رأی ندادن یعنی خصوصی‌سازی سیاست!

سعید ونکی، گروه سیاسی الف،   4021209047 ۱۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
رأی ندادن یعنی خصوصی‌سازی سیاست!

هر اندازه که به دموکراسی، نهاد انتخابات و تصور گره‌گشایی شگرف صندوق رای از مشکلات کشور نقد وارد باشد اما نمی‌توان با هیچ منطقی از حق و امکانی که در برهه کنونی وجود دارد، صرف‌نظر کرد. انتخابات با همه ایراداتش تنها راهی است که در نظم کنونی، اراده عمومی – هر چند به‌صورت ناقص – تجلی می‌یابد و می‌توان تا حدی رویه‌های غلط را اصلاح کرد. انتخابات راهی است که حق حضانت پدرخوانده‌های سیاسی را سلب کرده و آنان را از دست‌اندازی به منافع عمومی بر حذر می‌دارد. تمسک به صندوق رای یعنی پژواک صدای عمومی در ساحت سیاسی و نقش‌آفرینی محذوفان در سپهر قدرت. انتخابات است که می‌تواند در این نظم ناعادلانه  تَرَک انداخته و روزنه‌ای به‌سوی شنیده‌شدن مطالبات فراموش‌شده بگشاید. انتخاب ماست که می‌تواند منجر به این شود گعده‌های منفعت‌طلب، قدرت را نردبانی برای نیل به ثروت قرار دهند یا نمایندگانی از جنس توده‌ها و حامی ضعفا سد راه مطامع آنان شوند.

صندوق رای است که توانایی آشفته‌کردن خواب راحت جریاناتی را دارد که خود را قیم ملت میدانند و به جای آنها تصمیم می گیرند. تجلی اراده ماست که می‌تواند به شرایط کنونی استمرار بخشد یا موجب تغییر ریل‌گذاری‌ها گردد. فرصتی برای ماست تا مقابل افراد و جریانانی ایستادگی کنیم که ایده‌های اقتصادی‌شان مولد بی‌عدالتی و فقر است و آن را در قالب تئوری‌های موهوم توسعه، به جامعه عرضه می‌کنند. ما هستیم که در بی‌هزینه‌ترین شکل ممکن، خط بطلانی به‌روی تصور انفعال جامعه مقابل نابرابری‌ها، کشیده و صاحبان قدرت را وادار به شنیدن صدای بی‌صدایان می‌کنیم.

گلایه‌ها بسیار است اما این شکوه‌های به‌حق، توجیهی برای انفعال و بیرون گود نشستن نیست. بی‌عملی ما یعنی تامین منافع کسانی که سیاست و قدرت را برای خود و طبقه خود می‌خواهند و عدم حضور ما در صحنه یعنی تداوم وضغیت کنونی و وخیم‌تر شدن شرایط. برخی می‌پندارند با رای‌ندادن و تحریم انتخابات و چشم‌پوشی از فرصت تغییر، مشروعیت نظام سیاسی با بحران مواجه و بدین ترتیب راه برای تغییرات اساسی هموار می‌شود که این خیال باطلی بیش نیست. هیچ تجربه جهانی وجود نداشته که با شرکت نکردن در صحنه سیاسی و رای‌ندادن، پایه‌های حکومتی سست و لرزان شود. قدرت حکومت‌ها و علی‌الخصوص نظام جمهوری‌اسلامی، محکم‌تر از آن است که صندوق رای تهدید‌کننده یا ضامن دوام آن باشد بنابراین باید از منظری دیگر به مسئله انتخابات نگاه کرد و آن چشم‌انداز چیزی جز تامین منافع و تغییر شرایط نامطلوب کنونی نیست. با عینک منفعت‌‌محوری عموم، حضور پای صندوق رای واجد معنا می‌شود و اگر به وسع خود برای بهبود نسبی اوضاع قدم برنداریم، با حامیان تداوم وضعیت کنونی، تشریک مساعی کرده‌ایم.

منفعت عده‌ای در سیاست‌زدایی و زوال امر سیاسی است و آرمان برخی، عدم حضور جامعه و مشارکت‌نکردن در انتخابات در جهت تصاحب آسان کرسی قدرت است. این انحصارطلبان، سیاست را در فضایی بی‌دردسر، بدون دغدغه و خصوصی می‌طلبند و باید این خیال موهوم را در هم شکست. بیرون گود نشستن و رای ندادن، یعنی خصوصی‌سازی سیاست. باید با خصوصی‌سازی در هر شکلی مبارزه کرد!

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۰۰۸۰۵۰۹:۱۹:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
نه اینکه این سالها رای دادیم و سیاست اصلا خصوصی نبود....
ناشناس۳۴۰۰۹۳۰۱۱:۲۷:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
تنها راه نجات کشور و انقلاب و اقتصاد توزیع صحیح ثروت با اجرای قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها برای شناسایی تمامی ثروت های حرام و نامشروع افسانه ای و گنج قارونی می باشد که مجلس جدید نقش بسیار جدی و پر رنگی برای اجرای این قانون می تواند ایفا کند
حسنعلی سبد سبد گل یاس۳۴۰۱۰۴۵۱۳:۲۹:۴۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
هر کالایی سلطانی برای خود دارد تا آنجا که سلطان بیل و سلطان دسته بیل و سلطان تیشه و سلطان دسته تیشه هم داریم اینها با ثروت های کلان همه اقتصاد کشور را در دست دارند و به صورت نجومی و افسانه ای به ثروت خود اضافه میکنند
ناشناس۳۴۰۱۵۴۲۲۳:۰۶:۱۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
سلطان زمین و شتر مرغ هم داریم .....
ناشناس۳۴۰۱۵۴۱۲۳:۰۵:۳۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
چون حساب پاک است ...از محاسبه چه باک است ‌..ظاهراً دیگه قدیمی شده ...
ناشناس۳۴۰۱۰۲۰۱۳:۰۷:۲۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
دمت گرم چه جوابی
ناشناس۳۴۰۱۱۲۶۱۴:۵۴:۳۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
اسرائیل به فارسی: رای نده امام صادق (ع): مهربانی از سوی دشمن، محال است.
ناشناس۳۴۰۱۱۵۰۱۵:۱۸:۳۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
اگر خصوصی بود که فضاحتی به اسم برجام شکل نمیگرفت. حرفهای اتوبوسی و کوچه بازاری بی مبنا نزنید
ناشناس۳۴۰۲۷۴۱۰۱:۰۴:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
خصوصی ، برجام، فضاحت، حرفهای اتوبوسی. چیدن یک سری لغات و کلمات پشت سرهم برفرض رعایت قاعده دستوری که الزاما معنی نداره.
حسین۳۴۰۳۰۸۹۱۱:۲۶:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
فعلا که خیلی تلاش می کنید همان بقول خودتون فضاحت احیا بشه و نمیشه!
ناشناس۳۴۰۳۳۹۵۱۴:۵۳:۳۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
کشور مال مردم کوچه بازار است که اتفاقا خیلی بهتر قدرت تحلیل دارند خصوصا در مساله برجام
ناشناس۳۴۰۱۵۴۳۲۳:۱۴:۴۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
.. ...خداوند کمک کند
ایرانی۳۴۰۰۸۱۲۰۹:۲۵:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
مگر الان غیر از این است؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۴۰۰۸۱۳۰۹:۲۶:۲۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
با این وضعیت گزینش نامزدها عملا برخی وقته سیاست خصوصی شده.
ناشناس۳۴۰۰۸۸۴۱۰:۳۷:۱۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
حدود 15000 نفر از سلایق مختلف سیاسی تایید صلاحیت شده اند در هیچ دوره ای این تعداد کاندیدا از جناح های مختلف سیاسی باهم رقابت نداشتن.
سینا۳۴۰۰۹۲۶۱۱:۲۳:۳۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
دوست عزیز،‌ سلایق مختلف یعنی چه؟ سلایق مختلف بیایند در مجلس که چه کار کنند؟ صادقانه با خود فکر کنید، میشود عده ای با این نظر که وضعیت فیلترینگ مورد پذیرش مردم نیست، به مجلس بروند و واقعا فیلترینگ در کشور بطور قابل توجهی کاهش یابد؟ میشود عده ای با این سلیقه که قانون اساسی نیاز به تغییرات دارد وارد مجلس شوند و قانون اساسی در ایران واقعا اصلاح شود؟ میشود عده ای با این سلیقه که باید برویم به هر قیمتی توافق کنیم، به قول شما بدیم بره، وارد مجلس شوند و واقعا تمام شئون سیاست خارجی ایران بر طبق خواست آنها تنظیم شود؟ دوست عزیز، نه اینکه مجلس ایران امکان ایجاد هیچگونه تغییر یا انجام هیچگونه نظارتی را نداشته باشد، اما از یک وضعیت متوسط قابل قبول با توجه به امکانات موجود هم بسیار فاصله گرفته و به جرات میگویم شکل و شمایل برگزاری انتخابات در ایران، بیشتر برای تبلیغ و نمایش است که بگوییم ما هم انتخابات داریم. وگرنه نه کاندیداها برنامه دارند، نه مردم از آنها شناخت دارند، نه فردای انتخابات رابطه معنی داری بین نماینده و مردم وجود دارد، نه ساختار و جایگاه مجلس کوچکترین علامت و نشانه ای از رفتن به سمت جایگاه واقعی خود نشان میدهد. جایگاهی به اسم رئیس مجلس درست شده و اختیارات ویژه، فرای یک نماینده عادی برای خود بوجود آورده، تصمیمات مهم در انواع شوراهای غیر انتخابی و ساختارهای غیر قانونی مثل سران قوا و شورای عالی فلان و ...گرفته میشود. به نظرم انتخابات در ایران کلا لغو شود به صداقت و عدالت بسیار نزدیکتر است. یا این، یا اینکه واقعا اراده ای مبنی بر اصلاح این ایرادات نشان داده شود تا بلکه در دوره های آینده، کمی اعتماد به این ساختارها بازگردد.
ناشناس۳۴۰۰۹۷۲۱۲:۰۷:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
خیلی جالبه که میگید انتخابات در ایران بیشتر برای نمایشه!! بهتره کشورهای دیگه رو هم بررسی کنید ببینید کدوم کشورها نهادهای بالاتر یا موازی مجلس ندارن. خیلیاشون مثل انگلیس و اسپانیا هنوز پادشاه دارن. تو آمریکا به نظرتون امکان داره تو مجلسشون کاری کنن که دیگه از اسرائیل حمایت نکنن؟؟
پرویز۳۴۰۰۹۸۹۱۲:۳۰:۳۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
اگر قرار است شبیه انها باشیم . خب اجازه بدهید در همه چیز شبیه باشیم. هر جا کم میاورید به دیگران استناد میکنید.
ناشناس۳۴۰۱۰۶۲۱۳:۴۱:۳۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
اکثریت کشور های پیشرفته دارای نهاد سلطنت هستند. اما پادشاه و ملکه کوچکترین قدرت اجرایی ندارد و فقط برای وحدت و هویت ملی اون کشور کار می کنه
ناشناس۳۴۰۱۰۹۸۱۴:۳۱:۴۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
اطلاعات خود را بیشتر کنید در مورد پادشاهی و نحوه دخالت انان
ناشناس۳۴۰۱۰۹۹۱۴:۳۲:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
اتفاقا بیشترین قدرت را پادشاهان دارند
ناشناس۳۴۰۱۱۰۷۱۴:۳۸:۲۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
آقای 1062! اولا در مورد ملکه فقید انگلیس که نفوذ بسیار زیادی داشت و کارها بدون رضایت او انجام نمی شد پسرش رو نمی دونم دوما برای چی این همه پول هنگفت خرج سلطنت اون ها میشه فقط برا حفظ وحدت؟؟ یعنی هر کشوری وحدت میخاد باید پادشاه داشته باشه؟؟
ناشناس۳۴۰۰۹۳۴۱۱:۳۱:۱۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
البته سلایق سیاسی مطابق میل شما
ناشناس۳۴۰۱۰۲۷۱۳:۱۹:۵۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
از رسانه های خاص فاصله بگیر!
ناشناس۳۴۰۱۰۹۲۱۴:۲۲:۴۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
دوست عزیز لیست صدای ملت یا همان لیست علی مطهری مورد تایید احزاب ندای ایرانیان و اعتدال و توسعه و کارگزاران و اعتماد ملی است یعنی در اصل لیست اصلاح طلبان و مورد سلیقه شما است.
ناشناس۳۴۰۱۱۱۱۱۴:۴۵:۴۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
اصلاح طلبان بطور رسمی از لیست صدای ملت حمایت کرده اند. علی لاریجانی ؛ محمد هاشمی رفسنجانی؛ حسین مرعشی ؛ محسن هاشمی ؛ واعظی به طور علنی یا تلویحی از لیست صدای ملت اعلام حمایت کرده اند.
ناشناس۳۴۰۱۰۴۳۱۳:۲۷:۵۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
از ۱۵۰۰۰ کاندیدا چند اصلاح طلب و خارج از دایره خودی ها وجود دارد. عملا بخشی از مردم به دلیل عدم تکثر امکان حضور در مشارکت و تاثیر ور سرنوشت خود را ندارند
ناشناس۳۴۰۱۰۸۴۱۴:۰۶:۴۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
حدود 2000 نفر اصلاح طلب احراز صلاحیت شده اند.
ناشناس۳۴۰۱۲۹۶۱۷:۵۷:۴۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
اوونوقت چ جوری شمارش شدند
ناشناس۳۴۰۱۱۰۳۱۴:۳۳:۵۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
دایره غیرخودی دیگر که چه صیغه ای هست؟
ناشناس۳۴۰۱۲۸۰۱۷:۳۵:۵۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
اصلا شما بگو 500 هزار نفر تایید صلاحیت شدند ،وقتی همه از یک نوع تفکر سیاسی اند چه انتخاباتی
علی۳۴۰۰۸۲۹۰۹:۳۹:۲۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
نگارنده عزیر مسئله مخالفت یا موافقت با نظام نیست طیفی وجود دارند که بارها بر خلاف رای مردم و دولت و نماینده منتخب مردم ایستاده اند سخنرانی کرده اند و اقدام کرده اند و ثابت کردند که قدرت آنها بیشتر است
ناشناس۳۴۰۰۹۱۲۱۱:۱۲:۱۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
ضعف دموکراسی همینه. مردمی که کلاهشون رو کوروش کمپانی و وکیل برمیداره رو اگر بخوای حق رای بهشون بدی این خیلی مشکل سازه
ناشناس۳۴۰۰۹۳۹۱۱:۳۳:۰۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
وقتی برای انتقال 200 میلیون تومان بانک از شما مدرک و سند مبدا و دلیل جابجایی پول رو میخاد. چطور ممکنه 4600 میلیارد تومان در حسابهای یک فرد 27 ساله سربازی نرفته جابجا بشه بدون هیچ مدرک و نظارتی؟ این به نظر شما مشکوک نیست؟
علی۳۴۰۱۰۰۲۱۲:۳۹:۳۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
کوروش کمپانی ها در نبود رسمی کمپانی اپل در کشور و تعرفه های عجیب شکل میگیره در خارج از ایران طرف با ماهی ۲۰ دلار صاحب آخرین مدل گوشی میشه.
ناشناس۳۴۰۱۰۲۸۱۳:۲۰:۴۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
چه ربطی داشت؟!!
ناشناس۳۴۰۱۰۲۹۱۳:۲۰:۵۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
مگه مجبوریم اپل بخریم کلی برند خوب دیگه هست
ناشناس۳۴۰۱۱۱۲۱۴:۴۷:۰۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
خوب شما برو خارج زندگی کن.
ناشناس۳۴۰۱۲۵۵۱۷:۱۳:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
آن قبلی که این توصیه را کرد رسما عذرخواهی کرد.
ناشناس۳۴۰۱۰۷۰۱۳:۵۱:۴۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
کلا از دید غرب گراها که اصلاح طلب ها هستند یا هیچ کاره هستند و یا نمی گذارند!!
ناشناس۳۴۰۰۸۳۴۰۹:۴۴:۵۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
موشک و تحریمِ دشمن شعور ندارد که بین رأی دهنده و کسی که رأی نداده فرق بگذارد. رأی ندادن و کاهش مشارکت یعنی جمهوری اسلامی در حال از دست دادن پشتوانه مردمی خود است و اگر دشمن به این نتیجه برسد، موشک‌ها و تحریم‌هایش را به سمت ایران روانه خواهد کرد.
ناشناس۳۴۰۰۹۳۸۱۱:۳۲:۴۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
وقتی سال 1989 تو پاناما انتخابات رو باطل کردن آمریکا به بهانه دموکراسی ولی در اصل برای تسط به کانال پاناما به پاناما حمله کرد. از این نمونه ها زیاد هست مثل یوگوسلاوی و الجزایر
ناشناس۳۴۰۱۴۵۳۲۱:۱۵:۴۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
مثل حمله روسیه به یوگسلاوی - افغانستان ... و اخیرا اوکراین
رای۳۴۰۰۸۴۰۰۹:۴۷:۴۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
خصوصی سازی سیاست همین الان هم هست اونم اینکه شورای نگهبان هر چی نماینده معترض به عملکرد دولت را رد صلاحیت کرد و هر چی موافق فکر خودش را تایید صلاحیت مردم را ساده فرض نکنید
ناشناس۳۴۰۰۸۹۰۱۰:۴۳:۳۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
بهانه دیگری بیاورید
ناشناس۳۴۰۰۹۲۳۱۱:۲۲:۵۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
بهانه نیست ، میزان رای ملت است . این شعار و آرمان اول انقلاب بود ، در سیره امام خمینی هم خبری از استصواب نبود . چند دوره اول مجلس و دولت هم بدون دخالت شورای نگهبان تشیکل شد . ماجرا از روزی شروع شد که دو گروه سیاسی درون قدرت به جان هم افتادند و نتیجه این شد که می بینید . اینکه افرادی مانند لاریجانی و روحانی ، مرحوم هاشمی و سید حسن خمینی حق شرکت در انتخابات را نداشته باشند نشان می دهد که یک اشکالی وجود دارد
ناشناس۳۴۰۰۹۹۳۱۲:۳۵:۱۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
دقیقا درسته عدم حضور افرادی نظیر حسین فریدون ،مهدی جهانگیری ،مهدی هاشمی ،شبتم زنگنه چه معنایی میتواند داشته باشد ...
ناشناس۳۴۰۱۱۲۰۱۴:۵۱:۱۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
لاریجانی و روحانی و هاشمی که چندین دوره نماینده و رئیس مجلس بودند روحانی و هاشمی که 2 دوره رئیس جمهور بودند وضعیت فعلی مملکت نتیجه عملکرد همین افراد است.
ناشناس۳۴۰۰۹۴۳۱۱:۳۴:۱۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
شما بهانه ای منطقی بیاورید برای رد صلاحیت نماینده دلسوز مردم آقای رشیدی کوچک که یک تنه در مقابل ایران خودرو و سایپا ایستاد تا از حق مردم دفاع کنه.
ناشناس۳۴۰۱۰۶۳۱۳:۴۳:۴۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
من همیشه در انتخابات شرکت می کردم. اما این دوره دیدم آقای رشیدی کوچک رد صلاحیت شد..
ناشناس۳۴۰۱۱۰۴۱۴:۳۴:۵۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
دلسوز!! لطفا از ایشان بخواهید علت رد صلاحیت خود را اعلام کنند
ناشناس۳۴۰۱۰۳۲۱۳:۲۳:۱۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
شما وقتی به خاطر یک حرف زدن می شوید مدافع یا مخالف ولی علت های دیگر را که معلوم نیست چی هست کافی هست برای شما که بهانه دیگری باشید!!! در ضمن ملاک قانون هست و نه افراد و جریانات
عمران۳۴۰۰۸۴۱۰۹:۴۷:۵۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
تمام بنیان موسسات انسانی چه حکومتها و چه غیر حکومتها اساسا هر موسسه انسانی بقایش به مقبولیت اعضای آن است. اصل و اساس بنیان حکومت در ایران هم بر مبنای رفراندوم سال ۵۸ بوده و بر صندوق رای استوار است.
ناشناس۳۴۰۰۸۵۰۰۹:۵۹:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
جالبه دیگه خیلی راحت و علنی، برخلاف آرمان های اولیه انقلاب و امام، صندوق رای را در نظام جمهوری اسلامی بی ارزش تلقی می کنید!!! قدرت حکومت‌ها و علی‌الخصوص نظام جمهوری‌اسلامی، محکم‌تر از آن است که صندوق رای تهدید‌کننده یا ضامن دوام آن باشد
امیر حسین سلطان/تهران۳۴۰۱۰۸۳۱۴:۰۴:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
من حقیقتا تعجب می کنم چرا به این نظر صائب اینقدر واکنش منفی نشان داده شده است! کم کم دارم شک می کنم که نکند ربات در کار است! متاسفانه نویسنده گرامی مطلب الف با وجود همه باصطلاح کوتاه آمدن های خودشان و پذیرش و تایید پاره ای از واقعیات و هم سخنی و همنوایی با معترضین در منطق کاربردی شان برای دعوت مخاطبان شان به حضور حتمی در انتخابات روز جمعه نتوانسته اند کامل و یکدست با مخاطب شان در این مطلب(مقاله) به تفاهم برسند! آنچه این مخاطب عزیز تلف در کامنت شان اظهار داشته اند انتقاد وارد به سبک نگارش و نوع تلقی نویسنده گرامی(آقای ونکی) نسبت به اهمیت حضور و مشارکت ملت در امر انتخابات مجلس شورای اسلامی است. ضمن اینکه جدا خواهان بازنگری این نویسنده محترم در اینگونه منطق به کار برده هستم از خوانندگان ارجمند با نهایت عرض ادب و ارادت و پوزش فراوان هم جدا می خواهم بدون مطالعه دقیق کامنت ها همانند کامنت بالا واکنش نشان ندهید به طوری که شائبه حقیقی نبودن در ذهن تداعی گردد. والله اعلم
سعید ونکی/ نویسنده۳۴۰۱۱۳۳۱۴:۵۹:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
سلام جناب امیرحسین سلطان، همراه دیرین الف. لازم بود پاسخی کوتاه به برداشت حضرتعالی داده چون برای شما احترام ویژه‌ای قائلم. بنده همانم که هستم و ذره‌ای از مواضع خود عدول نکرده و چه قبلاً و چه حال حاضر در یک مسیر حرکت کرده و می‌کنم. نمی‌دانم برداشت جنابعالی و استفاده از کلمه «کوتاه آمدن» با چه مبنایی بوده. به هر شکل از توجه و کامنت شما سپاسگزارم
علی کریمی۳۴۰۰۸۵۱۱۰:۰۰:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
جناب آقای سعید ونکی نظر شما در این مورد که عدم شرکت در انتخابات مشروعیت نظام سیاسی را با بحران مواجه نمی کند کاملا درست است ولی عدم شرکت در انتخابات و حتی تحریم انتخابات مدنی ترین اعتراضی است که افراد می توانند عدم رضایت خود را از روند انتخابات به گوش مسئولان برسانند، منطق و واقع بینی حکم می کند این مسیر اعتراضی را مسدود نکنیم.
ناشناس۳۴۰۰۸۸۲۱۰:۳۴:۵۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
برای تغییر شرایط موجود چاره ای بجز صندوق رای نیست.
فرناز۳۴۰۱۶۳۱۰۲:۵۴:۳۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
دوست عزیز، وقتی که در انتخابات شرکت‌ نکنيد اين پيام را به سيستم منتقل‌ می‌کنید که من معترض هستم‌، ولی‌ شرکت‌ کردن به‌ منزله تأیید شرايط فعلی است.
ناشناس۳۴۰۲۷۴۳۰۱:۱۰:۴۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
می‌گویید در اداره کشور سهیم نیستم!
ناشناس۳۴۰۰۹۴۷۱۱:۳۵:۳۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
وقتی نماینده ای نیست که حرف دل مردم رو بزنه و همه گزینشی انتخاب شدن چطور میشه با انتخابات نظر مردم به حاکمیت منتقل بشه؟
ناشناس۳۴۰۱۴۱۶۲۰:۲۸:۰۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
اتفاقا هست
ناشناس۳۴۰۰۸۵۶۱۰:۰۲:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
کل فرایند این انتخابات اخیر رو بنده به یک دعوای لفظی فامیلی تشبیه میکنم . دخالت در دعوای دیگران هم نتیجه ای جز روسیاهی برای انسان ندارد . خودتان از بین خودتان چند نفر انتخاب کنید به مردم هم کاری نداشته باشید . ما در دعوای شما دخالت نمی‌کنیم . مملکت مااال حزب الهی هاست .
ناشناس۳۴۰۰۸۹۹۱۰:۵۰:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
فرق داره کی انتخاب بشه مثلا روحانی که وزیرش افتخار می کنه یه دونه مسکن نساخته یا رئیسی که فقط در هفتم همین ماه بیش از 230 هزار واحد از طرف بنیاد مسکن تحویل داده شده. روحانی که خزانه رو خالی و با کلی بدهی تحویل داد یا رئیسی که داره بدهی هاش رو پرداخت می کنه. روحانی که می گفت بدون fatf نمیشه واکسن وارد کرد و روزی 700 تا می مردن و رئیسی که تونست واکسن زیادی وارد کنه و ... در مورد مجلس هم همین طور است
ناشناس۳۴۰۰۹۵۱۱۱:۳۷:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
بله فرق دارن دولت ها. مثلا در دولت قبل برادر من که از من 5 سال بزرگتره ماشین خرید و خونه اجاره کرد و زن گرفت. اما در دولت جدید انقدر قیمت ها بالا رفته که من حتی به ماشین خریدن هم فکر نمی کنم چه برسه به زن گرفتن
ناشناس۳۴۰۱۰۸۲۱۴:۰۴:۴۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
در دولت قبل قیمت خانه و ماشین و سکه و دلار بیش از 10 برابر شد و خرید مسکن و خودرو برای مردم ارزو شد.
ناشناس۳۴۰۱۱۸۴۱۵:۴۹:۵۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
سال گذشته جگر مرغ 8000 تومان قیمت داشت و امروز 25000 تومان. یعنی سه برابر افزایش قیمت فقط در یک سال
ناشناس۳۴۰۱۳۲۰۱۸:۲۸:۴۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
آن وقت ارز رانتی 4200 هم هیچ دخالتی ندارد!!!
ناشناس۳۴۰۱۰۸۵۱۴:۰۹:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
من در دولت احمدی نژاد با حقوق کارمندی صاحب خانه و ماشین شدم و ازدواج کردم برادرم که از من 7 سال کوچکتره تاکنون نتوانسته صاحب خانه و ماشین بشه روحانی کاری کرد که خرید خانه و ماشین برای جوانان رویا شد.
ناشناس۳۴۰۱۰۷۳۱۳:۵۶:۵۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
بله که خیلی فرق دارد یکی می شود دولت قبل که 4 سال سرکوب ارزی می کند و در ظاهرا همه چیز گل و بلبل و بعد فنر آن را آزاد می کند همراه با خلق ارز4200 قدرت خرید معیشت را 50 الی 100 از بین می برد نسبت به زمانی که امد در راس کار و مابقی آن را هم که برنداشت گذاشت برای این دولت فعلی تا بردارد
ناشناس۳۴۰۱۱۰۰۱۴:۳۲:۲۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
مگه این مشکلات را دولت جدید نمی دانست مگه هفت هزار صفحه برنامه نداشت .پس چی شد
ناشناس۳۴۰۱۱۳۰۱۴:۵۷:۳۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
چه ربطی داشت الان؟
ناشناس۳۴۰۱۱۴۵۱۵:۱۴:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
ربطش اینکه شما از این مشکلات خبر داشتی پس دولت جدید هم خبر داشت وقتی نمی توانی این مشکلات را حل کنی چرا مسئولیت قبول میکنی؟
ناشناس۳۴۰۱۱۹۷۱۵:۵۹:۱۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
اولین کار جلوگیری از بدتر شدن اوضاع هست بعد برای رو به بهبود رفتن
ناشناس۳۴۰۱۱۸۸۱۵:۵۱:۵۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
روحانی چرا هیچکدام از وعده های انتخاباتی خود را عملی نکرد ؟!
ناشناس۳۴۰۱۵۰۹۲۲:۴۰:۱۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
اصلا روحانی بد ولی دولت انقلابی که دولت جدید بود یا نه؟
مجتبی یارمحمدی۳۴۰۰۸۵۷۱۰:۰۳:۴۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
خودتون هم میدونید درد چیه و دارو کدام
ناشناس۳۴۰۰۸۶۷۱۰:۱۰:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
الان هم خصوصی هست
ناشناس۳۴۰۰۸۷۳۱۰:۲۱:۳۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
شما ظاهرا از اصل اولیه دموکراسی خبر ندارید. دموکراسی یعنی حق انتخاب. و رای ندادن هم یک انتخاب است. تبلیغ برای رای ندادن هم یک دفاع از یک حق است
ناشناس۳۴۰۱۰۷۷۱۳:۵۹:۴۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
تبلیغ برای رای ندادن یعنی من حق دخالت در کشور ندارم و اعتراصی هم نباید داشته باشم در ضمن حالا کی به تو گفته رای ندهی غیر از رسانه های دشمن خودت؟!!!
ناشناس۳۴۰۱۱۸۶۱۵:۵۱:۱۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
از کی تا حالا شما تعیین می کنید کی دشمنه و کی وطن پرست؟
ناشناس۳۴۰۱۳۲۳۱۸:۳۰:۰۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
ما تعیین نمی کنیم چیزی هست که وجود دارد شما خودت را به آن راه نزن!
ناشناس۳۴۰۱۱۸۹۱۵:۵۲:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
انتخابات یعنی تو به کاندید مورد نظر خودت رای بدی و من به کاندید خودم. وقتی قرار باشه من هم به کاندید مورد نظر تو رای بدم این اسمش انتخابات نیست
ناشناس۳۴۰۱۳۲۴۱۸:۳۲:۴۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
لطف کنید بفرمایید چه کسانی با معیار بنده یکی هست و دیگران نیستند تا به این برسیم کاندید 100 درصد مورد نظر موجود خارجی نداشته و نخواهد داشت!!!
ناشناس۳۴۰۱۳۵۹۱۹:۱۱:۳۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
شورای نگهبان. رد صلاحیت. کافیه یا بازم بگم؟
ناشناس۳۴۰۱۵۸۹۰۰:۲۷:۰۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
شورای نگهبان رد صلاحیت کند، خب منظور؟ مگر قرار هست همه تایید صلاحیت شوند؟!!!!!!
ناشناس۳۴۰۱۷۳۵۰۹:۵۹:۴۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
اگه در انتخابات شرکت کنيم حق اعتراض داريم؟
reza۳۴۰۰۸۷۹۱۰:۳۲:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
«عدم حضور ما در صحنه یعنی تداوم وضغیت کنونی و وخیم‌تر شدن شرایط» معنی این جمله نویسنده محترم این است که وضعیت کنونی اصلاخوب نیست پس این ادعاهای رئیس دولت و وزیران و سایر مسئولان که ما در حال رسیدن به قله های پیشرفت هستیم و اوضاع را بسیار خوب توصیف میکنند دروغ است؟
ناشناس۳۴۰۰۹۴۲۱۱:۳۳:۳۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
تغییر به نفع مردم از رهگذر صندوق رای رقم می خورد.
ناشناس۳۴۰۰۹۸۳۱۲:۲۵:۳۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
میشه بفرمایید دقیقا چطور؟
ناشناس۳۴۰۱۰۷۴۱۳:۵۸:۱۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
با رای درست
جواد۳۴۰۰۸۸۱۱۰:۳۴:۰۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
نظارت استصوابی عملا انتخابات را خصوصی سازی نموده
ناشناس۳۴۰۰۹۳۱۱۱:۲۸:۲۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
2000 نفر اصلاح طلب تایید صلاحیت شده اند انتخابات کاملا رقابتی است
ناشناس۳۴۰۱۰۳۶۱۳:۲۵:۱۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
اصلاح طلب ها هرکجای دیگر دنیا می بودن تا الان منحل شده بودن
ناشناس۳۴۰۱۰۸۶۱۴:۰۹:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
مردم از اصلاح و اصول گرا عبور کرده اند.
ناشناس۳۴۰۱۳۷۶۱۹:۲۹:۲۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
مردم به همین افراد رای می دهند
ناشناس۳۴۰۱۰۳۳۱۳:۲۴:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
مدینه فاصله ات همین گونه هست
ناشناس۳۴۰۰۸۹۱۱۰:۴۴:۵۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
رای ندادن یعنی عدم حق دادن به خود در سرنوشت مملکت!
محمد۳۴۰۰۹۱۸۱۱:۱۸:۴۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
مغلطه نکنید ، دلیل رای ندادن ما خصوصی شدن سیاست است. شما مفهوم انتخابات را زیر سوال برده اید . اینکه یک عده معدود هرکه را بخواهند تایید کنندو هرکس را نخواهند رد کنند و بعد به ما امر و نهی کنند که در انتخابات شرکت کنید با هیچ منطقی سازگار نیست. حتی اساس حکومت هم با رای مستقیم ، بدون واسطه و بدون فیلتر مردم تشکیل شده است . چطور مردم می توانستند برای تشکیل حکومت رای آری بدهند اما این قدرت تشخیص را ندارندکه به فرد درست ، برای نمایندگی مجلس رای بدهند. مشکل دوم ، از بین رفتن جایگاه مجلس است . مجلسی که در راس امور بود و میزان رای ملت بود حالا با شوراهای موازی عملا از چرخه قدرت خارج شده و تمام تصمیمات مهم کشور ، خارج از ساختمان پارلمان گرفته می شود در حالی که این خلاف قانون است . قانونگذاری باید منحصرا" در ساختمان مجلس صورت بگیرد و نه در هیچ جای دیگر و نمایندگان هم باید با رای مستقیم و بی واسطه و بی شرط و شروط مردم انتخاب شوند. در یک نظام جمهوری ، نظر هیچ ایرانی برتر از دیگری نیست و همه یک رای بیشتر ندارند و هیچ کس حق ندارد جلوی انتخاب مردم را بگیرد . عدم صلاحیت نامزد ها فقط باید با حکم دادگاه اعلام شود تا نامزدها بتوانند از حق خود دفاع کنند.
ناشناس۳۴۰۱۰۹۳۱۴:۲۶:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
شما خودتان استاد مغالطه و فرار رو به جلو هستید وگرنه تایید یا عدم تایید برای هر جریانی هست اما دوستان شما با مظلوم نمایی....
ناشناس۳۴۰۱۱۹۲۱۵:۵۴:۵۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
بله. مثلا نماینده ای مثل عنابستانی که به صورت سرباز مظلوم سیلی می زند تائید صلاحیت می شود. اما رشیدی کوچک نماینده ای که در مقابل ایران خودرو و سایپا می ایستد رد صلاحیت می شود. این نمونه برابری در بررسی صلاحیت ها است
ناشناس۳۴۰۱۵۹۱۰۰:۲۹:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
شما اگر کجا فهمیدی به خاطر ایستادن مقابل خودرو داخلی یود و بابت آن رد صلاحیت شد؟!!! مقایسه با عنابستانی هم بی مورد هست
ناشناس۳۴۰۰۹۴۸۱۱:۳۵:۵۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
خوب... اون کسی که ما میخوایم بهشون رای بدیم تو این لیستها نیستن
دعا گوي شما اصغر !۳۴۰۰۹۵۰۱۱:۳۶:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
به نظر اين حقير فقير همه مردم رأي مي دهند ، بدون استثنا ، حتي يك نفر واجد شرايط هم نيست كه رأي ندهد ! اما اين « همه راي دهندگان » دو قسمت اند : الف -- آناني كه رأي مي دهند ! و با انداختن رأي خود در صندوق « رأي » خود شان را اعلام كرده اند ! ب -- آنهايي كه با رأي ندادن ، رأي خود شان را اعلام كرده اند !! پس رأي ندادن هم در واقع يك نوع رأي دادن است ! قسمت مهم اين است كه همه اين آرا به روش علمي و منطقي تجزيه و تحليل كنيم ، بدور از شعار و هيجانات و تعصبات ، نتايج آن را ارزيابي كنيم ، از نتايج درس بگيريم ، سپس بشتابيم به سوي رفع نواقص ، و بشتابيم به سوي آنچه بايد بدانيم و آنچه بايد انجام دهيم ! ... بزرگي گفته است : « به واقعيات چشم بدوزيد ، چون واقعيات به شما چشم دوخته اند » !!
ناشناس۳۴۰۰۹۵۹۱۱:۴۴:۵۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
بنده هر گاه چشمم به نام جناب « سعيد ونكي » مي افتد ، بي درنگ به ياد نويسنده شهير ايراني سيد محمد علي جمالزاده مي افتم ، آن مرحوم مغفور ساليان سال در كنار درياچه « لمان در شهر ژنو سوئيس زيست و قصه مردمان فقير و پايين جامعه ايراني نوشت ... ميگم نكنه جناب « ونكي » از ونك نشينان پايتخت باشد كه .... ! بگذريم ! ... بگذريم برادر !
ناشناس۳۴۰۱۲۸۹۱۷:۴۵:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
کی رو با کی مقایسه میکنی؟ اون یکی سیر بود ولی گشنه ها رو فراموش نکرد این یکی سیره و فکر میکنه همه مثل خودش سیرن و هر کی بگه گشنمه مزدور دشمنه
ناشناس۳۴۰۱۳۴۰۱۸:۵۹:۳۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
همه مثل تو مزدور نیستند عزیز جان
ناشناس۳۴۰۱۳۴۷۱۹:۰۲:۴۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
.الله اعلم برادر ! .... الله اعلم بالصواب !
ناشناس۳۴۰۰۹۸۸۱۲:۲۹:۲۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
یه بنده خدایی سن بالایی دیروز داشت بهم می گفت به هر کسی رای دادم یا گفتن کفایت نداره از کشور فرار کرد یا دور بعدش رد صلاحیت شد یا گفتن جزو فرقه انحرافی است یا شورای شهرش منحل شد گفتن فساد کردن یا این سری آخر که رای دادیم طرف توان اداره کشور را نداره بنده خدا به بنی صدر و هاشمی رفسنجانی و احمدی نژاد و رئیسی رای داده بود در شورای شهر هم که رای داده بود باز نتیجه نگرفته بود به نماینده هایی که رای داده بود هم می گفت بحث فساد و.. دارن الان این چیزی که دوستمون هم نوشته یعنی میفرمایند که بروید به مخالف خودتان رای دهید
ناشناس۳۴۰۰۹۹۸۱۲:۳۷:۲۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
یکجا نوشتید انتخاباتی که با همه ایرادات .... تو این همه سال شد یک مقاله خشک و خالی بنویسید راجع به ایرادات انتخابات؟ حالا دم رای گیری میگید قبول دارید ایراد داره ولی بیایید رای بدید؟ بین لیست مطهری و قالیباف؟
ناشناس۳۴۰۱۰۲۲۱۳:۱۱:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
اگر انتخابات باعث تغيير مثبت ميشد اجازه نمي دادند ما راي بدهيم
ناشناس۳۴۰۱۰۷۲۱۳:۵۶:۰۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
فعلا که با انتخاب مجلس قبلی، 5 دهک اول به صورت رایگان بیمه شدن. این یه نمونه بقیش رو خودت یه سرچ ساده بکن
ناشناس۳۴۰۱۱۳۱۱۴:۵۸:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
ما که چهل سال بیمه هستیم هرسال خدمات بیمه ای کمتر شده
ناشناس۳۴۰۱۱۹۳۱۵:۵۷:۲۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
اون هم چه بیمه ای. از نسخه 870 هزار تومانی پدر بنده که همه اقلام هم تولید داخل بود فقط 30 هزار تومان شامل بیمه شده!
ناشناس۳۴۰۱۰۶۱۱۳:۳۹:۳۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
مسئولان ایجاد انتخاباتی با رقابت کم بایستی در برابر مردم پاسخگو باشند.
ناشناس۳۴۰۱۰۹۵۱۴:۲۸:۰۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
اقای سعید ونکی کلا جانب انصاف را رعایت نمی کند
باجناق۳۴۰۱۱۰۱۱۴:۳۳:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
کاملا مقاله خوب و درستیه، حرف دل آحاد مردم انقلابی رو زدید. سیاست در نظام اسلامی عمومی و به هیچ وجهه خصوصی و برای خودیا نیست، بلکه مردم شدیدا نقش دارند در تعیین تکلیف برای خودشان و مملکتشان.
ناشناس۳۴۰۱۱۱۷۱۴:۴۹:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
مگر همین الان سیاست خیلی خصوصی نیست ؟
عبدالله۳۴۰۱۱۸۱۱۵:۴۸:۲۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
آقای ونکی، در کشوری که حزبی برای کنترل نمایندگان و رئیس جمهور ندارد! آنهایی که رای نمی آورند هم به دستگاه های انتصابی قدرتمند کوچ می کنند تا چوب لای چرخ منتخبان احتمالا واقعی مردم بگذارند! بدون حضور مردم هم هیچ خطری متوجه امنیت ملی کشور نمی شود! حرف از رای دادن بیشتری یک شوخی تلخ است!
ناشناس۳۴۰۱۳۲۵۱۸:۳۵:۵۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
فعلا هر چی دلتون میخواد بگین همش تایید میشه از پس فردا که رای رو گرفتن دوباره فقط نظرات خودی ها
ناشناس۳۴۰۱۳۸۸۱۹:۴۶:۵۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
گفتم: همه رأی می‌دهید دیگه؟ گفتند: ما بله. اما برخی نه! گفتم: چه عجیب! پس دغدغه ندارند برای حل مسائل سرزمینشان. گفتند: دارند. اما سیستم را چون قبول ندارند، رأی دادن را بی‌فایده می‌دانند. گفتم: درختی را تصور کنید که شاخ و برگش آفت زده. هرچند کلی بار و میوه داده. راه حل یک باغبان دلسوز چیه؟ از ریشه درخت را می‌کنه؟ درختی که با خون عزیزترین‌هاش آبیاریش کرده؟ هزاران جوان غیرتمند برای تبدیل باغ ویران شده به یه باغ زنده و ثمرده آمدند و بر این زمین و این درختان کار کردند و رفتند. حالا نوبت این باغبان رسیده تنها ایده‌اش از ریشه کندن این درخت باشه؟! یا اینکه نه معقول اینه که شاخ و برگ خراب شده را هرس کنه؟ به فکر فرو رفتند... حرف زدن و مثال آوردن کلا خوبه. افراد را به فکر فرو می‌بره. آخه استادی فرمود: «استعمار نو یعنی تعطیلی فکر. نه به آن معنا که اجازه ندهند شما فکر کنید، بلکه به آن معنی که به شما فرصت ندهند که فکر کنید.‌..»
ناشناس۳۴۰۱۵۱۱۲۲:۴۲:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
اخوی 45 سال شد
مصطفی۳۴۰۱۳۹۶۲۰:۰۰:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
با اینکه اکثر افرادی که با سایت الف سرو کار دارند به نوعی تعلق خاطری به انقلاب و کشور دارند ولی مطالبی که در کامنت ها آمده موید این است که درصدبالایی از مردم امیدی به اصلاح امور با شرکت در انتخابات ندارند و به این نتیجه رسیده اند که با عدم شرکت در انتخابات پیام خودشان را به حاکمیتی که از پشت شیشه های ماشینهای ضد گلوله به اجتماع نگاه می کنند برسانند که تا دیر نشده بخودشون بیایند و بفکر اصلاح امور کشور بیفتند در ضمن سعید آقا براستی در عمل شما فکر می‌کنید بین لیست قالیباف یا پایداری یا مطهری ویا رائفی پور در گره گشایی از معضلات کشور فرقی هم هست در برنامه های نداشته کدامشان طرح اصولی برای تورم یا رفع تحریم‌ها یا مبارزه با مافیاهای قدرت ویاسیاست خارجی متوازن و دهها مسئله کشور وجود داره خودتان بهتر می دانید که اینها همه سروته یک کرباسند و تمام کری هایی هم که می خوانند برای بیرون کردن یکدیگر از قدرت است والسلام
ناشناس۳۴۰۱۴۹۷۲۲:۱۹:۳۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
ما که برنامه ای ندیدیم ارائه کنند دعوا فقط سر این بود که کی تو لیست باشه یعنی انگار خودشونم پذیرفتن که برنامه ای قرار نیست اجرا بشه
ناشناس۳۴۰۱۵۹۳۰۰:۳۰:۵۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
برای همین هست با این همه تبلیغ رای ندادن ولی مردم می‌روند؟!!!!!
احمدرضا۳۴۰۱۵۲۱۲۲:۵۴:۵۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
من کاری به این که کی رای میده کی نمیده ندارم اما اون نماینده ای که 4 سال پیش از قیمت گوشت و مرغ و خودرو ...... انتقاد می‌کرد بعد از چهار سال بازم داره از این صحبت ها می‌کنه ملت چی تصور کرده
ناشناس۳۴۰۱۵۷۲۲۳:۵۷:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
چه جوک باحالی گفتی بدای رای ندادن اقای ونکی منضور از خصوصی سازی چیه؟ یه سوال سه چهار دهه یکعده خاص بدون در نظر گرفتن شایستگی و سواد از پستی به پست دیگر رفتن و از این صندلی به صندلی دیگر و دوروبریهاشون رو هر از گاهی اضافه کردن به لیست قدرت و ورود به سیاست و جلوگیری از ورود نخبگان( البته نخبگان رو نچسبوتی به اصلاحطلبان چون چسبیدن به صندلی منظور از هر دو حزب هست منظور نخبگان واقعی و باسوادان و وطنپرستان ۶ هست گه منافع ملی رو به منافع شخصی ترحیح میدن) این سیایت عام هست؟ شما مردم رو چی فرض کردی؟
ناشناس۳۴۰۱۶۹۱۰۸:۱۵:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
ملت همه جور راه امد منتهی ....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  6. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  7. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  8. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  9. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  10. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  11. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  12. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  13. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  14. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  15. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  16. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  17. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  18. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  19. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  21. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  22. صدای خُرد شدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد

  23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

  25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

آخرین عناوین