معادله چند مجهولی یک قانون!

حسین علی زاده، گروه اقتصادی الف،   4020911026 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
معادله چند مجهولی یک قانون!

معاون وزیر رفاه در گفت و گویی از طبقات بالایی جامعه خواسته است از یارانه دریافتی انصراف دهند تا در پرداخت طبقات پایین مشکلی نباشد و بلکه این طبقات یارانه بیشتری دریافت کنند. 

از همان روزهای پایانی آذرماه سال۸۹ که قانون هدفمندی یارانه ها با تعجیل و بدون اقدامات زمینه ای لازم و البته با حمایت هیجانی همه دستگاه ها و نهادهای رسمی نظام به اجرا درآمد این مساله ( هر چند بیشتر در پشت پرده) مطرح بوده که آیا یارانه پرداختی دولت باید به همه تعلق بگیرد؟! برخی از جمله دولت مستقر (در عمل) معتقد بوده اند که این یارانه باید به عنوان حق برابر مردم از بیت المال میان همه تقسیم شود و برخی دیگر نیز چنین نظری نداشتند. جالب آنجاست که هم عنوان این طرح یعنی « هدفمندی یارانه ها» و هم تبلیغات و توجیهات مربوط به آن دقیقا بر قطع یارانه های غیر مستقیم از همه و پرداخت مستقیم آن فقط به دهک های پایین تر آن با توجیهاتی نظیر عدالت اجتماعی دلالت می کرد!

 اینکه چطور و چرا چنین طرحی با چنان عنوان و هدفی و با چنان سرعتی درست بر خلاف اهداف اولیه اش اجرا شد از جمله ابهاماتی است که شایسته توجه تاریخ نویسان اقتصادی کشور است و موضوع سخن ما نیست. 

آنچه مورد اشاره ماست این است که ظاهرا بعد از گذشت بیش از یک دهه از اجرای این طرح هنوز دولت ها در این زمینه بلاتکلیف عمل می کنند و معلوم نیست بر کدام مبنا اجرای این طرح را ادامه می دهند. 

اگر مبنای اجرای این طرح حق دانستن یارانه برای تک تک مردم است چرا هر سال درباره دریافت کنندگان آن راستی آزمایی می شود و برخی را از دریافت آن محروم می کنند. آن هم با ساز و کارهای ناکارامدی که معمولا اعتراض شهروندان را بر می انگیزد و کسانی را که مستحق دریافت آنانند حذف و کسان دیگری که  هیچ نیازی به آن ندارند همچنان مشمول دریافتش قرار می دهند؟! وانگهی اگر قرار بود همه یا اکثریت مشمول دریافت این یارانه باشند چرا این طرح اجرا شد؟! آیا هدف این طرح فقط تغییر روش پرداخت یارانه ها از غیر مستقیم به مستقیم و نقدی بوده؟! 

اما اگر چنانکه از عنوان این طرح یعنی «هدفمندی یارانه ها» بر می آید قرار بر توزیع یارانه به طبقات متوسط و پایین تر بوده چرا سال هاست که به همه یا دستکم به اکثریت قریب به اتفاق جمعیت کشور پرداخت شده و بعضا با خواهش و تمنا از دریافت کنندگان برخوردار درخواست انصراف می شود؟! آیا فقط دهک دهم که سال گذشته از دریافت یارانه خط خورد، مستحق دریافت یارانه نیست؟ اگر چنین است که فقط جمعیت بسیار کمی مستحق دریافت نقدی یارانه نیستند اساسا چرا چنین طرح عظیم و پرتبعاتی اجرا می شود؟! وقتی اکثریت قریب به اتفاق مردم نیازمند یارانه هستند بهتر نبود همان پرداخت غیر مستقیم و غیر نقدی سابق ادامه می یافت؟!

خواندن گزارش مرکز تحقیقات و بررسی های  اتاق بازرگانی، - نهادی که البته خود به شیوه های مختلف مدافع آزادسازی قیمت حامل های انرژی بوده-  از مراحل مختلف اجرای طرح هدفمندی یارانه ها  خالی از لطف نیست:

بر اساس این قانون، دولت مجاز است حداکثر تا 50 درصد خالص وجوه حاصل از اجرای این قانون را، جهت پرداخت یارانه در قالب پرداخت نقدی و غیر نقدی و اجرای نظام جامع تأمین اجتماعی هزینه کند و 30 درصد را در ارتباط با مواردی همچون بهینه‌سازی مصرف انرژی، اصلاح ساختار فناوری واحدهای تولیدی، جبران بخشی از زیان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات انرژی، گسترش و بهبود حمل‌ونقل عمومی، حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و صنعتی و... و 20 درصد باقیمانده نیز به‌منظور جبران آثار اجرای قانون بر اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای هزینه کند.

قانون هدفمند کردن یارانه‌ها که باهدف اجرای بهتر عدالت و افزایش قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی در آذر 1389 به‌طور رسمی به مرحله اجرا رسید تاکنون در فازهای متعددی به اجرا درآمده است. فاز نخست هدفمندسازی یارانه‌ها از 28 آذر 1389 آغاز شد و تا فروردین 1393 به طول انجامید. بررسی عملکرد فاز نخست قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، حاکی از آن است که نحوه اجرای این طرح با آنچه در قانون مصوب هدفمندسازی آمده بود، تفاوت زیادی پیدا کرد. زیرا، مجموع یارانه نقدی پرداختی به خانوارها از مجموع منابع حاصل از اجرای قانون بیشتر بود و نه‌تنها پولی برای پرداخت به بخش صنعت و تولید باقی نماند، بلکه بر اساس گزارشی که کمیسیون اصل نود مجلس ارائه کرد، دولت کسری موجود برای پرداخت یارانه نقدی خانوارها را از منابعی مانند بانک مرکزی، خزانه‌داری کل و ردیف‌های بودجه عمومی تأمین کرد.

فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها در حالی به مرحله اجرا رسید که دولت قصد داشت با برطرف کردن نارسایی‌ها و کاستی‌های فاز نخست اجرای این قانون، فاز دوم را به نحو مطلوب‌تری اجرا کند. ازاین‌رو، فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها با ثبت‌نام از متقاضیان این مرحله در فروردین 1393 آغاز شد. باوجوداینکه تبلیغات زیادی در خصوص انصراف داوطلبانه افراد پردرآمد از دریافت یارانه نقدی توسط دولت انجام گرفت، اما درنهایت، بر اساس اعلام دولت فقط 2 میلیون و 400 هزار نفر از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند و لذا، به دلیل محدود بودن تعداد انصراف‌ها، بار مالی پرداخت یارانه نقدی برای دولت کاهش چندانی نداشت و دولت در فاز دوم نیز با افزایش قیمت حامل‌های انرژی توانست کسری خود را تا حدی در این زمینه را کاهش دهد . از سوی دیگر، با تنظیم مصارف طرح با منابع حاصل از طرح، دولت توانست رویه قبل را نیز در تأمین منابع از طریق بانک مرکزی (که باعث تشدید تورم می‌شد) خاتمه دهد.

در فاز دوم هدفمندی نیز، تقریباً 90 درصد از منابع هدفمندی برای پرداخت نقدی یارانه‌ها استفاده شد، بالغ‌بر 6 درصد از منابع حاصله به بخش سلامت و کاهش هزینه‌های مستقیم مردم در بخش سلامت اختصاص یافت، نزدیک به 1.5 درصد از منابع هدفمندی به‌منظور حمایت از بیکاران جویای کار پرداخت شد و  فقط حدود 1 درصد از کل منابع هدفمندی به بخش تولید اختصاص یافت .

 فاز سوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در خرداد 1394 آغاز شد و دولت با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سه‌ماهه نخست سال 1394، به‌طور غیررسمی فاز سوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرایی کرد اما درنهایت به دلیل عدم تحقق اهداف مندرج در قانون یادشده، هم از نظر اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و هم از نظر باز توزیع منابع حاصله، دولت ناگزیر به تمدید اجرای قانون هدفمندی در برنامه ششم توسعه شد.

 به نظر می رسد با سخت تر شدن معیشت عموم مردم در دهه گذشته که بعضا حتی شامل طبقات متوسط رو به بالا نیز شده و در واقع این طبقه را هم به طبقات پایین تر سوق داده معادله یارانه ها چند مجهولی تر شده و به خصوص با توجه به گردن نگرفتن مسئولیت اجرای این قانون از سوی شخص یا نهادی خاص به نظر می رسد باید بازنگری جامعی در اجرای این طرح صورت بگیرد! 

دیدگاه کاربران

mostafa.kamali95@yahoo.com۳۳۱۰۷۹۰۱۲:۴۰:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۱۱
یارانه سنگی بزرگ که با فریب آقای احمدی نژاد در چاه ملت انداختند بطوریکه این تصمیم غلط دولت های بعدی را هم درگیر کرد با پرداخت یارانه از ابتدا تا الان هر ماه یک رقم بسیار کلان که با آن میشد و میشود کارهای بزرگ انجام داد در میان جامعه محق و غیر محق توزیع میشود که ضمن ویرانی اقتصاد کشور هیج اثر مفیدی هم در اقتصاد خانواده ها نداشته است این تصمیم غلط باید توسط مجلس ابطال و نیازمندان خیلی واقعی از طرف سازمان بهزیستی یاری شونددر پایان یاد آور میشود طرح یارانه باعث بوجود آمدن تفرقه میان اقشار مختلف مردم شد همان خواست دشمنان و ویرانی اقتصاد
ناشناس۳۳۱۰۸۷۹۱۴:۱۴:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۱۱
رییس مجلس قبل دو جفای بزرگ به مردم کشور کرد یکی تصویب یارانه ها در مجلس و یکی تصویب برجام که هر دو با اعمال نفوذ بر روی نمایندگان باعث تصویب آنها شد
ناشناس۳۳۱۰۹۶۷۱۶:۲۸:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۱۱
بهتر بود .. اطلاعات بیشتری داشتند تا متوجه میشدند قانون یارانه ها در دوران احمدی نژاد تصویب شد ، هر چند فرقی نمیکند فعلا سیبل اصلی روحانی است .
ناشناس۳۳۱۰۹۰۱۱۴:۴۷:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۱۱
در دولتهای قبل از احمدی نژاد که یارانه پرداخت نمی کردند چرا کارهای بزرگ انجام نشد ؟!
ناشناس۳۳۱۰۹۳۴۱۵:۳۵:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۱۱
عوضش بنزین لیتری صد تومان بود و یک بطری شیر دامداران با کیفیت بسیار بسیار عالی قبل نه الان بطری ۵۰۰ تومان برنج اعلا کیلویی ۸۰۰ تومان و گوشت کیلوی ۲۵ هزار تومان و مرغ کیلویی ۶ هزار تومان
ناشناس۳۳۱۱۲۶۶۰۰:۵۵:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۱۲
چه ربطی داشت؟
ناشناس۳۳۱۰۹۳۵۱۵:۳۸:۴۲ ۱۴۰۲/۹/۱۱
توجه کنید که در دوره احمدی نژاد سود سرشاری از فروش نفت حاصل شد و همین باعث بریز و بپاش شد.
ناشناس۳۳۱۱۰۴۰۱۸:۳۹:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۱۱
مثلا چه کار بزرگی و با کدام مدیران؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۳۱۰۷۹۱۱۲:۴۰:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۱۱
یارانه هوشمند یعنی این که به همه به طور مستقیم یارانه تعلق بگیرد تا به دلیل اختلاف قیمت حاصل از یارانه مستقیم ،بین ایران و همسایه ها قاچاق نشود.
ناشناس۳۳۱۰۸۵۶۱۳:۵۲:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۱۱
تنها راه کنترل بازار و تورم و گرانی این است که از تمامی ظرفیت تمام سازمان ها استفاده کرد به عنوان مثال اکثر ادارات پرسنل مازاد و داوطلب دارد مکان هم دارد خودرو حمل بار یا وانت دارند حال اگر این اداره از طریق تعاونی یا فروشگاه عادی اقدام به آوردن مایحتاج عمومی پرسنل خود و سایر مردم بنماید وقتی که هزینه اجاره و پرسنل و حمل و نقل نداشته باشد تاثیر بسیار زیادی در قیمت میگذارد حال همین شکل کار اگر در همه سازمان ها و دستگاه ها کشور اجرا شود با همین روش ساده براحتی می‌توان بازار و قیمت و احتکار و غیره را کنترل کرد در واقع از تولید به مصرف و بدون واسطه
ناشناس۳۳۱۰۹۱۲۱۵:۱۰:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۱۱
خیر قربان، یا باید چاپ ریالی بدون پشتوانه یا چاپ ریال بابت فروش نفت پایان یابد و یا اگر می شود در حد خیلی کم مانند 3 الی 5 درصد محدود شود یا به جای آن مالیات بر دلالی کاذب اخذ شود ولو چاپ پول هم بالا باشد آن وقت تورم کنترل می شود و تک رقمی
ناشناس۳۳۱۰۸۰۰۱۲:۵۸:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۱۱
کاملا روشن است که اساس پرداخت یارانه نقدی نه تنها از عوامل اصلی خلق پول و تورم که در عین حال بسیار آسیب زا و خسارت بار است. هیچ اقتصاددانی نیست که نداند پول زمانی قدرتمند است که تجمیع شود و هر چه بیشتر تقسیم شود قدرتش تصاعدی کاهش می‌یابد. به راحتی با یک کار کارشناسی میتوان دریافت با پول یارانه نقدی از ابتدا تا بحال چند کارخانه تولیدی، چند بندرگاه حرفه‌ای، چند کیلومتر جاده استاندارد، چند متر مربع زمین مرغوب کشاورزی در کشورهای پرباران برای تامین امنیت غذایی کشور، چند هواپیمای مسافربری جدید، چند ناوگان تاکسی و اتوبوس نو، چند کارخانه خودروسازی استاندارد و ... میشد تهیه کرد که هر کدام دردی از دردهای بنیادین کشور را کاهش و یا حتی درمان میکرد و خطر افزایش تصاعدی تورم نیز دفع میشد. حتی همین الان هم اگر جلوی این ضرر گرفته شود باز منفعت است. اما دریغ و هزاران دریغ از گمشده دهه‌های اخیر یعنی کارآمدی و افسوس که امور داخلی و ایران برای اکثریت قریب به اتفاق مسئولین در اولویت نیست.
ناشناس۳۳۱۰۸۴۹۱۳:۴۱:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۱۱
شما این را ببینید یک بچه هم می فهمد که باید پول های خرد خود را جمع کند تا روزی چیزی که نیاز دارد بخرد سال های زیادی مبلغ چهل هزار تومان به هر نفر دادند که هیچ دردی از خانواده ها که دوا نکرد هیچ تازه تورم های کذایی نیز ایجاد کرد در حالیکه با این پول های عظیم که هر ماهه در میان جامعه توزیع شد می‌توان کارهای بسیار بزرگ و زیر بنایی کرد آنوقت نه مجلس وقت و نه مقامات دیگر متوجه این اشتباه بزرگ نشدند که این طرح یارانه ها را تصویب کردند.
ناشناس۳۳۱۰۸۰۵۱۳:۰۰:۵۰ ۱۴۰۲/۹/۱۱
طرحي بي معني ومضحك وخسارت بار است كه از ابتداي اجرا آخر هرماه دولت هاعزا مي گيرند كه اين پول را چگونه تهيه وپرداخت كنند نقدينگي دستگاه ها مثل وزارت نيرو وگاز وغيره را جارو مي كنند وآنهارا با مشكلات عديده از جمله بدهي كلان به پيمانكاران وتبعات آن روبرو مي كنند كه با اين رقم فقط ميشود نيم كيلو برنج يا صدگرم گوشت خريد
ناشناس۳۳۱۰۸۱۶۱۳:۱۰:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۱۱
یارانه حق مسلم مردم است اگر دولت قصد پرداخت ندارد قیمتها باید به نرخ های قبلی برگردد دولت قطع یارانه های خانوار های را به بهانه مختلف را دارد .
ناشناس۳۳۱۰۸۶۹۱۴:۰۲:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۱۱
شما دوست دارید رفاه بالا داشته باشید ولی می خواهید یارانه هم داده شود؟ خیر قربان با هم جور در نمی آید!
ناشناس۳۳۱۰۸۳۶۱۳:۲۹:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۱۱
مسوولان با سیاستهای نادرستشان ملت را بیچاره کرده‌اند و باز خواست نشده و سیاست های غلط همچنان ادامه دارد.
علی۳۳۱۰۸۳۸۱۳:۳۰:۱۷ ۱۴۰۲/۹/۱۱
یاد شو های تلویزیونی افتادم که مسئولان صحبت از گران شدن فقط ۸ قلم از کالا بعد از حذف ارز جهانگیری می شدند و بعد از تورم چندصد درصدی هیچکدام پاسخگو نبودند اقای احمدی نژاد هم پاسخگوی تورم یارانه نقدی نشد، کدام یارانه عزیزان درامد دولت از نفت مردم است در اصل دولت یارانه بگیر مردم است
ناشناس۳۳۱۰۹۳۶۱۵:۴۱:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۱۱
دو برابرش کردی! ۴ قلم کالا.
ناشناس۳۳۱۰۹۹۸۱۷:۱۶:۳۳ ۱۴۰۲/۹/۱۱
شما فعلا یاد بگیر تورم های عمومی به همراه تورم حذف آن ارز
علی۳۳۱۱۳۹۵۰۹:۳۱:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۱۲
برادر جان تورم عمومی خصوصی نداریم چیزی که شما میگی شاخص بهای کالا هست
اینجا جایی برای خنده نیست۳۳۱۰۸۴۶۱۳:۳۹:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۱۱
این کارهایی که برای شما آرزو هست برای ما خاطره است!!!!!انصراف بدهیم تا در آینده انشاالله فلان کار را برای مردم انجام دهیم .تجربه ثابت کرده هر وقت از مسؤلین انشاالله وماشاالله شنیدید با تمام وجود نگران شوید!!!!!!
ناشناس۳۳۱۰۸۵۷۱۳:۵۴:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۱۱
من فقط به یک مورد اشاره می کنم، متاسفانه سیستم بر خلاف موفقیت های نظامی، به قدری در زمینه توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد اقتصادی ناموفق بوده که اکثریت ملت ایران در طبقه فقیر قرار می گیرند، اقلیتی در طبقه متوسط و انگشت شماری در طبقه مرفه. لذا در صورتیکه قرار باشد کمک نقدی تنها به طبقه نیازمند تعلق گیرد، بازهم اکثریت جامعه ایران را شامل می شود.
امید یاوری دارانی۳۳۱۰۸۶۰۱۳:۵۵:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۱۱
وقتی نه قانونگذاران و نه مجریان قانون به ان اعتقادی نداشته باشند نتیجه چیزی جز این نخواهد شد. دولتها برای تامین یارانه از مجلس می خواهند که با وضع مالیاتهای مستقیم و غیر مستقیم منابع جدیدی ایجاد گردد تا بتوانند تعداد بیشتری از مستضعفین را پوشش بدهند. با ایجاد مالیات تورم و گرانی حاصل می شود با گرانی ایجاد شده قدرت خرید مردم کاهش می یابد و این چرخه فاسد ادامه پیدا می کند . متخصصین را بر اریکه قدرت بنشانید و متملقین و چاپلوسان را دور کنید تا مردم روی خوشی را ببینند.
ناشناس۳۳۱۰۸۶۶۱۴:۰۰:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۱۱
دادن یارانه مستقیم باعث می شود ضریب جینی کاهش یابد و قشر ضعیف قدرت خرید آنان بیشتر شود ولی ایراد اساسی دادن یارانه به همه هست که از اول اشتباه بود و باید چند دهک خیلی ضعیف داده شود یا مشکل دیگر دوباره سرکوب قیمت ها مانند بنزین هست که دوباره بر می‌گردید به سرجای اول و درجا زدن اقتصاد
علی کریمی۳۳۱۰۸۸۵۱۴:۲۷:۰۱ ۱۴۰۲/۹/۱۱
جناب آقای حسین علی زاده با در نظر گرفتن این واقعیت که طرح ها و تصمیمات مشابه زیادی در کشورمان گرفته می شود که علاوه بر اینکه کسی مسئولیت آنرا بر عهده نمی گیرد مشکلات زیادی را در حوزه های مختلف ایجاد می نماید لذا به نظر می رسد بازنگری جامع مد نظر شما باید در ساختار حکمرانی کشورمان مورد توجه جدی قرار گیرد.
حسام۳۳۱۰۸۹۳۱۴:۳۶:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۱۱
هدفمندی یارانه ها زشت ترین و در عین حال تلخ ترین شوخی بود که با مردم شد
ناشناس۳۳۱۰۸۹۴۱۴:۳۷:۴۹ ۱۴۰۲/۹/۱۱
و به یاد بیارید چه کسانی برای مقابله با دولت آقای خاتمی طرح تثبیت قیمتها را برای جلوگیری از اجرای مطلوب هدفمندی یارانه ها تصویب کردند.
ناشناس۳۳۱۱۰۳۹۱۸:۳۴:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۱۱
باید با دولت همراهی کرد تا مشکلات رفع بشه نباید مدام انتقاد کرد تا اینجا هم کارهای خوبی انجام شده
ناشناس۳۳۱۱۱۱۰۲۰:۵۶:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۱۱
شاید بهتر باشه مثل امیرالمومنین بیت المال شامل یارانه مستقیم و سوخت و نان را بین همه دهک ها مساوی تقسیم کنیم که نیاز به شناسایی دقیق و مچ گیری هم نباشد. در عوض قیمت های بنزین و نان هم آزاد بشود که از قاچاق جلوگیری بشود.
ناشناس۳۳۱۱۱۲۳۲۱:۱۷:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۱۱
خوب دیگه بار مالی بر دوش دولتها همین یارانه ی مردم بود دیگه که باید برداشته بشه.به جای برداشتن یارانه ی مستقیم یا غیر مستقیم دولتهای باید فکر صرفه جویی در بودجه ی کشور و کم کردن نیروهای به خدمت گرفته باشد و از ریخت و پاشهای بیهوده جلوگیری کند.
ناشناس۳۳۱۱۳۴۴۰۸:۰۵:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۱۲
نظام اقتصادی ایران تهی از کارشناسان زبده است و اساسا توانایی تصمیم سازی و تصمیم گیری ندارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های هفته

  1. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  2. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  3. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  4. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  5. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

  6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  7. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  10. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  11. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  12. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

  13. آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

  14. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  15. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  16. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  17. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

  18. سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

آخرین عناوین