چرا متخصصین «زنان» و «مامایی» در شهرهای کوچک ماندگار نیستند؟

  4020811010 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: ما در برخی از استان‌های کشور کمبود ماما داریم. نظام سلامت ایران جوری طراحی شده که متخصصین ما بعداز گذراندن دوره طرحشان، دقیقاً از زمانی که مهارت لازم را پیدا می‌کنند، دیگر نمی‌خواهند در آن شهرکوچکی که هستند بمانند و کار کنند.

چرا متخصصین «زنان» و «مامایی» در شهرهای کوچک ماندگار نیستند؟

ناهید خدا کرمی رئیس انجمن علمی مامایی ایران در گفت‌وگو با فارس، در خصوص وضعیت ماماها در بیمارستان‌های استان‌ها و شهرهای کوچک گفت: ما در برخی از استان‌های کشور کمبود ماما داریم. نظام سلامت ایران جوری طراحی شده که متخصصین ما بعداز گذراندن دوره طرحشان، دقیقاً از زمانی که مهارت لازم را پیدا می‌کنند، دیگر نمی‌خواهند در آن شهرکوچکی که هستند بمانند و کار کنند. بلکه می‌خواهند به مرکز استان‌ها و یا به استان تهران مهاجرت کنند.

وی درباره علت این مسئله بیان کرد: علت این قضیه این است که ما نتوانستیم امکانات لازم را برای ماندگاری آن متخصص در آن شهر یا روستا را فراهم کنیم. بنابراین این افراد ترجیح می‌دهند پس از آنکه مهارت کسب کردند مهاجرت کنند. ماماها هم همینطور هستند. ماما در یک استان محروم شروع به کار می‌کنند اما آنقدر برای کارش موانع وجود دارد که ترجیح می‌دهد مهاجرت کند. برای همین درحال حاضر ما با کمبود نیروی انسانی «ماما» و متخصص زنان و زایمان در شهرستان‌ها مواجه هستیم.

خداکرمی در ادامه تأکید کرد: درحال حاضر جذب «ماما» برای زایشگاه‌ها بسیار کم است. اگر نظام سلامت بتواند رضایت نیروی انسانی خودش را ارزش گذاری کند، می‌تواند ماندگاری‌شان را تضمین کند.

وی درخصوص علت جذب کم نیروی «ماما» در زایشگاه‌ها توضیح داد: امروزه کسانی برای نیروی انسانی تصمیم می‌گیرند که درکی از نیازهای زایشگاه‌ها و افرادی که به زایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند، ندارد. اغلب تصمیم گیران ما مرد هستند. یک مردی که اصلاً تخصصی هم در حوزه زایمان ندارد، نمی‌داند مادری که ۲۰ ساعت در زایشگاه برای زایمان بستری می‌شود، به چه اندازه به خدمات نفربه نفر و خدمات حمایتی و تخصصی نیاز دارد. 

رئیس انجمن علمی مامایی ایران درباره اهمیت دوران بارداری گفت: مراقبت‌های دوران بارداری برای یک زن باردار بسیار اهمیت دارد. در طول بارداری فقط یک ماما می‌تواند به خوبی از یک مادر باردار مراقبت کند. هیچ زنی را پیدا نمی‌کنید که در طول باروری خودش یکبار به یک ماما یا مرکز بهداشت مراجعه نکرده باشد تا توسط ماما معاینه شود.

وی در آخر تأکید کرد: بارداری فقط برای زن‌ها نیست بلکه به پسران و پدران ماهم مربوط است. اگر ما بتوانیم از نیروی انسانی‌مان درست استفاده کنیم و زنان و مردان جامعه را توانمند کنیم اتفاقات خوبی خواهد افتاد. اگر ما از ظرفیت‌های نیروی انسانی مان به درستی استفاده کنیم موفق خواهیم بود در غیر این صورت این راه به ترکستان است.

دیدگاه کاربران

لیلا مستی۳۲۸۱۷۷۹۱۹:۵۸:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۱۱
خدای خانم خدا کرمی خیلی عالیه . .... الان من خودم ساکن شهرستان معمولانم در حالی که فقط یه درمانگاه داریم ودر این شهرستان دیگه از عصر هیچ گونه مامایی وجود نداره در حالزکه با این کنترل جمعیت جوان هست باید فکری به حال زنان باردار بکنند. بله ماما زیاد گرفتن تایم اداری به عنوان مراقب سلامت و هیچکدوم بومی هم نیستن
شیدا۳۲۸۱۸۱۳۲۱:۲۷:۳۴ ۱۴۰۲/۸/۱۱
من برای دوران بارداریم پیش چند تا متخصص زنان رفتم اما اصلا راضی نبودم تا اینکه رفتم مطب یک متخصص ماما که بر عکس اونا خیلی برام وقت گذاشت و تا خوده زایمان همراهیم کرد و کنارم بود واقعا راضی بودم ازشون خانم دکتر نامی عزیزم که مامای من بودید الان چند سال از زایمانم میگذره یادتون افتادم امیدوارم همیشه سلامت باشید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. من عجله ندارم!

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  7. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  8. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  9. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  10. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  11. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  12. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  13. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  14. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  15. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  16. دور باطلی که تمامی ندارد!

  17. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  18. تضادی عجیب و پر ابهام!

  19. برای این عکس شما تیتر بزنید

  20. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  21. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  22. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  23. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  24. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  25. سقوط در آغوش پهلوی!

آخرین عناوین