ناکامی بزرگ !

گروه سیاسی الف،   4021221080 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
 ناکامی بزرگ !

حسن روحانی را می‌توان ناکام‌ترین چهره سیاسی این سال ها قملداد کرد؛ فردی که پس از سکوتی طولانی‌مدت، فعال‌تر از گذشته تا همین روزهای اخیر دوباره به صحنه سیاست آمد اما با دیوار بلند ناکامی مواجه شد. از همان ابتدا بسیاری از تحلیلگران این فعالیت مستمر و چشمگیر وی و سخنرانی‌های متعددش را به مسائل انتخاباتی و اهداف حزبی او مرتبط کردند؛ امری که گذر زمان درستی آن را اثبات کرد و نشان داد که گعده‌های متعدد روحانی برای فعالیت در انتخابات برپا می‌شود. نشست‌های متعدد شیخ اعتدال با دولت‌مردان و مدیران گذشته، سیاسیون مختلف، فعالین رسانه‌ای اصلاح‌طلب، اقشار دانشجویی و فعالین اقتصادی نشان می‌داد که روحانی اهداف مهمی را در سر دارد.

او می‌خواست ارتباط گذشته خود با طیف‌های مختلف را بازیابی کرده تا بتواند با پشتوانه قابل توجهی در آوردگاه انتخابات حضور یابد و البته کنش‌های روحانی با ظرافت و دقت خاصی همراه بود. او روی مسائلی مناقشه‌برانگیز و برجسته‌شده در جامعه دست می‌گذاشت و حتی طعنه‌های بسیاری را روانه حاکمیت می‌کرد تا نشان دهد از توانایی شناسایی دغدغه‌های پایگاه اجتماعی گذشته خود برخوردار است و به همین دلیل بود که بسیاری معتقد بودند همراهی مجدد اصلاح‌طلبان با روحانی و همراه‌شدن بخشی از اصولگرایان میانه‌رو با او،‌ شرایطی مشابه اوایل دهه ۹۰ را رقم خواهد زد.

روحانی می‌خواست با شکل‌دادن اجماعی مجدد، هم فهرست کاندیداهای نزدیک به خود را راهی مجلس شورای‌اسلامی کند و هم دوباره بر صندلی مجلس خبرگان تکیه زند که در رسیدن به این اهداف با موانع متعددی مواجه شد. بی‌اعتنایی اصلاح‌طلبان و ثبت‌نام نکردن در انتخابات مجلس، عدم احراز صلاحیت تعداد قابل‌توجهی از چهره‌های این جریان و حتی رد صلاحیت حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان، نشان داد که اوضاع آن‌طور که تصور می‌رود نیست و تمام برنامه‌های روحانی نقش بر آب شد. رد صلاحیت او، شیخ اعتدال را در چشم‌ بر هم زدنی کیش و مات کرد و روحانی راهی جز تمسک به آن‌چیزی که رای اعتراضی می‌نامیدش، نداشت اما در محاسبات خود اشتباهات عجیبی را مرتکب شده بود. پایگاه اجتماعی روحانی و حتی اصلاح طلبان دیگر هیچ اقبالی به سیاسیون اصلاح‌طلب و چهره‌هایی چون روحانی- که حتی او را اصلاح‌طلب اصیل هم نمی‌دانند- وجود نداشت.

گزافه نیست که ادعا کنیم اصلاح‌طلبی قوام گذشته خود را باز نخواهد یافت و به همین دلیل است که در سه انتخابات متوالی اخیر، اصلاح‌طلبان شکست‌های فاجعه‌باری را متحمل شدند. اما عجیب است که چهره‌ای چون حسن روحانی با ذکاوت ذاتی‌اش، روی تحرک سیاسی آنان حساب باز کرده بود. همان‌گونه که اصلاح‌طلبان به حاشیه رانده شده‌اند، انتخابات ۱۴۰۲ نشان داد که حسن روحانی هم به پایان خط رسیده اما شاید در بدبینانه‌ترین حالت ممکن هم وی تصور نمی‌کرد هر سطحی از تحرک او تا این حد با بی‌اعتنایی از سوی اصلاح‌طلبان و کسانی مواجه شود که روزگاری نه‌چندان دور، او را برای رسیدن به پاستور همراهی کردند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۴۴۷۷۷۱۶:۰۱:۱۰ ۱۴۰۳/۱/۱۶
چرا صاف و پوست کنده با خودش مناظره نمیکنید؟نگران چی هستین؟اصلا روحانی هیچ طرفداری نداره اما شما که جوابتون رو در رای گیری اخیر از مردم گرفتین.
ناشناس۳۴۴۴۷۹۲۱۶:۲۰:۳۱ ۱۴۰۳/۱/۱۶
همتون یه کرباسید
ناشناس۳۴۴۴۸۰۹۱۶:۳۹:۱۱ ۱۴۰۳/۱/۱۶
بنزین ۳ نرخی،ارز ده نرخی،.....بجز فساد و رانت حاصلی ندارد.باید ارزش ریال در مقابل سایر ارزها مخصوصا دلار تقویت شود،آنهم فقط با تغییر سیاست خارجی و تعامل با دنیا امکان پذیر است،باید مسئولان حقایق عینی داخل و خارج کشور را قبول کنند
ناشناس۳۴۴۴۸۱۶۱۶:۴۴:۳۶ ۱۴۰۳/۱/۱۶
در هرصورت مردم از اصولگرا و اصلاح طلب عبور کردند.
ناشناس۳۴۴۴۸۲۱۱۶:۴۸:۰۹ ۱۴۰۳/۱/۱۶
طیف روحانی 35 سال زمام اداره امور جاری کشور را بعهده داشتن و 100 سال مملکت را به عقب بردند.
یک طلبه۳۴۴۴۸۲۴۱۶:۵۲:۰۸ ۱۴۰۳/۱/۱۶
خیلی جالبه که انقدر سطح تحلیل‌تون پایین هست که فکر میکنید فلان فرد و طیف سیاسی شکست خورده! بنده های خدا نفر اول تهران از نفر آخر پیروز دور گذشته رای پایین تری داره با اینکه در چهار لیست مهم تهران حضور داشته.آرای باطله پیشتازه. نشاط سیاسی بسیار پایین هست.
ناشناس۳۴۴۴۸۳۵۱۷:۱۷:۰۲ ۱۴۰۳/۱/۱۶
انتخاب مردم در سالهای 92 و 96 هوشمندانه نبود اما قرار نیست این اشتباه را دوباره تکرار بکنند.
ناشناس۳۴۴۴۸۵۵۱۷:۳۹:۱۷ ۱۴۰۳/۱/۱۶
اتفاقا هر روز عملکرد دولت رئیسی در جهت اعاده حیثیت روحانی است.
ناشناس۳۴۴۴۸۶۲۱۷:۴۷:۴۰ ۱۴۰۳/۱/۱۶
ناکامی های پی در پی دولت مطبوعتان چه در عرصه اقتصاد وچه در فرهنگ وسیاست خارجی وامنیت با این جور متنها فراموش نمیشود الف جان، روحانی که الان نه سر پیازه نه ته پیاز دلاروبچسب سکه خودرو مسکن.... با آمارهای ساختگی نمیشود مملکت واداره کرد.
جواد۳۴۴۴۹۰۱۱۸:۴۵:۱۱ ۱۴۰۳/۱/۱۶
همین دیدگاه در مورد سایر مسئولین فعلی درنظر عمومی مردم وجود داره !!!
ناشناس۳۴۴۴۹۴۳۱۹:۵۳:۳۷ ۱۴۰۳/۱/۱۶
سلام . اگر اینقدر به ناکامی ایشان اطمینان بود ، رد صلاحیتش چه معنی داشت ؟ تحلیل گر محترم
ناشناس۳۴۴۴۹۷۸۲۰:۲۸:۱۷ ۱۴۰۳/۱/۱۶
آخه شما گذاشتید اصلاح طلب واقعی و بدرد بخوری کاندید بشه که بعد بگید اصلاح طلبان شکست خوردند یا پیروز شدند.
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۴۴۵۰۰۵۲۱:۰۰:۰۰ ۱۴۰۳/۱/۱۶
خناسان می گویند اگر در کشور اسلامی بخواهید حجاب و عفاف را رعایت کنید با براندازی مواجه میشوید و اگر بخواهید از دشمنان انتقام بگیرید با جنگ مواجه میشوید این تفکرات نباید جایی در عملکرد مسولان داشته باشد.
ناشناس۳۴۴۵۰۰۶۲۱:۰۰:۳۶ ۱۴۰۳/۱/۱۶
نمی گم روحانی خوب بود ولی از شماها خیلی بهتر بود اون حداقل تلاشش رو کرد که تحریم ها رو از بین ببره.
ناشناس۳۴۴۵۰۱۳۲۱:۱۲:۰۴ ۱۴۰۳/۱/۱۶
حالا الان مثلا اونایی که تایید شد صلاحیتشون و رفتن مجلس( اصولگرایان) اقبال خوبی شده بهشون؟
امیر حسین سلطان/تهران۳۴۴۵۰۱۴۲۱:۱۲:۴۱ ۱۴۰۳/۱/۱۶
ناکامی بزرگ از آن روحانی نیست بلکه این ناکامی بزرگ از آن ملتی است که به هر دلیل قدر بزرگان و دلسوزان خود را ندانند هر چند که اکثریت ملت در آنچه قدرناشناسی در حق روحانی بود تقصیری نداشته است. قطعا پیامد رد صلاحیت شخصیت شناخته شده ای بسان جناب دکتر روحانی عظیم تر از ناکامی بزرگی نیست که ماه هاست گریبانگیر ما ملت شده است. والله اعلم
ناشناس۳۴۴۵۰۲۳۲۱:۲۵:۵۳ ۱۴۰۳/۱/۱۶
و اما ...حسین فریدون با رانت بستگان که موفق بود ....
ناشناس۳۴۴۵۰۳۴۲۱:۴۴:۴۸ ۱۴۰۳/۱/۱۶
روحانی مرد مجرب کاردان و دانایی بود ولی عده ای اجازه ندادند برنامه هایش را پیش ببرد
ناشناس۳۴۴۵۰۴۷۲۲:۰۵:۵۳ ۱۴۰۳/۱/۱۶
مردم ازهمه جناح ها بریده اند.درانتخابات اخیر هم روحانی وهم مخالفین او همه شکست خوردند.
ناشناس۳۴۴۵۰۸۱۲۲:۴۱:۲۳ ۱۴۰۳/۱/۱۶
حسن روحانی مردم را به سرمایه گذاری در بورس دعوت کردند و بعد از مدتی که خوب اعتماد مردم را جذب کردند و سر بزنگاه کلاه گشادی سر مردم گذاشتند و زندگی ۵۰ میلیون سهامدار را متلاشی کردند ، اعتبار خودشان را از دست دادند و کاری کردند که مردم نسبت به اصلاح طلبان بدبین شوند کاری کردند که اصلاح طلبان حداقل تا ۲۰ سال آینده تو هیچ انتخاباتی پیروز نشوند.
علی۳۴۴۵۱۰۲۲۳:۱۷:۰۶ ۱۴۰۳/۱/۱۶
روحانی اگه با رد صلاحیت مواجه نمیشد اونوقت اقبال مردم به او و اصلاح طلبی را میفهمیدین.
ناشناس۳۴۴۵۱۸۷۰۰:۴۸:۳۰ ۱۴۰۳/۱/۱۷
چه خبر از دلار 65000 تومانی؟؟!!!!!
ناشناس۳۴۴۵۲۰۴۰۱:۰۲:۱۵ ۱۴۰۳/۱/۱۷
این فرد و دولتش سرمایه اجتماعی بعد انقلاب را از بین برد
ناشناس۳۴۴۵۲۰۵۰۱:۰۲:۴۳ ۱۴۰۳/۱/۱۷
خیلی هم گستاخ تشریف دارند
ناشناس۳۴۴۵۲۴۶۰۲:۴۵:۳۳ ۱۴۰۳/۱/۱۷
ردصلاحیت میکنید و بعد میگید اصلاح‌طلبان شکست خوردند و .... هر چند مردم دیگر به آنها نیز امیدی برای تغییر وضعیت ندارند ولی بدانید اصولگرایان که اصلا اقبالی در مردم ندارند ، از میزان رای شان در انتخابات اخیر مشخص است...
ناشناس۳۴۴۵۳۰۷۰۸:۲۶:۱۳ ۱۴۰۳/۱/۱۷
رد صلاحیت او، شیخ اعتدال را در چشم‌ بر هم زدنی کیش و مات کرد پس از نظر شما ساده ترین و بهترین روش برای کیش و مات کردن رقیب رد صلاحیت کردن است ،مثل رد صلاحیت لاریجانی و احمدی نژاد
ناشناس۳۴۴۵۳۳۳۰۹:۳۸:۳۹ ۱۴۰۳/۱/۱۷
روحانی رو ولش کن. شما که بوق مبارزه با مفاسد اقتصادی برداشته بودید بفرمایید پرونده ازگل چی شد
ناشناس۳۴۴۵۴۱۷۱۱:۴۸:۲۳ ۱۴۰۳/۱/۱۷
-- ميگم كه اين سايت وزين چه نقطه مثبتي از رئيسي ديده كه اين همه از روحاني انتقاد مي كنه ؟ دريغ و صد دريغ و هزار دريغ كه اين سايت يك انتقادي به دولت رئيسي براي اين همه نابساماني كرده باشد و اين همه فشار و اين همه سختي و تنگدستي ونا اميدي مردم را ديده باشد ، آخه هر رسانه اي بايد در قبال ملتش و در قبال مملكتش « وجدان رسا نه اي » داشته باشد و همه چيز خود را صرف يك گروه و جناحي نكند و با هزار قسم و آيه نخواهد ثابت كند كه زغال سفيد است و ماست سياه ! عسل ترش است و سركه عسل !! --- آخ آخ آخ ! گفتي روحاني ! ... هي ي ي ي ي روحاني كجايي كه يادت بخير ! قدر تو را ندانستيم ! چه قدر در دولت تو دست يابي به ارزاق و البسه و اطعمه و خودرو و گوشت و دارو آسان بود !
ناشناس۳۴۴۵۴۳۹۱۲:۱۶:۴۵ ۱۴۰۳/۱/۱۷
اگر واقعا فکر میکنید ایشان ناکام بود، میگذاشتید در انتخابات شرکت می کرد!!!
ناشناس۳۴۴۵۴۴۹۱۲:۴۷:۱۳ ۱۴۰۳/۱/۱۷
صد رحمت به روحانی
علی احمدی۳۴۴۵۶۲۵۱۸:۱۱:۳۶ ۱۴۰۳/۱/۱۷
اینجانب نیز به آقای دکتر روحانی انتقادات زبادی دارم. ولی این روش شما بسیار ناپسندیده است که فردی که 8 سال سکاندار بخش اجرایی این کشور بوده را اینگونه تخریب نمایید. اگر دکتر روحانی برای ریاست جمهوری صلاحیت نداشت چرا 8 سال در این منصب اجازه حضور یافت؟ متاسفانه این از اخلاق ناپسندیده جهان سوم است که تا فردی کنار میرود طوفان اتهام بر او سرازیر میشود. اگرچه معتقدم اگر دکتر روحانی جسارت کافی داشت برجام را همان موقع به سرانجام میرساند و کشور و سرمایه های مادی و معنوی این کشور دست خوش این ابتلائات نمیشد. کاهش چشمگیر شرکت کنندگان در انتخابات اخیر برای هر فردی که به این انقلاب دل بسته است دردناک بود. ولی جای تعجب و تاسف بسیار است که شما در این مقاله از این موضوع به عنوان پیروزی اصول گرایان یاد کرده اید.
ناشناس۳۴۴۵۶۵۴۱۹:۳۵:۰۰ ۱۴۰۳/۱/۱۷
حداقل اجازه می دادند کاندیدا می شد و رای نمی آورد.
محمد۳۴۴۵۸۵۱۰۹:۱۳:۵۵ ۱۴۰۳/۱/۱۸
اتفاقا روحانی خیلی هم کامروا بوده ، اگه یه نگاه به رزومه جناب رئیسی بندازید اونوقت میفهمید ناکام کیه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. من عجله ندارم!

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  6. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  7. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  8. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

  24. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  25. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

آخرین عناوین