در همچنان بر پاشنه سابق می‌چرخد!

گروه اجتماعی الف،   4021115086 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

پیش‌نیاز فراگیری استفاده از اسناد رسمی، فراوانی و راحتی دسترسی به دفاتر اسناد رسمی است. اما به دلیل وجود انحصار در تعداد مجوزهای صادره برای دفاتر اسناد رسمی فراگیری اسناد رسمی هنوز رخ نداده است.

در همچنان بر پاشنه سابق می‌چرخد!

به گزارش الف قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، انحصار در حوزه دفاتر اسناد رسمی را با برداشتن محدودیت در صدور مجوزها برای دفاتر اصلاح‌کرده است. اما به دلیل مانع‌تراشی و عدم تمکین سازمان ثبت‌اسناد و املاک به قانون این اتفاق هنوز در کشور رخ نداده است.

سازمان ثبت مانع افزایش تعداد دفاتر اسناد رسمی

کمبود دفاتر اسناد رسمی به‌صورت جدی ملموس است. شلوغی دفاتر و اتلاف وقت مراجعین از نشانه‌های همین امر قلمداد می‌شود. در همین راستا برای اصلاح و بهبود کیفیت ارائه خدمات ثبتی، ماده ۳ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار تصویب شده و در قانون جدید سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور را مکلف کرده است تا هر ساله از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور آزمون جذب سردفتری را برگزار کند.

در قانون جدید معیار پذیرش داوطلبان کسب ۷۰ درصد نمره برترین‌های آزمون است و محدودیتی در تعداد مجوزهای صادره برای دفاتر جدید وجود ندارد. ثبت‌نام اولین آزمون سردفتری بعد از اصلاح قانون در آبان سال ۱۴۰۱ صورت پذیرفت. آزمون در ۲۵ آذر با شرکت بیش از ۲۵ هزار داوطلب مرد و بیش از ۲۶ هزار داوطلب زن برگزار شد که در مجموع ۹۵۰۱ نفر در این آزمون توانستند نمره قبولی را کسب کنند.

طبق گفته صادق سعادتیان معاون امور اسناد سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور، پذیرفته‌شدگانی که مسلط به مقررات سردفتری، سامانه ثبت آنی و تنظیم سند هستند، می‌توانند بدون کارآموزی، مجوز دریافت کنند. با شرایط گفته شده ۱۱۰ نفر از پذیرفته‌شدگان واجد دریافت مجوز بدون دوره کارآموزی شدند. همچنین حدود ۱۳۷۰ نفر از پذیرفته‌شدگان احتیاج به دوره کارآموزی دارند. دوره کارآموزی از طرف ادارات کل ثبت‌اسناد و املاک استان‌ها مطابق دستورالعمل آموزشی برگزار می‌شود.

حال با توجه به گفته‌های معاون امور اسناد سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور در حالی که ۹۵۰۱ نفر در آزمون جذب سردفتری قبول شده‌اند، باید پرسید چرا تنها ۱۴۸۰ نفر از این افراد جذب شده‌اند؟ درحالی‌که محدودیتی برای تعداد مجوزهای صادره وجود ندارد و افراد با کسب ۷۰ درصد نمره برترین نفرات آزمون باید پذیرفته شوند.

همچنین به دلیل تعلل و کندی در برگزاری و اعطای مجوز، هنوز فرایند پذیرفته‌شدگان آزمون سال گذشته انجام نشده است. به نظر می‌رسد مشکل اصلی یکی بودن ناظر و مسئول مجوزدهی است. به دلیل عدم تمایل سازمان ثبت به افزایش تعداد دفاتر، پذیرفته‌شدگان حتی در صورت قبولی در آزمون پشت سد مجوزدهی گیر می‌کنند.

کسادی بازار بهانه حفظ انحصار

موضع اعضا و رؤسای کانون دفاتر ثبت‌اسناد رسمی این است که دفاتر اسناد رسمی کسب‌وکار نیستند. به همین دلیل لزومی در ایجاد فضای رقابتی در این حوزه وجود ندارد. این در حالی است که نرخ‌گذاری برای خدماتی که در این حوزه ارائه می‌شود خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

به گفته رئیس کانون سردفتران اصفهان وضعیت دفاتر اسناد رسمی در آستانه یک فاجعه قرار دارد و دفاتر حتی خرج خود را نیز نمی‌توانند دربیاورند. اما تعداد شرکت‌کنندگان در آزمون دریافت مجوز دفاتر اسناد رسمی چیز دیگری را نشان می‌دهد و نزدیک به ۵۰ هزار نفر برای آزمون در سال گذشته ثبت‌نام کرده‌اند. حال این سؤال ایجاد می‌شود، چرا افراد زیادی با این که مشکلات عدیده مالی برای دفاتر اسناد رسمی وجود دارد تمایل به دریافت مجوز دفاتر اسناد رسمی را دارند؟

تمایل سازمان ثبت برای حفظ انحصار دفاتر اسناد رسمی کار مردم را سخت کرده و به دلیل غیررقابتی بودن فضا امکان رشد و به‌کاربردن خلاقیت و استفاده از روش‌های جدید از بین رفته است. قدم اول از بین رفتن انحصار، اصلاح قانون است که توسط مجلس برداشته شد. اما عدم وجود راهکاری برای پیگیری و مطالبه از سازمان ثبت‌اسناد و املاک برای اجرای قانون نشان‌دهنده وجود خلأ و عدم امکان نظارت در این حوزه است.

درحالی‌که طرح‌ها و قوانین مربوط به دولت و بخش اجرایی کشور، امکان پیگیری و مطالبه توسط مجلس و قوه قضائیه را دارد. اما به دلیل آنکه سازمان ثبت ذیل قوه قضاییه است، درصورتی‌که شکایتی هم علیه سازمان مطرح شود به دلیل آنکه ناظر بررسی شکایات خود قوه قضاییه است، به‌ثمررسیدن شکایت دشوار به نظر می‌رسد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۷۹۳۸۹۰۹:۳۲:۵۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
در هیچ کجای دنیا به بهانه کسادی جلوی صدور مجوز را نمی گیرند جز در ایران چون مافیا در هر عرصه ایی هست در ایران هیچ مسئولی دوست ندارد رقابت ایجاد شود
ناشناس۳۳۷۹۴۸۱۱۰:۵۵:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
دفاتر اسناد رسمی با سرمایه‌گذاری میلیاردی سند ماشین که ندارند ملک هم که معامله نمیشه سردفتران جدید درحال استعفا دادن هستند آواز دهل از دور خوشه همه اینها سرابی بیش نیست
ناشناس۳۳۷۹۵۲۸۱۱:۳۶:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
پس چرا افراد جدید درخواست می دهند ! یعنی چی سند ماشین ندارند ! هزار و یک کار دیگه می کنند ! کلی سند روزانه تنظیم می شود که حداقل 500 تا 2 تومن میگیرند یک ماشین قسطی می خواتم بخرم فقط برای گواهی امضا و باقی اسناد حدودا یک میلیون از من گرفتند ! چقدر باید سود کنید که بصرفه چرا راضی نمیشید اگه بده بیاید بیرون بزارید جدیدها ضرر کنند .
ناشناس۳۳۷۹۷۷۶۱۵:۰۹:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
شما احتمالا اصلا راهتون به دفترخونه نیافتاده.... دوست عزیز وکالت فقط ۲۵۰ تومن‌... سند ملک هزینه ش بالاست اونهم به خاطر راکد بودن اصلا معامله انجام نمی شه.... کدام دفاتر شلوغ هستند.... ما که بی کار نشستیم.... قبول شده های سال قبل نصفشون انصراف دادن... نصف بعدی هم منتظر هستند ببیند اسفند ماه ازمون برگزار می شه یانه .... اگه ازمون ۱۴۰۲ برگزار بشه باقی مانده هم انصراف می دن....
سردفتر۳۳۷۹۷۸۵۱۵:۲۰:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
کدام افراد جدید درخواست می دهند!!!!! ازمون برگزار شده ۹۵۰۰ نفر قبول شدن تا الان نصفشون انصراف دادن باقی مانده هم منتظر ببیند اسفند ماه ازمون جدید برگزار می شه یا نه... اگر برگزار بشه انصراف خواهند داد... برای ماشین قسطی دو تا وکالت نامه و یک اقرار نامه و دو تا گواهی امضا تنطیم کردید... سه تا سند و دو گواهی امصا که تقریبا یک میلیون هزینه ش...
ناشناس۳۳۷۹۵۶۳۱۱:۵۹:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
خوب بزارید رقابت بشه ! مکشلتون با رقابت چیه ! الان خیلی از شغل ها دارن ضرر میکنن نباید مجوز فعالیت بدن |؟ مثلا نانواها دارن ضرر می کنن مجوز نانوایی ندن تا 3 ساعت تو صف بایستید
ناشناس۳۳۸۰۹۹۶۲۲:۳۹:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
بنده با بیست وخورده ای سال سابقه چهار ساله توضررم
مهدی۳۳۷۹۴۹۵۱۱:۰۸:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
با عرض سلام. یه مسأله ای خدمت دوستان عرض کنم. بیشتر اشتباهاتی که بشر مرتکب می شود از بی اطلاعی است. کسی که ادعا میکند میزان دسترسی مردم محدود است و کمبود دفاتر هست فکر کنم شاید سالی هم یکبار به دفاتر اسناد مراجعه نکرده و الا با یک حضور سرزده به دفاتر سطح شهر به خلوتی و بی رونقی دفاتر پی خواهید برد الان اکثر دفاتر از کم کاری و درآمد پایین قادر به تأمین هزینه های دفتر نیستند و برخی از پیشکسوتان دفاتر به علت زیان دهی استعفا کرده اند . البته این ادعا را کسانی میکنند که به علت پایین بودن سطح اطلاعات علمی در هیچ آزمونی پذیرفته نمی شوند و سعی در به تعطیلی کشاندن دیگر مشاغل را دارند
ناشناس۳۳۷۹۵۲۹۱۱:۳۸:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
ببخشید شما که دانایی و اطلاع از ایران داری آیا شهرستانها و روستاها هم مثل بالاشهر تهران که مد نظر شماست دسترسی به دفترخانه دارند!
ناشناس۳۳۷۹۵۶۰۱۱:۵۸:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
آقا خوب شما هم جمع کنید بیاید سایر رشته های سود ساز بزارید جوانان بیایند !
ناشناس۳۳۷۹۶۷۴۱۳:۲۳:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
معلومه كه مافيا درهيچ موضوعي اجازه زياد شدن دست رانميدهد. نهاد دهنده مجوز همان نهاد داراي انحصارشغلي است كه طببعتانميخواهدرقيب داشته باشد.كجاي كره زمين به بهانه كسادي ازايجاد شغل براي بيكاران جلوگيري ميشود؟؟؟؟؟؟
حمید۳۳۷۹۶۷۶۱۳:۲۴:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
دفاتر دو سال دیگه تعطیل میشن اصلا نگران نباش جتاب کارشناس.
علی۳۳۷۹۶۷۷۱۳:۳۰:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
سلام اگه همینجوری مجوز بدن بری دفترخانه ببینی معطل شدی ویا سواد نداره سند بنویسید خودت میگی کدوم آدم ... به شما مجوز داده؟
فرشادعزیزی۳۳۸۰۱۶۵۲۳:۱۸:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
دقیقا
ناشناس۳۳۷۹۶۸۲۱۳:۳۴:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
سردفتری سرابی فریبنده است بیش از هفتاد در صد دریافتی به نفع صندوق دولت و خزانه و هزینه است .
ناشناس۳۳۷۹۷۸۳۱۵:۱۵:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
آقای سید امیر سیاح معاون وزیر اقتصاد همین چند روز پیش تو شبکه افق تو برنامه زنده اعلام کردند .... که عمر دفاتر اسناد رسمی رو به اتمام‌... و قراره پلتفرم ها جایگزین دفاتر اسناد رسمی بشه. لطف کنید تکلیف جوانان حقوق خوانده را مشخص کنید. اگر قراره دفاتر جمع بشه چرا طرح تسهیل تصویب کردید؟؟؟!!!!
سخاوتی۳۳۷۹۷۹۰۱۵:۲۶:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
کدام انحصار؟؟ امروزه به وفور دفاتر اسناد رسمی در تمام خیابان‌ها و میادین شهر در دسترس مردم هستند. طرف تو آزمون شرکت می‌کنه بی‌سواده کم سواده توان رقابت نداره نمره نمیاره میگه انحصار هست بعدش امسال و سال آینده قرار است تعداد دفاتر ۳ برابر شود از طرف دیگر اسناد اتومبیل که بیش از ۵۰ درصد درآمد دفاتر بود را از آنها گرفتند به بازنشسته‌های نیروی انتظامی تقدیم کردند سال آینده اسناد پیش فروش ساختمان و وصیت‌نامه و اسناد رهنی بانک‌ها نیز از دفاتر گرفته خواهد شد این یک پارادوکس است
علی۳۳۷۹۷۹۱۱۵:۲۶:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
یه عمر با انحصار وبه ارث رسیدن مجوزها به فرزندانشان حق ملت را خوردن الان هم با گردن کلفتی قانون را اجرا نمیکنن وبه نمایندگان ومجلس توهین میکنن
ناشناس۳۳۷۹۹۰۰۱۷:۱۷:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
متاسفانه سازمان ثبت اقدام به درجه بندی پذیرفته شدگان و کاراموزی های طولانی مدت کرده و خلاف قانون تسهیل مانع بر صدور مجوزهای پذیرفته شدگان میشه خواهشمندیم صدای ما پذیرفته شدگان سردفتری در مقابل بی اعتنایی سازمان ثبت به قانون تسهیل باشید چرا که درجه بندی و محدودیت های جغرافیایی اعمال شده سازمان ثبت خلاف صریح تبصره 4ماه 1قانون تسهیل هست‌.
مریم۳۳۷۹۹۰۲۱۷:۲۲:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
متاسفانه بعد ازبیش از یک سال بلاتکلیفی هنوز هیچ‌ تصمیم قاطع و درستی گرفته نشده تا کی باید در دوزخ بلاتکلیفی بسوزیم؟ تا کی باید با روح وروانمان بازی شود
محبیان۳۳۷۹۹۰۳۱۷:۲۳:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
درود بر همه انحصار ستیزان پذیرفته شدگان سردفتری با اعمال خلاف قانون سازمان ثبت یک سال و چند ماه هست معطل هستند و باید به این تخلفات قانونی پایان داده بشه
نیاز۳۳۷۹۹۹۳۱۹:۳۱:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
ما امیدمون اول بخدا دوم به نمایندگان محترم مجلس هست که با رأی مثبت به استفساریه ی قانون تسهیل، به سرگردانی و بلاتکلیفی و بازیچه قراردادن ما پذیرفته شدگان پایان دهد و امید است که رئیس محترم قوه قضاییه به درخواست‌های پذیرفته شدگان توجه کند و مانع این بی قانونی و تخلف سازمان ثبت شود
باهر۳۳۸۰۰۳۶۲۰:۴۶:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
این دفاتر اسناد رسمی بایستی در درجات و مراتب مختلف مثل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و یا پیشخوان دولت و ...گسترش یابند و یا از توان اینگونه دفاتر تا حدودی برای انجام ثبت اسناد رسمی استفاده گردد.
رضا۳۳۸۰۱۱۲۲۲:۰۸:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
متاسفانه آنهایی که میگویندانحصارهست یااطلاعی ازنحوه کاردفاترندارن یاازروی غرض وعناداین مطالب رابیان میکنند بسیارساده هست هرکاری برای شروع نیاز به کمی تحقیق دارد مراجعه کنید به دفترخانه ها ومیزان درآمدهاروسوال کنین باچشم بسته اینقدرهزینه نکنین برای تاسیس دفترخانه هزینه ها بالاترازچیزی هست که فکرمیکنین دلم برای دفاترجدید میسوزه که نیومده باید جمع کنن برن .
علی۳۳۸۰۱۵۵۲۲:۵۶:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
هر دفترخانه و سر دفتری که ادعا دارد ضرر می کند لطفا امتیاز خود را به قیمت 3میلیارد تومان بفروشد
ناشناس۳۳۸۰۹۷۳۲۲:۰۱:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
هرکسی نمیتونه امتیاز رو بفروشه مگر درصورت فوت یا بازنشستگی سردفتر و شما هم اینو میدونی .
فرشاد عزیزی۳۳۸۰۱۶۳۲۳:۱۶:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
باسلام بنده خداها درامد انچنانی ندارن و به همین خاطر به ارباب رجوع بسیار احترام میزارن وگرنه اگه درامد داشتن مثل بقیه شغل ها بی خیال احترام و برخورد خوش میشدن.بنده مراجعه کردم این چندسال خلوت بودن
ناصر۳۳۸۰۱۹۶۰۰:۱۲:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
به عنوان یک سردفتر که پانزده سال سابقه کار داره امیدوارم شما هم سردفتر بشید تا متوجه بشید معنی مثل معروف صدای دهل از دور شنیدن خوش است .
ریحان۳۳۸۰۲۲۲۰۰:۳۷:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
باسلام،یکساله که معطل ومستاصل وبلاتکلیف به امان خدارهاشدیم وهرروزبایک خبربدسوپرایزمیشیم، یک روزدرجه بندی وتبعیدبه محل اشتغال بصورت کاملا اجباری دورازمحل زندگی وهمسروفرزندان، روزدیگه اختباروووو،باصرف کلی هزینه ویکسال واندی ازعمرنه راه پس داریم ونه راه پیش لطفا صدای پذیرفته شدگان سردفتری باشید
ناشناس۳۳۸۱۰۲۲۲۳:۲۱:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
توضیحاتتون راجع به برگزاری آزمون و جذب سردفتر اصلا منطقی و معقول نبود دفترخانه مغازه و کسب و کار نیست یک مسند است با کاهش درآمد دفاتر و کاهش اسناد و هزینه های جاری سرسام آور و حقوق کارمندان و اجاره و مالیات وووو اتفاق مثبتی رخ نداده که نیاز به چنین افزایشی باشد . برای مجموعه دفاتر اسناد سفره همان سفره ست و چیزی بلحاظ کاری و درآمدی اضافه نشده مثلا اگر در شهری ماهیانه به اندازه صدمیلیون تومن سند نوشته میشه و بین پنج دفترخانه تقسیم میشده الان همون صد میلیون بین ده دفترخانه تقسیم خواهد شد .
مینو۳۳۸۱۱۱۶۰۲:۵۵:۵۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
قانون تسهیل فقط نابود کننده سر دفتری است‌ که عده ای از روی بغض ودشمنی با دفاتر با دلسوز جلوه دادن خودشان برای مردم و جوانان سو استفاده کردند و دیدید که کسی که خودش پیگیر شَدید انجام قانون تسهیل برای دفاتر بود چند شب پیش در برنامه تلویزیونی چه گفت؟ اینکه شغل سر دفتری محکوم به نابودی است و سردفتران بدنبال شغل دیگری باشند اما بازهم گوشهای شما نشنید و چشماهایتان ندید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  2. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  3. خوشحالی مجری شبکه ۱۴ اسرائیل از خبر شهادت رئیس جمهور ایران

  4. محل تدفین شهید آیت‌الله رئیسی مشخص شد/ اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش

  5. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  6. سخت، اما گذرا...

  7. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  8. رهبر انقلاب: ایران خدمتگذار صمیمی، مخلص و باارزشی را از دست داد/ اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم

  9. شهدای خلبان حادثه بالگرد رئیس‌جمهور

  10. زندگی‌نامه رئیس‌جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی

  11. جزئیات درگیری خونین پلیس با اشرار و اراذل در نارمک

  12. بازتاب های گسترده بین المللی در پی شهادت رئیس جمهور کشورمان

  13. صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد

  14. کارنامه خدمات شهیدان حسین امیرعبداللهیان و سید محمدعلی آل‌هاشم

  15. جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست مخبر آغاز شد

  16. واکنش ظریف به شهادت رئیس جمهور

  17. پیام تسلیت دکتر احمد توکلی در پی شهادت آیت الله رئیسی

پربحث‌های هفته

  1. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  2. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  3. حالا زمان مذاکره است

  4. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  5. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  7. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  8. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  9. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  12. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  13. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  14. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  17. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  18. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  19. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  20. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  21. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

  22. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

  23. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

  24. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  25. تحریم‌های جدید استرالیا علیه ایران

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

    2. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

    3. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

    4. مأمور خاطی بازداشت شد

    5. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

    6. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

    7. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

    8. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

    9. از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

    10. اطلاعیه پلیس درباره ویدیوی منتشر شده از درگیری ماموران طرح نور با زن جوان در تهران  

    11. جزییات جدید درباره تعطیلی شنبه‌ها/ کدام ارگان‌ها مشمول تعطیلی شنبه‌ها نمی‌شوند؟

    12. کاهشی شدن «طلاق» در کشور پس از ۳ دهه

    13.  ۲۶ صفحه از جزئیات اقدامات مجرمانه "یاسین رامین"

    14. تعطیلی شنبه‌ها با تایید شورای نگهبان اواخر خرداد اجرا می‌شود

    15. مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح الزام به ثبت رسمی اسناد را تصویب کرد

    16. صدور "اعلان قرمز برای یاسین رامین" منتظر دستور قضایی

    17. ورود دادستانی برای شناسایی مقصران سیلاب مشهد

    18. جزئیات دستگیری صادق زیباکلام

    19. اسب‌ زین‌شده وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی کارگران!

    20. حکم امیر تتلو صادر شد

    21. خانم نماینده! هر زن ایرانی، هر ۱۵ ماه یک زایمان کند؟

    22. وزیر آموزش و پرورش: زیرساخت سرافرازی هر ملت، معلمان هستند / به دنبال تحول هستیم  

    23. سردار مومنی: آهنگ شیوع مواد مخدر در کشور متوقف شده است

    24. جزئیات درگیری خونین پلیس با اشرار و اراذل در نارمک

    25. دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه غیر علنی نیست

    آخرین عناوین