چرا هیچکس در ایران بحران آب را جدی نمی گیرد؟!

گروه جهان الف،   4021201092 ۶۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هنوز برای سیاستمدار و نخبه سیاسی و اقتصادی کشورمان، موضوع آب و بحران کم آبی به یک مساله و چالش عینی تبدیل نشده است. از این رو، آنی بودنِ این بحران به افکار عمومی نیز منتقل نمی شود. 

چرا هیچکس در ایران بحران آب را جدی نمی گیرد؟!

به گزارش الف؛ یکی از چالش ها و بحران های جدی و مهمی که ایرانِ امروز با آن رو به رو است، "بحران آب" است. ایران در زمره 12 کشوری در منطقه خاورمیانه است که با تنش آبی رو به رو هستند. البته "موسسه منابع آب جهان" نیز در سال 2023 در گزارشی این پیش بینی را مطرح کرده که تا سال 2040، 44 کشور با شرایط بحرانی و فوق بحرانی در زمینه آبی دست به گریبان خواهند بود که بر اساس آنچه موسسه مذکور اعلام کرده، ایران یکی از این کشورها است. 

اوج‌گیری بحران آب در ایران، روز به روز جلوه های عینی‌تری را از خود به نمایش می گذارد. مثلا اخیر انتشار پوستر همایش بزرگداشت روز ملی آب با جنجال های زیادی رو به رو شد. جایی که دریاجه ارومیه از پوستر مذکور حذف شد و این شائبه را ایجاد کرد که شاید برخی نظریه پردازان و فعالان حوزه آب، از احیای دریاچه ارومیه به کل ناامید شده اند. در عین حال، مثلا در استان اصفهان بر اساس آمارهای رسمی، در سال جاری شاهد کاهش 50 درصدی میزان ریزش های جوی بوده ایم. 

معادله ای که به طور خاص در حوزه های تامین آبِ سرشاخه های زاینده رود ماهیت حادتری به خود گرفته و زنگ های هشدار را در استان اصفهان به صدا درآورده است. با این همه، اینطور به نظر می رسد که بحران آب در کشورمان به ویژه از سوی افکار عمومی آنگونه که باید و شاید به عنوان یک مساله جدی تلقی نمی شود. در تحلیل دلایل و محرک های این مساله، توجه به 3 نکته از اهمیت برخوردار است. 

اولا، به نظر می رسد یکی از دلایلی که بحران آب هنوز برای بسیاری از مردم کشورمان به مثابه یک بحران جدی تلقی نمی شود این است که این بحران برای َآن ها ماهیتی ملموس و عینی پیدا نکرده است. در حقیقت، مردم کشورمان در بخش های مختلف ایران هنوز دسترسی عادی به آب دارند و با  باز کردنِ شیر آب در خانه، بی حد و حصر و محدودیت از این نعمت برخوردار می شوند. از این رو، هنوز کمبود آب را به خوبی درک نکرده اند و فکر می کنند که بحران آب بحرانی است که مرتبط با ده ها سالِ آینده است و یک بحرانی آنی در شرایط کنونی نیست. 

دوم اینکه در بخش پوشش و پرداختِ رسانه ای و کار فرهنگی در این حوزه نیز به نظر می رسد که با کاستی‌هایی رو به رو هستیم. در حقیقت، به نحوی جدی به بحران آب و ملموس سازی آن برای مردم و بالا بردن سطح آگاهی در این رابطه پرداخته نشده است. از این رو، افکار عمومی در کشورمان هنوز آنی و فوری بودنِ بحران آب را به خوبی درک نکرده اند. به بیان ساده تر، ما در وضعیت کنونی شاهد انجام اقدامات جزیره‌ای و نَه منسجم در حوزه پرداختِ رسانه‌ای و آگاهی بخشی به افکار عمومی در رابطه با بحران آب هستیم. 

و در نهایت سوم اینکه به نظر می رسد بحران آب آنگونه که باید و شاید برای نخبگان سیاسی نیز به یک اولویت و مساله مهم تبدیل نشده است. چه در زمان انتخابات ریاست جمهوری پیشین و چه انتخابات کنونی مجلس و البته بحث و مناظراتی که میان نخبگان سیاسی و اقتصادی کشورمان برگزار می شود، کمتر شاهدیم که بحران آب به عنوان یک مثلا جدی در سطح نخبگانی مورد بررسی قرار گیرد. در حقیقت، هنوز برای سیاستمدار و نخبه سیاسی و اقتصادی کشورمان، موضوع آب و بحران کم آبی به یک مساله و چالش عینی تبدیل نشده است. از این رو، آنی بودنِ این بحران به افکار عمومی نیز منتقل نمی شود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۹۴۶۱۶۰۰:۳۷:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲
چرا هيچ كس در ايران بحران آب را جدي نمي گيرد ؟ ------------------------------------------------ قدر آب آن كس مي داند كه سالها قبل گفته بود با توجه به اين كه در كشور ما در متطقه اي هست كه مقدار نزولات آسماني ، آن چنان كه بايد و شايد نيست ، پس بايد هندوانه و ذرت و ديگر محصولاتي كه احتياج به آب زياد دارد ، از خارج وارد شود تا سفره ها ي زير زميني مان از دست نرود ! و امسال چنان كه در اخبار آمده بود ، كشور تر كيه هندوانه را از ايران وارد كرد تا آب هاي زير زميني شان محفوظ بماند !!!
ناشناس۳۳۹۴۷۹۷۰۹:۴۵:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲
کشوری مثل ترکیه که هیچ مشکلی در آب ندارد و سد های فراوان و پرآب دارد صادرات هندوانه را سال هاست که ممنوع کرده. اما در ایران هندوانه و سیب و تمام محصولات پر مصرف آب تشویق میشن برای صادرات!!!
ناشناس۳۳۹۴۸۹۸۱۲:۲۸:۴۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲
بدلیل تحریم کشور سرمایه و تکنولوژی وارد کشور نمیشه. به همین دلیل تنها صادرات کشور می تونه محصولات کشاورزی و دامداری باشه که هیچ ارزش و درآمد خاصی هم نداره و باعث اتمام منابع آب کشور میشه. مثلا کشوری مثلا کره جنوبی با صادرات یک تن گوشی تلفن همراه چند میلیون دلار ارز بدست میاره. اما ایران با صادرات یک تن ماست یا یک تن هندوانه فقط چند صد دلار بدست میاره
ناشناس۳۳۹۴۹۰۱۱۲:۳۰:۱۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲
کشور ایران به دلیل کمبود آب اصلا کشور مناسبی برای کشاورزی نیست. بلکه ایران باید تنها صنعتی شود و با درآمد حاصل تمامی نیاز های کشاورزی رو وارد کنه. نتیجه اصرار بر کشاورزی رو امروز داریم تو خشک شدن تمام منابع آب کشور می بینیم
ناشناس۳۳۹۵۱۷۰۲۰:۰۱:۵۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲
امسال در استان تهران ۴۵ درصد بارش از سطح نرمال کمتر است. رسانه ها از کاهش ذخیره «۱۷ سد مهم» به میزان «زیر ۲۰ درصد» خبر داده‌اند. بر اساس مطالعه ای که روز چهارم بهمن درباره «سطح آب های زیرزمینی در سراسر جهان طی چهار دهه گذشته» منتشر شد، ایران از جمله سه کشوری است که از نظر «شتابی افت و کاهش گسترده آب شیرین» بیشترین آسیب را متحمل شده است. خبرگزاری رویترز با استناد به مجله علمی «نیچر» گزارش داده بود که سطح آب های زیرزمینی در جهان طی ۴۰ سال اخیر کاهش «گسترده» و «شتاب یافته» را نشان داده که «ناشی از شیوه های آب یاری ناپایدار و همچنین تغییرات آب و هوایی» است.
ناشناس۳۳۹۵۴۵۱۱۱:۵۷:۱۲ ۱۴۰۲/۱۲/۳
وضعیت خیلی فاجعه آمیزه
ناشناس۳۳۹۴۶۲۰۰۰:۵۷:۰۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲
چون لوله کشی از دریا دارد می شود!
ناشناس۳۳۹۴۶۲۲۰۰:۵۸:۵۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲
چون بدنه مدیریتی کشور تهی از افراد متخصص واقعی است. متخصص صرف داشتن مدرک نیست که الان به راحتی قابل دریافت است.
ناشناس۳۳۹۴۷۷۶۰۹:۱۹:۱۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲
خوب اگر متخصص نیستند باید آب را هدر بدهیم ؟!
ناشناس۳۳۹۴۷۹۸۰۹:۴۸:۵۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲
چون مسائل حیاتی و بحرانی و الزامات کشور رها شده و مسائل حاشیه و ای و بی اهمیت شدنن مسئله مهم در کشور.
ناشناس۳۳۹۴۶۳۴۰۱:۲۳:۴۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲
چرا هيچ كس در ايران بحران آب را جدي نمي گيرد ؟ --------------------------- اگر مسئول مربوطه در كار و وظيفه خود سر رشته و آگاهي و دانش و تخصص داشته باشد ، حتماً بحران آب را جدي مي گيرد ، شك نفرماييد ! .... حال اگر مسئول مربوطه اي پيدا شود كه بحران آب را جدي نمي گيرد ، معلوم است كه در كار خود تخصص و آگاهي اي ندارد و در جريان نيست كه خطرات آن براي اينده چه خواهد بود ! --- آب ؟ ... بابا جان ! مشكل آب كه مهم نيست مثل آب خوردن حل ميشه !
کاوه۳۳۹۴۶۵۲۰۳:۱۲:۲۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲
ما مردمی هستیم که تا بلا سرمان نیاید اقدامی نمی کنیم . مگر اینقدر راجع به محیط زیست صحبت نمی کنیم آیا هوای آلوده ، آبهای آلوده به مواد شیمیایی و دریاچه ها و تالابهای خشک شده که باعث طوفان حاوی گرد و خاک می شوند ایجاد نمی شود .
عمران۳۳۹۴۶۵۸۰۴:۵۷:۴۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲
ای کاش نویسنده ی محترم کمی عمیقتر به مساله ی فرهنگی مربوط به بحران آب میپرداختند. ببینید در نظریه های تاریخی حتی افرادی هستند که بحث تمدنها و یا حکمرانی های آب-محور وجود دارد. ببینید خصوصا در ذهن تاریخی ما به دلایل پس مانده های زیست تاریخی فئودالی یا ارباب رعیتی، زمین و منابع زمینی متعلق به حاکم است و رعیت خود را از آن جدا و حاکم را مسئول ساماندهی آن میداند. در واقع اختیار ورود خود به حکمرانی را واگذار میکند و در عوض امنیت دریافت منابع را دریافت میکند. در چنین سیستم فکری آحاد جامعه خود را از مشارکت در مسائلی مانند بحرانهای زیستی و غیره ایزوله میبینند و وقتی مساله تبدیل به امری خطیر و ملی میشود امکان مدیریت آن توسط حاکمیت به تنهایی ناممکن میشود.
ناشناس۳۳۹۴۶۶۵۰۶:۰۳:۳۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲
البته که ایران ففط شامل مناطق بیابانی و کویری نمیشه ولی چون بیشتر مسئولان از نقاط کویری هستند ظاهرا همه ایران را خشک و بی آب تصویر میکنند.مثلا در استانهای شمالی، غربی و شمال غربی هرگز شاهد بحران بی آبی آنچنان که در نقاط مرکزی ،شرقی و جنوب شرقی شاهد هستیم نبوده ایم.
ناشناس۳۳۹۴۸۷۱۱۲:۰۴:۱۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲
الان مازندران گلستان و گیلان هم دچار خشکسالی هستند
ناشناس۳۳۹۵۵۲۸۱۳:۵۱:۳۵ ۱۴۰۲/۱۲/۳
ما شمال هستیم و هر روز آب منزلمان قطع می شه!
ناشناس۳۳۹۴۶۷۱۰۶:۲۸:۵۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲
زیرا نهادها و بنیادهایی در بخش عمده ای از این بحران نقش دارند .
