فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

گروه تعاملی الف،   4021226004 ۷۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

گروه تعاملی الف - غلامرضا بنی اسدی:

"شان مردم بزرگ ایران زندگی ناآرام نیست." این دردمندانه‌ترین و دلسوزانه‌ترین کلامی است که از زبانِ مرجعِ قرآن پژوه برمی‌خیزد، کلامی که خدا کند در گوشِ هوشِ مسئولانِ محترم بنشیند، به برنامه تبدیل و به خدمت بدل شود تا اندکی آرامش بگیرد زندگی این مردم باکرامت و ملتِ بزرگ.

چنان که درخبرها آمده است، حضرت آیت‌الله جوادی آملی- روزهای پیش- در دیدار معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و هیئت همراه گفتند: "ما مردم ایران، مردمی بزرگ و بزرگ زاده هستیم، ما نه یعنی حوزوی‌ها و دانشگاهی‌ها، بلکه تمام مردم ایران، آقا و آقازاده هستند چون شناسنامه دارند، تاریخ دارند، جغرافیا دارند، و کشوری که دارای تاریخ و جغرافیا باشد، بزرگ است، شما در هر کجای ایران قدم بگذارید، اثری از آثار باستان این کشور می‌بینید بر خلاف کشوری مانند آمریکا که دارای جغرافیا و آثار باستانی کهن نیست، مردم ایران هزاران سال با شرف زندگی کرده‌اند، لذا شان این مردم بزرگ، زندگی ناآرام نیست!"

این ناآرامی ها دارد بزرگی ما را چنان می‌تراشد که به فقرِ بزرگواری هم دچار می‌شویم. دست‌های دست‌گیر، روز به روز کم تعداد‌تر و در عوض به دست‌های نیازمندِ دست گیری، اضافه می‌شود. این است که صدای آیت‌الله را هم بلند کرده است. تجربه سه دهه روزنامه نگاری این قلم هم این ناآرامی را گواه است. درگذشته وقتی دردِ دردمندی را مطرح می‌کردیم، بی‌شمار دستان کرامتمند و درمانگر به سوی ما دراز می‌شد. گزارشی که کار می‌کردیم، مستاجری را که بار و بنه‌اش کنار خیابان ریخته شده بود را صاحب خانه می‌کرد. اگر از کفش پاره دانش‌آموز یک مدرسه می‌نوشتیم، کفشِ همه دانش‌آموزانِ آن مدرسه نو می‌شد. اگر از بدهی گرفتاری می‌نوشتیم، به اندک زمانی، حسابش چنان پر می‌شد که چک‌هایش یکی بعد از دیگری پرداخت شوند. ما بزرگواری و داد و دهش مردم را نیکو تجربه می‌کردیم. اما دریغا که امروز با آن روزهای غمگساری و مواسات خیلی فاصله دارد.

حالِ ما چنان خوب نیست که بتوانیم برای بدحالان چاره کنیم. با این تورم و گرانی، قشرِ متوسط که دست یاری‌گر داشت، روز به روز لاغر‌تر می‌شود. مردم به گروه برخورداران اضافه نمی‌شوند که سیاهه فقیران طولانی‌تر می‌شود. وقتی سبد معیشتی طبق پیش‌بینی صاحبنظران اقتصادی برای سال آینده وضعیتی بشدت بدتر از امسال خواهد داشت، معنایش این می‌شود که فرد صاحب شغل هم درصد قابل توجهی از مخارج را کم می‌آورد چه رسد به کسانی که شغل دائمی ندارند.

امیدواریم مسئولان با همت و برنامه‌ریزی، بکوشند تا جایی که می‌شود، حال مردم بهتر شود. تا می‌شود برای بازگرداندن بزرگی مردم تلاش کنند تا روزهای خوش بزرگواری مردم هم احیا شود. 

دیدگاه کاربران

نادر۳۴۲۵۸۰۴۱۱:۱۰:۰۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
گوش اگر گوش مسئولین و ناله اگر ناله ملت آنچه به جایی نرسد مهار تورم است
ناشناس۳۴۲۵۸۵۳۱۱:۵۳:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
مشکل فقر نیست بی تقوایی است .
ناشناس۳۴۲۵۹۳۲۱۲:۵۳:۰۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
چی شده که بعد از 45 سال به بی تقوایی رسیدیم؟!
ناشناس۳۴۲۵۹۳۹۱۲:۵۶:۱۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
فرموده اند بر خلاف کشوری مانند آمریکا که دارای جغرافیا و آثار باستانی کهن نیست. نمی دانم منظورشان از جغرافیا چیست، زیرا آمریکا جغرافیای بسیار متنوع و غنی دارد. در خصوص تمدن نیز، تمدن مایا ها یکی از کهن ترین تمدن هاست، فقط به دلیل محدودیت بشر در ارتباطات این قاره دیر کشف شده است و اتفاقا به دلیل همین تک افتادن در طول تاریخ نتوانسته بود دست آورد های خود را به اشتراک بگذارد و یا از سایر دست آورد ها بهره ببرد. بگذریم، مقصودم این است که ایران آنقدر بزرگ و دارای تاریخ مدون است که برای بیان آن نیاز نیست یک دشمن بیابیم و وی را کوچک کنیم. تاریخ ایران بزرگ است، حال معاصرش نیز مشخص کنند سایز معاصرینش است! این ربطی به اندازه دیگران ندارد!
ناشناس۳۴۲۶۰۰۷۱۳:۴۳:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
جغرافیای سیاسی را اگر در نظر بگیرید هیچ‌کدام از آن‌ها که گفتی مال امریکا نیست همه برای بومیان امریکا خصوصا سرخ‌پوستان است که انگلیسیهای مهاجر همه را غصب کردند و عمده بومیان را هم کشتند
ناشناس۳۴۲۶۴۳۸۲۰:۱۱:۱۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
اقتصاد کشور باید به یکباره ملی گردد و زیر بنای اقتصاد از پایه ساخته شود
ناشناس۳۴۲۶۰۰۱۱۳:۴۰:۰۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
منظورتون صحبتهای آقای صدیقی هست دیگه
ناشناس۳۴۲۶۰۹۵۱۵:۱۲:۱۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
مگه نشنیدی از دری که فقر وارد شود ایمان خارج میگردد واگر ابمان نباشد تقوا هم نخواهد بود !!
ناشناس۳۴۲۵۸۵۸۱۱:۵۹:۲۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
ایران منابع طبیعی و معدنی دارد آنوقت مردمش اینچنین زندگی می کند واقعا شما به مسئولین امیدوارین یعنی اداره کردن و مدیریت این مدلی شاهکاره.
ناشناس۳۴۲۵۹۵۸۱۳:۱۱:۴۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
ثروت یک محصول است و مانند هر محصول دیگر باید تولید شود، این محصول تولیدی سیستم یک جامعه است و سیستم تشکیل شده از حکومت، قوانین و مردم. اگر تولید و توزیع ثروت انجام نمی شود یعنی سیستم خراب است.
ناشناس۳۴۲۵۸۸۶۱۲:۱۹:۴۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
این کدام کشور است : حدود 10 درصد نفت کل جهان 18 درصد گاز کل جهان 7 درصد منابع معدنی کل جهان جمعیت حدود 1 درصد کل جهان جمیت جوان و کارا 60 درصد این کدوم کشوره که با اینهمه فرصت و نعمت مردمش برای ارز خارجی در صف به انتظار هستند تا بتوانند چند میلیون تومان سود کنند.
ناشناس۳۴۲۵۹۷۶۱۳:۲۵:۲۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
منابع طبیعی هیچ ربطی به ثروت ندارد، ثروت نتیجه دانش و پاکدستی و تعهد و عمل گرایی یک سیستم در جامعه است. نمونه آن کشور سوئیس می باشد که از نظر منابع طبیعی یکی از فقیر ترین ها در جهان است، ولی سیستم آن توانایی تولید و توزیع ثروت را در بالاترین سطح تعریف شده جوامع بشری داشته و لذا جامعه ای با رفاه ساخته است. در مقابل اوگاندا را دارید، یکی از فلاکت زده ترین جوامع که بر روی یکی از غنی ترین قسمت های کره زمین زندگی می کند!
ناشناس۳۴۲۶۱۰۳۱۵:۱۶:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
پس همش بر می گرده به دانش سیاست مداران و مدیریت مدیران کار بلد !!
ناشناس۳۴۲۵۹۸۶۱۳:۳۲:۳۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
چون دوست دارید اقتصاد دستکاری و سرکوب شود، برای اینکه قیمت کمتری به دست شما برسد اما بعدا چنان جبران می کند....
ناشناس۳۴۲۶۰۲۵۱۳:۵۳:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
بعضی مواقع یک فوتبالیست دروازه خالی را می زد بیرون، مرحوم شفیع گزارشگر می گفت گل نکردن این توپ سختتر از گل کردنش بود،حالا فقیر کردن ایران با این همه ثروت خداداد سختتر از ثروتمند کردن آن است !
1۳۴۲۶۰۷۹۱۴:۳۸:۰۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
دولت قبل : دغدغه ی رئیس جمهور آب پرتقال تازه ، سرویس خواب خارجی ، تاسیسات تفریحی در پاستور دولت جدید: دغدغه ی تسریع در پیگیری مسائل کشور در نقاط مختلف حتی بلافاصله پس از دیدار با پوتین در روسیه دولت قبل: یا برجام و یا فقط برجام دولت جدید : اول تقویت توان داخل و در صورت تامین منافع کشور برجام دولت قبل : مدیریت از پشت میز ؛ به وزرا ۵ دقیقه بیشتر برای ملاقات با رئیس جمهور وقت نمی دهیم(ماجرای تاسف بار استعفای آقای بطحایی وزیر وقت آموزش و پرورش) دولت فعلی : حضور میدانی رئیس جمهور حتی جلوتر از وزرا نتیجه گیری : اگر روحیه رئیس جمهور به سطوح پایین تر دولت منتقل شود جبران دهه ی سوخته کشور (دهه ی نود) در زمانی کوتاه میسر خواهد بود . امروز راه مشخص است مشکل ما مشکل بی عملی است
ناشناس۳۴۲۶۲۹۹۱۷:۴۵:۱۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
این که برای حل مشکلات روی تردمیل بدوی و هر سال عقبتر از پارسال باشی فایده‌ای برای ملت ندارد. دولت جدید تورم و ریزش ارزش ریال را تشدید کرده و در عرض سه سال دلار از ۲۳ هزار به شصت هزار رسانده.دولت قبل در طول ۸ سال از ۳ هزار به ۲۳ هزار.عملا تلاش کردند یا نه نتیجه یکسان داشته اند.
ناشناس۳۴۲۶۴۳۶۲۰:۱۱:۰۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
در دولت دهم دلار فقط 2 هزار تومان گران شد اما در دولت دوازدهم دلار 25 هزار تومان گران شد.
ناشناس۳۴۲۶۳۰۷۱۷:۵۱:۲۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
اينا رو همه روگفتي!حالا دلار چند؟
ناشناس۳۴۲۶۴۴۲۲۰:۱۱:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
در دولت روحانی قیمت دلار 10 برابر شد یعنی مردم 10 برابر فقیر شدند.
ناشناس۳۴۲۵۸۱۸۱۱:۳۱:۵۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
خب چرا اینطوری می شود علت را گفتی؟ خصوصا در سال 97 به بعد که بی سابقه بود
ناشناس۳۴۲۶۱۵۸۱۵:۵۹:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
به نظرم کار خوبی کرده که علت رو نگفته. یعنی تو چیزی که تخصص نداره دخالت نکرده. این که علتش چیه تخصص اقتصاددان و جامعه‌شناس و دانشمند علوم سیاسی است. راه حل رو هم اگر بقیه گوش کنن همین دانشمندا باید بدن.
ناشناس۳۴۲۵۸۲۰۱۱:۳۳:۱۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
جهت اطلاع قدرت خرید اسفند ماه امسال نسبت به اسفندماه سال قبل تفاوتی نکرده و سال آینده هم تورم کمتر می شود
ناشناس۳۴۲۵۸۴۸۱۱:۴۸:۰۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
خودت فهمیدی چی گفتی
ناشناس۳۴۲۵۸۷۲۱۲:۱۲:۱۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
ما با اعداد و قیمت های کلیه اجناس سال قبل و الان و نسبت به حقوق آن زمان و الان حرف می زنیم شما چطور؟
ناشناس۳۴۲۵۹۷۹۱۳:۲۶:۰۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
خود بانک مرکزی تورم سالانه را 45 درصد اعلام کرده یعنی قدرت خرید حقوق بگیر نسبت به اسفند پارسال 45 درصد کم شده شما اگر عدد رقم متوجه می شوی این هم عدد رقم
ناشناس۳۴۲۵۹۸۱۱۳:۲۸:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
ادعایت را مستند کن!
ناشناس۳۴۲۶۰۷۵۱۴:۳۴:۳۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
در سایت‌ها هست می توانید بررسی کنید برخی قدرت خرید ضعیف شده برخی ثابت مانده و برخی بهبود یافته اما در کل تفاوت خاصی نکرده
ناشناس۳۴۲۵۹۸۳۱۳:۳۰:۱۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
همیشه اینجا سعی کردم بار روانی تورم که فقط ذهنی است و مانند خوره عمل می کند آگاهی بخشی کنم که فکر نکنید چه خبر شده و بخشی دیگر تورم که قدرت خرید را از بین برد مانند ارز 4200 به طرق دیگر آگاهی بخشی کنم
ناشناس۳۴۲۶۱۱۴۱۵:۲۲:۴۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
شما هنوز درگیر بار تورمی ارز ۴۲۰۰ هستی ؟! بنده خدا این دولت همون ارز رو کرده ۲۸۲۰۰
ناشناس۳۴۲۶۲۱۸۱۶:۳۵:۰۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
جواب شما پایین تر داده شد در مورد گوشت، ارز4200 اقتصاد را کلا از بین برد ولی ارز28500 خیر و نخواهد هم برد و فرقش همین هست با اینکه که شبیه هم هست
علی۳۴۲۵۸۵۲۱۱:۵۱:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
بیشتر از ۴۰ درصد قیمت دلار افزایش پیدا کرده شما کجا زندگی میکنی؟
ناشناس۳۴۲۵۹۲۷۱۲:۴۹:۴۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
آخر سال قبل معادل دلاری حقوق پایه 84 دلار و برای الان 88 دلار!!
بازنشسته کشوری۳۴۲۵۹۷۵۱۳:۲۵:۲۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
فقط دیدن قدرت خرید خودت به تنهایی کافی نیست که فروتنانه کمتر هم اعلام میکنی! قدرت خرید کارمندان جزء ، کارگران ، بازنشستگان ، آشغالگردها و ... را ببین و صادقانه قضاوت کن برادر!
ناشناس۳۴۲۶۵۳۵۲۱:۲۱:۴۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
وقتی چند نظر داده می شود می گویند کو کجاست . مثلا قیمت اسفند سال قبل همین موقع های میوه تره بار : آناناس ۹۳۰,۰۰۰پرتقال شمال ۹۹,۰۰۰. سیب زمینی۱۲۵,۰۰۰بادمجان بادمجان دلمه ۱۳۹,۰۰۰ پیاز (زرد و سفید) ۱۵۹,۰۰۰خیار سالادی ۸۵,۰۰۰سبزی پاک کرده ۲۸۰,۰۰۰فلفل دلمه سبز ۲۹۰,۰۰۰فلفل دلمه رنگی ۲۹۰,۰۰۰فلفل ریز و کبابی انواع ۶۹,۰۰۰کاهو رسمی پاک کرده ۱۷۲,۰۰۰کاهو پیچ سالادی ۱۶۱,۰۰۰کدوحلوایی ۹۵,۰۰۰کدو مسمایی ۱۲۹,۰۰۰کرفس ۶۵,۰۰۰کلم بروکلی ۵۹,۰۰۰کلم سفید ۶۸,۰۰۰کلم قرمز ۶۵,۰۰۰لوبیا سبز قیطونی ۱۵۵,۰۰۰ هویج فرنگی و ایرانی ۱۰۵,۰۰۰نارنج ۹۵,۰۰۰ذرت معمولی (بلال) ۷۵,۰۰۰شلغم ۱۲۹,۰۰۰گوجه فرنگی ۱۳۴,۰۰۰سبزی دسته ای کوچک ۲۰,۰۰۰خیار گلخانه ای ۲۲۰,۰۰۰هندوانه ۵۵,۰۰۰موز ۵۶۰,۰۰۰انار ۲۵۸,۰۰۰لیموشیرین ۲۳۹,۰۰۰سیب زرد ۲۶۴,۰۰۰پرتقال جنوب ۱۳۹,۰۰۰سیب قرمز ۲۲۰,۰۰۰نارنگی ۲۲۰,۰۰۰نارگیل ۴۷۰,۰۰۰لیموترش ۲۳۵,۰۰۰گلابی ۳۲۰,۰۰۰کیوی ۲۵۸,۰۰۰ قیمت یکی دو روز قبل : اناناس ۱,۲۵۰,۰۰۰ سیب زمینی ۱۱۰,۰۰۰بادمجان دلمه ۱۴۰,۰۰۰پیاز (زرد و سفید) ۱۴۹,۰۰۰خیار سالادی ۱۱۰,۰۰۰سبزی پاک کرده ۲۸۰,۰۰۰فلفل دلمه سبز ۲۴۰,۰۰۰فلفل دلمه رنگی ۲۷۰,۰۰۰فلفل ریز و کبابی انواع ۶۹,۰۰۰کاهو رسمی پاک کرده ۱۳۵,۰۰۰کاهو پیچ سالادی ۱۶۰,۰۰۰کدوحلوایی ۱۲۰,۰۰۰کدو مسمایی ۲۲۰,۰۰۰کرفس ۸۵,۰۰۰کلم بروکلی ۱۶۵,۰۰۰کلم سفید ۷۵,۰۰۰کلم قرمز ۱۹۰,۰۰۰لوبیا سبز قیطونی ۲۵۰,۰۰۰هویج فرنگی و ایرانی ۸۸,۰۰۰ذرت معمولی (بلال) ۱۴۰,۰۰۰ زنجبیل تازه ۱۶۵,۰۰۰گوجه فرنگی ۱۳۵,۰۰۰سبزی دسته ای کوچک ۳۰,۰۰۰لیموشیرین ۳۶۰,۰۰۰خیار گلخانه ای ۲۵۰,۰۰۰پرتقال شمال ۱۵۰,۰۰۰موز ۶۹۰,۰۰۰انبه ۹۹۰,۰۰۰گلابی ۵۳۰,۰۰۰سیب زرد ۲۹۵,۰۰۰انار ۳۴۰,۰۰۰کیوی ۳۸۰,۰۰۰سیب قرمز ۲۹۰,۰۰۰نارگیل ۵۴۰,۰۰۰لیموترش ۲۳۰,۰۰۰نارنگی ۱۸۰,۰۰۰پرتقال رسمی جنوب ۲۰۰,۰۰۰ حقوق سال قبل4178 امسال 5300 به طور متوسط فرقی نکرده ( میانگین چه افزایش ها و چه کاهشی ها و چه تفاوت نکرده ها)
ناشناس۳۴۲۵۹۸۰۱۳:۲۶:۵۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
یعنی تو داری با من بازنشسته شوخی میکنی؟
ناشناس۳۴۲۶۱۰۵۱۵:۱۸:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
خوش به حالت که تورم سال قبل و امسال برات یکسانه !!!!!!
ناشناس۳۴۲۶۲۵۹۱۶:۵۷:۱۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
اتفاقا اینترنت ثابت خریدیم با قیمت دوبرابر اما به جاش بنزین می زنیم به قیمت 4 سال قبل!
ناشناس۳۴۲۵۸۲۴۱۱:۳۶:۱۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
دولت رئیسی گسترش دهنده فقر و بدبختی در میان مردم ایران است.
ناشناس۳۴۲۵۸۷۳۱۲:۱۲:۴۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
از فقر جلوگیری کرده
ناشناس۳۴۲۵۹۲۲۱۲:۴۷:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
دلارچند؟گوشت چند؟سكه چند؟مرغ چند؟
ناشناس۳۴۲۶۴۴۵۲۰:۱۳:۳۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
اقتصاد کشور از دوران فاجعه بار روحانی کمر راست نکرده است.
ناشناس۳۴۲۵۹۳۸۱۲:۵۵:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
اصلا چرا باید فقر داشته باشیم که جلوگیری کرده باشه چرا مردم این سرزمین ثروتمند زندگی نکنن .
ناشناس۳۴۲۵۹۸۷۱۳:۳۳:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
دوست عزیز در دوره اول دولت روحانی قیمتها تقریبا ثابت بود و دوره دوم افسار برید.در دولت اقای رییسی افساری وجود ندارد که بخواهد ببرد.
ناشناس۳۴۲۶۰۷۱۱۴:۳۱:۳۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
دوره اول روحانی سرکوب اقتصادی شدید رخ داد و تورم به صورت مصنوعی رسید به 10 اما در دور دوم آن سرکوب همزمان با تحریم پایان یافت ولی ارز 4200 ایجاد نمی شد قدرت خرید الان به طور متوسط 50 درصد بیشتر می بود و این دولت هم در تخریب معیشت عملی مرتکب نشده
ناشناس۳۴۲۶۱۳۰۱۵:۳۴:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
چرا در دولت دوم روحانی دلار افسار گسیخت ؟! چون امید به کم‌شدن تنش با آمریکا و رفع تحریمهای کمر شکن از بین رفت و اینکه دلار همچنان در دولت رییسی افسار گسیخته هست هم همینه که هنوز اختلاف بین ایران و آمریکا و تنش ها وجود داره !! شما هر چه قدر هم بخواهید این واقعیت را کتمان کنید امکان نداره چون در واقعیت وجود داره و فشار روی زندگی مردم عادی جامعه هر روز در حال افزایشه !! باید فکری برای این تنش کرد و هر چه سریعتر این بار را از روی دوش مردم برداشت !!
ناشناس۳۴۲۶۵۱۵۲۱:۰۵:۴۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
اقتصاد علم هست و نه صرفا دنبال سیاسی و تنش رفتن و خود را گول زدن! همان طوری که در دوره هاشمی تنشی وجود نداشت و دلار 4 برابر شد و یا دوره احمدی نزاد با اوج تنش 3 برابر اما دوره روحانی 8 برابر که نصف این 8 برابر به خاطر ایجاد ارز 4200 بوده و نه چیز دیگر!!!
ناشناس۳۴۲۵۹۵۶۱۳:۰۹:۳۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
قیمت گوشت و مرغ و برخی دیگر دو بحث دارد یکی مربوط به ارز رانتی مانند 4200 و یکی خود بازار. ارز 4200 که برداشته شود افزایش قیمت آن طبیعی هست و برداشته نمی شد تورم ان روی اجناس دیگر می رفت و اقلام دیگر بالاتر از نرخ های الان می بود و بحث بازار هم بر می‌گردد به ارز رانتی 28500 که مثلا قیمت گوشت عملا الان بدون این ارز هست حال چه به دلیل اختلاف ارزها و چه کمبود گوشت در بازار
ناشناس۳۴۲۶۶۲۴۲۲:۳۰:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
دوست عزیز! گرانیها و تورم شدید بعد از برداشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی را ندیدی؟! این ارز رانتی را میخواستید مستقیما به دست مردم برسانید و جلوی رانت را بگیرید که نتیجه اش برعکس شد.
ناشناس۳۴۲۵۸۳۱۱۱:۳۹:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
بله دستگیری خوب است اما مقدم مسئولیت دولت ها در بهبود معیشت ملی است ...انتخاب مدیران بر مبنای شایسته سالاری ،مهارت ،تخصص و سالم پیش نیاز اولیه حکمرانی است همچنین ریشه کنی فساد مافیای خودی و غیرخودی و تغییر پارادایم در سیاست خارجی در جهت تعامل با دنیا هم از اصول اولیه بهبود معیشت و اقتصاد یک ملت است
ناشناس۳۴۲۵۸۳۲۱۱:۳۹:۵۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
حاج آقای صدیقی دیروز بیانات فرمودند از عصیان مردم است که مردم فقیر و بدبخت شدند .
ناشناس۳۴۲۵۹۴۰۱۲:۵۶:۴۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
درست میفرمایند چون خودشان در عمل به ثروت رسیدند به بقیه هم این راه را پیشنهاد می کنند
ناشناس۳۴۲۵۸۳۳۱۱:۴۰:۲۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
چه جوری امیدوارین مسئولان ما امتحانشان رو پس دادن هر سال میگیم دریغ از پارسال
ناشناس۳۴۲۵۸۴۰۱۱:۴۳:۳۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
روزی که مرفهان بی درد علم غم دین برداشتند بایستی که منتظر چنین روز اسفباری برای ملک و ملت بود
ابراهیم۳۴۲۵۸۴۱۱۱:۴۳:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
دچار شدن به فقر بزرگوار در حالی است که روزانه شاهد رانت های بیشمار ارزی و ریالی از بیت المال هستیم.
ناشناس۳۴۲۵۸۴۷۱۱:۴۷:۰۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
با تحریم نمی توان کشور را اداره کرد . این فسادها زاییده ی همان تحریم است که ایران مجبور است برای دور زدن آن ، اقتصادش را زیر زمینی ( غیر شفاف ) کند .
ناشناس۳۴۲۵۸۷۵۱۲:۱۴:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
خیر مشکل اصلی اقتصاد ایران دستوری و دستکاری هست و نه تحریم و تحریم آن را نمایان می کند
ناشناس۳۴۲۵۹۴۲۱۲:۵۸:۰۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
همه اینها مشکل است تحریم ناشفاف بودن قطع رابطه با جهان .... همه با هم به وجود آورنده این وضعیت است
ناشناس۳۴۲۶۰۵۱۱۴:۱۰:۴۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
عزیز تحریم که همیشه نبوده
علی۳۴۲۵۸۵۷۱۱:۵۴:۵۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
منابع کشور کم و زیاد نشده فقط حق طبقه متوسط و ضعیف به ثروتمندان رسیده، بدلیل افزایش قیمت ارز و قیمت کالا ها و دلالی و اقتصاد غیر شفاف غیر رسمی حاصل از تحریم،فلان کمپانی ماشین سازی خودش ماشین و قطعات وارد میکرد حالا تحریم هستیم آقای ایکس بجای خودکمپانی میاره
ناشناس۳۴۲۵۸۶۶۱۲:۰۷:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
متاسفانه در اکثر مواقع وجود فقر عمیق در جامعه باعث بسیاری از بد اخلاقی ها و ناهنجاری های اجتماعی و.... میشود .
ناشناس۳۴۲۵۸۷۷۱۲:۱۴:۵۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
درعرض ٢.٥سال دولت ريسي دلار وگوشت ومرغ ودارو بين ٢.٥تا١٠برابر افزايش پيدا كرده است
ناشناس۳۴۲۵۸۸۰۱۲:۱۷:۳۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
دولت ومجلس با افزايش ماليات ،اينترنت،وقانون بازنشستگي دست درجيب مردم كارمند وكارگران و بازنشستگان كرده است!
ناشناس۳۴۲۵۹۱۹۱۲:۴۶:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
کلامی که خدا کند در گوشِ هوشِ مسئولانِ محترم بنشیند!!!
ناشناس۳۴۲۵۹۶۱۱۳:۱۳:۲۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
خدایا «به ملت ما توانایی ده تا به آرمان های بزرگ ملی خویش دست یابد. مردم ما را به آرزوها و امیدهایشان برسان و به قلب‌های اندوهگین نور امید و شادی بیافشان. بدی‌ها را دور کن، تلخی‌ها را به شیرینی مبدل ساز و دل‌ها را با عشق و محبت به هم نزدیک گردان»
ناشناس۳۴۲۶۰۴۳۱۴:۰۳:۳۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
بسیار ناقد غیر منصف و دائم نق زن بی توکل و پر توقع بدرد نخور دیدم که غالبا درد این جماعت دین و فقر و این مسائل نیست که اگه درد اینها واقعا تضعیف دین و ایمان و فقر و اینها بود میدونستن درمان فقر تجویز دزدی و بی خدایی و کشف حجاب و بی غیرتی نیست و درد رو با درد درمان نمیکردن . وقتی رزاق رو مسئولین بدونیم و توکل به دست مسئولین کنیم و خدا رو کنار بذاریم همین بدبختیها دامن گیرمون میشه.
علی۳۴۲۶۲۳۶۱۶:۴۱:۴۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
یعنی جاهای دیگر که وضعشان خوب است بخاطر رعایت حجاب است؟
ناشناس۳۴۲۶۰۴۶۱۴:۰۷:۱۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
من خانواده های زیادی رو میشناسم از همین اطرافیان خودمون که تا همین چند سال پیش زندگی خوب و متوسطی داشتند و در حال حاضر به فقر دچار شده اند. چه کسی پاسخگو هست تو این مملکت؟؟؟؟
ناشناس۳۴۲۶۰۵۴۱۴:۱۴:۴۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
بنده معتقدم همه ملتفت فاجعه بار بودن « فقر » هستند غير از مسئولين !! -- عرض مي كنم كه دوران ما يعني دهه سوم قرن بيست و يكم ، مملوّ از عجايب است ، عجايب علمي ، عجايب تكنولوژي ، عجايب فضايي ، عجايب ارتباطي وووو ، ؟ اگر در قديم و نديم عجايب هفتگانه بود ، امروز بايد زمانه ما را زمانه عجايب هفتصد گانه به شمار آورد ! بدون هيچ شك و شبهه اي ؟ -- درسته ! فرمايشت متينه ...اما برادر يكي از عجايب ها فراموش كردي ! ... يادت نرود ! -- كدام عجايب دوست عزيز ؟ -- اين كه قبول داشته باشيم در اين اوضاع اقتصادي يك خانواده بتواند با حقوق ١٠ يا ١٢ و حتي ١٥ ميليوني زندگي كند و تمام حوايج خود را بر آورده سازد ! و كرامت انساني خود را داشته باشد و هم چنين « اشرف مخلوقات » بودن و نيز « خليفة اللهي » خود را در روي اين كره خاكي حفظ نمايد ! ....واقعاً عجيبه ! به نظر شما عجيب نيست ؟ -- عجيب ! خدا پدرت خوبت را بيامرزه ! ... عجيب كدومه ! ...اين كه « اعجب العجايبه » دوست گرامي ! ... مگه نه ؟ -- درسته ... صد در صد ... فرمايشت عين صوابه برادر ! --
ناشناس۳۴۲۶۱۱۸۱۵:۲۵:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
تمام تورهای نوروزی خارجی تکمیل شده و صدها میلیون دلار جهت عیش و نوش فقرا از کشور خارج شده است. این به غیر از سفرهای داخلی است. هروقت بنزین یا نان گران شد آن وقت میشه گفت گرانی است.
ناشناس۳۴۲۶۱۳۷۱۵:۴۲:۵۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
شاید بهتر بود می نوشتید فقر بزرگ دارد دنیا را می بلعد!!! از ژاپن و چین تا امریکای جنوبی با سرعت به سمت فقر می روند حتی اروپای غربی هم آژیر خطر را کشید. دیگر این سیستم کارآمد نیست 10% از مردم ثانیه ای بر ثروتشان افزوده می شود و 90% دقیقه ای کم می شود
ناشناس۳۴۲۶۱۴۴۱۵:۴۵:۳۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
این‌مشکل فقط یک راه‌حل داذه و آن مذاکره با آمریکا بر سر رفع اختلافات با در نظر گرفتن منافع دو طرف
ناشناس۳۴۲۶۱۹۷۱۶:۲۶:۱۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
مذاکره کردیم .آمریکا تحریم ها را برنمیدارد. اصلا چیزی که جواب داده برای چی باید برداره؟
ناشناس۳۴۲۶۴۲۸۲۰:۰۵:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
مشکل ایران، کسانی هستند که در تصمیم گیری های خود شناخت واقع بینانه ای از دنیا و سیاست خارجی ندارند. والا کدام عقل سلیم حکم می کند کشور را در معرض تحریم جهانی قرار دهی؟ مشکل بعدی این است که زندگی همین تصمیم گیرندگان برای ملت ایران جدای از بقیه ملت است.
مهدی۳۴۲۶۴۹۱۲۰:۵۳:۰۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
دولت‌ها میان و میرن ولی مشکلات بدتر و بدتر میشن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین