خرید خودروی برقی و حواس هایی که باید جمع باشد!

گروه تعاملی الف،   4020909009 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

شرکت‌های چینی می‌دانند که اگر به عنوان اولین در بازارها و صنعت خودرو برقی این کشورها وارد شوند طبیعتا می‌توانند پلتفرم‌ها و استانداردها و زیرساخت‌های چین را ابتدا وارد این کشورها کنند و به قول معروف بازار را به نام خود بزنند و بعدا وارد شدن و رقابت شرکت‌های اروپایی و ژاپنی با آنها در این بازارها که ایستگاه‌ها شارژ و زیر ساخت‌ها و استانداردها مربوط به چین است بسیار مشکل‌تر خواهد بود. 

خرید خودروی برقی و حواس هایی که باید جمع باشد!

گروه تعاملی الف - علی امیری فراهانی:

در چند روز گذشته آقای زاکانی شهردار تهران بعد از سفر ده روزه خود و مدیران شهرداری به چین  و اقای علی آبادی وزیر صمت، تحت عنوان خبر خوب، اعلام کردند که قرارداد نهایی واردات 2000 اتوبوس برقی و ده هزار تاکسی برقی و ده هزار ون برقی و البته صد هزار دستگاه موتورسیکلت برقی و صد هزار تاکسی برقی دیگر برای شهرهای بزرگ ایران با چین نهایی شده است و گویا در این کمبود ارز ریاست بانک مرکزی هم با اختصاص یک میلیارد و 40 میلیون یورو از ارز فروش نفت تخفیف دار ایران به چین برای تامین قرارداد شهرداری تهران موافقت نهایی کردند و قرار است ظرف سه تا شش ماه کل این خودورها وارد و فعال شود. گویا طرف چینی هم بسیار مشتاق و عجله برای این تجارت دارد. اما چرا؟

این قلم در چند ماه اخیر در یادداشت کوتاهی هشداری داد که مردم ایران بزودی باید منتظر توفیق اجباری سیل ورود خودرو برقی از چین باشند. دلیل آن هم ساده بیان شد. چین در حال حاضر تنها وارد کننده نفت ایران است و 95 درصد نفت صادراتی ایران را شرکت‌های کوچک خصوصی چین تحت عنوان نفت مالزی یا اندونزی وارد می‌کنند و در ازای نفت وارداتی نه دلار یا یورو بلکه با تخفیف و هزینه‌های نجومی فقط طرف ایرانی می‌تواند اجناس چینی از فقط از بازار چین وارد کند و از انجا که در صنعت خودور چین انقلاب تولید خودرو برقی در جریان است و کارخانه‌های خودرو بنزینی چینی یکی پس از دیگری در حال بسته شدن یا تغییر خط تولید خود به خودرو برقی هستند، دولت و خودرو سازان خصولتی ایران هم دیر یا زود چاره‌ای جز وارد کردن خودرو برقی آن هم فقط از چین ندارند.

شخصا تصور می‌کردم در دو تا سه سال آینده شاهد واردات سونامی وار خودرو برقی یا خط تولید خودرو و موتور بنزینی کارخانه‌های به کشور باشیم ولی گویا طرف چینی اصرار دارد که ایران خیلی سریع تر و در واقع تا حدودی تحمیلی از ناحیه صادرات نفت خود به چین شروع به واردات خودرو برقی بصورت انبوه کند و این باعث شد که در این یادداشت دلیل ان را از زاویه دید منافع طرف چینی توضیح دهیم و به همین دلیل نکات و هشدارهایی برای مدیران مربوطه و دست اندرکاران و علاقمندان به توسعه و اقتصاد ایران بیاوریم.

در اینکه دنیا به طرف خودرو برقی و به قول معروف برقی شدن دنیا حرکت می‌کند شکی نیست و در اینکه این برقی شدن محسنات زیادی از جمله در کمتر شدن آلودگی و ارزان شدن نهایی خودرو و انرژی هم دارد و دیر یا زود همه دنیا از جمله کشور ما باید با نفت و گاز در صنعت حمل و نقل خود خداحافظی کنند شکی نیست. ولی این باعث نمی‌شود که بدون داشتن یک برنامه ملی و همه جانبه در انرژی‌های نوین و خودرو برقی و بدون پیش بینی علمی و داشتن زیرساخت‌های لازم و به صرف اصرار طرف چینی بازار حمل و نقل و خودرو برقی در ایران را به طرف چینی تقدیم کنیم بدون اینکه از او امتیازات اساسی بگیریم.

برای توضیح بیشتر و برای اینکه متوجه دلیل و اصرار زیاد طرف چینی برای صادرات اتوبوس و خودرو برقی به ایران شویم لازم است یاداوری کنیم که هم اکنون چین در صنعت خودرو برقی با توجه به غفلت خودروسازان اروپایی و ژاپنی و امریکایی چند سال جلوتر است و با فاصله بزرگترین تولید کننده خودرو و باطری برقی در دنیا است و دولت چین بسیار به ان افتخار می‌کند و می‌خواهد این سلطه خود را در خودرو برقی دنیا حفظ کند و شرکت‌های بی وسی ای تی ال تی چین  دو غول باطری  و خودرو برقی  دنیا با فاصله بسیار از رقبای امریکایی و اروپایی و ژاپنی هستند. تنها در ماه ابان تولید خودرو برقی با باطری برقی در چین به حدود یک میلیون یا نیمی از خودروهای سواری فروخته شده در چین رسیده و هر ماه این نسبت بزرگتر می‌شود. ولی بزرگترین ضعف این غول‌های چینی این است که 95 درصد خودروهای برقی فروخته شده انها فقط در داخل خود چین است و فروش بین المللی انها بسیار ناچیز می‌باشد.

دولت چین و این شرکت‌های چینی می‌دانند که رقبای امریکایی و اروپایی و ژاپنی هر چند با تاخیر ولی بسرعت در حال جبران عقب افتادگی خود از چین در تولید خودرو و باطری برقی هستند و ظرف دو تا سه سال اینده رقابت بزرگی بین انها و شرکت‌های چینی برای فتح بازارهای بکر دنیا بخصوص در اسیا و افریقا و امریکایی جنوبی در خواهد گرفت. بنابراین از چند ماه پیش استراتژی دولت و خودرو سازهای برقی چینی بر این قرار گرفته که با دادن امتیازات بسیار قابل توجه، قبل از رقبای اروپایی و ژاپنی وارد بازارهای بکر در اسیا  و افریقا و امریکا جنوبی مانند اندونزی و هند و ویتنام و تایلند و فیلیپین و مصر و برزیل و افریقای جنوبی و مکزیک و.... شوند. طبیعتا ایران هم از این استراتژی شرکتهای چینی خارج نیست.

این شرکت‌ها می‌دانند که اگر به عنوان اولین در بازارها و صنعت خودرو برقی این کشورها وارد شوند طبیعتا می‌توانند پلتفرم‌ها و استانداردها و زیرساخت‌های چین را ابتدا وارد این کشورها کنند و به قول معروف بازار را به نام خود بزنند و بعدا وارد شدن و رقابت شرکت‌های اروپایی و ژاپنی با انها در این بازارها که ایستگاه‌ها شارژ و زیر ساخت‌ها و استانداردها مربوط به چین است بسیار مشکل‌تر خواهد بود. 

اما واقعیت حتی ناخوشایندتر این است که این شرکت‌ها و دولت چین بهترین خدمات مالی و فنی و تولیدات خود را با امتیازات و تخفیف‌های بسیار برای باز کردن جای پای خود به کشورهایی مانند هند و اندونزی و مکزیک و برزیل و حتی کشورهای اروپایی ارایه می‌دهند ولی این خطر بزرگ است که بدلیل اینکه می‌دانند دولت و مدیران ایرانی بدلیل تحریم و این حقیقت تلخ که 95 درصد صادرات نفت ایران به چین است و طرف ایرانی انتخابی جز همراهی با اصرار دولت چین و این شرکت‌ها برای خرید این خودروها ندارد و از انطرف در فقدان یک طرح و برنامه جامع ملی برای ورود به عصر برقی شدن و انرژی‌های نوین در کشور در صدد واردات انبوه و فوری خودرو برقی هستند فقط تصور کنید تا چه اندازه بدون دادن هیچ امتیاز قابل توجهی طرف چینی بازار اینده خودرو برقی ایران را بنام خود می‌زند و احتمال زیاد مدل‌های نه چندان موفق خودورهای برقی تولید چین و نه مدل‌های موفق این شرکت‌های خودرو ساز برقی چین که روی دست این شرکت‌ها مانده را به ایران صادر خواهند کرد.

تا اینجا مشکلات و احتمال‌های این برنامه سریع و فوری واردات خودرو برقی توسط شهردار و وزیر صمت از زاویه منافع ملی و اقتصاد کلان و البته زاویه نگاه چین و بازرگانی و اقتصاد بین المللی بررسی مختصری کردیم. ولی در اینجا همچنین لازم است هشدارهای اقتصادی و فنی و نکاتی هم بصورت کلی در مورد ورود خودرو برقی به بازار ایران بدون داشتن هیچ طرح جامع تفصیلی و مدون و مشکلات بسیار گسترده متعاقب ان برای شهرها و اقتصاد و مردم ایران اشاره کنیم که اصلا گویا به ان پرداخته نشده و  هیچ نهاد نظارتی و تحقیقاتی هم ان را گوشزد نمی‌کند و بدون توجه به اینها متاسفانه باید گفت تجربه برقی شدن در ایران در همان ابتدا شکست خورده خواهد بود. به قول معروف اگر رشته جدید از علم و تکنولوژی و اقتصاد هم بدون بومی شدن وارد شود شکست محتوم خواهد خورد و نقش بهینه‌ای برای بهتر شدن وضع کلی کشور و ملت ایران نخواهد داشت.

اول اینکه خودرو برقی زمانی می‌تواند برای محیط زیست ایران و همه کشورهای دنیا و شهرهای بزرگ موثر باشد که برق مورد نیاز ان نه از سوخت مازوت و گازوییل و حتی گاز طبیعی بلکه همانطور که در چین و هند و اروپا رایج شده از ناحیه تولید برق بادی و خورشیدی باشد وگر نه صرف خودرو برقی و تولید برق با مازوت در نهایت هیچ مشکلی را از الودگی شهرهای ایران کم نخواهد کرد.

دوم مسئله بسیار مهم ایستگاه‌ها و تجهیزات شارژ این خودروها در شهرهای ایران است. همه می‌دانیم که وزارت نفت در تهران و شهرهای بزرگ چه اندازه با چالش پیدا کردن زمین برای تاسیس پمپ بنزین یا پمپ گاز مواجهه است.  اصلا حساب شده است که خودروهای برقی برای یک شارژ کامل به چند ساعت پارک شدن در ایستگاه شارژ نیاز دارند؟ حتی در ایستگاه‌های سوپر شارژ که با هزینه سنگین تجهیزات و بسیار گرانتر این میزان حداقل 45 دقیقه است ایا اقتصاد و بودجه خانوار و شهرداری‌های ایران توانایی تامین این تجهیزات و فضای ان را دارند؟ در امریکا و اروپا در مراکز بزرگ خرید یا شرکت‌های بزرگ و پارگینگ‌های طبقاتی و... صاحبان شرکت‌ها و مراکز خرید ده‌ها فضای پارک با دستگاه شارژ مربوطه را تعبیه کردند. ایا در مراکز خرید تهران هیچ یک از صاحبان مال‌ها و پارکینگ‌ها حاضرند ده‌ها پارکینگ و هزینه سنگین دستگاه‌های سوپر شارژ را برای صاحبان خودروهای برقی در نظر بگیرند و در ان سرمایه گذاری کنند یا اقای مهندس علی‌ابادی که برنامه اصلی خود را ترویج برقی شدن صنعت خودرو می‌داند همانطور که خود گفتند امیدشان خیران شارژ ساز است؟!  یا حتی خود شهرداری تهران حاضر است فضای پارک محدود کنار خیابان‌ها بخصوص در مناطق مرکزی و شمالی تهران را اختصاصی شارژ خودرو برقی کند و حتی اگر انجام دهد مردم و رانندگان وقتی شهرهای ایران بی نهایت با مشکل پیدا کردن جای پارک در خیابان‌ها گریبانگیر هستند حاضرند در این فضاها خالی و اختصاص یافته به شارژ خودرو برقی پارک نکنند و اگر نخواهیم کسی غیر از خودرو برقی و فقط برای شارژ خودرو پارک کند چه اندازه خدمه و پارکبان و متصدی 24 ساعته و با هزینه نجومی نیاز است و فکری برای مسایل و تنش های اجتماعی ان شده است؟

اگر دوستان تصور کنند که صاحبان این خودروها می‌توانند در منازل و پارکینگ‌های خود این شارژ را انجام دهند باید دو چالش ساده یاداوری شود. اول اینکه دستگاه شارژ خودرو برقی با زدن برق به پریز متفاوت است.  هر خانه یا صاحب خودرو که بخواهد این دستگاه را در خانه خود داشته باشد حداقل هزینه نصب ان در حال حاضر در کشورهای امریکا و اروپا حدود هزار دلار یا 50 میلیون تومن است.  و از ان مهمتر حفظ امنیت یا البته سیم کشی مستقل ان در معماری ایران است که بیشتر خانه‌ها و پارکینگ‌ها و برق پارکینگ‌ها مشترک است. وقتی حتی کسی بخواهد در پارکینگ واحد مسکونی خود یک دستگاه 50 میلیون تومنی با هزینه‌های اضافه جدا کردن برق و کنتور خود را نصب کند  تصور نمی کنید هدف بس ساده تری است برای کسانی که حتی به علایم رانندگی در خیابان‌ها رحم نمی‌کنند و انها را سرقت می کنند؟!.

اینها فقط بخش کوچکی از چالش‌های استفاده از خودرو برقی بدون داشتن طرح و برنامه جامع و مدون ملی است.  اما انچه مسلم است این که دنیا بطرف برقی شدن خودرو  و در کل تمام موتورها و انرژی حرکت می‌کند و ظرف 5 سال اینده میزان فروش خودرو برقی در اروپا و چین به راحتی به بالای 90 درصد می‌رسد و ایران ما که هیچ حتی سومالی و یمن و... هم چاره ای جز حرکت به سوی برقی شدن ندارد ولی همانطور که گفته شد بدون داشتن هیچ برنامه جامع و تفصیلی  وارد کردن خودرو برقی ممکن است برای طرف چینی بسیار منفعت داشته باشد ولی برای ملت ایران جز چالش‌ها و هزینه‌های سنگین بسیار بیشتر از نفعش نخواهد داشت.

شرکتی که بیشتر مدیران شهرداری تهران در سفر ده روزه اخیر خود به چین از آن و خط تولید اتوبوس برقی ان بازدید و قرار داد خرید دو هزار دستگاه اتوبوس ان را منعقد کردند همان شرکت بی وای دی یعنی غول کنونی باطری و خودرو برقی چین و دنیا است که حتی تولید خودرو برقی ان از تسلا هم بیشتر شده.  ولی همین شرکت چون تقریبا تنها تولید کنند اتوبوس برقی دنیا هم هست در اخرین قراردادهایش برای فروش اتوبوس به کشورهای دنیا رقم 246 هزار دلار بابت قیمت هر اتوبوس دریافت کرده. جالب است که بدانید ظرفیت باطری این اتوبوس معادل 90 کیلووات یا در واقع ظرفیت یک خودرو سواری تسلا است. ولی چون تنها شرکت تولید کنند اتوبوس برقی در دنیا است و هنوز رقیبی ندارد قیمت بسیار گران 250 هزار دلار را برای هر اتوبوس خود در نظر گرفته است. 

به هر حال انچه آورده شد نکات و هشدارهایی است که شاید با چشم بازتر وارد عصر استفاده از اتوبوس و خودرو برقی شویم و بخصوص درخواست کنیم ابتدا طرح جامع و برنامه ملی استفاده از خودرو برقی و انرژی های نوین ان هر چه سریعتر تهیه و تدوین شود و بعد واردات حجم انبوه ان را انجام دهیم. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۰۹۷۶۸۰۹:۰۱:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۱۰
خیلی از برجام بهتره
ناشناس۳۳۱۰۱۷۰۱۷:۱۹:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۱۰
برجام واگذاری منافع ملی بود تا دشمن خیالش راحت شود
ناشناس۳۳۱۰۵۶۳۰۲:۴۶:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۱۱
١- بهتر است بخشي از واردات از نوع هيبريدي(باطري وبنزين) باشد كه نياز به ايستگاه شارژ ندارد وتوسط خود اتومبيل شارژ ميشود باشد به خصوص اتوموبيل هاي سواري وبا آماده نمودن زير ساخت ها به سمت واردات برقي برويم ٢- كارشناسان فني واقتصادي بررسي كنند تا آماده شدن كامل زير ساخت در صورت فني واقتصادي بودن تجهيزات شارژر برروي اتوموبيل نصب شود تا هم نگراني از سرقت و اتلاف وقت شارژ برطرف وهم بتوان از پريز استفاده وعمل شارژ را انجام داد ٣- براي خريد وواردات وعقد قرارداد از تيم قوي فني واقتصادي وحقوقي استفاده شود ٤- به موازات امر واردات شهرداري با هماهنگي وزارت نيرو مشوق هايي براي ساختمان هاي شخصي وبرج ها ومجتمع ها وادارات جهت ايجاد ايستگاه هاي شارژ با وضع آيين نامه هاي اجرايي در نظر بگيرد يا در صورت قانوني بودن آنها را ملزم به اين كار نمايد با احترام
ناشناس۳۳۰۹۷۸۸۰۹:۳۴:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۱۰
شرکتهای چینی میدانند که میتوانند بازار ایران را قبضه کنند چون رقیب ندارند
ناشناس۳۳۱۰۳۳۳۲۰:۵۳:۰۶ ۱۴۰۲/۹/۱۰
بازم دم زاکانی گرم که مثل بعضیا دنبال ماشین ضدگلوله و… نیست!
ناشناس۳۳۰۹۷۹۰۰۹:۴۰:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۱۰
کیفیت محصول چینی و بخصوص باتری چینی تست شده از دارندگان گوشی موبایل و تبلیت و.. بپرسید. مگر اینکه در خودرو برقی و باتریش اقلام غیرچینی باشد!
ناشناس۳۳۱۰۱۶۶۱۷:۱۶:۱۲ ۱۴۰۲/۹/۱۰
تا دیروز می گفتید سرمایه گذار چینی در ایران نداریم که!!!
ناشناس۳۳۰۹۷۹۲۰۹:۴۳:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۱۰
متاسفانه تعمیرات این خودرو ها خود هزینه گزافی دارد و خصوصا لزوم تعویض مکرر باطری ها در زمان شارژ مکرر در خودروهای عمومی. به عبارت دیگر اگر اتوبوس برقی و تاکسی برقی راه اندازی شود هزینه های باطری آن باعث توقف آتی بسیاری از آنها پس از یکی دو سال از راه اندازی خواهد شد
حسین۳۳۱۰۴۹۳۲۳:۵۷:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۱۰
توقع دارین کارشون شسته رفته از همون اول استاندارد باشه فعلا به همین راضی باشین ده بیست سال طول میکشه به استاندارد برسیم .
ناشناس۳۳۰۹۸۰۷۱۰:۰۳:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۱۰
عالی بود... عالی بود... عالی بود .. تجربه خط اتوبوس های برقی تهران را فراموش نکنید.
ناشناس۳۳۰۹۸۳۰۱۰:۳۳:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۱۰
این شد گزارش خوب الف جان!
ناشناس۳۳۰۹۸۴۶۱۰:۴۹:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۱۰
اولا چرا شهرداری که تخصصی در این کار ندارد بویژه خود شهردار برای اینکار انتخاب شده و چرا از متخصصان خودروساز استفاده نشد دوم جنس چینی خدا بخیر کند مساله بعدی چرا چینی ها به ایران نیامده و توضیح دهند و مطبوعات به سمع و و نظر مردم و خبره های خودرو برسانند سوم بقول نویسنده محترم مقاله ایا مصرف برق و نوع سوخت و جایگاه آن در نظر گرفته شده؟ در آخر در اروپا شارژ حتی در خیابان ها تعبیه شده ایا در ایران تبعات و سرقت این لوازم را که گرانقیمت هم هست در نظر گرفته شده؟
ناشناس۳۳۰۹۸۶۱۱۱:۰۲:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۱۰
از انتشار چنین مطالب کارشناسی و به دور از هیاهوی سیاسی باید استقبال کرد و به این هشدارهای دلسوزانه توجه نمود.
ناشناس۳۳۰۹۸۷۰۱۱:۰۶:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۱۰
در تابستان برق کم میاریم و در زمستان هم نیروگاه ها مازوت سوزی هوا رو به شدت آلوده. حالا بفرمایید برق این خودرو ها از کجا قراره تامین بشه؟
ناشناس۳۳۰۹۸۷۷۱۱:۰۸:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۱۰
نصف مشکل آلودگی هوای شهرهای ایران به خاطر موتور سیکلت های با تکنولوژی قدیمی هست‌. که معادل ۵ خودرو استاندارد دود تولید میکنن و آلودگی صوتی وحشتتاکی هم دارن. اما همچنان تولید میشن. شما جای واردات خودرو برقی برید موتور ها رو برقی کنید
ناشناس۳۳۰۹۸۹۴۱۱:۲۰:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۱۰
مگر مدیران طبق آیین نامه های دولتی شرح وظایف ندرند، مگر زاکانی مدیر یک شرکت بازرگانی یا صنعتی یا وزیر بازرگانی است که رفته چین برای خرید
حمید۳۳۰۹۹۳۵۱۱:۵۴:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۱۰
به نظرم بیش از حد بدبین هستید. مردم خیلی هاشون الان شاسی بلند سوار می شن و بدبخت و بیچاره نیستند. با فرهنگ سازی می شه کاری کرد که مردم خودشون در پشت بام پنل خورشیدی نصب کنن و مشکل برق حل بشه.
ناشناس۳۳۱۰۲۱۳۱۸:۱۹:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۱۰
آفرین
ناشناس۳۳۱۰۲۱۸۱۸:۳۱:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۱۰
من امتحان کردم متاسفانه به این سادگی نیست هر ساختمانی چنین مقاومتی نداره و ارتفاع ساختمان هم باید طوری باشه که در روز در سایه قرار نگیره و ساختمانهای بلند هم بخاطر زلزله چنین وزنی براشون خطرناکه
ناشناس۳۳۱۰۵۴۰۰۱:۲۶:۳۳ ۱۴۰۲/۹/۱۱
عزیز. راه حل شما ظاهرا خوبه. اما عمای نیست. الان در اروپا و امریکای شمالی برای سیستم نیروی خورشیدی و باطری برای یک خانه معمولی بدون خودرو برقی یا کولر گازی و برقی ۲۰ هزار دلار هزینه لازم هست که ان هم فقط ۵۰ درصد مصرف خانه را تامین می کند. به علاوه خانه ها ویلایی با حیاط با سقفهای بزرگ هست. چطور انتظار دارید با سقف یک مجنمع های اپارتمانی حتی تک واحده و ۵ طبقه نیاز ۵ تا ۱۰ یخچال و فریزر و روشنایی و تلویزیون و.... به علاوه خودرو برقی و کولر گازی تامین بشود؟
حسام۳۳۰۹۹۵۴۱۲:۱۱:۰۱ ۱۴۰۲/۹/۱۰
الان میفهمم که چرا پیامبر ۱۴۰۰ سال قبل گفت علم را یاد بگیرید حتی اگر در چین باشد
ناشناس۳۳۰۹۹۶۸۱۲:۲۹:۱۳ ۱۴۰۲/۹/۱۰
تعلل دولت قبل در خرید خودروهای برقی و ساخت نیروگاههای هسته ای دلایل الودگی هواست.
حسن۳۳۰۹۹۷۵۱۲:۳۳:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۱۰
متاسفانه عمده کارهای مدیران فقط جهت نمایش دادن خدمات است . اتوبوس برقی خیلی خوب است اما باید سرمایه گذاری زیاد صورت گرفته و به طور کامل کار انجام شود تا نتیجه بخش باشد. توسعه کامل مترو و افزایش ایسگاه و قطارها فعلا بهترین کار و اولویت شهرداری باید باشد. تو را به خدا یک کار تا کامل تا انتها انجام دهید
ناشناس۳۳۱۰۰۱۱۱۳:۰۳:۲۴ ۱۴۰۲/۹/۱۰
مقاله حاوی نکات بسیار مهمی بود. متشکرم
ناشناس۳۳۱۰۰۱۹۱۳:۱۶:۴۲ ۱۴۰۲/۹/۱۰
الان شرکت آکیا که زمانی در شهرک سرمایه گذاری خارجی تبریر اتوبوس تولید می کرد و به لطف برخی مسولین کشورمان سرمایه خود را به ترکیه انتقال داد و الان در ترکیه اتوبوس برقی تولید می کند.
صمصام۳۳۱۰۰۲۸۱۳:۲۳:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۱۰
حالا مونده تا برخی دوستان بفهمند چین داره با ما چکار میکنه !
ناشناس۳۳۱۰۰۴۰۱۳:۳۸:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۱۰
نمی شود مانند کپسول گاز باتری شارژ شده را جابجا کرد و وقت برای شارژ نگذاشت؟
ناشناس۳۳۱۰۱۶۰۱۷:۰۳:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۱۰
باتری نسبت به کپسول تکنولوژی بالاتر و حساس تری داره و مثل کارتریج نیست که به سادگی قابل تعویض باشه. مشکل بعدی لزوم دپوی حجم زیادی باتری در فروشگاه ها خواهد بود
ناشناس۳۳۱۰۵۴۳۰۱:۳۲:۰۲ ۱۴۰۲/۹/۱۱
یک استارت اپ تایوانی این سیستم را برای موتورسیکلت های کوچک برقی ابداع کرده. ولی تمام ایستگاههای فروش شارژ ان اتوماتیک و بدون متصدی در کنار خیابانها مانند کیوسکهای روزنامه فروشی هست. ولی اگر متصدی ۲۴ ساعته بخواهد و یا دستگاههای تمام اتومات ان را بخواهیم و وارد یا سرویس کنیم قطعا هزینه بسیار بالایی خواهد داشت و مورد استقبال قرار نخواهد گرفت
ناشناس۳۳۱۰۰۴۳۱۳:۴۰:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۱۰
تا زمانی که بنزین ارزان از سوی دولت در احتیار مصرف کننده قرار میگیره چه کسی حاضر میشه خودروی برقی با قیمت بالاتر و دردسرهای خاص شارژ و هزینه بالای باتری که هر 3 سال باید عوض بشه، خرید کنه؟ واسه توجیه پذیری خرید خودروی برقی اول باید قیمت بنزین و گازوئیل واقعی بشه.
ناشناس۳۳۱۰۰۴۷۱۳:۵۱:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۱۰
همه بازار ایران متعلق به چین است و تمام
ناشناس۳۳۱۰۰۴۹۱۳:۵۳:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۱۰
خودمان میسازیم . از صفر تا صد .مثل بقیه چیزها . چه نیازی به چین است
ناشناس۳۳۱۰۰۶۰۱۴:۰۶:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۱۰
با توجه به تحریم های موجود، ظاهرا چاره ای نیست مگر وارد کردن خودروهای برقی از چین! البته که چین از خداش هم هست...
ناشناس۳۳۱۰۰۶۲۱۴:۰۹:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۱۰
احسنت.
ناشناس۳۳۱۰۰۸۳۱۴:۵۱:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۱۰
به دلیل عملکرد و شعارهای همفکران شما هیچ کشور و شرکت اروپایی و غربی با ایران کار نمی‌کند چه انتظاری داری!!
مهران۳۳۱۰۰۹۵۱۵:۰۵:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۱۰
انصافا هرکاری بکنند یه عده مخالفت میکنند از یه طرف نگران آلودگی هوا هستیم از طرف دیگه مخالف واردات اتوبوس برقی از چین جالب اینکه بعضی ها از لج زاکانی نوشتن به شهرداری چه ربطی داره یعنی اتوبوس های شهری و تاکسی های شهری ربطی به شهرداری ندارد ؟ چرا اینقدر نگاهمون سیاسی است حالا اگر اینکار رو یکی دیگه میکرد میگفتن ببینید چقدر به فکر مردم و آلودگی هوا و ...‌ است
ناشناس۳۳۱۰۱۵۳۱۶:۴۱:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۱۰
بلاخره یکی میاد اتوبوس های بی آر تی رو از چین می خره،یکی با چین قرارداد منوریل می بنده،یکی قرارداد اتوبوس برقی می بنده!
ناشناس۳۳۱۰۱۵۴۱۶:۴۲:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۱۰
برای بسیاری از مدیران ما دنیای صنعت شده فقط چین .
ناشناس۳۳۱۰۲۱۵۱۸:۲۲:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۱۰
اینقدر منفی بافی نکنید واردات یا تولید خودروی برقی هر چه سریعتر باید اتفاق بیافتد استفاده ار پنل خورشیدی هم باید رایج بشه یک دستگاه شارژ تو یه ساختمون برای اهالی اون ساختمن کافیه مشکلی ایجا نمیشه
ناشناس۳۳۱۰۲۴۷۱۹:۰۲:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۱۰
در دنیا تک خوری نداریم اگه می بینید عربستان با حکومت قبیله قرون وسطایی بر راحتی نفت 10 میلیون نفت صادر میکنه تقریبا 50 درصد آن به جیب شرکت های آمریکایی میره.باید کرد تک با تمام توان از توان داخلی استفاده کرد از ورود تکنولوژی خارجی هم استفاده کرد کاری که در صنعت نظامی انجام شد و خوب جواب داد.
ناشناس۳۳۱۰۴۰۲۲۲:۱۶:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۱۰
نظارت ؟ مدتهاست که شک نداشتیم در قالب برنامه نفت در برابر کالا با چین (که به قرارداد 25 ساله معروف است) به زودی ایران به طور گسترده ای خودروی برقی از چین وارد کند (و به اسم اولین خودروی برقی تولید داخل ، اتوبوس برقی تولید داخل معرفی کند) و صد البته هر ادعایی مبنی بر تولید داخل بودن این خودرو ها عاری از حقیقت است .
ناشناس۳۳۱۰۴۳۸۲۲:۴۲:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۱۰
قیمت هر اتوبوس برقی تقریبا ۱۲ میلیارد تومان است که ۲ هزار دستگاه اتوبوس به بودجه ۲۴ هزار میلیارد تومانی نیاز دارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین