ورود ایران به حوزه "هوشمندسازی خودروها"/ فاصله زیاد ایران با خودروهای متصل جهانی

  4020930048 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیر پروژه خودروی متصل با بیان اینکه فاصله ایران با آن چیزی که امروز ترند جهانی است زیاد است، گفت: نخستین قدم در مسیر هوشمندسازی خودروها، اتصال این خودروها به اینترنت است؛ منظور از این اینترنت، یک اینترنت باز نیست بلکه یک شبکه ارتباطی امن است.

 ورود ایران به حوزه "هوشمندسازی خودروها"/ فاصله زیاد ایران با خودروهای متصل جهانی

سید امیرعباس عباسی؛ مدیر پروژه خودروی متصل همراه اول در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار کرد: این اپراتور در حوزه مدیریت هوشمند حمل‌ونقل شامل خودروهای سبک و خودروهای سنگین ورود پیدا کرده و فعالیت می‌کند. خودروی سنگین به دو قسمت تقسیم می‌شود که شامل مدیریت بار  یا کانتینر خودروهای سنگین و دومی نیز خودِ مدیریت حمل و نقل است.

وی تصریح کرد: هر چیزی که مرتبط با بار باشد اعم از Lock و بارگیری تا تخلیه می‌توانیم دما و موقعیت و مکان آن را دنبال کنیم.

عباسی گفت: در حوزه خودروهای سبک نیز یکسری قراردادهایی با کمپانی‌های مختلف از جمله سایپا منعقد کردیم تا ماشین‌های سواری موجود را هوشمند کنیم تا فرد از طریق اپلیکیشنی که در گوشی خود نصب می‌کند یکسری از کنترل‌ها بر روی خودروی خود داشته باشد.

مدیر پروژه این "خودروی متصل" تصریح کرد: به عنوان مثال فرد قادر خواهد بود با گوشی خود قابلیت دزدگیر را فعال کرده و باز و بسته کرده یا ماشین رو روشن و خاموش کند، ارور و خطاهای لحظه‌ای خودرو را بر روی گوشی خود  مشاهده کند.

وی ادامه داد:  از دیگر قابلیت‌های آن مشاهده موقعیت خودرو بر روی نقشه، مشاهده تاریخچه سفر با جزئیات از جمله رقم پیمایش، میزان مصرف بنزین، تعداد خلاف از لحاظ سرعت، تعداد دور موتورهای غیرمجاز از جمله امکانات موجود در این اپلیکیشن است.

عباسی خاطرنشان کرد: در این سامانه به رانندگی هرفرد امتیازی داده می‌شود و اگر این فرد، یک راننده کم‌ریسکی باشد این امکان برای شرکت‌های بیمه فراهم خواهد بود که تخفیفات بیمه‌ای را برای آن درنظر بگیرند.

اینترنت ,

مدیر پروژه این "خودروی متصل" گفت: دیوایس ما هم دزدگیر برای سرقت‌های درجا و هم دزدگیر برای سرقت‌های در حال حرکت است که خود شرکت‌ سایپا ارائه می‌کند. ما با کمپانی‌های خودروسازی قرارداد می‌بندیم و پلتفرم از سمت همراه اول طراحی شده است و اطلاعات و دیتای مشتریان در سرورهای همراه اول نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: اما دیوایس تحت نظر خودروسازی خواهد بود نه خودرو را از گارانتی خارج خواهد کرد و هم اینکه با بالاترین کیفیت برای خودروی مدنظر سفارشی‌سازی شده است.

عباسی درپاسخ به این سوال که تفاوت خودروهای متصل در ایران و سایر کشورها در چه ویژگی‌هایی است، گفت: نخستین کسی که خودروی متصل را به معنای تجاری به بازار آورد شرکت ژنرال موتور در سال 1996 در آمریکا بود. رویکرد این شرکت در آن زمان فقط بحث تماس اورژانسی بود!

وی ادامه داد: خودروی متصل از همان ابتدا تعریف ثابتی نداشت و همیشه دستخوش تغییراتی بود و هرکسی با یک فرایند مشخص به آن نگاه می‌کند. فاصله ایران با آن چیزی که امروز ترند جهانی است بسیار است همانطور که خودروهای ما فاصله دارد!

مدیر پروژه این "خودروی متصل" گفت: امروز خودروهای متصل در دنیا قادر به مشاهده یکدیگر هستند درواقع یک خوردو با زیرساخت‌های شهری ارتباط می‌گیرد به عنوان مثال از طریق تابلوهای هوشمند قادر خواهیم بود تا متوجه شویم که در این بزرگراه چه خبر است؟! که این امکانات نه‌تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا پیاده‌سازی نشده است.

عباسی تصریح کرد: اگر بخواهیم موضوع خودروی متصل را فازبندی کنیم نخستین مرحله آن این است که خودروها را به اینترنت متصل کنیم و به چشم اینترنت اشیا به آن نگاه کنیم.

مدیر پروژه این "خودروی متصل" خاطرنشان کرد: بنابراین اولین قدم در مسیر هوشمندسازی خودروها، اتصال این خودروها به اینترنت است. منظور از این اینترنت، یک اینترنت باز نیست بلکه یک شبکه ارتباطی امن است یعنی امکان درز اطلاعات رانندگان در آن نیست.

وی خاطرنشان کرد: در بازار ایران نخستین کار مردم بعد از خرید خودرو، وصل کردن دزدگیر به خودرو است که با قیمت امروزی از 4 میلیون به بالا برای هر خودرو هزینه می‌کنند. این دزدگیر در سیم‌کشی خودرو دستکاری می‌کند از طرفی هیچ ارزش افزوده‌ای نداشته و معمولاً نیز بی‌کیفیت هستند.

عباسی گفت: خودروساز با همکاری این اپراتور دیوایسی را طراحی می‌کند که هم جای دزدگیر باشد و هم اینکه مشخصه‌های هوشمندتری برای آن طراحی شود.

وی تصریح کرد: ما در شبکه خود پروژه "ایکال" را اجرایی کردیم؛ "ایکال" سرویسی است که خودرو در حالت اورژانس، اطلاعاتی را به مرکز امداد می‌فرستد و به صورت اتوماتیک، خودروهای امدادی به سمت محل حادثه اعزام می‌شوند که در حال اتصال آن هستیم.

مدیر پروژه این "خودروی متصل" گفت: "اینترنت" ابزار بسیار مهمی در موضوع خودروی متصل است که باعث می‌شود ما اِلمان‌های برای آن طراحی کنیم. اگر عیب‌یابی خودرو به صورت اتوماتیک انجام شود به عنوان مثال اگر اشکال از سمت یک قطعه‌ای باشد خودروی امدادی قبل از حرکت از مشکل خودرو اطلاع پیدا کرده و با دید کامل‌تری و همراه با آن قطعه به محل مراجعه خواهد کرد.

به گزارش تسنیم، امروزه با توجه به اهمیت هوشمندسازی مدیریت حمل و نقل ناوگان‌های کشور ، سرویس جدید مدیریت حمل‌ونقل هوشمند همراه اول(خودرو متصل) به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های زیست‌بوم اینترنت اشیای همراه اول قرار گرفته است. خوردوی متصل خودرویی است که می‌تواند از طریق شبکه بی‌سیم به دیگر ابزارهای نزدیک خود متصل گردد.

از جمله ویژگی‌های این سرویس، امکان مانیتورینگ برخط وضعیت خودرو، موقعیت ناوگان و امکان برقراری تماس اضطراری برای دریافت خدمات و کمک‌های اضطراری است.

هوشمندسازی ارتباط خودرو با گوشی همراه، نمونه‌ جالب توجهی از قابلیت‌های فناوری اینترنت اشیا (IoT) است. این فناوری امکان اتصال گوشی تلفن همراه راننده را به سیستم مولتی مدیای خودرو فراهم می‌کند. اتصال خودرو با خودروهای نزدیک، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، جاده، خیابان و سایر اجزای قابل اتصال با هدف هوشمند کردن کنترل ترافیک، تأمین امنیت جاده‌ای و جلوگیری از تصادفات، صورت‌های دیگری از عملکرد در پدیده‌ خودروی متصل است. خودروها با اتصال به شبکه‌ی بی‌سیم می‌توانند با دستگاه‌ها و زیرساخت‌های موجود در شبکه ارتباط برقرار کنند.

ویژگی‌های خودرو متصل در حوزه B2C:

  • برنامه‌ریزی برای مسیر با توجه به شرایط جاده و ترافیک
  • مطلع ساختن راننده از مسیرهایی که در آن تصادف رخ داده، نقاط کور و جلوگیری از تصادفات احتمالی
  • استعلام وضعیت سلامت خودرو پیش از روشن شدن
  • تماس خودکار با اورژانس در صورت بروز تصادف و حتی از حال رفتن راننده
  • امکان برقراری تماس از سمت خودروساز برای عیب‌یابی خودکار و تعمیرات خودرو در محل
  • امکانات رفاهی داخل کابین خودرو نظیر اینترنت ،شبکه‌های اجتماعی، پخش فیلم و …

ویژگی‌های خودرو متصل در حوزه B2B:

  • امکان ایجاد API Gateway جهت تعامل با نرم‌افزارهای سازمانی وBPMS
  • کمک به صنعت بیمه و هدفمندتر کردن پوشش‌های بیمه‌ای
  • سرویس‌های محلی و ارسال پروموشن به محض ورود به محل
  • سرویس‌های مدیریت ناوگان حمل و نقل به منظور بهره‌وری و کنترل تردد ناوگان
  • برقراری ارتباط با سامانه‌های تخصیص سوخت جهت بهره‌وری صحیح و کاهش سوخت
  • مدیریت رفتار رانندگان بخش عمومی و ناوگان‌های حمل و نقل

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۲۸۹۹۶۱۵:۲۸:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۳۰
ایران فقط کارگاه مونتاژ خودرو است خودرو سازان جوابگوی نیاز مردم نیستند و مدیریت کلان کشور هزینه سنگینی بابت نارضایتی مردم پرداخت خواهد کرد با دنیا در تعامل نیستیم
ناشناس۳۳۲۹۰۱۴۱۶:۰۱:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۳۰
شما همین پراید را درست حسابی بدهید دست مردم ، هوشمندسازی یعدا
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین