن یک بخش کوتاه از یک سخن بیشتر هم شده این بد اخلاقی ها چیزی که قبلا در ماهواره بود
ناشناس۳۴۴۸۲۶۹۰۵:۰۶:۵۱ ۱۴۰۳/۱/۲۰
کاملاً واضحه پناهیان با زبان و از زبان معاندان و حسودان داره صحبت میکنه و منویلت و نظرات حاسدان رو بیان میکنه اما بیانات و تشریحش ناقصه و باعث میشه به کلام ایشون نفوذ کنن و ذهن عوام رو مشوَّش و ویروسی کنن _____ بهتره پناهیان بابت نقص کلامش عذرخواهی و شفاف سازی کنه و از این به بعد ساده‌تر حرف بزنه ساده‌گویی هم یه هنریه واقعاً
ناشناس۳۴۴۸۴۷۶۰۹:۵۶:۱۰ ۱۴۰۳/۱/۲۰
احسن خداوکیلی‌همینطوره‌که‌گفتید
ناشناس۳۴۴۸۴۹۹۱۰:۱۳:۴۹ ۱۴۰۳/۱/۲۰
پناهیان باید بسیار محترمانه از حضرت رحمةًللعالمین و حضرت امیرالمؤمنین صلواةالله علیهما و آلهما نام ببرن
ناشناس۳۴۴۸۵۸۱۱۱:۴۲:۵۰ ۱۴۰۳/۱/۲۰
ایشون دیدگاه حسودها رو در مورد پیامبر و امیرالمومنین بیان کرده اما اینکه ادبیاتش باید محترمانه باشه توقع درستیه
ناشناس۳۴۴۹۴۴۷۰۶:۱۰:۱۳ ۱۴۰۳/۱/۲۱
بله، یه کم از آقای جوادی آملی یاد بگیره
ناشناس۳۴۴۸۲۷۱۰۵:۱۳:۴۹ ۱۴۰۳/۱/۲۰
وقتی که سخنرانان با کلمات بازی می کنند این سو تفاهم ها بوجود می آید مانند آقای قرائتی با زبان کوچه و بازار با مردم صحبت کنید اثرش ده ها مرتبه از استفاده کلمات سلمبه قلمبه بیشتر است
ناشناس۳۴۴۸۲۷۳۰۵:۲۰:۱۳ ۱۴۰۳/۱/۲۰
موضوع نکته گیری و ملا لغتی از سخنان آقای پناهیان است و الا اگر کامل به سخنان ایشان گوش کنید و نه فقط به بریده سخنان ایشان حرف غیر منطقی و غیر عقلانی نزده اند باکه واقعیت را بدون رودربایستی گفته اند
ناشناس۳۴۴۸۲۷۴۰۵:۲۲:۱۹ ۱۴۰۳/۱/۲۰
متاسفانه ما با تمام ادعایی که داریم که می فهمیم و عقلمان زیاد هست و ... خیلی اوقات درست تحقیق نمی کنیم و فریب شایعات، تقطیع ها، تحریف ها و ... را می خوریم
امید۳۴۴۸۲۸۶۰۵:۵۱:۳۹ ۱۴۰۳/۱/۲۰
بسم الله الرحمن الرحیم تفاوت ولی معصوم و فقیه عادل با دیگران در همین یک کلمه است که می فرمایند من بخاطر تمام مردم در حکومت هم حاضر نیستم از فرمان خدا سرپیچی کنم و به خاطر شما به جهنم بروم . مانند کسی که اشتباهی کرده بود و از یاران خیلی خوب حضرت علی (ع) بود و حضرت تمام احکام خداوند را در مورد او اجرا کردند و دوستان می گفتند آقا جان از شلاق زدن او بگذر و جان عالم حضرت علی (ع) فرمودند من بخاطر شما جهنم نمی روم و حکم را اجرا کردند و وقتی که سمت معاویه رفتند معاویه گفت چه شد با طعنه : علی را ترک کردید ، گفتند از عدل علی فرار کردیم . حالا یا ایها العالم ای همه مردم روی کره زمین که داد از بی عدالتی میزنید و دعا می کنید خدایا ما را از ظلم نجات بده آیا حاضرید در رأس حکومت کسی باشد که حتی اگر شما بهترین یار او هم باشید از کوچکترین گناه شما هم نخواهد گذشت و تمام احکام خداوند متعال را در مورد شما اجرا خواهد کرد ؟ در روایات داریم بعد از ظهور حضرت حجت (ع) ایشان کسی را والی مکه قرار می دهند و آن شخص کار خلافی انجام خواهد داد و حضرت بقدری به ایشان سخت خواهند گرفت که حتی یاران نزدیک حضرت سوال خواهند کرد آقا این حکم خداوند است که اجرا می کنید ؟ و حضرت می فرمایند بله حکم خداوند است . آیا می توانید در رأس حکومت چنین شخصی را تحمل کنید ؟مشکل اصلی اینجاست که تمام ظلم ها از نفس ماست و همه بخاطر نفسشان نمی توانند تحمل ولی خدا را داشته باشند .
محمد قاسمی۳۴۴۸۴۲۰۰۹:۰۴:۵۵ ۱۴۰۳/۱/۲۰
دوست عزیز برای دفاع از این شیخ طوری اهل بیت رو تخفیف دادی که انگار ایشان حاکم بودن مردم از دست ایشان فرار میکردند به سمت حاکم جور مثل معاویه اگر نام علی بر تارک تاریخ اسلام می درخشه اول بخاطر عدالت مثال زدنی ایشانه و بعد نگاه رحمانی به مردم محض رضای خدا نامه ی علی به مالک رو بخونید که فرمود با مردم مدارا کن
ناشناس۳۴۴۸۲۸۸۰۵:۵۴:۲۲ ۱۴۰۳/۱/۲۰
جامعه ای که در آن دعواهای دینی بر دعواها و جر و بحث های علمی ، غلبه دارد ، اوضاعش خوب نیست .
ناشناس۳۴۴۸۳۱۹۰۶:۵۳:۱۴ ۱۴۰۳/۱/۲۰
دیدگاه ایشان نسبت به دین خیلی کاسبکارانه است. رحمت و مهربانی گمشده کلام اوست. فقط قدرت و حاکمیت.
ناشناس۳۴۴۸۳۲۳۰۷:۱۶:۴۱ ۱۴۰۳/۱/۲۰
در صحبت هایی که اقای پناهیان انجام می دهند عموما متهم کردن افرد و نهادهای تربیتی به کم کاری و... زیاد دیده شده در حالیکه هیچ وقت از وضعیت بغرنج اقتصادی و معیشتی عموم مردم ، از گرانی بی سر و سامانی که دولت رئیسی به جامعه تحمیل کرده ،از آسیب های اجتماعی و خانواده ها و نقش اونا در تربیت فرزندان چیزی نگفته یک روحانی حداقل در سخن گفتن باید عدالت را رعایت کنه
ناشناس۳۴۴۸۵۹۸۱۱:۵۵:۳۶ ۱۴۰۳/۱/۲۰
6 سال پیاپی تورم داریم و مقصر اصلی اون دولت روحانی است شما از اب گل الود ماهیگیری نکن.
ناشناس۳۴۴۸۶۶۵۱۲:۴۸:۳۶ ۱۴۰۳/۱/۲۰
قدرت خرید مهم هست و این دولت تخریب نکرده
ناشناس۳۴۴۹۳۱۳۲۳:۵۲:۲۶ ۱۴۰۳/۱/۲۰
الان وسط این بحث ، دولت رییسی رو از کجا آوردی ؟
ناشناس۳۴۴۸۳۳۴۰۷:۳۴:۴۹ ۱۴۰۳/۱/۲۰
فرض کنید بجای پناهیان مثلا سروش یا شخص دیگری چنین حرفی میزد . خیابان پر کفن پوش بود . از تریبونهای مختلف خون می بارید
ناشناس۳۴۴۹۳۱۴۲۳:۵۳:۵۶ ۱۴۰۳/۱/۲۰
حرف پناهیان که درست نبوده ، ولی مقایسه فردی مثل سروش با پناهیان ، درست نیست.
ناشناس۳۴۴۸۳۴۴۰۷:۴۵:۳۷ ۱۴۰۳/۱/۲۰
به نظر من كه به جز مقوله ى حسادت بقيه ى حرفهاش كاملاً صحيح بود
ناشناس۳۴۴۸۳۴۷۰۷:۵۰:۱۸ ۱۴۰۳/۱/۲۰
خیلی چیزها داریم که از نان شب هم واجبتر است مبارزه و مقابله با فساد و دست اندازی به بیت المال است که مثل موریانه پایه ها اعتماد مردم به مسولین را از بین می برد. ولی متاسفانه شفاف سازی لازم در این ارتباط وجود ندارد.
ناشناس۳۴۴۸۴۱۰۰۸:۵۲:۳۶ ۱۴۰۳/۱/۲۰
به ایشون که رسید چقدر صبور شدید و منطقی شدید، حالا اگه یه بنده خدای دیگه بود که طور دیگری برخورد کرده بودید،ما مشکلمون فقط تبعیض بین افراده و بس
ناشناس۳۴۴۸۶۰۵۱۲:۰۳:۲۸ ۱۴۰۳/۱/۲۰
حرف درست ایشان را با حرف های دیگران که توهین می کنند یکی نفرمایید
ناشناس۳۴۴۸۴۱۲۰۸:۵۵:۵۹ ۱۴۰۳/۱/۲۰
امیدوارم این توصیه شما فقط مخصوص افراد خاص نباشد و عام باشد مثلا صحبتهای روحانی و ظریف و ... را هم کامل و جامع شنیده شود و از پخش تقطیع شده و اظهار نظر در باره آن قسمت تقطیع شده جلوگیری شود
ناشناس۳۴۴۸۴۲۲۰۹:۰۷:۴۱ ۱۴۰۳/۱/۲۰
هر چه پناهیان بگوید درست گفته. ایشان بهتر از هر کسی می داند .
ناشناس۳۴۴۸۴۶۴۰۹:۴۸:۵۹ ۱۴۰۳/۱/۲۰
دافعه نسبت به شخص ناصواب و امر ناصواب اسمش «گوشت تلخی» نیست. تعبیر منفی و غیر عفیف از عمل صحیح معصومین و یا از دید دشمنانشان توسط جناب پناهیان درست نبوده و حمل بر تکریم آن بزرگان نمیشود. بسیاری از عبارتها که در ظاهر بار لغوی خنثی دارند یا جملاتی که پیام معمول دارند، در زمان و مکان نامناسب میتوانند بار وهنی داشته باشند. چنانچه میدانیم عباراتی مانند ضعیفه، عجم، عجوزه و ... میتوانند جز معنی لغوی بار وهنی نیز داشته باشند.
ناشناس۳۴۴۸۴۶۷۰۹:۴۹:۵۶ ۱۴۰۳/۱/۲۰
کم اهمیت دانستن اخلاق و تقدم قدرت بر اخلاق در رسالت پیامبر و تقدم ولایت بر عدالت، نادیده گرفتن ناکارامدیها، گفتن جملات شاذ و عجیب و هیجانی در خطابه ها فقط بخشی از نظرات و بیانات این شیخ پرسروصدا است. که البته چون خودی است باید دربست مورد تایید قرارگیرد.
ناشناس۳۴۴۹۳۱۹۲۳:۵۷:۱۱ ۱۴۰۳/۱/۲۰
وسط دعوا نرخ تعیین نکن ، ولایت حضرت امیر ع ، بر همه عالم برتری داره و عدالت ایشون ، بخشی از ولایتشونه
علی۳۴۴۸۴۷۰۰۹:۵۱:۱۷ ۱۴۰۳/۱/۲۰
توجیه گر صحبت های ایشون نباشید به هر قیمتی.
صمصام۳۴۴۸۴۷۵۰۹:۵۶:۰۹ ۱۴۰۳/۱/۲۰
منظور آقای پناهیان در مورد قاطعیت و اخلاق عدالت محوری حضرت علی (ع) غلط نبود اما نحوه مطرح کردن و وازه بکار برده شده با توجه به اینکه مخاطب سخنان ایشان که شخص امیر مومنان (ع)بود ، مناسب نبود همه میدانیم علی علیه السلام در عدالت بسیار سخت گیر بودند ایشان حتی به برادرشان عقیل هم در موضوع عدالت ترحم نکردند
ناشناس۳۴۴۸۶۰۸۱۲:۰۴:۵۶ ۱۴۰۳/۱/۲۰
جالب هست رحم نکردن به مفسدان و خیانتکاران ورد زبان خیلی ها هست در بازگو کردن زندگینامه امام علی.....
ناشناس۳۴۴۸۶۶۶۱۲:۵۰:۲۲ ۱۴۰۳/۱/۲۰
خیلی ها ورد زبانشان می باشد که امام علی نسبت به خطا کاران دستگاه و اموال عمومی رحم نمی کرد
ناشناس۳۴۴۸۴۹۵۱۰:۱۱:۵۵ ۱۴۰۳/۱/۲۰
این مقاله می خواست حرفهای پناهیان را توجیه کند
ناشناس۳۴۴۸۵۲۰۱۰:۳۵:۳۱ ۱۴۰۳/۱/۲۰
کسی که حرف زدن بلد نیست و از حرف های او میشود توهین به مقدسات برداشت کرد بهتر است حرف نزند و بدتر از آن لازم نیست با پول مردم حرف هایش را در صدا وسیما پخش کرد
ناشناس۳۴۴۸۵۲۳۱۰:۳۹:۳۶ ۱۴۰۳/۱/۲۰
چند ماه پیش بر سر قضیه دیجی کالا آن اتفاقات افتاد . ولی در ماجرای اخیر ماله کشی می کنید .
جواد۳۴۴۸۵۲۸۱۰:۴۶:۵۴ ۱۴۰۳/۱/۲۰
معیارهای دوگانه در برخورد با امثال صدیقی و پناهیان مردم را بی اعتماد میکند
ملتمس دعا اصغر۳۴۴۸۵۴۳۱۱:۰۲:۱۶ ۱۴۰۳/۱/۲۰
به هر حال بنده آرزو مي كنم روحانيت ما در دنياي امروز « حرف » براي گفتن داشته باشند ! پاسخ هاي نو به سؤالات جديد !
علی۳۴۴۸۵۶۴۱۱:۲۴:۳۲ ۱۴۰۳/۱/۲۰
اکر یک اصلاح طلب این حرف را میزد چی می‌گفتند و چه برخوردی میکردند؟
ناشناس۳۴۴۸۶۷۴۱۲:۵۵:۵۹ ۱۴۰۳/۱/۲۰
اصلاح طلبان خودشان حسود هستن و اگر منافع شخصی و حزبی شون تامین نشود با حاکمان کشور دشمنی می کنند.
ناشناس۳۴۴۸۶۹۷۱۳:۲۴:۱۱ ۱۴۰۳/۱/۲۰
این نگاه جناحی رو بزار کنار....میگه مخالفان حضرت رو گوشت تلخ میدونن در عدالت. حرف درستیه خب. اصلاح طلب و اصولی این وسط چی میگه؟
ناشناس۳۴۴۸۷۱۶۱۳:۴۴:۱۴ ۱۴۰۳/۱/۲۰
اصلاح طلبان در این 20سال گذشته آنی که ما می بینم بعضیشون سکولار و...
رامین۳۴۴۹۶۹۲۱۲:۱۹:۱۴ ۱۴۰۳/۱/۲۱
اصلاح طلب واصولگراهمچنان جنگ «حیدری نعمتی» رادارنددرحالیکه مردم همه رابه یک چشم میبینند
ناشناس۳۴۴۸۵۷۳۱۱:۳۲:۵۵ ۱۴۰۳/۱/۲۰
خدا وکیلی تا کی براتون امور سیاسی از معیشت مردم مهمتره؟
ناشناس۳۴۴۸۶۱۸۱۲:۱۲:۰۱ ۱۴۰۳/۱/۲۰
در بیان صفات مقدسین و ائمه خط قرمز هایی وجود دارد که باید رعایت کرد ادبیات چاله میدانی در این مورد مناسب نیست خاصه اینکه از زبان یک عالم معمم باشد
ناشناس۳۴۴۸۹۵۰۱۷:۲۴:۰۱ ۱۴۰۳/۱/۲۰
دقیقا ما باید ببینیم خداوند در قرآن ایشان را با چه صفتی یاد و خطاب می کنند و از حد الهی خارج نشویم .
رضا۳۴۴۸۶۲۸۱۲:۲۰:۴۸ ۱۴۰۳/۱/۲۰
واقعا اگر این حرفها رو خودشون دامن نمی زدند اصلا کسی متوجه نمی شد . مگه ما چند درصد بیننده تلوزیونی داریم ؟تازه اکثر این بینندهای چند درصدی اصلا حواسشون به گفته های اون نیست .
محمد۳۴۴۸۶۷۸۱۲:۵۸:۱۲ ۱۴۰۳/۱/۲۰
آقایون ببخشید واژه گوشت تلخ آقای پناهیان رو بگذارین کنار این که اقای پناهیان گفتند که پیغمبر نتوانستند یک تیم طرفدار خودشان درست کنند این توهین به پیغمبر نیست؟
ناشناس۳۴۴۸۶۹۳۱۳:۲۲:۵۱ ۱۴۰۳/۱/۲۰
گرفتاری فضای مجازی از یک طرف و منتظر سوتی گرفتن از کس دیگر از طرف دیگر، باعث میشود این همه کامنت بیاد نظر بده. واقعا تاسف آوره .
ناشناس۳۴۴۹۱۶۰۲۰:۵۹:۲۴ ۱۴۰۳/۱/۲۰
تو نظر می دی خوبه بقیه بدند؟
ناشناس۳۴۴۸۶۹۸۱۳:۲۷:۰۹ ۱۴۰۳/۱/۲۰
یکی گفته اگر سروش گفته بود چی میشد؟ بابا برو ببین چی گفته...یکبار برو کل فیلم رو ببین.
ناشناس۳۴۴۸۹۶۰۱۷:۲۷:۵۷ ۱۴۰۳/۱/۲۰
من سحر سخنان ایشان را شنیدم و همان وقت از توصیف ایشان‌متعجب و ناراحت شدم ایشان برای توجیه بعضی برخوردها به پیامبر ص و حضرت علی ع صفتی دادند که شایسته نبود .
ناشناس۳۴۴۸۷۰۱۱۳:۲۹:۴۹ ۱۴۰۳/۱/۲۰
افرادی امثال پناهیان می کوشند دیده شوند به هر قیمتی
ناشناس۳۴۴۸۷۰۶۱۳:۳۴:۱۶ ۱۴۰۳/۱/۲۰
برخورد دوگانه ،مردم را خیلی وقته عصبانی و بی اعتماد کرده !
ناشناس۳۴۴۸۷۰۸۱۳:۳۶:۴۶ ۱۴۰۳/۱/۲۰
لطفا توجیه نکنید. تعبیر گوشت تلخ در زمان برای آدمهای نچسپ، دیرجوش و بداخلاق که معمولا با دیگران روابط دوستانه برقرار نمی کنندبه کار می ره و هیچ ربطی به عادل بودن و ... نداره. حضرت امیر صلوات الله علیه آیا این جور آدمی بودن؟
شهامت۳۴۴۸۷۲۱۱۳:۵۰:۲۴ ۱۴۰۳/۱/۲۰
ای کاش اینهمه هیاهو در مورد اختلاسها و معیشت و حقوق کارگران و بازنشسته هاهم میشد.
ناشناس۳۴۴۸۸۱۸۱۵:۲۷:۳۳ ۱۴۰۳/۱/۲۰
شاکی شدن اصلاح طلب های تجدیدنظر طلب از صحبت های آقای پناهیان به هواخواهی از اهل بیت خنده دار است. قدرت را در ایران دست لیبرال ها و لائیک ها نمیدهیم. و من الله التوفیق
ناشناس۳۴۴۸۸۲۸۱۵:۳۱:۳۸ ۱۴۰۳/۱/۲۰
تخریب پناهیان در راستای داستان صدیقی و پارک قیطریه ساخته پرداخته اتاق فکر اصلاح طلبان است. همون سیاست فشار نظامی اقتصادی و تحریم از خارج و فشار توسط عوامل غربگدا در داخل.
ناشناس۳۴۴۸۸۵۶۱۵:۵۳:۵۳ ۱۴۰۳/۱/۲۰
ببخشید..... نقشه اش رو اصلاح طلبا کشیدن؟
ناشناس۳۴۴۸۹۶۲۱۷:۲۹:۴۰ ۱۴۰۳/۱/۲۰
تعصب شما نسبت به رفتار آقای صدیقی و پناهیان ناشی از چیست ؟!!
ناشناس۳۴۴۸۹۶۴۱۷:۳۰:۲۷ ۱۴۰۳/۱/۲۰
چی میگی داداش ؟؟؟
آشنا۳۴۴۹۳۰۱۲۳:۳۶:۴۵ ۱۴۰۳/۱/۲۰
لطفا توجیه نکنید فقط یه سوال دارم از نویسنده؛ یدخلون فی دین الله افواجا بخاطر رفتار کیه؟جز پیامبر (ص)؟ جاذبه و دافعه علی (ع) یه واقعیته یانه؟ پس انکار اشتباه ایشون گناهی بدتر از گناه ایشونه
ناشناس۳۴۴۹۳۲۰۰۰:۰۱:۱۲ ۱۴۰۳/۱/۲۱
این لفظ را ما اولین بار در تاریخ شنیدم ایشون نمی خواد از طرف مخاطب حرفهای بزنند که در شان ....
ناشناس۳۴۴۹۳۳۳۰۰:۱۵:۵۸ ۱۴۰۳/۱/۲۱
پناهیان‌راتطهیرکنید جواب‌همان‌بود‌که شیخ‌حسین‌انصاریان‌داد خدابه‌ایشان‌عمرباعزت‌عطابفرماید
ناشناس۳۴۴۹۳۴۴۰۰:۳۷:۱۶ ۱۴۰۳/۱/۲۱
همینکه دشمنان انقلاب و نظام سر این موضوع به آقای پناهیان حمله میکنند معلوم میشه کارش درسته.
ناشناس۳۴۴۹۷۶۶۱۳:۰۸:۳۰ ۱۴۰۳/۱/۲۱
شما چرامیگیدکارش درسته؟ به پیامبری که اصحابش جونشونوبهش میدادن گفته گوشت تلخ.. ایاانسان گوشت تلخ میتونه هوادارداشته باشه
ناشناس۳۴۴۹۴۰۱۰۲:۵۵:۳۴ ۱۴۰۳/۱/۲۱
شریعتی چرا جلوی این شیخ میشنه و حرفی نمیزنه و گاها تایید میکنه؟؟
فرهاد۳۴۴۹۴۰۴۰۳:۲۱:۵۹ ۱۴۰۳/۱/۲۱
راستش نمیدونم که این مقاله رو چه کسی نوشته و چرا میخواد اشتباه آقای پناهیان رو ماله بکشه .
مصطفی زارع۳۴۴۹۴۵۹۰۷:۰۱:۲۴ ۱۴۰۳/۱/۲۱
چرا تعصب و جهل را کنار نمیزارید و چرا نمی خواهیم قبول کنیم و بپذیریم که صدا و سیما متاسفانه بعضا جناحی عمل میکنه و خیلی خیلی علمای با اخلاق و با سواد و خدا شناس تر داریم و اصلا چرا یه چنین شخصی باید هر شب پشت تریبون باشه و حداقل نوبتی تریبون داده بشه و آیا این حقایق قابل انکار است.
ناشناس۳۴۴۹۴۶۷۰۷:۱۹:۰۸ ۱۴۰۳/۱/۲۱
دست حسودان رو شد... شروع کردن به حمله فَأَوْدَعَ قُلُوبَهُمْ أَحْقاداً، بَدْرِیَّهً وَ خَیْبَرِیَّهً وَ حُنَیْنِیَّهً وَ غَیْرَهُنَّ ترجمه : پس دلهاى (بازماندگان ) آنها را بجنگ بدر و خيبر و حنين و غيره پر از حقد و كينه ساخت انگار مظلومیت ارث و سهمیه مریدان حضرت امام علی علیه السلام است
ساسان روزبه۳۴۴۹۵۱۴۰۸:۵۰:۳۵ ۱۴۰۳/۱/۲۱
چند نکته =دفاع از ایشان قطعا برای خدا نیست دوم =اگر توهین نکرده ،چرا توبه کرده واستغفار نموده است سوم =حجه الاسلام انصاریان ،نه حسود است و نه چپ است ونه راست است واین برچسب ها به ایشان نمی چسبدچهارم =داعش واربابانشان مروج اسلام خشن هستند.
مجید۳۴۴۹۵۴۵۰۹:۲۸:۴۵ ۱۴۰۳/۱/۲۱
این قسمت از مطلب را خیلی پسندیدم:من هم در کنار دیگر علاقمندان فلسفه و علوم اجتماعی همیشه نسبت به طرح عجولانه برخی آرا و ادعاها از سوی اهل خطابه آن هم در سطح عمومی و از تریبون هایی مانند صدا و سیما با دیده تردید و انتقاد نگاه کرده ام. ایراد دیگر این نوع طرح آرا این است که معمولا این فرصت به افراد خاصی داده می شود نه همه شایستگان و این افراد هم علیرغم تمام فضایل احتمالی دیگری که ممکن است داشته باشند چندان متواضعانه طرح بحث نمی کنند و فی المثل در ابتدای سخنان شان نمی گویند- یا به اندازه کافی تاکید نمی کنند- که: این نتیجه بررسی من است و ممکن است دیگران به آن انتقاداتی داشته باشند. کلا مطلب قابل تامل و مفیدی بود.
امیر۳۴۴۹۵۴۹۰۹:۳۹:۱۰ ۱۴۰۳/۱/۲۱
خب شما وقتی یک نفر رو نقد میکنید همانطور که میگید علما با یک الله اعلم جستند و با همین حرف یک ماه حرف های یک نفر رو فقط یک نظر میکنید و یه جور القا میشه که انگار خب اینم یه نظر از هزار تا ولی لزوما رابطه اش با حقیقت چیه ؟ و می رسیم به همان الله اعلم بهتره خودتون هم که نقد مینویسید یک الله اعلم قبل تمام حرفهاتون بگید چون نظر شما هم فقط یک نظره که با واقعیت شاید خیلی خیلی فاصله داشته باشه.
ناشناس۳۴۴۹۶۱۲۱۱:۱۲:۵۵ ۱۴۰۳/۱/۲۱
حالا پیامبر ص وعلی ع مهربان مهربانان بودند، به قول شاعر که می گوید: برو ای گدای مسکین در خانه علی زن. شدند گوشت تلخ والا خودم حیرانم
برهمند۳۴۴۹۶۱۸۱۱:۲۱:۱۰ ۱۴۰۳/۱/۲۱
به نظرم به جای اینکه به اقای پناهیان ایراد گرفت باید به یه سری افراد به ظاهر روشنفکر ایراد گرفت که مغرضانه وبدون تحقیق مترصد این هستن یه کسی یه کلمه ای را جابجا یا ..وهیاهو وجنجال به پا کنند که بله اسلام از بین رفت در صورتی که خودشان هیچ خیر وبرکتی برای جامعه اسلامی و روشنگری ندارن ..اصلا توان این را ندارن ۱۰ جلسه مبحثی را در تلویزیون در منظر مردم تبیین کنن به نظرم بین همه موثرین ومبلغین کمتر کسی به اندازه حاج اقا پناهیان برای جذب جوانان و تبین معارف موثر بوده باشند
محمدطاها۳۴۴۹۶۳۷۱۱:۳۵:۴۹ ۱۴۰۳/۱/۲۱
من حرفاش رو کامل شنیدم بجز چند مورد که گفت حسودان میگفتند بقیه حرفا از زبان خودش بود .
ناشناس۳۴۴۹۷۴۲۱۲:۵۶:۲۵ ۱۴۰۳/۱/۲۱
از کلیت صحبتهاش که هیچ توهینی برداشت نمیشه.این برداشت میشه که امام علی (ع) امانتدار مقامی بودند که به عهده داشتند.
سید حسن احمدی بلخی۳۴۴۹۹۳۳۱۴:۳۱:۰۷ ۱۴۰۳/۱/۲۱
باید بپذیریم که پناهیان وامثال ایشان عصمت ندارند ای کاش درکلام عصمت وادب رامراعات می کردند بالاخره خطبا وومداحان معروف آنهم ازرسانه ملی سخن به گزاف نباید بگویند تاتمام جامعه روحانیت ومداح تاوان پس دهند
اقدس دوست نواز۳۴۴۹۹۴۲۱۴:۴۴:۰۶ ۱۴۰۳/۱/۲۱
آقای پناهیان همه دشمنان دربرابراخلاق وکرامت وشجاعت وعلم و... رسول خدا (ص) ومولا علی (ع) و فرزندانشان سر تعظیم فرود آورده ا ند.چگونه گوشت تلخی ا به تطهیر شدگان نسبت می دهید. از شما بعید است.
علی حقگو۳۴۴۹۹۶۳۱۴:۵۹:۴۲ ۱۴۰۳/۱/۲۱
از رحمت خدا به دور باد هر دلی که بغض اهل بیت را داشته باشد. یا علی لا یحبک الا مومن و لا یبغضک الا منافق
قدوسی۳۴۴۹۹۷۰۱۵:۰۵:۰۱ ۱۴۰۳/۱/۲۱
سلام تعجب می کنم ازبعضیها که از حرفهای آقای پناهیان سوء برداشت کردند یکبار دیگه خوب گوش کنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین