آغاز ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ از یکشنبه/ سهم ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی  

  4020903044

ثبت نام نوبت اول آزمون سراسری و آزمون پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی سال ۱۴۰۳ از یکشنبه ۵ آذرماه سال ۱۴۰۲ آغاز می شود.

  آغاز ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ از یکشنبه/ سهم ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی  

به گزارش مهر، پس از کش و قوس‌های فراوان درباره آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در نهایت زمان ثبت نام این آزمون بر مبنای مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) و ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از آن، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی فرا رسید.

پس از اینکه طرح اصلاح تبصره ۵ ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب مجلس شورای اسلامی با اعلام نظر شورای نگهبان رد شد مشخص شد که آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنان در دو نوبت برگزار خواهد شد.

با توجه به اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درصد سهم آزمون سراسری و درصد سهم سوابق تحصیلی به صورت ۵۰ درصد اعلام شده است، پس از سال‌ها تلاش برای کاهش وزن آزمون سراسری، سهم ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی داوطلبان به کنکور ۱۴۰۳ رسید. به این ترتیب سوابق تحصیلی نیز سهم مساوی با دروس آزمون سراسری دارند.

نکته مهم دیگر این است که این سهم سوابق تحصیلی به صورت قطعی محاسبه می‌شود. البته سهم سوابق تحصیلی در نظام‌های متوسطه ای که در کشور وجود دارد متفاوت است:

* سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی است.

* میزان تأثیر نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم نظام سالی - واحدی / ترمی - واحدی در این گروه‌ها، ۳۷.۵ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی - واحدی / ترمی - واحدی ۱۲.۵ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی (در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۵۰ درصد) است.

وضعیت سهم سوابق تحصیلی برای دو گروه آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی متفاوت است:

«سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به میزان ۲۸ درصد با تأثیر قطعی است.

میزان تأثیر نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی / ترمی واحدی در این گروه‌ها، ۲۱ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی واحدی / ترمی واحدی ۷ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی (در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۲۸ درصد) است.

سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۷۲ درصد است.»

ثبت نام در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ و آزمون رشته‌های تحصیلی پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در سال ۱۴۰۳ از ۵ آذر ماه سال ۱۴۰۲ آغاز و تا ۱۱ آذر ماه ادامه خواهد داشت.

نوبت اول آزمون اختصاصی (کنکور) سال ۱۴۰۳ در روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ و نوبت دوم آزمون اختصاصی در روزهای پنجشنبه و جمعه ۷ و ۸ تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

همه داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند (اعم از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش در تمام نظام‌های آموزش و پرورش و طلاب حوزه‌های علمیه) باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی براساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

در صورتی‌که داوطلبی در امتحانات نهایی که وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد سوابق تحصیلی پیش‌بینی می‌کند، شرکت نکرده و اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی در دروس عمومی و اختصاصی نکند، نمره خام آن درس که سابقه تحصیلی ندارد، صفر (۰) لحاظ و سپس تراز می‌شود. برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند و یا کلاً سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با نمره‌کل آزمون اختصاصی نیست.

در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی (کنکور) در هریک از گروه‌های آزمایشی همانند سال ۱۴۰۲ است و دروس عمومی صرفاً از طریق سوابق تحصیلی اعمال می‌شود.

در صورت یکسان بودن گروه آزمایشی نوبت‌های معتبر هر داوطلب (نوبت‌های اول و دوم سال ۱۴۰۳ و نوبت‌های اول و دوم سال ۱۴۰۲ در صورتی که داوطلب در جلسه آزمون آن‌ها حاضر بوده است)، بیشترین نمره‌کل آزمون اختصاصی بین حداکثر ۴ نمره کل آزمون اختصاصی، با سهم ۵۰ درصد در نمره‌کل نهایی لحاظ و در کارنامه ملاک انتخاب رشته اطلاع‌رسانی می‌شود.

نمره‌کل نهایی حاصل از ۵۰ درصد نمره‌کل سابقه تحصیلی مربوط به گروه آزمایشی درخواستی و ۵۰ درصد بیشترین نمره‌کل آزمون اختصاصی گروه آزمایشی درخواستی است.

ملاک علمی برای پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال ۱۴۰۳، نمره کل نهایی مربوط به سال ۱۴۰۳ است (با توجه به تغییر ضرایب و میزان تأثیر سابقه تحصیلی در سال ۱۴۰۳، نمره کل نهایی داوطلبان حاضر در جلسه آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای پذیرش در سال ۱۴۰۳ تغییر می‌کند). رتبه در سهمیه و رتبه کشوری بر اساس نمره کل نهایی ساخته می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین