آیا بشر به یافتن حیات در مریخ نزدیک‌تر شده است؟

  4020803115

دانشمندان کشف کردند که دهانه‌های ۱۰۰ مایلی مریخ بقایای رودخانه‌های باستانی هستند که زمانی قابل سکونت بودند.

آیا بشر به یافتن حیات در مریخ نزدیک‌تر شده است؟

به گزارش فارس به نقل از دیلی میل، مریخ یک زمین بایر متروک است، اما دانشمندان بقایایی از سیستم‌های رودخانه‌ای باستانی را در آن کشف کرده‌اند که زمانی شرایط مناسبی برای پشتیبانی از حیات داشتند.

محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط مریخ‌نورد «کنجکاوی» ناسا در دهانه گیل را مجدداً تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند این دهانه بیش از آنچه قبل تصور می شد قابل سکونت است.

این تیم برآمدگی‌های کوتاهی را شناسایی کردند که می‌توانند نشانگر رسوبات رودخانه‌های باستانی در دهانه‌ها باشند. به گفته محققان، اعتقاد بر این است که آب برای زندگی، چرخه‌های شیمیایی،  مواد مغذی و رسوب مهم است.

نویسنده اصلی این یافته گفت: «ما در حال یافتن شواهدی هستیم که نشان می‌دهد مریخ احتمالاً سیاره‌ای از رودخانه‌ها بوده است. ما نشانه هایی از این را در سراسر سیاره می بینیم.»

این مطالعه با نقشه برداری از فرسایش خاک مریخ با استفاده از یک مدل کامپیوتری آموزش دیده بر روی داده های ماهواره ای انجام شد. این داده‌ها از مریخ نورد کنجکاوی و اسکن‌های 3‌بعدی از لایه‌های سنگی که در طی میلیون‌ها سال در زیر بستر دریای خلیج مکزیک ته‌نشین شده بودند، به دست آمد.

این تیم فرسایش مریخ را با استفاده از اسکن های 3 بعدی چینه نگاری ثبت شده واقعی روی زمین شبیه سازی کردند. هنگامی که آنها شبیه سازی را اجرا کردند، این مدل مناظر فرسایش مریخ را نشان داد که تقریباً مشابه موارد مشاهده شده توسط مریخ نورد کنجکاوی در داخل دهانه گیل به نظر می رسید. محققان گفتند که این تجزیه و تحلیل تفسیر جدیدی را برای دهانه مریخ نشان داد که تاکنون هرگز با رسوبات فرسایش یافته رودخانه مرتبط نبوده است.

مطالعات قبلی که از مریخ نقشه برداری کرده بودند به این نتیجه رسیدند که برآمدگی های رودخانه ای معکوس بستر رودخانه هستند. برآمدگی‌ها فقط در نیمکره جنوبی، جایی که دهانه گیل در آن قرار دارد، وجود دارد و به استوای مریخ نزدیک‌تر است.

با این حال، مطالعه جدید نشان داده که فرم های برآمده و دماغه مانند نیز می توانند نهشته های رودخانه باستانی باشند. نهشته در علوم زمین، نوعی هوازدگی شیمیایی، ناشی از واکنش شیمیایی بین بعضی کانی های خاص، سرشار از آهن در سنگ ها و اکسیژن موجود در آب است.

دانشمندان اعلام کردند این یافته نشان می‌دهد که می‌توان ذخایر رودخانه‌ای کشف‌نشده در جای دیگر این سیاره را متصور شد و حتی بخش بزرگ‌تری از رسوب مریخ می‌تواند توسط رودخانه‌ها در طول یک دوره قابل سکونت در تاریخ مریخ ساخته شده باشد. رودخانه های روی زمین، برای زندگی بسیار مهم هستند و همه چیز نشان می دهد که این رودخانه ها در مریخ رفتار مشابهی دارند.

دانشمندان پیش از این در مورد منشا دره های عمیق روی مریخ در مطالعه ای اعلام کردند دره‌ها در مریخ ممکن است زمانی شکل گرفته باشند که سیاره سرخ به یک سمت کج شده بود. این اتفاق باعث تغییرات چشمگیر در آب و هوا شد و آب با رفتن به سمت پایین، دره های عمیقی را ایجاد کرد.

تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده ماموریت اینسایت که به طور رسمی در دسامبر 2022 به پایان رسید نیز شگفتی‌هایی را در مورد مریخ نشان داده، از جمله این واقعیت که این سیاره هر سال سریع‌تر می‌چرخد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین