اختراعاتی توسط زنان که نمی‌دانستید؛ از «یخچال برقی» تا «وای فای»

  4021028027

در طول تاریخ، بیشتر رهبران، فیلسوفان و مخترعان جهان مردان بوده‌اند. با این حال، بسیاری از چیزهایی که ما امروز می‌شناسیم و دوست داریم، در واقع توسط زنان خلق شده‌اند. چه این اقلام برای سرگرمی و چه برای زندگی روزمره‌مان حیاتی بوده‌اند،

اختراعاتی توسط زنان که نمی‌دانستید؛ از «یخچال برقی» تا «وای فای»

به گزارش روزیاتو، اختراعات صورت گرفته توسط زنان نقش مهمی در سبک زندگی ما داشته و در شکل‌گیری مسیر بشر در تاریخ مشارکت داشته‌اند. بدین بهانه در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ اختراع و ابداع مهمی آشنا کنیم که توسط زنان صورت گرفته است.

یخچال برقی

برای قرن‌ها قبل از ظهور یخچال، جعبه‌های یخ راه مرسوم برای سرد و تازه نگه داشتن غذاها در دمای مناسب و به دور از زندگی میکروبی بود که ممکن بود غذا را آلوده و ما را بیمار کنند. یخدان‌ها واحدهایی به شکل قفسه بندی شده بودند که در ماه‌های زمستان در آن‌ها برف ذخیره می‌شد. این کار مستلزم کار طاقت فرسای جمع آوری مکرر یخ برای سرد نگه داشتن غذاها بود؛ اما وقتی فلورانس پارپارت وارد این عرصه شد، همه چیز تغییر کرد. خارج از برخی داده‌های سرشماری دولت آمریکا، اطلاعات کمی در مورد پارپارت داریم. اما اسناد ثبت اختراع را در اختیار داریم که نشان می‌دهد او یخچال را اختراع کرده است. تا آن زمان مشکل الکتریسیته و ارتباط آن با یخچال هنوز حل نشده بود.

اختراعاتی توسط زنان که نمی‌دانستید؛ از «یخچال برقی» تا «وای فای»

او باید راهی طراحی می‌کرد تا یک مدار الکتریکی را به طور موثر از طریق یخچال عبور دهد تا آن را خنک نگه دارد. و چه چیزی می‌تواند یخچال را خنک نگه دارد؟ گاز! یخچال‌ها با تبدیل مایعات مختلف به گازهایی مانند فرئون کار می‌کنند. آن‌ها پس از تبدیل به شکل گازی خود، گرما را از بیرون جذب کرده و از غذا دور می‌کنند. ترفند انجام این کار این است که آن را به یک جریان مداوم جذب و انبساط گاز در محفظه‌های مختلف تبدیل می‌کند به طوری که همه مایع جذب نمی‌شود و باید دوباره پر شود. این مایعات سردکننده نامیده می‌شوند. بنابراین دفعه بعد که به سراغ آن تکه پنیر خوشمزه داخل رفتید، می‌توانید از فلورانس پارپارت به خاطر نقش محوری‌اش در دنیای ما تشکر کنید.

 اولین درمان برای جذام

اختراعاتی توسط زنان که نمی‌دانستید؛ از «یخچال برقی» تا «وای فای»

جذام باعث تغییر رنگ پوست در برخی نقاط می‌شود و بیماری است که از زمان کتاب مقدس اولیه به آن اشاره شده است. این بیماری تقریباً به طور کامل بشر را در تمام طول حیات خود روی کره زمین درگیر کرده است. این بیماری پوست، مغز، غشاهای مخاطی، چشم‌ها، دهان و بینی را آلوده می‌کند. درمان جذام بسیار بسیار دشوار است. اما برخی از شیوع‌های جذام متوقف شده‌اند و این بیماری برای بسیاری از افراد مهار شده است. ما می‌توانیم از زنی به نام آلیس بال تشکر کنیم که روشی خاص را برای اولین درمان موثر برای جذام کشف کرد. روغن چولموگرا، عصاره‌ای از دانه‌های یک درخت به همین نام، در آن زمان تنها مقدار اندکی در درمان جذام موثر بود، اما نمی‌شد آن را بدون احساس دل درد و استفراغ خورد. به محض تزریق، روغن به درستی در سراسر پوست پخش نمی‌شد. در عوض، این روغن تنها در بخش‌هایی از سطح پوست می‌ماند و به کلیت بیماری نمی‌رسید. این روش بسیار بی‌اثر بود. بال به عنوان یک شیمیدان راهی برای جداسازی اسیدهای چرب پیدا کرد که باعث می‌شدند روغن چولموگرا نتواند به درستی پخش شود. او اولین نسخه تزریقی از این روغن را خلق کرد که به خوبی زیر سطح پوست پخش می‌شد و جذام را درمان می‌کرد.

برف پاک کن

اختراعاتی توسط زنان که نمی‌دانستید؛ از «یخچال برقی» تا «وای فای»

مهم نیست کجا باران می‌بارد، برف پاک کن‌های شیشه جلو به رانندگان کمک کرده‌اند تا از تاثیرات منفی بارندگی بر رانندگی در امان باشند و جاده پیش روی خود را به وضوح ببینند. همه اینها به لطف اختراع آن توسط مری اندرسون است. در ۱۰ نوامبر ۱۹۰۳، اندرسون حق اختراع دستگاهی را ثبت کرد که از داخل ماشین به پنجره‌های بیرونی می‌رسید و شیشه را در باران یا برف تمیز می‌کرد. این ایده در زمستان ۱۹۰۲ هنگامی که تراموا از کنارش عبور می‌کرد به ذهن او خطور کرد. اندرسون متوجه شد که رانندگان باید در هوای برفی سر خود را از پنجره تراموا بیرون بیاورند تا جاده را دیده و از تصادف یا هر سانحه دیگری جلوگیری کنند. و بدین ترتیب ایده برف پاک کن متولد شد.

اگر چه حق ثبت اختراع صادر شد، اما همه چیز برای مری اندرسون خوشایند نبود. او سعی کرد ایده خود را به شرکت‌ها، به ویژه یک شرکت کانادایی بفروشد. اما به او گفته شد که اختراعش بی‌فایده است و حتی یک ریال هم از اختراع خود درآمد نداشت. در واقع یک حق ثبت اختراع ۱۷ ساله برای او ثبت شد. در سال ۱۹۲۰ این گواهی منقضی شد. با این حال، زمانی که صنعت خودروسازی آمریکا رونق گرفت، برف پاک کن‌های شیشه جلو به یکی از لوازم اصلی رانندگان در سراسر جهان تبدیل شد، چرا که در آن زمان دیگر افراد بسیار بیشتری خودرو می‌راندند.

سرنگ‌های تک دستی

اختراعاتی توسط زنان که نمی‌دانستید؛ از «یخچال برقی» تا «وای فای»


تاریخ اختراعات پزشکی مملو از آزمون و خطا بوده است که به معنای وحشت یا رستگاری مطلق در زندگی یا مرگ بیمار نیازمند توجه پزشکی است. در طول قرن‌ها، بسیاری تلاش کردند تا سرنگ‌هایی که امروز می‌شناسیم و دوست داریم را تهیه کنند، اما هیچ کس نتوانست آن را کاملًا درست و بی‌نقص بسازد. سپس، در ۱۲ فوریه ۱۸۹۶، لتیشیا مامفورد گیر اولین درخواست برای ثبت اختراع سرنگ یک دستی را ثبت کرد. از نظر فنی، پیش از این نیز سرنگ‌های زیادی تولید شده بودند اما کار با هیچکدام به اندازه سرنگ تک دستی ساده و عملی نبود. این سرنگ هم برای پزشکان و پرستاران و هم بیماران کاملاً مناسب بود، از جمله افراد مبتلا به دیابتی که خودشون باید انسولین تزریق می‌کردند و استفاده از این سرنگ تک دستی جدید کاملاً برایشان آسان بود. اگر چه اختراع گیر با دستکاری‌هایی همراه شد تا سرنگ یکبار مصرف امروزی را داشته باشیم اما مدل ساخت او کمک کرد تا سبک تزریق مایعات به بدن یا خارج کردن مایعات از بدن در آیند هبه کلی تغییر کند.

زبان کوبول

اختراعاتی توسط زنان که نمی‌دانستید؛ از «یخچال برقی» تا «وای فای»

زبان مشترک کسب و کار (COBOL) یک زبان کامپیوتری است که از کنفرانس زبان‌های سیستم‌های داده در سال ۱۹۵۹ بدست آمد. این زبان توسط گریس هاپر، دریاسالار نیروی دریایی آمریکا اختراع شد که تعدادی فناوری‌های دیگر را برای کامپیوترها توسعه داد. هاپر در نوشتن زبان COBOL، که توسط وزارت دفاع و شرکت‌های خصوصی با یک هدف بسیار خاص- جهانشمولی- به کار گرفته شد نقش مهمی داشت. هدف این بود کهیک زبان کامپیوتری ساخته شود که بتواند در سیستم‌های سخت افزاری مختلف که معمولاً به زبان‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کنند، مورد استفاده قرار گیرد. COBOL تبدیل به راه حل شد، زبانی که به راحتی بین سازندگان قطعات کامپیوتری قابل انتقال بود. همچنین خواندن آن برای کامپیوترها بسیار آسان بود. اگر چه COBOL تقریباً تا دهه ۱۹۹۰ از رده خارج شد، در ابتدا به عنوان زبانی عمل می‌کرد که به کامپیوترها از تولیدکنندگان مختلف اجازه می‌داد به راحتی با یکدیگر صحبت کنند. COBOL برای دهه‌ها به عنوان ستون فقرات سیستم‌های محاسباتی عمل می‌کرد تا اینکه به خاطر مدل‌های بهتر و به روزتر کنار گذاشته شد.

وای فای

اختراعاتی توسط زنان که نمی‌دانستید؛ از «یخچال برقی» تا «وای فای»

هدی لامار، بازیگر زن مشهور هالیوود، به همان اندازه که زیبا بود، باهوش نیز محسوب می‌شود. او برای فرار از آلمان نازی و ساختن زندگی جدید به آمریکا آمده بود. سرنوشت لامار این بود که ستاره شود و همراه با برخی از بزرگ‌ترین نام‌ها و استعدادهای هالیوودی جلوی دوربین سینما رفت. اما پیش از رسیدن به شهرت در ایالات متحده، لامار برای طراحی راهی به منظور کاهش مشکلات سیگنالی در عرصه ارتباطات تلفنی در دوران جنگ جهانی دوم، با یک آهنگساز همکاری می‌کرد. این طراحی در بسیاری از تکنولوژی‌ها از جمله وای فای مفید واقع شد. تکنولوژی پرش فرکانسی لامار به صورت رایگان برای مبارزه با نازی‌ها در اختیار ارتش ایالات متحده قرار گرفت. با این حال، او در طول سال‌ها شاهد تبدیل شدن آن به پایه و اساس فناوری تلفن همراه و بسیاری چیزهای دیگر بود. متاسفانه، لامار هرگز پولی برای اختراع خود دریافت نکرد، اگر چه گواهی ثبت اختراع آن را در دست داشت. اما تلاش‌های او احتمالاً جان بسیاری را در طول جنگ نجات داد. لامار در نهایت حدود ۵۰ سال بعد با دریافت جایزه‌ای به خاطر اختراع خود مورد تکریم قرار گرفت. لامار بقیه عمر خود را در آمریکا گذراند و در سن ۸۶ سالگی در اورلاندو درگذشت.

کلوچه‌های شکلاتی

اختراعاتی توسط زنان که نمی‌دانستید؛ از «یخچال برقی» تا «وای فای»

هر فردی که از خوردن یک شیرینی شکلاتی لذت می‌برد می‌تواند از یک زن به نام روث گریوز ویکفیلد به خاطر ابداع آن در یک روز جشن شکرگزاری تشکر کند. بهترین قسمت ماجرا این است که همه چیز به طور اتفاقی اتفاق افتاد. یک روز در سال ۱۹۳۰، روث می‌خواست یک مقدار شیرینی‌های کره شکلاتی بپزد.او رفت تا شکلات مخصوص را در داخل شیرینی‌های کره‌ای آماده شده بگذارد اما متوجه شد شکلات ندارد. او سپس یک شکلات معمولی برداشت، آن را تکه تکه کرد، در شیرینی‌ها قرار داد و امیدوار بود که شکلات در هنگام پخت در سراسر شیرینی‌ها به یک اندازه پخش شود. او کاملاً اشتباه می‌کرد. اما به هر حال کوکی‌های او به شدت خوشمزه و پرطرفدار شدند. او در مهمانخانه تول هاوس بود و در زمینه تهیه غذاهای خوشمزه تدریس می‌کرد. با حضور مخاطبانی که آن‌ها را دوست داشتند، شیرینی‌های شکلاتی تول هاوس متولد شدند.

نرم‌افزار کامپیوتری

اختراعاتی توسط زنان که نمی‌دانستید؛ از «یخچال برقی» تا «وای فای»

نرم‌افزار کامپیوتری توسط یک زن اختراع شد. بله. همه‌اش. ایدا لاولیس یک زن انگلیسی بود که با نام آگوستا ایدا بایرون، دختر لرد بایرون، شاعر معروف بریتانیایی به دنیا آمد. بنابراین با اطمینان می‌توان گفت که او در فقر به دنیا نیامده بود و فرصت خوبی برای آموزش خصوصی در داشت. او بعدها توانست راهی برای آموزش تحلیل و محاسبه انواع خاصی از اعداد به موتور تحلیلی (اولین کامپیوتر) پیدا کند و بدین ترتیب نرم افزارهای کامپیوتری متولد شدند. اولین زبان کامپیوتری شناخته شده به نام ایدا لاولیس “Ada” نام داشت، و هنوز هم از بسیاری جهات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که این زبان برنامه نویسی تغییر و تکامل یافته است، اصول زبان برنامه نویسی ایدا هنوز وجود دارد و امروزه در برخی از برنامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 آبگرمکن برقی

اختراعاتی توسط زنان که نمی‌دانستید؛ از «یخچال برقی» تا «وای فای»

این احتمال وجود دارد که شما نیز از دسته افرادی باشید که هر روزه از یک دوش آب گرم لذت می‌برید. فناوری که همه این لذت خوشایند را ممکن کرد، در سال ۱۹۱۷ اختراع شد، زمانی که ایدا فوربز به طور رسمی حق اختراع اولین آبگرم کن برقی را دریافت کرد. تا به امروز، هنوز هم در تبلیغات و حتی در محصولاتی که طراحی اصلی او را روی خود دارند، از او تشکر می‌شود. به این اندازه آب گرم برای ما انسان‌ها اهمیت دارد. آبگرمکن‌های برقی سال‌ها تولید و بهینه‌سازی شدند تا به محصول اصلی که امروز می‌شناسیم، تبدیل شوند؛ از مدل‌های کوچک و قابل حمل گرفته تا دستگاه‌های با سایز متوسط توکار تا مدل‌های بزرگ برای کاربری‌های بزرگ‌تر. در بیشتر کشورهای توسعه یافته، تقریبا تمام آبی که برای پخت وپز استفاده نمی‌شود، با یکی از این دستگاه‌ها گرم می‌شود. اگر همین الان از یک دوش گرم خوشایند بازگشته‌اید، از ایدا فوربز به خاطر اختراعی که به اطمینان از سرد نبودن دوش کمک کرد تشکر کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین