به بهانه سالروز درگذشت آيت الله بروجردى  بازخوانى نقش روحانيت

دکتر علی دارابی،   4030112077 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
 بازخوانى نقش روحانيت

  دهم فروردين ۱۳۴۰ خورشيدى مصادف با ارتحال مرجع عاليقدر شيعه آيت الله بروجردى بود.  ايشان پس از فوت آيت الله سيد ابوالحسن اصفهانى به مدت ۱۵ سال مرجع عام شيعيان بودند.از شاگردان برجسته آخوند خراسانى و داراى بيش از ٢٠جلد تاليفات به زبان عربى و فارسى است.
  از شاگردان معروف و شاخص وى به افراد زير مى توان اشاره كرد؛حضرات آيات ؛خمينى، گلپايگانى، مطهرى، منتظرى، سيستانى، صافى، مكارم شيرازى، سبحانى، شبيرى و هاشمى رفسنجانى را نام برد.

از فضايل و امتيازات وى مى توان به موارد زير اشاره كرد

● سعه صدر و دورى از تنگ نظرى
● تقوا و باور قيامت
● نظم و انضباط فوق العاده در امور
● انجام خدمات اجتماعى و عام المنفعه چون تاسيس كارخانه برق، حمايت از نيازمندان و انجام امور نيكوكارى
● حمايت از مساله فلسطين
● مبارزه بابهائيت
● اهتمام بايسته به امر مرجعيت و روحانيت

مرجع عاليقدر آيت الله بروجردى رويكرد و ديدگاه مشخص و روشنى را در اين حوزه دنبال كرد كه شاگرد خلف وى استاد مرتضى مطهرى در كتاب مجموعه مقاله بحثى درباره مرجعيت و روحانيت كه در سال ۱۳۴۰ نوشته است درباره مزايا و خدمات ايشان از موارد زير ياد مى كند؛

1-  ايجاد دفتر حساب و كتاب 
با هدف نظم بخشيدن به امور مرجعيت
2-  همكارى دين و علم از طريق توسعه مراكز آموزشى
3-  اعزام مبلغ به خارج از كشور براى معرفى اسلام و مذهب تشيیع از جمله تاسيس مركز اسلامى هامبورگ در آلمان و كشورهاى ديگر
4- وحدت اسلامى و تقريب بين مذاهب اسلامى 

از جمله اقدامات مهم آيت الله بروجردى سازماندهى و ايجاد نظم و برنامه ريزى در حوزه علميه و نهاد روحانيت بود.
اين كار مهم بر دوش امام خمينى و همكارى استاد مرتضى مطهرى و آيت الله حائرى (فرزند موسس حوزه علميه) بود.

اصلاح نظام حوزه و روحانيت بر اصول زير استوار بود؛

● بازنگرى در شيوه جذب و گزينش طلاب
● ساماندهى لباس و پوشش روحانيون
● انتظام بخشى به مدارج تحصيلى و مراحل آن.

اما متاسفانه اين طرح ناتمام ماند و موجب دلخورى امام خمينى و همراهان از آيت الله بروجردى شد…
با اين همه "حفظ كيان روحانيت" به گونه اى كه مورد تحقير واقع نشود و در عين حال قادر به مبارزه با عوام زدگى باشد همواره در اولويت اين مرجع عاليقدر بود.

ايشان بر اين اعتقاد بود كه مصيبت بزرگ روحانيت "عوام زدگى" و دنباله روى از عموم مردم است و آن را آفت بزرگ براى روحانيت مى دانست.
-️ استاد مرتضى مطهرى كه از سرآمدان و پيشتازان اصلاح نظام حوزه و روحانيت بود در كتاب "نهضت هاى اسلامى در صدساله اخير" صص ۵۴-۵۸ "امتياز روحانيت شيعه را بر آن مى داند كه يك نهاد مستقل است، بدين معنا كه از نظر روحى به خدا متكى و از نظر اجتماعى به قدرت مردم وابسته است".
مطهرى در كتاب ده گفتار - گفتار دهم به مشکل اساسى در سازمان روحانيت اشاره مى كند و از دنباله روى و عوام زدگى به عنوان يک آسيب اساسى ياد مى كند.

 او مى نويسد؛"عوام زدگى آفتى است كه روحانيت ما را فلج كرده و از پاى در آورده است، از سيل زدگى، زلزله زدگى و مار و عقرب زدگى بالاتر است و اين آفت عظيم معلول نظام مالى است كه موجب عقب ماندگى و حكومت عوام و منشاء رواج فراوان ريا، تظاهر، كتمان حقايق شده است".

-  براى من به عنوان نسل انقلابى كه سوداى روحانى شدن و رفتن به حوزه علميه قم را در ابتداى انقلاب داشتم.
-️  به عنوان كسى كه از سوى خانواده پدرى و مادر اجدادم از مراجع و روحانيت بوده اند.
-  به عنوان مقلد امام خمينى كه تاكيد داشت "اسلام تان از اسلام روحانيت جدا نباشد".
- به عنوان يك نويسنده و استاد دانشگاه كه صفحاتى از تاريخ را ورق زده ام.
- به عنوان نويسنده مدخل "روحانى و روحانيت" در بنياد دائره المعارف اسلامى و دانشنامه جهان اسلام.
-️  و به عنوان نويسنده اى كه از ٢٢ جلد كتاب و تاليفات خود چندين جلد آن در توصيف، تبیین، تحليل، خدمات روحانيت اختصاص دارد…

-️  بر اين باورم كه اصلاح نظام حوزه و روحانيت را بايد خود مراجع و روحانيت بر عهده داشته باشند و امروز فورى تر از فردا است.روحانيت در طول تاريخ منشاء خدمات بزرگ و مهمى بوده است كه نبايد فراموش كرد.-️  با اين همه تمايز ميان روحانيت به عنوان مبلغ دين و مروج شريعت و حامى و ملجاء مردم با روحانيت در موضع قدرت و سخن گفتن از موضع آمرانه بايد كاملا مشهود باشد.

- نبايد به نام دفاع از انقلاب و نظام روحانيت خود را همه كاره و قيم ملت ونظام بداند. اين سخن امام خمينى در سالهاى نخست انقلاب بود.

-  درشت گويی، تهديد و ارعاب، نسبت هاى ناروا به مردم، درمواردى رانت خوارى و تبار گمارى، دخالت هاى بی مورد در عزل و نصب هاى مسئولان اجرايي، ارايه چهره اى خشن از دين و خود پندارى مطلق به مثابه شريعت و دين و باطل دانستن ديگران و… همه و همه بايد از سوى قليلى ازروحانيت كه متاسفانه غالبا ميدان دار هستند كنار گذاشته شود.

- نگاهى به اطراف خودبيندازيد، در ميان گروه هاى مرجع "روحانيت" از رتبه ها نخست در ساليان اول انقلاب هم اكنون در رتبه هاى پانزدهم از بيست گروه مرجع است.از ۱۵۳ نماينده روحانى در مجلس شوراى اسلامى دوره نخست در انتخابات اخير مجلس دوازدهم تعداد روحانيون به زير ٣٠ نفر رسيده است.!-️ دلسوزان روحانيت از عدم اقبال مردم و رويگردانى به آنان ناراحتند.امروز درست يا غلط اسلام ، تشيع و جمهورى اسلامى با رفتار و مواضع روحانيت سنجيده مى شود.و اين همان نگرانى بزرگ است كه امام خمينى به عنوان معمار جمهورى اسلامى داشت كه اگر اسلام اين بار ضربه بخورد قرن ها نخواهد توانست سر بلند كند.


اگر برخى سوالات و ابهامات بعد از مطالب فوق پیش نمى آمد ضرورتى به ادامه مطلب نبود . 

-️ "شعار سياست ما عين ديانت ماست"موجب سوء برداشت بعد از انقلاب شد و يكباره همه امور را سياست زده، آنهم از نوع افراطى آن كرديم.روحانى جوانى كه ساليانی است تريبون هاى پر تكرار و رسمى رسانه اى را در اختيار دارد كار را بدانجا كشاند كه هدف از بعثت حضرت محمد (ص) را "كسب قدرت" برشمرد تا مكارم اخلاق كه نص صريح قرآن است؟!

- غالب تريبون های نماز جمعه به جاى ترويج اخلاق و تكريم ديگران و حقوق متقابل حاكميت و مردم يک سره تفكر تقليد گرايی و پيروى را ترويج كرد. برخلاف انقلابى كه منظومه فكرى آن برپايه معرفت، خرد و عقلانيت بود.

-️ روزگارى امامان جمعه در قامت و رداى بزرگانى چون؛ طالقانى، مشكينى، جوادى آملى، صدوقى، مدنى، اشرفى اصفهانى، دستغيب، امينى، مهدوى كنی، موسوى اردبيلى، منتظرى و امامى كاشانى بود و امروزه بنگريم چه كسانى اين سنگر را تسخير كرده اند و چه مى گويند؟!

-️ روحانيت از داشته ها و ظرفيت و اعتبار تاريخى خود فرسنگ ها فاصله گرفته است و اين سرمايه اجتماعى سترگ در حال ذوب شدن است!

-️ بازگشت به سنگر پاسدارى از ايدئولوژى و ملجا مردم بودن يک اقدام حياتى، عاجل و راهبردى است و نه انتخابى!

-️ عصر جديد و تنوع و تكثر فرهنگى، جابجايی نسل ها، دگرگونى مطالبات و تقاضاها و از سوى ديگر نقش و تاثير سهمگين رسانه هاى مخرب كه دنيايی از پرسش و ابهامات را بوجود آورده، ماموريت و رسالت روحانيت را بس خطير و دشوار كرده است.

-️ برخى منسوبان و نيز منصوبان، خانواده و فرزندان و همچنين مواضع و رفتار برخى از روحانيون تاثير بس منفى بر تشخص و جايگاه روحانيت وارد كرده است.


-️ نهاد عظيم روحانيت به مثابه سرمايه اجتماعى و گنجينه زنده بشرى در طول تاريخ كسب آبرو، اعتبار و جايگاه پيدا كرده است. همه و بيش از ديگران همين روحانيت و مراجع معظم تقليد و حوزه هاى علميه بايد در اصلاح، بازنگرى و روز آمد كردن آن همت نمايند.اميد كه چنين باد!

إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ ﴿هود/۸۸﴾



 
 
 
 
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۴۰۸۷۱۱۷:۱۷:۳۳ ۱۴۰۳/۱/۱۲
کاملا درسته
امیر حسین سلطان/تهران۳۴۴۰۸۸۴۱۷:۳۸:۳۵ ۱۴۰۳/۱/۱۲
روح حضرت آیت الله العظمی بروجردی شاد و نام و یادشان همیشه تاریخ جاودانه باد- آمین یا رب العالمین
ناشناس۳۴۴۱۱۲۴۲۳:۳۹:۲۳ ۱۴۰۳/۱/۱۲
مراجع محترم عظام فعلی باید با فتواهای خود تکلیف این بی بند باری فساد اقتصادی و فسادهای اخلاقی و فرهنگی بی حجابی و بی غیرتی و بی حیایی را و مروجین را معلوم کنند تا مردم تکلیف خود را بدانند مسولان کشور که مناسفانه خنثی هستند
ناشناس۳۴۴۲۴۲۲۰۸:۳۱:۰۷ ۱۴۰۳/۱/۱۴
مراجع محترم عظام بخوبی میدانند که مسائلی مانند بی حجابی در قرآن کریم ، جرم انگاری نشده است . لطفا برای مراجع محترم تکلیف تعیین نکنید !
ناشناس۳۴۴۰۸۹۳۱۷:۵۷:۲۰ ۱۴۰۳/۱/۱۲
روحانیت نباید اسیر دنیا شود
ناشناس۳۴۴۰۹۴۳۱۹:۳۸:۱۷ ۱۴۰۳/۱/۱۲
بزرگترین امتیاز و علت محبوبیت روحانیت شیعه در طی قرن ها این بود که وام دار و بودجه بگیر حاکمیت نبود و در هر زمان میتوانست مستقلا اظهار نظر کند.
ناشناس۳۴۴۰۹۵۵۱۹:۴۷:۳۳ ۱۴۰۳/۱/۱۲
خدایش بیامرزد آن روحانیت بی آلایش قدیم را
ناشناس۳۴۴۰۹۶۴۱۹:۵۵:۲۱ ۱۴۰۳/۱/۱۲
روحانیون از قدیم دارای جایگاه بسیار بالای داشتن در جامعه مردم احترام به روحانیت را یک وظیفه وبر خود واجب می‌دانستند کلام روحانی بسیار دلنشین ودرمسایل ره گشا بود واقعا ....
ناشناس۳۴۴۱۱۰۰۲۳:۱۲:۳۲ ۱۴۰۳/۱/۱۲
آن زمان هنوز دنیا پرستی در ایران رسوخ نکرده بود و همین الان مناطقی که سنتی تر هستند و تفکر مدرنیته کمتر هست روحانیون در ردیف اول هستند
ناشناس۳۴۴۱۱۲۳۲۳:۳۹:۰۴ ۱۴۰۳/۱/۱۲
متن در خور تفکری بود.
ناشناس۳۴۴۱۱۴۱۲۳:۵۷:۰۳ ۱۴۰۳/۱/۱۲
مثل اینکه نمیدانی از دیرباز تا الان نمازجمعه چندین بخش خطبه دارند که هم انتقادی به اوضاع مملکت دارند هم روایت دارند و هم تکریم
ناشناس۳۴۴۱۱۷۴۰۱:۴۴:۳۶ ۱۴۰۳/۱/۱۳
خدا رحمت کند آیت الله بروجردی را.
ناشناس۳۴۴۱۱۹۴۰۲:۲۶:۲۳ ۱۴۰۳/۱/۱۳
امیدوارم امضای هیچ روحانی محبوب جعل نشه
ناشناس۳۴۴۱۱۹۸۰۲:۴۱:۵۵ ۱۴۰۳/۱/۱۳
روحانیت و آیات عظام باید مواظب جعل امضای خود نیز باشند.
حشمدار۳۴۴۱۲۰۶۰۲:۴۸:۰۰ ۱۴۰۳/۱/۱۳
با احترام از دیدگاه بنده این مقاله زیاد منصفانه نیست کسی می تواند درباره چالشهای روحانیت صحبت کند که خود در این کسوت بوده باشد مثالی میزنم کسی هستم که سالها در حوزه علمیه مخصوصا در مدرسه فیضیه از حجره نشینی تا تحصیل و تدریس سرگرم کار و فعالیت بوده ام. اصلا شکی نیست طلبه امروز با طلبه دیروز بسیار متفاوت است چه از لحاظ تهذیب و چه از لحاظ علمی (اصول و فقه و کلام ورجال و....) قابل مقایسه نیست و به مراتب طلاب امروزی ضعیف تر هستند. اما مشکل کجاست؟ قطعا در یک پاراگراف نمی توان توضیح داد اما بزرگترین مشکل حوزه اینست که مانند گذشته کسانی مدیر حوزه های علمیه می شوند که خاک خورده حوزه نیستند .
ناشناس۳۴۴۱۲۴۸۰۴:۳۰:۱۳ ۱۴۰۳/۱/۱۳
چرا جایگاه خدشه دار شده؟ باید برگردید به عقب که آموزش دنیا پرستی افراطی دادید و همزمان در عصر کنونی که عصر رسانه و ارتباطات هست و با آمدن ماهواره فارسی زبانان در 30 سال قبل که به شکل هدفمند روی اعتقادات و سیاست زدگی کار کردن و در درجه آخر سو استفاده برخی از این لباس و عده ای هم همه روحانیون را جمع می زنند....
ناشناس۳۴۴۱۲۹۱۰۹:۰۴:۵۷ ۱۴۰۳/۱/۱۳
روحانيت در طول تاريخ شيعه حامي وزاد دار مردم بودند لذا مردم احترام آنها را داشتند مردم انتظار دارند روحانيت مال أندوز نباشند خود را به دنيا نفروشند تا دين پايدار باشد
ناشناس۳۴۴۱۳۴۲۱۰:۴۰:۰۷ ۱۴۰۳/۱/۱۳
خروجی دستگاه روحانیت در نظریه پردازی حوزه اجتماعی و اقتصادی و روابط بین الملل چه بود ه است در طی قرون گذشته؟
ناشناس۳۴۴۱۶۷۱۱۶:۰۹:۰۷ ۱۴۰۳/۱/۱۳
من میخواهم ببینم ۲۸ مرداد کودتا امریکایی بوده یاخیر اگر نیوده که هیچ ولی اگر بوده همین اقای بروجردی روز اول کودتا به زاهدی تبریک و سلامتی شاه را خواستار شد
ناشناس۳۴۴۱۸۴۲۱۹:۵۸:۰۸ ۱۴۰۳/۱/۱۳
و همچنین کاشانی!
ناشناس۳۴۴۲۰۰۷۲۲:۱۱:۵۰ ۱۴۰۳/۱/۱۳
متاسفانه برخی روحانیون حوزه و مسجد را رها کرده و به قدرت متوجه شدند و تنها چاره آن است که روحانیت قدرت را رها کرده و به مسجد بازگردد و شاید بتواند بار دیگر اثرگذار باشد زیرا نهاد دین باید پایدار و اثر گذاری اش بین مردم تقویت شود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین