لاجوردی: بهانه‌های فاقد وجاهت نباید مانع ساخت مسجد در پارک قیطریه شود

  4030111066 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به بهانه‌های عجیب درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه گفت: این بهانه‌ها دلیل مجاب‌کننده‌ای برای عدم توسعه مساجد نیست.

بهانه‌های فاقد وجاهت نباید مانع ساخت مسجد در پارک قیطریه شود

زهره سادات لاجوردی نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حواشی ایجاد شده پیرامون ساخت مسجد در پارک‌ها و همچنین مخالفت رسانه‌های معاند با برنامه هایی مانند برگزاری محفل امام حسنی‌ها در ورزشگاه آزادی، پیاده روی اربعین و پیاده روی ۱۰ کلیومتری در روز عید غدیر گفت: در ابتدا نباید از حضور معنادار شهروندان در رده‌های سنی مختلف در این گونه مراسم غافل ماند. آنهم در شرایطی که معاندان، رسانه‌های وابسته‌ و دنباله‌های داخلی آنها سعی در نمایش چهره‌ای غیرواقعی در قامت نسل‌های دین‌گریز و آیین‌گریز از جامعه ایرانی دارند.

وی اضافه کرد: آنها می‌خواهند به مدد جادوی رسانه، اقلیت دست‌پرورده یا فریفته‌ خود را بجای اکثریت جامعه ایرانی جا بزنند و آنچه شبانه‌روز به آن می‌پردازند؛ نمایش رفتار، گفتار، پندار و تفاسیر وتحلیل‌های همین اقلیت است.

لاجوردی تاکید کرد: از این رو، آنان که در مقابل ترقه‌ای هیاهو به‌پا می‌کردند؛ اکنون، زبان در کام فرو برده‌اند و آنان که به گوش و به هوش منتظرند تا با تلنگری، چماق غرب‌پرستی یا فهم ساده‌انگارانه خودشان از دین را بر سر دلسوزان و غیوران بکوبند؛ در مقابل این حضور مومنانه ساکت مانده‌اند و غیر از این نیست که اراده الهی بر آشکار شدن باطن‌ها قرار گرفته است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: باید آگاه بود که سیاست هر دوی معاندان و منافقان یکی است و آن دیده نشدن ماهیت واقعی جامعه است تا بتوانند تصویر تصنعی ساخته و پرداخته خود را به خورد جوامع و خاصه نسل‌های جدید بدهند و بدین وسیله در کشورهای هدف مطابق میل خودشان آینده‌سازی نمایند‌.

وی در ادامه گفت: با توجه به اهمیت ساخت مساجد منطبق با معماری ایرانی- اسلامی و نقش تمدن‌ساز مسجد در حاکمیت ارزش‌های دینی و معنوی، همواره ساخت مسجد در جوامع اسلامی مورد تاکید بوده و هست. لذا، جایابی و ساخت مساجد محله‌ای، ناحیه‌ای و منطقه محور همراه با پیوست فرهنگی ضمن سوق‌دهی فضاهای شهری به عناصر فرهنگ‌ساز موجود در بافت شهرها موجب جمعیت‌پذیری بالا در مساجد نیز خواهد شد.

لاجوردی تاکید کرد: مستحضرید که مسجد نه تنها دارای کارکرد دینی و معنوی که دارای کارکردهای بی‌بدیلی در بُعد اجتماعی- سیاسی زندگی مسلمانان می‌باشد و کاستی در استفاده بهینه از فضای برخی مساجد که این روزها نقل برخی محافل معاند شده نه وابسته به ماهیت خود مسجد بلکه مربوط به خلل برنامه‌ریزی و قصور در طرح‌ریزی پیوستهای فرهنگی-اجتماعی در استفاده بهینه از فضای مساجد است. وی با اشاره به ادعاهای عجیبی که در فضای مجازی و رسانه های معاند در باره ساخت مسجد در پارک قیطریه مطرح می‌شود، گفت: در این باره بررسی‌هایی صورت گرفته که بیانگر آن است که این ادعاها نادرست است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: همانطور که اعلام شده ساخت مسجد در بوستان‌های فرامنطقه‌ای (پارک‌های بزرگ غیر محله‌ای) مصوبه شورای عالی مساجد تهران را دارد. در ٣دهه گذشته ۴٣مسجد در آن‌ها ساخته شده و برای ٣۴ بوستان فرامنطقه‌ای دیگر از جمله پارک قیطریه مصوبه وجود دارد. همچنین، از سال‌ها پیش مطالبه مردمی نیز برای احداث مسجد در این پارک وجود داشته است.‏

لاجوردی تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد که سرانه ساخت مسجد در تهران در مقایسه با دیگر شهرهای ایران و از آن بدتر پایتخت‌های کشورهای اسلامی بسیار پایین‌تر است. اینکه برخی از مساجد موجود نمازگزار کمی دارند یا بازه سنی خاص نمازگزاران در آن‌ها همانطور که قبلا" اشاره شد به دلایل متعددی باز می‌گردد و لذا، این بهانه‌ها دلیل مجاب‌کننده‌ای برای عدم توسعه مساجد نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: همچنین پارک قیطریه ١٢٢ هزار متر مربع است و مساحت در نظر گرفته شده برای مسجد حدود ٨٢٠ متر مربع یعنی چیزی کمتر از ٧ دهم درصد از کل پارک را شامل می‌شود. فضای درنظر گرفته شده در کنج شمال شرقی پارک در آستانه خیابان و در کم‌تراکم‌ترین بخش پارک به لحاظ فضای سبز واقع شده است که این نسبت به وضوح دلایل عقیدتی- سیاسی عده‌ای در معاندت با ساخت مسجد را به رخ می‌کشد.

وی در ادامه گفت: بنده نیز معتقدم این گزاره که «درخت قطع می‌کنند تا مسجد بسازند!» را هم باید به کلکسیون دروغ‌های شاخدار علیه مسجدسازی و شهرداری اضافه کرد! شهرداری هم‌ اعلام کرده که؛ نه درختی قطع می‌شود، نه مسجد جدید فضایی از کل پارک را خواهد گرفت و نه این اولین و آخرین مسجد در پارک‌های بزرگ شهر تهران خواهد بود.‏وی افزود: نکته دیگر اینکه مسجد پارک قیطریه علاوه بر درخواست مکتوب مردمی، خیرین نیکوکار از اهالی همان محل هم دارد که کلیه هزینه‌های ساخت مسجد را متقبل شده‌اند و شهرداری تهران در واقع تسهیل‌گر مشارکت مردم در این امر خیر است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: همانطور که گفته شده بعد از طرح برخی ابهامات در رسانه‌ها، شهردار تهران در اولین جمعه ماه رمضان بازدیدی از محل درنظر گرفته شده برای احداث مسجد داشت و پس از بررسی دقیق و مشورت با کارشناسان دستور بازطراحی نقشه مسجد را به نحوی که هیچ کدام از درخت‌های کهن‌سال در محل احداث مسجد واقع نشود، داد.

‏وی افزود: در طرح اولیه ۴ درخت کهنسال در طراحی بخش اصلی مسجد قرار می‌گرفت که با تاکید شهردار و با تغییر نقشه ساخت، این چهار درخت ارزشمند در حیاط روباز روبروی مسجد و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. در ضمن هیچ کاربری تجاری و فروشگاه و مغازه و ... برای طرح مسجد درنظر گرفته نشده و نخواهد شد.

‏لاجوردی اظهار داشت: در همه شهرهای دنیا پارک‌ها و بوستان‌های بزرگ با کاربری‌های چندگانه نیازهای متنوعی از شهروندان را برآورده کرده و در کنار توجه به محیط زیست با طراحی اکوپارک‌ها، تم‌پارک‌ها و ... آن‌ها را به محل دائمی حضور شهروندان تبدیل می‌کنند.‏

وی گفت: ارتقای پارک‌های تهران به محیط‌هایی با کاربری‌های چندگانه اجتماعی از طریق اضافه شدن فضاهای هنری، آموزشی، فرهنگی و علم و فناوری یکی از رویکردهای راهبردی شهرداری تهران است. این تازه غیر از فضاهای ضروری چون سوله‌های مدیریت بحران و ... است که از سال‌ها پیش در پارک‌ها احداث شده است.

این نماینده مجلس یادآور شد: بررسی ها نشان می دهد که در این دوره که حجم درخت‌کاری و ایجاد فضای سبز و تأسیس پارک‌های جدید و تکمیل ابرپروژه کمربند سبز تهران به گواه آمار و اسناد رشد چشمگیری داشته، ساخت دوقطبی کاذب مسجد-درخت از سوی رسانه‌های اپوزوسیون و رقبای سیاسی در مقابل مردمی که تغییر در این حوزه را می‌بینند کار بیهوده‌ای است.

لاجوردی گفت: همانطور که مسوولان شهرداری تهران پیش از این اعلام کرده اند، مسجد پارک قیطریه چهل و چهارمین مسجد پارک‌های فرامنطقه‌ای شهر تهران خواهد بود و برآورده کردن طیفی از نیازهای مخاطبان این بوستان مهم و زیبای شهر تهران کمک خواهد کرد.لاجوردی اضافه کرد: از طرفی استدلال ساخت مسجد در پارک‌های فرامنطقه‌ای به رغم وجود مساجد دیگر منطقه هم این است که بخش عمده‌ای از مراجعان به این پارک‌ها اساسا" اهل آن منطقه نیستند که محیط پیرامون پارک را بشناسند و به دلیل وسعت پارک و جمعیت زیاد حاضران، نیاز به مسجد برای نمازگزاران ضروری است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۴۰۱۲۶۰۱:۲۱:۰۲ ۱۴۰۳/۱/۱۲
اگر مسجد در اطراف آن نیست درود بر شما
ناشناس۳۴۴۰۱۳۵۰۱:۳۰:۴۰ ۱۴۰۳/۱/۱۲
یک سر به مساجد محله خودتون بزنید ببینید هنگام ظهر و غروب چند نفر در مسجد حضور دارند؟
ایلیا۳۴۴۰۲۱۰۰۴:۵۴:۳۳ ۱۴۰۳/۱/۱۲
مردم دینشان را مثال شما نمیفروشند در مراسم محرم و اربعین و شبهای قدر مساجد همه پر هستند
بهزاد۳۴۴۰۲۲۳۰۵:۲۱:۱۹ ۱۴۰۳/۱/۱۲
مسجد امام علی میدان پونک الحمدلله حداقل سیصد نفر نمازگزار داره. آره مهمه مسجد رو ته کوچه بن بست بسازی یا جایی که محل حضور مردمه. مثل پارک قیطریه
ناشناس۳۴۴۰۱۴۱۰۱:۳۸:۵۰ ۱۴۰۳/۱/۱۲
شماها خیلی کاربلد هستید همین مساجد و نمازگزارهایش را حفظ کنید
سام۳۴۴۰۱۷۱۰۲:۵۹:۳۵ ۱۴۰۳/۱/۱۲
وقتی در نزدیکی این مکان کذایی مسجد وجود داره چه لزومی داره اصرار به ساخت مسجد دارید در ثانی کلی پروژه ناتمام اجرانشده هست
ناشناس۳۴۴۰۱۷۶۰۳:۲۱:۱۶ ۱۴۰۳/۱/۱۲
مسجد ساختن خیلی خوبه ولی بازبودن همین مساجدی که ساخته شده هم مهمه. چند وقت پیش رفتم پارک ساعی، موقع اذان مسجدش تعطیل بود.
محمد۳۴۴۰۱۹۵۰۴:۱۷:۱۰ ۱۴۰۳/۱/۱۲
چرا اینقدر تحت تاثیر رسانه های خارجی قرار گرفتید که مسائل روزمره و عادی رو هم تبدیل به بحران میکنید ، با ورود ماهواره و اینترنت آرام آرام ذهن مردم رو مسموم کردن
کاربر۳۴۴۰۲۰۱۰۴:۳۷:۲۴ ۱۴۰۳/۱/۱۲
نماز گزار هم بسازید
ناشناس۳۴۴۰۲۰۷۰۴:۴۹:۳۱ ۱۴۰۳/۱/۱۲
مصلا رو کامل کنید
وطن۳۴۴۰۲۰۹۰۴:۵۲:۱۲ ۱۴۰۳/۱/۱۲
درود بر خانم لاجوردی خدا خیرتان بدهد کاملا موافق نظرتان هستم
محمد نبی نوری۳۴۴۰۲۳۰۰۵:۳۲:۱۷ ۱۴۰۳/۱/۱۲
سرانه مدرسه چقدره سرانه فضای سبز چقدره ؟
ناشناس۳۴۴۰۲۳۷۰۵:۴۴:۳۷ ۱۴۰۳/۱/۱۲
کاش در مساجد که خانه ی خداست به روی خلق خدا باز باشد اما متاسفانه در بیشتر مواقع این درها بسته است
اصطرلاب۳۴۴۰۲۳۸۰۵:۵۱:۲۳ ۱۴۰۳/۱/۱۲
قبلا هم عرض کرده بودم رسیدگی به امورات پارک ها تحت نظر شهرداری ها است. و طبق قوانین، یکی از وظایف شهرداری ها در کنار ایجاد رفاهیات در پارک ها ایجاد فضاهای فرهنگی و مساجد است. لذا با در نظر گرفتن جوانب امر، شهرداری ها در این زمینه مسئول هستند و یکی از مطالبات مردمی است.
ناشناس۳۴۴۰۵۲۶۱۱:۴۹:۴۵ ۱۴۰۳/۱/۱۲
شهرداری موظف به انجام مصوبات شورای شهر هست خودش مستقل نمیتونه عمل کنه؟
ناشناس۳۴۴۰۶۲۶۱۳:۱۰:۴۱ ۱۴۰۳/۱/۱۲
حساسیت ها باید در نظر گرفته شود انجام هر کاری نیاز به دقت و ذکاوت دارد.
م فلاح۳۴۴۰۲۴۹۰۶:۴۸:۴۰ ۱۴۰۳/۱/۱۲
دولت و شهرداری لجبازی نکنند واقعا اگر در اطراف پارک‌مسجدی وجود ندارد خب کار خوبیه ولی اگر مسجد هست ساخت مسجد در کنار مسجدی دیگر معنایی جز اتلاف منابع بیت الامال نیست مسجد را در مناطق محروم و جایی بسازند که استفاده داشته باشد
ناشناس۳۴۴۰۲۵۱۰۶:۵۰:۰۳ ۱۴۰۳/۱/۱۲
با توجه به کمبود جا برای نمازگزاران در آن محدوده و برگزار شدن نماز در خیابان‌ها و پیاده‌روهای اطراف مساجد نیاز به احداث مسجد کاملاً مشهود است
ناشناس۳۴۴۰۲۵۲۰۶:۵۱:۳۳ ۱۴۰۳/۱/۱۲
رای دهندگان به شورای شهر و شهردار خواهان احداث مسجد هستند و شهردار باید نظر و دیدگاه و خواست رای دهندگان به خودش را اعمال کند
ناشناس۳۴۴۰۲۵۶۰۶:۵۸:۰۲ ۱۴۰۳/۱/۱۲
در زمستان ۱۴۰۲ اقامه نماز در حیاط مساجد باعث ایجاد مشکل برای مومنان به دلیل کمبود جا در مساجد تهران شده است،این دلیل ساخت مسجد می‌باشد
ناشناس۳۴۴۰۲۸۱۰۷:۵۹:۳۰ ۱۴۰۳/۱/۱۲
نهضت مسجد سازی باید اوج بگیرد.
ناشناس۳۴۴۰۲۸۳۰۸:۰۳:۳۴ ۱۴۰۳/۱/۱۲
وقتی کسی بخواهد کاری مثبت انجام دهد جوانب کار را میسنجد و سپس اقدام میکند
ناشناس۳۴۴۰۳۰۰۰۸:۳۶:۰۳ ۱۴۰۳/۱/۱۲
شهرداری مصلی تهران رو تکمیل کنه، از نظر تعداد مسجد در آن منطقه کمبودی نیست،
ناشناس۳۴۴۰۳۶۱۰۹:۳۹:۲۳ ۱۴۰۳/۱/۱۲
در اوایل انقلاب مساجد پراز جوان بود
ناشناس۳۴۴۰۳۹۴۱۰:۰۷:۰۸ ۱۴۰۳/۱/۱۲
در آخرالزمان برای ساختن عبادتگاه هم باید جواب پس داد!
سهراب۳۴۴۰۴۱۸۱۰:۳۰:۵۵ ۱۴۰۳/۱/۱۲
این اصلاح طلبان ومنافقین خجالت می کشند که بگویند ما اصلا اعتقادی به مسجد ونماز و...نداریم.قطع درخت را بهانه کرده اند. اینها از مسجد ومسجدی ها سیلی خورده اندواین شانتاژهای تبلیغاتی هیچگونه خللی در ارده مردم مومن که بانی ساخت این مسجدهستند، نمی زند. راستی اگر اینجا می خواستند سالن کنسرت یا سینما و...بسازند این اصلاح طلبان چه موضعی داشتند؟!
ناشناس۳۴۴۰۴۴۴۱۰:۵۰:۲۶ ۱۴۰۳/۱/۱۲
اولا داخل اکثر پارکها نمازخانه هست ثانیا ین همه زمبین خالی حتما باید داخل پارک مسجد بسازید ؟
ناشناس۳۴۴۰۴۹۵۱۱:۲۶:۴۳ ۱۴۰۳/۱/۱۲
تهران نواقص رفاهی و زیرساختی بسیار زیادی دارد. همه آنها را متوازن برطرف کنید.
ناشناس۳۴۴۰۵۲۴۱۱:۴۸:۲۵ ۱۴۰۳/۱/۱۲
این موضوع چه ربطی به مجلس داره؟
ناشناس۳۴۴۰۶۵۵۱۳:۲۶:۳۱ ۱۴۰۳/۱/۱۲
هدف ساخت مسجد است؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین