درباره آموزش کسب حلال

گروه تعاملی الف،   4021009002 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

دقت داشته باشیم که قوی شدن یک کشور وابسته به قدرتمندی جامعه و افرادی است که در آن زندگی می‌کنند.

درباره آموزش کسب حلال

گروه تعاملی الف - جلال محسنی:

در شرایطی که سال‌ها است تحت تحریم‌های ظالمانۀ اقتصادی دشمنان این آب و خاک هستیم، جای خالی آموزش و محتواهای اقتصادی ثروت‌ساز ​​​​​​​در جای جای لایه‌های مختلف اجتماعی و حتی دستگاه‌های ذیربط به شدت احساس می‌شود. صداوسیما یکی از بارزترین دستگاه‌های مرتبط با این قصه در ارتباط با تودۀ مردم است. بدون شک اقداماتی مثبت در این خصوص صورت گرفته و نمی‌توان زحمات و کارهای فکری صورت گرفته را نادیده گرفت؛ اما اثربخشی کار چقدر بوده است؟

شعارهای اقتصادی سال را مرور نماییم و درج شعار در روزهای نخستین هر سال در گوشۀ تلویزیون؛ آیا شرایط اقتصادی امروز در کشور، تناسبی با شعارها و دستورات مقام معظم رهبری داشته است؟ نیمی از جامعۀ فعال اقتصادی کشور، زنان و دختران هستند که جمعیتی قابل توجه و تأثیرگذار به حساب می‌آیند؛ اما در کنار سریال‌های رنگارنگ تلویزیونی، چه آموزش یا دانشی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه کار در خانه و تولید ثروت به این جمعیت قابل توجه داده شده است؟ جایگاه یادگیری مفاهیم اقتصادی و مالی در بین عموم مردم کجاست؟

امام صادق (ع): تلاش در بدست آوردن روزی حلال را رها نساز، زیرا که آن کمک به دین داری تو است و همیشه مرکب خود را ببند و به خدا توکل کن. به این حدیث دقت کنیم: آیا قیدی محدود کننده قرار داده شده است؟ جامعه بدون شک با مسائل متعددی روبروست که در حال حاضر، مهم‌ترین آنها اقتصاد است. اگر اقتصاد یک خانواده به سامان نباشد، جامعه و کشور با مخاطرات بسیار حساس و بعضاً جبران‌ناپذیری روبرو است. شاید یکی از حلقه‌های مفقودۀ بزرگ در تحقق توانمندی اقتصادی آحاد مختلف جامعه، پژوهش و تحقیق و آموزش‌های کاربردی است. جای خالی دانش اقتصادی متناسب شده برای قشرهای مختلف جامعه به شدت احساس می‌شود و در کنار آن، آموزش‌های کاربردی مؤثر. تا دلمان بخواهد، شبه‌علم‌ها، ذهن و زمان مردم را پر کرده و در نهایت خروجی به بزرگی صفر.

دقت داشته باشیم که قوی شدن یک کشور وابسته به قدرتمندی جامعه و افرادی است که در آن زندگی می‌کنند. ثروت قدرت می‌آورد و با امکانات حاصل از آن، پیشرفت و توسعه اتفاق می‌افتد؛ مگر ممکن است بدون وجود سرمایه، محصول یا کالایی جا به جا شود؟ خلط مبحثی که متأسفانه در این جا اتفاق می‌افتد، تقابل ثروت و دین‌داری و توجه به آخرت است؛ در حالی که نباید آدرس غلط را بگیریم و به آن سمت میل کنیم. تولید ثروت زحمت و تلاش می‌خواهد. اسلام ناب محمدی(ص) هیچ تناسبی با تنبلی و روزمرگی امت مسلمان ندارد. صدالبته کسی که ذکر و کار و عملش و نعوذبالله خدایش پول شود! بدون شک مسیر تباهی را طی می‌کند؛ اما کارکرد تولید ثروت و برکات ناشی از آن، نه تنها یک فرد را قدرتمند می‌کند که سبب می‌شود اطرافیان وی نیز از برکت این ثروت منتفع شوند.

حضرت محمد(ص) فرمودند : عبادت هفتاد بخش است و بهترین بخش آن به دست آوردن مال حلال. به امید اینکه این نوشتار باعث شود بیشتر به این مسأله فکر کنیم که چطور می‌توانیم در قوی شدن جامعه و کشور به لحاظ اقتصادی، نقشی مؤثر داشته باشیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۳۸۲۷۰۱۳:۲۸:۴۲ ۱۴۰۲/۱۰/۹
یکی دوسال هست صدا و سیما برنامه های یکی دو دقیقه ای از روش درست مدیریت اقتصاد کلان آموزش داده می شود که هم برای عموم خوب هست هم برای مدیران که غافل بودن از ان
ناشناس۳۳۳۸۲۷۱۱۳:۲۸:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۹
به مردم آموزش ندهید از بالاباید اصلاح شروع شود ...
ناشناس۳۳۳۹۰۵۵۱۶:۵۰:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۹
آفرين. به دبش، زنجاني و خاوري و بقيه اين ليست طولاني
ناشناس۳۳۳۸۲۹۰۱۳:۳۳:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۹
اولا باید برای پیشرفت اقتصادی کشور برنامه داشت دوما باید برای جلوگیری از افرادی که به خاطر پیشرفت خود به اقتصاد دیگران ضربه می زنند مثلا احتکار یا گران فروشی می کنند اقدام عملی مکفی داشت سوما خود مردم هم باید هوای هم را داشته باشند نه اینکه در این شرایط هر کس به فکر خودش باشد
ناشناس۳۳۳۸۳۹۴۱۳:۵۶:۱۰ ۱۴۰۲/۱۰/۹
برای مقامات نوشتید؟ دستان گرم
ناشناس۳۳۳۸۴۴۲۱۴:۰۵:۳۶ ۱۴۰۲/۱۰/۹
ایا دیدید کسی که با گزینش های شدید مدیر میشود بگوید اینکه به خاطر عقیده روزی بنده دیگری را به من بدهند درست نیست؟
ناشناس۳۳۳۸۴۷۰۱۴:۱۰:۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۹
آلناس علي طريق ملوكهم. علي(ع) نميشه به مردمي كه تحت فشار شديد معيشتي هستن توصيه هايي بكني و شب تو تلويزيون كشف اختلاس ميليارد دلاري را پخش كني
فرشید۳۳۳۸۴۷۹۱۴:۱۳:۰۲ ۱۴۰۲/۱۰/۹
لطفا چیزی آموزش دهید تا با یاد گرفتن آن یک کار خوب انجام دهیم.
ناشناس۳۳۳۸۷۲۹۱۵:۱۷:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۹
این مطلب را مسئولین گوشزد و آموزش دهید.
ناشناس۳۳۳۸۷۵۰۱۵:۲۴:۵۳ ۱۴۰۲/۱۰/۹
اینها را برای دولتمردان بفرستید. مردم اغلب درستگار و بسیار خوب هستند
اصغر !۳۳۳۸۷۵۳۱۵:۲۵:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۹
اندر حكايت كسب روزي حلال از ديدگاه امام صادق ( ع ) ----------------------- بله ! زماني بود -- سال هاي بعد از انقلاب -- كه در كتاب فارسي سال چهارم ابتدايي درسي بود با عنوان « گرانفروشي ممنوع » - حكايت آن بود كه امام صادق (ع ) مقداري پول به عنوان سرمايه به خدمتكارش به نام « مصادف » مي دهد و از او مي خواهد كه در سفري كه مثلاً به شام مي رود با آن معامله كند تا از آن سرمايه سودي بدست آيد ! وقتي مصادف از مسافرت تجارتي خود بر گشت ،نزد امام رفت و دو كيسه پول جلوي او گذاشت ! امام پرسيد : -- مصادف اين دو كيسه چيست ؟ مصادف مي گويد : -- يكي از دو كيسه اصل سرمايه است و ديگري سود آن ! امام مي پرسد كه چرا اين همه سود ؟ مصادف با خوشحالي مي گويد كالايي كه ما از اينجا به شام برديم ، آن كالا در آنجا مدتي بود كه ناياب شده بود و ما هم قرار گذاشتيم كه جنس مان را به دو برابر قيمت بفروشيم ، و از اين راه سود بسياري به دست آورديم !! امام صادق بسيار ناراحت مي شوند و يكي از آن دو كيسه بر مي دارد و مي گويد : -- اين كيسه سرمايه اي است كه به تو دادم ، اما به كيسه ديگر كاري ندارم !! و چنان كه در آن درس آمده بود امام ، مصادف را مورد سرزنش قرار مي دهد و مي فرمايد چرا در زماني كه اجناس ناياب شده است و مردم بدان احتياج فراوان دارند بايد به دو برابر قيمت فروخته شود تا مردم به زحمت افتاده باشند » .... و آخر درس سخن امام اين بود كه : -- « اي مصادف بدان و آگاه باش كه كسب روزي حلال از جنگيدن در ميدان جنك و جهاد در راه خدا سخت تر است » !! ---------------------- -- عجب ... عجب حكايتي ! ... ميگم كه برادر آن درس هنوز هم در كتاب فارسي سال چهارم ابتدايي هست ؟ --- اطلاع ندارم اخوي جان ! شايد باشه و شايد هم حذف كرده باشند ! ... اما همي دانم كه آن دانش آموزان كه آن درس خوانده اند حالا بزرك شده اند ، تشكيل خانواده داده اند ، حتماً عده اي از آنها كاسب و تاجر ... عده اي كارمند ... كشاورز ... عده اي دامدار ... باغدار ... كارخانه دار ...وشايد عده اي هم حتماً مسئولين مملكتي ... نمايندگان مردم در خانه ملت ... !! و احتمالا شايد يكي از آن آنها سوپري سر خيابان ما باشد كه آن درس را خوانده و فراموش كرده باشد !
اصغر اصغر زاده !۳۳۳۸۸۷۸۱۵:۵۳:۴۳ ۱۴۰۲/۱۰/۹
-- احمد آقا ! من به شما از صميم قلب تبريك عرض مي كنم با داشتن اين فرزند ! ماشا الله ماشا الله ... يك پارچه آقا ... مؤدب ... با وقار ... مردم دار ... در خدمت خلق خدا ... مؤمن و باخدا ... چه قدر اين فرزند در خدمت مردم است ، ... احمد آقا ! تبريك صميمانه مرا به خاطر داشتن و تربيت كردن همچو فرزندي بپذيريد ! --- زنده باشي همسايه ! خداوند شما را از همسايگي كم نكنه ... ميدوني اصغر آقا ! من بچه هام را با نون حلال بزرگ كردم ... با زحمت ... با سختي ...با تاول كف دست ... خودت كه ميدوني يك عمر زحمت كشيدم ، كار بنايي ... كارگري براي مردم ... كار روي زمين ، تو باغ براي اين و آن ... اصغر ! من نون حلال به اين بچه دادم ! ... اين بچه حتي يك لقمه حرام هم نخورده ... با خون دل براي بچه ها لقمه نوني پيدا كردم ! ... به خاطر همين زحمت ها هم بود كه همين آخري ها ديكس كمر گرفتم ! خدا رحمتش كنه مرحوم ابوي ...نور به قبرش بباره ... درجاتش عالي و متعالي باشه ... آن مرحوم مغفور هميشه به گوشمان مي خواند كه در آينده كه زن و بچه دار شدين ، لقمه حلال به بچه هايتان بدهيد تا بچه ها صالح باشند ... با خدا باشند ... حروم خور نباشند ! مرحوم پدرم معتقد بود كه لقمه حرام از نطفه حرام بدتر است ! روانش شاد ... خدا همه اموات شما هم بيامرزه ... اصغر آقا ! شما هم نون حلال به دهن اهل و عيال ميگذاري ... خودم شاهدم ...خوش به سعادتت !!
ناشناس۳۳۳۹۰۹۷۱۷:۰۶:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۹
لطفا بفرستید برای مسئولین تا هر روز شاهد اختلاس های نجومی نباشیم!
ناشناس۳۳۴۱۰۵۵۱۰:۰۸:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
صدا و سیما مروری بر گذشته و اهداف اقتصادی انقلاب نمایدبهرحال مالکیت در نظام مشروع است لیکن اهداف آن چیست زیرا که اقتصاد وسیله است نه هدف.
ناشناس۳۳۴۱۰۹۷۱۰:۳۰:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
جهت استحضار یقه سفیدان و آقازاده های مسئولان
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

آخرین عناوین