ما و فرهنگ بی‌اعتنایی به فساد

گروه تعاملی الف،   4020921012 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
 ما و فرهنگ بی‌اعتنایی به فساد

گروه تعاملی الف - بابک سارانی:

چند وقت پیش به پارکی رفته بودیم. کودکم چند گل از باغچه‌ای چید. او را دعوا کردم که: گل برای دیدن همگان است و لذت بردن این و آن و نه خاص یک نفر. فردی کامل مرد، که شاهد ماجرا بود، خطاب به فرزندم گفت: « بچین بابا جان، بچین بابا جان، این هم حق تو است از بیت المال » و بعد خطاب به من گفت: « چرا بچه رو دعوا می‌کنی آش و با جاش بردند و خوردند کسی ککش نگزید بعدا تو به خاطر چند تا گل، بچه رو دعوا می کنی! ». من مات و مبهوت شدم  و نمی‌دانستم چه باید بگویم!

براستی جامعه ما به کدام سمت و سو می‌رود؟! مساله چیدن یا نچیدن چند گل نیست، بلکه مساله این است که چرا مردم ما چنین دیدی به دست آورده‌اند ؟!

متاسفانه مسئولان ما و ما مردم طوری شده‌ایم که: هر کس بی اعتنا به فساد و دزدی دیگری فقط فکر خود است. در واقع ظاهرا کسی از ما با نفس فساد دیگری مشکلی ندارد چون فرهنگ فساد نهادینه شده است. به قول نویسنده‌ای: « در کشور ما کسی با فعل دزدی مخالفتی ندارد بلکه با فاعل دزدی مخالفت دارد»!  یعنی افراد می‌گویند چرا او بدزدد و بخورد؟ و گاه حتی ضرب المثل: چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است را به نفع تباهی خود تعبیر می‌کنیم!

در اثر این فرهنگ، امروز شاهدیم که دیگر مردم نسبت به اخبار فسادی که هر از چند گاهی درز می‌کند و درج می‌شود همانند گذشته حساس نیستند و تا حدودی بی‌خیال شده‌اند و این بی خیالی خیلی خوف انگیز است. ای‌کاش مردم ما نسبت به مفاسد و اختلاس‌ها و دزدی‌ها و رانت‌ها اعتراض جمعی می‌کردند. اما افسوس که هر روز مردم بیشتر از دیروز ناامید و بی‌تفاوت و بی‌خیال امور مهم کشورشان  می‌شوند و هر کس می‌کوشد تا جایی که می‌تواند سرش بی‌کلاه نماند و البته بعد هم می‌کوشد با صد گونه توجیه، کار خود را مشروع جلوه دهد.

امروزه کمتر کسی بابت مفاسد خود یا زیر مجموعه‌اش عذرخواهی می کند و استعفا می دهد. البته فرهنگ عذرخواهی در کشور، حتی میان ما افراد معمولی نیز نهادینه نشده، چه برسد به افراد سطح بالا. اما ایکاش افراد رده بالا با عذرخواهی کردن خود و پذیرش عیوب خود، این فرهنگ را به زیر مجموعه خود و سپس اقشار جامعه، جریان می‌دادند.

 اینکه این بی اعتنایی نسبت به آینده کشور و به سرنوشت جامعه تا چه حد می‌تواند برای آینده کشور خطرناک باشد، احتیاج به گذشت زمان دارد؛ اما امیدواریم برای فرهنگ دزدی و فساد و اختلاس و ارتشا و عدم شفافیت و رانت خواری و دیگر مفاسد مالی فکری شود و چاره‌ای اساسی اندیشیده شود چرا که حتی فساد اخلاقی در جامعه نیز ریشه در فساد مالی و حرام خواری دارد. امیدواریم خدا ما مردم را و مسئولانمان را از این وضعیت پرغفلت و پرمعصیت، هوشیار و بیدار گرداند و تا دیر نشده فکری اساسی برای مفاسد مالی و اقتصادی و رفتاری و اخلاقی و... بیاندیشیم. ان شاء الله.

دیدگاه کاربران

دعا گوي شما اصغر !۳۳۲۲۲۴۲۱۳:۱۳:۵۵ ۱۴۰۲/۹/۲۲
ما و فرهنگ بي اعتنــــــــايي به فساد ! ---------- -- محمود آقا ! انگاري در مبلغ ناقابل ٣ ميليار دلار مربوط به چاي ، شك و شبهه پيش آمده و حرف از ميلياردها پول است كه زبانم لال دچار فساد ... اختلاس شده ، شما خبر تازه اي داري آمحمود ؟ --- گفتي ٣ ميليارد دلار ؟ ... خب ! .... ميدوني اصغر آقا ....بازهم جاي شكرش باقيه ؟! --- جاي شكرش ؟ ... چه جاي شكري آمحمود ؟ ... حرف از شك و شبهه از ٣ ميليارد است ؟ مگر ملتفت اين مبلغ نيستي دوست عزيز ؟ --- چرا ملتفتم ! اما خدا را شكر كه حرف از ٣ ميليارد دلار است ، حرف از ١٠ ميليارد و ٢٠ ميليارد نيست ! ... اگر حرف از اين مبالغ بود بدتر نبود آ اصغر ؟ ... اينه كه عرض مي كنم كه جاي شكرش باقيه كه حرف از ٣ ميليار د است و زبونم لال حرف از ٣٠ ميليارد نيست !! ملتفت شدي آ اصغر ؟
ناشناس۳۳۲۲۳۲۸۱۴:۴۰:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۲۲
شما بگو چطور میشه اعتراض کرد .
ناشناس۳۳۲۲۳۲۹۱۴:۴۱:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۲۲
قانون از کجا آورده‌ای چند سال است در مجلس تصویب شده چرا اجرایی نشده و نمی شود
ناشناس۳۳۲۲۳۹۱۱۶:۱۱:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۲۲
سه میلیارد ارز دولتی گرفتن از 2میلیاردش سواستفاده کردن وتو بازار ازاد فروختنش
ناشناس۳۳۲۲۲۴۳۱۳:۱۵:۵۰ ۱۴۰۲/۹/۲۲
شما مردم را قبول دارید که پای مردم را وسط می کشید؟
ناشناس۳۳۲۲۲۷۸۱۳:۴۴:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۲۲
سه سال پیش که آقای رییسی قاضی القضات بودند دستورالعمل اعاده اموال نامشروع را به دادستان محترم کل کشور ابلاغ نمودند لطفا یک آماری در این زمینه داده شود آیا حتی یک مورد هم انجام شده است یا نه
ناشناس۳۳۲۲۳۳۶۱۴:۴۶:۱۷ ۱۴۰۲/۹/۲۲
اولا تاآنجا که میشود باید جلوی فسادهای اقتصادی را گرفت ثانیا این فسادها موجب تصرف ثروت های کلان میشود لذا براحتی می‌توان ثروت های کلان را شناسایی و ملی کرد و متصرفین را هم مجازات کرد
سعید۳۳۲۲۴۵۸۱۸:۲۰:۳۳ ۱۴۰۲/۹/۲۲
از شما تعجب میکنم، میدانید این فسادهای معرفی شده جزئی از کل است. در همین موارد که لیست آنها را حتی در گزارشات سایت الف منتشر شده بود، کدامشان وابسته به یکی از مهره های مهم نبوده، ...متوجه میشود چگونه سرمایه این مملکت تاراج میشود.
ناشناس۳۳۲۲۵۴۵۲۰:۵۶:۴۸ ۱۴۰۲/۹/۲۲
اطلاعات مالی مردم از دهک به صدک تبدیل شده یعنی تا ریزترین اطلاعات مالی مردم را رصد میکنند این یعنی می دانند ..
ناشناس۳۳۲۲۳۵۵۱۵:۰۷:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۲۲
مردم اتفاقا خیلی هم به دزدی حساسند و باور دارند وضعیت امروزشان بخشی به دلیل خروس جنگی بودن قدرت پرستان و بخش دیگرش به دلیل دست کج قدرت پرستان، اینکه همه تریبون ها هم در اختیار قدرت پرستان است و تعریف عدالت و مفسد و مجازات هم از وسایل مورد استفاده ایشان است، چه ربطی به مردم دارد؟!
ناشناس۳۳۲۲۴۳۶۱۷:۴۲:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۲۲
مردم ما تو دلشون به همه چی حساسن...
ناشناس۳۳۲۲۳۵۶۱۵:۰۷:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۲۲
مردم و سران عین هم هستید .
ناشناس۳۳۲۲۲۴۶۱۳:۱۷:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۲۲
هیچ سیستم بسته ای به رشد و تکامل نرسیده مشکل ما اینه که خودمون رو تافته جدا بافته از جهان میدونیم کلا فقط ما خوبیم اگر کشور به سمت اقتصاد باز با جهان حرکت کنه اگر منافع و آسایش مردم اولویت باشه خود به خود تعامل و دوستی با کل جهان دستور کار قرار میگیره شما هر چقدر با فساد مبارزه کنین در محیط فساد برانگیز باز فساد شکل میگیره هیچ راهی به جز شفاف سازی و تعامل با جهان نداره وقتی نگران هستین تحریم هستیم فلان چیز رو فلان کشور نفهمه تحریم هستیم بدیم فلانی بفروشه تحریم هستیم صداش رو در نیارین انتظار دارین چه اتفاقی بیوفته
ناشناس۳۳۲۲۲۸۱۱۳:۴۵:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۲۲
اجرای سند تحول قوه قضا که میتوانست جلوی فسادهای زیادی را بگیرید چی شد .
ناشناس۳۳۲۲۲۴۹۱۳:۲۰:۰۲ ۱۴۰۲/۹/۲۲
فساد سیستماتیک ناشی از بسترهای سیاسی و روندهای موجوده اینکه مردم بی حس شدن به این خاطره که کاری از دستشون برنمیاد چقدر حرص بخورن .
ناشناس۳۳۲۲۲۶۸۱۳:۳۶:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۲۲
چند سال قبل جناب دکتر توکلی ریاست محترم سمن دیده بان شفافیت و عدالت که صنمی با هیچ یاسمنی ندارند به صراحت اعلام فرمودند سیستم به فساد آلوده شده است .
ناشناس۳۳۲۲۲۵۲۱۳:۲۱:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۲۲
هموطن بزرگوار متن قشنگی نوشتی ...دست مریزاد... میگن الناس علی دین ملوکهم....وقتی بالاترین مقام حقوقی کشور میگوید فساد سیستمی نیست......مردم چکاره اند؟؟؟!!!
ناشناس۳۳۲۲۴۲۵۱۷:۲۴:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۲۲
آقای نویسنده! مردم به کجا اعتراض کنند؟
ناشناس۳۳۲۲۲۵۵۱۳:۲۳:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۲۲
و از عجائب روزگار است که با این همه فساد ارزی صورت گرفته از ۱۶ سال گذشته تا حال هیچ تفحصی از بانک مرکزی توسط نمایندکان مجلس صورت نگرفته است آیا بخاطر این ترک فعل ها مجلس سهیم در فسادهای صورت گرفته نیست
ناشناس۳۳۲۲۲۵۶۱۳:۲۳:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۲۲
یه چیزی هست به نام اذهان عمومی که با رقص یه ماهی فروش تو رشت مشوش میشه و سریعا عکس العمل نشون میده کلا با حرکات موزون، موی زنان و ... دچار تشویش میشه ولی به فساد ،ناکارآمدی،ریا و ... حساس نیست و دچار تشویش نمیشه برای همین شما نمی بینین که فلان مدیر دولتی یا مسئول را به خاطر تشویش اذهان عمومی دستگیر کنن
ناشناس۳۳۲۲۶۵۲۰۱:۵۹:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۲۳
از آنجا که مردم در این کشور هیچ کاره اند، منظور از اذهان عمومی، اذهان مسئولین است که واضح است چرا به مفاسد حساس نیستند!
مهدی۳۳۲۲۲۸۰۱۳:۴۴:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۲۲
در جامعه ای که داعیه علوی بودن داره چرا باید فساد و اختلاس وجود داشته باشد.
رضا۳۳۲۲۳۰۱۱۴:۰۴:۱۲ ۱۴۰۲/۹/۲۲
...ای‌کاش مردم ما نسبت به مفاسد و اختلاس‌ها و دزدی‌ها و رانت‌ها اعتراض جمعی می‌کردند. اما افسوس که هر روز مردم بیشتر از دیروز ناامید و بی‌تفاوت و بی‌خیال امور مهم کشورشان می‌شوند و ...... چه جمله عجیبی ،گویا نویسنده محترم اخبار را نمیخواند و در این مملکت زندگی نمیکند ، در کشوری که حتی اعتراض تنی چند از جانبازان جنگ و کشاورزان اصفهانی را به خاطر مشکلاتی که مسئولین بی کفایت برایشان ایجاد کرده اند را تاب نمی آورند واقعا انتظار اعتراض دارید؟؟؟؟؟
ناشناس۳۳۲۲۳۰۴۱۴:۰۵:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۲۲
توصیفی تلخ اما قریب به واقعیت از وضع جامعه! البته نظر من همان فرمایش الناس علی دین ملوکهم است. از بس که اختلاسگران همه از خودیها بودند و حاکمیت هم نه هیچگاه برخورد عبرت آموزی با آنها کرد و نه هیچگاه عزم و اراده واقعی برای مبارزه با بسترهای فساد از خود نشان داد و از بس مناصب قانون را دور زدند و فراقانونی شدند و از بس خودیها کشور را به چشم غنیمت جنگی دیدند جامعه به این حال و روز افتاد. مثلا همین شفافیت! حضرات با همه چیز کار دارند اما بحث شفافیت که میشه همگی روزه سکوت و موضع انفعال در پیش میگیرن.
ناشناس۳۳۲۲۴۶۱۱۸:۲۶:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۲۲
با سلام و صلوات خدمت جناب دکتر توکلی
وحید۳۳۲۲۳۴۹۱۵:۰۰:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۲۲
میگین مردم چکار کنند ؟ اصلا چکار میتونن بکنند ؟ بارها در کشور ما کسانی بوده اند که حرف زدند و افشا کردند اما شگفتا که خودشان مجازات شدند به جرم تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی ! واقعیت این است که مردم دیگه نمیتوانند کاری کنند و وا داده اند
ناشناس۳۳۲۲۳۸۱۱۵:۵۰:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۲۲
با تمام احترامی که برای همه قائل هستم ولی باید پذیرفت در این مملکت با مفسدین جدی برخورد نمی شود.
امید یاوری دارانی۳۳۲۲۳۹۳۱۶:۱۶:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۲۲
تا زمانیکه درهای بسته باز نشوند و به تاریکخانه های فسادزا نور تابانده نشود و رسانه های قوی و شجاع بدون وابستگی به ارکان قدرت در صحنه حضور نیابند فساد نه تنها کم نمی شود بلکه روزبه روز بیشتر و بزرگتر هم میشود . جامعه باید یا با یک حرکت انقلابی مفسدین را به سطل زباله بریزد و یا باید خود را برای شنیدن اخبار مفاسد بزرگتر اماده کند. رسانه ازاد شفافیت نظارت مردمی یک سوال اساسی اینکه نهادهای نظارتی و اطلاعاتی و امنیتی چگونه بعضی موارد خاص را که شاید از نظر ملت اهمیتی هم نداشته باشد مثل بی حجابی دقیق رصد می کنند اما مفاسد بزرگ اقتصادی را نمی توانند و یا نمی خواهند رصد کنند و همچون چای دبش از سوی همکاران صنعت و رقبا بر ملا می شود؟ پس سازمان بازرسی کل کشور و نهادهای دیگر چه می کنند ؟
ناشناس۳۳۲۲۶۷۸۰۷:۱۶:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۲۳
مسله بی حجابی که دشمن تمام توانش را برای آن گذاشته از نظر شما و جامعه مسله مهمی نیست
ناشناس۳۳۲۲۶۸۰۰۷:۱۹:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۲۳
اتفاقا بی حجابی مورد خاص نیست و عام است همانطور که باید با تمامی فسادهای اقتصادی باید برخورد جدی و تا میشود جلو گیری کرد با فساد بی حجابی و مروجین بی بند و باری نیز باید بشدت برخورد کرد
ناشناس۳۳۲۲۳۹۷۱۶:۲۴:۰۶ ۱۴۰۲/۹/۲۲
ربطی به مردم نداره فرض کن مردم هم اعتنا کنن چی میشه؟ چیزی دست مردم نیست
ناشناس۳۳۲۲۶۲۲۰۰:۲۵:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۲۳
همه چیز اتفاقا دست مردم است ولی این فرهنگی که میگویند چون دیگری می‌برد چرا من نبرم دارد نهادینه می‌شود.. دلیلش هم اینست ک هر بار گروهی شروع به زیاده خواهی می‌کنند از کاسب گرفته تا کارگر و باقی اقشار .... سوال عجیبی است ولی واقعا شده اند و این وضع را چه کسانی اینگونه رقم زدند .. تعداد افرادی ک اینگونه ثروت اندوزی کردند زیاد است و برخورد هم سخت تر است .. بنظرم بهترین کار اجرای قانون از کجا آورده ای است.
ناشناس۳۳۲۲۴۱۳۱۷:۰۲:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۲۲
مطبوعات و خبرنگاران ركن چهارم دمكراسي هستند كه از جانب مردم مسائل پيگيري و روشن مي كنند الان وضعيت خبرنگاراني كه به مسئوليتشان عمل كردند الان چه وضعيتي دارند!
ناشناس۳۳۲۲۵۰۱۱۹:۲۵:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۲۲
علت اصرار عده ای به عدم پیوستن به fatf را فهمیدید ؟؟
ناشناس۳۳۲۲۵۷۳۲۲:۳۶:۳۰ ۱۴۰۲/۹/۲۲
