اکسیر جوانی در بدن انسان کشف شد

4021106004

یک مطالعه جدید تایید می‌کند که سلول‌های T اصلاح شده ژنتیکی می‌توانند به عوامل ضد پیری تبدیل شوند.

اکسیر جوانی در بدن انسان کشف شد

ه گزارش ایسنا، دانشمندان سلول‌های تی(T) را فریب می‌دهند تا در برابر پیری مقاومت کنند و راز جوانی را در درون آنها بیابند.

به نقل از نیو اطلس، قرن‌هاست که بشر به دنبال راهی برای جوان ماندن است؛ به دنبال راهی که او را به اکسیر جوانی برساند.

پژوهشگران آزمایشگاه کلد اسپرینگ هاربر(Cold Spring Harbor) می‌گویند که راز ضد پیری در درون بدن ما نهفته است.

این تیم دریافته است که سلول‌های T که نوعی از گلبول‌های سفید خون هستند، هنگامی که به صورت ژنتیکی اصلاح شوند، به عوامل ضد پیری تبدیل می‌شوند.

سلول‌های T با اصلاح ژن می‌توانند سلول‌های پیر را هدف قرار دهند و از بین ببرند. سلول‌هایی که تکثیر را متوقف می‌کنند و با بیماری‌های مرتبط با افزایش سن ارتباط دارند.

رویکرد امیدوارکننده برای ترویج پیری سالم

تحقیقات آنها هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که بتوانند آن را روی انسان آزمایش کنند. آنها آزمایش‌های خود را روی موش‌ها انجام داده‌اند.

برخلاف برخی از داروها که نیاز به دوزهای مکرر دارند، پژوهشگران این مطالعه از یک داروی زنده به نام سلول‌های CAR T (گیرنده آنتی ژن کایمریک) استفاده کردند.

آمور وگاس، پژوهشگر و نویسنده اول این مطالعه، توضیح می‌دهد: سلول‌های T این توانایی را دارند که حافظه را توسعه دهند و برای مدت‌های طولانی در بدن شما باقی بمانند که بسیار متفاوت از یک داروی شیمیایی است. با سلول‌های CAR T، شما پتانسیل دریافت این درمان را دارید.

سلول‌های CAR T نوعی از سلول‌های ایمنی هستند که در آزمایشگاه مهندسی شده‌اند تا در درجه اول توانایی آنها برای شناسایی و حمله به سلول‌های سرطانی افزایش یابد.

این فرآیند شامل استخراج سلول‌های T از خون بیمار و سپس اصلاح ژنتیکی آنها برای بیان یک گیرنده آنتی ژن کایمریک(CAR) در سطح آنهاست.

پژوهشگران با استفاده از همین فرآیند با موفقیت توانستند سلول‌های پیری را که با افزایش سن انباشته می‌شوند، در موش‌ها حذف کنند و موش‌ها بدون هیچ آسیبی به بافت‌ها یا سمی بودن، سلامتی‌شان بهبود یافت.

موش‌ها وزن بدن کمتر، متابولیسم بهتر، تحمل گلوکز و افزایش فعالیت بدنی داشتند.

وگاس می‌گوید: اگر این درمان را روی موش‌های مسن انجام دهیم، آنها جوان می‌شوند و اگر آن را به موش‌های جوان بدهیم، دیرتر پیر می‌شوند. هیچ درمان دیگری در حال حاضر نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد.

فقط یک دوز می‌تواند محافظت ایجاد کند

پژوهشگران توضیح دادند که نکته شگفت‌انگیز در مورد سلول‌های CAR T این است که تنها با یک درمان در اوایل زندگی می‌توانند تأثیر طولانی‌مدتی داشته باشند. این دوز واحد می‌تواند در برابر مشکلات سلامتی مانند چاقی و دیابت که معمولاً در اواخر زندگی آثار خود را نشان می‌دهند، محافظت ایجاد کند.

وگاس افزود: برای بیماری‌های مزمن، این یک مزیت بزرگ است. به بیمارانی فکر کنید که چندین بار در روز نیاز به درمان دارند. در مقابل، شما با این روش یک تزریق دریافت می‌کنید و پس از آن می‌توانید چندین سال آسوده باشید.

در حالی که سلول‌های CAR T برای درمان سرطان‌های خون از سال ۲۰۱۷ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) تأیید شده‌اند، پژوهشگران این مطالعه در حال بررسی پتانسیل آنها فراتر از سرطان هستند.

وگاس و همکارانش در حال مطالعه این هستند که آیا سلول‌های CAR T می‌توانند کاری کنند که موش‌ها علاوه بر سالم‌تر و تندرست شدن، طول عمرشان نیز افزایش یابد؟ در صورت موفقیت آمیز بودن، این امر می‌تواند ما را به دستیابی به اکسیر جوانی نزدیکتر کند.

این مطالعه در مجله Nature Aging منتشر شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

6. این صدای اقتدار ایران است ...

7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

11. وحدت ملی با وعده صادق

12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!