نورنیوز بررسی کرد؛ پاسخ به چند سوال مهم درباره پدیده مهاجرین افغانستانی

  4020711012 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

 نورنیوز نوشت: سوالی که این روزها در میان گروه‌های مختلف اجتماعی شکل گرفته، این است که چه اتفاقی افتاده که یک‌باره فضای مجازی مملو از اخبار و گزارش‌های هدفمند در مورد مهاجرین افغانستانی شده و چرا بیش از «اشتراکات» دو ملت بر «اختلافات» تاکید می‌شود؟

پاسخ به چند سوال مهم درباره پدیده مهاجرین افغانستانی

مدتی است به شکل عجیبی، مجددا موضوع اتباع افغانستانی با رویکرد «افغان‌هراسی» در فضای شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها اوج گرفته و از زوایای مختلف بدان پرداخته می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ در نقطه مقابل هم چنانچه پیش‌بینی می‌شد، همین فضا در حال شکل‌گیری در میان افکار عمومی افغانستانی‌ها است.

سوالی که در این خصوص وجود دارد این است که چه اتفاقی افتاده که یک‌باره فضای مجازی مملو از اخبار و گزارش‌های هدفمند در مورد مهاجرین افغانستانی شده و چرا بیش از «اشتراکات» دو ملت بر «اختلافات» تاکید می شود؟

افغانستان از زمان تاسیس در سال ۱۷۴۷م (۱۱۲۶ش) به عنوان یک واحد سیاسی مستقل در مرکز آسیا توسط «احمدشاه ابدالی (درانی) تاکنون و دستِ‌کم طی پنجاه سال گذشته همواره از اختلافات و منازعات فراوان داخلی و دست‌اندازی‌ قدرت‌های خارجی رنج برده و صفحاتی دل‌خراش و غم‌انگیز را در تاریخ خود رقم زده است.

این تحولات ناخوشایند، افغانستان را به کشوری تبدیل کرده که به نسبت جمعیت آن یکی از بیشترین آمارهای مهاجرت را دارد.

از سویی؛ به دلایلی که بدان اشاره شد، طی این سال‌ها و به ویژه پس از به قدرت رسیدن مجدد گروه طالبان در این کشور، بخش قابل توجهی از این مهاجرین، ایران را به عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب کرده‌اند.

با این توضیحات، دستِ‌کم چند سوال مهم پیرامون این موضوع مطرح است که افکار عمومی نیاز دارد پاسخ دقیقی درباره آنها بشنود:

نخست اینکه؛ آیا موج مهاجرت اتباع افغانستانی به ایران مبتنی بر ضوابط قانونی و تحت نظارت است و اگر نیست دلایل آن چیست؟

دوم اینکه؛ آیا مهاجرت افغان‌ها برای کشوری با خصوصیات ایران، تهدید است یا فرصت، ابعاد آن چیست و آیا باید در این خصوص نگران بود یا خیر؟

سوم اینکه؛ فضاسازی‌های نوبه‌ای و موج‌سواری رسانه‌ها و شبکه‌های معاند در موضوع مهاجرین افغانستانی چرا و با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

چهارم اینکه؛ آیا حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر این پدیده اشراف دارد یا چنانچه برخی ادعا می‌کنند کار از دست در رفته است؟

پاسخ به سوال نخست را باید از چند زاویه مورد توجه قرار داد که مهم‌ترین آن، ریشه‌یابی تحولات داخلی افغانستان و نقش عوامل خارجی در آن است، چه، تقریبا بر کسی پوشیده نیست که عامل اصلی شرایط کنونی افغانستان مداخلات بیگانگان به‌ویژه نیروهای ناتو به رهبری آمریکا طی بیست سال اشغال این کشور است.

اشغال افغانستان توسط آمریکا و متحدینش در ناتو که در سال ۲۰۰۲ به بهانه مبارزه با تروریسم و مشخصا گروه طالبان انجام شد، نهایتا به خروج خفت‌بار آنان از این کشور و بازگشت مجدد طالبان به قدرت منجر شد و اشغال این کشور، تنها چیزی که برای شهروندان افغانستانی به همراه نداشت، امنیت، ثبات و آرامش بود، موضوعی که در کنار غارت ثروت ملی این کشور به مهم‌ترین دلیل موج مهاجرت افغان‌ها تبدیل شد.

