نظارت اصحاب رسانه بر نیروگاه بعثت تهران/ خبری از مازوت‌سوزی نبود

  4020916041

درحالی که اعضای شورای شهر تهران عامل اصلی آلودگی هوای پایتخت را مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها می‌دانند، در بازدید که خبرنگاران از نیروگاه بعثت تهران داشتند، این موضوع به طور کلی تکذیب شد و خبری از سوزاندن مازوت نبود.

نظارت اصحاب رسانه بر نیروگاه بعثت تهران/ خبری از مازوت‌سوزی نبود

به گزارش تسنیم، بار دیگر با آلوده شدن هوای تهران و سایر کلانشهرهای کشور، موضوع «مازوت‌سوزی» در کشور و به‌ویژه در تهران داغ شده و این گاز مایع آلاینده در صدر اخبار مربوط به آلودگی هوا قرار گرفت.

در سال‌های اخیر معمولاً موضوع مازوت‌سوزی توسط برخی کارشناسان در گفت‌وگو با رسانه‌ها مطرح می‌شد اما این بار موضوع مازوت‌‌سوزی در تهران از آستین اعضای شورای شهر تهران بیرون آمد؛ جایی که مهدی پیرهادی، مهدی چمران و سوده نجفی ادعا کردند که آلودگی هوای تهران به دلیل مازوت‌سوزی است! این ادعا درحالی است که در 10 سال اخیر حتی یک لیتر مازوت در تهران سوزانده نشده و اگر این اتفاق می‌افتاد، رد آن به راحتی در آسمان پایتخت قابل مشاهده بود.

این بار نیز پس از مطرح شدن موضوع مازوت‌سوزی، وزارت نیرو بلافاصله با ارائه مستندات متقن این موضوع را تکذیب کرد و از افرادی ادعای مازوت‌سوزی در تهران را داشتند  خواسته شد که در صورتی که برای ادعای نادرست خود مدارک و مستنداتی دارند، ارائه کنند که این درخواست تاکنون بی‌پاسخ مانده و هنوز خبری از ارائه مدرک مستند نیست!

به دنبال مطرح شدن این ادعا، سازمان حفاظت محیط زیست بنابر وظیفه نظارتی خود در بحث سوخت ارائه شده در نیروگاه‌ها، در تاریخ 15 آذر ماه، نظارت میدانی بر نیروگاه بعث تهران، به عنوان تنها نیروگاه پایتخت که توان سوزاندن مازوت دارد را با حضور خبرنگاران انجام داد. سازمان حفاظت محیط زیست، گشت و پایش نیروگاه‌، پالایشگاه و هر واحد صنعتی که امکان آلایندگی داشته باشد را به طور مداوم انجام می‌دهد اما این نخستین بار بود که با ابتکار روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، این نظارت با حضور خبرنگاران انجام شد.

 

در این بازدید مشاهده شد که واحدهای نیروگاه بعثت که توانایی استفاده از مازوت را دارند، به طور کامل از رده خارج شده و خبری از مازوت نیست. در این باره خیرالله شجاعی؛ مدیرعامل نیروگاه برق بعثت گفت: در 12 سال گذشته، حتی یک لیتر مازوت مصرف نکردیم و هر اخباری در این رابطه کذب است.

داریوش گل‌علیزاده؛ مدیرکل مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز در تایید مدیرعامل نیروگاه بعثت گفت: مطالبی مبنی بر اینکه علت آلودگی هوای تهران مازوت‌سوزی است، مطرح شد که نادرست است. مخزن مازوت نیروگاه بعثت از سال 1391 با حکم قضایی مخزن مازوتش پلمب است؛ البته اگر هم پلمب نبود، بازهم به این دلیل که این نیروگاه داخل شهر است، مازوت استفاده نمی‌شد.

همچنین مازوت‌سوزی در نیروگاه منتظر قائم فردیس کرج نیز توسط سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو تکذیب شد و مسئولین امر اعلام کردند که از ابتدای سال نه مازوتی در این نیروگاه سوزانده شده و نه قرار است، سوزانده شود.

نکته قابل تأمل درخصوص مازوت این است که هرجایی که این گاز مایع سوزانده شود، ردی که در آسمان تولید می‌کند با چشم غیرمسلح نیز به راحتی قابل ردیابی است و اصلاً قابل تکذیب کردن نیست. همچنین آلاینده شاخص مازوت، گوگرد دی اکسید است که توسط دستگاه‌های کیفیت هوای تهران به صورت مستمر پایش می‌شود و لذا اگر غلظت این آلاینده در منطقه‌ای به طور محسوس افزایش پیدا کند، به راحتی می‌توان منشأ آن را پیدا کرد.

نتیجه این بازدید که به صورت متن، عکس و فیلم از طریق انتشار در رسانه‌های جمعی در اختیار مردم قرار گرفته است، ثابت می‌کند که موضوع مازوت‌سوزی در تهران به هیچ وجه صحت ندارد. حال؛ جای سوال است که اعضای شورای شهر تهران چگونه با وجود نظارت‌های مکرری که انجام می‌شود و اطلاع‌رسانی‌های چندین و چندباره مسئولیت وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست، بازهم موضوع مازوت‌سوزی را مطرح کرده و به مردم آدرس غلط می‌دهند.

انحراف افکار عمومی با موضوعاتی مانند مازوت‌سوزی باعث بی‌اعتمادی مردم شده و علاوه بر آن، باعث می‌شود تا مطالبه‌گری درخصوص آلودگی هوا به بیراهه رفته و موضوعات اصلی ازجمله استاندارد آلایندگی خودروها، افزایش کیفیت سوخت، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، تخصیص بودجه برای قانون هوای پاک، برخورد با دستگاه‌هایی که در اجرای قانون ترک فعل کرده و.... مغفول بماند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین