آمریکا: دیوان لاهه حکمی برای خروج اسرائیل از سرزمین‌های فلسطینی صادر نکند

  4021203034 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

ایالات متحده از دادگاه بین‌المللی لاهه خواسته است که حکمی مبنی بر خروج فوری رژیم صهیونیستی از سرزمین‌های اشغالی فلسطین صادر نکند و مدعی است که امنیت صهیونیست‌ها باید در هر راه‌حلی برای این مناقشه در نظر گرفته شود.

آمریکا: دیوان لاهه حکمی برای خروج اسرائیل از سرزمین‌های فلسطینی صادر نکند

به گزارش ایسنا، ریچارد ویسک، مشاور حقوقی موقت وزارت امور خارجه آمریکا به قضات دیوان بین‌المللی دادگستری موسوم به آی‌سی‌جی گفت: «هرگونه حرکتی برای خروج اسرائیل از کرانه باختری و غزه مستلزم توجه به نیازهای امنیتی بسیار واقعی اسرائیل است!»

ویسک موضع ایالات متحده را در جلسات استماع دیوان بین‌المللی دادگستری این هفته که برای اولین بار توسط مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۲۲ درخواست شد، بیان کرد. هدف آنها تعیین وضعیت حقوقی سرزمین‌های اشغالی و پیامدهای رویکرد جامعه بین‌المللی در قبال این مناقشه است.

بیش از ۵۰ کشور قرار است مواضع خود را در جلسات استماع یک هفته‌ای ارائه کنند که منجر به انزوای بیشتر حامیان معدود رژیم صهیونیستی می‌شود، به‌ویژه پس از جلسه استماع شورای امنیت سازمان ملل در روز سه‌شنبه که در آن ایالات متحده برای سومین بار از حق وتو در اعتراض به پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس غزه استفاده کرد. با رای ممتنع لندن در آن جلسه، انتظار می‌رود که ایالات متحده و بریتانیا دوباره در جلسات استماع دیوان بین‌المللی دادگستری در پافشاری برای خویشتنداری راجع به اشغالگری رژیم صهیونیستی تنها بمانند.

به گزارش روزنامه گاردین، پیش‌بینی می‌شود که دیوان بین‌المللی دادگستری تا تابستان نظر خود را صادر کند و اگر رسما حکم به غیرقانونی بودن این اشغالگری بدهد، این می‌تواند تأثیر سیاسی و حقوقی گسترده‌ای داشته باشد. برای مثال می‌تواند پیامدهایی برای دولت‌هایی که تلاش می‌کنند کمپین‌های بایکوت محصولات تولید شده در سرزمین‌های اشغالی را ممنوع کنند، داشته باشد. همچنین می‌تواند هزینه‌های ژئوپلیتیکی را برای ایالات متحده و بریتانیا در ادامه دفاع از رژیم صهیونیستی در صحنه جهانی افزایش دهد.

ریچارد ویسک در طرح استدلال ایالات متحده در روز چهارشنبه، گفت هم شورای امنیت سازمان ملل و هم مجمع عمومی سازمان ملل راه را برای یک راه‌حل مسالمت‌آمیز از طریق مذاکرات ایجاد کرده‌اند که اساسا مبادله زمین در مقابل صلح است.

او به قضات گفت: «یک صلح پایدار مستلزم پیشرفت در هر دوی این عناصر متعادل است. آنها از شما خواسته‌اند که سعی کنید کل اختلاف بین طرفین را از طریق یک نظر مشورتی حل و فصل کنید و به مسائلی که فقط بر اعمال یک طرف متمرکز است، رسیدگی کنید.»

نماینده آمریکا اصرار داشت که واشنگتن نقش دیوان بین‌المللی دادگستری در این مناقشه را رد نمی‌کند، اما در عوض از دادگاه درخواست می‌کند تا با توجه به نیاز نهایی به یک راه‌حل مذاکره‌شده، «به دقت توصیه‌های خود را تنظیم کند.»

اکثر کشورهای دیگری که در این پرونده مطالبی را ارائه می‌کنند، خلاف این را استدلال کرده‌اند؛ عدم مذاکره در مواجهه با مخالفت سرسختانه کابینه رژیم صهیونیستی با تشکیل کشور فلسطین، مستلزم مداخله قاطع دیوان بین‌المللی دادگستری است.

عادل حق، استاد دانشکده حقوق راتگرز گفت: «این اختلاف اصلی بین ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر است، در مورد احتیاط دادگاه که در مورد برخی مسائل مشاوره می‌دهد. بسیاری از کشورهای دیگر، چه امروز و چه در چند روز گذشته گفته‌اند، کدام مذاکرات؟ هیچ روند مذاکره‌ای در جریان نیست. کابینه اسرائیل علاقه‌ای به روند مذاکره‌ای که به راه‌حل منتهی شود، ندارد و بنابراین دلیلی وجود ندارد که دادگاه دست از کار بکشد.»

این کارشناس امور حقوقی استدلال کرد که نقشی برای دیوان بین‌المللی دادگستری در تعیین پارامترهای حقوقی برای هر حل و فصل مذاکره‌شده‌ای وجود دارد.

او گفت: «معمولا، در یک مذاکره، من حق قانونی برای چیزی دارم که شما می‌خواهید، شما حق قانونی برای چیزی که من می‌خواهم دارید، و ما در مورد تبادل مذاکره می‌کنیم. بنابراین این دادگاه می‌تواند با گفتن حقوق قانونی به طرفین و سپس واگذاری مذاکره بر اساس آن مبنای قانونی، نقش سازنده‌ای ایفا کند.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۹۵۶۴۷۱۷:۴۴:۱۳ ۱۴۰۲/۱۲/۳
شاید دیوان لاهه را هم خریدید! از آمریکا بعید نیست.
مرگ بر آمریکا۳۳۹۶۲۴۱۱۷:۰۶:۵۸ ۱۴۰۲/۱۲/۴
مرگ بر امریکا مرگ بر اسراییل مرگ بر انگلیس بنظرم باید حتی سازمان ملل باید در آمریکانباشه باید درجایی قراربگیره که مثلا تو هیچ کشوری نباشه لا اقل مثلا یه جای پرت یا مثلا تو ی کوه ودورازشهرباشه وازهرکشوری نماینده ایی باشه نه اینکه تو امریکاباشه وتمام نماینده هارو خریده باشه که مشخصه ک ازامریکا پیروی میکنن ایران باید امریکا و اسراییل و انگلیس از کره زمین محو کنه تا کره زمین گلستان شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  2. تضادی عجیب و پر ابهام!

  3. دیدار روحانی با وزرا و معاونان دولت یازدهم و دوازدهم

  4. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  5. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  6. رادان: برهنگی و عریانی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست

  7. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  8. اعلام جرم دادستانی علیه برخی خبرنگاران در پرونده نیکا شاکرمی

  9. پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها

  10. حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت

  11. دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است

  12. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

  13. مسعود اسکویی درگذشت

  14. تاکید وحیدی بر استقبال مردمی از طرح نور فراجا/ ارزیابی معاون رئیسی از همکاری مجلس با دولت

  15. واکنش رئيس صدا و سیما به موضوع عفاف و حجاب

  16. خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان؛ پرتاب معترضان از روی پله!

  17. لشکرکشی پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ دانشجویان بازداشت شدند

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. من عجله ندارم!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. برای این عکس شما تیتر بزنید

  16. تضادی عجیب و پر ابهام!

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  19. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  20. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  22. سقوط در آغوش پهلوی!

  23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  25. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

آخرین عناوین