شبح جنگ اروپا با روسیه بر سر کنفرانس مونیخ

  4021201006

وعده نخست‌وزیر دانمارک برای ارسال تمام توپخانه‌های این کشور به اوکراین آنچنان در کنفرانس امنیتی مونیخ صدا کرد که نشان داد شبح جنگ با روسیه تا چه حد بر سر قاره سبز و این کنفرانس سایه افکنده است.

شبح جنگ اروپا با روسیه بر سر کنفرانس مونیخ

به گزارش ایسنا، نشریه آمریکایی در گزارشی به مناسبت پایان کنفرانس امنیتی مونیخ، به سایه‌افکندن شبح جنگ بر سر اروپا پرداخته است.

به گزارش فارن پالسی، کنفرانس امنیتی مونیخ در حال به پایان رسید که «تهدید قریب‌الوقوع درگیری روسیه با اروپا رهبران جهان را دچار نوعی پریشانی ملموس کرده است». با تشدید تنش‌ها میان روسیه و غرب، بحث‌ها در کنفرانس مونیخ بر آمادگی اروپایی‌ها در مقابله با چالش‌های ناشی از اقدامات روسیه متمرکز بود.

یکی از مهم‌ترین لحظات این کنفرانس زمانی بود که در روز شنبه نخست‌وزیر دانمارک خبری غیرمنتظره را اعلام کرد؛ اینکه دانمارک قرار است تمام تسلیحات توپخانه‌ای موجود در انبارهای خود را به اوکراین ارسال کند. این اقدام نه‌تنها در جنگ با روسیه به یاری اوکراین می‌آید، بلکه تلنگری است برای دیگر کشورهای اروپایی تا حمایت‌های خود از اوکراین را تسریع و تقویت کنند.

دیگر مقامات دفاعی مانند وزیر دفاع استونی هم با هشدار نسبت به قصد روسیه برای برهم‌زدن ثبات اروپا، وضعیت را پرتنش‌تر از قبل کردند. وزیر دفاع سوئد در اوایل سال میلادی جاری اظهاراتی درباره لزوم آمادگی برای حمله روسیه مطرح کرد و همتای انگلیسی او نیز نسبت به تلاش‌های روسیه برای تضعیف دموکراسی‌های غربی هشدار داد.


به گزارش فارن پالسی، با وجود مطرح‌شدن درخواست‌هایی برای افزایش حمایت نظامی از اوکراین، هنوز چالش‌های چشمگیری در افزایش تولید تسلیحاتی اروپا وجود دارد که برآورده‌کردن نیازهای تسلیحاتی و تجهیزاتی اوکراین را ناممکن کرده است. رهبران اروپایی برای تقویت توانایی‌های دفاع کی‌یف در حال بررسی گزینه‌های مختلفی هستند، از جمله صدور اوراق قرضه جنگی. بااین‌حال، برخی تحلیلگران نسبت به موثر بودن این اقدامات ابراز تردید کرده و خواستار یک استراتژی جامع‌تر برای رسیدگی به تنش‌های فزاینده و تضمین امنیت این منطقه شده‌اند.

یکی دیگر از بحث‌های داغ حاکم بر کنفرانس امنیتی مونیخ مسئله مقابله با دولت‌هایی مانند «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه بود که غرب آن‌ها را «مستبد» می‌داند. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با انتقاد از استراحت دوهفته‌ای کنگره آمریکا آن هم بدون اینکه بودجه ۶۰ میلیارد دلاری اوکراین تصویب شده باشد، گفت «دیکتاتورها به تعطیلات نمی‌روند» و خواستار تصویب هرچه سریع‌تر بودجه حمایتی کاخ سفید برای اوکراین شد.

تاخیر پیش‌آمده در تصویب بودجه حمایتی اوکراین در کنگره آمریکا که شامل کمک‌هایی حیاتی برای ارتش این کشور است، موجب نگرانی و استیصال متحدان اروپایی ایالات متحده شده است. این لایحه حاوی حمایت‌هایی است که نقش کلیدی در توان اوکراین برای مقابله با روسیه داشته و تصویب‌نشدن آن کی‌یف را در موقعیت آسیب‌پذیری داده است.

بر اساس این گزارش، نقش چین بیش‌ازپیش بر پیچیدگی این وضعیت افزوده و نگرانی از درگیرشدن این کشور در مناقشه اوکراین مقامات غرب را نگران کرده است. این در حالی است که مقامات چین متذکر شده‌اند به هیچ یک از طرفین درگیر در این جنگ سلاح ارسال نخواهند کرد. بااین‌حال، چین تبادلات تجاری خود را با روسیه حفظ کرده و از این راه به توان اقتصادی مسکو برای ادامه جنگ کمک کرده است.

در میان این چالش‌ها، نشانه‌هایی از پیشرفت کشورهای ناتو در زمینه تصویب بودجه‌های دفاعی استاندارد مشاهده می‌شود. کشورهای ناتو استاندارد خود در بودجه نظامی را ۲ درصد تولید ناخالص داخلی می‌دانند که البته تا امروز کشورهای اندکی در عمل این استاندارد را محقق کرده‌اند؛ اما نگرانی از بروز جنگ در اروپا و حمله روسیه کشورهای عضو ناتو را بر آن داشته تا به‌سوی تحقق‌بخشیدن به این استاندارد حرکت کنند.

با تداوم تشدید تنش‌ها، اروپا حالا خود را در یک مقطع حساس دیده و با چشم‌انداز درگیری قریب‌الوقوع دست‌وپنجه نرم می‌کند. تصمیماتی که قاره سبز در روزها و هفته‌های آتی می‌گیرد، چشم‌انداز امنیتی این منطقه را در سال‌های آینده شکل خواهد داد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین