چرا اسرائیل برای غرب خیلی مهم تر از اوکراین است!؟

حسین رجائی، گروه سیاسی الف،   4020812046 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا اسرائیل برای غرب خیلی مهم تر از اوکراین است!؟

چرا اسرائیل برای غرب خیلی مهمتر از اوکراین است!؟ حقایق بزرگی در پشت پاسخ این سوال نهفته است. اگر بگوییم اهمیت اسرائیل برای غرب قابل قیاس با اوکراین نیست، سخن به گزافه نگفته ایم. طوفان الاقصی به روشنی این موضوع را نشان داده است. 

اکنون قریب چهار هفته هست که دنیای غرب، اوکراین را به فراموشی سپرده است. روزهاست که دیگر هیچکس از آن ضدحمله ویرانگری که قرار بود روسیه را به زانو درآورد صحبتی نمی کند. اسرائیل همه قلب و ذهن و زبان سردمداران غربی را تسخیر کرده است. محموله های تسلیحاتی که پیش از این قرار بود به اوکراین سرازیر شود مقصد مهمتری یافته است. اوضاع برای این کشور آنقدر تراژیک شده که فرمانده ارتش اوکراین ناامیدانه بگوید: "جنگ با روسیه به حالت سکون رسیده است" و روس‌ها با خیال آسوده به تثبیت مواضع خود مشغول هستند. 

به راستی چه شد که طوفان الاقصی توانست اینگونه اولویت ها را تغییر داده و موضوع اوکراین را به حاشیه ببرد!؟ مگر جز این است که اسرائیل فقط با یک تک محدود از یک گروه شبه نظامی مواجه شده ولی از آنطرف یک پنجم خاک اوکراین توسط بزرگترین رقیب نظامی غرب به اشغال درآمده است. مگر از منظر ژئوپلتیک، اهمیت اسرائیل و اوکراین برای غرب اصلا قابل مقایسه است!؟ یکی دور از مرکز اروپا و در قلب سرزمین های اسلامی واقع شده ولی دیگری همسایه دیوار به دیوار اروپا و ناتو است که اشغال آن توسط روسیه، امنیت اروپا و هژمونی غرب را با بزرگترین تهدید پس از پایان جنگ سرد مواجه ساخته است. 

از منظر مشروعیت و حفظ قدرت نرم نیز این معادله توجیه ناپذیر است. حمایت دولت های غربی از اوکراین، چالش داخلی و بین المللی چندانی برای آن ها ایجاد نمی کند. جوامع غربی به راحتی حول این شعار تبلیغاتی که یک کشور دموکراتیک و آزاد مورد تجاوز و اشغالگری یک دولت مستبد و توسعه طلب قرار گرفته است، متحد می شوند. شاید اندک نخبگانی پیدا شوند که با فهم نقشه های توسعه طلبانه و تمامیت خواهانه ایالات متحده و ناتو، بخش هایی از این داستان را زیر سوال ببرند ولی برای اکثر افکار عمومی در غرب، تکلیف خوب و بد یا ظالم و مظلوم ماجرا مشخص است. بقیه دنیا هم گرچه به زیاده خواهی طرف غربی پی برده  و به کارزار تحریم روسیه نپیوسته اند ولی می توانند حمایت دولت های غربی از متحد اوکراینی خود را درک کنند. 

اما در مورد اسرائیل این وضعیت کاملا برعکس است. این بار غرب، طرف مظلوم داستان نایستاده و آشکارا از نسل کشی و جنایات جنگی حمایت می کند. توحش عریان اسرائیل جای هیچگونه شک و شبهه ای را باقی نگذاشته است. رسانه های غربی دیگر نمی توانند همان تصویر همیشگی از "سوپرمن غربی" را که برای آزادی ملت ها و حراست از حقوق بشر مجاهدت می‌کند به خورد مخاطبان خود بدهند. 

غرب بخش مهمی از مشروعیت بین المللی و قدرت نرم امروز خود را مدیون شعارهای لیبرالی همچون حقوق بشر، آزادی و حقوق بین الملل است و از این منظر همواره خود را نسبت به سایر دولت ها، در جایگاه طلبکار یا قاضی دیده است. اینگونه پشت پا زدن عریان به این شعارها و نهادهایی که خود غرب آن ها را بنیان نهاده، تا حدی شبیه خودکشی است. اعتراضاتی که این روزها جهان و حتی جوامع غربی را دوپاره کرده، تصویری از این موقعیت را نشان می دهد. 

اکنون دوباره این سوال خودنمایی می کند: چرا غرب حاضر است برای اسرائیل هزینه بسیار سنگین تری از اوکراین بپردازد درحالیکه اوکراین برخلاف اسرائیل در حوزه منافع حیاتی غرب قرار دارد!؟ 

رسانه های فارسی زبان بیگانه سعی میکنند مسئله فلسطین و اسرائیل را برای مردم ما در حد یک دعوا بر سر ملک و زمین و فوقش یک دعوای مذهبی پایین بیاورند. ولی رفتار غرب در برابر اسرائیل نشان می دهد موضوع بسیار فراتر از این حرفهاست. چرا اروپایی ها باید بخاطر یک دعوای سرزمینی یا مذهبی در غرب آسیا، اینقدر هزینه بدهند!؟

به نظر می رسد بتوان در دو سطح متفاوت به سوال طلیعه این متن پاسخ داد: اول آنکه اسرائیل مهمترین پایگاه نظامی و سیاسی غرب در قلب جوامع اسلامی است. تخصص اسرائیل توطئه پراکنی و جنگ افروزی است. صهیونیست ها از این طریق، عدم شکل گیری یک امپراتوری یا تمدن اسلامی را که تاریخ نشان داده می تواند رقیبی خطرناک برای تمدن غربی باشد تضمین می‌کنند. طبعا جلوگیری از متحد شدن و هویت یابی مسلمان، دسترسی به منابع غنی انرژی ایشان و چپاول کشورهای اسلامی را نیز برای غربی ها تسهیل می کند. 

اما اهمیت اسرائیل برای غرب، حتی مهمتر از این مسئله است. مبالغه نیست اگر بگوییم رفتار غرب در قبال اسرائیل، چنان است که گویی از شیشه عمر خود محافظت می کند. پس باید وابستگی این دو به یکدیگر، بیش از این حرفها باشد. در حقیقت، صهیونیسم دست پشت پرده نظام سرمایه داری است. در پشت چهره بزک شده نظام سرمایه داری، هیولای شیطانی صهیونیسم خفته است. اینکه بخش مهمی از نظام اقتصادی، فرهنگی و رسانه ای جهان را صهیونیست ها اداره می‌کنند تنها گوشه ای از این داستان است. یک روح تاریخی نژادپرست، استعمارگر، شرک آلود و طغیانگر وجه اشتراک این دو بدن است.

سردمداران اروپایی و آمریکایی این روزها برای نجات اسرائیل خیلی تقلا و فداکاری می کنند. شگفتی از این اتفاقات، برای آن ها که گرفتار سحر رسانه ای و عادت های خبری شده اند قدری مشکل است. اگر پرده عادت ها را بدریم و با چشمانی حقیقت یاب به صحنه بنگریم، حقایق بسیاری را درخواهیم یافت. بزودی دنیا درخواهد یافت که آنچه امروز در غزه می‌گذرد، نه جنگ بین اسرائیل و فلسطینیان، که نبردی بزرگ بین حق و باطل است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۸۲۶۴۵۰۰:۱۷:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۱۳
وقتی هدف اصلی تشکیل اسرائیل نیل تا فرات هست برای حکومترانی و از اروپا آمدن اینجا مانند اروپایی هایی هست که 500 سال قبل رفتن سرزمین دیگر و با نسل کشی کشور و قاره آمریکا را تاسیس کردن
ناشناس۳۲۸۳۱۵۴۱۵:۵۱:۳۰ ۱۴۰۲/۸/۱۳
اروپایی ها و آمریکایی ها تمایلی به نگهداشتن یهودی ها ندارند وگرنه چرافرستاندشون فلسطین؟؟ می خواستند و می خواهند از شرشون دور باشند...
تحلیلگر۳۲۸۲۶۹۸۰۲:۵۵:۰۰ ۱۴۰۲/۸/۱۳
خوب اگر اینچنین است چرا اعراب دنبال پروژه صلح ابراهیم هستند بدون اینکه اصلا به فکر کشورهای دیگر منطقه باشند.
ناشناس۳۲۸۲۷۸۸۰۸:۴۰:۵۴ ۱۴۰۲/۸/۱۳
اون دسته از کشورهای عربی که انتخابات دارن با اسرائیل رابطه ندارن، دنبال رابطه هم نیستن مثل عراق، سوریه، لبنان، الجزایر ... اون دسته هم که پادشاهی و سلطانی هستن مثل بحرین، امارات، عربستان، عمان، ... چون نیازی به رای مردم ندارن برای حفظ حکومت هر کاری می‌کنن!
ناشناس۳۲۸۲۷۹۲۰۸:۴۱:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۱۳
خب بستگی داره سران اون کشور برای باقی موندن در قدرت به رای مردم نیاز دارن یا به حمایت آمریکا!!!!
ناشناس۳۲۸۲۸۲۱۰۹:۱۳:۰۹ ۱۴۰۲/۸/۱۳
چون رژیم هایشان دست نشانده ی امریکا است.
ناشناس۳۲۸۳۰۰۷۱۳:۰۲:۲۰ ۱۴۰۲/۸/۱۳
دست استعمار این حکام رو برتخت نشونده وحفظ کرده چه انتظاری میشه داشت!؟
ناشناس۳۲۸۳۱۳۳۱۵:۳۶:۱۵ ۱۴۰۲/۸/۱۳
دنبال صلح بودن اگر باعث خون ریزی کمتر بشه و اصلاح امور خیلی هم مثبت
معلم تاریخ۳۲۸۲۷۰۸۰۴:۵۱:۰۷ ۱۴۰۲/۸/۱۳
الویت منافع و امنیت اسراییل است بعد امریکا.این را دکتر ظریف چند بار تذکر داد. روی این اصل دشمنان نظام در ارزوی درگیری نظامی بین ایران و جبهه اسراییل- امریکا هستند و انرا نبرد نهایی و سرنوشت ساز می خوانند. حال قدر دکتر طریف را بدانید فردی که ‌کسینحر او را دشمن باهوش نامید.همیشه این نصیحت حضرت امام ره را بیاد داشته باشید که فرمود حفظ نظام اوجب واجبات است.
سعید۳۲۸۲۷۴۸۰۷:۵۴:۱۳ ۱۴۰۲/۸/۱۳
وسط دعوا نرخ تعیین میکنی!!؟
ناشناس۳۲۸۲۷۸۲۰۸:۳۷:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۱۳
منظورت از دکتر ظریف همون کسی هست که گفت «امکان نداره آمریکا از برجام خارج بشه» هست؟ واقعا باهوش بود!
ناشناس۳۲۸۲۸۴۰۰۹:۴۸:۱۹ ۱۴۰۲/۸/۱۳
باهوش؟؟ اگر با هوش بود که وضع کشور این نبود با سعد اباد و برجام!!
ناشناس۳۲۸۲۹۲۵۱۱:۲۱:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۱۳
ظریف اگر باهوش بود که برجامش به خسارت محض تبدیل نمی شد !
ناشناس۳۲۸۲۹۵۲۱۱:۵۹:۳۰ ۱۴۰۲/۸/۱۳
همون ظریف که برجام رو نخونده امضا کرد - همون که همش التماس آمریکارو میکرد
امید یاوری دارانی۳۲۸۲۹۹۴۱۲:۵۴:۲۴ ۱۴۰۲/۸/۱۳
وقتی تصمیم را دیگران می گیرند ظریف و خشن تاثیری ندارد
ناشناس۳۲۸۳۰۸۸۱۴:۴۹:۵۳ ۱۴۰۲/۸/۱۳
دکتر ظریف در پاسخ به منتقدان: من هم برجام رو خوندم هم نوشتم!
ناشناس۳۲۸۲۷۱۹۰۶:۴۳:۰۶ ۱۴۰۲/۸/۱۳
بدون شک این حد حمایت از یک رژیم کودک کش و اپارتاید ریشه در یک اعتقاد قلبی و مذهب شیطانی در میان سردمداران غربی داره وگرنه میبینیم مردم کشورهای غربی هم دل خوشی از اسرائیل ندارند باوجود این مخالفت بازهم شدیدا از طرف غربی ها حمایت میشن جایی که غربی ها بشدت با نژادپرستی(در ظاهر)مبارزه میکنن ولی از یک‌رژیم بشدت نژادپرست حمایت قاطع دارن و به شعارهای خودشون هم رحم نمیکنن
ناشناس۳۲۸۲۷۲۷۰۷:۱۸:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۱۳
بالاخره تمدن جهانی اسلام کل دنیا را خواهد گرفت .... اسرائیل و آمریکا نابود خواهند شد....این وعده الهی است ...زمین به صاحبان اصلی خود خواهد رسید ...الیس الصبح بقریب ....اللهم عجل لولیک الفرج
ناشناس۳۲۸۲۷۳۶۰۷:۲۷:۴۲ ۱۴۰۲/۸/۱۳
یعنی هنوز نفهمیدید اسرائیل جزئی از آمریکای بزرگ است.
ناشناس۳۲۸۲۹۷۳۱۲:۳۰:۰۵ ۱۴۰۲/۸/۱۳
قسمتی از آمریکا که غده سرطانی نام داره
ناشناس۳۲۸۲۷۳۹۰۷:۴۵:۵۷ ۱۴۰۲/۸/۱۳
یک روح تاریخی نژادپرست، استعمارگر، شرک آلود و طغیانگر وجه اشتراک این دو بدن است. بهترین تعبیری بود که میتوان بیان کرد.
ناشناس۳۲۸۲۷۴۹۰۷:۵۷:۲۷ ۱۴۰۲/۸/۱۳
چون روسیه با وسعت 10 میلیون کیلومتر مربع و غنای غذایی و بیش از 13000 کلاهک اتمی و جنگنده های نسل جدید و زیر دریایی های اتمی بسیار قوی تر از ایران هست و از دوران ایدئولوژیک گذر کرده و صرفا منافع ملی خودرا دنبال می کندآمریکا و غربی ها جرات شاخ به شاخ شدن با روسیه را در قضیه اکراین را ندارند و منفعتی هم در این رویارویی نمی بینند و اما ما در ابتدای خط هستیم و از نظر وسعت و طبیعت ظرفیت لازم را نداریم باید با درایت اقدام کنیم نه احساسات
ناشناس۳۲۸۲۸۵۳۰۹:۵۷:۴۵ ۱۴۰۲/۸/۱۳
دوست عزیز هیچ کشوری در دنیا وجود نداره که ایدیولوژی نداشته باشه مگه بدون جهان بینی میشه حکومت کرد و دولت داشت؟بعضی پیرو مکتبهای الهی هستند برخی دیگر مکاتب تولید بشر
محسن۳۲۸۲۹۹۱۱۲:۴۹:۴۷ ۱۴۰۲/۸/۱۳
اسرائیل پایگاه اصلی استکبار در غرب اسیا هست که باهاش بین مسلمانان تفرقه بندازه - و قبله اول مسلمانان رو در اختیار داشته باشه .
ناشناس۳۲۸۳۰۲۹۱۳:۳۸:۴۱ ۱۴۰۲/۸/۱۳
شما نگاه کنید در غربی که قبل از حمله به اسراییل هرگونه تظاهراتی تاکید میکنم هرگونه تظاهراتی آزاد بود چکونه از تظاهرات علیه اسراییل دست پاچه شدند این موضوع اینقدر عجیب و غریب بود که اصلا به ذهن هم نمی آمد ولی چنان کشوری مثل فرانسه آشفته شد که هرگونه گرفتن پرچم فلسطین دارای جریمه مالی میشود جل الخالق !! حتی آتش زدن پرچم فرانسه نیز دارای چنین جریمه ای هم نمیشود. شما در نظر بگیرید آقای بنزما فقط نوشته بود کشتار نکنید حتی اسم اسراییل را هم در تویتر نیاورد فورا وزیر کشور فرانسه آن هم نه یک مدیر یا روزنامه وزیر کشور فرانسه با سراسیمگی گفت بنزما باید ملیت فرانسوی او گرفته شود!! هرگونه انتقادی از کشتار و قتل عام فلسطینی ها فورا برچسب ضد یهودی antisemitism میخورد که ذهن جامعه آرام ارام شستشوی مغزی داده شود که هرگز حتی فکر انتقاد از اسراییل بخاطر کشتار به ذهن آنها نیاید. فورا اسراییل را مساوی با مظلومیت یهود و هلوکاست معرفی کردند اینقدر این عمل تکرار شده در رسانه که طرفدرای از اسراییل مساوی با ارزش غربی و آن دفاع از مظلوم شده!!! کاری کردند که اکثر کشورهای غربی شاید بجز کمی انگلستان تقریبا تظارهات را مساوی با از دست دادن کار کردند در آمریکا این کار بسیار بیشتر هزینه بر است!!! باید داستان ها از این نوشت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  6. چرا این همه بد اخلاقی؟

  7. درباره توبه تتلو

  8. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  9. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  11. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  12. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  13. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  14. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  15. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  16. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  17. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  18. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  19. تنوری که هنوز سرد است...

  20. ایثارگران را بدنام نکنید !

  21. تضادی عجیب و پر ابهام!

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

پربحث‌های هفته

  1. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  2. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  3. چرا این همه بد اخلاقی؟

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  5. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  6. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  7. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  8. تنوری که هنوز سرد است...

  9. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  10. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  11. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  12. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

  13. قوه قضائیه تصاویر و مستندات جدیدی از مرگ نیکا شاکرمی منتشر کرد

  14. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  15. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  16. دولت با نظام بانکی شوخی ندارد

  17. درخواست مهم ایران از طالبان درباره مهاجران افغان

  18. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  19. شناور سپاه از خط استوا عبور کرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی

  20. دیوید کامرون: اوکراین مجاز است با سلاح‌های انگلیسی، روسیه را بزند!

  21. ۲۳دلیل برای اثبات دروغ بی‌بی‌سی

  22. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

  23. راستی‌آزمایی گزارش بی‌بی‌سی در مورد جزئیات مرگ نیکا شاکرمی

  24. تاکید وحیدی بر استقبال مردمی از طرح نور فراجا/ ارزیابی معاون رئیسی از همکاری مجلس با دولت

  25. "مصلحت قطعی" همچنان در انتظار تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام

آخرین عناوین