نابغه قاتل!

گروه جهان الف،   4020909058 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

«شاید یکی از عجیب ترین توصیفات هنری کسینجر از عالم سیاست را بتوان در توصیفی که او از قدرت داشت مشاهده کرد. وی در این رابطه تاکید می کند که "قدرت، غریزه جنسی نهایی است!" به بیان ساده تر، وی قدرت را چیزی همچون شهوت می دانست که از چشم انداز واقع گرایانه وی به حوزه روابط بین الملل، برای کسب آن بایستی هر اقدامی را انجام داد!»

نابغه قاتل!

به گزارش الف؛ "هنری کسینجر"، دیپلمات و نظریه‌پرداز شناخته شده حوزه سیاست خارجی آمریکا، چهارشنبه شبِ گذشته، در خانه اش در ایالات کنتیکت درگذشت. وی در زمان مرگ، در سن 100 سالگی قرار داشت. او از نظر حزبی و گرایشات سیاسی، عضو حزب جمهوریخواه آمریکا بود. جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا در پیامی پس از اعلام خبر مرگ کسینجر گفت که "آمریکا یکی از مطمئن ترین و رساترین صداهای خود در عرصه سیاست خارجی اش را از دست داد".

برکسی پوشیده نیست که هنری کسینجر از جمله چهره های کلیدی و شناخته شده در تاریخ دیپلماسی آمریکا است. فردی که تا همین اواخر نیز در مورد رویدادهای مهم بین المللی نظیر جنگ اوکراین، دیدگاه های خود را ارائه می کرد و در نشست های مختلفی شرکت می کرد و مصاحبه های مختلفی را با نشریات معتبر جهان، با محوریت مسائل مهم بین المللی و همچنین موضوعات روزِ سیاست خارجی آمریکا انجام می داد. 

کسینجر در دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون و جرالد فورد، به مدت 6 سال مشاور امنیت ملی آمریکا بود(1975-1969). در عین حال، او از 22 سپتامبر 1973 تا 20 ژانویه 1977 نیز پنجاه و ششمین وزیر خارجه ایالات متجده آمریکا بود. 32.21 درصد از اندیشمندان حوزه روابط بین الملل آمریکا، در جریان یک نظرسنجی که توسط نشریه "فارین پالیسی" انجام شده، هنری کسینجر را مهمترین وزیر خارجه آمریکا از سال 1965 میلادی توصیف و ارزیابی کرده اند. 

هنری کسینجر در دوران حضور در قدرت، کارنامه جنجالی را از خود برجا گذاشت. برخی تحلیلگران غربی بر این باورند که او از جمله چهره های کلیدی بوده که موجب خاتمه جنگ ویتنام، برقراری روابط میان آمریکا و چین، و همچنین تنش زدایی در قالب روابط آمریکا و شوروی شده است. با این حال، شماری از منتقدان کسینجر نیز وی را یک جنایتکار جنگی می دانند که با تعلل خود در قالب معادله خاتمه دادن به جنگ ویتنام، موجب کشته شدن هزاران سرباز آمریکایی و همچنین مردم ویتنام شده است. عجیب اینکه هنری کسینجر به خاطر عملکرد خود در رابطه با آنچه پایان جنگ ویتنام عنوان شده، توانست جایزه صلح نوبل را نیز بگیرد! موضوعی که به قدری عجیب بود که حتی استعفای شماری از اعضای کمیته انتخاب و داوری آکادمی صلح نوبل را نیز به دنبال داشت.

کسینجر در دوره ای مجوز شنود و استراق سمع ارتباطات خبرنگاران و کارشناسان شورای امنیت ملی آمریکا را به دلیل آنچه مقابله با افشای اخبار داخلی کاخ سفید ادعا شده بود، صادر کرد. موضوعی که انتقادات جدی و گسترده ای را از وی به همراه داشت. نکته قابل تامل اینکه نشریه آمریکایی "اینترسپت" به تازگی در گزارشی با محوریت مرگ کسینجر، به این نکته اشاره کرده که افراد کمی در دنیا وجود دارند که همچون هنری کسینجر دستشان به خون انسان های بیگناه آغشته شده باشد. در این رابطه، نشریه اینترسپت با اشاره به اسناد نظامی آمریکا که از طبقه بندی های محرمانه خارج شده اند،  تاکید کرده که هنری کسینجر در دوره حضور خود در قدرت، نقشی محوری در هدایت و راهبری حملات گسترده در خاک کامبوج داشته است. حملاتی که موجب کشته شدن بیش از 150 هزار نفر در این کشور شده اند.   

جدای از این مساله، او چهره کلیدی و راهبردی کودتای خونین در شیلی در سال 1973 علیه دولت "سالوادور آلنده" بود. کودتایی که موجب آغاز دیکتاتوری آگوستین پینوشه در این کشور شد. وی را مدافع سرسخت رژیم‌های دیکتاتوری در منطقه آمریکای لاتین توصیف کرده اند. هنری کسینجر از حیث فکری و نظری، از حامیان سرسخت نظریه واقع گراییِ روابط بین الملل بود. از حیث آکادمیک نیز وی را از جمله نظریه پردازان مهم در رابطه با نظریه واقع گرایی روابط بین الملل ارزیابی می کنند. 

شاید یکی از عجیب ترین توصیفات هنری کسینجر از عالم سیاست را بتوان در توصیفی که او از قدرت داشت مشاهده کرد. وی در این رابطه تاکید می کند که "قدرت، غریزه جنسی نهایی است!" به بیان ساده تر، وی قدرت را چیزی همچون شهوت می دانست که از چشم انداز واقع گرایانه وی به حوزه روابط بین الملل، برای کسب آن بایستی هر اقدامی را انجام داد. نکته جالب اینکه هر چه در مورد فعالیت ها و اقدامات هنری کسینجر که به فجایع انسانی ختم شده اند کمتر شنیده ایم(در عرصه بین‌المللی)، در عین حال، در حوزه آنچه تلاش های وی برای صلح‌سازی و تنش زدایی خوانده می شود، بسیار گفته و شنیده شده است (از سوی محافل غربی). 

گویی هنری کسینجر به مثابه یک واقع گرایِ ثابت قدم، به خوبی به این توصیه نیکولو ماکیاولی که تاکید داشت بایستی بدی ها و زشتی ها را پوشاند و خوبی ها را در ویترین قرار داد و فریبکار بود، اعتقاد راسخ داشته است. هنری کسینجر در مورد ایران نیز دیدگاه های خاصی داشت. او قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، از حامیان جدی شاه مخلوع بود و تاکید داشت که ایران باید نقش آمریکا در منطقه خاورمیانه را برعهده بگیرد. در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز وی بارها و بارها، ایران را بزرگترین چالش آمریکا در منطقه خاورمیانه دانست و البته که در چندین نوبت اعراف کرد که انقلاب اسلامی توانسته بار دیگر طرحواره کلی عظمت و قدرت ایرانی ها را در پهنه جغرافیایی که در آن قرار دارند، احیا کند. 

او بارها با آنچه کمربند شیعی و یا محور مقاومت تحت رهبری ایران گفته می شود، اشاره داشت و آن را چالشی جدی برای آمریکا و متحدان منطقه ای و بین المللی آن توصیف می کرد. وی در سال های پایانی عمر خود، کسب و کار پر رونقی را در قالب آنچه ارائه مشاوره به نهادها و سازوکارهای مختلف سیاسی و تحقیقاتی عنوان می شود، به راه انداخته بود. 

به طور کلی، کسینجر، چهره واقعی رویکردهای منفعت طلبانه و خودخواهانه سیاست های آمریکا در عرصه بین‌المللی را به نمایش گذاشت که البته هر چه از دوره مسوولیت او گذشت، ابعاد جدید و تازه تری از ماهیت اقدامات وی، بر همگان آشکار شد. مساله ای که در دوره هایی و در قالب مواردی نظیر افشای نقش وی در بمباران کامبوج و کشتار مردم این کشور، شرمساری گسترده ای را برای او به همراه داشت. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۰۹۵۹۰۰۰:۱۵:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۱۰
سیاستمداران همه یک جور فکر می کنند ولی متفاوت حرف می زنند.
ناشناس۳۳۰۹۷۳۰۰۷:۳۸:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۱۰
فقط ابزارشان متفاوت است ( پنبه و تیزی ) .
ناشناس۳۳۰۹۵۹۷۰۰:۲۰:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۱۰
از ته دل دعا میکنم هرکی دوستش داره باهاش محشور شود
ناشناس۳۳۰۹۶۰۴۰۰:۲۵:۱۷ ۱۴۰۲/۹/۱۰
هنری کیسینجر عامل قتل عام غیرنظامیان در ویتنام و کامبوج و لائوس بود او در ادم کشی واقعا نابغه بود.
لقب۳۳۱۰۰۱۵۱۳:۱۲:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۱۰
اون براش مهم نیست که چی بهش میگی اصلا بگو زامبی دراکولا و ... مهم اینه براش هدفش این بوده که حداقل 80 درصد کشور های دنیا را در نیم قرن مطیع آمریکا بکنه که کرده براش این مهم بوده
ناشناس۳۳۰۹۶۲۳۰۱:۱۳:۱۲ ۱۴۰۲/۹/۱۰
اندر حكايت نابغه قاتل ! ---------- تفاوت بسيار عمده بنده با هنري كسينجر اين است كه تاريخ نه اينجانب را مي شناسد و نه در مورد بنده قضاوتي مي كند !! ، اما در مورد كسينجر اين طور نيست البته تاريخ اورا مي شناسد و در باره او قضاوت ها خواهد كرد !! و اگر نابغه قاتل واقعاً نابغه هوشيار بود ، از تاريخ مي هراسيد و قاتل نمي شد ! ... بله ؟!
ناشناس۳۳۰۹۶۷۶۰۳:۰۴:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۱۰
کیسینجر در لاپوشانی حقایق واقعه 11 سپتامبر نقش اساسی داشت .
ناشناس۳۳۰۹۷۰۲۰۵:۵۸:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۱۰
در مورد قدرت کاملا درست گفته .قدرت خود نوعی شهوتی سیری ناپذیر است و قدرتمندان برای بیشتر شدن آن از هیچ جنایتی چه در داخل و چه خارج ابایی ندارند .قدرتمندان جنایاتشان را می‌پوشانند اما خوبی هم ندارند که به رخ بکشند ....
ناشناس۳۳۰۹۷۴۹۰۸:۲۳:۴۸ ۱۴۰۲/۹/۱۰
وقتی به هیچ چیز پایبند نباشی نبوغ لازم نیست فقط سبعیت ووحشیگری وآدم کشی وظلم و...را با نهایت بی رحمی وبا کمک رسانه های دست نشانده انجام بده
ناشناس۳۳۰۹۷۷۱۰۹:۰۸:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۱۰
