دو کلمه در دفاع از شورای نگهبان

محمدکاظم انبارلویی،   4021012112 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
دو کلمه در دفاع از شورای نگهبان

جناب آقای محسن هاشمی در دو مناظره تلویزیونی با حسین شریعتمداری و بهادری جهرمی مطالبی در تخطئه عملکرد شورای نگهبان در مورد احراز صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری مطرح کردند که قابل دقت، نقد و ارزیابی است.
نقد ایشان روی چند نکته تمرکز داشت:
1- نظارت استصوابی شورای نگهبان مانع رقابت و مشارکت مردم است و افکار عمومی با ‌آن مخالف است.
2- رد صلاحیت افراد مشهور از سوی شورای نگهبان از جمله پدر بزرگوار ایشان معقول نیست و از سوی افکار عمومی مورد اعتراض است و مانع مشارکت است.
3- کلا روش و رویکرد کارکرد شورای نگهبان در احراز صلاحیت‌ها قابل دفاع نیست.
4- کارکرد شورای نگهبان در انتخابات 98 و 1400 درخصوص انتخابات مجلس و ریاست جمهوری منجر به کاهش مشارکت و زیرسؤال رفتن مشروعیت مردمی نظام شد.
کلمه اول: شورای نگهبان براساس قانونی که در مجلس آن‌هم در زمان پدر بزرگوار ایشان به تصویب رسیده و همچنین در دورانی که پدر بزرگوار ایشان در تصدی پست ریاست جمهوری بوده ابلاغ شده، عمل می کند.
از جمله مفاد این قوانین، التزام عملی به اسلام و نظام و قانون اساسی است. اصل بر این است قانونی که مجلس توسط نمایندگان و برگزیدگان ملت در نهاد قانون‌گذاری به تصویب می‌رساند نظر مردم و افکار عمومی است. لذا این‌که افکار عمومی با آن مخالف است بدون ارائه هیچ دلیل و مدرک، یک ادعا بیش نیست.
از همه مهم‌تر تاکنون در تمامی نظرسنجی‌ها در دولت‌‌ها و مجالس مختلف، علت عدم مشارکت بیشتر مربوط به مشکلات اقتصادی و تورم و گرانی بوده است و علت عدم مشارکت در مورد عملکرد شورای نگهبان یا نظارت استصوابی به دو درصد هم نمی‌رسد!
کلمه دوم: علت کاهش مشارکت در انتخابات 98 و 1400 به دلیل کارکرد شورای نگهبان یک وارونه‌گویی و خلاف‌گویی است که بارها از طرف اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود.
در انتخابات مجلس سال 98 اصلاح‌طلبان سه لیست داشتند به سرلیستی مجید انصاری، که رأی نیاوردند. علت رأی نیاوردن آنها عملكرد دولت روحانی بود كه به مردم قول داده بود می‌رود با مذاكرات برجام، تحریم‌ها را برمی‌دارد و تهدیدهای آمریكا را مرتفع می‌كند. مردم دیدند تحریم‌ها برداشته نشد و تهدیدها چندبرابر شد و از همه بدتر دولت یك طرفه تعهدات برجامی را بدون این‌كه طرف مقابل به تعهداتش عمل كند انجام داده است. از آن مهم‌تر آقای روحانی و ظریف به شروط رهبری، مجلس و شورای عالی امنیت ملی عمل نكرده‌اند و خسارت محض در سیاست خارجی و حوزه اقتصادی را در كارنامه اصلاح‌طلبان و به قول خودشان جریان اعتدال ثبت كردند. لذا در انتخابات سال 1398 اصلاح‌طلبان با از دست دادن سرمایه اجتماعی خود نتوانستند طرفداران خود را به پای صندوق‌های رأی بیاورند. این یك حقیقتی است که مثل روز روشن است. آنها با انكار این حقیقت كه به وعده‌های خود عمل نكردند، كاهش مشاركت را به حساب شورای نگهبان فاكتور می‌كنند.
در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 هم همین اتفاق افتاد آنها نتوانستند طرفداران خود را پای صندوق رأی بیاورند. لذا نامزد آنها فقط دومیلیون و چهارصدهزار رأی آورد.
اصلاح‌طلبان و جریان اعتدال از دست دادن سرمایه اجتماعی خود را نمی‌خواهند بپذیرند. مشروعیت مردمی نظام سر جای خود است. عدم مشروعیت مردمی یك جریان كه در فتنه‌های 78، 88، 98 و 1401 با دشمن همراهی كردند و كاركرد آنها در دولت روحانی زیر سؤال رفته را می‌خواهند به نام عدم مشروعیت مردمی نظام فاكتور كنند!

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۴۴۱۸۵۲۱:۳۴:۴۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
شورای نگهبان تحت تاثیر هجمه ها قرار نگیرد و تمام کسانی را که قبلا امتحان خود را داده و روفوزه شده اند رد صلاحیت کنند
عمران۳۳۴۴۲۶۱۰۰:۰۵:۲۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
شورای نگهبان و نهادهای نظام شامل انسانهای درستکاری هستند اما مشکل این است که سیستم اشتباه چیده شده. مبنا از ابتدا باید دموکراسی و رای مردم می بود، وقتی شرط و شروط گذاشتید سیستم را مختل کردید و هنوز متوجه منشا این اختلال نیستید و به در دیوار میزنید که دشمن و نفوذ و مسئول بی کفایت و اشرافیت و فلان. درصورتی که اینها منشا مشکلات نیستند خودشان نتیجه ی یک اختلالند. چرخه فیدبک حاکمیت و مردم را مختل کردید. چرخه فیدبک مردم و حاکمیت که مختل شود ناکارآمدی و فساد خودبخود بیشتر میشود.
ناشناس۳۳۴۴۴۷۷۰۹:۳۲:۳۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
پس از نظر دموکراسی شما دزد هم می تواند منتخب شود!
ناشناس۳۳۴۴۵۰۹۱۰:۲۳:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
اکثریت مردم بهترین تصمیم را خواهند گرفت، مشابه آنچه که در بقیه دموکراسی ها وجود دارد. همانطور که بدرستی در این مقاله ذکر شد اگر در سال ۹۸ و ۱۴۰۰ شورای نگهبانی هم دخالت نمی کرد جناح حاکم به علت عملکرد ضعیف در انتخابات شکست می خورد.
ناشناس۳۳۴۴۵۲۷۱۰:۴۵:۳۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
همونقدر که 12 نفر شورای نگهبان عقلشون میرسه 85 میلیون نفر هم میدونن به دزد رای ندن
عمران۳۳۴۴۵۳۸۱۱:۱۹:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
عزیزم فرض کنید شخص شما یک وکیلی میخواهید انتخاب کنید، یک نفر شخص ثالث بیاید به شما بگوید وکیلی که انتخاب کرده اید «دزد» است. شما یا حرف او را با سند و شواهد میپذیرید و وکیلتان را عوض میکنید، یا میبینید که تهمت بوده و وکیلتان شریف است. در نهایت تصمیم برای انتخاب وکیل با شماست کسی حق ندارد به شما اجبار کند که وکیل شما چه کسی باشد. دموکراسی هم همین است و مکانیسمش همان انتخابِ وکیل یا «نماینده» است، برای همین در گذشته به نمایندگان مجلس میگفتند «وکلای» ملت.
عمران۳۳۴۴۱۹۲۲۱:۴۷:۲۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
محدودیتِ انتخابِ مردم به «هر دلیل» به معنی تعیین تکلیف برای مردم است. یا قائل به حاکمیت مردم بر سرنوشت خود هستیم یا نیستیم. از دو حال خارج نیست.
ناشناس۳۳۴۴۴۷۹۰۹:۳۴:۲۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
بعد که افراد نامحرم انتخاب می شوند و گند می زنند، علیه نظام موضع می گیرید!!!
ناشناس۳۳۴۴۵۲۶۱۰:۴۴:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
دقیقا افراد نامحرم کی هستند؟
ناشناس۳۳۴۴۲۰۴۲۲:۳۳:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
این جماعت منافع ملی را واگذار می کنند آن وقت به ارکان نظام حمله نکنند برای اهداف شوم سیاسی خود؟ این ها که تکلیفشان مشخص هست ولی دلم واسه ساده لوحان طرفدارانشان می سوزد که خوب....!! و برای همین هست نباید دیگر افراد نالایق و نامحرم تایید صلاحیت شوند که وقتی در راس می آیند کشور را به بیراهه می برند خودشان را قایم می کنند و یا می‌گویند نمی گذارند و وقتی هم انتخاب نمی شوند توسط مردم یک روش دیگر
ناشناس۳۳۴۴۴۵۳۰۹:۱۲:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
برادرناشناس همان اندازه که تو از مسایل فهم داری ما هم داریم ما هم دلمان به تو وامثال تو می سوزد ما به گوینده کاری نداریم به حرف گوینده توجه می کنیم تو در یک جمله بگو گناه دکتر پزشکیان چیه تایید نشده
ناشناس۳۳۴۴۵۰۴۱۰:۱۶:۵۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
اولا حرف اصلی کلی گویی هست دوم هم اکثر اصلاح طلبان دنبال بازی های سیاسی امنیتی علیه کشور هستند سوم هم در مورد ایشان اول از خودشان و دستگاه مربوطه سوال کنید
محمدی۳۳۴۴۲۱۶۲۲:۵۸:۳۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
شورای نگهبان جمهوریت نظام را بی معنا کرده است
ناشناس۳۳۴۴۵۲۵۱۰:۴۴:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
دشمن داخلی و خارجی در چند سال اخیر علیه شورای نگهبان گفتند ولی امان از تفکر نداشتن و دنبال رو انان شدن
محمد۳۳۴۴۲۲۳۲۳:۱۰:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
آقای انبارلویی، با سلام و ضمن تشکر از شفاف سازی برخی شبهات مطرح شده، آیا عملکرد شورای نگهبان قابل نقد ‌و بررسی می باشد؟!!! آیا عملکرد و رویه شورای نگهبان صد در صد مورد تایید شما و جناح فکری شما می باشد؟!!!
ناشناس۳۳۴۴۲۳۰۲۳:۱۹:۴۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
کاری به مرحوم هاشمی ندارم که وزیر اطلاعات وقت شرکت ایشان در انتخابات رو مصلحت نمیدونست و شورای نگهبان هم دقیقا طبق قانون! ایشان را رد صلاحیت کرد، بفرمایید علی لاریجانی طبق کدوم بند قانون رد صلاحیت شد؟
ناشناس۳۳۴۴۲۳۷۲۳:۲۵:۰۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
لایق و یا نالایق بودن افراد را مردم باید تعیین کنند و نه شورای نگهبان.
ناشناس۳۳۴۴۲۴۱۲۳:۳۶:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
دو کلمه در دفاع از شورای نگهبان 1.اقای انبارلویی، عملکرد شورای نگهبان در تایید و یا رد صلاحیتها و همینطور جوابگو نبودن و نپذیرفتن مسئولیت اعمال خود هیچگونه جای دفاعی از این شورا باقی نمیگذارد. بعنوان مثال خلافکاریهای دستپخت شورای نگهبان در مجلس فعلی مانند گرفتن خودرو فیدلیتی خارج از نوبت که حداقل باید منتج به رد صلاحیت نماینده نماهای خودرو بگیر، از طرف شورای نگهبان و معرفی آنان به قوه قضاییه برای محاکمه و مجازات میشد. 2. نوشته های شما و امثال شما که همیشۀ خدا یکطرفه قلم میزنید، ندیدن منافع کشور و مردم و طرفداری از قانون شکنی تا بکجا؟ خداوکیلی شما از شورای نگهبان انتظار ندارید که مسئولیت رد و یا تایید صلاحیتهای خود که لزوما میتواند سرنوشت کشور و مردم را عوض کند، را بپذیرد و در صورت خلافکاری و قانون شکنی نماینده های مجلس،آنان را به قوه قضاییه برای محاکمه و مجازات معرفی کند؟
امیر حسین سلطان/تهران۳۳۴۴۲۴۲۲۳:۳۷:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
جناب انبارلویی اولا قانون مجلس الزاما وحی منزل نیست که بی اشکال و ایراد باشد و لذا اینکه افکار عمومی نظری کاملا مغایر با قانون مجلس داشته باشند از عجایب نبوده، نیست و نخواهد بود. ثانیا بر کدام مبنا و ملاک و یا تحقیق میدانی آمار فقط دو درصدی را برای میزان تاثیر عملکرد شورای نگهبان در ارتباط با کاهش اقبال مردمی به انتخابات در نظر گرفته اید؟! و ثالثا چگونه است که اصلاح طلبان بزعم شما سرمایه اجتماعی را از دست داده اند در حالی که در انتخابات سالهای ۱۳۷۶, ۱۳۸۰, ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ این سرمایه اجتماعی توانست بالاترین آرا را در انتخابات ریاست جمهوری نصیب کاندیدای اصلاح طلبان نماید؟! واقعا اگر فرضا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ نیز کاندیدای اصلاح طلبان در حد و اندازه های چهره هایی همانند جناب آقای خاتمی یا جناب آقای روحانی در معرض آرای ملت قرار می گرفتند آیا باز هم جنابعالی(, آقای انبارلویی) از منطق از دست دادن سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان سخن به میان می آوردید ؟! نه قربان با اینگونه تمسک ها و تکرار تصورات ناقص و ناکافی نمی توان خط بطلان بر کنه و واقعیت ملموس زمانه کشید و آنچه افرادی مانند مهندس محسن هاشمی رفسنجانی به آن تاکید و اصرار دارند متاسفانه واقعیتی است کتمان ناپذیر و لذا با این توجیهات تان مطمئنا نخواهید توانست از عملکرد شورای نگهبان دفاع جانانه ای را به عمل آورید این را مطمئن مطمئن باشید. والله اعلم
ناشناس۳۳۴۴۲۴۳۲۳:۴۱:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
مخالفت مردم با قانون نيست با عملكرد شوراي نگهبان است
سینا۳۳۴۴۲۵۵۰۰:۰۲:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
جدا از اینکه چه شخصی و با چه رویکردی این چهار ایراد را مطرح کرده، بنده به عنوان یک ایرانی کاملا با هر چهار ایراد موافقم. با شیوه فعلی، معنی انتخابات از بین میرود و صرفا به نمایشی برای حمایت مردم از کلیت نظام سیاسی تبدیل میشود که ممکن است دقیقا همین کارکرد آن هم مورد خدشه قرار گیرد. باید به سمتی حرکت کرد که امکان حضور نمایندگان عموم مردم در انتخابات وجود داشته باشد. طبیعتا عموم مردم در موضوعات مختلف هم نظر نیستند و اتفاقا همین اختلاف نظرها و دیدگاه ها ست که ما را برای دستیابی به عدالت در عرصه کشور داری، نیازمند انتخابات میکند. این اختلاف نظرها هم دیگر بر کسی پوشیده نیست. اینکه عده ای موافق سانسور و ایجاد محدودیت بیشتر در دسترسی به رسانه و اینترنت هستند و عده ای مخالف آن، عده ای موافق آزادی های بیشتر در زمینه های فرهنگی و اجتماعی هستند و عده ای مخالف آن، در مورد سیاست خارجی هم که اختلاف نظر فراوان است... طبیعتا هر گروه یا هر فردی هم نظر خود را تامین کننده منافع جمعی میداند و نظر دیگری را مخرب و آسیب زا و ویران کننده. همه جای دنیا هم همینطور است، در انتخابات هر طرفی دیگری را عامل بدبختی کامل کشور میداند و معرفی میکند... اما در نهایت اصل بر این است این مردم هستند که در انتخابات آنها را رد یا تایید میکنند.
علی۳۳۴۴۲۶۵۰۰:۰۸:۴۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
ایندفعه که دیگه نه اصلاح طلبی هست و نه روحانی که باعث کاهش مشارکت مردم بشن.
ناشناس۳۳۴۴۲۷۶۰۰:۱۵:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
بالاخره مردم حق تعیین سرنوشت برای خودشان دارند یا ندارند؟ .
علی۳۳۴۴۳۰۷۰۱:۰۷:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
هرکس جای مردم صحبت میکند آقای نگارنده آقای نمایتده اصلاح طلب و اصول گرا شما هر کدام یک نفر هستید
ناشناس۳۳۴۴۳۵۰۰۶:۱۲:۰۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
اگر عملکرد شورای نگهبان مورد سوال مردم نبود پس چرا در سال‌های ۹۲ و ۹۴ و ۹۶ مشارکت مردم اینقدر بالا بود و اینها انتخاباتی کمی رقابتی تر بودند.
سلیمی۳۳۴۴۳۶۰۰۶:۴۰:۴۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
مردم باید بتوانند انتخاب کنند تا تغییر صورت بگیرد و گرنه تا مدتها همین جور خواهیم بود. با این روش‌های رایج امروز فقط درجا خواهیم زد.
ناشناس۳۳۴۴۳۹۴۰۷:۵۷:۲۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
در انتخابات ریاست جمهوری چه کسی گفته که همتی نماینده اصلاح طلبان بود. از ترس اصلاح طلبان تمام گزینه های اصلاح طلبان رد صلاحیت شدند. بعد همتی که عملکرد بدی داشت رو تایید صلاحیت کردید چون مطمئن بودید مردم از او بدشان می آید. بعد 4 کاندیدا رو از اصولگرایان گذاشتید که همه به نفع رئیسی کار کردند که البته همه شان پاداششان را گرفتند و در پست های عالی قرار گرفتند ؟!!!
ناشناس۳۳۴۴۴۸۴۰۹:۳۹:۰۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
این هم یک نمونه ای از این که هیچ کس اصلاح طلب نیست وقتی چیزی در چنته نداشته باشی و مجبوری این را بگویی
علی کریمی۳۳۴۴۴۷۲۰۹:۲۳:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
جناب آقای محمدکاظم انبارلویی کلمه اول : 1 - افکار عمومی با عملکرد سلیقه ایی و جناحی شورای نگهبان مخالف است نه با قانون مصوب مجلس. 2 - تمامی ارکان نظام، از جمله شورای نگهبان در بوجود آمدن مشکلات اقتصادی و معیشتی سهیم هستند. کلمه دوم : 1 - در انتخابات سال 98 مجلس شورای اسلامی چهره هایی مانند علی شکوری راد، محمد صادقی، الیاس حضرتی، علی مطهری، شهیندخت مولاوردی توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند و انتخابات را از حالت رقابتی بودن خارج کرد. 2 - اگر اصلاح طلبان پایگاه مردمی خود را از دست داده اند آیا بهتر نبود شورای نگهبان اجازه می داد مردم در انتخابات آنان را رد صلاحیت کنند؟ 3 - اصلاح طلبان یکی از جناح های مهم ، موثر و پر طرفدار کشور بودند و اگر این جناح پایگاه اجتماعی خود را از دست داده باشد به طور طبیعی پایگاه اجتماعی جناح مقابل هم کاهش یافته است. 4 - در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 با رد صلاحیت افرادی نظیر اسحاق جهانگیری، علی لایجانی و محمود احمدی نژاد انتخابات به شکل غیر رقابتی، نمایشی و کم رونق برگزار شد و اصلاح طلبان نماینده واقعی خود را در صحنه نداشتند.
ناشناس۳۳۴۴۴۹۹۱۰:۱۱:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
اینقدر یکسویه نگریستن و آنهم توسط یک نفر از اهالی رسانه و مطبوعات واقعا عجیب می نماید!
ناشناس۳۳۴۴۴۸۹۰۹:۴۴:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
اگر علت عدم شرکت مردم در انتخابات تورم وگرانی باشد . عامل آن نیز شورای نگهبان است که اجازه تشکیل مجلس ودولت کار آمد وقوی را از مردم گرفته است
ناشناس۳۳۴۴۵۱۴۱۰:۲۷:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
سلام افکار خودتان را فاکتور میکنید و به مردم قالب
ناشناس۳۳۴۴۵۶۱۱۱:۴۱:۳۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
اقاي انبارلويي گيرم شماراست ميگي واصلاح طلبان پايگاه اجتماعي شونو ازدست دادن!ولي ايا طرفداران اصلاحات و٢٤ميليون راي روحاني به سبد اصولگراها ريخته شد؟ايا مجلس كاملا اصولگرا ودولت انقلابي تونست وضعيت معيشت مردم رو درست كنه؟مرغ وگوشت وروغن و…در٢.٥سال دولت ريسي چندبرابرشد؟اره برادر فكر نكن مردم كه از اصلاح طلبان سرخورده شدن الان عاشق سينه چاك اصولگرايي هستن!!دولت اصلاح طلبان اگه وضع معيشت مردم رو خراب كرد به موي سر دخترها توخيابون گيرنداد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  3. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  4. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  5. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  6. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  7. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  8. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  9. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  10. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  11. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  12. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  13. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  14. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  15. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  16. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  17. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  16. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  21. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  22. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  23. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  24. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  25. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

آخرین عناوین