آبروداری کنید لطفا !

علی زاده حسین، گروه سیاسی الف،   4020904054 ۶۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
آبروداری کنید لطفا !

فاز ۲ فرودگاه امام (ره) قرار است آبروی جمهوری اسلامی برای ارتباط با جهان باشد. این سخن جانشین فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاست که روز گذشته (شنبه) در آیین شروع عملیات عمرانی بزرگ‌ترین پروژه فرودگاهی کشور، (فاز ۲ شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)  ) بیان شده است.

ما هم امیدواریم که این مهم به بهترین شکل محقق شود. به علاوه تاکید می کنیم که نباید  گویندگان این قبیل سخنان را بلافاصله چنانکه مرسوم است با  پرداختن به سایر کاستی ها در حوزه های دیگر نقد کرد. چرا که گفته اند اثبات شی نفی ما عدا نمی کند و اینکه اگر کسی در حیطه وظایفش بر حفظ آبرو داری برای کشور تاکید کند معنایش این نیست که آبروداری فقط در این حوزه هاست و  توجه به حوزه های دیگر منتفی است. بنابراین قصد ما هم نقد جانشین فرمانده  قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نیست اما این قبیل اظهارات همواره بهانه ای هستند برای این یادآوری بسیار مهم خطاب به مجموعه مدیران کلان اجرایی که شاخص های مهمی در کشور وجود دارند که چندان که باید مایه آبرو و اعتبار نیستند و باید در این زمینه ها به طور جدی نگران بود و با بازنگری عواملی را که باعث این بی اعتباری هستند شناسایی کرد. 

آنچه مایه آبروی یک کشور است یقینا نه فقط در ساخت یک فرودگاه مجهز ( که البته در این زمینه بسیار عقبیم و به قول معروف با یک گل قرار نیست بهار شود و یک فرودگاه هر چند مجهز جبران این عقب ماندگی ها را نخواهد کرد)  و حتی در مرحله ای بالاتر نه فقط با مجموع پیشرفت های کمی و حجمی در ساخت و ساز بلکه با مناسبات درست اقتصادی و رفتار اجتماعی سالم ساخته شده بر اساس آن حاصل می شود.

اگر با خودمان صادق باشیم  نمی توانیم چشم مان را بر روی واقعیت هایی ببندیم که مایه آبروی کشور نیستند به خصوص آنکه ظرفیت های بزرگ و کم نظیر کشور را برای تحولات بزرگ در نظر داشته باشیم .

برای اشاره به این شاخص های کمی منفی نیازی نیست به گزارش و آمارها و جداول پیچیده مراکز مختلف اقتصادی و اجتماعی رجوع کنیم. با کوچکترین تامل در این زمینه سیاهه ای از موارد به راحتی قابل اشاره است: 

فاصله طبقاتی رشد یافته
گسترش بیشتر فقر
کاهش ارزش پول
آلودگی هوا
بیکاری
دستمزدهای ناچیز
تورم بالای ۳۰ درصدی
کمبود مسکن
بحران صندوق های بازنشستگی
فساد اقتصادی

شاخص هایی که در ده سال گذشته عمق و شدت بیشتری نیز یافته است و هر کدام از آن ها به تنهایی چندان اعتباری برای یک کشور باقی نمی گذارد و آن را به عبرتی برای دیگران بدل می کند، چه رسد به اینکه مجموع آنها را با هم شاهد باشیم! 

متاسفانه در فضای سیاست زده جامعه همواره همه ناکارآمدی ها صرفا به راهبردهای کلان کشور در یک دهه گذشته بازگردانده می شود و برخی نیز در قالب دفاع از این راهبردها عملا همین دیدگاه را ترویج می کنند وقتی که این وضعیت آشفته اقتصادی را «هزینه های مقاومت» می نامند!  هر دو دیدگاه علیرغم مخالفت با هم، این نکته را نادیده می گیرند که این بی اعتباری اقتصادی محصول چند سال گذشته نیست و ریشه در چند دهه ریل گذاری و تصمیمات غلطی دارد که حتی اگر تحریم ها و مقاومت هم نبود آثار زیانبارش را در همین سال ها آشکار می شد. چنانکه بیکاری چند دهه است که ذهن دولت ها را به خود مشغول کرده و قبل از آن ذهن و روح خیل جوانان تحصیل کرده را. یا در همین ماجرای اخیر مصوبه مجلس درباره افزایش سن بازنشستگی که به دلیل ناترازی صندوق های بازنشستگی رخ داده. آیا این ناترازی یک شبه به وجود آمده؟ آیا آمار افراد شاغل و مبالغ واریزی به این صندوق ها و نحوه سرمایه گذاری این صندوق ها و میزان بازنشستگی های هرساله و ده ها آمار دیگر در دسترس از چند دهه قبل وجود نداشته تا بدانند طی چند دهه بعد وضعیت چگونه خواهد بود تا اوضاع به این روزها نرسد؟! 

آنچه حقیقتا مایه آبروریزی و بی اعتباری است و ما را با این شاخص های اقتصادی تبدیل به درس عبرتی برای دیگران می کند که به هیچ وجه مانند ما عمل نکنند  این است که مسئولان و مدیران اجرایی کلان اقتصادی  با دیدگاهایی  که مسبب وضعیت امروزست همچنان در همان مسیر گذشته گام بر می دارند و با گردنی فراز و دستمزدهای نجومی طلبکارتر از همیشه صورت اصلی مساله را  پاک می کنند و چه بهانه ای بهتر از تحریم ها تا همه  ناکارآمدی را پشت آن پنهان کنیم! مردمی که در تمام این سال ها جورکش تمام این ناتوانی ها بوده اند به یاد ندارند قبل از راهبرد «مقاومت» در یک دهه گذشته وضع چندان بهتری داشته باشند! نه بیکاری، نه تورم، نه گرانی مسکن، نه آلودگی هوا، نه دستمزدهای ناچیز ، هیچ کدام را مقاومت این سال ها به وجود نیاورده و برخی از آن ها از سال های سال قبل، حتی در دوران قبل از انقلاب هم وجود داشته. البته که اثر منفی ضعف ها و اهمال کاری ها در دوران های سخت، مثل این سال ها، بیشتر به چشم می آید و عجیب اینجاست که معمولا همان مردم  ضعیف کوچه و بازارند که در چنین شرایطی رفتار کریمانه تری از خود نشان می دهند و آبروداری می کنند نه کسانی که مسبب اصلی این بی آبرویی اند و همچنان برصدر نشسته اند و قدر می بینند!  

آبرو و اعتبار یک کشور به رضایت عمومی مردم آن است. رضایتی که ناشی از برخورداری از یک زندگی شرافتمندانه در یک جامعه سالم و عادلانه است. آبروداری کنید لطفا! 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۰۳۵۳۵۰۹:۳۴:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۵
مزید امتنان است اگر موارد زیر را در نظر بگیزید: فرودگاه می سازید اما هواپیما نداریم و صنعت توریسم در کشور اصلا کارایی ندارد. تورم بالای ۳۰ درصد را دقیقتر توصیف کنید چون تا هزار درصد هم بالای سی درصد است! تورم ده ساله اخیر؟ خیر! ابر تورم همین دوسال اخیر کافیست که روی هر تورمی را سفید کند!!!
ناشناس۳۳۰۳۵۸۶۱۰:۱۲:۵۵ ۱۴۰۲/۹/۵
دست از طایفه گری بردار که آمار را هم درست بدهی!
ناشناس۳۳۰۳۶۱۹۱۰:۴۳:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۵
فرودگاه امام خمینی در حال حاضر مثل ترمینال مینی بوس‌هاس البته این دستپخت همین کسانیست که امروز دارن دولت ابراهیم رو تخریب میکنن
ناشناس۳۳۰۳۷۰۱۱۲:۱۸:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۵
در دولت روحانی بجز 2 فروند هواپیمای ایرباس و 6 فروند ATR برجامی که بدلیل نبود قطعه از رده خارج شدند هواپیمای دیگری خریداری نشد و ناوگان هوایی کشور فرسوده شد حالا دولت مردمی 60 فروند هواپیمای مسافربری خریداری کرده است اما هنوز 300 فروند کمبود داریم.
صبوری۳۳۰۳۹۰۸۱۵:۳۱:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۵
جهت استحضار عرض کنم که بلافاصله پس از امضا برجام چند فروند هواپیمای ایرباس صفر کیلومتر مدرن آنهم بصورت اجاره به شرط تملیک خریداری و در خدمت ناوگان هوایی کشور مورد بهره برداری قرار گرفت.
ناشناس۳۳۰۴۵۱۵۲۳:۰۶:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۵
پاسخ صبوری عرض کنم بعد از برجام فقط 2 فروند ایرباس و 6 فروند ATR ملخی خریداری شد و مجموع هواپیماهای خریداری شده در دولت قبل 8 فروند بود.
ناشناس۳۳۰۴۵۲۰۲۳:۰۹:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۵
متاسفانه قرار دادهای ایرباس و بوئینگ بعد از برجام کنسل شدند و هواپیمایی به ایران تحویل نشد.
ناشناس۳۳۰۳۷۸۳۱۳:۵۰:۱۷ ۱۴۰۲/۹/۵
بیاد داریم چه کسانی باند فرودگاه امام را مسدود کردند وبه چه دلیلی وکی انرا بدین شکل تکمیل کرد، حافظه تاریخی چیز خوبیست
ناشناس۳۳۰۴۶۳۲۰۰:۱۳:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۶
نه می خواستید مدیریت فرودگاه را به شرکت ترکیه ای بدهید و همه چیز را به خارجی ها لو بدهید که ستاد نیروهای مشترک وارد عمل می شود.
ناشناس۳۳۰۳۷۲۳۱۲:۳۶:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۵
دولت روحانی رکورددار تورم در 75 سال اخیر بود.
ناشناس۳۳۰۳۸۰۱۱۴:۰۷:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۵
هنوز هم داره آمار تورم اعلام می‌کنه!؟
ناشناس۳۳۰۳۶۹۹۱۲:۱۴:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۵
در دهه 90 شاخص های اقتصادی منفی بود و کشور در تمام زمینه ها دچار عقب ماندگی شد و رکورد تورم و شاخص فلاکت در دولت قبل شکسته شد.
ناشناس۳۳۰۳۷۲۰۱۲:۳۵:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۵
با توجه به عملکرد فاجعه بار دولت روحانی باید گفت صد رحمت به احمدی نژاد.
ناشناس۳۳۰۴۱۷۹۱۹:۱۰:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۵
و اکنون میگم صد رحمت به روحانی.
ناشناس۳۳۰۳۷۶۱۱۳:۲۱:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۵
دلار سه تومن تحویل گرفتن و28 تومن تحویل دادن تو این دولت دلار نهایت دو برابر شده عملکرد هیچکدام قابل دفاع نیست اما انصاف در نقد فراموش نشه
ناشناس۳۳۰۴۱۹۲۱۹:۲۰:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۵
نتونستی بگی ابن دولت دلار رو چند تحویل گرفت و الان چنده و چقدر بالا رفته؟!
ناشناس۳۳۰۴۴۸۸۲۲:۴۵:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۵
همیشه که نباید ضریب بکار برد. دولت روحانی ۲۴ تومان گران کرد دولت رییسی تا الان ۲۳ تومان.
امیر حسین سلطان/تهران۳۳۰۳۵۵۵۰۹:۴۶:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۵
و متاسفانه اینگونه آبروداری ها همچنان ادامه دارد! در حالی که فرضا در شهر تهران شاخص آلودگی هوا وضعیت قرمز را نشان می دهد با تعطیل نکردن مدارس و ادارات این سموم موجود در هوای آلوده است که مستقیما و بدون واسطه وارد ریه ها و سینه ها می شود و خدا می داند چه تبعات مهلک و خطرناکی را نصیب شهروندان می نماید اما ظاهراً برای آبرو داری و اینکه مثلاً همه چیز در جای خودش است به روی مبارک مان هم نمی آوریم و حداکثر صرفا به این اکتفا می شود که بیماران و سالمندان و کودکان از تردد در فضای باز خودداری نمایند! چنین وضعیت مشابهی در اقتصاد و سیاست و دیگر امور جاری مان نیز سالهاست حاکم است و کسی هم فریادرس نیست. والله اعلم
ناشناس۳۳۰۳۵۸۲۱۰:۰۹:۴۲ ۱۴۰۲/۹/۵
هر چه سریعتر باید قانون عفاف و حجاب در جامعه اجرایی شود.
ناشناس۳۳۰۳۶۱۲۱۰:۳۶:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۵
ربط الودگی کشنده هوا به لچک سر زنان چیه ؟
ناشناس۳۳۰۳۶۸۳۱۲:۰۲:۱۳ ۱۴۰۲/۹/۵
این خبر برای حجاب هم محسوب می شود وقتی کلی گویی گفته شده از همه چیز
امیر حسین سلطان/تهران۳۳۰۳۶۱۴۱۰:۴۰:۰۶ ۱۴۰۲/۹/۵
با زور و تشر و اعمال باصطلاح قانون معضل مورد نظر شما حل نخواهد شد پس لطفا اجازه دهید لااقل ملزومات قانونی روند فرآیند لایحه یا مصوبه فوق در مراجع ذیصلاح و از جمله شورای نگهبان و احتمالا مجمع تشخیص مصلحت نظام تکمیل گردد تا بعدها دچار معضل حادتری نگردیم. با شتاب و تعجیل در مسائل اعتقادی توفیق چندانی عایدمان نمی گردد. بگذارید دقت های لازم اعمال گردد. والله اعلم
ناشناس۳۳۰۳۷۱۶۱۲:۳۳:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۵
قانون رعایت نشده که دوقطبی سازی شد و حتی تبلیغ بدپوشسی توسط خود آنها در برگزاری مسابقات ورزشی
ناشناس۳۳۰۳۹۳۵۱۵:۵۴:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۵
تو هم هر روز همین شعار رو تکرار کن انگار مملکت هیچ مشکل دیگری نداره!!!
ناشناس۳۳۰۳۵۸۵۱۰:۱۱:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۵
صرفا برای آلودگی هوا نباید هم تعطیل کنند
ابهری۳۳۰۴۵۸۴۲۳:۵۲:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۵
از نویسنده مقاله باید تشکر نماییم که بطور واضح به نکات دقیق و واقعی اشاره داشته است.شاید تلنگری باشد تا دولتمردان را بفکر وادار کند .
ناشناس۳۳۰۴۷۷۷۰۳:۵۶:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۶
انگار نفس تان از جای گرم بلند می شود و هنوز تنفس در هوای ناسالم را تجربه نکرده اید که یعنی چه؟؟؟!!!
ناشناس۳۳۰۳۷۰۲۱۲:۲۰:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۵
تعلل دولت بنفش در خرید خودروهای برقی و ساخت نیروگاههای هسته ای دلیل اصلی الودگی هواست.
ناشناس۳۳۰۴۱۸۴۱۹:۱۲:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۵
نیروگاههای تولید برق یکی از آلوده کنندگان هوا هستند.
ناشناس۳۳۰۴۶۲۰۰۰:۰۷:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۶
عدم وجود بودجه عمرانی لازم در سالهای اخیر و همینطور عدم همکاری کشورها و شرکتهای بین المللی سازنده نیروگاههای هسته ای در ساخت و سرمایه گذاری بعلت وجود تحریمهای سنگین بین المللی را بایستی مد نظر داشت و در رفع آن تلاش کرد.
صمصام۳۳۰۳۵۶۵۰۹:۵۸:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۵
تو همین فرودگاه از مردم عوارض خروج از کشور رو به یورو میگیرند ! چرا ؟ در کشوری که مردمش به ریال حقوق و درامد میگیرن این رفتارها چه معنایی داره ؟؟؟؟
ناشناس۳۳۰۳۶۱۵۱۰:۴۰:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۵
خب کسی که می‌خواد بره خارج از کشور مگه قراره ریال خرج کنه یا اصلا ریال مگه همراهش هست!؟ طبیعتا پول‌هاش رو تبدیل کرده دیگه!!
ناشناس۳۳۰۳۵۹۴۱۰:۱۸:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۵
آبروی مملکت مسوولین است با نگاه کردن به رفتار و کردار و مدیریت همه مسوولین فکر نکنم آبرویی مانده باشد.
ناشناس۳۳۰۳۶۰۴۱۰:۳۲:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۵
مطلب خوبی بود اما قطعا گوش شنوایی در مسئولان وجود ندارد.متاسفانه گویا الگوی آنان کره شمالی است که توریست ندارد اما هتل صد طبقه می سازد! کاش لااقل چین را الگو قرار می دادند !
مصطفی۳۳۰۳۶۲۴۱۰:۵۲:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۵
فقط کافی است نظام بجای شعار های پر طمطراق و توخالی وباند بازی های سیاسیت زده یک دهه کارها را بدست مدیران با شعور و متخصص در هر سه قوه بسپارد ببینید که چقدر اوضاع تغییر خواهد کرد
ناشناس۳۳۰۳۶۲۵۱۰:۵۳:۰۶ ۱۴۰۲/۹/۵
اولین ایراد به خود شما وارد هست مثلا در خبرهای روز گذشته به جناب پور ابراهیمی انتقاد کردید که می‌گوید چرا قیمت ارز پایین نگه می دارند ولی آیا میدانید وقتی تورم بالا هست و تورم کشورهای دیگر پایین تر از ایران هست قیمت ارز پایین نگه داشته شود خودش عامل تورم های بالا می شود وقتی باید متناسب با تورم بلاتر ایران بالا برود و نه اینکه یک دفعه ای چند برابر شود؟ و این جدای از بحث صادرات و واردات و.. هست و از 20 سال قبل روال سرکوب ارزی بوده و بعد رها کردن آن و این شده اقتصاد ایران با تورم بالا
ناشناس۳۳۰۳۷۳۳۱۲:۴۶:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۵
دلار ۵۰ و خورده ای هزار تومانی ارزون هنوز براتون؟ خدایا مردم ایران رو نجات بده از شر این دلال ها خونخوار
ناشناس۳۳۰۳۸۲۷۱۴:۲۹:۴۹ ۱۴۰۲/۹/۵
ما کاری به ارزانی و گرانی و ارز نداریم حرف از منطق اقتصاد هست که در این 20 سال از منطق علم اقتصاد پیروی نمی شده و اگر شده بود نصف این 50 تومن فعلی هم که هنوز پایین نگه داشته شده و کم کم60 تومن باید برسد می بود یعنی 25 تومن
ناشناس۳۳۰۴۴۳۹۲۲:۱۱:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۵
ارز را باید زمانی آزاد می گذاشتند که هر چهار سال دو برابرش نمی کردند.اولین بار دلار را نوربخش چندین برابر کرد و حالا که قیمتها به خاطر این سیاستهای دستوری سر به فلک کشیده آزاد سازی دلار دیگر از ظرفیت جامعه به دور است...
ناشناس۳۳۰۳۶۶۳۱۱:۳۹:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۵
اشکال درساختاروسیاستهای کلی است که نتیجه همین شرایط فعلی شده است بطورمثال همین اظهارنطر جانشین قرارگاه حکایت ازسطحی نگری وتوجه به ظواهراست حفظ آبروآنجائی است که سیاستها وکارکردها منتج به رفاه عمومی،ثبات اقتصادی،حفظ محیط زیست ،امیدبه آینده ،اعتبارجهانی،کاهش بیکاری وتورم نشاط اجتماعی و........گرددوقتی اعتقادبه تخصص وتجربه مرتبط وجودنداردانتظارچه معجزه ای داریم؟وقتی اقلیت حاکم خودراعقل کل میدانندوخودرادرهمه امورصاحب نظرمیدانندنتیجه بهترازاین نخواهدشد.بحث این جناح وآن جناح نیست .
محمود۳۳۰۳۶۷۱۱۱:۵۰:۱۲ ۱۴۰۲/۹/۵
مقاله خوبی بود اما به نظرم یه نکته ای توش فراموش شده بود خوب است میگفتین به فرض بهترین فروگاه جهان رو هم ساختیم وقتی 95 درصد مردم کشور تو عمرشون قرار نیست حتی یک بار از این فرودگاه استفاده کنن و حتی خیلی از فروگاه های داخلی هم مردم توان استفاده ندارن . به چه دردر میخوره اخه
ناشناس۳۳۰۴۵۷۵۲۳:۴۲:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۵
البته امیدوارم این 85 درصد از مردم که فعلا به زیر خط فقر رفته اند با تغییر روشهای مدیریتی مسئولین بتدریج از زیر خط فقر خارج شوند.
امید یاوری دارانی۳۳۰۳۶۹۷۱۲:۱۲:۴۸ ۱۴۰۲/۹/۵
آبرو داری کنید. ابروی پدر در برابر زن و فرزند از شرمندگی ابروی مرد خانواده در برابر کسبه محل ابروی جوان بیکار تحصیلکرده در برابر پدر و مادر ابروی پسر عزب خانواده در برابر فامیل ابروی دختر جوان دانشجو در برابر همکلاسیها و دانشجویان اری ابروی خیلیها باید حفظ شود تا مملکت آبرو داشته باشد تا بتوان آن را حفظ نمود. آبروی مملکت را حفظ کنید اما نگذارید آبروی ملت برود .
ناشناس۳۳۰۵۱۲۷۱۰:۴۴:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۶
بسیار عالی
محمد۳۳۰۳۷۱۷۱۲:۳۳:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۵
همان مسیر فرودگاه به تهران برای بی اعتباری و آبروریزی یک ملت کافیست! درواقع شمایی کلی از وضعیت کلان کشور رو میشه در طی همین مسیر بین فرودگاه تا تهران مشاهده کرد!
ناشناس۳۳۰۳۷۴۳۱۳:۰۴:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۵
یک کلمه حرف حساب ولی کو گوش شنوا
اینجا جایی برای خنده نیست۳۳۰۳۷۷۶۱۳:۴۰:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۵
تاریخ از جایی خنده دار میشه که از صادرات فکر و ایدئولوژی به آبروداری رسیدیم و هیچکس هم عین خیالش نیست و برای راضی کردن خودتان هم مدام تقصیرها رو گردن نفر قبلی می‌اندازید !!!!! مگر نفرات قبلی از کره ماه آمده بودند؟؟ همگی بر سر یک سفره نشسته بودید!!!!
ناشناس۳۳۰۳۹۶۴۱۶:۰۸:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۵
نفرات قبلی در دولت هاشمی امتحان پس داده بودند و مردود شده بودند ازموده را دوباره ازمودن خطا بود.
ناشناس۳۳۰۴۶۵۲۰۰:۲۵:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۶
تجربه این نوع روش کاری را بسیاری از متفکرین و اقتصاددانها بارها و بارها طی سالهای گذشته و همینطور در حال حاضر هم تذکر داده اند و میدهند منتهی مسئولین به این روش های مدیریتی غیر علمی عادت کرده اند و دارند. لذا بعید است دولت سیزدهم هم بهتر از دولتهای قبل بتواند کار کند چون در دو سال اخیر نیز مشکلات بزرگی برای آینده مردم و کشور ایجاد شده است.
ناشناس۳۳۰۴۹۴۷۰۸:۳۷:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۶
احسنت
ناشناس۳۳۰۳۷۹۹۱۴:۰۶:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۵
شما همین که به مردم اجازه بدی بتونن راحت خودرو دلخواه خود را به قیمت روز جهان بخرن شاهکار کردین بقیه کاراتون پیشکش
ناشناس۳۳۰۳۸۱۱۱۴:۱۵:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۵
آبرو و اعتبار یک کشور به رضایت عمومی مردم آن است.
ناشناس۳۳۰۳۸۷۷۱۵:۰۴:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۵
کشور در مسیر درستی حرکت می کند .
ناشناس۳۳۰۴۱۸۷۱۹:۱۷:۵۰ ۱۴۰۲/۹/۵
از سفره ها که هر روز بیشتر آب میره، مشخصه!
ناشناس۳۳۰۴۳۰۵۲۰:۴۶:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۵
دقیقآ به‌ سمت دره!!!
ناشناس۳۳۰۴۶۶۲۰۰:۳۵:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۶
خیر به هیچ وجه اینطور نیست. اگر واقعیتهای تلخ موجود را جدی نگیریم و معضلات کلان فعلی را کتمان کنیم و بپوشانیم و به خود غره شویم قطعا همچون گذشته ضررهای بسیار سنگین تری را برای کشور رقم خواهیم زد.
ناشناس۳۳۰۴۰۹۳۱۷:۲۸:۵۵ ۱۴۰۲/۹/۵
دولت با همین فرمان جلو برود،در دولت مردمی تمام مشکلات حل میشود
ناشناس۳۳۰۴۱۲۴۱۸:۰۶:۴۸ ۱۴۰۲/۹/۵
فرودگاه امام خمینی مسیرش داغونه. یه آدم خارجی بیاد برفرض فرودگاهش خوب باشه بقیه خیابون و ماشین های قدیمی باعث آبروریزیه. حداقل هواپیمای های خارجی از فرودگاه مهرآباد باشه که بهتره.
ناشناس۳۳۰۴۲۲۷۱۹:۳۹:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۵
وقتی از یک کشور خارجی هم سطح مثل مالزی یا ترکیه وارد ایران می شوی، کاملا متوجه میشوید در ایران سالهاست دولت هزینه ایی برای عمران و آبادی کشور و رفاه مردم نکرده است. در واقع مثل ورود به خانه ایی است که پدر آن خانه سالهاست پولی برای نوسازی خانه و بهبود زندگی ساکنانش نکرده است. هر چه هم هست خود مردم ساخته اند. از دولت بخواهید پول را خرج آبادانی کشور کند.
کاوه۳۳۰۴۲۶۳۲۰:۲۱:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۵
در دروس مهندسی درسی بنام اقتصاد مهندسی وجود دارد که در آن به سه عامل زمان ، هزینه و کیفیت اشاره کرده است . وقتی قیمتها ثابت نیست پروژه اگر در وقت مناسب تمام نشود مجبورند تعدیلش کنند . الان به گفته سخنگوی دولت سه هزار پروژه نیمه تمام وجود دارد که نیاز به میلیاردها دلار برای تکمیل دارد . نکته دیگر بازگشت سرمایه است که بر طبق اصول اقتصاد مهندسی هر پروژه ای باید بعد از پنج سال تمام هزینه هایی که برایش شده را برگرداند و بعد از پنج سال سودده شود . کدام پروژه از قبیل کارخانجات صنعتی ، بزرگراهها و طرحهای عمرانی توانسته بعد از پنج سال کل هزینه ایی که برایش شده را به خزانه بازگرداند و سوده شده باشد؟ بیایید منطقی و حساب شده کار کنیم تا پروژه هایی مثل پروژه فاز دوم فرودگاه بین المللی امام خمینی سود ده شود.
م۳۳۰۵۰۰۴۰۹:۲۱:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۶
دولت ناکارآمد سیزدهم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  10. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  11. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  14. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  15. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  18. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  23. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

آخرین عناوین