چرا حماس تکفیری نیست؟

محسن سلگی، گروه سیاسی الف،   4020828019 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا حماس تکفیری نیست؟

پس از پیروزی حماس در انتخابات سال 2006، برخوردهای مسلحانه ای میان حماس و جریان بانی سازش و جریان تکفیر در می گیرد. تا قبل ازاین تاریخ، اختلاف میان سلفی ها و حماس در فضایی گرگ و میش و مبهم قرار داشت. اما بعد از استقرار رسمی حماس در نوار غزه، اختلاف مذکور روشن و علنی شد. تا حدی که در ادامه برخی از اعضای جریان سلفی که بعضاً در نوار غزه هم سکونت داشتند، حتی با داعش هم بیعت می کنند.

فراتر از سطح رفتاری که عامل اختلاف مذکور می شود، حماس و گروه های سلفی و به ویژه حماس و گروه های تکفیری-نوتکفیری در مبانی و بنیادها اختلاف آشکار دارند. قابل اشاره است که خاستگاه حماس، اخوان المسلمین است و از نظر جهادی بودن با جریانات تکفیری دارای اشتراک ظاهریِ جزئی است. اما همزمان اختلافات جدی با گروه های اخیرالذکر دارد. حماس برخلاف سایر گروه های تکفیری، تنها اسرائیل یا رژیم صهیونیستی را تکفیر می کند و از تکفیر سایرین پرهیز کرده است. در عین حال، خودش توسط داعش مورد تکفیر قرار گرفته است.  

جریان تکفیری بیش از اعتقاد به مبارزه با کفار و نیروهای خارج از جهان اسلام، به زعم خود به پاک سازی امت از شرک و فساد باور دارد. بر این اساس، جهاد با اسرائیل برای این جریان اولویت ندارد. همچنین این گروه ها به شدت ضدشیعی هستند. در حالی که حماس به فراخور و تبع اخوانی بودن، مؤید شیعه است یا دست کم شیعه را به عنوان مذهب به رسمیت می شناسد. 

قابل یادآوری است که سابقه تعامل روحانیت شیعه و اخوان المسلمین محدود به زمان حیات و زعامت حضرت آیت الله بروجردی(ره) نبوده است. اما می توان از دوران ایشان به عنوان دوران اوج و نقطه عطف تعامل مذکور یاد کرد. آیت الله سیدمحمدجواد علوی بروجردی در این زمینه طی دیدار با حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در مصر می گوید:  « آثاری که مهندس بازرگان نوشتند، به‌ویژه در زمینه تفسیر قرآن، در اصل الگوگیری از آثاری است که سال‌ها پیش از آن اخوان‌المسلمین نوشته بودند. اخوان به علوم روز تسلط خوبی داشتند ... افرادِ به‌اصطلاح سطح بالای اخوان به مرحوم آیت‌الله بروجردی اظهار علاقه می‌کردند. چون شیخ حسن البناء، متفکر اصیل اخوان، جزء مجلس تقریبی‌ای بود که آیت‌الله بروجردی در قاهره تشکیل داده بود. مجلس تقریب مرکب بود از علما و اندیشمندان طراز اول و سطح بالای فِرق مختلف از مذاهب اربعه، زیدی‌ها و شیعه. کسانی مثل کاشف الغطاها یا کسی مثل مرحوم آیت‌الله سید محسن امین و برخی شخصیت‌های طراز اول شیعه در ضمن اینها بودند. حسن البناء هم از اعضای فعال این مجموعه بود. مقالات اینها در خود دار التقریب مصر منتشر می‌شد. آقا شیخ محمدتقی قمی، که نماینده آیت‌الله بروجردی در قاهره بود، کتابی دارد به نام ارگان تقریب. اخوان مجله‌ای به نام رساله الاسلام داشتند که در ۱۲ جلد دارالتقریب خودمان منتشر کرد. حسن البناء مقالات بسیار قوی‌ای در این مجله دارد. حدود ۳۰ سال پیش هم، در دوره ریاست جمهوری آقای ‌هاشمی رفسنجانی، کنگره‌ای در تهران با عنوان بزرگ‌داشت شیخ محمود شلتوت و آیت‌الله بروجردی تشکیل شد که در واقع تکریمی بود از فتوای تاریخی شیخ محمود شلتوت]منظور، فتوای شلتوت در قابل تقلید دانستن مذهب شیعه است[ ... علت اظهار علاقه حسن البناء به آقای بروجردی این بود که ایشان، یعنی رهبر اخوان‌المسلمین، در تقریب، همفکر آیت‌الله بروجردی بود و در مجلس تقریب هم، همکار ایشان بود. حسن البناء به مرحوم آیت‌الله سید محسن حکیم، مرجع بزرگ شیعه، هم اظهار علاقه می‌کرد. چون در ماجرای سید قطب و اعدامش به دست جمال عبدالناصر آیت‌الله سید محسن حکیم اعلامیه داد و قتل او را محکوم کرد...حتی شخص مقام معظم رهبری، آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه الله)، هم به اخوانی‌ها علاقه‌مند بودند و کتاب‌هایشان را می‌خواندند و با آنها مأنوس بودند و از این جنبش حمایت می‌کردند... حتی در برابر حکومت‌هایی که آنها را می‌کوبیدند، مثل جمال عبدالناصر که شخصیتی محبوب و ملی در بین عرب‌ها بود، ما از آنها حمایت کردیم تا به قدرت رسیدند.» ( به نقل از پایگاه اجتهاد به آدرس: ijtihadnet.i).

بعد از صدور فتوای تاریخی شیخ شلتوت، علامه محمد غزالی رهبر جمعیت اخوان المسلیمن این فتوا را تأیید می کند:   «من معتقدم كه فتواى استاد بزرگ شيخ محمود شلتوت گام وسيعى در اين ميدان است كه مايه‌ى اميدوارى تمام زمام‌داران و علماى بااخلاص است و تكذيب آنچه را كه مستشرقين انتظار مى كشند كه كينه و نفاق، اين امت را قبل از رسيدن به اتحاد و همبستگى، از ميان بردارد. اين فتوا به نظر من نخستين گام در اين راه است. نخستين گام براى يكپارچگى و جمع كردن مسلمانان تحت عنوان اسلام كه خداوند آن را كامل گردانيده و آن را به عنوان بهترين دين براى ما برگزيده است. همچنين سرآغاز عمل به رسالتى است كه عزت و سربلندى مومنان را بازمى‌گرداند و مايه رحمت جهانيان مى‌گردد.مسلما بدبينى‌ها و خرافات، توده‌ى اهل سنت و شيعه را به پستى مى‌كشاند و اختلافات و دودستگى، همه را از حقيقت و زندگى دور مى سازد.» (رساله الاسلام، سال يازدهم، شماره 4).

این صبغه و سابقه در حالی است که گروه های تکفیری مانند داعش، در ضد شیعه بودن و در عوض، تساهل گاه و بی گاه در قبال سایر مذاهب غیراسلامی، بیننده آگاه از تاریخ را یاد رفتار خوارج می اندازد؛ خوارج در سویی بعضاً به مذاهب غیراسلامی محبت می کردند اما در سوی دیگر، سر شیعه را می بریدند. بر اساس این مشابهت، ابراهیم برزگر استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، این گروه ها را نوخوارجی می نامد(رجوع شود به: مجرای فهم تکفیری ها: مشابهت های تکفیری ها و خوارج، پژوهش های راهبردی سیاست مقاله 6، دوره 2، شماره 7، دی 1392، صفحه 147-164).

تکفیر حماس به سبب اعتقاد به دمکراسی!

 در سال 1993، جریان تکفیری و سلفی، حماس را خارج از فرقه ناجیه انگاشت؛ آن هم با این استدلال که حماس با پذیرش انتخابات و دمکراسی، برای خداوند شریک قائل شده است. بر این اساس، واضح است که اختلاف بنیادین میان حماس و گروه های سلفی و تکفیری وجود دارد(رجوع شود به: «گروه های سلفی در نوار غزه و مواضع آن ها نسبت به حکومت حماس»، سیاست جهانی دوره چهارم بهار 1394 شماره 1، نوشته احمد سادات، استادیار دانشگاه تهران، دانشکده مطالعات جهان، گروه فلسطین اشغالی).

باید توجه داشت که حماس به رهبری شیخ احمد یاسین از دل انتفاضه ظهور کرده است؛ جنبشی که نقطه عطف بیداری فلسطینیان در برابر رژیم غاصب را نشان داد و نیز موتیفِ سنگ‌پرانی و تِم مظلومیت خاص مبارزاتی آن به نماد و استعاره ای تثبیت شده در اذهان عمومی بدل شد. به بیان دیگر، حماس خاستگاهی انسانی، مردمی و خودجوش و مبتنی بر آزادی دارد و نیز آزادی خواهی را بیش از سایر جنبش های ضد صهیونیستی در اراضی اشغالی به تجلی رسانده است. قابل تأکید است که مردم فلسطین بعد از شکست توافق اُسلو و ایده یاسر عرفات در به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی – و البته عدم تعهد رژیم غاصب به پذیرش متقابل که در توافق اُسلو در واشنگتن قید شده بود- به سمت ایده و برنامه رفتاری حماس گرایش پیدا کرد و در نتیجه، برنامه عرفات محبوبیت خود را تا حد زیادی از دست داد. این نکته مؤید آن است که محبوبیت و مشروعیت حماس محدود به مردم ساکن غزه نیست؛ بلکه در کرانه باختری و اعراب فلسطینیِ خارج از دولت خودگردان هم محبوبیت و مشروعیتی مشابهی دارد. دلیل آغازین این محبوبیت آن است که حماس در برابر توافق اُسلو(توافقی که به تعبیر نشریه آمریکایی فارن پالیسی چیزی جز مرغ کنتاکی برای فلسطینی ها نداشته و اشغال گری بیشتر اسرائیل را در داشته است) ایستاد و هرگز تن به سازش نداد. 

روی این ملاحظات، ایجاد شائبه داعش انگاری و القای شباهت میان داعش و حماس و نیز انتساب دروغین حماس به تکفیر و سلفی گری توسط صهیونیسم بین الملل بس ناجوانمردانه و فاقد اعتبار واقعی است. این القاء سعی دارد در درجه اول، حمایت ایرانی و شیعه از نهضت فلسطین و در درجه دوم، حمایت سایر ادیان و گرایش ها از آن را تضعیف کند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۹۶۵۷۱۰۹:۴۰:۳۱ ۱۴۰۲/۸/۲۸
چون همانند داعش فکر و عمل نمی کند.
ناشناس۳۲۹۶۶۰۹۱۰:۱۱:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۲۸
چرا افراط گرایان ادیان اینچنین به جون هم میوفتند آیا غیر از اینه که همه به یک خدا معتقدن در طول تاریخ از جنگهای مختلف دینی گرفته جنگ صلیبی و ... تا همین امروز این داستان ادامه داره چرا بشر بعد از اینهمه زمان همچنان نمی تواند با صلح و انسانیت در کنار هم زندگی کند
ناشناس۳۲۹۶۷۰۷۱۱:۵۳:۴۷ ۱۴۰۲/۸/۲۸
هر گروه تکفیری ۳ تا مشخصه‌ی بارز داره اولاً ریشه‌ی صهیونیستی دارن ثانیاً به زن و بچه‌ها رحم نمیکنن ثالثاً تاریخ مصرفشون کمه
ناشناس۳۲۹۶۷۹۹۱۳:۰۴:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۲۸
با این حساب حماس یه جریان مردمیه و ماندگاره
ناشناس۳۲۹۶۷۵۳۱۲:۳۸:۳۴ ۱۴۰۲/۸/۲۸
خیلی جالب است، می دانند تعریف تکفیری بودن چیست: جریان تکفیری به زعم خود به پاک سازی امت از شرک و فساد باور دارد، ولی تنها آنجا که می پسندند اعتراف می کند پس فلان طرز فکر یا فلان رفتار در راستای پاک سازی از فساد تکفیری است، همان مفهوم اگر توسط افرادی مورد تائید صورت گیرد می شود جهاد یا مبارزه یا ایستادگی یا امر به معروف! در صورتیکه هر تفکر و برخورد کافیست آیه قرآنی لا اكراه فی الدین قد تبین الرشد مِنَ الْغَی را در نظر بگیرد و تکفیری نشود.
ناشناس۳۲۹۶۸۲۰۱۳:۱۹:۵۸ ۱۴۰۲/۸/۲۸
خیلی جالب است که شما کار تکفیری ها را با امر به معروف مقایسه می کنین. اولا آیه لا اکراه فی الدین طبق تفاسیر در مورد قبول اصل دین است و هنگامی نازل شد که انصار می خواستند فرزندان خود را به زور مسلمان کنند و این آیه در مورد احکام دین نیست به همین دلیل هست که در اسلام برای شراب خواری و ... مجازات تعیین شده دوما حضرت علی (ع) فرمودند تمام کارهای نیک حتی جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر مانند آب قطره ای است در برابر دریای پهناور.
ناشناس۳۲۹۷۵۰۶۰۹:۲۴:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۲۹
برای شراب خواری مجازات تعیین شده آیا برای بی حجابی در قران مجازات تعیین شده که این همه جنگ اعصاب و هزینه و بلوا برای نگهداشتن روسری بر سر زنان انجام می دهید ؟؟
ناشناس۳۲۹۷۵۱۵۰۹:۲۹:۳۷ ۱۴۰۲/۸/۲۹
دوست عزیز استدلالهای متناقض شما دیگر کودکان را هم قانع نمی کند
ناشناس۳۲۹۶۷۶۴۱۲:۴۵:۳۵ ۱۴۰۲/۸/۲۸
جنگ جهانی اول دوم با ده ها میلیون کشته تفکر لیبرال، فاشیسم، کمونیسم حاضر بودن اما خبری از دین نبود
ناشناس۳۲۹۶۷۹۴۱۳:۰۱:۴۲ ۱۴۰۲/۸/۲۸
تشکیل اسرائیل و جنگ های آن ربطی به جنگ های مذهبی ندارد
ناشناس۳۲۹۶۵۸۳۰۹:۴۹:۴۰ ۱۴۰۲/۸/۲۸
غزه نابود شد و شما فقط شعار و هزینه بیخودی راهپیمایی و شعار.
ناشناس۳۲۹۶۵۸۸۰۹:۵۲:۰۷ ۱۴۰۲/۸/۲۸
تا اونجایی که یادمه در سوریه نیروهای حماس با مخالفان اسد همراه شدند.
ناشناس۳۲۹۶۸۱۹۱۳:۱۹:۱۲ ۱۴۰۲/۸/۲۸
از نمک نشناسی آنان هست که این همه حمایت از انان کردن ولی به خاطر اینکه خیال کردن اسد می رود و سوریه با ترکیه و قطر هم سیاست می شود و اینطوری حمایت از آنان قطع نشود ...
ناشناس۳۲۹۶۶۰۴۱۰:۰۷:۴۴ ۱۴۰۲/۸/۲۸
تفکیری به این معنا می‌گویند که فرد یا افرادی دیگران را تفکیر کرده و به قتل برسانند. این‌جا باید دید حماس افرادی را تکفیر می‌کند؟ سپس باید دید آن‌ها به قتل می‌رساند؟ حالا موضوعات دیگری هم هست، مثل این که در این گروه مفتی‌ها هم حضور دارند یا نه، آیا عربستان و وهابی‌ها هم حضور دارند یا نه و دیگر مسائل که باید آنرا بررسی کرد. شما می‌توانید کار تحقیقی بکنید چرا تصمیم گیری را به حدس و گمان واگذار می‌کنید و به همین سادگی به صهیونیسم بین‌الملل نسبت می‌دهیم. یک چیزی برای من مشخص است، که این قطر هم حامی داعش، طالبان، جبهة النصرة و القاعده بوده و از بعضی رسما و از بعضی پنهانی حمایت می‌کرده اگرچه که می‌گوید من از تفکرات این گروه‌ها حمایت نمی‌کنم (خیلی جالب است واقعا، انگار یک انگلیس زیر گوشمان داریم) همین قطر از حماس هم حمایت می‌کند.
ناشناس۳۲۹۷۰۴۶۱۷:۲۱:۲۵ ۱۴۰۲/۸/۲۸
وجالبتر ابنکه پای قطر هم هیچوقت گیر نیست و تقصیرها گردن ایران است !! چرا ؟!
حماس۳۲۹۶۶۰۷۱۰:۱۰:۲۸ ۱۴۰۲/۸/۲۸
حماس چند ساله شعارش عوض شده و میگه اگر شهرک سازی اسراییل متوقف بشه و اسرای فلسطینی ازاد بشه مرزهای 1967 رو قبول میکنه حماس عملا با نابودی اسراییل دیگه کاری نداره و ماهیت اسراییل را تا 1967 قبول داره اینو صدبار تا الان گفته و همین دو هفته پیشم گفت و عملا میگه نابودی اسراییل تا زمانی شعارش هست که اسراییل شروط رو قبول کنه قبول کرد با دو دولت موافقه .
ناشناس۳۲۹۶۷۲۷۱۲:۱۷:۴۳ ۱۴۰۲/۸/۲۸
جالبه که شما چیزایی از حماس شنیدی که هیچ کسی دیگه نشنیده!!!!
ناشناس۳۲۹۶۶۳۵۱۰:۴۲:۳۵ ۱۴۰۲/۸/۲۸
سوال شما نیازمند بررسی دقیق تری است .
ناشناس۳۲۹۶۶۴۲۱۰:۴۸:۴۷ ۱۴۰۲/۸/۲۸
هبچ ، گروه و حکومتی حتی برای دفاع مشروع ،حقی برای آسیب زدن .کشتن و به گروگان گرفتن غیر نظامیان را ندارد .
ناشناس۳۲۹۶۷۵۶۱۲:۴۱:۰۰ ۱۴۰۲/۸/۲۸
الی اسراییلی که کلا غصبی و نظامی هستند
ناشناس۳۲۹۶۸۰۹۱۳:۱۲:۵۵ ۱۴۰۲/۸/۲۸
همینی که شما میگی یعنی تفکر تکفیری
ناشناس۳۲۹۷۲۲۱۲۰:۲۰:۵۵ ۱۴۰۲/۸/۲۸
بله این دستور اسلام و روش پیامبر در جنگ ها بوده .
محسن۳۲۹۶۶۴۳۱۰:۴۸:۵۱ ۱۴۰۲/۸/۲۸
تمامی پیروان ادیان توحیدی ، اعتقاد دارند که خدا یکی است. خب اگر خدا یکی است، چرا این همه کشتار!!!
سعید۳۲۹۶۷۱۴۱۲:۰۴:۴۷ ۱۴۰۲/۸/۲۸
اگر بهانه جنگ و کشتار، فقط مبارزه برای احقاق حق بر سرزمین باشد، قابل درک است.
ناشناس۳۲۹۶۹۵۶۱۵:۲۲:۳۹ ۱۴۰۲/۸/۲۸
خدا یکی است ولی منافع، زیاد. دعوا سر خدا نیست عزیز، سر منافعه.
ناشناس۳۲۹۶۶۶۹۱۱:۰۸:۵۶ ۱۴۰۲/۸/۲۸
خيلي وقت نيست که جنگ سوريه تمام شده و هنوز تکفيري ها در قسمتهايي از آن حضوردارند . حماس در اين جنگ در طرف مقابل اسد ايستاد و جنگيد . طرفي که ما بوديم !!!!
ناشناس۳۲۹۶۷۲۰۱۲:۱۴:۰۰ ۱۴۰۲/۸/۲۸
اسرائیل یک حکومت ظالم و دد منش است که به هیچ انسانی حتی خودی هم رحم نمی کنه .
ناشناس۳۲۹۶۷۷۰۱۲:۴۷:۵۷ ۱۴۰۲/۸/۲۸
در ادیان توحیدی با وجود اختلافاتشون اگه پای دشمنان دین ومنافقین وسط نباشه هرگز به داعش وصهیونیسم و... ختم نمیشه وخود این ادیان با افراطی گری مبارزه میکنن
ناشناس۳۲۹۷۵۴۸۱۰:۰۰:۲۰ ۱۴۰۲/۸/۲۹
چقدر علمی نشان دادید که حماس تفکیری نیست
ناشناس۳۲۹۷۷۶۳۱۲:۴۹:۱۲ ۱۴۰۲/۸/۲۹
چرا اجازه نمیدن خوده مردم فلسطین تصمیم بگیرن از سال ۲۰۰۷حماس ولکن قدرت نیست؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  3. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  4. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  5. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  6. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  7. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  8. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  9. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  10. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  11. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  12. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  13. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  14. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  15. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  16. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  17. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  16. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  21. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  22. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  23. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  24. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  25. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

آخرین عناوین