ناشناس۳۳۹۴۶۷۳۰۶:۳۱:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲
نیمی از جمعیت کشورمان در مناطقی زندگی می‌کنند که خطر فرونشست زمین در آنها جدی است تخریب می‌تواند سبب شکستن خطوط انتقال گاز، آب و برق شود و البته تاسیسات زیربنایی مهم مثل سدها، پل‌ها، نیروگاه‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار داده و فرو می‌ریزند.خیابان‌ها، پل‌ها، بزرگراه‌ها و بناها شکافته،نزدیک به خطوط آب‌رسانی و گاز مختل شده و حتی انفجار و آتش‌سوزی در خطوط انتقال گاز و نفت و جایگاه‌های سوخت‌رسانی رخ می‌دهد. از حیث امنیت اجتماعی تنش‌های جدی ایجاد شده و مهاجرت گسترده رقم می‌خورد. اگر مسئولان و کارگزاران می‌خواهند بحران فرونشست را حل کنند باید یک اطلس جامع از پهنه گسترده فرونشست زمین تهیه و اولویت‌بندی و رده‌بندی کنند کجا شرایط بحرانی است کجا شرایط فوق بحرانی است و کجا شرایط کمی بهتر است. یک سیاست بلندمدتی را باید اجرا کنند و طرحهای بالادستی مثل آمایش سرزمینی و برنامه‌های توسعه را در تطابق با بحران آبی ایران قرار دهند. به تدریج فعالیت‌های آبی را بر صرفه‌جویی متمرکز کنند. بعد بر اساس اولویت بندی و رده‌بندی سازه‌هایی که دچار آسیب شده‌اند را مقاوم‌سازی کنند. برداشت آب از دشت‌های ممنوع بحرانی به سرعت متوقف شود. اگر لازم است چاه‌ها را به صورت دایم یا موقت کور کرده و سعی کنند با روش‌هایی جدید مثل تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها یا روش‌های قدیمی‌تر مثل ابخیزداری از نزولات جوی و بارش‌ها سفره‌های زیرزمینی را تا جایی که می‌شود احیا کنند و اجازه نفس کشیدن به سفره‌های آب زیر زمینی و آبخوان‌ها بدهند. باید بپذیریم که اثرات تغییرات اقلیمی در ایران بسیار زیاد است. کشور ما از نظر تاریخی کشوری نیمه خشک و غیر مولد از لحاظ کشاورزی بوده و البته سیاست‌های آبی و نیازهای آبی باید بازتعریف شود و تغییرات اقلیمی اخیر کشور را از حالت نیمه خشک به کشور خشک تبدیل کرده است و ما همچنان در مسایلی دیگری غرقیم که این بحران را جدی نمی‌گیریم بحران بسیار جدی است
غدیر هارونی۳۳۹۵۲۴۷۲۲:۳۷:۳۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲
بسیار نکو و به حق
ناشناس۳۳۹۴۶۷۶۰۶:۴۲:۱۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲
با توجه به غفلت از توسعه هدفمند منطبق با تغییرات اقلیمی و تکیه بیش از حد مایحتاج و کالاهای اساسی کشور بر پترودلار های گذرا با تغیبرنسل انرژی آینده که پتانسیل واردات کالا با فروش نفت را مختل خواهد کرد انرژی جدی و تهدیدی استراتژیک است آیا مسعولین جدا از بحرانهای خارج از کشور ،به زمین های رو به گسترش خشک شده و کشاورزی رو به زوال و امنیت غذایی تهدید شده توجهی دارند در هراستان شاهد زوال کشاورزی هستیم آیا آبادانی ایران بی آب برقرار خواهد بود جمعیت مهاجر آینده در نتیجه بحران خشکسالی و ریزگرد های ناشی از خشک شدن دریاچه ها و تالابها،و فرونشست زمین ها. و مناطق مسکونی و صنعتی که عمده استانها در گیر آن هستند باید کجا ساکن شوند آیا این بحران تهدیدی جدی برای کشور نیست .
ناشناس۳۳۹۴۶۷۸۰۶:۴۵:۰۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲
چون در ایران مفهوم «بحران» با چیزی که شما فکر می کنید یا توی کتابها نوشته شده متفاوته. بحران در ایران یعنی: موضوعی خسارت بار ، که خسارتش رو وارد کرده و داره همه چیز رو با خودش می‌بره و از هر حالتی داره ، به حالت امنیتی تبدیل میشه. این یعنی بحران.
ناشناس۳۳۹۴۸۷۵۱۲:۰۶:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲
میزان حد بحران فرونشست در اروپا ۴ میلیمتر است و اینجا ما فرونشست تا ۵۰ سانت را هم داریم ....
ناشناس۳۳۹۴۶۸۱۰۶:۴۸:۵۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲
عدم رعایت استانداردها در کشاورزی و بخش های صنعتی و حتی زندگی شهری همگی باعث شده اند تا مصرف آب در ایران بی رویه و غیر قابل مقایسه با سایر کشورها باشد. استفاده از روش های آبیاری غرقابی، آبیاری فضای سبز شهری و شستشوی معابر و غیره با آب آشامیدنی از بزرگترین مشکلات در ایران می باشند که همه ساله بحران آب را جدی تر می کنند. علاوه براین، در کارخانجات و کارگاه های تولیدی و معادن نیز آب زیادی مصرف و آلوده شده و در نهایت به عنوان آب غیر قابل استفاده از چرخه خارج خواهند شد,بیشترین مصرف آب را در بخش های کشاورزی شاهد هستیم و سالانه مقدار زیادی از آب سفره های زیرمینی و چاه و قنات ها توسط مزارع کشاورزی استفاده میشود. علاوه براین، در این صنعت از کودهای شیمیایی و آفت کش های شیمیایی به وفور استفاده شده و به همین دلیل منجر به آلوده شدن آب ها می شوند. استفاده از روش های آبیاری نوین از جمله آبیاری قطره ای و انتخاب محصولات مناسب با هر اقلیم برای کشت از جمله راهکارهای مدیریت آب در این حوزه می باشند
ناشناس۳۳۹۴۶۸۲۰۶:۵۶:۵۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲
سالانه میلیون‌ها لیتر فاضلاب خانگی یا آنچه از آن به «آب خاکستری» تعبیر می‌شود، در چاه‌های جذبی سرازیر می‌شود که نه تنها سودی برای مردم ندارد بلکه به زمین هم آسیب می‌رساند؛ در صورتی که بازگشت آن به چرخه تولید در کشاورزی و صنعت می‌تواند تحول بنیادین ایجاد کند.تامین آب پایدار برای آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی کشور است؛ چرا که دیگر نمی‌توان با حفر چاه و حتی چاه‌های عمیق آب پایدار مورد نیاز را فراهم کرد. استفاده از آب‌های بازیافتی و فاضلاب‌های تصفیه شده به راحتی و بدون صرف هزینه‌های زیاد در دسترس جوامع قرار دارد. بسیاری از کشورهای پیشرفته برای استفاده‌های کشاورزی و صنعتی از تصفیه پساب‌ها و رواناب‌ها استفاده می‌کنند. بر اساس آمارها، سالانه بیش از ۴۰ میلیارد مترمکعب پساب در کشور تولید می‌شود که در صورت استفاده از بازیافت آن، گام مهمی در کاهش میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی و صنعت برداشته می‌شود.هدررفت آب بخش کشاورزی در ایران ۷۰ درصد است؛ یعنی از ۸۲ میلیارد مترمکعب آب مختص این بخش، بیش از ۵۷ میلیارد مترمکعب هدر می‌رود و عمده‌ترین دلیل آن آبیاری سنتی غرقابی و استفاده نکردن از فناوری‌های پیشرفته آبیاری است. بیشترین میزان مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعت استفاده می‌شود این درحالی است که می‌توان از تصفیه فاضلاب شهری برای بخش کشاورزی و صنعت بهره برد.
ناشناس۳۳۹۴۶۸۴۰۶:۵۹:۳۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲
در قضایای آب و محیط زیست کشور تا حدود زیادی کسانی که سایتهای خبری دارند و تربیون دارند و خبرگان کار؛ باید مسایل را برای مردم تشریح کنند ولی متاسفانه اهمال کردند و بی تفاوت بودند.
ناشناس۳۳۹۴۶۸۵۰۷:۰۳:۳۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲
ای کاش عمق مشکلات زیست محیطی را کسی برای مردم و دولتها تشریح می کرد. مسایلی از قبیل کمبود آب. فرونشست. خشک شدن دریاچه ها. برداشت ۸۰ درصدی آبهای زیرزمینی در برخی مناطق کشور. قاچاق خاک . از بین رفتن تالابها و . . .
ناشناس۳۳۹۴۶۸۶۰۷:۰۷:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲
من خواهش می کنم پشت پرده احداث صنایع آب بر مثل کارخانه فولاد. ذوب آهن در مناطق کویری کشور و خرید آبهای چاههای آب کشاورزی برای تامین آب این صنایع را رو کند. در زمان نه چندان دور با بحران آب در این مناطق و فرونشست ها در این مناطق روبرو خواهیم بود.
ناشناس۳۳۹۴۹۰۶۱۲:۳۴:۴۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲
شما که پشت پرده رو میکنی لطفا به سوالات زیر هم جواب بده. 1. چند درصد آب ایران صرف کشاورزی و چند درصد صرف فولاد و ذوب آهن میشه؟ 2. میزان ارز آوری صنایع فوق برای کشور چه میزان است؟ 3. معادل آب مصرفی صنایع اگر در کشاورزی مصرف شود چند دلار ارز آوری دارد؟
ناشناس۳۳۹۵۲۳۳۲۲:۱۶:۳۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲
کارخانه های فولاد با نفوذ برخی از نمایندگان در مناطق بیابانی احداث می شود چون می خواهند به مردم منطقه انتخابی خود بفهمانند ما داریم کار می کنیم ولی به چه قیمتی؟ به قیمت از دست دادن آب های زیرزمینی و فرونشست زمین و از بین رفتن کشاورزی.
ناشناس۳۳۹۵۲۵۷۲۳:۰۳:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲
بحث چند درصد آب صرف کشاورزی و صنعت می شود نیست. بحث احداث صنایع فولاد در مناطقی است که بیابانی است و بحران آب داریم. چرا همه چیز را با پول می سنجید . گاه قیمت تمام شده آب و خاک کشور بسیار بیشتر از درآمدهای ارزی و حتی غیر قابل ارزش‌گذاری است. برای عاقل اشاره کافی است.
رضا۳۳۹۵۳۹۸۰۹:۲۶:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۳
جناب ناشناس، میزان مصرف بی رویه آب در کشاورزی به علت مدیریت بد و نادرست است که تمام و کمال از طریق شیوه های نوین آبیاری قابل مدیریت بوده و میتوان مانع هدر رفت آن شد. اما میزان مصرف آب در فولاد با نوع آلودگی پسماند آن آب (با نظارت فشلی که بر پسماند و آلودگی زیست محیطی هست) بسیار با کشاورزی متفاوت است. نکته دوم اینکه ارز آوری در راستای بهینه سازی معنا دار است و اگر بنا باشد باید از صنایع فولاد در تمام مناطق کشور پرسید که آورده و مزیت هر کدام از صنایع فولاد در منطقه خودشان از ارز آوری (فرض بر صحت صحبت شما) چیست؟ و زیان این صنایع بر محیط زیست منطقه چیست؟ و سوم اینکه در هر کدام از مناطقی که صنایع فولاد فعال است آیا صنعت دیگری مثل توریسم ارز آوری بیشتری دارد یا فولاد. در ایران صنایع فولاد بیش از آنکه جنبه اقتصادی برای کشور داشته باشد دلایل دیگر قوت و تاثیر گذاری دارند.
ناشناس۳۳۹۵۴۵۵۱۲:۰۲:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۳
نادیده گرفتن واقعیتها انسان را به بیراهه میبرد. حالا شما پاسخ بده چرا کارخانه فولاد آببر در کویر؟! در ضمن این سوال بدین معنی نیست که کارخانه فولاد را ببندیم و آبشو مصرف کشاورزی کنیم. بلکه هدف حفظ آبهای زیر زمینی است که دوستان توضیح مبسوطی داده اند.
ناشناس۳۳۹۵۵۰۸۱۳:۱۷:۰۴ ۱۴۰۲/۱۲/۳
نمیگه صنایع فولادی آب بر رو احداث نکنیم. میگه چرا در مناطق کویری؟ ابتدا مثلا فولاد مبارکه قرار بود در منطقه شهر میانه احداث بشه که رودهای پرآب داشت و منطقه ای با نزولات جوی مناسب بود. ولی بخاطر مسائل امنیتی و نزدیکی به مرز، به مرکز ایران منتقل شد به امید زاینده رود.
ناشناس۳۳۹۴۶۸۸۰۷:۰۹:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲
آخرین وضعیت مخازن سد‌های کشور نشان می‌دهد که میزان ورودی سد‌ها از ابتدای مهر و آغاز سال آبی به ۸.۸۲ میلیارد مترمکعب رسیده درحالی که این میزان در مدت زمان مشابه سال گذشته بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بوده است که نشان از کاهش ۲۰ درصدی ورودی سد‌ها دارد. از طرفی میزان خروجی سد‌ها در امسال نیز نسبت به سال آبی گذشته ۲۵ درصد رشد داشته و به این معناست که میزان تامین مصارف در بخش شرب، کشاورزی و مصارف دیگر از محل سد‌ها افزایش پیدا کردهاند. خروجی آب سدها تا ۲۸ بهمن ۹.۲۶ میلیارد مترمکعب بود. این در حالی است که سال گذشته این رقم ۷.۴۲ میلیارد مترمکعب بوده است.برخی از مهمترین سد‌های مهم کشور مانند زاینده رود اصفهان و سدهای استان های همدان، گلستان و ارومیه افزایش موجودی نسبت به سال گذشته داشته اند. بر اساس آخرین آمار، وضعیت موجودی سدها، مجموع ۵ سد استان تهران به ذخایر ۲۴۸ میلیون مترمکعبی رسیده اند که معادل ۱۳ درصد پرشدگی است ارتفاع کل‌های ریزش‌های جوی کشور نیز از ابتدای سال آبی تا ۲۷ بهمن معادل ۸۶.۱ میلیمتر است که این میزان بارندگی نسبت میانگین به دوره‌های مشابه بلندمدت که ۱۳۴.۹ میلیمتر است ۳۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز که ۱۲۵.۶ میلیمتر بارندگی ثبت شده بود، شاهد کاهش ۳۱ درصدی بارش‌ها هستیم استان‌های فارس، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی و بوشهر بیشترین میزان کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته را داشته اند.کاهش ۵۲ تا ۷۴ درصدی میزان بارش در سال آبی جاری نسبت به شرایط نرمال، هفت استان‌ کشور را در وضعیت هشدار نارنجی کم‌بارشی قرار داده است. سخنگوی صنعت آب گفت: چند سال متوالی کاهش بارش، بر هیدرولوژی منطقه و آورد رودخانه‌ها اثر داشته است و بر همین اساس وضعیت سدها در شرایط خوبی قرار ندارد.براین اساس ذخایر آبی سدهای پنج گانه تهران شامل امیرکبیر و طالقان در غرب استان و لار، لتیان و ماملو در شرق تهران در شرایط نرمال ۵۸۰ میلیونمتر مکعب است این درحالی است که ذخایر مخازن امروز سدهای تهران به عدد ۲۴۹ میلیون متر مکعب رسیده است. این امر نشان می دهد حجم ذخایر سدهای تهران نسبت به شرایط نرمال ۳۳۱ میلیون متر مکعب کسری دارند. در مجموع حجم کلی سدهای تهران ۸۷ درصدخالی است این به معنای آن است که فشار زیادی برای تامین آب تهران به سفره های زیرزمینی واردمی شود. برداشت بی رویه از سفره های زیر زمینی یکی از عوامل تشدید فرونشت است.
ناشناس۳۳۹۴۷۰۲۰۷:۳۵:۰۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲
بخش عظیمی از ریزگردهای ایران و خشک شدن آتی بخش غربی ایران مرتبط با دو پروژه سد سازی عظیم داپ و گاپ ترکیه است که هر کدام از این پروژه ها شامل صدها سد در مسیر حق آبه ایران و عراق و سوریه است و خطر امنیتی و حیاتی برای ایران دارد. --- در پروژه «داپ» ترکیه ۹۰ تا ۱۲۰ سد بر رود ارس می‌سازد و 3 استان ایران را بیابان می‌کند. این پروژه حداقل 4 کشور را تحت‌الشعاع خودش قرار داده و زندگی را مختل کرده است؟ پروژه گاپ کشور ترکیه که یک بخشی از آن ساخت حدود 20 سد بزرگ که تقریبا هر کدام از آن به اندازه تمام سدهای ایران گنجایش دارد از جمله سدهای (آتاتوررک و ایلیسو) تقریبا آب رو از دجله و فرات را جمع می‌کند و باعث خشک شدن بزرگترین رودخانه‌ها در عراق می‌شود. وقتی آب نباشد دیگر زندگی هم وجود نخواهد داشت.این پروژه یک مسئله مهم در منطقه به حساب می‌آید می‌تواند آینده کشور را به خطر اندازد. ایران هیچگونه شکایتی در این خصوص انجام نداده است
ناشناس۳۳۹۴۷۰۳۰۷:۳۶:۱۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲
یکی از مهمترین مسایل و معضلات کشور آب و خشکسالی است ؛ ۱-ایجاد کلونی های کشاورزی در غالب تعاونی با پشتیبانی دانش محور در جهت اصلاح روند فعلی با یکپارچه سازی زمین های کشاورزی و هدایت کشاورزی به سمت کشاورزی دانش محور بروز دنیا با بازده بالا و اتلاف کم آب ، نظیر کشت عمودی هیدروپونیک و ایروپونیک مبتنی بر فناوری روش‌هایی که منجر به ۹۰درصد مصرف آب کمتر خواهد شد ...در دنیا کشت در مزار ع عمودی در مساحت کم و بصورت طبقاتی با دویست هکتار فضا ی کشت احداث شده و در حال بهره‌برداری است ،اشتغالزا بوده ، و نیازی به سمپاشی ندارد و محصول کاملا ارگانیک است و افزایش دمای هوا هم بدلیل بسته بودن شبکه آبیاری موجب تبخیر و هدر رفت آب نخواهد شد ۲-در جهت جلوگیری از تبخیر آب در پست سدها ،ایجاد پوشش ها روی سطح آب پشت سدها با روش های متداول نظیر پوشش شبکه‌ای با قابلیت جابجایی،لایه‌های محافظ الکلی و پلی‌اتیلنی در ابعاد نانو،پوشش‌های شش‌ضلعی ثابت،استفاده از توپ‌های پلاستیکی،بادشکن‌های گیاهی،استفاده از سقف‌های متحرک و سلول‌های خورشیدی،استفاده از پوشش‌های شناور در مناطق گرم و خشک،تغییر در ساختار ظاهری سد،پوشش‌های گنبدی و ورقه‌ای ،یا نصب مزارع خورشیدی متحرک روی سطح سد اولابه منظور مانع شدن از تبخیر آب پشت سدها و ثانیا استفاده از سطح آن برای تولید الکتریسیته خورشیدی نظیر بسیاری از کشورها ۳-ایجاد تصفیه خانه های متعدد در شهرها و بازگرداندن حداکثر مقدار آب قابل بازیافت به شبکه آب کشور ۴-تاسیس نهاد پلیس آب ،ممانعت از ایجاد فضای سبز چمن آب بر در اماکن عمومی و خصوصی و جایگزینی چمن مصنوعی و الزام آن جهت مجتمع های در حال احداث توسط مردم ۵-ایجاد مرکز کنترل کشت اقلیمی و نظارت کامل کشت اقلیمی بر مبنای پتانسیل کشت هر منطقه و آب و هوای هر منطقه متاسفانه اکنون شاهد کاشت برنج در کرمان و سمنان و هدر رفت آب بواسطه تبخیر هستیم
Ali۳۳۹۴۷۰۴۰۷:۳۷:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲
مردم به خصوص در روستاها و شهرهای کوچک بحران اب را به خوبی درک کرده اند ولی این سیاستمداران هستند که این موضوع رو جدی نگرفته و درک نکرده اند. متاسفانه در کشور ما تا سیاستمداران کشور به موضوعی ورود نکنند بقیه هم به ان نمی پردازند.
ناشناس۳۳۹۴۷۰۵۰۷:۳۹:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲
هنگامی بحران های طبیعی در کشوری مورد ملاحظه قرار می گیرد که آن کشور دچار بحران های سیاسی،اقتصادی، اجتماعی و غیره نباشد و یا کم باشد. هرم مازلو را در باره نیازهای انسانی به یاد آورید.
ناشناس۳۳۹۴۷۰۶۰۷:۳۹:۴۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲
مشکل در عدم درک شدت و اهمیت بحران آب در کشور است صرفا برخی مسئولان سخنرانی میکنند و متاسفانه مشکل نیاز به کارهای اجرایی و مدیریت دارد ،مدیریت مصرف ،مدیریت الگوی اقلیمی کشاورزی ،مدیریت تصفیه پساب ها و گردش مجدد آب به چرخه مصرف ،مدیریت آب خیزداری ،مدیریت علمی سد ساختن یا نساختن با توجه به تغییر اقلیم و افزایش میزان تبخیر ,و عاقبت کنترل مافیای واردات محصولات کشاورزی و خوراک دام که با اعمال نفوذ از تمام تلاش‌ها در جهت تخریب کشاورزی کشور دریغ نمی‌کنند چه با قدرت چه با ثروت بادآورده
ناشناس۳۳۹۴۷۰۷۰۷:۴۱:۰۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲
با توجه به معضل تنش آبی و کمبود آب که با امنیت غذایی کشور مرتبط است ضروری است با توجه به تجربیات کشورهای دنیا که با این معضل روبرو بوده‌اند برنامه و استراتژی اضطراری ،کوتاه مدت و بلند مدت با زمانبندی مشخص قابل اندازه گیری نتایج تدوین و زیر نظر ریاست محترم جمهوری با اضطرار اجرایی شود بعنوان نمونه مسأله مهار سیلابها و آبخیزداری (بعنوان نمونه در توکیو تمام سیلابها به تونل های زیر زمینی که در سراسر شهر حفر شده هدایت و بعد از تصفیه برای مصرف به شبکه هدایت می‌شوند) ،کشت اقلیمی ،بارور سازی آب ها با پهباد و بکارگیری تجربیات کشورهای دوست ، نظارت بر اجرای ضوابط نظیر عدم حفاری چاه های بدون ضابطه ،عدم صدور مجوز جهت صنایع آب بر در مناطق دچار تنش آبی ،تصفیه و بازگشت پستی شهرها ،ترمیم زیر ساخت خطوط لوله شهرها (حدود ۴۰ درصد آب تصفیه شده از زیر ساخت های فرسوده به زمین نشت میکند )وعدم مجوز برای کشت میوه های آب بر نظیر هندوانه و برنج در نقاط کویری و سایر موارد که لازم است با بکار گیری توان دانشگاه ها و مراکز دانش بنیان اجرایی شوند
ناشناس۳۳۹۴۷۰۸۰۷:۴۲:۲۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲
علت دیگر بی تدبیری مسئولین مربوطه هست.
ناشناس۳۳۹۴۷۱۲۰۷:۴۵:۴۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲
آیا اقداماتی انجام شده قبلی یعنی احداث کارخانه های آب بر فولاد و پتروشیمی در هشتاد درصد کویرهای ممنوعه ایران و ادامه آن بطوریکه ایران بی آب جزو تولید کنندگان اصلی فولاد در دنیا شود (که باید دید چه کسی در دولت‌های قبلی مجوز آنها را صادر کرد )و همچنین عدم توجه به اصلاح کشاورزی نظیر تغییر روش از آبیاری غرقابی به تکنولوژی محور ،کشاورزی هیروپپنیک و ایروپونیک عمودی در برجهای بلند که سطح کشت شده از تبعات تبخیر آب برکنار باشد و آب در این کشت تا ۹۰ درصد صرفه جویی میشود ، کشت اقلیم محور و ممانعت از کشت برنج در مناطق کویری و هندوانه با بیشترین آب پنهان که به کشورهای عربی و ترکیه و سایر نقاط ،کشت برنج در نقاط بیابانی و انجام و صادر میشود ، یا کشت دوم برنج ،عدم‌توجه به کشت اقلیمی محصولات که همچنان ادامه دارد ،عدم توجه به نشت چهل درصد آب آشامیدنی بواسطه ضعف زیر ساختها ،کاشتن چمن و آبیاری فضای سبز با آب آشامیدنی ،عدم انجام بازگشت آب برای تصفیه مجدد و عدم تلاش برای آن ...
ناشناس۳۳۹۴۷۱۵۰۷:۴۷:۳۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲
یکی از موارد مهم خشکسالی ،تنش آبی ،امنیت غذایی کشور ،اشتغال بخش کشاورزی ،فرونشست زمین در سطح کشور است که متاسفانه به آن توجه چندانی نمیشود متاسفانه مثلاً در بخش کشاورزی مسأله تضاد منافع در جهاد کشاورزی مطرح است بین دو گزینه آموزش و اصلاح الگوی کشاورزی به سمت دانش محور کم آب و بذر های مقاوم و یا واردات بی رویه محصولات از خارج کشور که هر دو از اختیارات جهاد کشاورزی است متاسفانه همواره واردات به ترویج و توسعه دانش محور کشاورزی اولویت داده میشود پس باید متولی ترویج و واردات محصولات کشاورزی نباید یک نهاد باشد و بایستی برنامه ریزی در این باب در کمیته مشترکی از نهادهای درگیر موضوع با نظارت واحد های امنیتی و بازرسی انجام شود.
ناشناس۳۳۹۴۷۱۷۰۷:۴۹:۲۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲
ضروری است با ایجاد کمیته ملی کاهش عواقب خشکسالی و فرونشست زمین به مشارکت کارشناسان نهادهای دولتی و دانشگاه ها و مراکز دانش بنیان می‌باشدمتاسفانه در بخش های مختلف کشور که شاهدیم خشکسالی اثرات خود را بر مزارع و باغهای گذاشته و هیچ اقدام موثری در جهت اصلاح ساختار کشت و آموزش و نظارت دیده نمیشود نمونه اش خراسان شمالی،مازتدرات ،گیلان و ... که هیچ اقدام موثری انجام نشده و نمیشودموضوع حیاتی برای کشور ملت و نظام است نیمی از جمعیت کشورمان در مناطقی زندگی می‌کنند که بخاطر پایین آمدن سطح آب های زیر زمینی ،فقدان بارش و برداشت غیر اصولی و غیر علمی و بیش از حد توان منابع آبی و سفره ها و آبخوان ها ی زیر زمینی این مخازن خدادادی ذخیره آب که طی میلیونها سال شکل گرفته اند در حال تخریب هستند و باید با راهکار مانع شد و یا به حداقل تخریب رساندو بموازات آن خطر فرونشست زمین حاصل و عواقب آن بسیار جدی است بعنوان نمونه فرونشست زمین در پایتخت ایران 90 برابر شاخص بحران آن در اتحادیه اروپا بوده و تهران، رکورددار فرونشست زمین در جهان است.
ناشناس۳۳۹۴۷۱۹۰۷:۵۱:۴۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲
#کدام اقتصادی تر و به نفع توسعه پایدار است شیرین سازی و انتقال آب دریا یا آب خیزداری و مهار سیلابها و تزریق آنها به سفره ها #هزینهٔ واقعی نمک زدایی و تولید آب شیرین درکدام سواحل ایران بیش از یک و نیم دلار است اما هزینهٔ بزرگ‌تر، انتقال آب شیرین‌شده به فلات مرکزی ایران است. وقتی هزینهٔ انتقال در فاصله‌ای نه چندان دور از دریای عمان به نقطه‌ای در ارتفاع ۷۰۰ متری بالغ بر ۵ دلار برای هر متر مکعب باشد، حساب کنید که هزینهٔ انتقال آب شیرین‌شده بعد از بردن به ارتفاعی بیشتر از دو هزار متر و بعد رساندن به محدوده‌ای در مرکز ایران در نزدیکی یزد چقدر خواهد بود؟ #اما فناوری گران‌قیمت نمک‌زدایی فقط آسیب اقتصادی وارد نمی‌کند. بلکه شورابه‌ای که از کارخانهٔ آب‌شیرین‌کن به دریا برمی‌گردد، آنچنان داغ و شور است که اگر به سرعت با جریان‌های زیردریایی مخلوط نشود، جان بسیاری از آبزیان را می‌گیرد، کما این‌که در برخی از مناطق خلیج فارس در نزدیکی محل خروج شورابهٔ داغ، «زون مرده» ایجاد می‌شود؛ نقاطی که گاه تا ۵۸ گرم در لیتر نمک دارند و دمای‌شان بالاتر از جاهای دیگر است.
ناشناس۳۳۹۴۷۲۱۰۷:۵۳:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲
متاسفانه با توجه به اینکه حل مشکلات محیط زیستی و سرمایه گذاری در آن دیر بازده است و در کوتاه مدت نتیجه آن مشخص نمی شود دولتها تمایلی برای سرمایه گذاری در آن ندارند. نتیجه این می شود هیچکدام از تکالیفی که در قوانین برنامه پنج ساله در خصوص محیط زیست بویژه آب وجود دارد محقق نشده، و کار به جایی می رسد که دولت در لایحه برنامه هفتم کلا فصل محیط زیست را حذف می کند تا صورت مساله را پاک کرده باشد. البته با پیگیری مجلس تعدادی حکم محیط زیستی اضافه شد.
ناشناس۳۳۹۴۷۲۹۰۸:۰۸:۱۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲
خود شما به عنوان رسانه پرمخاطب چقدر بحران آب را جدی گرفتید؟؟!!!
ناشناس۳۳۹۴۷۳۲۰۸:۱۳:۲۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲
چون ما به جای مسوول فقط منتقد داریم.
مهدی۳۳۹۴۷۳۴۰۸:۱۷:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲
به خاطر رشد بی رویه کشاورزی و باغداری
ناشناس۳۳۹۴۷۳۶۰۸:۲۰:۲۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲
در این مملکت مسوولان چیو جدی گرفتن این دومی باشه
ناشناس۳۳۹۴۷۴۰۰۸:۲۲:۴۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲
منظورت از هیچ کس کی هست؟ مسولین که کلا هیچ کاری را جدی نمی گیرند که وضع مملکت به این روز افتاده!
علی۳۳۹۴۷۴۹۰۸:۳۳:۱۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲
چون جامعه بی حس شده وهیچ کس و هیچ‌چیز ر ا جدی نمی‌گیرد.
ناشناس۳۳۹۴۷۵۱۰۸:۳۶:۳۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲
برای اینکه تلگرام واینستاگرام مغز همه را پوک کرده و فرصتی برای تفکر نگذاشته
ناشناس۳۳۹۴۷۵۷۰۸:۴۶:۵۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲
بحران آب در کنار سایر بحرانهای کشور قرار دارد و مهمترین بحران کشور، بحران مدیریت است که ناتوان از حل مسائل عادی است چه برسد موضوعاتی که نیازمند سرمایه اجتماعی است. این بحران ساخته مدیرانی است که فولادسازیها را در داخل کویر توسعه داده اند و الان هیچ کس این مسئولیت را برعهده نمی گیرد. از آن بدتر، افرادی هستند که به فکر انتقال آب از عمان به مرکز کشور می باشند
ناشناس۳۳۹۴۷۸۳۰۹:۲۷:۳۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲
چون هیچ بحرانی دیگری را هم جدی نمی گیرند .
مدیرکارخانه۳۳۹۴۷۹۱۰۹:۳۹:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲
باسلام به نویسنده محترم خبر ومخاطبین گرامی من به عنوان یک شهروندساکن مرکز تهران -بالاترازمیدان سپاه-حداقل 3 روزهفته بدون آب هستیم.بدون اعلان قبلی وبرنامه ای ساعت6صبح برای رفتن به محل کارکه بیداربشی متوجه میشی آب قطعه.از دوسال پیش باتوجه به کمبود آب مابشدت درمصرف آب صرفه جویی میکنیم وهمه اطرافیان وهمکارانم تشویق به صرفه جویی میکنیم.فرهنگ سازی از خودماشروع میشه ومسوولین هم باید به این موضوع مهم واستراتژیک بیشتر توجه کرده واقدامات اصولی انجام بشه.
علی۳۳۹۴۸۲۷۱۰:۲۱:۴۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲
برادر گرامی بحران آب آنقدر جدیه که با اسراف کردن یا نکردن توجیه نداره.جهت اطلاع از ۱۰۰درصد آب نهایت ۳ درصد مربوط به بخش خانگی هست و۹۷ درصدش مربوط به صنایع و کشاورزی هست که مدیران نمیتونن مدیریت کنن.
م. ن۳۳۹۴۸۳۳۱۰:۲۷:۲۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲
بیشتر آب در بخش کشاورزی مصرف میشود. دوم مصرف در صنایع و سوم منازل و ساختمانها است. آب دریا تصفیه بشه برای کشاورزی و صنایع باشد. آب شرب برای مصرف مردم باید با کیفیت و کامل باشد.
ناشناس۳۳۹۴۸۴۱۱۰:۴۷:۱۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲
چون کسی به منابع ایران اهمیت نمی ده.
ناشناس۳۳۹۴۸۵۰۱۱:۲۰:۴۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲
و هنوز خود شهرداری تو این بی آبی خیابونها رو میشوره !
ناشناس۳۳۹۴۹۱۴۱۲:۴۵:۵۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲
به نظرم به مسئله بحران آب در ایران باید از دیدگاه منافع طبقاتی نگاه کرد تا قضیه کمی روشن تر شود.آب در ایران امروز به مسئله ای فوق بحرانی تبدیل شده است و حاکمیت نمی تواند به همین راحتی مسئله آب را در ایران حل کند چون این امر مستلزم اعمال قانون و نادیده گرفتن منافع کشاورزان و روستائیان هست و قطعا این کار براحتی امکان پذیر نیست.
ناشناس۳۳۹۴۹۳۹۱۳:۱۸:۲۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲
چون مسائل مردم و منافع ملی اولویت برخی مسئولان نیست!
کوروش۳۳۹۴۹۵۸۱۳:۵۳:۲۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲
نخست شما یک نخبه نشان بدهید که بر سرکار باشد تا بعد بپردازیم به جدی گرفتن بحرانهای کشور !!!!
ناشناس۳۳۹۴۹۶۵۱۴:۰۶:۳۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲
دولت ها به فکر آینده ایران نبودند وگرنه کارخانه فولاد و صنایع آب بر در بیابان نمی ساختند اصفهان رو به نابودی است فولاد را گسترش میدهند و کشاورزی به هر شکلی در حال اجراست اصفهانی ها فهمیده اند یزدی ها فهمیده اند در شمال ایران سرمایه گذاری میکنند.
مهدی۳۳۹۵۰۹۴۱۷:۰۳:۱۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲
زمانی جدی گرفته می‌شود که چاه‌های زیر زمینی به فنا بروند
ناشناس۳۳۹۵۳۷۲۰۸:۳۲:۳۱ ۱۴۰۲/۱۲/۳
گفته اند ما مشکل آب نداریم مشکل در توزیع عادلانه است والسلام
ناشناس۳۳۹۵۷۴۶۲۰:۱۰:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۳
اگه بحران آب داریم پس 10 میلیون افغانی تو ایران چکار میکنن ... اگه مصرف هر افغانی در روز حداقل 10 لیتر باشد در 100 میلیون لیتر آب در روز توسط افغانیها نفله میشود ...
غیر بومی۳۳۹۵۸۳۲۲۲:۳۷:۰۷ ۱۴۰۲/۱۲/۳
برخی نه کم آبی را جدی می گیرند نه مهاجرت را نه گرانی را ....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  2. من عجله ندارم!

  3. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  7. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  8. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  9. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  10. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  13. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  14. دور باطلی که تمامی ندارد!

  15. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  16. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  17. تضادی عجیب و پر ابهام!

  18. برای این عکس شما تیتر بزنید

  19. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  20. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  21. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  22. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  23. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  24. سقوط در آغوش پهلوی!

  25. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

آخرین عناوین