قانون مبارزه با پولشویی مصوب سال 86 باید اجرایی بشود پیوستن به FATF در شرایط تحریم درست نیست زیرا راههای دور زدن تحریمها لو می رود و دایره محاصره اقتصادی تنگ تر می شود.
ناشناس۳۳۲۲۵۸۹۲۳:۲۸:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۲۲
شما ظاهرا نفهمیدی!! چون برای فرار رو به جلو و سیاسی کاری می گفتند دوم هم fatf داخلی سال ها تصویب و اجرا می شود! سوم ربطی به fatf خارجی هم ندارد!!
ناشناس۳۳۲۲۶۲۷۰۰:۳۰:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۲۳
اتفاقا برعکس نظر نویسنده، و نویسنده دیگر که میگوید، « در کشور ما کسی با فعل دزدی مخالفتی ندارد بلکه با فاعل دزدی مخالفت دارد»! مردم خیلی هم به دزدیها حساس هستند و تماما از شنیدن اخبار دزدی بخصوص دزدی مسئولین و دست اندر کاران کشور خیلی ناراحت هم میشوند، ولی کاری از دستشان بر نمیآید!!!چرا از قوه قضاییه نمیپرسید که چرا در مقابل دزدی ابر مفسدین جامعه منفعل است و به فعل دزدی رده بالاییها و گردن کلفتها حساس نیستند؟؟؟؟ چرا به سازمانهای عریض و طویل نظارتی هشدار نمیدهید که چرا از کنار دزدی مسئولین و ابر فاسدان بی تفاوت میگذرند؟؟؟؟؟؟ مردم چطوری به رئیس قوه قضاییه بگویند که بجای شعار دادن, چند نفر از ابر دزدان و نزدیکان و آقازاده های مفسد فی الارض را نابود کند؟؟
ناشناس۳۳۲۲۶۵۴۰۲:۰۴:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۲۳
دیگر امیدی به بهبود اوضاع نداریم. هیچ چشم انداز روشنی وجود ندارد‌.
ناشناس۳۳۲۲۷۰۷۰۸:۲۱:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۲۳
طی اینهمه سال اختلاسهای مختلف و واکنشهای مردم و مطبوعات و غیره . آیا اتفاقی افتاد ؟؟؟ آیا افراد مختلس مجازات شدند و حق ملت رو پس دادند ؟؟ آیا حامیان و تسهیلگران و سهم گیرنده ها معرفی و مجازات شدند و پول ملت از آنها پس گرفته شد ؟؟ اینها دلیل بی تفاوتی مردم هستند.
ناشناس۳۳۲۳۰۴۴۱۶:۲۴:۵۰ ۱۴۰۲/۹/۲۳
مقصر مسئولین هستند که برخورد درستی نمی کنند. مردم که قدرت اجرایی ندارند.
ناشناس۳۳۲۳۱۰۷۱۹:۱۲:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۲۳
از اینکه گفتید مردم واکنشی به این فساد ها نشان نمی دهند کاملا مخالفم . مردم از آنجایی که بیشترین آسیب را از این فساد ها می‌بینند تلاش بسیاری برای ریشه کن کردن فساد می کنند اما متاسفانه ره به جایی نمی برند . و درباره اینکه اذهان مردم با خبر بازداشت یک نفر به خاطر رقص از پرونده اختلاس به آن بزرگی منحرف می شود نیز مردم مقصر نیستند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. من عجله ندارم!

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  8. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  9. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  10. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  11. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  12. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  13. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  14. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  17. دور باطلی که تمامی ندارد!

  18. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  19. تضادی عجیب و پر ابهام!

  20. برای این عکس شما تیتر بزنید

  21. چرا این همه بد اخلاقی؟

  22. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  23. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  24. درباره توبه تتلو

  25. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

آخرین عناوین