اسطوره‌زدایی از هاشمی

سعید ونکی، گروه سیاسی الف،   4021019075 ۱۷۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
اسطوره‌زدایی از هاشمی

نقش مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی،‌ قابل انکار و چشم‌پوشی نیست و هر تلاشی برای نادیده‌انگاشتن او، خیانت به حقیقت و تاریخ خواهد بود.  هاشمی‌ را باید از معماران و ستون‌های اصلی جمهوری‌اسلامی قلمداد کرد که با مبارزات خود پیش از انقلاب و تلاش‌های وافری که پس از سال ۵۷ و به‌خصوص در زمان جنگ تحمیلی انجام داد،‌ نقش بسزایی را در برپایی و حیات نظام جمهوری‌سلامی ایفا کرد. با این وجود و عیان‌بودن جایگاه والای مرحوم هاشمی، او واجد خطاهای بزرگی بود که نمی‌توان چشم بر روی آن بست.

هاشمی ۶۸ به بعد،‌ ایدئولوژی را وانهاد و با تجدیدنظر‌طلبی نسبت به مواضع گذشته، چهره‌ای صرفا توسعه‌خواه از خود ترسیم کرد؛ توسعه‌ای که عدالت را ذبح، شکاف‌طبقاتی را نهادینه و اشرافیت را تئوریزه می‌کرد. هاشمی از آن مقطع به بعد و پس از نشستن بر کرسی ریاست‌جمهوری، نسبتی با گذشته خود نداشت و همان‌طور که در خطبه‌های معروف نماز جمعه سال ۶۸ بدان معترف شد، دوران پس از جنگ را عصر نوینی نامید که باید تغییرات اجتماعی واضحی در آن رخ دهد و بنا به ادعاهای او، مقتضیات این دوره «مانور تجمل» است. هر چند که این تعابیر را با بسته‌بندی دینی و در لوای مفاهیم مذهبی به جامعه عرضه کرد اما همین جهت‌گیری‌ متفاوت او، مقدمه‌ای بود برای کلید‌زدن تغییرات عظیم اقتصادی و اجتماعی در کشور.

زمامداری هاشمی مصاف شد با ریل‌گذاری‌های نوین و پاگرفتن سرمایه‌ سالاری؛ دوره‌ای که مقتضیاتش کلیدزدن پروژه تعدیل ساختاری و جهت‌گیری‌های متفاوتی بود که فرجامی جز تعمیق فقر و بی‌عدالتی در پی نداشت. هاشمی با گردش به راست و سیاست‌های نوین خود، لنگرگاهش را طبقات متوسط و بالای جامعه بنا نهاد چون در منظومه فکری او، این طبقات بودند که موتور محرکه جامعه و توسعه و پیشرفت قلمداد می‌شدند و بدین ترتیب، مستضعفین که به گفته امام (ره) صاحبان اصلی انقلاب به‌شمار می‌روند، از کانون توجهات کنار رفتند.

تحولات هاشمی به مسائل اقتصادی محدود نمی‌شد و عرصه‌های دیگری چون سیاست خارجی را هم در نوردید و این تغییرات برای دولتی که اقتصاد سیاسی نوینی را طرح‌ریزی کرده بود، اجتناب‌ناپذیر بود. هاشمی درصدد ایجاد پلی برای برقراری رابطه سیاسی با ایالات‌متحده بود که هیچ کدام از تلاش‌هایش به‌ثمر نرسید و هر‌گونه حسن نیت دولتش، با رویگردانی آمریکا و دستورات تحریمی بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت این کشور مواجه شد. هاشمی در دوره دوم دولتش، به‌صراحت از عدم امکان تداوم رابطه سیاسی خصمانه میان ایران و آمریکا سخن و بر پایان این وضعیت تاکید می‌کرد اما چیزی جز ناکامی عایدش نشد.

بی‌راهه نیست که بگوییم اقتصاد سیاسی هاشمی، عامل اصلی انحراف انقلاب بود و او دیوار کجی را بنا نهاد که تا همین امروز هم برای بلندتر کردن این دیوار تلاش‌های وافری می‌شود. با این وجود، هر ساله و هنگامه سالگرد فوت هاشمی، به‌کرات می‌شنویم که نیاز مبرم کشور عمل به راه هاشمی است. حتی اخیراً محسن هاشمی، فرزند ایشان در یادداشتی دغدغه مرحوم رفسنجانی را توسعه و از از بین‌بردن فقر قلمداد کرده و راه نجات کشور را قدم برداشتن در مسیر هاشمی ذکر کرده اما این این روایتی‌ است ناقص و جهت‌دار. زیرا فقر امروز، ریشه در عمل به سیاست‌های دوران هاشمی و حرکت در مسیر ریل‌گذاری‌های غلط  دولتش دارد و نمی‌توان برای درمان بحرانی چون فقر، به عامل مولد آن کرد.

به‌کار بردن چنین تعابیر و ساختن اسطوره‌‌ای غلط از مرحوم هاشمی، نمی‌تواند نافی نقش او در رقم‌خوردن وضعیت کنونی باشد. هر اندازه که رفسنجانی برای انقلاب زحمات بی‌شماری را متحمل شد اما منظومه فکری او و تجدیدنظرطلبی‌اش، مصائب بسیاری را بر کشور تحمیل کرد و برای تغییر شرایط، راهی جز اسطوره‌زدایی از هاشمی وجود ندارد.

 


 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۵۰۹۷۳۰۹:۵۷:۵۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
حرف حساب
ناشناس۳۳۵۰۹۸۶۱۰:۱۰:۵۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
مرحوم آقای هاشمی بهرمانی از یاران با وفای امام خمینی بود و امام بخاطر زرنگ بودنش ایشان را خیلی دوست داشتند
ناشناس۳۳۵۱۰۲۶۱۰:۳۲:۵۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
ما دوران احمدی نژاد و دوران رییسی رو هم دیدیم. هنر دولتهای احمدی نژاد و رییسی تنها از بین بردن قشر متوسط بود.
ناشناس۳۳۵۱۱۰۶۱۲:۰۹:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
شما هشت سال آقاي روحاني در غار اصحاب كهف بوديد نديديد كه رئيسي ميراث دار اقتصاد ويران دولت قبلش بود دلار از 3 تومان به 30 تومان مسكن در كرج ميانگين 2 ميليون به 40 ميليون و ........ آقاي روحاني همفكر آقاي هاشمي مي باشد
ناشناس۳۳۵۱۲۵۹۱۴:۲۷:۳۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
دوست عزیز! ابتدای دولت آقای رئیسی آپارتمان در کرج متری 16 میلیون تومان بود. واقعا به لحاظ شرعی، زدن دولت روحانی با تهمت و دروغ مشکلی نداره ؟ اینقدر دست دولت رییسی خالی است که فقط پلن امثال شما حمله به دولت روحانی است ؟
ناشناس۳۳۵۱۲۷۷۱۴:۴۱:۴۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
در دولت روحانی مسکن 300 میلیونی 3 میلیارد تومان شد دلار 3 هزار تومانی 30 هزار تومان شد روحانی امید جوانان را برای خرید خانه و ماشین ناامید کرد.
ناشناس۳۳۵۱۳۰۴۱۵:۲۲:۱۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
متوسط یک متر خانه در تهران سال 84 با کف حقوق7 ماه می شد خرید در سال 1400- 13 الی 14 ماه الان هم همین 14 ماه هست
ناشناس۳۳۵۱۳۰۵۱۵:۲۲:۲۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی همواره دست راست رهبر فرزانه انقلاب بود.
ناشناس۳۳۵۱۳۲۹۱۵:۵۱:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی در سال 88 با دمیدن در شیپور دروغ تقلب از ولایت فقیه و نظام دور شد.
ناشناس۳۳۵۱۳۴۷۱۶:۰۲:۵۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
گفته رئیس جمهور محترم اقای رئیسی در زمان دولت قبل .خوب شد ما رئیس جمهور نشدیم که دلار بشود ۵۰۰۰ هزار تومان.
ناشناس۳۳۵۱۳۷۷۱۶:۳۷:۲۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
روحانی 8 سال ساخت مسکن را متوقف کرد و سبب نجومی شدن قیمت مسکن و افزایش شدید اجاره بها شد.
ناشناس۳۳۵۱۱۰۹۱۲:۰۹:۴۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
رفسنجانی دارای خطا و لغزش بود خطاهای راهبردی و نابخشودنی با مطالعه‌ی خاطراتش میتونید به بخشی از جفاهای ایشون پی ببرید
ناشناس۳۳۵۱۳۱۱۱۵:۲۸:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی دارای خطا بود، شک نیست ولی یک درک بسیار روشن و عاقلانه از لغت اکثریت داشت! اکثریت مردم، اکثریت کشور ها، اکثریت اولویت ها ..
ناشناس۳۳۵۱۳۳۱۱۵:۵۲:۵۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
تنها کسی که طرفدار انتخابات حداقلی بود حجت الاسلام هاشمی بود او قائل به رای اکثریت نبود.
ناشناس۳۳۵۱۱۳۴۱۲:۳۰:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
در دولت های هاشمی و روحانی قیمت دلار و طلا و مسکن و خودرو 10 برابر شد و شاخص فلاکت و افزایش ضریب جینی( فاصله طبقاتی) رکورد زد در هیچ دولت دیگری این تراژدی غمناک اتفاق نیفتاد.
ناشناس۳۳۵۱۴۱۵۱۷:۵۷:۳۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
از خدا بترس اگر تندروها می گذاشتن روحانی خیلی از مشکلات را حل می کرد .و هاشمی که خار چشم دشمنان بود و بالاخره هر کس خواسته یک تحولی ایجاد کنه مشکلی برایش به وجود آورده اند .
ناشناس۳۳۵۱۴۹۸۲۰:۱۱:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هیچ کس نمی تواند در کار دولت ها سنگ اندازی بکند هاشمی و روحانی اگر درست عمل نکردند بدلیل ضعف و سوء مدیریت دولت شون بود.
ناشناس۳۳۵۱۱۳۸۱۲:۳۳:۰۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی با طرح خصوصی سازی زندگی صدها هزار کارگر زحمتکش را نابود کرد.
ناشناس۳۳۵۱۱۳۹۱۲:۳۶:۵۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
در دور دوم انتخابات سال 84 رقابت بین هاشمی و احمدی نژاد بود افراد رای خاکستری که معمولا در انتخابات ها شرکت نمی کنند در دور دوم به میدان امدند و به احمدی نژاد رای دادند تا هاشمی شکست بخورد زیرا مردم هاشمی را خوب شناخته بودند.
ناشناس۳۳۵۱۱۴۳۱۲:۴۰:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
ببین هاشمی و روحانی چقدر خرابکاری کرده بودند که مردم در سال 84 به احمدی نژاد رای دادند و در سال 1400 به رئیسی رای دادند.
ناشناس۳۳۵۱۱۶۰۱۳:۰۳:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
با دستمزد رسمی در آخر دوره احمدی نژاد 150 دلار بود که بالاترین رقم در بین دولت ها بود و آخر دولت روحانی که بدترین در بین دولت ها که 100 دلار بود الان 107 دلار ناقابل!!
ناشناس۳۳۵۱۲۰۱۱۳:۴۷:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
عملکرد دولت احمدی نژاد 100 درصد از دولتهای هاشمی و روحانی بهتر بود در دولت احمدی نژاد نرخ دلار 3 برابر شد اما در دولتهای هاشمی و روحانی نرخ ارز 10 برابر شد در دولت احمدی نژاد 4 میلیون مسکن مهر ساخته شد اما در دولتهای هاشمی تقریبا هیچ !
ناشناس۳۳۵۱۲۰۳۱۳:۴۸:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی و روحانی انچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم اوردند که حالا همه مردم میگن صد رحمت به احمدی نژاد.
ناشناس۳۳۵۱۲۰۴۱۳:۵۰:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
دولتهای هاشمی و روحانی رکورددار افزایش نرخ ارز و شاخص فلاکت و تورم در تمام دولت ها بودند و هرگز نباید تکرار بشوند.
ناشناس۳۳۵۱۲۰۸۱۳:۵۵:۰۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
روحانی کشور را با خزانه بدهکار و صندوق توسعه خالی و 1500 هزار میلیارد تومان بدهی و 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه در حالی تحویل داد که حتی برای خرید گندم و روغن دلار در خزانه وجود نداشت و مردم در شرایط کرونا توی صف های طویل واکسن و مرغ و روغن بودند و روزانه 6 ساعت قطعی برق داشتیم رئیسی کشور را از بحران و قحطی نجات داد.
ناشناس۳۳۵۱۳۲۵۱۵:۴۶:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
با این فاجعه اقتصادی که روحانی ایجاد کرد حالا همه میگن صد رحمت به احمدی نژاد.
ناشناس۳۳۵۱۳۷۵۱۶:۳۳:۲۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی اشرافی گری را ترویج کرد که اثارش الان پدر مردمو در اورده است.
حسین۳۳۵۱۴۰۲۱۷:۲۹:۵۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
فکر کنم دوره روحانی رو ندیدی.
ناشناس۳۳۵۱۴۴۹۱۸:۴۳:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
آره دوره روحانی خوب بود دلارو ۱۰ برابر کرد میلیون ها نفرو نابود کرد
ناشناس۳۳۵۱۴۹۹۲۰:۱۵:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
در دولت احمدی نژاد 7 سال نرخ تورم تک رقمی بود اما در دولتهای هاشمی و روحانی 4 سال تورم افسارگسیخته داشتیم.
ناشناس۳۳۵۱۱۴۱۱۲:۳۸:۵۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
امام(ره) فرموده بودند ملاک حال فعلی افراد است هاشمی در فتنه 88 از قطار انقلاب پیاده شد و به تفرقه افکنی بین مردم پرداخت.
ناشناس۳۳۵۱۰۰۲۱۰:۱۷:۵۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
همه انسان ها عملکرد درست و غلط دارند در مجموع و نسبی باید راجع افراد صحبت نمود در مجموع ایشان یکی از پایه های انقلاب و یار و یاور امام خمینی بودند
ناشناس۳۳۵۱۰۳۷۱۰:۴۲:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
و بعد سقوط کرد وقتی هم کاسه اصلاح طلبان که خاستگاه آنان آمریکا و غرب بود شد
ناشناس۳۳۵۱۰۹۴۱۱:۵۴:۰۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
رفسنجانی‌ از مردم‌ ایران‌ فاصله‌ی‌ نجومی‌ داشت او با زندگی طاغوتی خو گرفته بود حواسمون باشه تقوا پرهیزکاری تنها راه نجاته
ناشناس۳۳۵۱۱۳۵۱۲:۳۱:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
شما سقوطش را با دادن نظر خودت نمی توانی اثبات کنی باید به رای عموم بگذاری !!
ناشناس۳۳۵۱۱۷۵۱۳:۱۹:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
مردم در انتخابات سال 78 مجلس و ریاست جمهوری 84 به هاشمی رای ندادند یعنی این اعتبار هاشمی سقوط کرده بود.
ناشناس۳۳۵۱۱۴۵۱۲:۴۵:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
رفسنجانی از جنس مردم نبود
ناشناس۳۳۵۱۲۶۸۱۴:۳۶:۳۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
محمد عطریانفر در گفتگو با مهر عنوان کرد : دوم خردادی ها هاشمی را شخصیتی ضد ازادی و دیکتاتور و ثروت اندوز و اشرافی شناسانده بودند.
ناشناس۳۳۵۱۱۴۴۱۲:۴۳:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
حجت الاسلام هاشمی 3 مرتبه به این مردم لطمات جدی وارد کرد بار اول در 8 سال دولتش بود که قیمت دلار 10 برابر شد و تورم رکورد زد بار دوم در فتنه سال 88 بود که باعث تحریم کشور شد و بار سوم با تحمیل روحانی به ملت اقتصاد کشور را ته دره بُرد.
ناشناس۳۳۵۱۲۳۴۱۴:۰۹:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
در هشت سال دولت روحانی گوشت پنج برابر شد و در دولت جناب رییسی در دو سال و سه ماه از پنج برابر هم گذشت!!!!!!!حالا بازم بگین هاشمی فلان هاشمی بهمان هاشمی معصوم نبود و اشتباهات جبران نامذیری داشته ولی رییسی هم عملکرد مطلوبی نداره
ناشناس۳۳۵۱۲۸۴۱۴:۴۵:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
در سال 92 دلار 3 هزار برنج 4 هزار مرغ 5 هزار و گوشت 20 هزار تومان و پراید 17 میلیون بود در پایان کار دولت روحانی قیمت همه ی اقلام بیش از 10 برابر شده بود و قیمت گوشت هم 250 هزار تومان بود.
ناشناس۳۳۵۱۲۹۷۱۵:۰۷:۵۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
50 درصد این افزایش ها بابت عدم حذف ارز رانتی توسط خود آن دولت به نام ارز4200 می باشد
ناشناس۳۳۵۱۳۱۰۱۵:۲۷:۴۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
دولت روحانی دام های مولد را کشتار کرد و باعث افزایش بی سابقه قیمت دام و گوشت شد.
ناشناس۳۳۵۱۳۱۸۱۵:۳۸:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
دولتی که ارز 4200 درست می کند و بر نمی دارد و جای می‌گذارد برای دولت بعدی که آن را بردارد را توجیه نکنید
ناشناس۳۳۵۱۴۵۰۱۸:۴۵:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
احسنت به این کلام حقت دقیقا حقیقت محض
ریاضی دان.۳۳۵۱۰۴۳۱۰:۴۷:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
کجاش حرف حساب بود برادر.
ناشناس۳۳۵۱۱۴۶۱۲:۴۸:۱۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
در دولت هاشمی و دولت روحانی قیمت دلار 10 برابر شد یعنی مردم 10 برابر فقیر شدند طنز تلخی هست که حالا محسن هاشمی دغدغه پدرش را از بین بردن فقر قلمداد کرده است !
ناشناس۳۳۵۱۲۳۲۱۴:۰۸:۲۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
محسن هاشمی فرصت طلب بود به محض اینکه رئیس شورای شهر شد نام پدرش را بر روی بزرگراه نیایش گذاشت.
ناشناس۳۳۵۱۲۶۳۱۴:۳۳:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هرچی بودن اوضاعمون از الان خیلی خیلی بهتر بود
ناشناس۳۳۵۱۳۱۲۱۵:۳۰:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
تورم کنونی کشور نتیجه افزایش 10 برابری حجم نقدینگی و بدهی های انباشته دولت روحانی است دولت هنوز ماهیانه 20 هزار میلیارد تومان بدهی های دولت قبل را پرداخت می کند.
ناشناس۳۳۵۱۵۱۳۲۰:۳۵:۱۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
اوضاع معیشت مردم در دوران هاشمی و روحانی بسیار بدتر از امروز بود.
ناشناس۳۳۵۱۳۷۸۱۶:۴۰:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی پایه گذار اکثر رویه های غلط در سیاست بود که مردم قربانی سیاست های غلط او شدند.
ارز۳۳۵۱۵۰۰۲۰:۱۷:۳۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
شما به درصد حساب نکن به عدد حساب باید بکنی نه درصد روحانی دلار ۳۰۰۰ را ۲۵۰۰۰ تومان تحمیل داد در هشت سال دولت فعلی ۲۵۰۰۰ تحویل گرفت الان ۵۲۰۰۰ و همچنان در حال صعود اونم در دو سال
ناشناس۳۳۵۱۵۳۶۲۱:۰۸:۰۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
در دولت احمدی نژاد دلار فقط 2 هزار تومان گران شد اما در دولت روحانی 27 هزار تومان گران شد.
ناشناس۳۳۵۱۰۵۲۱۰:۵۹:۱۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
البته خود حضرت آیت اله خامنه ای به مدیریت و رفتار آقای هاشمی اعتقاد داشتند تا جایی که فرمودند هیچکس برای من مثل هاشمی نمی شود یا در پیام تسلیت هم مقام رهبری باز هم بر ارزشمند بودن آقای هاشمی تاکید فرمودند.
ناشناس۳۳۵۱۱۴۸۱۲:۵۰:۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی بنیانگذار اشرافی گری بین مسئولان بود حقوق های نجومی و رانت خواری بعد از پایان جنگ از دولت کارگزاران شروع شد.
ناشناس۳۳۵۱۰۵۸۱۱:۰۷:۲۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
ما مطلقا اسطوره مثبت نداریم ،همه آنهاییکه به این صفت نامیده میشوند در زمان قدرتمندی خودشان تا توانستند آگاهانه یا از سر نا آگاهی آجری بر دیوار بی اعتمادی ،نا امیدی ،فقر و فساد افزودند تا امروز دیواری به این ستبری ایجاد شده !!
ناشناس۳۳۵۱۱۰۱۱۲:۰۳:۰۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی اگر هم از معماران انقلاب بود بعد از رحلت امام از ویران کنندگان پایه های انقلاب بود.
ناشناس۳۳۵۱۲۲۷۱۴:۰۵:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
نه هاشمی و نه هیچیک از رؤسای جمهور بعدی سیاست تعدیل اقتصادی را اجرا نکردند. آنچه اجرا شد شیر بی یال و دم و اشکم بود به نام شیر. در دولت او نسخه بانک جهانی را بومی سازی کردند به خیال اینکه از منافع آن بهره مند شوند بدون اینکه هزینه هایش را بپردازند. ماندگارترین و پایدارترین یادگار هاشمی بدنه عریض و طویل دولت است که طبق گزارش مرکز آمار در دوره اول ریاست جمهوری او از یک میلیون نفر به دو میلیون نفر افزایش یافت. کشور غریبی است این وطن ما!
ناشناس۳۳۵۱۲۸۷۱۴:۴۸:۲۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
عملکرد دولت اول هاشمی به قدری فاجعه بار بود که میزان مشارکت در انتخابات سال 72 حدود 50 درصد شده بود در دولت دوم او هم قیمت ارز 10 برابر شد و اقتصاد کشور ویران شد.
ناشناس۳۳۵۱۴۸۰۱۹:۴۰:۰۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
اشرافیگری و مال اندوزی برخی مدیران از زمان ایشان شروع شد
ناشناس۳۳۵۱۵۱۲۲۰:۳۳:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
برای اثبات اسطوره بودن ایشان اموال ایشان و بستگان درجه یک ایشان را مشروعیت سنجی و اعلام عمومی کنید ..یا علی
ناشناس۳۳۵۰۹۷۴۰۹:۵۸:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی سالهاست که کاره ای نبوده چرا درستش نکردند؟ تا زمانی که مملکت به مردم محول نشه آش همین و کاسه همین خواهد بود. هیچ مقام و منصبی در کشور نباید بالاتر از مردم باشه و همه باید در برابر قانون برابر باشند. هاشمی تبعیض را رواج داد ولی بقیه هم بدشون نیامد و همین راه را ادامه دادند.
ناشناس۳۳۵۰۹۸۷۱۰:۱۲:۰۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
این دو جناح هر سوالی ازشون کنید می اندازند گردن هم مثلا از ناکارآمدی این دولت سوال کنید می اندازن گردن اون گروه مخالف و اصلا جواب مردم را نمی دهند الان 3 سا ل از این دولت گذشته مجلس هم به پایانش رسیده ولی بپرسی چی شد جوابگو نیستن پای رقیب را وسط می کشن چیزی که در این مدت ما دیدیم همین بوده
ناشناس۳۳۵۰۹۹۰۱۰:۱۴:۱۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
رفقای بد و پول زیاد ایشان را از مسیر انقلاب منحرف کرد .
ناشناس۳۳۵۱۱۷۷۱۳:۲۳:۲۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی از سال 57 تا سال 1395 چندین دوره رئیس مجلس شورای اسلامی و عضو مجلس خبرگان و یک دوره رئیس جمهور و چندین سال رئیس تشخیص مصلحت نظام بود یعنی همه کاره بود عمده مشکلات کشور زیر سر تفکر هاشمی است.
ناشناس۳۳۵۰۹۷۵۰۹:۵۸:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
کاملا مطلب درستیه دیگه الان چند ساله که همه نهادها و سازمانها و مجلس و ریاست جمهوری و.. دست افراد مخالف هاشمی است و دوره هاشمی تمام شده و حمایت از هاشمی بی مورده خود این فرد هم فوت شده ولی افرادی که الان امور دستشان هست باید به شکل اثباتی کار کنند و کار سلبی و نفی کردن و این و اون را زدن برا مردم ارزش نداره هر جریانی باید بیاد دست آورهای خودش را بیان کند وگرنه اینترنت و مرغ و گوشت و.. را گران کردن و مدام شعار دادن هنر نیست ملاک تورم هست ملاک وضع پاسپورت و قدرت سیاسی خارجی کشور است ملاک رضایت مردم است دیده میشود که هر وقت مردم سوالی می کنند این دو گروه گردن همدیگه می اندازند و جوابگو نیستند.
ناشناس۳۳۵۰۹۹۵۱۰:۱۵:۳۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
دسته گل محمدی به صدر اخبار خوش آمدی
ناشناس۳۳۵۱۰۱۵۱۰:۲۴:۱۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
ایشان فوت شده ولی همفکران او در قدرت هستند مثل آقای مرعشی که میگه اگه سلاح ورزی رو (که مطابق قانون باید برداشته بشه) بردارین یکی دیگه مثلش میزاریم و ...
ناشناس۳۳۵۱۰۴۵۱۰:۵۱:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
قدرت اصلی در نهادهای اصلی مثل ریاست جمهوری و مجلس و.. است که دست این افراد نیست
ناشناس۳۳۵۱۱۲۵۱۲:۲۰:۴۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
تا قبل از این دولت که رئیس جمهور کاره ای نبود!!!!
ناشناس۳۳۵۱۱۷۸۱۳:۲۴:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
امثال مرعشی در کار دولت ها سنگ اندازی می کنند.
ناشناس۳۳۵۱۰۴۶۱۰:۵۳:۴۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
مرعشی چه کاره است؟ اگر حرف غیر قانونی میزنه باید پرتش کنند بیرون.
ناشناس۳۳۵۱۱۸۷۱۳:۳۱:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
قدرت اصلی دست دولت در درجه اول بعد مجلس هست اما مشاوران هستند که در دولت اعمال نفوذ دارد و خط دهی می کنند و باید بررسی شود در دو دولت گذشته چرا دستکاری ارزی و پایین نگه داشتن ان ایجاد شده با اینکه تورم دو رقمی داشتیم و الان هم.... یا از دولت قبل ارز رانتی 4200 ایجاد شد و اقتصاد کشور را نابود کرد و الان هم با ارز 28500... ، هرچند ارز 28500 که برای بخشی از اقتصاد در نظر گرفته شد اگر درآمد نفتی بالا نبود و دلاری که تا 60 هزار تومن رفت به واسطه آن ارز رانتی به 47 تومن که نرخ اصلی آن بود نمی آمد با دخالت دولت بر عکس سال 97 که با ایجاد 4200 دلار تا 19 هزار تومان رفت و در 14 هزارتومان بسته شد در حالی که باید روی 6500 الی 7 هزار تومن بسته می شد چون در امد دلاری کشور (رانتی فروشی نفت) مشکل درست شده و در نتیجه دخالت دولت کمتر بود مسئله اول اقتصاد فعلا این هست چه کسانی دارند این مشاوره های غلط و ضد اقتصادی را می‌دهند در دولت ها
ناشناس۳۳۵۰۹۷۶۱۰:۰۰:۱۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
الان که سیاستهای این دولت، لیبرالی تر از دوره هاشمی است.
ناشناس۳۳۵۱۰۶۱۱۱:۱۳:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
فعلا که سرکوب قیمتی هست تا لیبرالی! آن هم زمان که اصلا سرکوب نمی شد و پول پاشی
ناشناس۳۳۵۰۹۷۷۱۰:۰۱:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
خدایا خطاهایش را بیامرز و به اعمال درستش پاداش عالی عطا کن
ناشناس۳۳۵۰۹۸۸۱۰:۱۲:۵۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
نام هاشمی ‌پابنده باد خامنه ای زنده باد
ناشناس۳۳۵۱۲۴۵۱۴:۱۵:۳۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
اگر اقتدار رهبری نبود امثال هاشمی و خاتمی و روحانی مملکت را نابود کرده بودند.
ناشناس۳۳۵۱۱۵۰۱۲:۵۳:۳۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
عمده مشکلات اقتصادی و فرهنگی کشور زیر سر هاشمی بود
امیر حسین سلطان/تهران۳۳۵۰۹۷۸۱۰:۰۲:۱۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
با اینکه دوست ندارم از اینگونه شعارهای ساخته و پرداخته شده در کوچه و بازار به کار ببرم اما برای رساندن مطلب به آقای نویسنده گرامی ناگزیرم بگویم: «هاشمی را رها کنید فکری به حال ماها کنید!» الان اسطوره زایی یا اسطوره زدایی هاشمی در کار نیست که این چنین بر سیاست آن مرحوم خرده بگیرید یا خرده بگیریم! الان وقتش است که ببینید اقتصاددانان و سیاستمداران جهان برای اداره بهتر کشور چه می گویند و یا چه می کنند که به خیر و صلاح مان نزدیکتر باشد. والله اعلم
ناشناس۳۳۵۱۰۴۹۱۰:۵۵:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
متاسفانه برخی منسوبان به آقای هاشمی برای کسب رای پا روی ارزش های دینی و قوانین مصوب می گذارند.
ناشناس۳۳۵۱۱۲۳۱۲:۱۸:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
اون اصلاً قابل اعتماد نبود با مردم زاویه داشت اشرافی بود دوست داشت مادام العمر حاکم مطلق باشه
ناشناس۳۳۵۱۰۸۳۱۱:۴۴:۴۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
الان اسطوره ها شدند کسانی که نه قبل از انقلاب کاری کردن نه بعد انقلاب ،یاد سخنان امام راحل افتادم که فرمودند نگذارید انقلاب دست نا اهالان بیفتد
ناشناس۳۳۵۰۹۷۹۱۰:۰۲:۴۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
جالبه کسایی از هاشمی و خاتمی بد میگن که خودشون هیچ کاری نتونستند برای این مملکت انجام بدند. هر موقع که کاری دستشون بوده فقط با فضاحت و شعار اون کار رو به گند کشیدند و مملکت رو لبه پرتگاه بردند
ناشناس۳۳۵۱۰۸۸۱۱:۴۹:۵۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
شاگردان مکتب هاشمی تو 8 سالی که کشور را در دست داشتند در سراب رابطه با غرب کشور را به گند کشیده و با 10 برابر کردن قیمت دلار و خانه و ماشین زندگی میلیونه ایرانی را نابود کردن ..
ناشناس۳۳۵۱۱۵۳۱۲:۵۷:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
35 سال بعد از انقلاب دار و دسته هاشمی دولت ها و مجالس را بدست داشتن و نتیجه عملکردشون چیزی بجز افزایش شدید فاصله طبقاتی و تبعیض و فقر و بیکاری و تورم و فساد نبود.
ناشناس۳۳۵۰۹۸۱۱۰:۰۵:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
نویسنده محترم پا را از دولت قبلی فرا گذاشته و نابسامانیهای فعلی را برگردن چندین دولت قبل می اندازد !!!!!!!
ناشناس۳۳۵۰۹۸۲۱۰:۰۶:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی اسطوره نبود و نیست اما مردی کاملا وفادار به ایران بود.
ناشناس۳۳۵۱۱۳۶۱۲:۳۲:۱۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
اتفاقا به تنها چیزی که وفادار نبود همان ایران بود.این آقا فقط به قدرت و ثروت و منصب وفادار بود و بس.
ناشناس۳۳۵۰۹۸۹۱۰:۱۴:۱۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
مستضعفین که به گفته امام (ره) صاحبان اصلی انقلاب به‌شمار می‌روند، از کانون توجهات کنار رفتند!!! یعنی الان مستضعفین در کانون توجه هستند!!!؟؟ الان 7 ساله که رفسنجانی فوت شده و سالهای قبل از اون هم در حاشیه سیاست بود چرا عادت شده تمام مشکلات رو به گردن دوره های قبل بیاندازید
ناشناس۳۳۵۱۱۵۵۱۲:۵۹:۴۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی روحانی را به ملت داد و اقتصاد کشور را ته دره برد .
رضا۳۳۵۰۹۹۲۱۰:۱۴:۴۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی قطعا باهوش بود و توانا
مثبت نگر۳۳۵۰۹۹۷۱۰:۱۶:۰۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
شما راست می گید عامل تمام فقروفلاکت الان هاشمی است .....مثلا تعریف کردی یا دنبال متهم می گردید
ناشناس۳۳۵۱۱۶۲۱۳:۰۴:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
متهم اصلی فقر و فساد و تبعیض و بی عدالتی در بعد از انقلاب هاشمی است.
ناشناس۳۳۵۰۹۹۹۱۰:۱۶:۲۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
خدا بیامرزش کشور رو روال پیشرفت بود دلار زیر 1000 بود امید بود با الان مقایسه کنید که گوجه و تخم مرغ را هم کنترل نمیکنه!!
ناشناس۳۳۵۱۰۴۰۱۰:۴۴:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
حقوق چند برابر شده آن وقت؟!!
ناشناس۳۳۵۱۳۳۷۱۵:۵۷:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
افزایش هرسال حقوق از دوره احمدی نژاد تا کنون، بجز دو سه سال همواره کمتر از تورم بوده لذا حقوق بگیران فقیر و فقیرتر شده اند. پس به چند برابری حقوقها نسبت به زمان هاشمی نناز!
ناشناس۳۳۵۱۱۲۷۱۲:۲۳:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
در زمان ایشون دلار ۷ تومنی شد ۳۰۰ تومن
ناشناس۳۳۵۱۶۰۷۲۲:۲۸:۴۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
دلار هفت تومنی مربوط به قبل انقلاب بود ....سال شصت و هشت که هاشمی رییس جمهور شد دلار کمی بالاتر از صد تومان بودتو گوگل جستجو کنید اصلا کار سختی نیست
ناشناس۳۳۵۲۲۲۷۱۵:۵۴:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
بعد از انقلاب دلار 7 تومان بود در دولت هاشمی ارز دولتی از 7 تومان 144 تومان شد یعنی بیش از 20 برابر افزایش یافت.
ناشناس۳۳۵۱۱۳۰۱۲:۲۵:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
جالبه پس خدا احمدی نژاد رو بیامرزدش کشور رو روال پیشرفت بود دلار زیر ۴۰۰۰ بود امید بود
ناشناس۳۳۵۱۱۸۲۱۳:۲۷:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
در دولت هاشمی قیمت دلار و بنزین 10 برابر شد و تورم و شاخص فلاکت رکورد شکست.
ناشناس۳۳۵۱۴۵۳۱۸:۴۸:۵۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
البته نرخ رسمی یا دولتی دلار در دوران تصدی ایشان از 7 تومان به 140 تومان رسید.نرخ آزاد دلار هم با صعودی وحشتناک به 700 تومان رسید که بعد از فروکش کردن موج گرانی ها در عدد 500 تومان تثبیت شد که البته رقم بسیار گزافی برای نرخ دلار در آن زمان بود.متأسفانه خیلی ها روی ضعف حافظه تاریخی برخی از مردم حساب کردند و دارند از دوران تصدی این فرد یک عصر رویایی می سازند.ناگفته نماند تفکرات این افراد بسیار شبیه به کسانی هست که می گویند که در دوران پهلوی همه مردم ایران کادیلاک سوار و شورولت سوار و یا بیوک سوار بودند!!...در حالی که آمارهای رسمی می گوید که کلا حدود 2500 دستگاه خودروی کادیلاک سویل و حدود 11 هزار دستگاه شورولت نوا و همین تعداد بیوک اسکای لارک برای جمعیت 40 میلیون نفری ایران آن زمان در شرکت جنرال موتورز ایران (پارس خودرو امروز) تولید شد.یعنی کلا کمتر از 25 هزار دستگاه خودرو از برندهای کادیلاک و شورولت و بیوک در ایران 40 میلیونی آن زمان تولید شد ولی متأسفانه هنوز کسانی هستند که مصرانه می گویند که مردم ایران در دوران پهلوی آمریکایی سوار بودند و زیر بار هیچ آمار مستندی در این باره نمی روند.گویا برای توهمات و رویاهای ما ایرانیان هیچ حد و مرزی نیست و از هر دوره ای برای خود رویا و افسانه می سازیم،هر چند که وضع رفاهی امروز ما صد برابر از آن دوران بهتر باشد.
ناشناس۳۳۵۱۰۰۳۱۰:۱۸:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
اگر واقعا اسطوره زدایی را با نقد درست و منطقی و محترمانه انجام دهید، کار مبارکی است.
ناشناس۳۳۵۱۲۳۱۱۴:۰۷:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
عزیز من اسطوره زدایی فقط از هاشمی خوبه
ناشناس۳۳۵۱۰۰۵۱۰:۱۸:۵۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
تنها دوره ای که مردم طعم خوش زندگی نرمال را چشیدند ، دوران ریاست جمهوری خاتمی بود . تورم هر ماه رو به پایین ، تجارت آزاد ، تحریم نبودیم ، آزاد بودیم . ولی این زندگی نرمال برای مردم به کام خیلی از آقایون خوش نیومد . هر چند آقای خاتمی خودش کم کاری ها و وسط بازیهای فراوانی هم داشت ، ولی در پس تمام مصائب و مزایا ، زندگی بسیار راحت بود .
ناشناس۳۳۵۱۰۶۳۱۱:۱۵:۵۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
علت اصلی تحریم ها در دوره ایشان کلید زده
ناشناس۳۳۵۱۰۸۵۱۱:۴۷:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
آدرس غلط نده عزیز قطعنامه ها کاغذ پاره است آنقدر قطعنامه بدهید تا فلان شود اینا را برو بررسی کن ببین کدوم دوره بوده
ناشناس۳۳۵۱۱۳۱۱۲:۲۶:۵۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
ایشون گفت علت اصلی تحریم‌ها، اینا که شما گفتی حرف بوده و باد هوا!!
ناشناس۳۳۵۱۱۵۷۱۳:۰۱:۴۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریمهای بانکی و نفتی شد نتیجه فتنه خاتمی و هاشمی و دار و دسته اش در سال 88 بود.
ناشناس۳۳۵۱۱۶۴۱۳:۰۶:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
آدرس غلط؟ در دوره خاتمی به شکل غیر قانونی و فرا قانون آژانس با 3 کشور اروپایی مذاکرات هسته ای شروع شد
ناشناس۳۳۵۱۱۶۵۱۳:۰۷:۲۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
من که شخصا به عنوان یک ایرانی هیچ وقت طعم خوش زندگی را در دوران دولت خاتمی نچشیدم.متأسفانه این روزها روایت های کذب و دروغینی از دولت خاتمی ساخته می شود که لااقل هیچ کدام از داستان ها برای کسانی که دوران او را دیده اند قابل باور نیست.در واقع،تمام مشکلات و بحران های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و غیره که امروزه با آن مواجهه هستیم در دوران دولت خاتمی پایه گذاری شد.از جمله مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره داشت : 1) بحران اتمی که تا به امروز ادامه دارد 2)تصویب قانون گشت ارشاد که تا به امروز ادامه دارد 3) صنعت زدایی و تعطیلی صنایع بزرگ تقریبا در تمامی استان های شمالی و غربی و شرقی کشور و متمرکز کردن اغلب صنایع تنها در شهر تهران و کرج و استان هایی مثل اصفهان،یزد و کرمان و بوشهر(منطقه عسلویه) ...همین قضیه به مهاجرت گسترده افراد به این استان ها دامن زد و تبعات اجتماعی و اخلاقی و اقتصادی گسترده ای به وجود آورد که تا به امروز هم ادامه دارد.بالا رفتن آمار طلاق و گرانی مسکن در تهران و شهرهای صنعتی یکی از تبعات همین مهاجرت های گسترده نیروی کار به این نقاط هست. 4) لغو استخدام های دولتی و ترویج قراردادهای استخدام موقت و ترویج کار برده داری در کارخانه ها و نیز تقویت شرکت های پیمانکاری استثمارگر و بی مسئولیت و کلا از بین رفتن امنیت شغلی در زمان خاتمی نهادینه و تثبیت شد. 5) تخریب و نابسامانی بازار خودرو و ایجاد انحصار در خودروسازی.در زمان خاتمی نه تنها هیچ گام مؤثری برای سرمایه گذاری معنادار شرکت های معتبر خارجی در صنایع خودروسازی کشور بر داشته نشد بلکه رانت خواری و انحصار خودروسازان بر بازار داخلی کشور هم به شدت تقویت شد و همچنین،دولت خاتمی تنها دولتی در تاریخ ایران بود که به مدت 8 سال در آن واردات خودرو ممنوع بود.امروزه خیلی ها از ارائه مدل های عجیب و غریب و کم کیفیت ظاهرا جدید توسط خودروسازان داخلی ما گله مند هستند،در حالی که خیلی افراد نمی دانند که پایه گذاری این رویه در زمان خاتمی صورت گرفت.
ناشناس۳۳۵۱۱۸۵۱۳:۲۹:۱۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
در دولت خاتمی سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر 9 درصد شد و منافع ملی ما برباد رفت.
ناشناس۳۳۵۱۲۷۱۱۴:۴۰:۰۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
سهمی واگذار نشده
ناشناس۳۳۵۱۱۸۶۱۳:۳۰:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
دولت اصلاحات اگر عملکرد قابل قبولی داشت در انتخابات سال 84 کاندیداهای این حزب یعنی هاشمی و کروبی و معین و مهر علیزاده شکست نمی خوردند.
ناشناس۳۳۵۱۱۹۴۱۳:۴۲:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
فیلم تبلیغاتی حجت الاسلام هاشمی در رقابت انتخاباتی سال 84 بیانگر اوضاع اسف بار دولت خاتمی بود.
اصغر اصغر زاده !۳۳۵۱۰۱۹۱۰:۲۸:۴۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
اگر كسي از بنده سؤال كند كه نظرت در مورد كارنامه و عملكرد هاشمي رفسنجاني چيست -- كه البته كسي اين سؤال را از بنده نخواهد كرد چون بنده نه كارشناس هستم ، نه پست و مقامي داشته ام و نه سواد سياسي بالا -- خواهم گفت : --- برادر نظر بنده مهم نيست ، مهم اين است كه قضاوت تاريخ در مورد او چه خواهد بود !! مسلماً هاشمي رفسنجاني در تاريخ اين مملكت رفته است و مورد قضاوت تاريخ تا قرون متمادي خواهد بود و آيندگان در مورد او سخن ها خواهند گفت !! ...
فرهنگ۳۳۵۱۰۲۱۱۰:۲۹:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
بهتر است در باره هیچ کس اسطوره نسازیم که بعدا مجبور شویم اسطوره زدایی بکنیم. هر انسانی آمیزه ای خطا و درستی و خوبی و بدی است.
مرتضی۳۳۵۱۰۳۴۱۰:۳۹:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
شما حالا بفرمایید مخالفین او چی گلی به سر مملکت زدن اونوقت بیا حرف بزن والا ما این مدلش رو ندیدیم که کسانی بیان از ‌پیشینیان خودشون بد بگن که خودشون زمامداران اصلی بودن و مملکت رو به ورطه نابودی کشوندن
ناشناس۳۳۵۱۰۶۵۱۱:۱۶:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
از دوستان همین بودن!
ناشناس۳۳۵۱۱۶۷۱۳:۱۰:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی و اعوان انصارش 34 سال بعد از انقلاب در مصدر کار بودند و مملکت را به ورطه نابودی کشاندند.
ناشناس۳۳۵۱۰۳۸۱۰:۴۴:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
اگر تدبیر هاشمی نبود جنگ با عراق ادامه می یافت !!!!!
ناشناس۳۳۵۱۱۶۳۱۳:۰۵:۳۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی چرا بعد از فتح خرمشهر با پایان جنگ مخالف بود ؟!
ناشناس۳۳۵۱۰۴۷۱۰:۵۴:۱۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی عاقل قوم بود تصور کنید درسال 1384 به مدت 8 سال دیگر او رییس جمهور می شد خدا وکیلی اوضاع مملکت در هر زمینه ای مثل امروز بود؟ قدری منصف باشیم بد نیست!!!
ناشناس۳۳۵۱۱۶۶۱۳:۰۸:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی اگر عملکرد قابل قبولی داشت در انتخابات مجلس ششم و ریاست جمهوری سال 84 با دست رد مردم مواجه نمی شد ببین چقدر خرابکاری کرده بود که مردم دیگه به او رای ندادند.
ناشناس۳۳۵۱۲۴۳۱۴:۱۳:۴۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی اگر در سال 84 رئیس جمهور می شد اکنون شرایط اقتصادی به مراتب بدتر بود شانس اوردیم که مردم متوجه شدند و دست رد به سینه او زدند.
ناشناس۳۳۵۱۰۵۴۱۱:۰۵:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
الان داره روشن میشه که مرحوم هاشمی با تجربیات زیاد دوران پیش از انقلاب و جنگ به درک درستی از واقعیت های زیست در جهان امروز رسیده بود و کارهای زیربنایی رو انجام داد گرچه اشتباهاتی هم داشت .
ناشناس۳۳۵۱۱۹۰۱۳:۳۸:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی با اجرای سیاست اقتصاد نئولیبرالی در سالهای 68 تا 76 اقتصاد کشور را ویران کرد و متاسفانه این ریل گذاری غلط تاکنون ادامه داشته است صدمات او به کشور از خدماتش بیشتر بود.
u d۳۳۵۱۰۵۵۱۱:۰۵:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هیچ فردی را نباید تبدیل به اسطوره بلکه همه قابل نقد هستند زیرا همه مدعی خدمت به خلق هستند و خلق چنین می خواهد
ناشناس۳۳۵۱۰۵۶۱۱:۰۵:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی گرچه آدم پرخطایی بود، اما برای اداره ی امور هم ایده داشت و هم شهامت و هم آدم اجرایی کردن ایده هایش را.
ناشناس۳۳۵۱۱۶۸۱۳:۱۱:۴۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
ایده هاشمی برجام نافرجام بود که سبب افزایش بیش از دو برابری تحریم ها و افزایش 10 برابری نرخ ارز شد.
مصطفی۳۳۵۱۰۶۴۱۱:۱۶:۴۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
سلام آقای مشفق، هاشمی از معدود سیاستمدارانی انقلابی بودکه بموقع و با فراستی که داشت درد بزرگ ایران بعد از انقلاب و جنگ را که ساختن ایرانی سربلند وپیشرفته مخصوصا در زمینه های اقتصادی را شناخت وبرخلاف ادعای شما ایشان معتقد به تقسیم ثروت در جامعه بود. او بدرستی دریافت که جز با تعامل با تمام دنیا نمی‌توان به اهداف عالی دست یافت، درست است که ایشان نقاط ضعفی هم داشت ولی مردم بخوبی سره را از ناسره تشخیص می دهند امروز کاملا مشخص شده که جز تعامل با دنیا نمی توان مملکت را ساخت و دوران شعارهای دهان پر کن بسر آمده.
ناشناس۳۳۵۱۱۷۰۱۳:۱۴:۰۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
در دولت هاشمی مستضعفان مستضعف تر و پولدارها پولدارتر شدند و ثروت درست بین مردم توزیع نشد.
ناشناس۳۳۵۱۰۷۰۱۱:۲۲:۵۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
قطعا مشکلات اقتصادی امروز کشور ارتباطی با مرحوم هاشمی ندارد و مسبب وضع موجود، سیاستها و عملکرد ناکارمدی است که در سالهای اخیر اجرایی شده است.مسبب دانستن مرحوم هاشمی صرفا یک فرافکنی است.
ناشناس۳۳۵۱۱۸۸۱۳:۳۴:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
عمده مشکلات کشور در 45 سال گذشته زیر سر تکنوکرات های غربگداست.
پدرام۳۳۵۱۳۹۹۱۷:۲۷:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
در سالهای گذشته هرچه برسر مردم آمد از بی تدبیری و بسته بودن افکار جمع اندکی از جامعه بود ...
ناشناس۳۳۵۱۰۷۴۱۱:۲۵:۴۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
در زمان فوت مرحوم رفسنجاني از كارشناسي پرسيدند كه عملكرد هاشمي رفسنجاني از نظر شما چگونه است و كارشناس جواب داد كه وضعيت فعلي كشور نتيجه عملكرد رفسنجاني است.
ناشناس۳۳۵۱۰۸۰۱۱:۴۱:۴۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
مطالبی که در مورد مرحوم هاشمی نوشتید کاملا درسته.
ناشناس۳۳۵۱۰۸۲۱۱:۴۲:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
اصلا هر چی فکر می کنم مشکلات فعلی دولت رئیسی هم منشا اون در دوران هاشمی (همان آیت الله هاشمی رفسنجانی قبلی) هست. هاشمی که این طور خاتمی که دیگه نگو احمدی نژاد که اون طور خاتمی روحانی هم که دیگه معلومه انگار ما همیشه فقط یه رئیس جمهور خوب داریم و اون همونی هست که در قدرت هست
ناشناس۳۳۵۱۰۹۵۱۱:۵۴:۵۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
میرحسین و بنی صدر رو جا انداختی. البته مرحوم شجونی فرموده بودند اگر شهید رجایی زنده میماند با او هم زاویه پیدا میکردیم!!
ناشناس۳۳۵۱۱۲۱۱۲:۱۵:۰۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
پس بايد گفت شوراي نگهبان اشتباهاتي داشته است
ناشناس۳۳۵۱۰۸۷۱۱:۴۸:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
اسطوره زدایی خوبه.
ناشناس۳۳۵۱۰۸۹۱۱:۵۲:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
بیشتر کارهای زیر بنای بعد انقلاب مربوط به هاشمی است. بی تعصب
ناشناس۳۳۵۱۱۷۲۱۳:۱۵:۴۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
دولت هاشمی با حفر چاههای غیر مجاز باعث نابودی منابع اب زیرزمینی کشور شد.
ناشناس۳۳۵۱۱۱۳۱۲:۱۱:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
ترویج فرهنگ اسطوره سازی فاجعه ای برای تاریخ این مملکت بوده
اصغر اصغر زاده !۳۳۵۱۱۱۵۱۲:۱۱:۵۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
به نظر اين حقير فقير سياستمداران هم در تاريخ جهان دو دسته اند : ١ -- سياستمداراني كه مصداق اين شعر خيام اند : « آمد شدن تو اندرين جهان چيست ؟ آمد مگسي پديد و نا پيدا شد » !! ٢ -- سياستمداراني كه در تاريخ كشورشان و مهمتر از آن در تاريخ جهان مي مانند براي قرنهاي متمادي و اسطوره اي .. حالا چه اسطوره منفي و چه اسطوره مثبت !! -- برادر ! حالا از نظر شما جناب هاشمي رفسنجاني در كدام دسته جاي مي گيرد ؟ -- نميدانم برادر ! سواد سياسي ام در حد سواد كلاس هاي اكابر قديم است !! شما زحمت بكش اين سؤال را از يك كارشناس و خبره بپرسيد و خيلي ممنون مي شوم كه بنده را هم آگاه نماييد !! ... با تشكر !
نامی۳۳۵۱۱۳۲۱۲:۲۷:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
بی‌راهه نیست که بگوییم اقتصاد سیاسی هاشمی، عامل اصلی انحراف انقلاب بود ..
s. p۳۳۵۱۱۴۲۱۲:۳۹:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
واقعیت این است هاشمی درست میگفت شرایط پس از تثبیت انقلاب و جنگ باید متفاوت باشد و تا ابد نباید دنبال جنگ و دشمنی با خارجی ها و از همه مهم تر با خودمان در داخل باشیم.
ناشناس۳۳۵۱۲۴۰۱۴:۱۱:۳۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
چرا در دولت هاشمی با اینکه تحریم نبودیم تثبیت نرخ ارز و تثبیت اقتصادی صورت نگرفت ؟!
ناشناس۳۳۵۱۱۵۲۱۲:۵۶:۰۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
برای پیشرفت باید از افراد توانمند و سیستم سرمایه گذاری بخش خصوصی بهره گرفت اغلب شرکت های دولتی هم ورشکسته اند . اتفاقا اگر بدنه بخش خصوصی در اقتصاد کشور قوی تر بود الان این مشکلات نبود. در کشورهای پیشرفته دولت ها اختیاری در خصوص اقتصاد کشورشان ندارند و بخش خصوصی است که کشور را قدرتمند می کند.
امید یاوری دارانی۳۳۵۱۱۵۸۱۳:۰۲:۰۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
نامها را رها کنید و دنبال مرامها باشید .ادمیزاد همواره با فراز و فرود زندگی کرده است. سیاستها نیز تا ابد نباید ثابت بماند انچه که صحیح بنظر می رسد این است که مردم جامعه از دعوای احزاب خسته شده اند و دیگر مقید به چپ و راست نیستند . .امروز جامعه دنبال هر کسی است که فارغ از گفتارش بتواند با عمل اقداماتی مثبت و مثمر ثمر در جهت کاهش فقر و افزایش رفاه انجام دهد. برای قاطبه مردم نامها فرقی نمی کنند هر کسی که باشد فقط باید مصائب و مشکلات مردم را حل کند. هاشمی هم خوبیهایی داشت شاید هم از نظر بعضی بدیهایی هم داشت انچه که از او مانده اعمال اوست .از هاشمی که گذشت بیایید ما زنده ها کاری کنیم که ناممان به نیکی برده شود.
سعید۳۳۵۱۱۷۹۱۳:۲۶:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
از بعد انقلاب هر از چند گاهی یکی از خودی ها را غیر خودی می کنید و همه چیز را گردن او می اندازید! سیستم ناکارآمد همیشه دنبال مقصر است ولی خودش را نقد نمی کند.
ناشناس۳۳۵۱۲۲۴۱۴:۰۳:۳۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
احسنت
ناشناس۳۳۵۱۱۹۷۱۳:۴۳:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
این وضعیت کشور نتیجه تفکر جمعی و فردی دولت مردان بوده و نه صرفا مرحوم رفسنجانی .
ناشناس۳۳۵۱۱۹۹۱۳:۴۵:۳۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
مرحوم هاشمی با سرمایه خود کمک به انقلاب و انقلابیون کرد. پس وضع مالی ایشان خوب بود. کلید صندوق ذخیره ارزی هم که در اختیار او نبود و بنگاههای بزرگ اقتصادی از جنس بنیاد های مختلف هم متعلق او نبود قدرت او از توانمندی های او بود. او از نظ همر سیاسی، و مدیریت سیاسی اسطوره بود.
ناشناس۳۳۵۱۲۳۰۱۴:۰۶:۴۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی اسطوره اشرافیگری و کاخ نشینی بود.
ناشناس۳۳۵۱۲۰۲۱۳:۴۸:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
تفكرات هاشمي براي پيشرفت واينده كشور بهتر از هركسي بود ولي طوطئه گران او را از قدرت ومردم دور كردند
ناشناس۳۳۵۱۲۲۶۱۴:۰۵:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
یاران هاشمی 35 سال بعد از انقلاب قدرت داشتن اما دستاوردشون چیزی بجز فقر و فلاکت و تورم مردم نبود.
ناشناس۳۳۵۱۲۵۲۱۴:۱۸:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی مرد اشتباهات وحشتناک و تلاش برای جبران این اشتباهات بود... هاشمی علیه آزادی های سیاسی شوراند اما خود پیچید به سمت اصلاحات و خاتمی ها...هاشمی از عدالت گفت و محرومین ولی پیچید سمت سرمایه داران با تحمیل سیاست گذاری های اصل 44 بجای این اصل در قانون اساسی بدون رای گیری از مردم...
ناشناس۳۳۵۱۲۸۵۱۴:۴۵:۵۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
خودتان استوره میکنید وقتی طرف مهره سوخته شد استوره زدایی میکنید
جهادگر سابق۳۳۵۱۲۹۳۱۵:۰۲:۰۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
اگر بدون تعصب دیدگاه و عملکرد ها بررسی شود یقینا مشخص میشود هاشمی برای توسعه و تعالی کشور برنامه داشت .
ناشناس۳۳۵۱۳۱۵۱۵:۳۴:۳۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
نتیجه سیاست های غلط دولت های هاشمی و روحانی افزایش فقر مردم شد.
محسن۳۳۵۱۳۰۸۱۵:۲۶:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
جریان اصلاحات پیشتاز افشا و انتقادگسترده نسبت به سیاست های مخرب وخودمحور هاشمی ،بوبژه در حوزه ی اقتصاد و ایجاد فاصله طبقاتی و فشاربر طبقات فرودست بود که نمونه های آن را می توان در دوران اصلاحات در نقد نحوه اداره جنگ و یا در سخنرانی ها و انتشار مقالات و کتاب های متعدد از جمله کتاب عالیجناب سر خپوش و یا برگزاری انتخابات مجلس ششم که در آن هاشمی به زحمت نفر سی ام تهران شد و بعد هم با تهدید نمایندگان اصلاح طلب در عدم تصویب اعتبار نامه اش اعلام انصراف نمود . وهمین افشاگری ها و مقابله ها ی سازنده بود که توانست باعث رویگردانی مردم و مانع پیروزی هاشمی در انتخابات سال 84 شود.
ناشناس۳۳۵۱۳۳۵۱۵:۵۵:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی تمام شده سیاست هایش هم ضد کارگر بود درست الان دارد خریدن یک کیلو گوشت به آرزو تبدیل میشود.
دلسوز نظام۳۳۵۱۳۴۱۱۶:۰۰:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
می نویسم هر چند میدانم شما آنقدر ترسو هستین که از انتشار مطلب فردی ناشناس که هیچ تاثیری بر افکار جامعه ندارد هم می ترسیدم ولی بر حسب وظیفه اجتماعی می نویسم، چقدر عجیب است که فکر کنیم ۸ سال ریاست جمهوری یک فرد تا ابد بر جامعه اثر گذار است این یعنی برنامه های بیشتر از ۳۰ ساله هیچ تاثیری بر جامعه نداشته دست از این تحلیل ها بردارین گذشت آن دوران و...
ناشناس۳۳۵۱۳۷۴۱۶:۳۱:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
یک دوره 8 ساله نبود دولت روحانی هم دولت سوم و چهارم هاشمی بود علاوه بر اون دولت های موسوی و خاتمی هم زیر بلیط هاشمی بودند حتی برخی مدیران دولت احمدی نژاد امثال ترکان و خاوری و زنجانی هم جزو یاران هاشمی بودند.
ناشناس۳۳۵۱۳۷۱۱۶:۲۴:۱۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
مشخص است که دارید هاشمی زدایی میکنید.
ناشناس۳۳۵۱۴۹۵۲۰:۰۵:۵۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی بعد از سال 76 در تمام انتخابات ها شکست خورد.
معلم تاریخ۳۳۵۱۴۲۰۱۸:۰۲:۳۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
بغض و نفرت ضد اتقلاب از مرحوم هاشمی فراموش نمی شود. حضرت امام ره فرمودند هاشمی زنده است جون نهضت زنده است.هاشمی شناسنامه جمهوری اسلامی ایران است و با کینه ورزی برخی از تاریخ اتنقلاب حذف نخواهد شد.
ناشناس۳۳۵۱۴۲۳۱۸:۰۴:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
هاشمی بخواهیم و نخواهیم اسطوره هست خدمات سازندگان ایشان واقعا چشمگیر هست. ..
ناشناس۳۳۵۱۵۴۲۲۱:۱۲:۳۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
کدام اسطوره کدام سازندگی ؟! سد سازی های بدون کارشناسی که در دولت هاشمی انجام شد باعث ایجاد پدیده ریزگردها در برخی مناطق از جمله خوزستان شد.
ناشناس۳۳۵۱۴۹۱۱۹:۵۵:۴۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
فعلا ارز کنترل کنید
ناشناس۳۳۵۱۵۰۲۲۰:۱۷:۴۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
تفکر بیشتر کسانی که در انقلاب نقش‌های بزرگ داشتند در زمان انقلاب تا زمان حال تغییر اساسی کرده است. هیچکس همانی نیست که چهل سال پیش بود. کمونیسم از بین رفت، سوسیالیسم بی‌اعتبار شد، سرمایه‌داری رسوا شد، و ... الان داریم توی یک دنیای جدید زندگی می‌کنیم که مردم حتی منکر و منتقد حرف‌های چند روز پیش خودشان هستند، بعد شما برداشته‌اید مورد یک آدم خاصی به نام هاشمی رفسنجانی را زیر ضربه‌بین گذاشته‌اید و البته می‌دانیم که چرا! چون الان وقت این است که حساب دارودسته ایشان را برسید. فقط همین! وگرنه خودتان، زیر حرف‌های چهار روز پیش خودتان می‌زنید اما چون کسی این تغییر را به رختان نمی‌کشد فکر می‌کنید که همیشه همین جوری بوده‌اید. آره! قضیه همینه!
ناشناس۳۳۵۱۵۰۷۲۰:۲۲:۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
باعث اشرافیگری و اشرافیگری مسئولین کوخ نشین
علی۳۳۵۱۵۵۲۲۱:۳۱:۱۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
پیشنهاد میکنم کتاب راز قطعنامه رو مطالعه کنید و از فعالیت‌های هاشمی، محسن رضایی، میرحسین موسوی و حسن روحانی در زمان جنگ، مطلع شوید.
فرشید۳۳۵۱۵۵۹۲۱:۴۳:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
نبایدفراموش کنیم هاشمی شناسنامه انقلاب بود وبه گفته رهبری هیچ کس برای من هاشمی نمی شود
ناشناس۳۳۵۱۸۸۶۱۰:۴۹:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
شناسنامه انقلاب شهدا هستن هاشمی در فتنه 88 تیشه به ریشه انقلاب زد.
رضا فتاحی۳۳۵۲۰۰۳۱۲:۳۰:۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
همه خوب و هاشمی بد .ا؟لان که تمام قوا و نهاد ها یک دست است چرا وضعیت سامان نیست در ماجرای چای دبش حتما لیبرال ها و کارگزران مقصر هستند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  16. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  21. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  22. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

  25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

آخرین عناوین