کاهش بهای سکه در بازار با ترکیدن سطح خطرناک حباب قیمتی

  4030119074 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

خبر عرضه سکه در مرکز مبادله ارز و طلا توانست بخشی از حباب سکه در معاملات دیروز و امروز را کاهش دهد تا قیمت سکه روند نزولی به خود بگیرد.

کاهش بهای سکه در بازار با ترکیدن سطح خطرناک حباب قیمتی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، این روزها همه در حال صحبت از قیمت دلار، سکه و طلا هستند. تاثیری که افزایش قیمت‌ها در بازارهای مالی بر معیشت مردم می‌گذارد بیشتر از آنکه واقعی باشد، روانی است و این شیوه نوسان در بازار ارز و سکه تنها به تشدید انتظارات تورمی منجر می‌شود.طی معاملات امروز و دیروز، قیمت دلار و سکه کاهشی شد، در ادامه معاملات دیروز، قیمت دلار افزایشی شد ولی قیمت سکه به همان روند قبلی ادامه داد؛ برخی تحلیل‌گران دلیل برگشت بازار در نیمه دوم را بازگشایی اتاق‌های معاملاتی می‌دانستند. با تجربه‌های بازار توصیه می‌کنند تا فروکش کردن بازار از معامله در اتاق‌ها بپرهیزید تا نوسان کمتر شود وگرنه ماهی‌ها طعمه نهنگ‌ها می‌شوند.خبر مهم بازار، عرضه شمش طلا در مرکز مبادله از امروز و حراج سکه در مرکز مبادله ارز و طلا از هفته بعد است. مرکز مبادله اعلام کرده به دنبال برگزاری ۹ جلسه حراج سکه طلا در سال۱۴۰۲ و تخصیص انواع سکه بهار آزادی در این حراج‌ها به متقاضیان، به اطلاع می‌رساند از هفته آینده حراج گسترده انواع سکه بهار آزادی از طریق سامانه معاملات مرکز مبادله ایران آغاز خواهد شد. به عقیده معامله‌گران اگر این حراج اتفاق بیفتد می‌تواند نوسان بازار را به سمت کاهش ببرد.
نظر دو گروه با سازهای مخالف درباره بازار ارز و سکه
با رسیدن قیمت دلار و سکه به مرزهای مقاومتی، تحلیل فعالان بازار به سمت راهبرد بازارساز حرکت کرده است؛ دسته اول معتقدند تب بازار ارز و سکه با ورود پرقدرت بازارساز می‌خوابد، از نظر آن‌ها بازارساز با تزریق قوی می‌تواند بازار را از مرزهای مقاومتی عقب بنشاند.گروه دوم اما مخالف ورود پرقدرت بازارساز هستند و تزریق را به مثابه ارزپاشی و سکه پاشی در بازار می‌دانند. این دسته می‌گویند ارزش پول ملی با تورم معنی پیدا می‌کند نه با نرخ ارز. درواقع نگاه آن‌ها به نوسانات نرخ ارز، اقتصادی است و قیمت دلار را معلول اتفاقات تورمی می‌بینند.از نظر آن‌ها وظیفه بازارساز، مدیریت نوسان بازار ارز است نه کاهش قیمت دلار، پس ارزپاشی سنگین را افتادن در دام جمع کردن فنر ارزی می‌دانند.
ریسک‌های سیاسی عاملی برای رشد قیمت‌ها
گروهی از تحلیلگران معتقدند که با فروکش‌کردن اخبار منفی خاورمیانه احتمال اصلاح قیمت‌ها وجود دارد، اما برخی هم با توجه به نوسانات افزایشی انس جهانی، پیش‌بینی می‌کنند که طی روزهای آینده هم احتمالا بازار شاهد نوسان هیجانی باشد.
کاهش قیمت سکه ادامه دارد؟
بررسی بازار طلا و سکه در معاملات هفته جاری حکایت از روند نامتوازن قیمت‌ها دارد. قیمت اونس طلا دیروز پیش از بازگشایی بازار طلای ایران با رشد مواجه شد و سپس به تعطیلات آخر هفته رفت. انس جهانی دیروز به ۲۳۳۰ دلار رسید، اما سکه‌بازان برخلاف جهت روزهای گذشته شنا کردند و سکه امامی بعد از چند روز صعود مداوم، نزولی شد.به این‌ترتیب سکه امامی که روز پنجشنبه هفته قبل با ۴۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان بسته شده بود، دیروز در سایت اتحادیه طلا و جواهر رقم ۴۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان را به خود اختصاص داده است. امروز هم این قیمت کاهشی شد و به ۴۴ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان رسید.
نرخ‌های بازار قابل اعتماد نیستند
البته فعالان بازار پیش از این بارها گوشزد کرده بودند که حباب سکه به سطح خطرناکی رسیده و احتمال اصلاح قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده بودند. به عقیده این گروه، نرخ‌های بازار قابل اعتماد نیستند.در مجموع فنی‌های بازار می‌گویند با توجه به اینکه امروز سکه نتوانست مرز ۴۵ میلیون تومان را حفظ کند و با کاهش روبرو شد، احتمال عرضه در بازار نیز افزایش چشم‌گیری خواهد داشت و مجددا باید شاهد کاهش قیمت سکه تا ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشیم.
تبدیل طلا به پناهگاه امن در تنش‌های سیاسی
کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: مهم‌ترین علت رشد شارپی قیمت طلای جهانی، تداوم تنش‌های ژئوپلیتیک است.این کارشناس اقتصادی ادامه داد: تداوم درگیری‌های اوکراین و جنگ غزه، طلای جهانی را به‌عنوان پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاران جذاب کرده است.وی افزود: به نظر می‌رسد تا زمانی که جنگ ادامه دارد طلا نیز به شیب مثبت خود ادامه می‌دهد و تا پایان این درگیری‌ها، کمیته فدرال رزرو اقدامات خود را در جهت آغاز سیاست‌های انبساطی اعمال خواهد کرد.رحیمی تاکید کرد: با فروکش‌کردن اخبار منفی خاورمیانه احتمال اصلاح قیمت‌ها در بازار سکه و ارز ایران نیز وجود دارد؛ اما باید منتظر ماند و دید بازار نسبت به عرضه سکه توسط بانک مرکزی چه واکنشی نشان می‌دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۴۷۶۸۱۱۵:۳۵:۲۸ ۱۴۰۳/۱/۱۹
فکر کردم سکه شده 3700تومن
ناشناس۳۴۴۷۶۸۷۱۵:۳۶:۳۵ ۱۴۰۳/۱/۱۹
۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت یک سکه بهار آزادی ، جای خوشحالی دارد ؟ از روزی که حراج طلا توسط دولت انجام شده سکه چقدر افزایش پیدا کرده ؟ بیش از ۱۰ میلیون تومان !!! این ماجرای حراج طلا در حقیقت فروختن طلا به بیشترین قیمت پیشنهادی است ، و به طور کلی از روز شروع تا امروز همچنان قیمت طلا را در بازار افزایش داده .
ناشناس۳۴۴۷۷۶۲۱۶:۴۵:۰۷ ۱۴۰۳/۱/۱۹
کاش یکی بیاد معنی حباب و ترکیدن حباب رو توضیح بده
ناشناس۳۴۴۷۸۶۵۱۸:۴۴:۵۵ ۱۴۰۳/۱/۱۹
چرا دولت،بازارساز و مجلس سکوت می‌کنند تا دولت هر اندازه که می‌خواهد کسری بودجه خود را تامین کند و سپس وارد گود می‌شود.الان دلار از ۵۵ شد ۶۵.یعنی موقعی که ۵۶و ۵۷ شد نمی‌توانست کنترل کند؟
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

آخرین عناوین