انسان زدایی؛ پروژه استعماری اپوزیسیون ایرانی

داوود طالقانی نویسنده و پژوهشگر،   4021018040 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
انسان زدایی؛ پروژه استعماری اپوزیسیون ایرانی

وقتی فردی از کشته شدن عده‌ای که هموطن او هستند یا با آن‌ها به نوعی پیوند اجتماعی دارد ابراز خوشحالی و رضایت می‌کند، در سطح فردی به این معناست که آن کشته‌شدگان توسط آن فرد «انسان» قلمداد نشدند. به تعبیری وقتی برخی اپوزیسیون داخلی و خارجی در قبال کشته شدن مردم در حادثه تروریستی کرمان ابراز خوشحالی کردند به این معناست که آن افراد را انسان‌ به حساب نمی‌آورند. این اقدام در اصل نتیجه سال‌ها فعالیت استعمار و امپریالیسم بوده است. به تعبیر فرانتس فانون، کارویژه استعمار این است که از مردم بومی و محلی «انسان‌زدایی»‌کند. این کاری بوده که اپوزیسیون جمهوری اسلامی سال‌ها تحت تأثیر آمریکا و اسرائیل به شکل خاص آن را رواج داده است. در قاموس آن‌ها کسی‌که طرفدار جمهوری اسلامی است، یا از سپاه پاسداران و رهبر انقلاب دفاع می‌کند انسان محسوب نمی‌شود. 

از همین منظر می‌توان سطح بعدی موضوع را پی‌گرفت و آن این است که شما می‌توانید با کسی دشمن باشید اما آن را از انسانیت بیرون نیندازید. همانطور که در فقه و شریعت شیعی و منش و اخلاق ایرانی شاهد هستیم؛ هرگز دشمن غیرانسان قلمداد نشده است، یعنی علی‌رغم به رسمیت شناختن دشمن و مبارزه با او هیچگاه این دشمن غیرانسان دانسته نشده است و حتی یک حق و حقوقی را برای این دشمن قائل شده است. این دقیقاً همان چیزی است که در منش و رفتار غربی وجود ندارد. 

سطح بعدی این است که ما در جامعه فارغ از هر اندیشه و ایدئولوژی سیاسی، هموطنانمان را دوست داریم و احساس می‌کنیم با آن‌ها از یک سرنوشت و تاریخ مشترک برخورداریم، ضمن اینکه به شکل مسالمت‌آمیز کنار هم به زندگی مشغول هستیم. این امر یک موضوعی فراتر از امر خودآگاه و ناخودآگاه شخصی، و یک موضوع اجتماعی است و دارای یک عقبه هزار ساله است و یک‌شبه خلق نشده. به تعبیری طبیعی است فردی در شمال غرب نسبت به انسانی در جنوب شرق احساس تعصب و مسئولیت کند. 
حال اگر ببینیم در ظاهر افرادی در جامعه ایرانی از کشته شدن عده‌ دیگر از ایرانیان ابراز خوشحال کرده و به سوگواری نمی‌نشینند، سؤال پیش می‌آید چرا؟ در پاسخ اول باید گفت اساسا این قشر ایرانی به آن معنایی که گذشت نیست و در جامعه ایرانی جایگاهی ندارد حتی اگر علی کریمی و اشکان خطیبی باشد. عده این قبیل موضوعات را سریعاً به بحران دولت و ملت و سلب مقبولیت جمهوری اسلامی ربط می‌دهند، درصورتیکه در این مقام اصلا و ابدا چنین موضوعی مطرح نیست و کسی که چنین برخوردی دارد و از سرنوشت تلخ کشته شدن هموطنانش احساس خوشحالی می‌کند درون جامعه ایرانی جایگاهی ندارد. 

این طیف یک دشمنی با دولت جمهوری اسلامی دارند، اما نکته اصلی این است که در دولت‌های مدرن امروزی تفکیکی بین دولت و ملت‌ها نیست و ما با مرور تاریخ خواهیم دید از صفویه به بعد هر حکومتی که سرکار آمده با درجات بالا و پایین این روش را داشته است که از مردم ایران دفاع کنند. از سوی دیگر دشمنی ‌ها هم با دولت ایران گسترش پیدا کرده و مردم را نشانه گرفته است.
 
سطح سوم نسبت به منافع ملی ایران است. منافع ملی چیزی ورای حاکمیت‌هاست و کسی که از سلب امنیت به عنوان یک منعت ملی استقبال می‌کند و از کشته شدن مردم ایران ابراز خوشحالی دارد در اصل از دشمنی با منافع ملی ایران استقبال کرده است. فرض کنید در یک مجلس عزا و سوگواری که افرادی در حال گریه و مرثیه‌سرایی هستند، عده‌ای رقص‌کنان وارد صحنه شوند، واکنش چه می‌شود؟ اینکه عزاداران آنان را از آن محیط بیرون می‌کنند. در مورد واقعه کرمان هم چنین شد، خورده رسانه‌ها و افراد رسانه‌ای درحالی که مردم در حال عزاداری بودند آمدند و ابراز خوشحالی کردند اما همین مردم و جامعه به عنوان موجودی زنده آن‌ها را پس زدند و در ذهنشان این نمک بر زخم پاشیدن خواهد ماند، به تعبیری آن‌ها پایان خود را با این کار اعلام کردند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۴۹۲۲۵۱۳:۲۶:۴۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
هیچ گاه نباید یک طرفه به قاضی رفت اگه این جریانات خاتمه پیدا نکند بایک دو قطبی بسیار خطرناک و ویرانگر رو برو خواهیم شد
ناشناس۳۳۴۹۳۱۲۱۴:۲۲:۱۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
معدود افراد وطن فروشی که از کشته شدن انسان ها شاد شدند تفکرات داعشی دارند اکثریت مردم ایران با خانواده های داغدار اظهار همدردی کردند.
ناشناس۳۳۴۹۴۸۸۱۷:۱۴:۱۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
آنچه که عیان است این است که جامعه دچار دو قطبی شدیدی است که متاسفانه برخی فقط نظرات همفکران خود را محترم می شمارند و برای دیگر نظرات هیچ ارزشی قائل نیستند،یکی می گوید ملت یعنی افراد مذهبی و دیگری می گوید مملکت مال حزب‌اللهی هاست.طبیعتا طرف مقابل هم نارضایتی خود را به شکل دیگری نشان می دهد و این در آینده می تواند خطرناک باشد.
راه۳۳۴۹۸۵۴۰۷:۱۷:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
همانطور که انسانیت مرز نداره بی‌انصافی هم میتونه حد و مرز نداشته باشه
ناشناس۳۳۴۹۳۵۷۱۴:۴۹:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
برای همین گفته شده افراد نامحرم و ناکارآمد دیگر نباید تایید صلاحیت شوند که در راس بیایند برای....
ناشناس۳۳۵۰۷۱۳۲۲:۱۷:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
با حذف رقیب می خواهید رای بیاورید؟
ناشناس۳۳۴۹۴۴۴۱۶:۲۰:۰۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
دو قطبی چه زمانی رخ می دهد؟ اول باید دلیل و ریشه دو قطبی شدن مشخص بشه و بعد به فکر رفع آن باشید
ناشناس۳۳۵۰۱۴۰۱۲:۱۷:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
شاید هم این وضعیت نتیجه خودی و غیر خودی قلمداد کردن افراد جامعه است.
ناشناس۳۳۴۹۲۲۹۱۳:۲۸:۳۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
بهتر بود امنیت این مراسم برقرار شود که این فاجعه رخ ندهد.
ناشناس۳۳۴۹۲۳۱۱۳:۲۹:۴۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
گفته شده است که قبل از مراسم ۱۶ بمب کشف شده بوده،‌ سوال اساسی این است که چرا مراسم لغو نشد؟؟
رضا۳۳۴۹۲۶۱۱۳:۵۲:۱۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
انتظار عموم مردم از دادستان کل کشور اینه که به این موضوع رسیدگی بکنه.
ناشناس۳۳۴۹۳۶۰۱۴:۵۱:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
نه می خواستی جلو زوار را بگیرند که نیایند به کرمان یا بقیه شهرهای دیگر هم که کشف کردن کلا تعطیل کنند و رفت و آمد نشود؟
ناشناس۳۳۴۹۴۶۸۱۶:۴۶:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
مگر زمان کرونا نتوانستند.در ضمن در جایی که خانواده شان و هیچ فرمانده ی سپاهی هم حضور نداشتند چرا لغو نکنند؟.
ناشناس۳۳۴۹۷۶۲۰۰:۱۹:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
برای بمب گذاری فقط چند ساعت خلوت می کنند نه اینکه کلا همه چیز تعطیل شود
هادی۳۳۵۰۲۸۲۱۳:۵۸:۲۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
در مورد نکته ای که گفتی باید عرض کنم که خانواده سردار در مراسم تهران (به رسم هر سال) حضور داشتند. اما رفیق، در ایران 80 میلیونی مثلا 400 هزار نفر اگر عضو سپاه باشند میشوند 1 در 200. بعد اگر از هر مثلا 1000 نفر عضو سپاه 1 نفر فرمانده باشد این عدد به 1 در 200000 می رسد. (یعنی از هر 200 هزار نفر ایرانی یک نفر فرمانده رده میانی و بالای سپاه است) بعد چند شهید عزیز فراجا رو هم نمی بینی؟
ناشناس۳۳۴۹۵۹۶۱۹:۵۱:۰۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
هدف اصلی این ابله های وهابی(اجیر صهیونیست) هم تعطیل کردن مراسم بود که هرگز نمی توانند.حاج قاسم در قلب مردم جای دارد واین محبت الهی است . چراغی را که ایزد بر فروزد هر آنکس پف کند ریشش بسوزد.
ناشناس۳۳۴۹۲۳۳۱۳:۳۰:۵۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
این حادثه به هر حال جو ترس و ناامنی را برای همه به دنبال دارد و کسی خواشحال نیست. الان نیز به جای اینکه چه کسی خوشحالی کرده یا نه باید مسئولین برقراری امنیت پاسخگو باشند.
فرشید۳۳۴۹۲۳۸۱۳:۳۲:۴۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
واقعیت غیر قابل آن است که بخصوص در سالهای اخیر جامعه ایران دوپاره شده است. به عنوان مثال عده ای گفتند مملکت مال حزب الهی هاست هرکس نمیخواهد جمع کند و از ایران برود.
ناشناس۳۳۴۹۳۰۳۱۴:۱۸:۵۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
همه ایرانیان داخل و خارج کشور از مرگ هم وطنان شون در حادثه کرمان متاثر شدند فقط عده ای اندکی از اپوزیسیون که بویی از شرافت و انسانیت نبردند از این ماجرا خوشحال شدند.
ناشناس۳۳۴۹۳۳۵۱۴:۳۱:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
یک اقلیتی میخواد کلا اکثریت رو از روی زمین برداره
ناشناس۳۳۴۹۴۰۱۱۵:۳۰:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
افراد انگشت شماری که از کشتار مردم مظلوم در کرمان مسرور شدند اقلیت هستن.
ناشناس۳۳۴۹۴۶۴۱۶:۴۱:۵۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
اقلیت اونایی آن که میگن مملکت مال ماست و هر کی دوست نداره بره و سبک زندگیشو به زور به اکثریت تحمیل میکنه
ناشناس۳۳۴۹۷۶۵۰۰:۲۱:۴۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
اقلیت آنهایی هستند که قوانین کشور را تحمل نمی کنند و هرکجا هر بروند و بخواهند قوانین آنجا را تخطی کنند جایی نخواهند داشت در آنجا
ناشناس۳۳۴۹۳۸۸۱۵:۲۰:۳۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
اونایی که این حرفو زدند اصلا عددی نبودند که تاثیری در سرنوشت مردم داشته باشه. ضمن اینکه اولین نفری که این حرف در ایران زد پهلوی ملعون بود. ولی عده ای با شورش سال گذشته و اتفاقات بعدش تا الان ثابت کردند در عمل این تفکر را بسط میدهند.
عمران۳۳۴۹۷۶۹۰۰:۳۲:۴۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
عزیزم مساله آن شخصی نیست که این حرف را میزند مساله طرز تفکر است که در لابلای سخنان و اعمال و رفتار یک عده ای خودش را نشان میدهد. در هر صورت درک و فهمی که در جامعه وجود داشت نسبت به این که کشور ایران متعلق به تمام مردم ایران است از بین رفته و نه تنها حرمتها شکسته شده که به بول نویسنده انسان زدایی صورت گرفته که بسیار خطرناک است.
ناشناس۳۳۴۹۲۳۹۱۳:۳۳:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
تمام کسانی که از کشته شدگان حمله تروریستی کرمان بهره برداری می کنند در این جنایت شریک هستند فرق هم نمی کند اپوزسیون خارج و داخل باشند یا کسانی دیگر !!
ناشناس۳۳۴۹۲۴۷۱۳:۳۷:۰۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
مغز این افراد با دروغ ها و شایعات پر شده وگرنه این کارها را نمی کردند انگلیس از قدیم کارش دروغ پراکنی و ایجاد اختلاف بوده و اکنون او و کشورهای دیگر از همین ترفند استفاده می کنند مراجعه کنید به کتاب «خاطرات مستر همفر» جاسوس انگلیسی که حجم بسیار کمی هم دارد.
ناشناس۳۳۴۹۲۵۷۱۳:۴۸:۳۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
متأسفانه کشور با یک دو قطبی بسیار بدی دست به گریبان شده چه بخواهیم و چه نخواهیم.
ناشناس۳۳۴۹۳۱۷۱۴:۲۵:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
دو قطبی نداریم اکثریت مردم ایران از حملات تروریستی کرمان و شهادت تعدادی زن و بچه بیگناه اندوهگین شدند اون عده معدود منافق که شادی کردند انسان نیستن و شرف و غیرت ندارد.
عمران۳۳۴۹۷۷۶۰۰:۴۱:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
بله اکثریت مردم ایران از فاجعه تروریستی کرمان اندوهگین هستند اما یک دوقطبی شدید همچنان وجود دارد. دو گروه عمده در آتش دو قطبی میدمند یک گروه دشمن خارجی است که آرزوی تضعیف دائم و چه بسا نابودی ایران را دارد و به قول مقاله با روشهای گوناگون در حال ترویج انسان زدایی است. و گروه دوم افرادی که چه از روی جهالت و یا وابستگی به عقاید اشتباه نمیخواهند واقعیتهای دنیای نو مثل حکمرانی دموکراتیک را بپذیرند و مدام در حال جدال با حداقل بخشی از مردم ایرانند و از هیچ بحران میسازند. گروه دوم اگر عقلانیت به خرج دهد امکان وحدت و یکپارچگی ملی بوجود خواهد آمد در غیر این صورت دو قطبی جامعه را چند پاره خواهد کرد.
ناشناس۳۳۴۹۲۷۹۱۴:۰۵:۴۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
سوال دقیقا این : وقتی شب قبل ۱۶ تا بمب پیدا شده چرا مراسم اجرا شده و هشدار داده نشده مثل همه جای دنیا ؟
ناشناس۳۳۴۹۳۶۲۱۴:۵۲:۵۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
دقیقا کارکرد رسانه ای دشمن هست که دارند از طریق فضای مجازی و ماهواره به خورد ساده لوحان می دهند .
ناشناس۳۳۴۹۳۶۷۱۴:۵۶:۳۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
روح درگذشتگان حادثه کرمان شاد و یادشان گرامی باد.
محراب۳۳۴۹۳۸۲۱۵:۰۸:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
جناب طالقانی اگر امنیت مراسم تامین شده بود ...اگر با توجه به اون 16 بمب کشف شده در شب قبل ، امنیت مراسم افزایش میافت و یا اصلا مراسم تعطیل میشد اونوقت الان این حرفها مطرح نمیشد اظهارات علی کریمی ناجوانمردانه و غیر منطقی است قبول اما اگر امنیت مراسم را به نحو مناسب تامین میکردند انوقت ماجرا کاملا تغییر میکرد
ناشناس۳۳۴۹۳۸۹۱۵:۲۰:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
وقتی برخی مردم را به دوقطب خودی و غیر خودی تقسیم می کنند و در تریبون های رسمی که فقط در اختیار خودشان است اعلام می کنند هر کسی دوست ندارد از این کشور برود نتیجه اش نیز همین می شود.
ناشناس۳۳۴۹۴۷۱۱۶:۵۱:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
یعنی آنهایی که دنبال رفتن هستند یا تفکر آن را دارند یا به آنهایی که می‌گویند هنجارها و قوانین جامعه رعایت کنید تروریست هستند؟!!
حسین۳۳۴۹۷۶۰۰۰:۱۷:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
چه ربطی داره به دو قطبی!!! نویسنده داره میگه از کشته شدن مردم که هموطن هستند خوشحالی کردن یعنی بی شرفی یعنی غیرانسانی.... حال انکه همین شماهم از کشته شدن ادمها در هرجای دنیا ک مظلومانه باشد متاثر میشی،،، نمیشی!؟؟؟
ناشناس۳۳۴۹۳۹۹۱۵:۲۸:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
آقای نویسنده و پژوهشگر اینکه به شهدای کرمان توهین شده و انسان بودن آنها تکذیب شده صحیح است و توهین کنندگان از دایره ایرانی بودن خارج شدند و غیرت ملی را ازدست دادند.
ناشناس۳۳۴۹۷۱۸۲۳:۰۳:۳۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
دو قطبى شدن جامعه آن زمانى ايجاد شد كه كسانى در تريبون رسانه ى ملى ايران را ملك پدرى خود دانستند و از كسانى كه همفكر انها نبودند خواستند كه سرزمين مادر يشان را ترك كنند.
کاوه۳۳۴۹۷۲۸۲۳:۱۷:۴۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
وقتی صحبت از انتقام سخت می شود خوب طبیعی است عده ای که بدخواه دیگران هستند از بروز چنین فجایعی برای ترویج افکار خودشان و اینکه ما از اول می دانستیم چنین اتفاقاتی می افتد بهره برداری می کنند .
ناشناس۳۳۴۹۷۳۲۲۳:۲۲:۵۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
جایی که نظرات مخالف نادیده گرفته می شود متاسفانه باید منتظر افکار رادیکالتری باشیم .
ناشناس۳۳۴۹۸۲۴۰۶:۰۹:۵۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
تا چند سال قبل چنين تفكري در بين مردم ايران اصلا وجود نداشته حالا چه شده كه عده اي دراين سطح تغيير تفكر داده اند اگر ريشه يابي وفكري نشود احتمال گسترش اين تفكر وجود دارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  2. تضادی عجیب و پر ابهام!

  3. دیدار روحانی با وزرا و معاونان دولت یازدهم و دوازدهم

  4. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  5. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  6. رادان: برهنگی و عریانی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست

  7. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  8. اعلام جرم دادستانی علیه برخی خبرنگاران در پرونده نیکا شاکرمی

  9. پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها

  10. حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت

  11. دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است

  12. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

  13. مسعود اسکویی درگذشت

  14. تاکید وحیدی بر استقبال مردمی از طرح نور فراجا/ ارزیابی معاون رئیسی از همکاری مجلس با دولت

  15. واکنش رئيس صدا و سیما به موضوع عفاف و حجاب

  16. خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان؛ پرتاب معترضان از روی پله!

  17. لشکرکشی پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ دانشجویان بازداشت شدند

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. من عجله ندارم!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. برای این عکس شما تیتر بزنید

  16. تضادی عجیب و پر ابهام!

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  19. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  20. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  22. سقوط در آغوش پهلوی!

  23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  25. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  6. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  7. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  8. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  9. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  10. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  11. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  12. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  13. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  14. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  15. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است

  18. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  19. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  20. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  21. جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت

  22. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

  23. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  24. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  25. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

آخرین عناوین