صدای معترضان خاموش با رای ندادن شنیده نمی شود

  4021203089 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعضی می­گویند:«ما با رأی ندادن می‌خواهیم مراتب اعتراض خود را اعلام کنیم.» اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که صدای معترضان خاموش شنیده نمی‌شود.

به گزارش تسنیم، مریم رجبی، دبیر فرهنگی شورا مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی(ره) در یادداشتی نکاتی را درباره اهمیت مشارکت در انتخابات هفته آینده مطرح کرد.

در این یادداشت آمده است:

پنجم جولای برای الجزایری‌ها آمیخته‌ای از غم و شادی است. پنجم جولای سال 1962 میلادی، روز اعلام استقلال الجزایر بود در حالی‌ که132 سال قبل، یعنی در سال 1830میلادی، سایه منحوس قریب به 40 هزار چکمه سیاه فرانسوی در خاک الجزیره رؤیت شد و زخم کهنه استعمار را تازه کرد.

«هرآنچه زنده بود کشته شد. تفاوتی میان بزرگ،‌‌ کوچک، زن، مرد و کودک قائل نبودیم.»

این جمله را یک افسر فرانسوی پس از کشتار العوفیه بر زبان راند. الجزیره کشتارهای متعدد به تن نحیف و لاغرش کم ندیده است؛ کشتار مسجد کتشاوه، کشتار مسجد الاربعه و هولوکاست، الأغواط تنها چند نمونه دانه درشت آنهاست.

الجزایر سرزمین یک میلیون شهید پس از یک قرن و نیم مبارزه اعلام استقلال کرد؛ ولی نظام رادیکال و تک‌حزبی به رهبری احمد بن بلا را بر سرکار آورد. در این شرایط مقاومت مردم الجزایر ستودنی بود؛ اما بواسطه غفلت انقلابیون راه نفوذ استعمار باز شد. مردم این کشور برای احیای استقلال خویش، حدود دو قرن جنگیدند تا حکومتی مبتنی بر نظر اکثریت مردم را به قدرت برسانند.

انقلاب اسلامی ایران اما توانست استعمار کهنه و نو را کنار بزند و پنجه در پنجه زورگویان جهانی بیندازد؛ ولی حکایت الجزایر شدن ما هم حکایت غریبی نیست. کافی است یک حکومت مردمی و یکپارچه در رأس امور نباشد، آن وقت باید نگاه‌های چپ چپ تجزیه طلب‌ها، دندان‌های تیز منافقین و فشنگ‌های توپر گروه‌های تکفیری را از پشت پنجره خانه‌هایمان شاهد باشیم.

امنیت بماهو، محصول استقلال و اقتدار است. چگونه این امنیت پابرجا می‌ماند؟ قوایی مستحکم در داخل می‌خواهد که مردمش بتن‌های داخلی این ساختمان را تقویت کنند. بتن‌هایی از جنس قانون، تقنین و مجلس.

در دوران احمدی نژاد اوباما گفت:« اگر آنها مشت خود را باز کنند، ما دست خود را به سوی آنها دراز می‌کنیم.» نامه اوباما به مقام معظم رهبری رسانه‌ای شد و ذوق زدگی ویلیام برنز از پاسخ ایران نشان از ضعف آمریکا داشت. طولی نکشید که سال 88 لگدهای جنبش سبز روانه صندوق‌های رأی شد. آمریکا زرد و سرخ شد. دولت مدعی رفع تحریم‌ها، زیر میز زد و کاسه و کوزه مذاکرات را شکست. هم‌نوایی داخلی که ابتدا آمریکا را به کرنش واداشته بود، پس از عیان شدن اختلاف‌ها موجب افزایش تحریم‌ها شد. در این مثال اتحاد ملی اگر وجود داشت، بیگانه به خود اجازه قلدری نمی‌داد.

حال مواجب بگیر‌های ایالات متحده از همان قماش سابق بر طبل رأی بی رأی می‌کوبند. از پس هزینه‌های شبکه من‌وتو برنمی‌‌آیند بعد کلی برنامه روی آنتن می‌روند که بگویند رأی ندهید. یکی نیست بگوید که بر فرض که اگر رأی من، اهمیت ندارد و چیزی را تغییر نمی‌دهد، علت گریبان چاک کردن‌های شما چیست؟ تقلای شما محلی از اعراب مگر دارد؟ التماس رأی ندادن، التماس تفکر می‌خواهد. بر فرض محال که رأی ندادیم، فایده‌اش چیست؟ رأی ندادن یعنی تن به رضایت دادن در سه حوزه: یک، صلاحیت دادن به دیگران به جای خویش. دو، تسلیم بودن در برابر رأی دیگران. سه، نداشتن حق اعتراض در آینده.

بعضی می­گویند:«ما با رأی ندادن می‌خواهیم مراتب اعتراض خود را اعلام کنیم.» اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که صدای معترضان خاموش شنیده نمی‌شود.

انتخابات زیادی در کشورهای مختلف وجود دارد که اکثر مردم رأی ندادند، به عنوان معروف‌ترین مثال می‌توان به انتخابات 1996 آمریکا اشاره کرد که نزدیک به 49 درصد واجدین شرایط در انتخابات آن شرکت کرده و فقط 24 درصد از واجدین شرایط آمریکایی رئیس جمهور کشورشان را خودشان انتخاب کردند. حتی یک مثال هم از یک کشور در یک دوره وجود ندارد که رأی ندادن بر یک چیز تأثیر مثبت گذاشته باشد.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، جمعه 11 اسفند 1402 برگزار می‌شوند. انتخاباتی که گریزی دموکراتیک برای اعتراض به وضع موجود محسوب می‌شود.

حق رأیی که نه تنها امنیت که اقتدار در عرصه بین الملل را به ارمغان می‌آورد. اگر به دنبال تغییر سیاست‌های داخلی و خارجی هستید، اگر کلان نقد شما به سیاست‌های اقتصادی است، رأی شما برگ برنده شماست.

می‌پرسید چگونه؟ با انتخاب نماینده‌ای که هم فکر و همسو با گفتمان مورد قبول شماست. آیا بهتر نیست نماینده‌ای را برگزینیم که معیشت مردمش از غذای سگ و گربه برایش مهم‌تر باشد؟ آیا تفاوت نمی‌کند که اگر جزو سه دهک پایین جامعه هستید، معاف از مالیات شوید؟ آری، رأی سرنوشت جامعه‌ای را عوض می‌کند.

دیدگاه کاربران

عبدالله۳۳۹۵۹۸۱۰۸:۵۹:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۴
وقتی برخی از شما به حرف و خواسته ما گوش نمی کنید چرا انتظار دارید ما به حرف و خواسته شما گوش کنیم؟!!
ناشناس۳۳۹۶۳۰۷۱۹:۴۶:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۴
مطمئن باشید که شنیده میشود و اگر غیر از این بود قطعاً این حجم از ....... وجود نداشت .
ناشناس۳۳۹۶۴۵۲۰۰:۴۹:۱۱ ۱۴۰۲/۱۲/۵
شنیده می‌شود اما طوری به ما القا می‌کنند ک شنیده نمی‌شود طلب نکنید .. این جمله از خیلی ها شنیده ام ک بدون درخواستی فقط می‌گویند فلانی رفت جلو ولی گرفتارش کردند ولی من چندین بار در مواردی امتحان کرده ام ولی اقدامات خوبی هم انجام شد .‌ مثلا موردی داشتیم نمای ساختمانی قدیمی ریزش داشت و چند سال با مدیران و ساکنینش درگیر بودیم و همه همسایه ها هم می‌گفتند قانون کاری نمی‌کند و راه ما طولانی می‌کند و در نهایت هیچ نتیجه ای از مذاکره نگرفتیم جز به ما ربطی ندارد و حتی بدتر و نهایتا تماسی با سامانه ۱۳۷ شهرداری گرفتم و موضوع را توضیح دادم باورم نمیشد ولی ظرف یک هفته کاری کردند که ساکنین محبور شدند بنا بیاورند برای تعمیر نما و بسادگی حل شد .. . دوستان مطالبه گری فرهنگی است ک انگار کسانی به ما القا کرده اند وجود ندارد آگاه باشید.
ناشناس۳۳۹۵۹۸۵۰۹:۰۱:۵۸ ۱۴۰۲/۱۲/۴
آخه کاندید ما رد صلاحیت شده .
ناشناس۳۳۹۶۰۹۱۱۱:۵۹:۱۲ ۱۴۰۲/۱۲/۴
هر کس به تفکر شما نزدیک تر بود رای بدهید!
ناشناس۳۳۹۶۲۳۸۱۶:۵۶:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۴
به مخالف خود رای دهید
رضا۳۳۹۶۰۱۲۱۰:۱۱:۱۰ ۱۴۰۲/۱۲/۴
امکان دارد بفرمایید صدای معترضان، چه خاموش و چه فعال چگونه باید شنیده شود؟ باور کنید مردم کشورشان را دوست دارند و از خشونت و بی نظمی و بهم ریختگی زندگی هایشان بیزارند.
ناشناس۳۳۹۶۰۱۳۱۰:۱۵:۵۸ ۱۴۰۲/۱۲/۴
شما روش بهتری برای اعتراض سراغ دارید؟
ناشناس۳۳۹۶۱۶۴۱۴:۲۸:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۴
بله همین فضای مجازی یا رسانه ها یا اعتراضات البته نه با روش تخریبی و دنبال رو دشمن که اتفاقا هرساله در کشور داریم و بدون مشکلی برگزار می شود یا نخریدن به خاطر برخی مشکلات و گرانی ها از جمله ماشین
ناشناس۳۳۹۶۳۴۴۲۱:۱۶:۵۸ ۱۴۰۲/۱۲/۴
هرکاری بکنی بالاخره یک دشمنی هست که شاد بشه
ناشناس۳۳۹۶۰۵۵۱۱:۰۹:۳۶ ۱۴۰۲/۱۲/۴
ومن رای میدهم با اینکه نامزد مورد نظرم وجود ندارد ....
ناشناس۳۳۹۶۲۲۷۱۶:۳۸:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۴
آفرین ...
ناشناس۳۳۹۶۰۹۰۱۱:۵۸:۱۰ ۱۴۰۲/۱۲/۴
کسی که رای نمی‌دهد با بی زبانی می‌گوید من در سرنوشت کشور دخالتی ندارم
ناشناس۳۳۹۶۱۰۷۱۲:۳۷:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۴
چون دخالتی ندارم پس مسئولیت ی هم ندارم
ناشناس۳۳۹۶۱۵۷۱۴:۱۷:۰۹ ۱۴۰۲/۱۲/۴
اعتراضی هم نباید داشته باشی!
ناشناس۳۳۹۶۱۸۲۱۴:۵۱:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۴
کسی که رای نمی‌دهد به سالم ترین شکل می گوید ناراضی است و گله دارد.
ناشناس۳۳۹۶۴۴۲۰۰:۲۴:۳۵ ۱۴۰۲/۱۲/۵
ناراضی به چی؟ ناراضی به اصل حکومت یا از اعمال آن؟ اصل حکومت باشد که باید براندازی کنید که نمی توانید چون توسط پشتوانه مردمی حفظ شده از اعمال آن ناراضی باشید که با رای ندادن یعنی خودتان هیچ حقی در امور مملکت ندارید و می‌گویید بی خیال هستم و اعتراض هم باید از طریق جنبه های دیگر به گوش حکومت برسانید نه با رای ندادن که نمی رسد رای دادن از جنبه امنیت و.. هم بماند
ناشناس۳۳۹۶۱۸۵۱۴:۵۶:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۴
رای دادن به معنای تایید بی چون و چرا نظام اسلامی است
ناشناس۳۳۹۶۲۳۴۱۶:۵۰:۵۴ ۱۴۰۲/۱۲/۴
باشه پس مالیات و عوارض و جریمه هم نمیدیم.
ناشناس۳۳۹۶۴۳۹۰۰:۱۷:۲۶ ۱۴۰۲/۱۲/۵
آن وقت اجازه فعالیت به شما داده نمی شود!!
ناشناس۳۳۹۶۲۴۵۱۷:۱۰:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۴
پس اونایی که رای میدن بابت مشکلات باید پاسخگو و شرمگین باشند
ناشناس۳۳۹۶۰۹۴۱۲:۰۲:۵۸ ۱۴۰۲/۱۲/۴
اکثریت مردم در انتخابات شرکت میکنند، اون پنج درصدی که شرکت نمیکنند اصلا حساب نیستند‌ مردمی که پشتیبان ولایت نباشند جزو مردم نیستند. هر یک رای در انتخابات یعنی یک آری یه جمهوری اسلامی.
ناشناس۳۳۹۶۱۲۱۱۳:۱۲:۴۵ ۱۴۰۲/۱۲/۴
متاسفم برای بیان دیدگاهتان
ناشناس۳۳۹۶۱۳۳۱۳:۳۰:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۴
به غیر از انتخابات های اول انقلاب، تو کدوم دوره ما ۹۵ درصد مشارکت داشتیم؟؟؟
امیر حسین سلطان/تهران۳۳۹۶۱۴۴۱۳:۵۶:۰۶ ۱۴۰۲/۱۲/۴
بنا به آمار رسمی اعلام شده بیش از ۶۱ میلیون نفر واجد حق رای می باشند که از این میان حدود ۳/۵ میلیون نفر رای اولی هستند. منظورتان از اکثریت چه تعدادی می شود؟ متاسفانه کامنت تان به گونه ای است که اگر کسی هم بخواهد در انتخابات شرکت کند با این نحوه نگرش شما و امثال شما عطای انتخابات را به لقایش می بخشد! من هم نه تنها از این نوع دیدگاه(ولو تصنعی هم ارائه شده باشد!) متاسفم بلکه ک.وچکترین ارزش و اعتباری هم برای آن قائل نیستم. اجازه بدهید به جای افزایش لجاجت ها و سرسختی ها منطق و فکر مبنای تصمیم گیری ها برای شرکت و یا عدم شرکت در انتخابات مورد استفاده قرار بگیرد. والله اعلم
جواد۳۳۹۶۱۵۴۱۴:۱۴:۵۳ ۱۴۰۲/۱۲/۴
ولایت فقیه یک نظریه بود که با رای اکثریت ملت تبدیل به اصلی از اصول قانون اساسی شد ..... ملت ایران تک به تک صاحب این ملک هستند
سلمان۳۳۹۶۱۵۸۱۴:۱۷:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۴
بعضی از پیامها خیلی عجیبه
ناشناس۳۳۹۶۱۸۱۱۴:۴۹:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۴
خیلی مطمینی ازطرف ۹۵ درصد حرف میزنی ، شاید هم تو تنها برای برای ۹۵ درصد تصمیم گرفته ای و فقط اعلامش مانده است
ناشناس۳۳۹۶۱۴۱۱۳:۴۳:۳۹ ۱۴۰۲/۱۲/۴
به نظر شما صدا معترضان چگونه شنیده میشود؟
ناشناس۳۳۹۶۱۶۵۱۴:۲۹:۱۸ ۱۴۰۲/۱۲/۴
ما که به برخی شرایط موجود اعتراض داریم، چگونه باید بیان کنیم؟
ناشناس۳۳۹۶۱۷۳۱۴:۴۱:۱۲ ۱۴۰۲/۱۲/۴
آخه معترض ها که بیرون هم نباید بیان که خدایی نکرده دشمن شاد نشیم،شما نحوه اعتراض معترضین را بگید
عمران۳۳۹۶۳۳۳۲۰:۴۳:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۴
دلیل رای ندادن بسیار بسیار بسیار ساده و واضح است: «برگزار کنندگان انتخابات مسئولیت سلامت و آزاد برگزار شدن آن را بر عهده دارند، از آنها باید خواست شرایط مشارکت را فراهم کنند. منِ شهروند که فرد همفکر و همنظر و مورد وثوق خودم را بین کاندیدا ها نمیابم و حتی فردی نزدیک به معیارهای مورد نظرم را هم نمیابم مسئول پایین آمدن مشارکت نیستم. نمیشود شما زرنگی کنید و فقط افراد همنظر خودتان را برای انتخاب بگذارید در گزینه ها و دیگران را مجبور کنید بخاطر کشورشان و امنیتشان و ثبات سیاسی از بین گزینه های شما انتخاب کنند، این عملکرد در واقع ادامه ی همان طرز فکر است که کشور را متعلق به یک قشر خاص میداند نه همه ی مردم.»
ناشناس۳۳۹۶۳۳۸۲۰:۴۹:۱۶ ۱۴۰۲/۱۲/۴
گویا کلا درک درستی از کلمه اعتراض نداریم
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  5. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  6. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  7. آشی که نباید خیلی شور شود!

  8. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  9. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  10. سخت است آقای پزشکیان ...

  11. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  12. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

  13. یک شاخص برای انتخاب اعضای کابینه جدید

  14. دو برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم

  15. پورمحمدی محتمل‌ترین گزینه برای وزارت کشور دولت پزشکیان

  16. رهبر انقلاب: موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است

  17. تمجید ضرغامی از عملکرد مخبر/ انتقاد شریعتمداری از شورای راهبری پزشکیان

  18. چینش کابینه؛ سهل اما ممتنع !

  19. نظر حدادعادل درباره تعامل اصولگرایان با پزشکیان/ توضیحات قوه قضائیه درباره محکومیت وزیر سابق کشاورزی

  20. مخبر: پس از جلسه با رهبری، دید دیگری پیدا کردم و مدیر دیگری شدم

  21. پزشکیان: حساب مردم شریفی که به هر دلیلی ناراضی هستند، از دشمنان و بددلان جداست

  22. نظرات برگزیده مخاطبان الف: توهین از جانب هر گروه سیاسی محکوم است/ ظریف قانون اقدام راهبردی را قانون کشور می‌داند/ باید به پزشکیان فرصت داد

  23. تکذیب تماس شمخانی با فرمانده سابق سپاه  

  24. کواکبیان؛ روحانیِ حامی سعید جلیلی را به مناظره طلبید /در هر زمان و هر مکان!

  25. صدور کیفرخواست برای علی اکبر رائفی‌پور/ تحقیقات در مورد موسسه «مصاف» ادامه دارد

آخرین عناوین