سخنی خیرخواهانه با خانم دکتر علم‌الهدی

  4020706071 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

به عنوان یک برادر خیرخواه توصیه‌ی شخصی‌ام به سرکار خانم دکتر علم‌الهدی این است که در همان عرصه‌ی تخصصی و بسیار با اهمیتی که سال‌ها در آن درخشیده‌اند، یعنی فلسفه تعلیم و تربیت، به خدمات ارزنده‌ی آموزشی و پژوهشی مشغول باشند و از ورود به عرصه‌ی پرمخاطره‌ی سیاست پرهیز کنند.

سخنی خیرخواهانه با خانم دکتر علم‌الهدی

به گزارش الف، گزارش پرحاشیه روزنامه همشهری در ستایش کنشگری سیاسی جمیله علم‌الهدی، همسر سید ابراهیم رئیسی با انتقادات بسیاری مواجه شده است. دکتر شهاب اسفندیاری عضو هیئت‌علمی دانشگاه صدا و سیما و فعال فرهنگی، طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در توییتر، ضمن نقد این گزارش به همسر رئیس‌جمهور توصیه‌هایی داشته. او نوشته است:

ضمن احترام به دوستان روزنامه‌ی همشهری، با این اغراق‌ها و گزاف‌گویی‌ها و قطبی‌سازی‌ها مخالفم و این ادبیات و برخی مطالب مشابه این روزها را برای سرکار خانم دکتر علم‌الهدی هم مفید نمی‌دانم. لذا ضمن بیان نقدهایی یک توصیه‌ برای ایشان دارم. به نظرم خواندن این نقدها برای خانم دکتر مفیدتر از آن ستایش‌ها و تحسین‌ها است.

1- همان‌طور که خانم دکتر علم‌الهدی در مصاحبه‌ی نیوزویک چند بار تصریح و تأکید کرده‌اند، ایشان تا قبل از انتخاب همسرشان به ریاست جمهوری هیچ فعالیت سیاسی نداشته‌اند و اصلأ شخصیت سیاسی نبوده‌اند. این اذعان صادقانه و متواضعانه بسیار ارزشمند است. عرصه‌ی سیاست، عرصه‌ی بسیار پیچیده‌ای است و برای افرادی که هیچ تجربه‌ای در آن ندارند می‌تواند بسیار پرمخاطره و دارای تبعات ناگوار باشد.

2- چه متن مصاحبه‌ی اخیر با نیوزویک و چه مصاحبه‌ای که ایشان در سفر آمریکای لاتین انجام داده بودند کاملا نشان می‌داد که ایشان یک شخص غیرسیاسی است. جملات بسیار طولانی و توصیفی و معلم‌‌گونه در توضیح و تشریح برخی مسائل و عدم توجه به برخی برداشت‌ها از ویژگی این گفت‌وگوها بود.

3- نقد وضعیت زنان در جوامع غربی توسط خانم دکتر در مصاحبه با رسانه‌های غربی طبعا ارزشمند است. اما ایشان در این مصاحبه چند جمله گفته‌اند که مناسب نبود و بعضاً حاشیه‌ساز شد. اول اینکه گفته‌اند: « در ایران مردان ترجیح می دهند از زنان خود نخواهند که کار کنند و پول در بیاورند.» اولا مشخص نیست منبع و مستند چنین ادعا چیست. ثانیاً چه لزومی داشته ایشان به عنوان یک زن از طرف مردان ایران نظری اعلام نمایند. ثالثاً مگر همه‌ی مردان ایرانی از یک طبقه و گروه و طیف هستند؟ واقعیت این است که میلیون‌ها زن ایرانی در روستاها و شهرها ناچارند برای کمک به تامین هزینه‌های زندگی کار کنند و لذا مانند برخی طبقات دیگر نمی‌توانند براساس حق انتخاب و ترجیح شخصی خود یا همسرشان عمل کنند. رابعاً برخی زنان - که احتمالا خود خانم دکتر هم از همین دسته هستند - با تصمیم و اراده‌ی شخصی تحصیلات عالیه داشته‌اند و در جامعه مشغول به کار شده اند. طبعأ همسر آنها هم ممکن است در این زمینه حمایت و همراهی کرده باشد. اما این به معنی انتظار مالی از کار همسر نیست. خامسا تاکید بر اهمیت نقش مادری و همسری نباید با تحقیر و تخفیف کار کردن زنان انجام شود. همان‌طور که رهبر فرزانه‌ی انقلاب فرمودند «خانه‌داری به معنی خانه‌نشینی نیست». لذا به دلایل فوق به نظرم بیان جمله‌ی فوق‌الذکر نامطلوب و حتی نقض غرض محسوب می‌شود و یک زن سیاستمدار آن را بیان نمی‌کرد.

4- جمله‌ی عجیب دیگری که خانم دکتر علم‌الهدی در این مصاحبه بیان کرده‌اند این است که «زنان ایران بر خلاف زنان غرب برای به دست آوردن حقوق خود مبارزه‌ نکردند زیرا از این حقوق برخوردار بوده‌اند». این جمله ضمن اینکه بیانگر ناآشنایی ایشان با حوزه‌ی تخصصی مطالعات زنان و تاریخ مبارزات و مطالبات حقوق زنان در ایران است، زاویه‌ی دید زنی را تداعی می‌کند که انگار خود از همه‌ی حقوق و مواهب برخوردار بوده و از اوضاع و احوال زنان محروم و مظلوم و ستم دیده در جامعه خبر ندارد. شاید خانم دکتر علم‌الهدی اینگونه نباشند و از ظلم‌ها به زنان در برخی عرصه‌ها آگاه باشند، ولی بیان این جمله متاسفانه چنین تداعی ایجاد می‌کند که باز ناشی از همان فقدان مهارت و تجربه‌ در کنشگری سیاسی است. این جمله‌ی اخیر خانم دکتر حتی با دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره‌ی لزوم پیگیری حقوق زنان هم در تعارض است. آیت‌الله خامنه‌ای در در دیدار جمعی از بانوان می‌فرمایند: «حرکت در جهت احقاق حقوق زنان در جوامع اسلامی و در جامعه‌ی ما حتماً باید انجام گیرد. منتها بر مبنای اسلامی و با هدف اسلامی. یک عده نگویند که: این چه نهضتی است، این چه حرکتی است؛ مگر زن در جامعه‌ی ما چه کم دارد؟ متأسفانه ممکن است بعضی این‌گونه فکر کنند. این ظاهربینی است. زن در همه جوامع از جمله در جامعه ما گرفتار ستم و دچار کمبودهایی است که بر او تحمیل می‌شود. اما این کمبود، کمبود آزادی به معنای بی‌بندوباری نیست؛ این کمبود، کمبود میدان‌ها و فرصت‌ها برای علم و معرفت و تربیت و اخلاق و پیشرفت و شکوفایی استعدادهاست. این را باید تأمین و جستجو کرد. این همان چیزی است که اسلام بر روی آن تکیه کرده است.» (بیانات، 30 مهر 1376)

5- یک موضوع حاشیه‌ساز دیگر نقش ایشان در برگزاری همایشی پرهزینه با عنوان «زنان تأثیرگذار» بود که صرف‌نظر از کیفیت، شیوه‌ی برگزاری و مدعوین اساساً نام آن غلط بود زیرا این پیش‌فرض نادرست را القا می‌کرد که گویی فقط گروه خاصی از زنان «تأثیرگذار» هستند، در حالی که یک مادر، یک همسر، یک زن کارگر، یک زن کشاورز و یک زن معلم هم می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند.

6- بر این اساس به عنوان یک برادر خیرخواه توصیه‌ی شخصی‌ام به سرکار خانم دکتر علم‌الهدی این است که در همان عرصه‌ی تخصصی و بسیار با اهمیتی که سال‌ها در آن درخشیده‌اند، یعنی فلسفه تعلیم و تربیت، به خدمات ارزنده‌ی آموزشی و پژوهشی مشغول باشند و از ورود به عرصه‌ی پرمخاطره‌ی سیاست پرهیز کنند چرا که هر خطا و لغزشی در این عرصه، غیر از هزینه‌هایی که برای خود ایشان به همراه دارد، می‌تواند به تصویر رئیس جمهور محترم و دولت هم لطمه بزند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۳۹۰۸۴۱۷:۵۳:۵۹ ۱۴۰۲/۷/۶
توصیه ایشان نیز یکی از همان محدودیت هایی است که عرف جامعه ما به زنان تحمیل کرده است! ایشان فقط باید نقد می‌کردند و این تشخیص ورود یا عدم ورود به سیاست به تصمیم خانم علم الهدی بستگی دارد
ناشناس۳۲۳۹۶۲۹۰۰:۱۱:۲۶ ۱۴۰۲/۷/۷
این ربطی به زن بودن نداره
آرش۳۲۳۹۶۵۶۰۰:۲۹:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۷
پس با این دیدگاه هر کس بدون هر تجربه یا تخصصی ، اگر تصمیم به ورود یا عدم ورود به عرصه های حساس و مهم بگیره ، به خودش مربوطه ؟ اصلا این دیدگاه صحیح نیست و حتما باید تجربه و تخصص دیده بشه ، سلیقه شخصی در زمینه های ملی و فرا ملی ملاک مناسبی نیست .
ناشناس۳۲۴۰۴۶۱۱۲:۴۹:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۷
اصلا اینطور نیست ایشون از طرف همه حرف می زنه و اظهار نظر می کنه
ناشناس۳۲۳۹۱۴۷۱۸:۲۶:۵۱ ۱۴۰۲/۷/۶
خب بالاخره نویسنده محترم هم خواسته آمد نظری بدهند. نظرشان محترم است و خانم دکتر هم برای خودش نظر دیگری دارد و این توصیه ها هم قبلاً به خود آقای رییسی هم شد
ناشناس۳۲۳۹۱۵۸۱۸:۳۶:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۶
مقاله پر است از بونه و بهانه ها از یک شخص دانشگاهی
ناشناس۳۲۳۹۱۹۴۱۸:۵۵:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۶
اتفاقا باید حضور داشته باشند و خط شکن صورت گیرد یا اینکه کلا نباید در کار مردان حضور یابند
ناشناس۳۲۳۹۲۰۰۱۹:۰۲:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۶
آقای دکتر اسفندیاری را از همان زمان که نقد فر(هـ)نگ می نوشت می شناسم. صریح و بی پرده می نویسند. ممنون شهاب جان عالی بود. فقط نکته ای را خواستم به مطالب شما اضافه کنم و آن اینکه خانم علم الهدی بهتر است زندگی نامه بانوی مجتهده امین اصفهانی را مطالعه کنند تا ایشان یاد بگیرند که به دور از سیاست، چگونه می توان به احقاق حق طبیعی زنان در جامعه پرداخت و از خود نام نیک به جای گذاشت.
بانو۳۲۳۹۲۶۰۱۹:۳۵:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۶
این مقاله مستند را مقایسه کنید با حمله های کیهان و همشهری !!
ناشناس۳۲۳۹۵۹۷۲۳:۳۴:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۶
ايشان واقعا خانم دكتر هستند؟
ناشناس۳۲۳۹۶۰۳۲۳:۴۵:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۶
مجتهد امین زاده خود نیز یک زن ازاده سیاستمدار بود
ناشناس۳۲۳۹۷۹۲۰۳:۴۳:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۷
بعنوان یک زن حرفهای خانم دکتر رو قبول دارم ایشون درست می گن مرد ایرانی بیشتر ترجیح می ده خودش بار مالی خانواده رو بدوش بکشه و معمولا ازاینکه نتونه خانواده اش رو تامین کنه غرورش می شکنه البته این که زن دوست داره به اقتصاد خانواده کمک کنه و می کنه بحثش جداست. منظورایشون درباره مبارزه نکردن برای حقوق به این معنی نیست که زنها همه حقوق خودشون رو دارن منظور اینه که بدون مبارزه به اون مقداری که دارن رسیدن مردها هم درجامعه مابه همه حقوق خودشون دسترسی ندارن درمورد بند ۵ کاملا باشما موافقم برنامه نسنجیده ای بود ازهرجهت
معلم۳۲۳۹۸۰۷۰۵:۱۵:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۷
توصیه می شود ایشان روی یادگیری زبان انگلیسی وقت بیشتری بگذرانند.
ناشناس۳۲۳۹۹۳۶۰۸:۳۲:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۷
بالاخره دوستان مشخص نکرده اند که بانوی اول یک کشور(یا دوم؟) حق اظهار نظر در امور سیاسی را دارد یا ندارد؟
ناشناس۳۲۴۰۰۰۴۰۹:۱۸:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۷
مطلب خوبیه
ناشناس۳۲۴۰۴۸۵۱۲:۵۸:۵۳ ۱۴۰۲/۷/۷
گویا رهبری فرزانه هم چند بار تذکر دادند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. برای این عکس شما تیتر بزنید

  15. تضادی عجیب و پر ابهام!

  16. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  20. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  22. سقوط در آغوش پهلوی!

  23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  25. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

پربحث‌های هفته

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  6. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  7. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  8. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  9. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  10. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  11. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  12. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  13. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  14. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  15. دولت با نظام بانکی شوخی ندارد

  16. جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت

  17. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  18. وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است

  19. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  20. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  21. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

  22. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

  23. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  24. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  25. قوه قضائیه تصاویر و مستندات جدیدی از مرگ نیکا شاکرمی منتشر کرد

آخرین عناوین