تحلیل عجیب مرعشی از اغتشاشات ۱۴۰۱ / علی مطهری: حجاب به قانون جدید نیاز ندارد

گروه سیاسی الف،   4021207081 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

 تحلیل عجیب مرعشی از اغتشاشات ۱۴۰۱ / علی مطهری: حجاب به قانون جدید نیاز ندارد

 در تمام کشورهایی که تورم پایین دارند، دستمزد کارگران 10 برابر بیشتر از ایران است!

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با بیان اینکه پایین نگه داشتن دستمزد باعث رکود تورمی می شود گفت: «مصرف کننده کالا و خدمات کارگران هستند، فقط با تعیین دستمزد منطقی می توان تقاضای خرید و رشد تولید ایجاد کرد.»

حمیدرضا امام قلی تبار ، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور  در گفت‌وگو با تسنیم، درباره مشکلات کارگران گفت: «فرآیند و موضوع دستمزد هر ساله کارگران یک نمایشی است که توسط دولت ها اداره و مدیریت می شود و دستمزد کارگران وابسته به تصمیم نمایندگان دولت‌ها است. دستمزد کارگران وابسته به هیچ معیار علمی نیست و صرفاً اراده‌ها در تعیین دستمزد نقش دارد.»

وی ادامه داد: «سناریوی مضحکی که دستمزد را عامل تورم ذکر می‌کند، سال گذشته با افزایش ۲۷ درصدی مزد و تورم ۴۵ درصدی شکست خورد و ثابت کرد که افزایش دستمزد ربطی به تورم ندارد.»

امام قلی تبار بیان کرد: «در تمام کشورهایی که تورم پایین و نزدیک به صفر دارند, دستمزد کارگران حداقل ۱۰ برابر بیشتر از ایران است، چرا که مصرف کننده کالا و خدمات در کشورها اقشار آسیب پذیر هستند. کارگران و بازنشستگان به همراه خانواده هایشان در کشور بیش از 65 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند و عمدتاً حقوق بگیر و کارگر هستند, اگر نسبت به آنها اقدام به سرکوب مزدی کنیم, تقاضا کاهش می یابد و رکود بروز می کند و با توجه به افزایش تورمی که سال آینده وجود دارد، سال آینده رکود تورمی را تجربه خواهیم کردیم. تمام کشورهای صنعتی که حقوق و دستمزد بالا دارند, ساختار اقتصادی مناسبی دارند که این ساختار اقتصادی مناسب را کارگران نباید در کشور ایجاد کنند,این ساختار اقتصادی مناسب را باید دولت ها ایجاد کنند,در حال حاضر کارگران تمام هزینه های ناکارآمدی ها دولت ها در بخش مهار تورم و افزایش تولید را کارگران پرداخت می کنند.»

وی با اینکه در شرایط فعلی خط فقر برای یک خانواده ۴ نفره از مرز ۲۵ میلیون تومان فرار رفته است اظهار داشت: «حقوق کارگر توان تأمین حتی پنجاه درصد معیشت آن را ندارد موضوع مهم دیگری وجود دارد و آن اخذ وام  تعداد زیادی از کارگران  از سیستم های بانکی و متعاقب آن قبول تعهد در پرداخت بهره و اقساط وام میباشد که جهت جبران عقب ماندگی مزدی سنوات گذشته برای تامین معیشت و یا برای سایر مواردی که اصلاً در سبد معیشت مدنظر قرار نمیگیرد، دریافت شده است.»

******

دستور اژه‌ای برای رسیدگی سریع به جرایم انتخاباتی

رییس قوه قضاییه گفت: «به تمامی مسوولان و مقامات قضایی در سراسر کشور دستور می‌دهم که در راستای کمک به سلامت و امنیت انتخابات یازدهم اسفند، همه تدابیر لازم را اتخاذ کنند.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای با اشاره به در پیش بودن یازدهم اسفند، موعد برگزاری انتخابات «ششمین دوره مجلس خبرگان» و «دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی» ضمن مهم و حساس خواندن این دو انتخابات، اظهار داشت: «به تمامی مسئولان و مقامات قضائی در سراسر کشور دستور می‌دهم که در راستای کمک به سلامت و امنیت انتخابات یازدهم اسفند، کلیه تدابیر لازم را اتخاذ کنند و با بخش‌های مربوطه در دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت کشور، ناظران انتخاباتی، فراجا و نیروهای امنیتی، نهایت همکاری را به عمل آورند.»

وی ادامه داد: «همچنین تا روز انتخابات، قضات مستقر و کشیک در شعب مربوطه قضائی حضور مداوم داشته باشند و به محض وصول گزارشی دال بر وقوع تخلف و یا جرم انتخاباتی، مقام قضائی مربوطه به سرعت به موضوع ورود کند، نگذارد زمان بگذرد و آثار سو جرم در جامعه به باقی بماند و چنانچه موضوع، قابل پیشگیری است، تدابیر لازم با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اتخاذ شود.»

******

ایران به دوران شاه باز نمی‌گردد

مجری شبکه سی‌ان‌ان با برشمردن دلایل نفرت ایرانی‌ها از آمریکا در طول تاریخ که به اذعان او ناشی از اقدامات خصمانه واشنگتن علیه تهران در طول سالیان متمادی بوده، نوشت بعید است روابط ایران و آمریکا بهبود یابد.

«فرید زکریا» خبرنگار و مجری شناخته‌شده شبکه سی‌ان‌ان در مقاله خود با عنوان «چرا ایران از آمریکا متنفر است» به بررسی تاریخچه روابط تهران و واشنگتن در طول ده‌های گذشته پرداخت و علت این نفرت را که به گفته او بسیار پیچیده است، توضیح داد.

او در این مقاله با طرح این پرسش که «آیا روابط ایران و آمریکا به همین شکل باقی خواهد ماند؟» می‌نویسد: «پاسخ آن پیچیده است اما عناصر اصلی آن برای بسیاری شناخته شده است. در سال ۱۹۵۳، ایالات متحده و انگلیس برای حمایت از سرنگونی «محمد مصدق» نخست‌وزیر منتخب دموکراتیک ایران و بازگرداندن محمدرضا شاه به سلطنت در ایران تبانی کردند. در سال ۱۹۷۹ انقلاب اسلامی در ایران، شاه را سرنگون و او فرار کرد. ایالات متحده شاه را پذیرفت و خشم بسیاری از منتقدان او را در ایران برانگیخت. در سال ۱۹۸۰ «جیمی کارتر» رئیس جمهور وقت ایالات متحده دستور عملیاتی را برای نجات آمریکایی‌ها در سفارت واشنگتن در تهران داد که با شکست مواجه شد. ایالات متحده بعداً از عراق با اطلاعات حیاتی در جنگ طولانی و خشونت‌آمیز خود علیه ایران حمایت کرد. دشمنی متقابل بین واشنگتن و تهران ادامه خواهد یافت.»

زکریا ادامه می‌دهد: «۲ ایده وجود دارد که اغلب زیربنای استراتژی آمریکاست و باید از بین برود. اول این که نظام ایران سقوط خواهد کرد و ناگهان به یک متحد طرفدار آمریکا تبدیل خواهد شد، همان‌طور که در زمان شاه بود. اما ‌پیش فرض قرار دادن یک استراتژی که بر اساس «امیدواری» بنا شده مسیر درستی برای آینده نیست. همچنین لازم است به تجربیات اخیر آمریکا در مورد تغییر رژیم در عراق، افغانستان، لیبی و فراتر از آن توجه کنیم تا متوجه شویم که حتی پس از پایان یک حکومت، اوضاع همیشه به‌طور پیوسته بهبود نمی‌یابد. در واقع، به روابط واشنگتن با مسکو بیش از سه دهه پس از فروپاشی نظام شوروی نگاه کنید. آن‌طور که خیلی‌ها آرزو داشتند، نتیجه‌ای حاصل نشده است.
ایده دوم یا امیدواری این است که آمریکا و دولت فعلی ایران می‌توانند با هم دوست باشند. حقیقت این است که ایران کشوری بسیار مغرور و ملی‌گرا است که عمیقاً با احساس عظمت تاریخی خود عجین شده است. امپراطوری که پیشروی ایران مدرن بود، یکی از معدود نیروهایی بود که در نبرد با امپراتوری روم قدرت خود را حفظ کرد. در مقاطع مختلف، ایرانیان باستان بر بسیاری از مناطق کنونی جهان عرب حکومت می‌کردند. ایران با همه مشکلات کنونی‌اش وارث یکی از تمدن‌های بزرگ جهان است که به معنای غرور است.»

زکریا در ادامه به بررسی امکان بهبود روابط ایران و آمریکا، نه به شکلی دوستانه، بلکه به شکل یک همزیستی مسالمت‌آمیز می‌پردازد و توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را نمونه‌ای از آن می‌داند که به گفته «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه پیشین ایران بر اساس بی‌اعتمادی بنا شده است، نه اعتماد.

به نوشته فرید زکریا، هر ۲ طرف در این سند از منافع خود محافظت کردند. این توافق امکان یک رابطه کاری را ایجاد کرد و ایران به آن توافق پایبند بود و از برنامه هسته‌ای قبلی خود فاصله گرفت اما «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا، توافق و آن فرصت را منفجر کرد.

او در پایان افزود: «اکنون آیا واشنگتن و تهران می‌توانند دوباره یک فصل مشترک پیدا کنند؟ بعید به نظر می‌رسد. چنین چیزی در مسیر، از ما بسیار فاصله گرفته است. مسیری که هر ۲ کشور در آن قرار دارند و آن‌ها به‌رغم این واقعیت که روابطشان پر از تنش و سوء تفاهم است و حتی می‌تواند منجر به جنگ شود، با آن راحت هستند.»

*****

حزب اتحاد ملت: کاندیدا و فهرست انتخاباتی نداریم 

حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت به تازگی در بیانیه‌ای با تأکید بر تحریم انتخابات اعلام کرده: «پیش از انتخابات، یا باید تغییرات سیاستی معطوف به مطالبات ملت از سوی حاکمیت اتفاق می‌افتاد تا نشانه‌ای از انعطاف در جریان حاکم دیده شود یا نشانه‌هایی از تغییر رویکرد به انتخابات تا مردم ناراضی به اتکای آن امیدوار به اعمال تغییر از طریق انتخابات شوند. اما به جای این تدابیر، با به کار بستن قانون جدید و پر مساله انتخابات، پیام منفی مضاعفی را به جامعه و نخبگان منتقل کردند و عملا شرایطی را پیش آوردند که بسیاری از صاحبان شرایط نمایندگی انگیزه‌ای برای ورود در انتخابات نیابند و تجربه‌های پیشین اعمال نظارت استصوابی و رد صلاحیت نخبگان و فرهیختگان و پیش‌بینی سخت‌تر شدن موانع، رغبتی در احزاب و سازمان‌های سیاسی اصلاح‌طلب جهت ثبت‌نام افراد مورد اعتماد خود باقی نگذاشت.
حزب اتحاد ملت در کنار سایر اعضای جبهه اصلاحات ایران متکی به آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و در چارچوب حقوق و تکالیف اخلاقی و قانونی خود، ضمن تاکید بر راهبرد متین و جامع انتخاباتی جبهه اصلاحات و رعایت تعهدات و مصوبات آن در مورد انتخابات اخیر، اعلام می‌کند که متاسفانه شرایط مشارکت را برای خود جهت ارائه لیست در این دوره از انتخابات فراهم نمی‌بیند و ضمن احترام به همه افرادی که اجازه‌ ورود در رقابت‌های انتخاباتی را یافته‌اند اعلام می‌کند که در هیچ یک از حوزه‌های انتخابیه کاندیدا یا فهرست مورد تایید و حمایت ندارد.»

این بیانیه واکنش سایت «مشرق» را به دنبال داشته و این پایگاه خبری اصولگرا در این رابطه نوشته است: «حزب اتحاد ملت اصلی‌ترین رکن تشکیلاتی مشوق تحریم انتخابات بود که توانست با عملگری در جبهه اصلاحات و نیز بر صدر نشاندن دبیر خود (آذر منصوری) در سمت رئیس جبهه اصلاحات؛ پروژه حجاریان مبنی بر مشارکت مشروط یا همان تحریم انتخابات را عملی کند. فرازهای منتخب و اصلی بیانیه مذکور نیز چیزی جز مبانی مشارکت مشروط و تحریم انتخابات نیست. مبانی خیانت‌باری که می‌گویند قانون و نظام اسلامی باید در مقابل خواسته‌های نامشروع سیاسیون کوتاه بیایند و بخاطر مشارکت بالا مرتکب هر فعلی حرامی بشوند؛ چیزی که در ساحت دین، عقلانیت و نظام اسلامی پذیرفته نیست. نکته عجیب در قبال بیانیه مذکور این است که شاید در هیچ دموکراسی پیشرفته دیگری در جهان شاهد این خیانت علنی در قالب "بیانیه رسمی تحریم انتخابات" نباشیم و این از عجایب روزگار ماست که به دلیل مظلومیت نظام اسلامی حادث شده است. سعید حجاریان پیش از این وعده داده بود که در پیش‌روی تحریم‌گران انتخابات "نافرمانی مدنی" قرار دارد.»

*****

نه به خیابان آمدن مشکلی را حل می‌کند نه خانه‌نشینی و قهر

رئیس دفتر رئیس‌جمهور  در دولت دوازدهم با بیان اینکه «مجلس قوی از مشارکت بالا به دست می‌آید»، گفت: «مجلس قوی می‌تواند راه برون‌رفت از مشکلات باشد و مشارکت نیز از امید مردم به آینده خود به دست می‌آید و به این شکل سرنوشت خود را بر سر صندوق رقم می‌زنند.»

محمود واعظی در دولت دوازدهم در گفت‌وگو با برنا، اظهار داشت: «کشور الان با مشکلات متعددی در زمینه‌های اقتصادی و معیشتی روبرو است و برای برون رفت از این مسائل و مشکلات نیازمند ایجاد یک تحول هستیم.»

وی افزود: «تحول نیازمند حمایت و رضایت مردم است و اینکه مردم پشت این تحول باشند تا مجلس قوی ایجاد شود که در جهت قانون‌گذاری قوی حرکت کند.»

واعظی با بیان اینکه «مجلس قوی از مشارکت بالا به دست می‌آید»، گفت: «مجلس قوی می‌تواند راه برون  رفت از مشکلات باشد و مشارکت نیز از امید مردم به آینده خود به دست می‌آید و به این شکل سرنوشت خود را بر سر صندوق رقم می‌زنند لذا نه به خیابان آمدن می‌تواند مشکل را حل کند و نه خانه‌نشینی و نه قهر آن را رفع می‌کند.»

وی مطرح کرد: «تجربه نشان داده که خانه نشینی فقط باعث تشکیل دولت و مجلس ضعیف می‌شود و راه حل آن نیز این است که شورای نگهبان و هم دست‌اندرکاران انتخابات اجازه دهند که افکار و دیدگاه‌های مختلف بتوانند در انتخابات شرکت کنند و قطعا مردم وقتی ببینید نماینده‌های خودشان بر سر کار هستند امید به آینده زیاد می‌شود.»

******

شکست ایده تحریم انتخابات به روایت یک رسانه اصلاح‌طلب

روزنامه اصولگرای جوان، موضع انتخاباتی اخیر روزنامه اصلاح‌طلب شرق را زیر ذره‌بین قرار داده و در این خصوص نوشته است: «روزنامه شرق گرچه در سال‌های گذشته با طیف تندروی اصلاح‌طلب همراه بود اما اکنون و در روز‌های باقی مانده به انتخابات مجلس دوازدهم از شکست ایده تحریم انتخابات می‌گوید. این روزنامه در یادداشتی به بررسی بیانیه ۱۱۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب پرداخته است؛ بیانیه‌ای که مطالبه و موضع آن شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس پیش‌رو بود. شرق می‌نویسد که «این بیانیه فراتر از یک فراخوان ساده برای رأی دادن در انتخابات است و بر اهمیت مشارکت راهبردی در کل فرایند انتخاباتی تأکید می‌کند... این بیانیه بر لزوم یک رویکرد راهبردی که با اهداف بلندمدت اصلاحی هم راستا باشد و تأثیر تلاش‌های اصلاح‌طلبانه را به حداکثر برساند، تأکید می‌کند.

در مقاله شرق آمده که «مطالعات متعددی، مانند «تهدید کن، اما مشارکت کن: چرا تحریم انتخابات ایده بدی است» از مؤسسه بروکینگز، وجود دارد که با بررسی ده‌ها مورد تحریم انتخابات در کشور‌های با سیستم‌های غیردموکراتیک و نیمه دموکراتیک نتیجه می‌گیرند که تحریم انتخابات اساساً ایده شکست خورده‌ای است.» و در توضیح آسیب‌ها و خطراتی که تحریم انتخابات برای تحریم کنندگان به دنبال دارد، می‌نویسد: «این تحقیقات استدلال می‌کنند که تحریم‌ها اغلب خطر مشروعیت‌زدایی از جنبش‌های مخالف، اهدای پیروزی آسان و بدون چالش به نامزد‌های مخالف مردم سالاری و توسعه و کاهش مشارکت رأی دهندگان در انتخابات‌های آینده را به همراه دارند. این مطالعات نشان می‌دهد که کمپین‌های تحریم انتخابات به ندرت به دموکراسی‌سازی موفق منجر می‌شود.»و در نهایت آنکه «شواهد تجربی حاکی از آن است که شرکت در انتخابات، حتی انتخابات ناقص، شانس بیشتری برای پیشرفت تدریجی دموکراتیک دارد... مشکل دیگر تحریم انتخابات پیامد‌های ناخواسته برای مشارکت رأی دهندگان است. بی‌تفاوتی و انفعال به دنبال تحریم افزایش می‌یابد و بسیج رأی دهندگان در انتخابات آینده را دشوارتر می‌کند.»

******

تحلیل عجیب مرعشی از اغتشاشات ۱۴۰۱

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی، در اظهاراتی عجیب، دلیل وقوع اغتشاشات ۱۴۰۱ را دو انتخابات سال‌های گذشته ذکر کرده است.

حسین در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات اظهار داشت:‌ «اولین مساله‌ای که وجود دارد این است که انتخابات باید واقعی باشد. انتخابات واقعی همان انتخابات رقابتی است. وقتی عنصر رقابت از انتخابات گرفته شود، معلوم است که تضعیف می شود.»

وی افزود: «از دلایلی که اکنون جمهوری اسلامی مجبور است از طریق رسانه های مهمی نظیر صدا و سیما خود را به آب و آتش بزند و همه افرادی را که تا کنون به صدا و سیما دعوت نمی شدند، دعوت کند که بیایند و مردم را به حضور در انتخابات تشویق کنند به دلیل این است که در دو انتخابات  ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ عنصر رقابت را از انتخابات گرفته بودند و این اثرات بسیار مخربی را در فضای سیاسی و اجتماعی ایران به جا گذاشته است.»

مرعشی تصریح کرد: «آنچه که موجب اغتشاشات سال ۱۴۰۱ بعد از فوت مهسا امینی شد، در حقیقت نتیجه و عکس العمل مردم به دو انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ بود و کاری که حکومت با آنها کرد و اجازه نداد مردم در انتخابات، آزاد و با نشاط باشند و حرف خود را بزنند. این کاملا منطقی است که مردم متوجه امور می شوند.»

وی خاطرنشان کرد: «برای مجلس دوازدهم ۱۵ هزار نفر کاندیدا در کشور تائید صلاحیت شده اند و اشخاص ازطیف‌های مختلف در میان کاندیداها وجود دارند و به نوعی پخش شده اند. با این فرمان جلو رفتن به این معناست که این یک انتخابات اجتماعی است و پیام سیاسی ندارد و اصولا انتخابات سیاسی تلقی نمی شود، در حالی که ذات انتخابات در درجه اول سیاسی است و پس از آن اجتماعی. به بیان دیگر چهره های سیاسی باید پای کار باشند که در این انتخابات حضور ندارند و جمهوری اسلامی به جماعتی که هیچ اثرگذاری سیاسی ندارند و حداکثر می‌توانند گروه خانوادگی، یک قوم یا نهایتا یک شهری را بسیج کنند، تکیه کرده است و در این شرایط آراء هم شکسته می‌شود.»

******

حجاب به قانون جدید نیاز ندارد

سرلیست صدای ملت گفت: «موضوع حجاب چندان نیاز به قانون جدید ندارد و این موضوع بستگی به ایمان و اعتقاد مردم دارد و در قانون مجازات اسلامی به رعایت پوشش اسلامی اشاره شده است و در این مورد قانون وجود دارد.»

علی مطهری، سرلیست فهرست انتخاباتی صدای ملت در نشست خبری امروز دوشنبه (۷ اسفند) گفت: «شرایط امروز ما به گونه‌ای است که انتخابات پیش رو از اهمیت خاصی برخوردار است به دلیل حوادث سال گذشته این انتخابات و میزان مشارکت حامل پیامی برای خود ما و دنیا خواهد بود.»

مطهری در مورد برنامه صدای ملت در مورد فیلترینگ، گفت: «ما با فیلترینگ موجود موافق نیستیم و این نوعی پایمال کردن حقوق مردم است. فلسفه فیلترینگ مسائل اخلاقی و مسایل امنیتی و سیاسی است از نظر اخلاقی آنچه که در سکو‌های خارجی است در سکو‌های داخلی هم هست و بستن آن‌ها برای مسایل اخلاقی قابل توجیه نیست. در مورد مسایل امنیتی نیز اگر اعتماد مردم به نظام را جلب کنیم نباید هراسی از مسایل امنیتی داشته باشیم. به عنوان گروه صدای ملت مخالف فیلترینگ هستیم و هر گونه تصمیم گیری در مورد فضای مجازی باید توسط مجلس گرفته شود و شورا‌های خارج از مجلس حق قانونگذاری ندارند شورای عالی فضای مجازی و انقلاب فرهنگی فقط باید سیاست گذار باشند و رهبری نیز زمانی تاکید کردند که شورای انقلاب فرهنگی سیاست گذار و مجلس قانون گذار است.»

وی با بیان اینکه فهرست صدای ملت مستقل است،گفت: «فهرست صدای ملت هیچ وابستگی به گروه اصلاح طلب و اصولگرا ندارد. در درون این فهرست افراد اصولگرا و اصلاح طلب و مستقل می بینید پیدایش این فهرست با مشورت این گروهها نبوده است و هیچ نسبتی با این گروه‌های اصلاح‌طلب و‌اصولگرا ندارد و با هیچ کدام هم مذاکره نداشتیم که از ما حمایت کنند.»

مطهری در پاسخ به سؤالی درخصوص  لایحه حجاب و این‌که "اگر شما به مجلس بروید، درباره این لایحه چه اقدامی خواهید کرد؟"، گفت: «موضوع حجاب چندان نیاز به قانون ندارد و این موضوع بستگی به ایمان و اعتقاد مردم دارد و در قانون مجازات اسلامی به رعایت پوشش اسلامی اشاره شده است و قانون وجود دارد. ورود به جزئیات به‌صلاح نیست و طرحی که در مجلس مطرح است، کارآیی لازم را ندارد و اگر لزوماً باید دنبال شود، نیاز به اصلاحات جدی دارد و نظارت به آن شکل که همراه با جریمه و محرومیت باشد، کارآیی لازم را ندارد. باید جامعه را به حال طبیعی خود برگردانیم و بخشی از این بی‌حجابی‌ها ناشی از حوادث سال گذشته است و به‌نوعی به‌سبب لجاجت است؛ چون موضوع حجاب یک موضوع سیاسی شده است و عده‌ای می‌خواهند به‌این‌شکل ناراحتی خود را ابراز کنند، اگر جامعه به حال طبیعی خود برگردد، این نابسامانی به‌شدت کاهش می‌یابد. کا باید به جامعه فرصت بدهیم تا به حال طبیعی خود برگردد؛ اکثریت قاطع مردم ما با بی‌حجابی به‌معنایی که در دنیای غرب است مخالفند و سال گذشته نوعی عمل شد که عواطف انسانی جامعه تحریک شد و به‌دنبال آن، بی‌حجابی که گاهی مشاهده می‌شود وجود دارد ولی نباید عجله کرد و به‌مرور رفع خواهد شد، این مسئله نیاز چندانی به قانون جدید ندارد و اگر لازم بود طرحی که در مجلس است در مجلس آینده هم مطرح شود، ما اگر راه یابیم، باید مورد اصلاح قرار بگیرد.»

******

به کسانی که در لیست هستند و آنها را صالح نمی‌دانید، رای ندهید!

سایت نزدیک به جبهه پایداری، موضع‌گیری عجیبی نسبت به لیست منتشرشده از سوی شانا و پایداری داشته است. با وجود نهایی شدن ائتلاف شانا و پایداری در انتخابات ۱۴۰۲ و انتشار لیست مشترک، سایت رجانیوز در مطلبی انتقادی نوشت: «با فرارسیدن زمان انتخابات علی‌الخصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی، ارائه فهرست اسامی از سوی حزب‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی برجسته می‌شود. این در حالی است که بسیاری از مردم اعتقادی به لیستی رأی دادن نداشته و این اقدام را در بحث سیاست قبول ندارند. با این حال اما در طی زمان تبلیغات کاندیداهای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، حواشی زیادی گریبان‌گیر ارائه این نوع لیست‌ها شده است. فهرست‌های انتخاباتی شامل سه گروه از افراد است؛ دسته اول کسانی که شناخت کافی روی آنان وجود داشته و جمع‌بندی شخصی فرد بر «رای دادن» به آنان است، دسته دوم کسانی که شناخت کافی برای «رای ندادن» به آنان وجود دارد و دسته سوم افراد ناشناخته هستند. درباره دسته اول، وظیفه فرد مشخصا رای دادن به گزینه‌های شناخته شده خود است. اما برای تصمیم‌گیری درباره دسته دوم و سوم، مرور نظرات حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب راهگشا خواهد بود.»

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۹۸۴۸۶۲۰:۴۹:۲۷ ۱۴۰۲/۱۲/۷
علت تنفر مردم ایران از آمریکا فقط سابقه او نیست آمریکا الان هم مانند قبل دارد به مردم ایران ظلم می کند از تحریم ها گرفته تا بلوکه کردن اموال ایران، حمایت از تجزیه ایران، حمایت از دشمنان ایران و ...
ناشناس۳۳۹۸۵۹۶۲۳:۰۹:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۷
غربی ها باید دست از تهدید و تحریم و ترور و مداخله در امور داخلی ایران بردارند تا زمانیکه روحیه استکباری و خوی قلدری دارند تعامل با اونها ممکن نیست.
ناشناس۳۳۹۸۷۸۷۰۸:۴۰:۰۴ ۱۴۰۲/۱۲/۸
قابل توجه ریاست محترم جمهوری و دولتمردان اگر دولت و دستگاه ها بعد از انتخابات افزایش قیمت در خدمات بدهند و یا خودروسازان دوباره اقدام به افزایش قیمت کننده و یا قیمت دلار و سکه ترمز ببرد و مالیات ها افزایش پیدا کند قطعا بدانید این امر موجب بروز بحرانی شدید در کشور میشود رییس جمهور از همه دست اندرکاران بخواهند بعد از انتخابات دست به عصا راه بروند و موجبات ناخشنودی بیشتر مردم را رقم نزنند
ناشناس۳۳۹۸۶۳۰۲۳:۵۷:۱۶ ۱۴۰۲/۱۲/۷
جناب آقای مطهری که بیشتر اعتبار شما بواسطه پدر عالم شماست مسله عفاف و حجاب هم حکم دین است و هم حکم قانون شما تا نماینده نشده اید حق ندارید اینگونه در مورد اجرای قانون عفاف و حجاب صحبت کنید کاملا مشخص است صحبت های شما برای جذب آرای آندسته از افراد بی حجاب است که احتمالا مشارکت در انتخابات می کنند
ناشناس۳۳۹۸۷۱۷۰۶:۴۵:۱۰ ۱۴۰۲/۱۲/۸
مشکل اصلی کشور انتخاب این نماینده و آن نماینده و این گروه و آن گروه نیست مشکل اصلی کشور عدم توزیع صحیح ثروت در کشور است که فاصله های طبقاتی از فرش تا عرش را بوجود آورده است لطفا چنانچه جنابعالی و دوستان شما رای آوردند بفکر اجرای قانونی جامع و فراگیر مبنی بر مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها برای همه آحاد جامعه چه حقیفی و چه حقوقی باشید تعادل و توازن اقتصادی تا ایجاد نشود هیج اصلاحاتی اثر گذاری مطلوب ندارد
ناشناس۳۳۹۸۷۷۶۰۸:۳۲:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۸
مخالفان که تا دیروز مخالف مطهری بودند حالا برایشان عزیز شد این نشان دهنده آن است که با یک غوره سردیشان میشود و با یک مویز گرمیشان میشود و آب نباتی و یخمکی فریب میخورند .
ناشناس۳۳۹۸۷۹۳۰۸:۵۴:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۸
مطهری را برای صحبت های مداخله جویانه در مصوبات مجلس فعلی با توجه به اینکه ایشان هنوز سمتی ندارد ستاد نظارت انتخابات احضار نماید
ناشناس۳۳۹۸۹۵۵۱۲:۲۲:۰۴ ۱۴۰۲/۱۲/۸
علی مطهری در دوران کرونا میگفت بدون FATF نمی توانیم واکسن بخریم !!!
ناشناس۳۳۹۸۶۸۶۰۲:۰۷:۴۱ ۱۴۰۲/۱۲/۸
فعلا که روسیه داره فریاد جدایی جزایر سه گانه رو سر میده. و یادتون باشه آمریکا زمان جنگ جهانی دوم اجازه ی تجزیه ایران رو نداد به انگلیس و روسیه.
ناشناس۳۳۹۸۸۵۰۰۹:۴۷:۵۳ ۱۴۰۲/۱۲/۸
مگه من گفتم روسیه خوبه؟ بد بودن روسیه چیزی از بد بودن آمریکا کم نمی کنه دوما روسیه الان به خاطر منافع خودش هم که شده بهتر با ما راه میاد مثل عملیات ضد داعش بر عکس آمریکا که از داعش حمایت می کرد
ناشناس۳۳۹۸۸۷۷۱۰:۳۹:۴۱ ۱۴۰۲/۱۲/۸
بله. از اینکه روسیه سالهاست اجازه میده اسرائیل هر وقت دلش خواست هر جای سوریه و افراد ایرانی رو بمباران کنه معلومه چقدر روسیه برای ایران حاضره کاری بکنه.
ناشناس۳۳۹۸۹۱۵۱۱:۳۷:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۸
اسرائیل با چراغ سبز امریکا مواضع ایران در سوریه را بمباران می کند.
ناشناس۳۳۹۸۹۲۶۱۱:۴۷:۱۶ ۱۴۰۲/۱۲/۸
بهتر از آمریکاس که در ایجاد داعش نقش داشته و خودش هم مستقیم شهید سلیمانی رو زد
ناشناس۳۳۹۸۷۴۱۰۷:۳۱:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۸
ظاهرا برخی افراد نظر خودشان را نظر مردم فرض میکنند و بر اساس آن تحلیل میکنند
ناشناس۳۳۹۸۷۶۸۰۸:۲۵:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۸
قابل توجه تمامی مسولان نظام همانگونه که مستحضر هستید قریب به پنجاه میلیون کد بورسی در کشور توسط عوامل دولت قبل تبلیغ و ایجاد شد که با احتساب اعضای خانواده آنها جمعیت بسیار انبوهی هستند الان چند ماهی است که بازار سرمایه دستخوش دستکاری با تصمیمات دولت و افراد پشت پرده و تصمیمات نابجای اقتصادی شده است و این موضوع و سوخت شدن سرمایه های مردم باعث نارضایتی شدید مردم میشود .
ناشناس۳۳۹۸۴۹۸۲۱:۱۰:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۷
بانیان وضع موجود و ورشکستگان سیاسی هرچه در انتخابات شکست میخورن بیدار نمیشن
ناشناس۳۳۹۸۵۴۴۲۲:۱۹:۴۰ ۱۴۰۲/۱۲/۷
مرعشی خود بهتر میداند که کاهش مشارکت مردم در انتخابات سال 98 و 1400 نتیجه ناکارامدی و ضعف دولت و مجلس قبل بود.
ناشناس۳۳۹۸۶۰۱۲۳:۱۴:۱۷ ۱۴۰۲/۱۲/۷
و مشارکت بیشتر مردم نسبت به دوره قبلی مجلس که قطعی هست مشت محکمی خواهند زد به دشمنان داخلی و خارجی ایران
ناشناس۳۳۹۸۷۳۷۰۷:۲۳:۱۷ ۱۴۰۲/۱۲/۸
چهل ساله داری مشت میزنی ،استکبار که فربه تر شده ؟!
ناشناس۳۳۹۸۸۱۰۰۹:۱۴:۴۴ ۱۴۰۲/۱۲/۸
فربه تر شده یا لاغر تر شده؟!!!
ناشناس۳۳۹۸۵۴۷۲۲:۲۲:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۷
خدمت حسین مرعشی عرض کنم که در اثر عملکرد ضعیف دولت حجت الاسلام هاشمی میزان مشارکت در سال 72 حدود 50 درصد شد و در اثر عملکرد ضعیف دولت روحانی میزان مشارکت در سال 1400 حدود 49 درصد شد خود کرده را تدبیر نیست!
ناشناس۳۳۹۸۵۹۵۲۳:۰۷:۲۶ ۱۴۰۲/۱۲/۷
دولتهای هاشمی و روحانی رکورددار افزایش نرخ ارز و شاخص فلاکت و ضریب جینی در تمام دولت ها بودند و هرگز نباید تکرار بشوند.
امیر حسین سلطان/تهران۳۳۹۸۷۰۸۰۶:۰۳:۰۹ ۱۴۰۲/۱۲/۸
فقط یک تفاوت کوچک!!! میان سال ۱۳۷۲ و ۱۴۰۰ بود و آن هم اینکه سال ۱۳۷۲ فقط یک دوره از ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی گذشته باشد و جناب دکتر احمد توکلی توانست به عنوان رقیب جدی ایشان حدود چهار میلیون رای کسب نماید در حالی که سال ۱۴۰۰ پایان دو دوره ریاست جمهوری جناب آقای روحانی بود و ایشان دیگر کاندیدا نبودند! لذا اگر مقایسه یا مشابهت سازی قرار است صورت بگیرد و نتیجه گیری شود میبایست انتخابات سال ۱۴۰۰ با انتخابات دوم خرداد سال ۱۳۷۶ مورد توجه و بررسی قرار بگیرد. والله اعلم
ناشناس۳۳۹۸۸۰۳۰۹:۰۹:۱۱ ۱۴۰۲/۱۲/۸
بانیان سوت و کف سال ۷۶ باعث انحراف انقلاب از آن زمان به بعد شدند
ناشناس۳۳۹۸۹۱۸۱۱:۴۱:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۸
دوم خرداد 76 مردم برای اینکه کاندیدای مورد نظر هاشمی یعنی ناطق نوری رئیس جمهور نشود مردم به خاتمی رای دادند.
ناشناس۳۳۹۹۱۰۳۱۴:۵۳:۱۹ ۱۴۰۲/۱۲/۸
فکر نمی کنم مورد نظر مرحوم هاشمی بود! درسته؟!
ناشناس۳۳۹۸۸۷۸۱۰:۴۰:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۸
چرا دولت ضعیف! هاشمی باعث کاهش مشارکت در76 نشد؟ لطفا منطقی باشید.
ناشناس۳۳۹۸۹۲۲۱۱:۴۴:۲۷ ۱۴۰۲/۱۲/۸
مردم در سال 76 به میدان اومدند و به خاتمی رای دادند تا ناطق نوری پیروز نشود و دولت خسارت بار هاشمی تکرار نشود.
ناشناس۳۳۹۹۰۳۵۱۳:۳۴:۲۱ ۱۴۰۲/۱۲/۸
در دولتهای هاشمی و روحانی قیمت دلار 10 برابر شد در هیچ دولت دیگری این تراژدی غمناک اتفاق نیفتاد.
ناشناس۳۳۹۸۵۹۷۲۳:۱۲:۱۹ ۱۴۰۲/۱۲/۷
آدرس غلط ندهید اولا اکثر کشورها درامد ماهیانه متوسط زیر 600 الی 700 دلار هست دوم هم آن کشورهایی که 10 برابر هست را ملاک قرار می دهید اما قدرت خرید خیر؟ عزیزم قدرت خرید آنها ده برابر هم نیست!! سوم هم اینکه شما دستمزد منطقه ای را قبول کنید تا بر اساس میزان هزینه هر شهر و این رقم 25 گفتید که برای تهران هست تعیین شود!!
ناشناس۳۳۹۸۷۰۴۰۵:۱۵:۵۸ ۱۴۰۲/۱۲/۸
اونها نفت ندارن اگر هم دارن عرضه ندارن.
ناشناس۳۳۹۸۸۱۳۰۹:۱۵:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۸
ربطی به نفت ندارد
عمران۳۳۹۸۶۶۲۰۰:۴۵:۴۰ ۱۴۰۲/۱۲/۸
آقای مرعشی به نکته ی ظریفی اشاره کردند. کاهش مقبولیت نظام که از سنجه ی میزان کاهش مشارکت مشخص میشود منجر به بحرانهای اجتماعی میشود. این مسایل را جامعه شناسان و افرادی که تفکر سیستمی دارند متوجه میشوند، برخی افراد که جامعه را مثل اداره کردن یک هیات ساده میبینند این موضوعات را متوجه نمیشوند.
ناشناس۳۳۹۸۷۰۱۰۳:۱۴:۲۱ ۱۴۰۲/۱۲/۸
کاسه داغتر از آش آقای فرید زکریا شده. چرائیشو نمیدونم. اما اینو میدونم اولین مقصد مهاجران ایرانی، البته اگر بتوانند آمریکاست.
ناشناس۳۳۹۸۷۳۰۰۷:۰۰:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۸
جناب مطهري اگر تاييد نشه از اين طرف مي افته و وقتي كه تاييد نميشه از آنطرف
dayani۳۳۹۸۸۱۹۰۹:۱۸:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۸
چقدر این روزها از واژه عجیب استفاده می شود.
ناشناس۳۳۹۸۸۵۴۰۹:۵۲:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۸
مجلس قوی با حضورافرادقوی شکل میگیرد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  6. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  7. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  8. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  9. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  10. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  11. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  12. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  13. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  14. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  15. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  16. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  17. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  18. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  19. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  21. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  22. صدای خُرد شدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد

  23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

  25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

آخرین عناوین