اعلام آغاز رسمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ۱۱ آذر

  4020909041 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ۱۱ آذر را آغاز رسمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اعلام کرد و گفت: در این روز عملیات کاشت نهال‌های تولید شده در سراسر کشور به طور همزمان انجام می‌شود.

اعلام آغاز رسمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ۱۱ آذر

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عباسعلی نوبخت در نشست خبری آغاز کاشت یک میلیارد درخت افزود: مراسم طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، به طور رسمی صبح شنبه ۱۱ آذر با زنگ سبز دبیرستان البرز در تهران با حضور وزرای جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش آغاز خواهد شد.

وی اظهار داشت: براساس این طرح ۴ ساله قرار است سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال کاشته شود و در این راستا امسال در حوزه منابع طبیعی و در بخش دولتی ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال در نهالستان‌ها تولید شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که ۲۰۲ نهالستان دولتی در حوزه منابع طبیعی در کشور موجود است، گفت: حدود ۵۰۰ نهالستان بخش خصوصی نیز در کشور موجود است که از این تعداد، اطلاعات ثبت شده ۳۰۹ نهالستان را در اختیار داریم.

وی ادامه داد: طبق برنامه چهار ساله در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، ۳۰ درصد معادل ۳۰۰ میلیون اصله نهال‌های تولید شده به عرصه‌های جنگلی، ۳۰۰ میلیون اصله نهال برای زراعت، ۲۰۰ میلیون اصله نهال به فضای سبز و ۲۰۰ میلیون اصله نهال به بخش بیابان‌های کشور اختصاص خواهد یافت.

این مقام مسوول اذعان داشت: ملاک و اولویت کار ما در این طرح احیا و غنی‌سازی، حفظ پوشش طبیعی، حفظ ‌کاربری اراضی منابع طبیعی، مقابله با بیابانزایی و سپس توسعه است.

نوبخت درباره مشکلات تولید نهال تصریح کرد: در سال نخست این طرح، در زمینه تولید نهال برای احیا و غنی‌سازی جنگل‌ها مشکلاتی داشتیم، زیرا به دلیل اهمیت کاربری‌های غیربازاری جنگل، نمی‌توانیم گونه‌های غیربومی و گونه‌های زراعت چوبی را در عرصه‌های جنگلی بکاریم.

وی افزود: ما در سال نخست نتوانستیم بذر گونه‌های جنگلی مورد نیاز طرح را جمع‌آوری کنیم و از این رو بر میزان تولید نهال برای فضای سبز اضافه کردیم.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: تولید نهال ۲۰ درصد، کاشت نهال ۱۰ درصد و نگهداری ۷۰ درصد کار در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را به خود اختصاص می‌دهد.

وی ظرفیت کاشت درخت در عرصه‌های کشور را بیش از یک میلیارد اصله نهال دانست و تصریح کرد: برای درختکاری و درخت‌داری باید در کشور فرهنگسازی شود.

نوبخت گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، شناخت مردم را نسبت به منابع طبیعی بالاتر برده است. 

وی بر استفاده از ظرفیت‌های آموزش و پرورش کشور در اجرای این طرح تاکید و اظهار کرد: مدارس آموزش و پرورش ظرفیت خوبی برای فرهنگ‌سازی در زمینه درختکاری و درخت‌داری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی وجود ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در سراسر کشور، ۸۷۰ هزار معلم و ۱۰۰ هزار دانشجو- معلم را از ظرفیت‌های آموزش و پرورش کشور عنوان کرد و گفت: در آموزش و پرورش نزدیک به ۱۰ هزار اردوگاه‌های آموزشی و پرورشی داریم و این ظرفیت در آموزش و پرورش وجود دارد که مدارس با کمک دانش‌آموزان به نهالستان تبدیل شود.

وی همچنین به چاپ سالانه ۱۵۳ میلیون جلد کتاب برای مدارس اشاره و ابراز کرد: ما به دنبال آن هستیم برای فرهنگ‌سازی در زمینه اهمیت درخت و درخت‌داری برای پشت جلد نخستین صفحه کتاب‌ها تولید محتوی کنیم.

رییس سازمان منابع طبیعی کشور درباره اعتبارات طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: با ایجاد ردیف اعتباری، مبلغ ۲۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به این طرح اختصاص یافته، اما تاکنون هیچ پرداختی صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: برای پیشبرد طرح در سال جاری، علاوه بر مشارکت مردمی و صنایع، از اعتبارات بخش عملیات بیولوژیک آبخیزداری، مبلغ ۱۹۱ میلیارد تومان را برای طرح کاشت یک میلیارد درخت در نظر گرفته‌ایم.

نوبخت در عین حال بر اطلاع‌رسانی دقیق درباره اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تاکید کرد و اظهار داشت: ما آمار دقیق را درباره این طرح در اختیار مردم قرار می‌دهیم و درباره عملکردمان توضیح خواهیم داد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه آبخیزداری پرداخت و گفت: در برنامه هفتم توسعه اجرای آبخیزداری در سطح ۲۰ میلیون هکتار در حوزه‌های آبخیز کشور هدف‌گذاری شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: این در حالی است که ما برای اجرای ۴۰ میلیون هکتار آبخیزداری و برای مطالعه ۴۵ میلیون هکتار برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی با اشاره به طرح "از آبخیز تا جالیز" اظهار کرد: حدود ۱۹ میلیون هکتار طرح آبخیزداری آماده کرده‌ایم که با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی قرار است ظرف سه سال اجرا شود.

نوبخت از تدوین نظام‌نامه مردمی‌سازی فعالیت‌های منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خبر داد و تصریح کرد: ما این نظام‌نامه را برای کسب تجربه و نظرات مرتعداران، در اختیار صنف مرتعداران کشور قرار داده‌ایم تا حفاظت بیولوژیک مراتع با مشارکت آنها بهتر شکل بگیرد.

وی درباره تهدیدات فرامرزی از طریق ورود ریزگردها به کشور گفت: علاوه بر کانون‌های داخلی، تهدیدهای فرامرزی در زمینه ریزگردها در سطح ۲۷۰ میلیون هکتار وجود دارد.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: تهدیدهای دیگری نیز کشور را از نظر آبخیزداری از سمت غرب، شرق و جنوب تهدید می‌کند و ما راهکارهای آن را آماده کرده‌ایم.

وی درباره مدیریت آب در غرب سیستان تصریح کرد: در غرب سیستان دو میلیون هکتار عرصه آبخیزداری وجود دارد که ۴۰۰ هزار هکتار آن در جنوب خراسان است.

نوبخت ادامه داد: مطالعات ما نشان می‌دهد اگر آبخیزداری را در سطح این دو میلیون هکتار انجام شود در شرایط خشکسالی، ۶۰ میلیون متر مکعب و در شرایط بارندگی متوسط و متوسط به بالا حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب روان آب‌ها را می‌توان استحصال کرد.

دیدگاه کاربران

علی۳۳۰۹۲۸۵۱۷:۲۶:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۹
جالبه که از یک طرف شهرداری ها درختان داخل محدوده شهرها رو به دلیل نداشتن اب، اب نمیدن، بعد یه نهاد دیگه می خواد یک میلیارد درخت بکاره. معلومه که ... !!@
ناشناس۳۳۰۹۲۹۱۱۷:۴۰:۵۵ ۱۴۰۲/۹/۹
فرض کنیم برای تولید هر نهال ده هزار تومان و برای کاشت آن ده هزار تومان و برای آبیاری نگهداری آن تنها بمدت سه سال هم سی هزار تومان هزینه شود یعنی یک میلیارد تومان در پنجاه هزار تومان ضرب کنید یعنی پنجاه هزار میلیارد تومان پول نیاز است آیا واقعا سازمان آقای نوبخت را این اندازه پول میدهند؟؟؟ اگر پول می‌دهند بهتر است هزینه در حفاظت درختان وجود کنند تا کار نمایشی
حاجی۳۳۱۰۳۱۳۲۰:۱۲:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۱۰
نیاز به هزینه نیست زمین رو دولت به ما اجاره بده و هزینه کاشت و داشت نمیخواد
ناشناس۳۳۰۹۶۵۴۰۲:۰۷:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۱۰
درحالی شعار درخت کاری میدهند که به سوختن جنگلها بعوان منابع ملی کسی اهمیت نمیدهد.
ناشناس۳۳۰۹۸۰۰۰۹:۵۲:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۱۰
درختان چندین ساله را نبرید کاشتن درخت بی اب و ...پیشکش. فقط طرح های صدا دار کاشناسی نشده!
ناشناس۳۳۱۰۱۳۵۱۶:۰۹:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۱۰
نظر من این که چرا ما بجای کاشت درختان غیر مثمر سعی نمی‌کنیم همه ایران را پر از درختان میوه کنیم البته باتوجه به آب و هوای هر منطقه و درختان مناسب پدر من یه کشاورز خونه ما هیچ وقت خالی نبود چرا باکاشتن درخت میوه باعث اشتغال تغذیه حتی افراد بی بضاعت وبیکار وهر موجود زنده همه را غنی نمی‌کنیم درخت بادام سنجد گردو زیتون و... به تناسب آب و هوا آب که مصرف میشه وچیز های دیگه چرا مفید نباشه
ناشناس۳۳۱۰۲۲۸۱۸:۴۲:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۱۰
فقط امیدوارم با کارشناسی واقعی انجام بشه و نه مثل یکسری تجربه های ناموفق و نابودی بیت المال همراه شه و هر درخت با شرایط اقلیمی خودش در منطقه خودش کاشته بشه
حاجی۳۳۱۰۳۱۱۲۰:۰۸:۰۲ ۱۴۰۲/۹/۱۰
اگه این سطح زمین های ساحل خزر که بر اثر عقب نشینی دریا که هزاران هکتار رو به جوانان و مردم رو ستایی تحویل بدین و جهاد کشاورزی نظارت داشته باشه میلیونها درخت صنوبر و اوکالپتوس بعمل میاد هم شغل ایجاد میشه و هم کمبود چوب کشور جبران میشه
ناشناس۳۳۱۰۶۶۷۰۹:۲۵:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۱۱
اگه قرار بود درختایی که تا حالا کاشته شده به ثمر بشینه تا الان تهران تبدیل به یه جنگل شده بود
ناشناس۳۳۱۰۷۶۲۱۲:۰۸:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۱۱
کلا 1 میلیون درخت بود سالی 250هزار عدد چی شد الان شد سالی 250میلیون درخت.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  5. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  7. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  8. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  9. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  12. دور باطلی که تمامی ندارد!

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. تضادی عجیب و پر ابهام!

  16. برای این عکس شما تیتر بزنید

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  21. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  22. سقوط در آغوش پهلوی!

  23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  25. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

آخرین عناوین