کسینجر با ارایه طرح «طرح امنیت ملی شماره 200»NSSM200در جهت کاهش جمعیت شناخته شده است او سیاست ایجاد جنگ ،تحریم ،قحطی،بیماری و بحران در کشورهای جهان سوم را در جهت کاهش جمعیت و کاهش نرخ جمعیت و فروپاشی خانواده ارایه داد سیاستمدار یهودی الاصل آمریکایی، فراتر از سیاستمدار یا دیپلمات بودن برای آمریکایی‌ها یک نظریه پرداز بزرگ بود. در سال 1974 آمریکایی‌ها به قول و ادعای خودشان احساس کردند افزایش جمعیت در بسیاری از کشورهای در حال توسعه جهان، خطر ناامنی‌های مدنی و بی‌ثباتی سیاسی را بالا می‌برد و این نابسامانی‌ها لابد برای امنیت ملی آمریکا ضرردارد! بنابراین دست به دامان نظریه پرداز سرشناس شان یعنی «کسینجر» شدند تا «طرح امنیت ملی شماره 200» را بنویسد. شما فکر می‌کنید افزایش جمعیت کشورهایی چون هند، بنگلادش، پاکستان، اندونزی، تایلند، فیلیپین، ترکیه، نیجریه، مصر، اتیوپی، مکزیک، کلمبیا و برزیل چگونه و در چه صورتی می‌تواند امنیت ملی آمریکا را به خطر بیندازد که برای جلوگیری از آن مجبور می‌شوند نه یک طرح صد درصد علمی بلکه یک پروژه امنیتی و مخفیانه را به اجرا بگذارند؟ کاهش شدید «کسینجر» و دستیارانش در این طرح نوشته بودند: «اکنون جهان غرب، به واردات صادرات مواد معدنی از کشورهای در حال توسعه وابسته است. رشد جمعیت این کشورها دسترسی آمریکا به مواد معدنی و دیگر مواد خام در این کشورها را به خطر می‌اندازد و این تهدیدی برای امنیت سیاسی و اقتصادی ماست... آمریکا باید برای اینکه به منابع و سرمایه‌های زیرزمینی این کشورها دست یابد جمعیت آن‌ها را به طور چشمگیری کاهش دهد». «کسینجر» در طرحش یادآوری می‌کند که مشکل رشد جمعیت در کشورهای کمتر توسعه یافته، برای ما بیشترین اهمیت را دارد و بعد تأکید می‌کند که حتی جلوگیری از افزایش جمعیت یا کاهش آن در دراز مدت هم، کارساز نیست! نظریه پرداز آمریکایی در این بخش از طرحش اصطلاح «کاهش شدید جمعیت» را به کار گرفته و یادآور شده بود:« مشابه چنین سیاستی در حال حاضر به وسیله کمک بین‌المللی آمریکا که از سوی بانک جهانی ارائه می‌شود در برخی کشورها به کار گرفته می‌شود».
ناشناس۳۳۰۹۸۵۰۱۰:۵۶:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۱۰
لعنه الله علی القوم الظالمین
ناشناس۳۳۱۰۰۰۴۱۲:۵۶:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۱۰
نمرد سقط شد
ناشناس۳۳۱۰۱۷۷۱۷:۲۶:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۱۰
هر چقدر در قتل و جنایت نابغه بود اما هنوز هم به گرد داعش و طالب و القاعده و .......نمیرسید
ناشناس۳۳۱۰۳۰۱۱۹:۵۶:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۱۰
از نظر قدرت در حد پرویز ثابتی بود
ناشناس۳۳۱۰۳۶۶۲۱:۳۲:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۱۰
از لحظه مرگش وارد دنیایی شده که هیچ پناهگاهی در برابر عذاب الهی ندارد و برای همه اعمال پلیدش در عذات الیم مخلد خواهد بود. نه نبوغش (نبوغ شیطانی) و نه قدرت پوشالی دولتش و نه هیچ کسی او را یاری نخواهد کرد.
احمد۳۳۱۰۳۸۶۲۱:۵۲:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۱۰
خدمات هر سیاستمداری را بایستی از دید سیستم کشورش دید.
ناشناس۳۳۱۰۴۷۹۲۳:۳۸:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۱۰
به درک واصل شد مثل بقیه صهیونیست ها
ناشناس۳۳۱۰۶۴۳۰۸:۳۸:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۱۱
یک صهیونیست که در قدرت حاکمه آمریکا نفوذ کرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین