شکاف در اردوگاه اصلاحات/ جدال بر سر رهبری عارف و روحانی

گروه سیاسی الف،   4020929036 ۶۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

با ورود جدی حسن روحانی به عرصه انتخابات، اصلاح‌طلبان شاخصی چون محمدرضا عارف تحرک بیشتری داشته و به‌نظر می‌رسد علت این امر، عدم تمایل اصلاح‌طلبان سنتی برای رهبری این جریان توسط فردی چون روحانی در انتخابات اسفندماه است.

شکاف در اردوگاه اصلاحات/ جدال بر سر رهبری عارف و روحانی

به گزارش الف،‌ هر چند که در برهه کنونی جمیع شرایط از عدم تمایل جدی غالب اصلاح‌طلبان برای نقش‌آفرینی قابل توجه در عرصه انتخابات حکایت می‌کند اما با این وجود برخی چهره‌های شاخص این جریان تحرکاتی جدی داشته و به‌نظر می‌رسد ماه‌های پیش‌رو این فعالیت‌ها پررنگ‌تر شود.

ثبت‌نام حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان،‌ سرآغازی بود برای به‌حرکت واداشتن اصلاح‌طلبان و همین امر موجب شده تا آنان تا حدی از حاشیه به متن وارد شوند و به‌نظر می‌رسد علت این امر، فراتر از انگیزه‌های انتخاباتی و تحقق پیروزی اصلاح‌طلبان در رقابت اسفندماه است.

عارف هم وارد می‌شود

برخی اظهارنظرها از فعالیت و نقش‌آفرینی محمدرضا عارف برای انتخابات اسفندماه حکایت می‌کند و به‌نظر می‌رسد با علنی‌شدن این فعالیت‌ها، در ماه‌های پیش‌ رو چهره‌های دیگری از این جریان هم وارد گود شوند. هر چند که بسیاری از اصلاح‌طلبان معتقدند که در مرحله اول احراز صلاحیت‌ها، هیئت‌های اجرایی عملکرد نامناسبی داشته و انگیزه‌ها را برای مشارکت اصلاح‌طلبان از بین بردند اما با این وجود غالب ‌آن‌ها در انتظار اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها از سوی شورای‌نگهبان بوده تا تصمیم جامع‌تری برای ورود به عرصه انتخاباتی بگیرند.

محمدرضا خباز، سیاست‌مدار اصلاح‌طلب و عضو شورای‌مرکزی حزب اعتماد‌ملی، درباره راهبرد اصلاح‌طلبان برای انتخابات اسفندماه می‌گوید: «اصلاح‌طلبان تا زمانی که نتایج نهایی تاییدصلاحیت‌ها مشخص نشود، بعید است که به یک تصمیم برسند. ۵ حزب از احزاب اصلاح‌طلب کاندیدا معرفی کردند که تعدادی از آنان در همان مرحله اولیه توسط هیئت‌های اجرائی ردصلاحیت شدند که برخی آنان به این موضوع اعتراض کردند و برخی هم اعتراض نکردند. در عین حال، هنوز مشخص نیست که شورای نگهبان و هیئت نظارت چه تصمیمی خواهند گرفت.»

وی افزود: «احتمال ارائه لیست وجود دارد. از بین ۳۰ حزب اصلاح‌طلبان، ۵ حزب به افراد زیرمجموعه خود توصیه کردند تا در انتخابات ثبت‌نام کنند، باقی حزب‌ها اختیار را به خود فرد واگذار کردند. تعدادی از کاندیداهای این ۵ حزب نیز ردصلاحیت شدند. گفته آقای کواکبیان از یک جهت درست است و ما باید ببینیم که می‌توان یک لیست ۳۰ نفره بدهیم یا خیر. اگر نتوانستیم لیستی ارائه دهیم، هر حزبی از کاندیدای موردنظر خود حمایت می‌کند.»

خباز درخصوص فعالیت‌های محمدرضا عارف و جلساتی که او برگزار می‌کند، اظهار کرد: «بله، ما جلساتی داریم که تعدادی از استانداران به عنوان شورای مشورتی ایشان حضور دارند. آقای عارف علاقه‌مند هستند که کشور به سمت انتخابات حداکثری برود. ایشان همچنین مایل است که بتوان یک لیستی که مورد قبول اصلاح‌طلبان و مردم است ارائه کرد. ایشان یک‌سری فعالیت دارند.»

وی درباره احتمال ائتلاف بین اصلاح‌طلبان با اعتدالیون با محوریت عارف گفت: «تا کاندیداها مشخص نشده و لیست درنیاید، هرگونه حرفی گمانه‌زنی است. ما نمی‌دانیم که به اندازه یک لیست کاندیدا داریم یا خیر. اگر به یک لیست مشترک برسیم که منتهای آرزو است و هر اتفاق مثبتی ممکن است رخ بدهد.»

جدال بر سر رهبری عارف و روحانی

از سال ۹۸ به بعد، جریان اصلاح‌طلب دچار انشقاق بسیاری شده و طیف رادیکال این جریان که بر طبل تحریم انتخابات می‌کوبد، همواره دست برتر را داشته است. اما همچنان احزاب و چهره‌های شاخصی در این جریان وجود دارند که با رادیکال‌ها مرزبندی کرده و با وجود گلایه‌های خود نسبت به فرآیندهای انتخاباتی و به‌خصوص عملکرد شورای‌نگهبان، در پی فعالیت‌های انتخاباتی ولو به‌صورت چراغ خاموش هستند. افرادی چون محمدرضا عارف و بهزاد نبوی یا احزابی مثل کارگزاران سازندگی و مردم‌سالاری در این دسته قرار می‌گیرند. برای انتخابات اسفندماه هم مسلماً این طیف بنا را بر مشارکت در انتخابات می‌گذارد اما اینکه ورودی جدی به این عرصه و فعالیت‌هایی چون ارائه لیست انتخاباتی داشته باشد، بستگی به تحولات پیش‌رو دارد.

اما فارغ از این مسئله، به‌نظر می‌رسد یکی از دلایلی که محمدرضا عارف به‌دنبال ارائه لیست انتخاباتی است، فعالیت‌های جدی و حضور پررنگ حسن روحانی است. ورود رسمی روحانی به عرصه انتخابات مجلس خبرگان و صحبت افراد نزدیک به او در خصوص ارائه لیست برای انتخابات مجلس کافی بود تا اصلاح‌طلبان سنتی، من‌جمله محمدرضا عارف تحرک بیشتری داشته و به‌دنبال نقش‌آفرینی موثرتری بروند.

هر چند که از دهه ۸۰ به بعد، روحانی به‌تدریج از سمت جریان راست سنتی به سوی اصلاح‌طلبان گرایش پیدا کرد و توانست در سال ۹۲ دولت خود را با حمایت همه‌جانبه‌ این جریان مستقر سازد اما واقعیت آن است که بسیاری از اصلاح‌طلبان، روحانی را یک اصلاح‌طلب واقعی و ریشه‌دار ندانسته و معتقدند که او رحم اجاره‌ای این جریان برای شکست اصولگرایان در انتخابات بوده و روحانی برآمده از دل جریان اصلاح‌طلبی نیست.

سعید حجاریان، ابراهیم اصغرزاده، صادق خرازی و برخی دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب بر این باورند و بارها این موضع خود را علنی کرده‌اند. آنان معتقدند که عملکرد نامطلوب دولت روحانی هم ارتباطی به جریان اصلاحات نداشته چون او نامزد مطلوب این جریان نبوده و اجماع بر سر او، تاکتیکی برای پیروزی و تکرار نشدن فرجام انتخابات سال ۸۴ بود.

علاوه بر این، اصلاح‌طلبان به‌دلیل عدم حمایت روحانی از عارف برای ریاست مجلس دهم در رقابت با علی لاریجانی، معتقدند که شیخ دیپلمات در بزنگاه‌ها دین خود را به جریان اصلاح‌طلب ادا نکرده و در دوگانه روحانی و یک چهره اصلاح‌طلب، ترجیحشان گزینه دوم است.

به‌همین دلیل اصلاح‌طلبان تمایل چندانی برای رهبری این جریان توسط حسن روحانی در انتخابات اسفند ندارند و در پی بر صدر نشاندن چهره‌ای چون محمدرضا عارف که جزو افراد سنتی و شاخص اصلاح‌طلب به‌شمار می‌رود، هستند. در صورت وسعت نظر شورای‌نگهبان و احراز صلاحیت بخش قابل توجهی از اصلاح‌طلبان، در انتخابات اسفندماه یک نزاع درون جریانی بین اصلاح‌طلبان با محوریت محمدرضا عارف و حسن روحانی را شاهد خواهیم بود.

دیدگاه کاربران

علی‌اصقر۳۳۲۸۷۲۵۰۹:۳۶:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۳۰
شکاف در اردوگاه اصولگرایان هم است
ناشناس۳۳۲۸۹۱۹۱۴:۰۳:۱۷ ۱۴۰۲/۹/۳۰
شکاف اصلی، شکاف سفره نان مردم است.
ناشناس۳۳۲۸۹۳۴۱۴:۲۲:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۳۰
اصولگرا و اصلاح طلب دو روی یک سکه اند و هیچ تفاوتی با هم ندارند.
ناشناس۳۳۲۹۶۲۲۱۴:۴۲:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱
عارف ر روحانی ر جهانگیری ر نوبخت ر نیلی ر نهاوندیان ر همه‌ ر باید دادگاه علنی محاکمه کرد
ناشناس۳۳۲۸۹۴۱۱۴:۴۵:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۳۰
خیلی هم بیشتر وعمیق تر
ناشناس۳۳۲۸۹۵۵۱۴:۵۸:۴۳ ۱۴۰۲/۹/۳۰
عارف بخاطر اینکه نظام را تهدید کرده در صورت اجرای قانون عفاف و حجاب با براندازی روبرو میشوید باید تحت الحفظ بازداشت و محاکمه و مجازات سخت نمود
ناشناس۳۳۲۹۰۱۰۱۵:۵۳:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۳۰
نه،لابد اصولگرایان با هم خوب و خوش و خرم اند،اتفاقا شکاف و شاخه های اصولگراها بیشتر است
ناشناس۳۳۲۹۳۴۳۰۸:۵۷:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱
آقا بچه ۲۳ ساله قرارداد با MTN آفریقای جنوبی برای یک کشور مثل ایران میبنده و آنهم اصلا خبری از کمک مسوولیت دار پدرش اصلا و ابدا نیست برخی چشم دی ن ندارند ژن برتر را نمیشود دید بلکه در فعالیت اقتصادی کلان میشود دید حسادت تا چه حد آقا ...
سلام۳۳۲۹۹۳۵۲۱:۰۴:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱
آسمان سیاست در ایران بسیار شبیه آسمان صنعت خودروسازی در کشور است...
ناشناس۳۳۲۸۷۳۸۰۹:۵۷:۳۰ ۱۴۰۲/۹/۳۰
از چه موقعی اقای روحانی اصلاح طلب شدند؟ ایشون که به قول خودش معتدل هستند.
ناشناس۳۳۲۸۹۳۱۱۴:۱۷:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۳۰
اعتدالی و اصلاح طلب سر و ته یک کرباس هستن.
ناشناس۳۳۲۸۹۴۲۱۴:۴۵:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۳۰
از وقتی در تیم آنان آمدن!
ناشناس۳۳۲۸۹۴۸۱۴:۵۴:۱۷ ۱۴۰۲/۹/۳۰
ایشون همونقدر اصلاح ناپذیره که عارف اعتدال نداره
ناشناس۳۳۲۸۹۶۰۱۵:۰۱:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۳۰
عارف از روحانی بدتر روحانی از عارف بدتر هر دو از هم بدتر جبهه اصلاحات از همه بدتر
ناشناس۳۳۲۹۵۰۵۱۲:۰۶:۴۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱
دولت هاشمی و روحانی اصولگرا بودند وقتی دیدند نون تو اصلاح طلبی است اصلاح طلب شدند.
ناشناس۳۳۲۸۷۳۹۱۰:۰۱:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۳۰
چرا اینقدر از اصلاح طلبان میترسید شاید مردم از هر دو گروه زده شده باشند ولی به نظرم با اصلاح طلبان کشور را بهتر اداره میکردند بیش از دو سال است که اصول گرایان کل حاکمیت را در اختیار دارند نتیجه را داریم میبینیم. تورم 300% در بعضی موارد و فقیر شدن بیشتر مردم
ناشناس۳۳۲۹۳۳۳۰۸:۴۴:۰۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱
میراث اصلاح طلبان حسین فریدون ،مهدی جهانگیری ،شبنم نعمت زاده ،م ها...وووو
ناشناس۳۳۲۹۴۰۲۰۹:۵۹:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱
اصلاح طلبان برای دیگران کار می کنند الی ایران!
ناشناس۳۳۲۹۴۹۹۱۲:۰۱:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱
اصلاح طلبان قیمت ارز را 10 برابر کردند یعنی مردم 10 برابر فقیر شدند.
ناشناس۳۳۳۲۹۶۶۱۴:۵۱:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۴
دولت رئیسی را نمی بینی تورم افسار گسیخته را نمی بینی؟
ناشناس۳۳۳۲۹۷۴۱۴:۵۴:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۴
زمان تحویل دولت رئیسی تخم مرغ 25 هزار تومان الان 150 هزار تومان روغن 70 هزارتومان الان 400 هزار تومان برنج 30 هزار تومان الان 100 هزارتومان اینها چی اینها را می بینی ؟
ناشناس۳۳۲۹۵۰۱۱۲:۰۴:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱
در قرن بیست و یکم در هیچ کشوری قطعی برق نداریم دولت روحانی مملکت را 100 سال به عقب برد و به دوران خاموشی برگشتیم.
ناشناس۳۳۲۹۵۰۷۱۲:۰۸:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱
در دولت اصلاحات سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر 9 درصد شد و منافع ملی ما برباد رفت.
ناشناس۳۳۲۹۷۰۲۱۶:۲۹:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱
خداوکیلی اصلاحطلب‌ها خیلی ترسناک هستن کافیه بازم ۴ سال مملکتو بدی دستشون خرابه باید تحویل بگیری
ناشناس۳۳۲۸۷۵۲۱۰:۲۲:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۳۰
افراد و جریانات نالایق و نامحرم دیگر نباید تایید صلاحیت شوند
ناشناس۳۳۲۸۹۷۱۱۵:۰۵:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۳۰
شورای نگهبان حسب وظیفه قانونی خود اول از همه باید تکلیف لایحه عفاف و حجاب را معلوم کند سپس به انتخابات بپردازد
ناشناس۳۳۲۹۰۹۴۱۹:۱۶:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۳۰
یعنی اکثر مردم
ناشناس۳۳۳۰۰۳۹۲۳:۴۵:۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱
افراد لایق باید در راس بیایند یعنی افراد محدود
ناشناس۳۳۲۸۷۶۵۱۰:۳۶:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۳۰
باز موقع انتخابات شد سر و کله قدرت طلبان پیدا شد.
ناشناس۳۳۲۸۷۸۶۱۰:۵۸:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۳۰
آقاي عارف در مجلس قبل نشان داد بي تحرك است فقط صندلي را اشغال كرده
ناشناس۳۳۲۸۷۹۰۱۱:۰۳:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۳۰
به خاتمی و میر حسین موسوی و روحانی در سالهای گذشته رای دادم . ...
ناشناس۳۳۲۸۹۴۶۱۴:۵۲:۳۰ ۱۴۰۲/۹/۳۰
اما به شدت پشیمانم
رضا۳۳۲۸۷۹۵۱۱:۱۰:۲۴ ۱۴۰۲/۹/۳۰
از كى تا حالا روحانى شده اصلاح طلب ؟!!!!!
ناشناس۳۳۲۸۹۲۹۱۴:۱۵:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۳۰
از وقتی که رئیس جمهور شد.
بیگی29۳۳۲۸۸۰۰۱۱:۱۶:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۳۰
روحانی ؟ شاید ولی عارف برای فرو پاشی اصلاحات مناسب تر است.
ناشناس۳۳۲۸۸۰۱۱۱:۱۹:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۳۰
مگر روحانی اصلاح طلب است که رهبر اصلاخات شود؟
omid۳۳۲۸۸۰۹۱۱:۳۰:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۳۰
کدام اردوگاه اصلاحات منظورتونه؟!!!میشه بفرمایید روحانی و حتی عارف کجای اردوگاه اصلاحات قرار دادشتند که الان جدال بر سر رهبری بین این دو تن بوجود آمده؟
ناشناس۳۳۲۸۸۱۳۱۱:۳۴:۱۲ ۱۴۰۲/۹/۳۰
من به رییسی رای دادم و رای را تکرار میکنم. این تکلیف هست عارف و روحانی و دوستانش باشند یا نباشند هیچ فرقی نمیکنند . رای من به اصلح هست
ناشناس۳۳۲۹۰۰۵۱۵:۴۳:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۳۰
منم به رئیسی رای دادم و خوشحالم با افتخار بازم به ایشون رای میدم
ناشناس۳۳۳۲۹۷۶۱۴:۵۶:۵۶ ۱۴۰۲/۱۰/۴
به خاطر این نیست که قیمت اجناس شده 10 برابر ؟
ناشناس۳۳۲۹۱۰۲۲۰:۰۶:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۳۰
احسنت. ۸ سال کشور دستشون بود چشم نداشتن ۲ سال ریاست رئیسی رو ببین کشور رو به آتیش کشیدن پارسال
محمد۳۳۲۹۱۲۴۲۱:۳۰:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۳۰
رئیسی و قالیباف روی روحانی و لاریجانی رو سفید کردن
ناشناس۳۳۲۹۳۷۶۰۹:۳۹:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱
روی لاریجانی و فریدون سفیدتر از هر سفیده با اون سوابق وحشتناک و تکرار ناپذیر رفسنجانی که استاد این دو نفر بود به حاشیه رفته بود
ناشناس۳۳۲۹۴۰۶۱۰:۰۱:۳۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱
بانیان وضع موجود را تطهیر می کنی؟
ناشناس۳۳۲۸۸۱۴۱۱:۳۴:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۳۰
رمز گشایی از صف آقازادگان پشت در اتاق بازرگانی؛ به اسم فعال اقتصادی/ پسر 23 ساله عارف چگونه در زمان معاون اولی پدر، فعال اقتصادی در پروژه های چند هزار میلیاردی شد!؟/ حمیدرضا عارف: از سال 80 وارد فعالیت جدی اقتصادی شدم؛ الان هم کاندیدای ورود به اتاق بازرگانی هستم! شاید بررسی سوابق فعالیت‎ اقتصادی سایر آقازاده‎ها، برادرزاده‎ها، دامادها و برادران مسئولان ارشد دولتی که این روزها به عنوان فعالین موفق و جوان اقتصادی خود را در رسانه‎ها پرزنت کرده و برای رسیدن به اتاق بازرگانی در تلاش هستند‎، این معما را بیشتر از پیش روشن کند که این جوانان مستعد چگونه در عرض چند سال و بدون اینکه پدران آنها به دلیل کارمندی دولت، سرمایه‎ای آنچنان در حد تجارت‎های میلیاردی در اختیارشان قرار داده باشد، به فعالینی اینچنین موفق در عرصه اقتصاد کشور مبدل شده‎اند!؟
ناشناس۳۳۲۸۸۲۹۱۱:۵۸:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۳۰
مهره های سوخته و مردم.
ناشناس۳۳۲۸۸۳۱۱۲:۰۰:۱۳ ۱۴۰۲/۹/۳۰
با این اخبار تنور انتخابات گرم نمی شه تایید صلاحیت ها رونق بگیره
ناشناس۳۳۲۸۸۳۵۱۲:۰۸:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۳۰
ما به لیستی که در آن حسین فریدون ،مهدی جهانگیری و شبنم نعمت زاده نباشند رای نمی‌دهیم
ناشناس۳۳۲۹۳۴۰۰۸:۵۱:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱
آقا چه مخالفتی با این دوستان دارید حالا فراری دادن بدهکاران بانکی ،و ایجاد صرافی غیرمجاز جهت استفاده از رانت بانکی و آوردن سرخه ها به مناصب بانکی برای سو استفاده و تعیین مدیریت بانکها برای رانت طالب و احداث بانکها با رانت که نشد دلیل، شد دلیل ..بگذارید بیایند حالا فعالیت شان را آغاز کنند صرافی و وام های کلان و اعطای وام های میلیون دلاری برای واردات موز به فامیل نزدیک و....در سایه ابوی مسوول و اخوی مسووول چه اشکالی دارد نمیدانم چرا چشم دیدن مدیران پاکدشت را ندارید
ناشناس۳۳۲۸۸۴۵۱۲:۲۰:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۳۰
این بازی‌ها چیزی رو عوض نمیکنه آسیب‌ها و زخم‌های عمیقی از این جماعت به مردم وارد شده
عباس۳۳۲۸۸۵۳۱۲:۳۹:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۳۰
من برای حقوق ۱۶ میلیونی باید مالیات بدهم و کارمند بانک برای وام یک میلیاردی با سود ده درصد باز پرداخت بیست ساله مورد محبت قانون گذار قرار میگیرد و بازنشسته می‌شود و همان را هم پرداخت نمیکند برای من چه فرقی میکند عارف باشد با قالیباف ؟؟؟
ناشناس۳۳۲۸۸۵۷۱۲:۴۱:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۳۰
آدم میماند برخی یا چه رویی کاندید میشوند .....
ناشناس۳۳۳۲۹۸۲۱۴:۵۹:۳۵ ۱۴۰۲/۱۰/۴
با همان رویی که اجاره امسال 100 درصد افزایش یافته و کسی پاسخگو نیست
مصطفی۳۳۲۸۸۶۷۱۲:۵۵:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۳۰
سلام اولا همانگونه که در این مقاله آمده دکتر روحانی هیچ سنخیتی با اصلاح‌طلبان نداره که بخواهد شکافی در اردوگاه اصلاح‌طلبان اتفاق بیفته ودر ثانی فعلا حاکمیت با شوق وشعف فراوان در امر فتح تمامی مناصب کشوربا یکدست سازی حاکمیت لزومی به حضور اصلاح‌طلبان در سپهر سیاسی کشور احساس نمی کنه ولو اینکه حداقل حضور مردم را در پای صندوق‌های رای دیده وببیند
ناشناس۳۳۲۸۸۸۶۱۳:۱۳:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۳۰
نمی دونم داستان چیه که ما فقط اسم اصلاحات رو از زبون اصولگراها می شنویم.؟
ناشناس۳۳۲۹۱۴۹۲۲:۳۳:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۳۰
خود اصلاح‌طلب‌ها دیگه خجالت می‌کشند اسمی ازشون بیاد بس که این چند سال مردم را بیچاره کردند
عمران۳۳۲۹۱۸۰۰۰:۰۳:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱
داستان این است که یک عده نمیخواهند انتخابات کاملا آزاد برگزار کنند اما میخواهد با هر روشی که شده آمار مشارکت را به بالای پنجاه درصد برسانند که بعدا بگویند «ما مشروعیت مردمی داریم اما به احزاب مخالف خودمان آزادی هم نمیدهیم که راحت راحت باشیم و بر کرسی قدرت تا ابد تکیه کنیم».
ناشناس۳۳۲۸۸۹۳۱۳:۲۱:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۳۰
بنده خدا جناب عارف رای اول تهران رو آورد، کسی ازش در طول ۴ سال صدایی نشنید! اصلا اهل رهبری جمعی نیست.
ناشناس۳۳۲۸۹۰۵۱۳:۳۷:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۳۰
آقای روحانی که اصلاح طلب نیست برخی مواقع از اصلاح‌طلبان پشتیبانی میشه
ناشناس۳۳۲۸۹۲۲۱۴:۰۷:۳۳ ۱۴۰۲/۹/۳۰
نه عارف رو قبول دارم نه روحانی رو، ولی اگر عارف جسارت و جربزه روحانی رو داشت به نظر سیاستمدار قابل قبول تری به شمار می رفت.
ناشناس۳۳۲۸۹۳۷۱۴:۳۴:۰۶ ۱۴۰۲/۹/۳۰
عكس روحاني زياد بگذار خيلي بهتر از عكس رئيسي هست
ناشناس۳۳۲۸۹۴۵۱۴:۴۹:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۳۰
با عملکرد مجلس 11 و دولت 13 انگیره ای شرکت در انتخابات نمی ماند
ناشناس۳۳۲۹۳۸۷۰۹:۴۴:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱
با این کامنتها معلوم میشه چه کسانی به دولت فریدون و مجلسِ فجایع ۲۰ دقیقه‌ای رای دادن
بنده خدا۳۳۲۹۰۸۱۱۸:۴۸:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۳۰
جالبه که اصلاح طلب هاب واقعی قسم می‌خورند شرکت نمی‌کنند و اصول گراها تاکید دارند گه اونها شرکت می‌کنند.
ناشناس۳۳۲۹۰۹۶۱۹:۲۷:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۳۰
یه دهه هم بگذره این چند نسل نه اصلاحات میدونن چیه و اصول و اصول گرایان جوان ۴۰ ، ۵۰ سال پیش دغدغه ایدولوژی داشت و جوانان الان تو یه فضای دیگه است کلا ..... من به شخصه به کسی رای میدم که بتونه تورم رو کنترل کنه مثل علی طیب نیا مثل دکتر نمازی انشاله شما هم موفق بشید
معلم امار۳۳۲۹۱۱۴۲۰:۵۹:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۳۰
روحانی و اصلاحطلبان توسط ترامپ با پاره کردن برجام و عواقب اقتصادی ان از صحنه سیاسی ایران برای همیشه حذف شدند. فقط جناح اصول گرا ماتده و پیروز هر انتخاباتی.
ناشناس۳۳۲۹۳۵۱۰۹:۱۲:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱
درودبراصلاحات واقعی
ناشناس۳۳۲۹۴۴۳۱۰:۵۶:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱
جالب بود.
ناشناس۳۳۲۹۷۲۰۱۶:۵۷:۰۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱
برخی اصلاح طلب ها و اصولگرا ها امتحان پس داده اند ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  12. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  9. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  10. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  11. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  17. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  18. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  19. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  22. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  23. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  24. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  25. یک سیلی برای تنبیه

آخرین عناوین