زاویه دیگر اینکه؛ وقتی انسان‌های ظلم‌دیده و زجرکشیده از پس سال‌ها سختی و آواره‌گی، ناگزیر عزم مهاجرت می‌کنند، منطقا مقصدی را برای خود انتخاب می‌کنند که بهترین شرایط ممکن را برای زندگی آینده‌شان داشته باشد، لذا با توجه به تمام مولفه‌های مذکور در سطور ابتدایی و البته برخوردهای ناشایست دیگر کشورها از جمله اروپایی‌ها با پدیده مهاجرین، منطقا ایران بدلیل نزدیکی، اشتراکات فرهنگی، زبانی و دینی، بهترین گزینه برای آنان است، لذا نباید آن را غیر طبیعی دانست.

در خصوص سوال دوم باید ابتدا به این نکته اشاره داشت که پدیده مهاجرت و مهاجرپذیری یک کشور الزاما پدیده منفی و خسارت‌باری نیست و کشورهای درگیر با این موضوع همواره تلاش می‌کنند با نگاهی متوازن و متناسب، از وجوه تهدیدآفرینی این پدیده کاسته و بر استفاده از فرصت‌های آن متمرکز شوند.

نگاهی گذرا به شیوه استفاده از ظرفیت مهاجرین در کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه مصادیق بسیاری را به دست می‌دهد که این کشورها چگونه توانسته‌اند از یک تهدید بالقوه فرصت بسازند و از آن در مسیر تقویت حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی-امنیتی خود بهره ببرند.

حال ممکن است این سوال مطرح شود که کشوری با شرایط خاص اقتصادی و امنیتی مثل ایران را چگونه می‌توان با نمونه‌های موفق در استفاده از ظرفیت مهاجرین قیاس کرد؟

 پاسخ اما کاملا روشن است؛ چه، ایران بر خلاف برخی جوسازی‌های سوء و هدفمند که می‌کوشند، کشور را در مقوله مهاجرپذیری یک متضرر صرف قلمداد کرده و از این رهگذر به نفرت‌افکنی میان دو ملت دامن بزنند، هم در حوزه اقتصادی به ویژه از نقطه‌نظر اشتغال مهاجرین در بخش‌های مهم اما کم‌اقبال نزد شهروندان ایرانی، هم در حوزه فرهنگی از زاویه گسترش دایره تمدنی و هم در حوزه سیاسی-امنیتی از جهت هم‌ذات‌پنداری روحی-روانی از این موضوع منتفع شده است.

با این تفاسیر؛ گرچه این پدیده هم مانند بسیاری از موضوعاتی از این دست، در صورت سوء مدیریت و عدم کنترل می‌تواند به یک تهدید و گره امنیتی تبدیل شود، اما در ذات خود به‌ویژه در خصوص اتباع افغانستانی این‌گونه نیست و با اشراف کامل و مدیریت لازم، می تواند واجد فرصت‌های قابل توجه باشد و نباید بابت آن نگران بود.

در پاسخ به سوال سوم با توجه به آنچه پیشتر در خصوص رفتار بیگانگان و سابقه آنها در تحولات این منطقه ذکر شد، باید گفت؛ راهبرد غرب به‌ویژه آمریکا و انگلیس در این منطقه مبتنی بر خلق بحران و تفرقه‌افکنی میان ملت‌هایی است که در صورت اتحاد، منافع آنها را به خطر می‌اندازند.

تاریخ مداخلات غربی‌ها در مناطق مختلف، از شرق دور، شبه‌قاره و غرب آسیا گرفته تا شرق اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین نشان می‌دهد که «تامین منافع» از طریق تفرقه‌افکنی، ناامن‌سازی و جنگ‌افروزی شیوه مرسوم آنهاست و طبیعی است که در این موضوع نیز آنها به‌دلیل عدم حضور مستقیمشان با تکیه بر عملیات روانی و مبتنی بر اصول جنگ شناختی از هر سوژه‌ای برای تشدید اختلاف بهره ببرند.

در پاسخ به سوال چهارم نیز چنانچه ذکر شد، ابتدا باید همه توجهات معطوف به خصوصیات میدانی که غرب می‌خواهد ایران را در آن گرفتار کند، باشد. در این خصوص پرداختن به وجوه و ابعاد متعدد و البته پیچیده موضوع «افغانستان» در راهبرد کلان نظام از زوایای مختلف سیاسی، امنیتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

فقط مرور صحنه‌آرایی خطرناکی که آمریکایی‌ها پس از توافق با طالبان در دوحه انجام دادند تا از آن رهگذر ایران را درگیر چالشی در حد یک جنگ نظامی در مرزهای شرقی خود کنند، کافی است تا بفهمیم حاکمیت جمهوری اسلامی چگونه با اشراف و هوشیاری کامل، ضمن مدیریت طالبان، کشور را از افتادن در دام سناریویی شوم و جنگی فرسایشی حفظ کرد.

اتفاقا مرور جوسازی‌های رسانه‌ای در مقطع زمانی تابستان ۱۴۰۰ به وضوح نشان می‌دهد که در این عرصه، چگونه ماشین رسانه‌ای غربی‌ها با روش‌هایی شبیه آنچه این روزها شاهدش هستیم، ضمن تحریک افکار عمومی (که متاسفانه بسیاری در داخل نیز در دام آن گرفتار شده و بدان دامن زدند) سعی کرد قوه عاقله نظام را دچار خطای محاسباتی کند.

بر این اساس؛ باید اطمینان داشت که مسئولین مربوطه و دستگاه‌های تصمیم‌گیر در این حوزه، ضمن اشراف بر همه ابعاد مسئله، نسبت به موضوع، حساسیت ویژه داشته و برخلاف ادعاهایی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی و البته برخی رسانه‌ها مطرح و همچنین فضاسازی‌هایی که با هدف افغان‌هراسی انجام می‌شود، ابعاد مختلف این پدیده را تحت اشراف دارند و در مسیر مدیریت بهینه آن گام بر می‌دارند.

 

دیدگاه کاربران

رسول۳۲۴۵۳۴۴۰۷:۳۷:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۱۱
یکیاره نبود مردم دارن بچشم رشد تصاعدی زادو ولد و افزایششونو واستفاده از یارانه پنهانشونو میبینن وقتی میری نون بگیری پنج نفری ستا افغانه که نفری هشتا نون میگیرن این چه وضعشه اونام مسلمونن درست اما هرج ومرجی که نمیشه اداره کرد
ناشناس۳۲۴۵۳۵۱۰۷:۵۸:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۱۱
همین چند روز پیش یک جوان مهاجر افغانی روی چند نفر از هموطنان خود به بهانه تعرض به خود بنزین ریخت وبه آتش کشید آنهم کجا ؟ در بازار تهران !! بازار تهران را که می شناسید با آن بافت فرسوده وتو در تو ! حالا تصور کنید این آتش مهار نمی شد به نظر شما چند هموطن کشته و سرمایه چه تعداد از بازاریان به فنا می رفت ؟ آیا همین افغانها در اروپا جرأت چنین رفتاری را دارند ؟!
ناشناس۳۲۴۵۳۵۳۰۸:۰۱:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۱۱
نویسنده محترم نورنیوز ما با ملت‌های دیگر هم اشتراکات زیادی داریم ولی این به معنی این نیست که بواسطه اشتراکات خودمان را بدبخت کنیم.و چون موضوع بسیار ساده و قابل فهم است ،....شرایط به جایی رسیده که مردم یک شهر هم به داد همدیگر نمی‌رسند اونوقت انتظار دارید مشکل افغانها را بپذیرند.
مثبت نگر۳۲۴۵۳۵۸۰۸:۰۷:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۱۱
به نظر من هیچ فرصتی در مهاجرت افغانها به ایران نیست فقط تهدید است
ناشناس۳۲۴۵۴۲۱۰۸:۵۷:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۱۱
در مورد سوال اول، نویسنده در پاسخش اشاره ای به تحت نظارت بودن مهاجرت افغانها نکرده. لدا این نشانگر یکسویه بودن مطلب است. بدین جهت از ادامه مطلب صرفنظر کردم.
ناشناس۳۲۴۵۴۷۱۰۹:۴۱:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۱۱
کشور ما بحران کم آبی و بیکاری و کمبود امکانات حمل و نقل و غیره دارد. مهاجرین از منابع آب و سوبسید مواد غذایی مثل نان و بیکاری جوانان و گسترش حاشیه نشینی در شهرها وجود دارد وهمین الان مسافران مترو جایی برای سوارشدن ندارند. مردم حق دارند که به هجوم این خارجی ها به داخل کشور احساس نگرانی کنند.
ناشناس۳۲۴۵۵۰۳۱۰:۰۳:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۱۱
اصلا افغانی ها خوب وعالی..این کشور متعلق به همه ی مردم است.پس نظر سنجی بگیرید که افاغنه بمانند یا بروند..
ناشناس۳۲۴۶۱۳۴۲۱:۵۳:۵۱ ۱۴۰۲/۷/۱۱
موافقم ۱۰۰درصد
ناشناس۳۲۴۵۵۴۵۱۰:۳۸:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۱۱
کدوم نفرت اینو بفهمین کارگر ایرانی مستاجر ایرانی از بودن اینا زندگیمون آسیب میبینه نه کاری هست نه خونه‌ای برای اجاره بجای تشکر هم همیشه طلب کارند
ناشناس۳۲۴۵۵۵۳۱۰:۴۶:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۱۱
یعنی تقصیر معاند و دشمن و...است؟
ناشناس۳۲۴۵۵۶۱۱۰:۴۹:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۱۱
همین که دفاع از مهاجرین افغانستان رو نور نیوز بر عهده گرفته ، پاسخ خیلی از سوالاتم را گرفتم
داود۳۲۴۵۵۹۵۱۱:۱۲:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۱۱
اینکه هر جا میریم افغانی ها آنجا حضور دارند و این اصلآ با ذائقه ما ایرانی‌ها جور نیست کار آمریکایا؟
سارا۳۲۴۵۶۱۱۱۱:۲۱:۴۴ ۱۴۰۲/۷/۱۱
افغانها دارن تروریست وارد میکنن باید برن
علی۳۲۴۵۶۲۲۱۱:۲۷:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۱۱
چرا هر رویداد و واقعه ای که در کشور اتفاق می افتاد به دشمن خارجی نسبت می دهید؟
ناشناس۳۲۴۵۶۳۴۱۱:۳۳:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۱۱
ممکن است مهاجران افغانی مشکل ان چنانی برای ایران ایجاد نکنند امابا توجه به تهدید های مقام های طالبان که دو ساعته اصفهان را فتح می کنیم یا بقول خودشان تهران را اصلاح می کنیم اگر تنش یا در گیری بین ایران وطالبان رخ دهد فکر می کنیم که مهاجرین به کمک ما می ایند زهی خیال باطل البته نه همه ی مهاجرین بلکه جاسوسان وعامل طالب ها وداعش ها که بین مهاجرین بدون حساب وکتاب به ایران مهاجرت کردهاند برایمان مشکل ساز می شوند
محمد۳۲۴۵۶۳۶۱۱:۳۷:۵۹ ۱۴۰۲/۷/۱۱
مردم با افغانها مشکلی ندارند و مهماندار هستن ولیکن تا حدواندازه معقول که به فرزندان ایران خسارت نخورد
مهدی××۳۲۴۵۶۵۱۱۱:۵۸:۰۴ ۱۴۰۲/۷/۱۱
دوست عزیز ممنون که همه گناهان را گردن غرب و آمریکا انداختی
فرناز۳۲۴۵۶۶۲۱۲:۱۴:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۱۱
یه کلام افغانیها باید برگردن کشورشون . حالا که دیگه جنگ نیست برگردن و با طالبان سازش کنند .اهل کشور دیگه نیستند که به اجبار باید برگردند تو افغانستان زندگی کنند به ما ایرانیها چه ربطی داره
ناشناس۳۲۴۵۶۶۴۱۲:۱۶:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۱۱
اولاً که کشور ما ایران کشوری مهاجر پذیر نبوده و نیست ، خصوصاً هجوم غیرقانونی قاچاق این جمعیت میلیونی از اتباع کشور همسایه « اتباع افغانی » به کشور ما امری معمولی و عادی نیست نه کشور ما و نه ملت ما نمی توانند پذیرای چنین جمعیت میلیونی از اتباع بیگانه باشند و قطعاً این مسأله برای ملت و کشور ما در آینده نه چندان دور مشکلات و معضلاتی جدی و خطرناکی در پی خواهد داشت
ناشناس۳۲۴۵۶۸۰۱۲:۳۶:۴۴ ۱۴۰۲/۷/۱۱
سایتهای تابناک و خبر آنلاین واقعا از کجا خط میگیرند؟
محمد۳۲۴۵۶۸۵۱۲:۴۰:۳۱ ۱۴۰۲/۷/۱۱
بافت جمعیتی ایران به نفع افغانستانی‌ها داره تغییر پیدا می‌کنه
ناشناس۳۲۴۵۷۲۸۱۳:۱۹:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۱۱
مشکل اینه که مهاجرت دو طرفه افغانی میاد ایران ولی ایرانی نمیره افغانستان
علیرضا۳۲۴۵۷۳۲۱۳:۲۱:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۱۱
متاسفانه عرف شده اول مسئله رو درست میکنیم، بعد بدنبال راه حل میگردیم،
احمد باقری۳۲۴۵۷۴۲۱۳:۲۷:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۱۱
مگه مردم ایران ۸سال از وطنشان دفاع نکردند ونزدیک یک میلیون شهید دادند.برادرای افغان چی.راحت ترین کار یعنی فرار وبه گفته شما مهاجرت را انتخاب کردند.شما صدام با اون همه ادوات زرهی را با طالبان امروز مقایسه کن.
لیلا۳۲۴۵۷۶۶۱۳:۴۷:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۱۱
این مردم بیچاره دنبال یه زندگی آروم بدون جنگ وبدون ظلم هستن وقتی با افقانستانها میشنی با آنها هم صحبت مشی چقد خسته اند از ظلم
ناشناس۳۲۴۵۷۷۵۱۳:۵۳:۴۵ ۱۴۰۲/۷/۱۱
ی منطقه تومرز افغانستان دراختیار مهاجرین قرار بدن تا مهاجرین همگی نزدیک کشورشون افغانستان باشند
علی۳۲۴۵۷۹۹۱۴:۲۸:۵۹ ۱۴۰۲/۷/۱۱
تحلیل جالبی بود 5ملیون افغانی خیلی از مشاغل اشغال کردن ترکیب جمعیتی به هم زدن در سال چندین هزاز ملیارد از منابع ما استفاده میکنن و ...
ناشناس۳۲۴۵۸۰۴۱۴:۳۲:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۱۱
البته کشورهای دیگه نخبگان راپناه میدن
ناشناس۳۲۴۵۸۴۸۱۵:۱۰:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۱۱
ورود افغانها به ایران نشانه ضعف وناکارامدی ایران است.... سریع تمام افغانی‌ها را بیرون کنید
ناشناس۳۲۴۵۸۵۷۱۵:۱۷:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۱۱
نمی شود که قوانین مالیاتی در کشور در حد اروپا باشد ولی قوانین مهاجرت در حد کشورهای جزیره ای و مهاجر پذیر !
ناشناس۳۲۴۵۸۶۹۱۵:۳۵:۳۷ ۱۴۰۲/۷/۱۱
این مقاله درست پاسخ نداده آیا مهاجرت افغانها به ایران کنترل شده و بر اساس مدارک لازم است؟
ناشناس۳۲۴۵۸۸۷۱۵:۵۷:۰۴ ۱۴۰۲/۷/۱۱
194 نظر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مهدی۳۲۴۵۸۸۸۱۵:۵۷:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۱۱
سلام ممنون از اینکه میدونید یک عده ای دنبال حاشیه و تفرقه هستن
سید صباح۳۲۴۵۹۱۴۱۶:۳۲:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۱۱
شما ایرانیها برید عراق برای کارگری وافغانیها بیان ایران برای کارگری وعراقیها برن المان واروپا
مهدی۳۲۴۵۹۲۶۱۶:۵۴:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۱۱
سئوال ها را خوب مطرح کردی ولی جواب ها .....
ناشناس۳۲۴۵۹۲۷۱۶:۵۶:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۱۱
خیلی امدند هرکجا میری افغانی اگه شناسایی بشن کنترل بشن قبول ولی همینطور شوتی ها دارند وارد میکنند برنامه ریختند ایران را بزنتد زمین اینا خیلی هاشون جاسوسند یا داعش یاطالبان ویا آمریکا
ناشناس۳۲۴۵۹۲۹۱۶:۵۷:۲۶ ۱۴۰۲/۷/۱۱
یکی ازافقانها دیروزازدماغش تا کف پاش خال کوبی شده بایه وضعی تو خیابان حالا اگریه ایرانی این کارراکرده بود چه برخوردی باش‌ می شد
علی کرد۳۲۴۵۹۶۰۱۷:۴۱:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۱۱
آقایان عزیزومحترم درشهرمشهدیک منطقه به نام گلشهربیاببین چقدافقانی غیرمجاز همه چی بیمارستان دراین منطقه دارن وایرانی میره نانوایی نون گیرش نمیادچرا؟اطراف حرم امام رضا اکثریت افغانی خریده به فکراین مسله باشید
ناشناس۳۲۴۵۹۶۹۱۷:۵۱:۱۶ ۱۴۰۲/۷/۱۱
هیچکدام از جوابها واقعی و منطقی نیست یکی از خسارات وارد شده مشاغلی را افغانی ها در انحصار گرفته اندو بهمین دلیل کار گران ایرانی رغبتی به آن مشاغل نشان نمیدهند از سویی با خارج کردن ارز وریال از کشور بر تشدید تورم کوثر هستند
ناشناس۳۲۴۵۹۸۸۱۸:۲۱:۲۲ ۱۴۰۲/۷/۱۱
125 نظر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یاعلی۳۲۴۵۹۹۰۱۸:۲۲:۵۸ ۱۴۰۲/۷/۱۱
ما هیچ مشکلی با افغانستان که هموطن قدیمی ما بوده آمد نداشتیم و نداریم خودشونم میدونند ایرانیان همیشه عین یک هموطن و دوست و برادر احترام گذاشتند و کوتاهی نبوده این بحث ها که پیش اومده منم به عنوان یک ایرانی برای دوستان افغان ناراحتم چون ما با خیلی از اونا با هم بزرگ شدیم خاطره داریم و از روزی که طالبان پیدا شد شروع تهدیدات و توحین ها و خط و نشان ها شروع شدو البته مرز نباید اینقدر ساده و باز باشه که هر گروهی دوست و دشمن وارد کشور بشه ...
اتباع۳۲۴۶۰۰۰۱۸:۲۷:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۱۱
تشکرازهوشیاری دست اندرکاران نظام جمهوری اسلامی که فتنه ای فتنه گران دشمنان دوملت را به موقع خنثی کرده وامیدفتنه گران داخلی وخارجی رابه یاس تبدیل میکنیدبه امیدپیروزی ایران اسلامی
حشمت۳۲۴۶۰۰۹۱۸:۳۹:۴۴ ۱۴۰۲/۷/۱۱
عجب ....
ناشناس۳۲۴۶۰۵۴۱۹:۴۰:۵۳ ۱۴۰۲/۷/۱۱
کارخانه جات زیادی میشناسم که نگفقط کارگر افغان دارن یعنی اصلا ایرانی ها اون کار رو انجام نمی‌دن . تصور اینکه معادن و صنایع از نیروی کار افغان خالی بشه ترسناکه. من تصویر ۳۰ درصدی از حضور نیروی کار افغان دارم که ایرانی ها زیر بار او کار نمیرن . بارها دیدم که بعد از چند روز کار گر ایرانی از کارخانه دانه بندی سیلیس به بهانه های مختلف فرار کرده
امیر۳۲۴۶۱۷۹۲۳:۱۱:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۱۱
حرفی می‌زنید که مرغ پخته خندش میگیره، برو یه سر اردبیل و تبریز و ارومیه ،یه افغانی نمیبینی ،پس اونجا کارها رو چه کسانی انجام می‌دهند؟
ناشناس۳۲۴۶۱۰۸۲۰:۵۹:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۱۱
چه عکس با مسمایی
ناشناس۳۲۴۶۱۵۶۲۲:۲۷:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۱۱
چی شده به یکباره مرزهای ایران به روی افغانها باز شده و روزی بیش از ده هزار افغن وارد ایران می شوند.ما خودمان مشکل کم نداریم
Ali۳۲۴۶۱۶۵۲۲:۴۴:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۱۱
من یک سوال دارم از شما این حجم از مهاجر چه جوری ازمرز به صورت قاچاق وارد ایران می شوند ؟
ناشناس۳۲۴۶۱۶۸۲۲:۴۹:۵۱ ۱۴۰۲/۷/۱۱
محترمانه ازایران اخراج شوند تا مشکل جدی برای مردم ایجاد نکردند، هرچند کردن
ناشناس۳۲۴۶۱۷۶۲۳:۰۱:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۱۱
افغانیها رابیرون کنید بروندایران را خراب کردن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  10. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  11. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  14. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  15. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  18. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  23. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

آخرین عناوین